Eikö Jumalalla ole mitään armonjärjestystä?

Anonyymi

Ainakin vaitovainen väittää niin. Hän väittää myös, että oppi olisi muuttunut 80-luvulla. Hän pitää, että Gunnar Jönsson saarnasi vielä oikein. Mutta onko vaiton usko, oppi ja elämä sen mukaista, mitä Gunnar saarnasi 1979 autuuden tiestä, eli armonjärjestyksestä, jota hänen mukaan ei edes ole?
En kopioinut ihan koko saarnaa, mutta en tehnyt kuitenkaan väkivaltaa selityksille.

Johannes valmisti tilaa Herralle Jeesukselle ihmisten sydämissä. Kautta aikojen Johanneksen äänen on täytynyt kulkea edellä valmistamassa sijaa ihmisten sydämiin ja omiintuntoihin. Hänen saarnansa on ankaraa parannussaarnaa. Ellei hänen äänensä kulje edellä, ei ihmisten sydämiin ja omiintuntoihin tule tilaa Herralle Jeesukselle.
Tänä aikana on tosin monia, jotka ovat sitä mieltä, ettei lakia tarvitse saarnata, vaan ainoastaan evankeliumia. Mutta evankeliumi ilman edeltävää parannussaarnaa on vesittynyttä, ettei siinä kuulu sanaakaan, joka kehottaisi parannukseen. Muistakaamme, että ylösnoussut Herra Jeesus varusti opetuslapsensa Pyhällä Hengellä ja sanoi itse lähettäessään heidät: ”Menkää ja saarnatkaa parannusta ja syntien anteeksiantamusta minun nimeeni”.
Johanneksen ääni kulki edellä myös silloin, kun Jumala herätti Saksassa Martti Lutherin ja hän alkoi huutaa kuuluvalla äänellä. Luther oli itse kokenut, kuinka Jumalan pyhä ja vanhurskas laki herättää omantunnon. Mutta hän oli kokenut myös sen, ettei ihminen voi millään omilla teoillaan parantaa itseään. Siksi evankeliumi ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Herrasta Jeesuksesta vaikutti uskon Martti Lutherin sydämessä. Hänen uskonsa vaikutti puhdistuksen silloisessa kristikunnassa, katolisessa kirkossa. Kun Luther saarnoissaan ammensi sanottavansa Pyhän Hengen valkeudessa Jumalan sanasta, jonka Jumala oli antanut juuri saman Hengen voimassa, se tunkeutui syvälle ihmisiin. Monet alkoivat ymmärtää, että parannus ja kääntymys on tarpeellinen ja että Jumala vaatii uuttasyntymistä ja elävää uskoa ihmisen pelastukseksi ja autuaaksi tulemiseksi.
Kun Jumala herätti rovasti Lars Levi Laestadiuksen Ruotsin Lapissa, niin juuri Jumalan pyhä laki herätti hänen omantuntonsa. Se teki hänet tietoiseksi synneistään ja syvästä syntiturmeluksestaan. Mutta jotakin puuttui. Hän kertoo itse, että vaikka hän yritti saarnata lakia ja rangaista syntiä, ei juuri kukaan huolestunut sieluparastaan sen vertaa, että olisi saanut asiaa hänen luokseen sielunhoidollisissa kysymyksissä. Kun Laestadius sitten tapasi Åselessa lappalaisnaisen Marian, joka kertoi hänelle kokemuksia armonjärjestyksestä, Laestadius sai sinä iltana oppia sen, mitä hän ei ollut oppinut papinkoulussa eikä yliopistossa. Hän sai myös kokea ja maistaa sydämessään tulevan maailman voimaa. Hän sanoo, että tultuaan tältä matkalta kotiin, hänen saarnansa saivat ”korkeamman värin”. Nyt alkoi yksi ja toinen hakeutua pappilaan. He olivat huolissaan sieluparastaan ja tarvitsivat neuvoja ja apua.
Mutta Laestadius tunnustaa olleensa vielä taitamaton oikeassa lampaanhoidossa ja kirjoittaa siitä: ”Minä pelkäsin julistaa näille ihmisille syntien anteeksiantamusta. Otin jonkin raamatunpaikan ja yritin selittää sitä heille. Kehotin heitä kestävyyteen parannuskilvoituksessa ja lohdutin heitä, että hän, joka on alkanut hyvän työn, on sen täyttävä Jeesuksen Kristuksen päivään saakka”.
Mutta tuli myös aika, jolloin Laestadius lähimpien työtovereidensa kanssa, jotka hekin olivat saaneet syviä kokemuksia armonjärjestyksestä, löysivät Pyhän Hengen valossa taivaan valtakunnan avaimet raamatusta ja panivat ne kansan parissa käyttöön Kristuksen käskyn mukaan. Silloin alkoivat kuulua armonlintujen kiitos- ja ylistysäänet, kun syntiset pääsivät irti siteistään ja saattoivat käsittää sydämen uskolla, että elävä Jumala on antanut anteeksi syntini Jeesuksen pyhässä nimessä ja puhdistanut kalliilla sovintoverellään.
Herra selittää tässä autuuden tien kahdeksassa autuuden kokemuksessa. Me kuulemme, että autuuden tie alkaa köyhyydellä ja päättyy vainoon. Eipä siis tarvitsekaan kovasti ihmetellä sitä, etteivät maailman ihmiset halua ottaa oikeaa kristillisyyttä, kun se alkaa köyhyydellä ja päättyy vainoon. Tätä eivät Jeesuksen opetuslapsetkaan ymmärtäneet vielä siinä vaiheessa, vaikka heidän olsi pitänyt se ymmärtää. He olivat kuunnelleet juutalaisten pappien, fariseusten ja kirjanoppineiden raamatunselitystä luvatusta Messiaasta. Se vanha tie, jonka Herran profeetat kukin omana aikanaan olivat avanneet Vanhan liiton kuluessa, oli siinä määrin kasvanut umpeen, että evankelista Luukas sanoo Jerusalemissa olleen vain muutamia harvoja ihmisiä, jotka odottivat Israelin lohdutusta ja oikeaa, luvattua Messiasta. Enemmistö odotti kuulemansa opetuksen mukaan maallista Messiasta, joka vapauttaisi Israelin roomalaisten vallasta ja loisi onnen valtakunnan tänne maanpäälle. jatkuu

69

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nämä väärät raamatunselitykset istuivat lujassa Jeesuksen opetuslapsissakin, vaikka heidän omatuntonsa oli herännyt niin paljon, että heille oli tullut tarve tunnustaa syntinsä. Nämä väärät raamatunselitykset olivat kiinni heissä niin lujassa, että vasta Jeesuksen kärsimisen ja kuoleman tuskat saattoivat lyödä hajalle heillä olleen kuolleen uskon ja ne messiaaniset onnenunelmat. Sen vuoksi uskommekin, että oikea hengellinen köyhyys ulottuu sinne asti, että syntyy Jumalan mielen mukainen murhe. Siksi Jeesus sanoo: Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
      Jeesus sanoo opetuslapsilleen jäähyväispuheessaan: Kun vaimo synnyttää, on hänellä murhe, koska hänen hetkensä on tullut. Te tulette murheellisiksi, mutta teidän murheenne käännetään iloksi. Apostoli Paavali sanoo, että se murhe, joka tapahtuu Jumalan mielen mukaan, saattaa katumisen autuudeksi, jta ei yksikään kadu. Siksi Jumala tahtoo sanallaan ja Hengellään johdattaa meitä autuuden tiellä niin, että omatunto herää, sydän murtuu ja se pääsee osalliseksi oikeasta hengellisestä murheesta, joka valmistaa ihmisten sydämiin tilaa ylösnousseelle Herralle Jeesukselle, hänelle, joka on voittanut synnin, kuoleman ja kaiken helvetin vallan.
      Autuaita ovat siveät, sillä he saavat periä maan. Omantunnon heräämisestä ja sydämen särkymisestä seuraa sävyisyys. Sellainen ihminen ei voi eikä jaksa enää elää entistä, epäuskoista elämäänsä maailman humussa ja sumussa ja kaikessa sen syntiharjoituksessa. Juoppous on alkanut hirveästi polttaa omallatunnolla, varkaus ja huoruuden synnit ovat raskaina ja polttavina sellaisen ihmisen omallatunnolla. Nyt herännyt ihminen ymmärtää, että myös se kuollut usko ja väärä vanhurskaus, joiden hapattama hän on ollut, vievät iankaikkiseen kuolemaan ja kadotukseen. Hänestä on yksinkertaisesti tullut syntinen ihminen.
      Tosin monet ihmiset ovat eläneet jokseenkin kunnollista, hurskasta, rehellistä ja vaatimatonta elämää. He myöntävät, että juomarit, kiroilijat, varkaat ja epäsiveelliset ihmiset tarvitsevat parannuksen armon. Itsellään he eivät näe parannuksen tarvetta. Heidän omatuntonsa nukkuu ja kuollut usko on kuin sydämen ympärille kiedottu peite. He kuvittelevat omistavansa sen, mitä heillä ei todellisuudessa ole, nimittäin Jumalan armon. Muistan Martti Lutherin sanoneen jossakin yhteydessä, että tämä eksytys on kaikkia muita eksytyksiä suurempi.
      - -
      Autuaita ovat, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan. Vanhurskauden nälkä ja jano tulee silloin, kun kaikki omavanhurskaus on loppunut. - - -
      Kuinka moni ihminen meidän aikanamme rakentaakaan omaa vanhurskautta ja oman hurskautensa varaan: Olenhan kastettu, olenhan konfirmoitu, käynhän Herran ehtoollisella, käynhän silloin tällöin kirkossa ja nautin sakramentteja. Mutta minä kysyn sinulta: Milloin sinussa on tapahtunut sydämen ja mielen muutos, niin että olet saanut omia kokemuksia siitä, että olet tullut sisälle ahtaan portin kautta? Milloin sinulla on ollut Jumalan mielen mukainen murhe? Milloin olet tuntenut hengellisen syntymän tuskia? Kyllä Jumalan puolesta voidaan kiivailla ja ihminen voi elää hurskaasti ja kauniisti, mutta ajattele tätä: Kukaan ei pääse taivaaseen omalla hurskaudellaan. Kieltäymyksillä ei pääse taivaaseen, vaikka ryhtyisit erakoksi ja hakeutuisit erämaan yksinäisyyteen. Martti Luther yritti kurittaa ruumistaan, hän piti karheaa jouhipaitaa ihoaan vasten ja ahkeroi toteuttaa kaikki säädetyt rukoushetket, mutta kun hänen omatuntonsa heräsi, hän huokasi ja valitti: ”Minun syntini, minun suuret syntini.”
      - - -
      Kauan sitten on lestadiolaisen herätyksen tuli tuotu myös tänne Tromssaan. Yksinkertaisten Ruotsin lappalaisten sydämiin oli syttynyt Pyhän Hengen tuli. Laestadius ja ensimmäiset heränneet ja uskovaiset lähettivät heitä valtakunnan rajan yli aina tänne Norjan rannoille saakka, jotta muutkin ihmiset tulisivat osallisiksi samasta taivaallisesta armosta. Meidän aikanamme on tapahtunut samoin, kun kristinuskon alkaessa ensimmäisenä helluntaipäivänä Jerusalemissa. Apostolit noudattivat Jeesuksen omaa opetusta ja lähettivät saarnaajia ja lähetysmiehiä kaksittain eri suuntiin. Kun ovi avautui pakanoiden luo, apostoleita lähetettiin kaksittain pakanamaihinkin. Mutta huomatkaamme, mitä apostolien teossa kerrotaan. Ne jotka seurakunta oli lähettänyt, palasivat siihen seurakuntaan, joka oli lähettänyt heidät. ja he kertoivat Jumalan suurista armoteoista. Ne pakanakristityt puolestaan, jotka olivat saaneet sydämeensä elävän uskon ja jotka olivat liitetyt yhteen hengen yhteydellä ja rauhan siteellä, elivätpä he missä tahansa Euroopan mantereella. Kreikassa tai Italiassa, he katsoivat rakkaudella ja luottamuksella Jerusalemiin, josta kristinusko oli lähtenyt voimalla liikkeelle ja saapunut heidänkin luokseen.

