Jäähdytin neste.

Anonyymi

Miten toimii jäähdytinnesteen painesäiliö? Kun lisätään max kohtaan neste.Koska sieltä vähenee se neste? Netistä löysin nissaniin paineesäiliöitä johon menee se letku alaosaan kiinni.Itellä näytti menevän yläosaan. Tuntuu niin oudolta :) Auttakaa jos tiedätte?

7

<50

Vastaukset

  • Järjestelmiä on kahdenlaisia, paineellinen ja paineistamaton säiliö.

    Paineellinen säiliö yksinkertaisesti järjestelmän osa, ja siihen liittyy ainakin yksi paksumpi letku, ja järjestelmän painekorkki on tämän säiliön korkki. Joten toiminta on helppo ymmärtää.

    Paineeton säliö liittyy järjestelmään letkulla, ja kiinnittyy jäähdyttimen korkin luo (jäähdyttimen korkki ei välttämättä ole jäähdyttimessä) tämä letku menee säiliön pohjalle, mutta joskus kiinnitys on kuitenkin säiliön päälle, ja itse letku jatkuu käytävänä säiliön pohjalle, tai letku on vain työnnetty säiliön pohjalle asti. Monesti säiliöön liittyy myös letku tai käytävä, josta säiliöön ja sieltä pois pääsee ilmaa, tämä on säiliön yläosassa, jottei neste pääse sitä kautta pois. Jos tuota letkua tai käytävää ei ole, on säiliöön vain tehty reikä esim. korkkiin.

    Painettoman säiliön järjestelmä toimii niin että koneen lämmetessä kuumaksi, päästää korkki ylimääräisen paineen pois, päästäen nestettä säiliöön. Moottorin jäähtyessä järjestelmään syntyy hyvin pieni alipaine, joka imee nestettä tilalle säiliöstä korkin alipaineventtiilin kautta. Tämä edestakainen virtaus koneen lämmitessä ja jäähtyessä poistaa järjestelmästä hitaasti sinne mahdollisesti jotenkin joutunutta ilmaa.

    • Kiitos. Se on sitten luultavasti tuo paineeton säiliö. Jos syylari on täynnä ja paineeton säiliö max kohtaan niin kuinka äkkiä ne voi sieltä vähentyä?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kiitos. Se on sitten luultavasti tuo paineeton säiliö. Jos syylari on täynnä ja paineeton säiliö max kohtaan niin kuinka äkkiä ne voi sieltä vähentyä?

      siis sieltä säiliöstä?


    • Anonyymi kirjoitti:

      siis sieltä säiliöstä?

      Järjestelmä imee jäähdytysnestettä sieltä säiliöstä, jos siellä järjestelmässä on vajausta. Eli joko se järjestelmä ei ole ollut kunnolla täytetty, tai paljon todennäköisemmin siellä on jossain vuoto, esim. jäähdyttimessä, letkuissa/liitoksissa sisäkennossa, tai vaikka moottorissa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Järjestelmä imee jäähdytysnestettä sieltä säiliöstä, jos siellä järjestelmässä on vajausta. Eli joko se järjestelmä ei ole ollut kunnolla täytetty, tai paljon todennäköisemmin siellä on jossain vuoto, esim. jäähdyttimessä, letkuissa/liitoksissa sisäkennossa, tai vaikka moottorissa.

      Juu täytyy tutkia. Sitä en vain ymmärrä että kuinka järjestelmä imee sieltä lisää kun letku on ylhäällä ja kuitenkin max kohta on puoleenvälissä:)


    • Anonyymi kirjoitti:

      Juu täytyy tutkia. Sitä en vain ymmärrä että kuinka järjestelmä imee sieltä lisää kun letku on ylhäällä ja kuitenkin max kohta on puoleenvälissä:)

      Letku menee kyllä sinne säiliön pohjalle. Jos se letku, mikä kiinnittyy toisesta päästään jäähdyttimen korkin luokse, menee se lopulta säiliön pohjalle. Jos letku kiinnittyy säiliössä säiliön yläreunaan, niin se jatkuu säiliön sisällä käytävänä säiliön pohjalle.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Letku menee kyllä sinne säiliön pohjalle. Jos se letku, mikä kiinnittyy toisesta päästään jäähdyttimen korkin luokse, menee se lopulta säiliön pohjalle. Jos letku kiinnittyy säiliössä säiliön yläreunaan, niin se jatkuu säiliön sisällä käytävänä säiliön pohjalle.

      Ok kiitos nyt mäkin ymmärsin lopulta :)


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.