      • Anonyymi

        Jatkuu

        Sama tuntomerkki on ollut ja on edelleen tässä lestadiolaisessa herätyksessä. Missä vain turmelus ja riita eivät ole saaneet repiä hajalle hengen yhteyttä ja rauhan sidettä, siellä ovat heränneiden ja uskovaisten sydämet liittyneet yhteen rakkauden siteellä. Siksi he ovat suunnanneet katseensa Ruotsin Lappiin, josta valo ja heräys on alkanut tällä etsikkoajalla. Lars Levi Laestadiuksen saarnat ovat edelleen kallisarvoisia. Niitä luetaan tavallisesti joka kerta kokouksissamme ja jumalanpalveluksissamme. Niitä luetaan kaikkialla Suomessa, aina Etelä-Suomea myöten, täällä Norjassa pitkin maata pohjoisesta Osloon. Amerikassa itärannikolta Tyynenmeren rannoille asti. Samoin Juhani Raattamaan kirjeet opettavat meitä pysymään esikoisten seurakunnan helmassa. Se opetus on edelleenkin ihmeellinen ja tärkeä. Se opetus on myös välttämätön, että pimeyden ja valkeuden, kuolleen ja elävän uskon välillä kulkee raja, sekä opetus siitä, millä tavalla meidän Jumalan lasten tulee vaeltaa ristin ja itsemme kieltämisen tietä seuraten Häntä, joka on vaeltanut palvelijana.
        Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. Meidän on täytynyt tulla niin laupiaiksi, että olemme säälineet omaa sielu parkaamme, ettei se hukkuisi. Jos sinä ihminen olet vielä sen lammashuoneen ulkopuolella, jonka suuri lammasten Paimen on rakentanut, niin rukoilemme ja toivomme, että saisit niin paljon murhetta sieluparastasi, että sinä tänä iltana täällä Tromssan tuomiokirkossa kääntyisit taivaallisen Isän puoleen rukoillen: ”Anna minulle voimaa nousta, anna minulle voimaa alkaa tehdä parannusta synneistäni, anna minulle voimaa tunnustaa uskoa sinuun ja voimaa pyytää anteeksi syntejäni.” Totisesti sinulle kuuluisi silloin taivaallinen, elämää antava evankeliumi: Sinun syntisi on annettu anteeksi.
        Kun Jumalan laupeus tulee eläväksi sydämelle, silloin syntyy huoli ja laupeus myös toisista, kalliisti lunastetuista ihmisistä. Kristuksen lunastustyö on niin suuri, että se riittää kaikille ihmisille. Valitettavasti vain vähäisellä osalla, pienellä vähemmistöllä on tarve ottaa se vastaan. Olemme joskus saaneet kuulla sellaisen arvion meistä lestadiolaisista kristityistä, että me olemme niin kovia, ankaria ja niin tuomitsevia, ettemme suo taivasta emmekä autuutta kenellekään muulle. Mutta meillä on juuri samanlainen sydän kuin Paavalilla, joka sanoi kuninkaan edessä seistessään: Toivoisin, että te kaikki tulisitte sellaisiksi niin kuin minä olen, lukuun ottamatta näitä kahleita. - - -

        Autuaita ovat puhtaat sydämestään, sillä he saavat nähdä Jumalan. Kun minä rehellisesti selvitän pahat tekoni, kun sovin niiden kanssa, joita vastaan olen tavalla tai toisella rikkonut, kun tuon takaisin tai korvaan varastamani tavaran, kun menen pyytämään anteeksi juoma-, huora-, ja tanssitovereiltani ja mitä syntikumppaneita ihmisellä sitten on ollutkin, niin teen aivan oikein ja hyvin. Niin tulee tehdä, mutta sydän ei siitä puhdistu. Mikään muu puhdistusaine ei kelpaa siihen kuin se, mistä vanhalla rakkauden apostolilla Johanneksella on elävät kokemukset: Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikista synnistä. Kun Jumala sai sanallaan ja hengellään synnyttää uskon sydämeemme, juuri silloin kun usko syttyi sydämeemme, silloin saatoimme tarttua Jeesukseen Kristukseen: hän on kärsinyt kuoleman edestäni, hän on maksanut kaikki syntini, hän on täyttänyt Jumalan pyhän ja vanhurskaan lain, hän on kolmantena päivänä kuolleista noustessaan voittanut kuoleman ja helvetin. Juuri sillä hetkellä Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri puhdisti sydämeni kaikesta synnistä. Ennen olivat lukemattomat synnit edessäni kuin musta taivas, nyt kaikki lukemattomat syntini katosivat yhdessä ainoassa hetkessä kuin sumu aamun koittaessa. Sinä ja minä, jotka olemme saaneet kokea tämän, emme voi milloinkaan unohtaa sitä päivää ja hetkeä.
        jatkuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuu

        Sama tuntomerkki on ollut ja on edelleen tässä lestadiolaisessa herätyksessä. Missä vain turmelus ja riita eivät ole saaneet repiä hajalle hengen yhteyttä ja rauhan sidettä, siellä ovat heränneiden ja uskovaisten sydämet liittyneet yhteen rakkauden siteellä. Siksi he ovat suunnanneet katseensa Ruotsin Lappiin, josta valo ja heräys on alkanut tällä etsikkoajalla. Lars Levi Laestadiuksen saarnat ovat edelleen kallisarvoisia. Niitä luetaan tavallisesti joka kerta kokouksissamme ja jumalanpalveluksissamme. Niitä luetaan kaikkialla Suomessa, aina Etelä-Suomea myöten, täällä Norjassa pitkin maata pohjoisesta Osloon. Amerikassa itärannikolta Tyynenmeren rannoille asti. Samoin Juhani Raattamaan kirjeet opettavat meitä pysymään esikoisten seurakunnan helmassa. Se opetus on edelleenkin ihmeellinen ja tärkeä. Se opetus on myös välttämätön, että pimeyden ja valkeuden, kuolleen ja elävän uskon välillä kulkee raja, sekä opetus siitä, millä tavalla meidän Jumalan lasten tulee vaeltaa ristin ja itsemme kieltämisen tietä seuraten Häntä, joka on vaeltanut palvelijana.
        Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. Meidän on täytynyt tulla niin laupiaiksi, että olemme säälineet omaa sielu parkaamme, ettei se hukkuisi. Jos sinä ihminen olet vielä sen lammashuoneen ulkopuolella, jonka suuri lammasten Paimen on rakentanut, niin rukoilemme ja toivomme, että saisit niin paljon murhetta sieluparastasi, että sinä tänä iltana täällä Tromssan tuomiokirkossa kääntyisit taivaallisen Isän puoleen rukoillen: ”Anna minulle voimaa nousta, anna minulle voimaa alkaa tehdä parannusta synneistäni, anna minulle voimaa tunnustaa uskoa sinuun ja voimaa pyytää anteeksi syntejäni.” Totisesti sinulle kuuluisi silloin taivaallinen, elämää antava evankeliumi: Sinun syntisi on annettu anteeksi.
        Kun Jumalan laupeus tulee eläväksi sydämelle, silloin syntyy huoli ja laupeus myös toisista, kalliisti lunastetuista ihmisistä. Kristuksen lunastustyö on niin suuri, että se riittää kaikille ihmisille. Valitettavasti vain vähäisellä osalla, pienellä vähemmistöllä on tarve ottaa se vastaan. Olemme joskus saaneet kuulla sellaisen arvion meistä lestadiolaisista kristityistä, että me olemme niin kovia, ankaria ja niin tuomitsevia, ettemme suo taivasta emmekä autuutta kenellekään muulle. Mutta meillä on juuri samanlainen sydän kuin Paavalilla, joka sanoi kuninkaan edessä seistessään: Toivoisin, että te kaikki tulisitte sellaisiksi niin kuin minä olen, lukuun ottamatta näitä kahleita. - - -

        Autuaita ovat puhtaat sydämestään, sillä he saavat nähdä Jumalan. Kun minä rehellisesti selvitän pahat tekoni, kun sovin niiden kanssa, joita vastaan olen tavalla tai toisella rikkonut, kun tuon takaisin tai korvaan varastamani tavaran, kun menen pyytämään anteeksi juoma-, huora-, ja tanssitovereiltani ja mitä syntikumppaneita ihmisellä sitten on ollutkin, niin teen aivan oikein ja hyvin. Niin tulee tehdä, mutta sydän ei siitä puhdistu. Mikään muu puhdistusaine ei kelpaa siihen kuin se, mistä vanhalla rakkauden apostolilla Johanneksella on elävät kokemukset: Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikista synnistä. Kun Jumala sai sanallaan ja hengellään synnyttää uskon sydämeemme, juuri silloin kun usko syttyi sydämeemme, silloin saatoimme tarttua Jeesukseen Kristukseen: hän on kärsinyt kuoleman edestäni, hän on maksanut kaikki syntini, hän on täyttänyt Jumalan pyhän ja vanhurskaan lain, hän on kolmantena päivänä kuolleista noustessaan voittanut kuoleman ja helvetin. Juuri sillä hetkellä Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri puhdisti sydämeni kaikesta synnistä. Ennen olivat lukemattomat synnit edessäni kuin musta taivas, nyt kaikki lukemattomat syntini katosivat yhdessä ainoassa hetkessä kuin sumu aamun koittaessa. Sinä ja minä, jotka olemme saaneet kokea tämän, emme voi milloinkaan unohtaa sitä päivää ja hetkeä.
        jatkuu

        Jeesus sanoo: Sillä he saavat nähdä Jumalan. Saavat nähdä Jumalan! Vanhassa testamentissa sanotaan, että kukaan ei voinut katsoa Jumalan kasvoja. Siellä mainitaan yksi, joka sai nähdä Jumalan – takaapäin. Mitä Herra Jeesus nyt tarkoittaa? Niin, kun omatuntomme oli herännyt, mutta synnit olivat anteeksi antamatta, tie oli suljettu taivaaseen, mutta tie helvettiin oli avoin. Silloin Jumala oli ankara, pyhä ja vanhurskas. Silloin hän vaati ehdotonta lain noudattamista. Mutta nyt, kun usko evankeliumin kautta oli syttynyt sydämeeni ja saatoin omistaa Pojan täydellisen sovitustyön, Jumalan viha muuttui rakkaudeksi. Pojan täydellisen sovitustyön kautta näin pyhän Jumalan armahtavana ja sovitettuna, ikään kuin hän ei näkisi minussa mitään syntiä. Jumala tuli niin lähelle, että ”löysin Jumalan veljestäni”, kuten Martti Luther sanoo eräässä saarnassaan. Ollessani aiemmin epäuskoisena ja väärässä mielentilassa, kuolleessa uskossa ja väärässä vanhurskaudessa olin ehkä vihannut Jeesuksen veljiä ja ystäviä, pitänyt heitä väärinä profeettoina ja harhaoppisina. Nyt saatuani tällaisen armon, näin näissä ihmisissä Jumalan. Kun Jumala on tullut minua niin lähelle, että näen hänet veljessäni ja sisaressani, silloin nämä Jumalan ihmiset kelpaavat saarnaamaan minulle evankeliumia ja syntien anteeksiantamusta. Sellaisten ihmisten kanssa voin vaihtaa kokemuksia, heille voin puhua sydämeni salaisuuksia, ja he todistavat ja lohduttavat: Usko rakas veli, usko rakas sisar, kaikki synnit ja kaikki viimeisetkin epäilykset iankaikkisesti anteeksiannetuiksi.

        Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman. Vasta nyt ilmoitetaan nimi. Meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi. Nyt kun usko on syttynyt sydämeemme, nyt kun Jumala on ainokaisen Poikansa kautta antanut kaikki syntimme anteeksi ja sydämemme on puhdistanut uskon kautta karitsan veressä, eteemme tulee myös kysymys omantunnon puhdistamisesta pahoista teoista, niin kuin heprealaiskirjeessä sanotaan. Sitä ei vaadita sen tähden, että ansaitsisin sillä armon. Armon olen saanut pelkästään Jeesuksen sovitustyön kautta. Nyt on kysymys siitä, että usko säilyisi sydämessä elävänä ja olisin kuuliainen Pyhän Hengen äänelle, opetukselle ja kehotukselle. Silloin vaellan rauhantekijän tietä. Se vie syntitovereiden luo ja se vie sinne missä olen tehnyt vääryyttä, sinne missä on pyydettävä anteeksi. Useimmiten se alkaa omasta kodista, aviopuolisoiden välillä, vanhempien ja lasten välillä, sisarusten välillä ja naapureissa. Tällaisissa paikoissa rauhan tie kulkee. Sitä tietä kulkevia kutsutaan Jumalan lapsiksi.
        Olemme joskus kuulleet sanottavan, että se ja se on tehnyt parannuksen ja tullut kristityksi. Sitten joku toinen on lausunut ihmetyksensä: ”Tuolla parannuksen tehneellä ihmisellä olisi pitänyt olla asiaa minulle. Odotin häntä selvittämään asioitaan, mutta häntä ei ole kuulunut.” Eräs Kiirunan kaivosyhtiön LKAB:n toimitusjohtaja Lundbom kuuluu sanoneen eräässä tilaisuudessa: ”Kiirunassa on useita uskonsuuntia, mutta on eräs asia jota ihmettelen. On lähetysväkeä, on kirkkokristittyjä, on baptisteja ja pelastusarmeijalaisia. He tulevat uskoon ja heistä tulee kirkkojensa jäseniä. On kuitenkin ihmeellistä, ettei kellään ole asiaa minun luokseni. Mutta kun joku lestadiolainen on saanut armon tehdä parannuksen ja tullut uskovaiseksi, niin hänellä on yleensä asiaa minulle: hän haluaa korjata sellaista, mikä on tapahtunut vuorella, tunturilla, työssä tai kaivoksessa.” Jos emme lähde rauhan tielle, jos emme puhdista ja korjaa omia tekojamme ja syntipolkujamme, silloin ei auta lestadiolaisen uskon tunnustaminen.

        jatkuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoo: Sillä he saavat nähdä Jumalan. Saavat nähdä Jumalan! Vanhassa testamentissa sanotaan, että kukaan ei voinut katsoa Jumalan kasvoja. Siellä mainitaan yksi, joka sai nähdä Jumalan – takaapäin. Mitä Herra Jeesus nyt tarkoittaa? Niin, kun omatuntomme oli herännyt, mutta synnit olivat anteeksi antamatta, tie oli suljettu taivaaseen, mutta tie helvettiin oli avoin. Silloin Jumala oli ankara, pyhä ja vanhurskas. Silloin hän vaati ehdotonta lain noudattamista. Mutta nyt, kun usko evankeliumin kautta oli syttynyt sydämeeni ja saatoin omistaa Pojan täydellisen sovitustyön, Jumalan viha muuttui rakkaudeksi. Pojan täydellisen sovitustyön kautta näin pyhän Jumalan armahtavana ja sovitettuna, ikään kuin hän ei näkisi minussa mitään syntiä. Jumala tuli niin lähelle, että ”löysin Jumalan veljestäni”, kuten Martti Luther sanoo eräässä saarnassaan. Ollessani aiemmin epäuskoisena ja väärässä mielentilassa, kuolleessa uskossa ja väärässä vanhurskaudessa olin ehkä vihannut Jeesuksen veljiä ja ystäviä, pitänyt heitä väärinä profeettoina ja harhaoppisina. Nyt saatuani tällaisen armon, näin näissä ihmisissä Jumalan. Kun Jumala on tullut minua niin lähelle, että näen hänet veljessäni ja sisaressani, silloin nämä Jumalan ihmiset kelpaavat saarnaamaan minulle evankeliumia ja syntien anteeksiantamusta. Sellaisten ihmisten kanssa voin vaihtaa kokemuksia, heille voin puhua sydämeni salaisuuksia, ja he todistavat ja lohduttavat: Usko rakas veli, usko rakas sisar, kaikki synnit ja kaikki viimeisetkin epäilykset iankaikkisesti anteeksiannetuiksi.

        Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman. Vasta nyt ilmoitetaan nimi. Meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi. Nyt kun usko on syttynyt sydämeemme, nyt kun Jumala on ainokaisen Poikansa kautta antanut kaikki syntimme anteeksi ja sydämemme on puhdistanut uskon kautta karitsan veressä, eteemme tulee myös kysymys omantunnon puhdistamisesta pahoista teoista, niin kuin heprealaiskirjeessä sanotaan. Sitä ei vaadita sen tähden, että ansaitsisin sillä armon. Armon olen saanut pelkästään Jeesuksen sovitustyön kautta. Nyt on kysymys siitä, että usko säilyisi sydämessä elävänä ja olisin kuuliainen Pyhän Hengen äänelle, opetukselle ja kehotukselle. Silloin vaellan rauhantekijän tietä. Se vie syntitovereiden luo ja se vie sinne missä olen tehnyt vääryyttä, sinne missä on pyydettävä anteeksi. Useimmiten se alkaa omasta kodista, aviopuolisoiden välillä, vanhempien ja lasten välillä, sisarusten välillä ja naapureissa. Tällaisissa paikoissa rauhan tie kulkee. Sitä tietä kulkevia kutsutaan Jumalan lapsiksi.
        Olemme joskus kuulleet sanottavan, että se ja se on tehnyt parannuksen ja tullut kristityksi. Sitten joku toinen on lausunut ihmetyksensä: ”Tuolla parannuksen tehneellä ihmisellä olisi pitänyt olla asiaa minulle. Odotin häntä selvittämään asioitaan, mutta häntä ei ole kuulunut.” Eräs Kiirunan kaivosyhtiön LKAB:n toimitusjohtaja Lundbom kuuluu sanoneen eräässä tilaisuudessa: ”Kiirunassa on useita uskonsuuntia, mutta on eräs asia jota ihmettelen. On lähetysväkeä, on kirkkokristittyjä, on baptisteja ja pelastusarmeijalaisia. He tulevat uskoon ja heistä tulee kirkkojensa jäseniä. On kuitenkin ihmeellistä, ettei kellään ole asiaa minun luokseni. Mutta kun joku lestadiolainen on saanut armon tehdä parannuksen ja tullut uskovaiseksi, niin hänellä on yleensä asiaa minulle: hän haluaa korjata sellaista, mikä on tapahtunut vuorella, tunturilla, työssä tai kaivoksessa.” Jos emme lähde rauhan tielle, jos emme puhdista ja korjaa omia tekojamme ja syntipolkujamme, silloin ei auta lestadiolaisen uskon tunnustaminen.

        jatkuu

        Autuaita ovat, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivaan valtakunta. Sanoin alussa, että Jeesuksen opin mukaan autuuden tie alkaa köyhyydellä ja päättyy vainoon. Miksi Jeesuksen opin mukaista uskoa ja kristillisyyttä kohtaa vaino? Vanhurskauden tähden. Siitä syystä, että se opettaa vanhurskauttamisesta yksin ja ainoastaan uskon kautta, muta osoittaa samalla mitkä hedelmät ehdottomasti seuraavat elävää uskoa. Paavalin oppi ihmisen vanhurskauttamisesta uskon kautta ilman lain tekoja pysyy aina paikallaan. Apostoli Jaakobin oppi, että usko ilman tekoja on kuollut pysyy myös paikallaan. Molemmilla on sama armonjärjestys, mutta Paavali saarnaa elävästä uskosta ja Jaakob näyttää millaista on kuollut usko.
        Autuaita olette te, kun he pilkkaavat ja vainoavat teitä ja puhuvat kaikkinaista pahuutta teitä vastaan valehdellen minun tähteni. Näin on oikeita kristityitä kohdannut valhe ja pilkka. Joskus heitä on syytetty paavin opista ja Jumala tietää mitä kaikkea heitä vastaan on heitetty. Mutta Jumalan kansa on kantanut kärsivällisenä sen ristin, mikä sen päälle on pantu. Se on vakuuttunut siitä, että Hän, joka kulkee edellä, raivaa tietä ja on itse kantanut kaikkein raskaimman ristin.
        Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa.

        Toivottavasti sait selvää, jos jaksoit lukea. Kirjoitin raamatun lauseet kursivoituna, mutta eihän se tänne tullut niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autuaita ovat, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivaan valtakunta. Sanoin alussa, että Jeesuksen opin mukaan autuuden tie alkaa köyhyydellä ja päättyy vainoon. Miksi Jeesuksen opin mukaista uskoa ja kristillisyyttä kohtaa vaino? Vanhurskauden tähden. Siitä syystä, että se opettaa vanhurskauttamisesta yksin ja ainoastaan uskon kautta, muta osoittaa samalla mitkä hedelmät ehdottomasti seuraavat elävää uskoa. Paavalin oppi ihmisen vanhurskauttamisesta uskon kautta ilman lain tekoja pysyy aina paikallaan. Apostoli Jaakobin oppi, että usko ilman tekoja on kuollut pysyy myös paikallaan. Molemmilla on sama armonjärjestys, mutta Paavali saarnaa elävästä uskosta ja Jaakob näyttää millaista on kuollut usko.
        Autuaita olette te, kun he pilkkaavat ja vainoavat teitä ja puhuvat kaikkinaista pahuutta teitä vastaan valehdellen minun tähteni. Näin on oikeita kristityitä kohdannut valhe ja pilkka. Joskus heitä on syytetty paavin opista ja Jumala tietää mitä kaikkea heitä vastaan on heitetty. Mutta Jumalan kansa on kantanut kärsivällisenä sen ristin, mikä sen päälle on pantu. Se on vakuuttunut siitä, että Hän, joka kulkee edellä, raivaa tietä ja on itse kantanut kaikkein raskaimman ristin.
        Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa.

        Toivottavasti sait selvää, jos jaksoit lukea. Kirjoitin raamatun lauseet kursivoituna, mutta eihän se tänne tullut niin.

        Tämä on KESKUSTELUKANAVA !

        Ymmrrätkö mitä se tarkoittaa häh !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on KESKUSTELUKANAVA !

        Ymmrrätkö mitä se tarkoittaa häh !

        Tästä aiheesta, tai oikeastaan monesta aiheesta, joita kirjoituksissa esiintyy, on ollut keskustelua. Keskustelua ei vaan synny, kun vaito lyttää kaiken, mutta ei anna parempaa selitystä mihinkään. Samoja valheita esittää vuodesta toiseen.

        Siis vääriä väitteitä ja valheita on ollut monista saarnassa esiintyvistä aiheista, eikä vaito vieläkään tunnusta mitään. Hänelle on tullut hengellinen sokeus ja kuurous, mutta ei itse sitä huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuu

        Sama tuntomerkki on ollut ja on edelleen tässä lestadiolaisessa herätyksessä. Missä vain turmelus ja riita eivät ole saaneet repiä hajalle hengen yhteyttä ja rauhan sidettä, siellä ovat heränneiden ja uskovaisten sydämet liittyneet yhteen rakkauden siteellä. Siksi he ovat suunnanneet katseensa Ruotsin Lappiin, josta valo ja heräys on alkanut tällä etsikkoajalla. Lars Levi Laestadiuksen saarnat ovat edelleen kallisarvoisia. Niitä luetaan tavallisesti joka kerta kokouksissamme ja jumalanpalveluksissamme. Niitä luetaan kaikkialla Suomessa, aina Etelä-Suomea myöten, täällä Norjassa pitkin maata pohjoisesta Osloon. Amerikassa itärannikolta Tyynenmeren rannoille asti. Samoin Juhani Raattamaan kirjeet opettavat meitä pysymään esikoisten seurakunnan helmassa. Se opetus on edelleenkin ihmeellinen ja tärkeä. Se opetus on myös välttämätön, että pimeyden ja valkeuden, kuolleen ja elävän uskon välillä kulkee raja, sekä opetus siitä, millä tavalla meidän Jumalan lasten tulee vaeltaa ristin ja itsemme kieltämisen tietä seuraten Häntä, joka on vaeltanut palvelijana.
        Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. Meidän on täytynyt tulla niin laupiaiksi, että olemme säälineet omaa sielu parkaamme, ettei se hukkuisi. Jos sinä ihminen olet vielä sen lammashuoneen ulkopuolella, jonka suuri lammasten Paimen on rakentanut, niin rukoilemme ja toivomme, että saisit niin paljon murhetta sieluparastasi, että sinä tänä iltana täällä Tromssan tuomiokirkossa kääntyisit taivaallisen Isän puoleen rukoillen: ”Anna minulle voimaa nousta, anna minulle voimaa alkaa tehdä parannusta synneistäni, anna minulle voimaa tunnustaa uskoa sinuun ja voimaa pyytää anteeksi syntejäni.” Totisesti sinulle kuuluisi silloin taivaallinen, elämää antava evankeliumi: Sinun syntisi on annettu anteeksi.
        Kun Jumalan laupeus tulee eläväksi sydämelle, silloin syntyy huoli ja laupeus myös toisista, kalliisti lunastetuista ihmisistä. Kristuksen lunastustyö on niin suuri, että se riittää kaikille ihmisille. Valitettavasti vain vähäisellä osalla, pienellä vähemmistöllä on tarve ottaa se vastaan. Olemme joskus saaneet kuulla sellaisen arvion meistä lestadiolaisista kristityistä, että me olemme niin kovia, ankaria ja niin tuomitsevia, ettemme suo taivasta emmekä autuutta kenellekään muulle. Mutta meillä on juuri samanlainen sydän kuin Paavalilla, joka sanoi kuninkaan edessä seistessään: Toivoisin, että te kaikki tulisitte sellaisiksi niin kuin minä olen, lukuun ottamatta näitä kahleita. - - -

        Autuaita ovat puhtaat sydämestään, sillä he saavat nähdä Jumalan. Kun minä rehellisesti selvitän pahat tekoni, kun sovin niiden kanssa, joita vastaan olen tavalla tai toisella rikkonut, kun tuon takaisin tai korvaan varastamani tavaran, kun menen pyytämään anteeksi juoma-, huora-, ja tanssitovereiltani ja mitä syntikumppaneita ihmisellä sitten on ollutkin, niin teen aivan oikein ja hyvin. Niin tulee tehdä, mutta sydän ei siitä puhdistu. Mikään muu puhdistusaine ei kelpaa siihen kuin se, mistä vanhalla rakkauden apostolilla Johanneksella on elävät kokemukset: Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikista synnistä. Kun Jumala sai sanallaan ja hengellään synnyttää uskon sydämeemme, juuri silloin kun usko syttyi sydämeemme, silloin saatoimme tarttua Jeesukseen Kristukseen: hän on kärsinyt kuoleman edestäni, hän on maksanut kaikki syntini, hän on täyttänyt Jumalan pyhän ja vanhurskaan lain, hän on kolmantena päivänä kuolleista noustessaan voittanut kuoleman ja helvetin. Juuri sillä hetkellä Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri puhdisti sydämeni kaikesta synnistä. Ennen olivat lukemattomat synnit edessäni kuin musta taivas, nyt kaikki lukemattomat syntini katosivat yhdessä ainoassa hetkessä kuin sumu aamun koittaessa. Sinä ja minä, jotka olemme saaneet kokea tämän, emme voi milloinkaan unohtaa sitä päivää ja hetkeä.
        jatkuu

        Suunnanneet katseensa Ruotsin Lappiin? Josta valo ja herätys on alkanut tällä etsikkoajalla? Pitäisi. Vähän ajatella. Mitä kirjoittelee. Tuo on vain ja ainoastaan. Yyyhden yyhdistyksen sekoiluja. Kaikki me tiedämme sen, Esikoislestadiolaiset vain eivät usko tietoonsa. Vahvaa on lahkousko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuu

        Sama tuntomerkki on ollut ja on edelleen tässä lestadiolaisessa herätyksessä. Missä vain turmelus ja riita eivät ole saaneet repiä hajalle hengen yhteyttä ja rauhan sidettä, siellä ovat heränneiden ja uskovaisten sydämet liittyneet yhteen rakkauden siteellä. Siksi he ovat suunnanneet katseensa Ruotsin Lappiin, josta valo ja heräys on alkanut tällä etsikkoajalla. Lars Levi Laestadiuksen saarnat ovat edelleen kallisarvoisia. Niitä luetaan tavallisesti joka kerta kokouksissamme ja jumalanpalveluksissamme. Niitä luetaan kaikkialla Suomessa, aina Etelä-Suomea myöten, täällä Norjassa pitkin maata pohjoisesta Osloon. Amerikassa itärannikolta Tyynenmeren rannoille asti. Samoin Juhani Raattamaan kirjeet opettavat meitä pysymään esikoisten seurakunnan helmassa. Se opetus on edelleenkin ihmeellinen ja tärkeä. Se opetus on myös välttämätön, että pimeyden ja valkeuden, kuolleen ja elävän uskon välillä kulkee raja, sekä opetus siitä, millä tavalla meidän Jumalan lasten tulee vaeltaa ristin ja itsemme kieltämisen tietä seuraten Häntä, joka on vaeltanut palvelijana.
        Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. Meidän on täytynyt tulla niin laupiaiksi, että olemme säälineet omaa sielu parkaamme, ettei se hukkuisi. Jos sinä ihminen olet vielä sen lammashuoneen ulkopuolella, jonka suuri lammasten Paimen on rakentanut, niin rukoilemme ja toivomme, että saisit niin paljon murhetta sieluparastasi, että sinä tänä iltana täällä Tromssan tuomiokirkossa kääntyisit taivaallisen Isän puoleen rukoillen: ”Anna minulle voimaa nousta, anna minulle voimaa alkaa tehdä parannusta synneistäni, anna minulle voimaa tunnustaa uskoa sinuun ja voimaa pyytää anteeksi syntejäni.” Totisesti sinulle kuuluisi silloin taivaallinen, elämää antava evankeliumi: Sinun syntisi on annettu anteeksi.
        Kun Jumalan laupeus tulee eläväksi sydämelle, silloin syntyy huoli ja laupeus myös toisista, kalliisti lunastetuista ihmisistä. Kristuksen lunastustyö on niin suuri, että se riittää kaikille ihmisille. Valitettavasti vain vähäisellä osalla, pienellä vähemmistöllä on tarve ottaa se vastaan. Olemme joskus saaneet kuulla sellaisen arvion meistä lestadiolaisista kristityistä, että me olemme niin kovia, ankaria ja niin tuomitsevia, ettemme suo taivasta emmekä autuutta kenellekään muulle. Mutta meillä on juuri samanlainen sydän kuin Paavalilla, joka sanoi kuninkaan edessä seistessään: Toivoisin, että te kaikki tulisitte sellaisiksi niin kuin minä olen, lukuun ottamatta näitä kahleita. - - -

        Autuaita ovat puhtaat sydämestään, sillä he saavat nähdä Jumalan. Kun minä rehellisesti selvitän pahat tekoni, kun sovin niiden kanssa, joita vastaan olen tavalla tai toisella rikkonut, kun tuon takaisin tai korvaan varastamani tavaran, kun menen pyytämään anteeksi juoma-, huora-, ja tanssitovereiltani ja mitä syntikumppaneita ihmisellä sitten on ollutkin, niin teen aivan oikein ja hyvin. Niin tulee tehdä, mutta sydän ei siitä puhdistu. Mikään muu puhdistusaine ei kelpaa siihen kuin se, mistä vanhalla rakkauden apostolilla Johanneksella on elävät kokemukset: Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikista synnistä. Kun Jumala sai sanallaan ja hengellään synnyttää uskon sydämeemme, juuri silloin kun usko syttyi sydämeemme, silloin saatoimme tarttua Jeesukseen Kristukseen: hän on kärsinyt kuoleman edestäni, hän on maksanut kaikki syntini, hän on täyttänyt Jumalan pyhän ja vanhurskaan lain, hän on kolmantena päivänä kuolleista noustessaan voittanut kuoleman ja helvetin. Juuri sillä hetkellä Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri puhdisti sydämeni kaikesta synnistä. Ennen olivat lukemattomat synnit edessäni kuin musta taivas, nyt kaikki lukemattomat syntini katosivat yhdessä ainoassa hetkessä kuin sumu aamun koittaessa. Sinä ja minä, jotka olemme saaneet kokea tämän, emme voi milloinkaan unohtaa sitä päivää ja hetkeä.
        jatkuu

        Voi sinua. Muuta en osaa sanoa luettuani niin tuttua vuodatusta. Voimia toivon. Ja kaikkea hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnanneet katseensa Ruotsin Lappiin? Josta valo ja herätys on alkanut tällä etsikkoajalla? Pitäisi. Vähän ajatella. Mitä kirjoittelee. Tuo on vain ja ainoastaan. Yyyhden yyhdistyksen sekoiluja. Kaikki me tiedämme sen, Esikoislestadiolaiset vain eivät usko tietoonsa. Vahvaa on lahkousko.

        Yritetään ajatella rakkaudella näitäkin ’vihollisia’, ovathan hekin meidän lähimmäisiä
        Rakkaus on paras lääke jokaikiseen ’vaivaan’, kokeillaanpa!


    • En ole Gunnar Jönssonin opetuksista sanonut mitään. Mutta ihan erilaiset oli fiilikset silloin kun Larssonit ja Jönsson kävivät suomessa ¤ VUODEN VÄLEIN!!! Nykykiihkot aloittivat toimintansa 1990 luvulla.

      • 4 VUODEN VÄLEIN siis!!!!


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        4 VUODEN VÄLEIN siis!!!!

        Välit eivät ole olleet tasaiset, on ollut setsemänkin vuoden välejä.


    • Jellivaaran uskolla 1800/1900 LUKUJEN TAITTEESSA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ esikoislestadiolaisten NYKYKIIHKOJEN KANSSA.

      • Anonyymi

        VAITO,MEE NUKKUUN JO!


      • Anonyymi

        vaitovainen on palstojen paras NYKYKIIHKO
        ihan kunkku

        ja hyvää yötä jo valmiiksi, kuitenkin ennen kahta, kuten olemme sopineet !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaitovainen on palstojen paras NYKYKIIHKO
        ihan kunkku

        ja hyvää yötä jo valmiiksi, kuitenkin ennen kahta, kuten olemme sopineet !

        vaito on ortodoxi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaito on ortodoxi!

        Vainainen päivä päivältä vauhti käy yhä hurjemmaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaito on ortodoxi!

        Vaito on ortodoxi,
        jolla on videossa pornopoxi.


      • Anonyymi

        Ai esikoisten? Nehän täällä kiihkoilee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaito on ortodoxi!

        Onko ortodoksi sinusta huonompi Kristukseen, hänen sovitustyöhönsä, uskova, KUIN Sinä? Mahdollisesti lestadiolaisuuteen vai uskova poika tai tyttösketale? ja miksi niin ajattelet? Jos Ajattelet? Ajatuksiasihan en tiedä.

        Kumpihan taivaassa nähdään? Me emme sitä tiedä. Mutta eksyttäjien päämäärä PN mikä ? Kun he sanovat:VAIN ME ja niin edelleen. Eikö vain juuri ry:ssä jonka nimi alkaa E:llä on touhu jotakin ihmeellistä? Miksi VAIN ME? Ei muita sinne taivaan kirkkauteen fkuin vai ne joista meillä on todistus, että olivat ja elivät niin kuin me haluamme. Lestadoilaisuudessako ajatellaan noin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai esikoisten? Nehän täällä kiihkoilee.

        hirtä itsesi


    • Te ette tiedä näemmä ortodokseista yhtään sen enempää kun kristinuskostakaan.
      Miksi siis kirjoittelette tänne.

      • Anonyymi

        Olemme sinulle. kaiken tietävälle. vastakohta.


    • Miksi annatte orjuuttaa itseänne ihmisopeilla ja ihmiskäskyillä? Ja vielä pilkkaatte niitä, jotka koittavat johdattaa teitä pois yhdistysten orjuudesta Jumamalan lasten vapauteen.

      • Anonyymi

        PÄIVÄN ALAN, PÄIVÄN PÄÄTÄN, HERRA NIMESSÄSI.
        OHJAA TYÖNI, OHJAA LEIKIT, ISÄN KÄDELLÄSI. AMEN

        hyvää yötä vaitovainen


      • Anonyymi

        Voi, voi sinuas vaito. Jos pidät Pyhän Hengen kautta saarnatun Jumalan sanan ihmisoppina ja ihmiskäskyinä, niin olet noussut korkeammalle kuin Jumala, paaviakin korkeammalle. Elävä Jumalan sana tekee synnin orjat orjallisiksi, mutta Jumalan lapset se tekee vapaiksi.

        Lestadiolaisuuden alkuaikoina rauhanyhdiktykseen jääneet sanoivat, ettei saa saarnata nuorille koreudesta, sillä he tulevat ahdasmielisiksi, eikä vanhoille ahneudesta, sillä he tulevat orjallisiksi. Onko tämä sitä Jumalan lasten vapautta?

        Missä mielestäsi on Jumalan lasten vapaus? Vai onko heistä tullut jumamalan lapsia?


    • Riitaa ei tule mistään muusta kuin siitä että osa porukasta on lähtenyt itse itsensä vanhurskauttamisen tielle tuhansine sääntöineen ja ihmisoppeineen. Kenenkään Jeesukseen uskovan ei ole mitään syytä luottaa tällaisiin tahoihin. Tulee vain tie raskaaksi lain ja itsesyytösten alla, pettymyksiä toisensa jälkeen, "voi voi kun en pysty parempaan, voi voi kun en pysty parempaan."

      Tätä se on omanvanhurskauden ruikutus, vuodesta toiseen kun paremmaksi pitäisi tulla. Lihaa koitetaan tahkota paremmaksi, vaikka hyvin nähdään jo itsekin, että liha on lihaa ja kristinuskossa liha naulittava ristille ja tapetaan.

      Omanvanhurskauden rakentajilla on kristinuskon perusteetkin hukassa.

      Kristinuskossa tie on valmis ja se on suora tie.

      • Anonyymi

        He eivät olleet meitä vaan meistä lähteneitä sanoo raamattu


      • Anonyymi

        Tie on tosiaan suora, mutta se on myös kaita, siitä ei ole varaa ottaa askeleita sivulle, sillä sen vasemmalla puolella on lihallinen maailma ja oikealle väärä hengellisyys. Tie alkaa ahtaan portin kautta, josta Jeesus sanoo, että vain harvat sen löytävät ja toisessa paikassa sanoo, että monet yrittävät mennä sisälle, mutta eivät voi.

        Lavea tie on myös suora, eikä ollenkaan ahdas, kuten ei sinne menevä porttikaan. Sitä on helppo kulkea, sitä kulkee koko maailma. Valitettavasti tie päättyy kadotukseen.

        Kristillisyydessä on ihmisiä monella sieluntilalla. Kaikki eivät ole kuuliaisia opetukselle. Toisia vetää synnillinen maailma ja toisia väärä hengellisyys. Näihin ei kristillisyydessä opeteta. Siinä ei myös opeteta omanvanhurkauden ruikutuksiin. Valitettavasti joitakin kuitenkin vaivaa se. Niin kauan on hyvä, kun kaikki käyvät sanan kuulossa, sillä sen kautta tulee usko. Jos kuitenkin oma viisaus tulee niin suureksi, ettei tarvitse kirsillisyyttä, ja jää pois seuroista, niin vahingon käydessä ei voi syyttää kuin itseään.


    • Room. 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.

      Room. 3:21 Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. [1. Moos. 15:6; Jes. 53:11; Jer. 23:6; 1. Piet. 1:10 | Room. 1:17; Fil. 3:9]

      Joh. 8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

      2. Kor. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
      2. Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta:
      *) -> antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
      2. Kor. 5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
      ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      Te ette vain halua kuunnella evankeliumia, ettekä uskoa sitä!! Tämä on teidän ongelmanne. Johtajanne ovat vallanhimossaan ja hengellisesti sokeutuneina vieneet teidät kauaksi Kristuksesta, pois evankeliumin totuudesta.

    • Anonyymi

      Tässä on armonjärjestys:
      Joh. 3:14-21
      14 Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
      15 Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.
      16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.
      17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, tuomitsemaan maailmaa, mutta että maailma pitää hänen kauttansa vapahdettaman.
      18 Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle.
      19 Mutta tämä on tuomio: että valkeus tuli maailmaan, ja ihmiset rakastivat enemmin pimeyttä kuin valkeutta; sillä heidän työnsä olivat pahat.
      20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman.
      21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen työnsä nähtäisiin; sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.

      Se, jota pietistiset herätysliikkeet, mm lestadiolaiset, sanovat armonjärjestykseksi, on autuaaksijulistamisia.

      • Anonyymi

        Vesitetyn raamatunkäännöksen tai paremminkin väännöksen mukaan niin on, mutta oikeasti se ei voi olla niin, että olisi kahdeksan eri tietä. Sinä kaikkitietä et edes tiedä että

        AUTUAS= ONNELLINEN

        Kyllä se on onnellinen, jossa Jumala aloittaa hyvän työnsä. Ensiksi loppuu kaikki oma hyvyys ja pyhyys, jota vaitolla näyttää olevan vaikka toisille jakaa.

        Gunnarin saarnassa näkyy selvästi, miten tämä autuuden tie jatkuu ja mihin se päättyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesitetyn raamatunkäännöksen tai paremminkin väännöksen mukaan niin on, mutta oikeasti se ei voi olla niin, että olisi kahdeksan eri tietä. Sinä kaikkitietä et edes tiedä että

        AUTUAS= ONNELLINEN

        Kyllä se on onnellinen, jossa Jumala aloittaa hyvän työnsä. Ensiksi loppuu kaikki oma hyvyys ja pyhyys, jota vaitolla näyttää olevan vaikka toisille jakaa.

        Gunnarin saarnassa näkyy selvästi, miten tämä autuuden tie jatkuu ja mihin se päättyy.

        Noin sinä asiat varmasti näetkin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ne niin olisivat. Olethan imenyt tuota oppia hyvin yksipuolisesti itseesi? Vai koska viimeksi olet kuunnellut muuta kuin esikoislestadiolaista opetusta taivaan tiestä?

        Jos näet vaitovaisen kirjoituksissa sellaista, että hän niissä kehuisi omalla hyvyydellään tai pyhyydellään, luet niitä mahdollisesti esioislestadiolaisittain tulkiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesitetyn raamatunkäännöksen tai paremminkin väännöksen mukaan niin on, mutta oikeasti se ei voi olla niin, että olisi kahdeksan eri tietä. Sinä kaikkitietä et edes tiedä että

        AUTUAS= ONNELLINEN

        Kyllä se on onnellinen, jossa Jumala aloittaa hyvän työnsä. Ensiksi loppuu kaikki oma hyvyys ja pyhyys, jota vaitolla näyttää olevan vaikka toisille jakaa.

        Gunnarin saarnassa näkyy selvästi, miten tämä autuuden tie jatkuu ja mihin se päättyy.

        Autuus on sana, jonka menettämisellä lestadiolaisuudessa peloitellaan, jos ei tottele ja noudata muun muassa elämäntapoihin ja ulkoasuun liittyviä ”neuvoja ja opetuksia” tai jos usko sokeasti siihen, että vain sen lestadiolaishaaran kautta voi saavuttaa iankaikkisen elämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autuus on sana, jonka menettämisellä lestadiolaisuudessa peloitellaan, jos ei tottele ja noudata muun muassa elämäntapoihin ja ulkoasuun liittyviä ”neuvoja ja opetuksia” tai jos usko sokeasti siihen, että vain sen lestadiolaishaaran kautta voi saavuttaa iankaikkisen elämän.

        Tarkoitin Jos EI usko.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autuus on sana, jonka menettämisellä lestadiolaisuudessa peloitellaan, jos ei tottele ja noudata muun muassa elämäntapoihin ja ulkoasuun liittyviä ”neuvoja ja opetuksia” tai jos usko sokeasti siihen, että vain sen lestadiolaishaaran kautta voi saavuttaa iankaikkisen elämän.

        Älä valehtele, se on syntiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele, se on syntiä!

        Mikä on valhetta? Esikoislestadiolainen syyttää, mutta koskaan en ole pitävää perustetta heiltäkuullut tai lukenut

        Se on se ME VAAN taivaaseen mennään. Mieti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on valhetta? Esikoislestadiolainen syyttää, mutta koskaan en ole pitävää perustetta heiltäkuullut tai lukenut

        Se on se ME VAAN taivaaseen mennään. Mieti!

        En ole koskaan kuullut kenenkään tuollaista sanoneen, yhdellekkäään ei ole annettu noin suurta valtaa, miettikääpä vaikka ’ristin ryöväriä’!?


    • Gunnar pässi.

    • Pitäisi nyt ihan ensimmäiseksi kristinuskoa tuntemattomien selvittää itselleen mitä ARMO kristinuskossa tarkoittaa. Sehän on kokonaan Jumalan puolelta tullut, syntisille lahjaksi ilman ihmistekoja.

      Tämä on armo. MIten joku on keksinyt Jumalan armoon järjestyksen, vaikka kristinuskossa ei sellaista järjestystä tunneta ollenkaan.

      On vain Jumalan ansioton rakkaus, syntisen osaksi tullut. Ei mitään järjestyksiä.

      • Anonyymi

        Armonvarkaat eivät ymmärrä armonjärjestyksestä mitään. He omistavat armon ilman katumusta ja parannusta.

        Se on jo armo, että Jumala herättää tunnon ja saa aikaan katumisen autuudeksi, niinkuin Paavali kirjoittaa:

        10. Sillä se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen tapahtuu, saattaa katumisen autuudeksi, jota ei yksikään kadu; mutta maailman murhe saattaa kuoleman.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Armonvarkaat eivät ymmärrä armonjärjestyksestä mitään. He omistavat armon ilman katumusta ja parannusta.

        Se on jo armo, että Jumala herättää tunnon ja saa aikaan katumisen autuudeksi, niinkuin Paavali kirjoittaa:

        10. Sillä se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen tapahtuu, saattaa katumisen autuudeksi, jota ei yksikään kadu; mutta maailman murhe saattaa kuoleman.

        Helvettikin on katuvaisia täynnä. Et saavuta katumisillasi mitään.

        Ihmisopit on kammottavia taitavasti sommiteltuja kudelmia, joilla perkele estää syntisen uskomasta Kristukseen.

        Orja on ja orjana pysyy, joka autuutensa itseensä rakentaa.

        Miksi Kristus joka on kaiken sinulle valmiiksi tejnyt, ri kelpaaa sinulle ihmisparka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Armonvarkaat eivät ymmärrä armonjärjestyksestä mitään. He omistavat armon ilman katumusta ja parannusta.

        Se on jo armo, että Jumala herättää tunnon ja saa aikaan katumisen autuudeksi, niinkuin Paavali kirjoittaa:

        10. Sillä se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen tapahtuu, saattaa katumisen autuudeksi, jota ei yksikään kadu; mutta maailman murhe saattaa kuoleman.

        Ovatko Esikoislestadiolaiset täysin kyvyttömiä ymmärtämään mitään muuta kuin että vain he ovat joidenkin vauvoina kuolleiden kanssa menossa taivaan iloon, eriseura esikoisia ei siellä nähdä, eikä KAIVAtA? Vain EsikoisöestadiolIset pääsee taivaaseen. Omisi hyvä, jos joku lähetysmies siunaisi tämmöisen ajatuksen.


      • Anonyymi

        Joo, vuorisaarnassa kuvataan kahdeksan autuudentilan tuntomerkkia.Näitä kaikkia kristitty ihminen saa kokea elämänsä aikana, mitään järjestystä tähän ei ole.Esimerkkinä vaino, sitä saattaa kokea jo alkumetreillä, uskon juuri saaneena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, vuorisaarnassa kuvataan kahdeksan autuudentilan tuntomerkkia.Näitä kaikkia kristitty ihminen saa kokea elämänsä aikana, mitään järjestystä tähän ei ole.Esimerkkinä vaino, sitä saattaa kokea jo alkumetreillä, uskon juuri saaneena.

        Tuohon vainoasiaan ajattelisin niin, että usko eli sydämen puhdistus on tapahtunut hänellä, jota vainotaan. Kun huomataan ihmisen mietiskelevän, niin houkutellaan maailman ilojen pariin, että raskasmielisyys loppuisi, mutta vasta uskoontulon jälkeen alkaa vaino, koska sielunvihollinen tietää menettäneensä otteen ihmisestä. Ei ole kyse ajasta miten nopeasti kaikki tapahtuu. Joku takkuaa kauan ja joku etenee niinkuin lentäen ja lopputulos on ratkaiseva,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko Esikoislestadiolaiset täysin kyvyttömiä ymmärtämään mitään muuta kuin että vain he ovat joidenkin vauvoina kuolleiden kanssa menossa taivaan iloon, eriseura esikoisia ei siellä nähdä, eikä KAIVAtA? Vain EsikoisöestadiolIset pääsee taivaaseen. Omisi hyvä, jos joku lähetysmies siunaisi tämmöisen ajatuksen.

        Ei heillekään ole annettu noin suurta valtaa, Jumala yksin tietää kaiken!


    • Vuorisaarnassa ei löydy sanaakaan armonjärjestyksestä. Eikä siellä kaivata mitään autuuden tuntomerkkiäkään. Kannattaa hommata Raamattu ja lukea sieltä.

      Jos henkilö ei käsitä, mitä suomenkieliset sanat "AUTUAITA OVAT" tarkoittaa, niin kannattaa olla sekaantumatta keskusteluun pelastavasta uskosta.

      *) Vuorisaarnassa kerrotaan mitä kaikkea Jeesuksen seuraamisesta (Kristuksessa vanhurskautettuna autuaana) seuraa tässä ajassa.

      Esikoislestadillaisuudessa, ja osin muissakin ryhmissä, on kaikenlaisia ihmisoppeja ja ihmisten luomia käsitteitä niin paljon, että ei sieltä helpolla ilosanoma Kristuksesta kirkastu. Tämä omanvanhurskauden ja tekopyhyyden rakentaminen eri muodoissaan on erittäin surullista liikkeen piirissä eläville. Siinä liikkeessä on rakennettu sellainen viidakko itsevalittuja vanhurskauden muotoja ja tapoja, että hyvin moni elää liikkeessä lain alla. Pelossa, häpeässä, syyllisyydessä, itsensä mitätöinnissä, etc. Liike on hengellisesti sairas. Evankeliumi on höystetty valtavalla määrällä.

      Säälinhän minä heitä, olen itse elänyt samassa vankilassa vuosikymmeniä. Vasta 1990 luvulla alkoi kuulumaan selkeä evankeliumi, mutta Jellivaarasta tuli suomalaisten lakihenkisten tilaama porukka jotka alkoivat panetella ja uhkailla evankeliumin julistajia ja lopulta myös erottaa heitä. Nyt liikkeessä on vain lakihenkiset piiskurit rajattomassa vallassa kun liikkeestä tehtiin omassa liemessään muhiva vapaakirkko, kaikki on helvetin uhalla pelosteltu seuraamaan Jellivaaran johtajan mielleyhtymiä.

      Kristinusko on hyvin yksinkertainen usko. Eikä se ole ihmisten keksimä ja muokkaama. Jumala tuli taivaasta ihmiseksi inkarnoituneena ja Kärsimällä syntisten rangaistuksen Jeesus valmisti pelastuksen, siitä tulevat osallisiksi kaikki, jotka tämän Jumalan valmistaman evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta uskovat. Joka muuta opettaa, on valehtelija.

    • Anonyymi

      Pakko se on olla jokin yksinkertaisuuden ongelma jos alkaa kuvitella että jossain pienesssä suomivaltiossa pieni nurkkakuntainen porukka olisi yksin menossa taivaaseen !?

      Ei suinkaan kukaan nuorista moisessa voi olla mukana, eihän?

      • Anonyymi

        Sinäkin uskot valheita, joita täällä on syötetty? Esikoislestadiolaisuudessa ei ole koskaan niin ajateltu ja sanottu.

        Olen usein kirjoittanut jo, että uskomme kuten ilmestyskirjassakin on kirjoitettu, että:

        9. Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut, ja palmut heidän käsissänsä.
        10. Ja he huusivat suurella äänellä, sanoen: autuus olkoon meidän Jumalallemme, joka istuimella istuu, ja Karitsalle!
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.

        Autuaaksi tulemiseen tarvitaan täydellinen Kristuksen oppi. Ilman veren vuodatusta ei ole yhtään autuutta. Jeesus on perustanut seurakunnan, johon on antanut Pyhän Henkensä ja taivaan valtakunnan avaimet, eli syntien anteeksi antamisen voiman ja vallan. Kun täällä on tuomittu armolla ja laupeudella, niin ei viimeisellä tuomiolla enää tuomita, vaan sanotaan, tulkaa tänne minun Isäni siunatut ja omistakaa se valtakunta, joka on tietä varten valmistettu maailman alusta.

        Vanhan liiton aikana oli autuaita ne, jotka odottivat Jeesuksen tulemista. Jeesuksen aikana hänen seuraajansa, joita ei ollut paljon, sillä opetuslapset kysyivät, että vähänkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat. Jeesus sanoi, että pyrkikää ahtaasta portista sisälle mennä, sillä monet pyrkivät, mutta eivät voi.

        Apostolien aikana monet kääntyivät ja kuluivat samaan seurakuntaan mihin apostolit. Toiset kuitenkin nousivat apostoleita vastaan ja yrittivät saada puolelleen muita kristittyjä ja varmasti saivatkin joitakin.

        Lutherin aikana monet kääntyivät, mutta siitä joukostakin lähti monia eriseuroja.

        Laestadius oli tämän ajan heräyksen ensimmäinen työntekijä. Hänen työkumppani ja työnsä jatkaja Raattamaa sanoi jo aikanaan, että hän on nähnyt tämän kristillisyyden pienenä kuin sinapinsiemen, mutta nyt se on kasvanut suureksi puuksi, joka on oksansa levittänyt yli valtakunnan rajojen ja valtamerien ja taivaan linnut ovat tehneet pesänsä sen oksille. Sen jälkeen on tästä joukosta lähtenyt yksittäisiä tai pieniä parvia pois. Kuten viimeeksi pari kolme vuotta sitten. Samoin nämä, kuten alkukristillisyydessä, alkoivat tekemään työtä sitä oppia vastaan, ja niitä opettajia vastaan, jotka pitävät huolta siitä, että oppi säilyy oikeana ja sellaisena, että siitä pääsee kerran taivaaseen.

        Nämä kristillisyyden vanhimmat, pitävät huolta siitä, että kristillisyys säilyy elävänä, raamatullisen lähetystoimen ja lähetyskirjeiden kautta. 14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.äitetään, että tämä kristillityyt on kuolemassa, mutta Amerikkassa on suuri kristillisyys. Eräällekin paikkakunnalle rakennetaan jo viidettä rukoushuonetta, kun kaikki neljä ovat jo täynnä. Samoin Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan rakennetaan uusia rukoushuoneita ja laajennetaan vanhoja. Ei ole ihan pieni joukko, mikä Suomesta on menossa taivaaseen. Niitä on tosi paljon, jotka ovat reilun 130 vuoden aikana, jona lestadiolaisuus on vaikuttanut Suomessa, mennyt taivaaseen.

        Uskomme myös, että pienet lapset, jotka Jeesuksen sanojen mukaan uskovat häneen, menevät taivaaseen. Samoin sikiöt, jotka ovat kuolleet tai tapetut, ovat Jeesuksen omia. Alle viisi vuotiaita lapsiakin on tänä vuonna kuollut n. 7 miljoonaa, jos saman verran edellisinä vuosina, lisättynä vielä aborttien määrällä, joka nyt on laskemassa, niin ei ole mikään pieni määrä. Tänä vuonna abortteja tulee tehdyksi yli 40 miljoonaa.

        Nuoret suurimmalta osaltaan eivät ole lähteneet mihinkään. Lähteneet ovat suurimmalta osaltaa 60v ja haudan väliltä. Ehkä suurin osa 70-80 vuotiaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin uskot valheita, joita täällä on syötetty? Esikoislestadiolaisuudessa ei ole koskaan niin ajateltu ja sanottu.

        Olen usein kirjoittanut jo, että uskomme kuten ilmestyskirjassakin on kirjoitettu, että:

        9. Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut, ja palmut heidän käsissänsä.
        10. Ja he huusivat suurella äänellä, sanoen: autuus olkoon meidän Jumalallemme, joka istuimella istuu, ja Karitsalle!
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.

        Autuaaksi tulemiseen tarvitaan täydellinen Kristuksen oppi. Ilman veren vuodatusta ei ole yhtään autuutta. Jeesus on perustanut seurakunnan, johon on antanut Pyhän Henkensä ja taivaan valtakunnan avaimet, eli syntien anteeksi antamisen voiman ja vallan. Kun täällä on tuomittu armolla ja laupeudella, niin ei viimeisellä tuomiolla enää tuomita, vaan sanotaan, tulkaa tänne minun Isäni siunatut ja omistakaa se valtakunta, joka on tietä varten valmistettu maailman alusta.

        Vanhan liiton aikana oli autuaita ne, jotka odottivat Jeesuksen tulemista. Jeesuksen aikana hänen seuraajansa, joita ei ollut paljon, sillä opetuslapset kysyivät, että vähänkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat. Jeesus sanoi, että pyrkikää ahtaasta portista sisälle mennä, sillä monet pyrkivät, mutta eivät voi.

        Apostolien aikana monet kääntyivät ja kuluivat samaan seurakuntaan mihin apostolit. Toiset kuitenkin nousivat apostoleita vastaan ja yrittivät saada puolelleen muita kristittyjä ja varmasti saivatkin joitakin.

        Lutherin aikana monet kääntyivät, mutta siitä joukostakin lähti monia eriseuroja.

        Laestadius oli tämän ajan heräyksen ensimmäinen työntekijä. Hänen työkumppani ja työnsä jatkaja Raattamaa sanoi jo aikanaan, että hän on nähnyt tämän kristillisyyden pienenä kuin sinapinsiemen, mutta nyt se on kasvanut suureksi puuksi, joka on oksansa levittänyt yli valtakunnan rajojen ja valtamerien ja taivaan linnut ovat tehneet pesänsä sen oksille. Sen jälkeen on tästä joukosta lähtenyt yksittäisiä tai pieniä parvia pois. Kuten viimeeksi pari kolme vuotta sitten. Samoin nämä, kuten alkukristillisyydessä, alkoivat tekemään työtä sitä oppia vastaan, ja niitä opettajia vastaan, jotka pitävät huolta siitä, että oppi säilyy oikeana ja sellaisena, että siitä pääsee kerran taivaaseen.

        Nämä kristillisyyden vanhimmat, pitävät huolta siitä, että kristillisyys säilyy elävänä, raamatullisen lähetystoimen ja lähetyskirjeiden kautta. 14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.äitetään, että tämä kristillityyt on kuolemassa, mutta Amerikkassa on suuri kristillisyys. Eräällekin paikkakunnalle rakennetaan jo viidettä rukoushuonetta, kun kaikki neljä ovat jo täynnä. Samoin Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan rakennetaan uusia rukoushuoneita ja laajennetaan vanhoja. Ei ole ihan pieni joukko, mikä Suomesta on menossa taivaaseen. Niitä on tosi paljon, jotka ovat reilun 130 vuoden aikana, jona lestadiolaisuus on vaikuttanut Suomessa, mennyt taivaaseen.

        Uskomme myös, että pienet lapset, jotka Jeesuksen sanojen mukaan uskovat häneen, menevät taivaaseen. Samoin sikiöt, jotka ovat kuolleet tai tapetut, ovat Jeesuksen omia. Alle viisi vuotiaita lapsiakin on tänä vuonna kuollut n. 7 miljoonaa, jos saman verran edellisinä vuosina, lisättynä vielä aborttien määrällä, joka nyt on laskemassa, niin ei ole mikään pieni määrä. Tänä vuonna abortteja tulee tehdyksi yli 40 miljoonaa.

        Nuoret suurimmalta osaltaan eivät ole lähteneet mihinkään. Lähteneet ovat suurimmalta osaltaa 60v ja haudan väliltä. Ehkä suurin osa 70-80 vuotiaita.

        Kirjoituksesi on juuri sitä mitä esikoislestadiolaisuudessa on opetettu tosi tehokkaasti. Joihinkin se niin sanotusti "puree". Kaikki mitä kirjoitit on minulle tuttua. Ja jos edelleen eläisin esikoislestadiolaisen "kuplan" sisällä, en välttämättä näkisi kirjoitustasi niin omituisena kuin nyt tapahtuu.

        "17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.äitetään, että tämä kristillityyt on kuolemassa, mutta Amerikkassa on suuri kristillisyys. Eräällekin paikkakunnalle rakennetaan jo viidettä rukoushuonetta, kun kaikki neljä ovat jo täynnä. Samoin Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan rakennetaan uusia rukoushuoneita ja laajennetaan vanhoja. Ei ole ihan pieni joukko, mikä Suomesta on menossa taivaaseen. Niitä on tosi paljon, jotka ovat reilun 130 vuoden aikana, jona lestadiolaisuus on vaikuttanut Suomessa, mennyt taivaaseen."

        Kun luet tuo vaikka viisi kertaa, mitä ajattelet? Onko sillä jotain merkitystä esimerkiksi sillä, että jos vaikka kuinka monetta rukoushuonetta rakennetaan? Tai laajennetaanko vanhoja tai vaikka laitettaisi lisäeristystä tai vanhoja eristeitä poistettaisi, kun on niin lämmin niin lämmin tunnelma.

        Ja tuohon, että aikuisista vain esikoislestadiolaiset pääsevät taivaaseen, et voi uskoa sinäkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesi on juuri sitä mitä esikoislestadiolaisuudessa on opetettu tosi tehokkaasti. Joihinkin se niin sanotusti "puree". Kaikki mitä kirjoitit on minulle tuttua. Ja jos edelleen eläisin esikoislestadiolaisen "kuplan" sisällä, en välttämättä näkisi kirjoitustasi niin omituisena kuin nyt tapahtuu.

        "17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.äitetään, että tämä kristillityyt on kuolemassa, mutta Amerikkassa on suuri kristillisyys. Eräällekin paikkakunnalle rakennetaan jo viidettä rukoushuonetta, kun kaikki neljä ovat jo täynnä. Samoin Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan rakennetaan uusia rukoushuoneita ja laajennetaan vanhoja. Ei ole ihan pieni joukko, mikä Suomesta on menossa taivaaseen. Niitä on tosi paljon, jotka ovat reilun 130 vuoden aikana, jona lestadiolaisuus on vaikuttanut Suomessa, mennyt taivaaseen."

        Kun luet tuo vaikka viisi kertaa, mitä ajattelet? Onko sillä jotain merkitystä esimerkiksi sillä, että jos vaikka kuinka monetta rukoushuonetta rakennetaan? Tai laajennetaanko vanhoja tai vaikka laitettaisi lisäeristystä tai vanhoja eristeitä poistettaisi, kun on niin lämmin niin lämmin tunnelma.

        Ja tuohon, että aikuisista vain esikoislestadiolaiset pääsevät taivaaseen, et voi uskoa sinäkään?

        Tuliko hätäkäteen?, kun kaikkia ei autuutetakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko hätäkäteen?, kun kaikkia ei autuutetakaan.

        Tarkoititko, että kun esikoislestadiolaiset eivät autuuta muita kuin itsensä ja alle viisivuotiaana kuolleet?

        Ajatteletko, että tuollaisesta tiedosta tulisi jollekin ihmiselle hätä käteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoititko, että kun esikoislestadiolaiset eivät autuuta muita kuin itsensä ja alle viisivuotiaana kuolleet?

        Ajatteletko, että tuollaisesta tiedosta tulisi jollekin ihmiselle hätä käteen?

        Naivismia edikoislestadiolaisuudessa on. Kun ei Raamattuun uskota niin ei tietenkään muuta voi odottaakkaan.

        Kerrattakoon tämä tietämättömille, vain Jeesukseen uskovat pelastuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naivismia edikoislestadiolaisuudessa on. Kun ei Raamattuun uskota niin ei tietenkään muuta voi odottaakkaan.

        Kerrattakoon tämä tietämättömille, vain Jeesukseen uskovat pelastuvat.

        Sydämen usko ainoastaa pelastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin uskot valheita, joita täällä on syötetty? Esikoislestadiolaisuudessa ei ole koskaan niin ajateltu ja sanottu.

        Olen usein kirjoittanut jo, että uskomme kuten ilmestyskirjassakin on kirjoitettu, että:

        9. Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut, ja palmut heidän käsissänsä.
        10. Ja he huusivat suurella äänellä, sanoen: autuus olkoon meidän Jumalallemme, joka istuimella istuu, ja Karitsalle!
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.

        Autuaaksi tulemiseen tarvitaan täydellinen Kristuksen oppi. Ilman veren vuodatusta ei ole yhtään autuutta. Jeesus on perustanut seurakunnan, johon on antanut Pyhän Henkensä ja taivaan valtakunnan avaimet, eli syntien anteeksi antamisen voiman ja vallan. Kun täällä on tuomittu armolla ja laupeudella, niin ei viimeisellä tuomiolla enää tuomita, vaan sanotaan, tulkaa tänne minun Isäni siunatut ja omistakaa se valtakunta, joka on tietä varten valmistettu maailman alusta.

        Vanhan liiton aikana oli autuaita ne, jotka odottivat Jeesuksen tulemista. Jeesuksen aikana hänen seuraajansa, joita ei ollut paljon, sillä opetuslapset kysyivät, että vähänkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat. Jeesus sanoi, että pyrkikää ahtaasta portista sisälle mennä, sillä monet pyrkivät, mutta eivät voi.

        Apostolien aikana monet kääntyivät ja kuluivat samaan seurakuntaan mihin apostolit. Toiset kuitenkin nousivat apostoleita vastaan ja yrittivät saada puolelleen muita kristittyjä ja varmasti saivatkin joitakin.

        Lutherin aikana monet kääntyivät, mutta siitä joukostakin lähti monia eriseuroja.

        Laestadius oli tämän ajan heräyksen ensimmäinen työntekijä. Hänen työkumppani ja työnsä jatkaja Raattamaa sanoi jo aikanaan, että hän on nähnyt tämän kristillisyyden pienenä kuin sinapinsiemen, mutta nyt se on kasvanut suureksi puuksi, joka on oksansa levittänyt yli valtakunnan rajojen ja valtamerien ja taivaan linnut ovat tehneet pesänsä sen oksille. Sen jälkeen on tästä joukosta lähtenyt yksittäisiä tai pieniä parvia pois. Kuten viimeeksi pari kolme vuotta sitten. Samoin nämä, kuten alkukristillisyydessä, alkoivat tekemään työtä sitä oppia vastaan, ja niitä opettajia vastaan, jotka pitävät huolta siitä, että oppi säilyy oikeana ja sellaisena, että siitä pääsee kerran taivaaseen.

        Nämä kristillisyyden vanhimmat, pitävät huolta siitä, että kristillisyys säilyy elävänä, raamatullisen lähetystoimen ja lähetyskirjeiden kautta. 14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.äitetään, että tämä kristillityyt on kuolemassa, mutta Amerikkassa on suuri kristillisyys. Eräällekin paikkakunnalle rakennetaan jo viidettä rukoushuonetta, kun kaikki neljä ovat jo täynnä. Samoin Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan rakennetaan uusia rukoushuoneita ja laajennetaan vanhoja. Ei ole ihan pieni joukko, mikä Suomesta on menossa taivaaseen. Niitä on tosi paljon, jotka ovat reilun 130 vuoden aikana, jona lestadiolaisuus on vaikuttanut Suomessa, mennyt taivaaseen.

        Uskomme myös, että pienet lapset, jotka Jeesuksen sanojen mukaan uskovat häneen, menevät taivaaseen. Samoin sikiöt, jotka ovat kuolleet tai tapetut, ovat Jeesuksen omia. Alle viisi vuotiaita lapsiakin on tänä vuonna kuollut n. 7 miljoonaa, jos saman verran edellisinä vuosina, lisättynä vielä aborttien määrällä, joka nyt on laskemassa, niin ei ole mikään pieni määrä. Tänä vuonna abortteja tulee tehdyksi yli 40 miljoonaa.

        Nuoret suurimmalta osaltaan eivät ole lähteneet mihinkään. Lähteneet ovat suurimmalta osaltaa 60v ja haudan väliltä. Ehkä suurin osa 70-80 vuotiaita.

        "Alle viisi vuotiaita lapsiakin on tänä vuonna kuollut n. 7 miljoonaa,"

        Ikäraja on alentunut - se oli viitisenkymmentä vuotta sitten 7 vuotta. Milloin se on muuttunut?

        Enkelitehtailu näyttää tässä valossa jopa hyvältä toiminnalta - eikö niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Alle viisi vuotiaita lapsiakin on tänä vuonna kuollut n. 7 miljoonaa,"

        Ikäraja on alentunut - se oli viitisenkymmentä vuotta sitten 7 vuotta. Milloin se on muuttunut?

        Enkelitehtailu näyttää tässä valossa jopa hyvältä toiminnalta - eikö niin?

        Jumalalla ei ole Armojärjestystä.

        lue: "tuhlaajapoika" evankeliumista.

        "jumalan armo on ilmestynyt kaikille ihmisille pelastukseksi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydämen usko ainoastaa pelastaa.

        Voiko tuollaista pelastavaa sydämen uskoa olla esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella, esimerkiksi helluntailaiseksi tai esikoisella? Tai ihan vaan tavallisella Kirkkouskovaisellakin?
        Vai pitääkö sydämen uskon kohdistua johonkin seurakuntaan tai sen ainutlaatuiseen oppiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkin uskot valheita, joita täällä on syötetty? Esikoislestadiolaisuudessa ei ole koskaan niin ajateltu ja sanottu.

        Olen usein kirjoittanut jo, että uskomme kuten ilmestyskirjassakin on kirjoitettu, että:

        9. Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut, ja palmut heidän käsissänsä.
        10. Ja he huusivat suurella äänellä, sanoen: autuus olkoon meidän Jumalallemme, joka istuimella istuu, ja Karitsalle!
        14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.

        Autuaaksi tulemiseen tarvitaan täydellinen Kristuksen oppi. Ilman veren vuodatusta ei ole yhtään autuutta. Jeesus on perustanut seurakunnan, johon on antanut Pyhän Henkensä ja taivaan valtakunnan avaimet, eli syntien anteeksi antamisen voiman ja vallan. Kun täällä on tuomittu armolla ja laupeudella, niin ei viimeisellä tuomiolla enää tuomita, vaan sanotaan, tulkaa tänne minun Isäni siunatut ja omistakaa se valtakunta, joka on tietä varten valmistettu maailman alusta.

        Vanhan liiton aikana oli autuaita ne, jotka odottivat Jeesuksen tulemista. Jeesuksen aikana hänen seuraajansa, joita ei ollut paljon, sillä opetuslapset kysyivät, että vähänkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat. Jeesus sanoi, että pyrkikää ahtaasta portista sisälle mennä, sillä monet pyrkivät, mutta eivät voi.

        Apostolien aikana monet kääntyivät ja kuluivat samaan seurakuntaan mihin apostolit. Toiset kuitenkin nousivat apostoleita vastaan ja yrittivät saada puolelleen muita kristittyjä ja varmasti saivatkin joitakin.

        Lutherin aikana monet kääntyivät, mutta siitä joukostakin lähti monia eriseuroja.

        Laestadius oli tämän ajan heräyksen ensimmäinen työntekijä. Hänen työkumppani ja työnsä jatkaja Raattamaa sanoi jo aikanaan, että hän on nähnyt tämän kristillisyyden pienenä kuin sinapinsiemen, mutta nyt se on kasvanut suureksi puuksi, joka on oksansa levittänyt yli valtakunnan rajojen ja valtamerien ja taivaan linnut ovat tehneet pesänsä sen oksille. Sen jälkeen on tästä joukosta lähtenyt yksittäisiä tai pieniä parvia pois. Kuten viimeeksi pari kolme vuotta sitten. Samoin nämä, kuten alkukristillisyydessä, alkoivat tekemään työtä sitä oppia vastaan, ja niitä opettajia vastaan, jotka pitävät huolta siitä, että oppi säilyy oikeana ja sellaisena, että siitä pääsee kerran taivaaseen.

        Nämä kristillisyyden vanhimmat, pitävät huolta siitä, että kristillisyys säilyy elävänä, raamatullisen lähetystoimen ja lähetyskirjeiden kautta. 14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.äitetään, että tämä kristillityyt on kuolemassa, mutta Amerikkassa on suuri kristillisyys. Eräällekin paikkakunnalle rakennetaan jo viidettä rukoushuonetta, kun kaikki neljä ovat jo täynnä. Samoin Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan rakennetaan uusia rukoushuoneita ja laajennetaan vanhoja. Ei ole ihan pieni joukko, mikä Suomesta on menossa taivaaseen. Niitä on tosi paljon, jotka ovat reilun 130 vuoden aikana, jona lestadiolaisuus on vaikuttanut Suomessa, mennyt taivaaseen.

        Uskomme myös, että pienet lapset, jotka Jeesuksen sanojen mukaan uskovat häneen, menevät taivaaseen. Samoin sikiöt, jotka ovat kuolleet tai tapetut, ovat Jeesuksen omia. Alle viisi vuotiaita lapsiakin on tänä vuonna kuollut n. 7 miljoonaa, jos saman verran edellisinä vuosina, lisättynä vielä aborttien määrällä, joka nyt on laskemassa, niin ei ole mikään pieni määrä. Tänä vuonna abortteja tulee tehdyksi yli 40 miljoonaa.

        Nuoret suurimmalta osaltaan eivät ole lähteneet mihinkään. Lähteneet ovat suurimmalta osaltaa 60v ja haudan väliltä. Ehkä suurin osa 70-80 vuotiaita.

        Nämä kristillisyyden vanhimmat, pitävät huolta siitä, että kristillisyys säilyy elävänä, raamatullisen lähetystoimen ja lähetyskirjeiden kautta. 14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
        15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
        16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
        17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.äitetään, että tämä kristillityyt on kuolemassa, mutta Amerikkassa on suuri kristillisyys. Eräällekin paikkakunnalle rakennetaan jo viidettä rukoushuonetta, kun kaikki neljä ovat jo täynnä. Samoin Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan rakennetaan uusia rukoushuoneita ja laajennetaan vanhoja. Ei ole ihan pieni joukko, mikä Suomesta on menossa taivaaseen. Niitä on tosi paljon, jotka ovat reilun 130 vuoden aikana, jona lestadiolaisuus on vaikuttanut Suomessa, mennyt taivaaseen.


        Yleislääkäri ei välttämättä ymmärrä kaikkea mitä kerrot, mutta hän voi kirjoittaa lähetteen, jos olet vaan vankasti tuossa uskossa ja kerrot hänen olevan menossa Helvettiin.

        Tilaa terveyskeskuksesta aika ja mene rohkeasti sittensinne. Sano tilatessasi, että mielessä on se , että "vain me palastutaan, ne jotka uskovat kuten minä".


    • Anonyymi

      Piru mieheksi tuo Sipilä, totta. Mutta mitäs miljoonikko muuta tekisikään kun rajoittaisi muiden oikeutta palkkoihinsa. Kokoomus siinä suurin tekijä loppujen lopuksi on, Sipilä oli 4 vuotta kokoomuksen panttivankina, kurjistamassa köyhempien elämää. Ne ei muuta pelkää, kun verotusta. SE on ollut raakaa peliä vanhusten ja huonompiosaisten kohtelu jo 20 vuotta, kapitalistit ovat saaneet kenenkään estämättä valehdella ja rosvota Arkaadianmäellä. Köyhät ovat niin pöljiä että jättävät äänestämättä vaaleissa. n. 30% kansalaisista ei välitä mitään kohtelustaan. 😮

    • Anonyymi

      Älkää tuijottako niitä nettiponoja vaan tehkää parannus ja uskokaa synnit ateeksi Jeesuksen sovitustyö tähde! Jeesus sanoi tulevansa pian takaisin!

      • Anonyymi

        Vorisaarnassa ei ole sanaakaan armonjärjestyksestä. Eikä kolo Raamatussa. Miksi valehtelette.


    • Anonyymi

      Ehkä olisi ajateltava mitä sana armo oikein tarkottaa tässä tapauksessa. Onko sen eteen vielä tehtävä jotain, vai onko kaikki tarpeellinen jo tehty ja kuka on mitäkin tehnyt?

      • Anonyymi

        Juuri näin. Autuutensa eteen ei kukaan voi tehdä itse mitään. Kaikki on Jeesuksessa Kristuksessa valmiiksi tehty, syntisten velka on maksettu ja rauha Jumalan kanssa on Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren uhrilla tehty, jokaisen vastaanotettavaksi USKOLLA.

        Ja tätä uskoakaan ei voi itse mistään ottaa, sekin on lahja Jumalalta. Pelasteuilla on vain yksi aihe ylpeillä! Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus. (JHVH)

        Sananl. 30:32 Jos ylpeilit-olipa se houkkamaisuutta tai harkittua-niin laske käsi suullesi.

        Hepr. 3:12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin ...
        *) ... että hän luopuu elävästä Jumalasta,

        Hepr. 3:13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi; ...

        ... Hepr. 3:14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Autuutensa eteen ei kukaan voi tehdä itse mitään. Kaikki on Jeesuksessa Kristuksessa valmiiksi tehty, syntisten velka on maksettu ja rauha Jumalan kanssa on Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren uhrilla tehty, jokaisen vastaanotettavaksi USKOLLA.

        Ja tätä uskoakaan ei voi itse mistään ottaa, sekin on lahja Jumalalta. Pelasteuilla on vain yksi aihe ylpeillä! Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus. (JHVH)

        Sananl. 30:32 Jos ylpeilit-olipa se houkkamaisuutta tai harkittua-niin laske käsi suullesi.

        Hepr. 3:12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin ...
        *) ... että hän luopuu elävästä Jumalasta,

        Hepr. 3:13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi; ...

        ... Hepr. 3:14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.

        Matteus 22
        "27Viimeiseksi kaikista kuoli vaimo. 28Kenen vaimo noista seitsemästä hän siis ylösnousemuksessa on oleva? Sillä kaikkien vaimona hän on ollut." 29Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

        Laestadiuksen jälkeen ei ole ollut ketään Raamatun tuntijaa koko herätysliikkeessä ja hänenkään opetukset eivät ole olleet aina Sanan mukaisia. Onko jollain Eslessulla varmaa tietoa koko Raamatun läpikäymisestä systemaattisesti edes jollain paikkakunnalla? Uskallan väittää ettei ole ja juuri sen takia viimeinenkin hajaannus tuli. Lukekaa Raamattua ettette joutuisi hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Autuutensa eteen ei kukaan voi tehdä itse mitään. Kaikki on Jeesuksessa Kristuksessa valmiiksi tehty, syntisten velka on maksettu ja rauha Jumalan kanssa on Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren uhrilla tehty, jokaisen vastaanotettavaksi USKOLLA.

        Ja tätä uskoakaan ei voi itse mistään ottaa, sekin on lahja Jumalalta. Pelasteuilla on vain yksi aihe ylpeillä! Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus. (JHVH)

        Sananl. 30:32 Jos ylpeilit-olipa se houkkamaisuutta tai harkittua-niin laske käsi suullesi.

        Hepr. 3:12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin ...
        *) ... että hän luopuu elävästä Jumalasta,

        Hepr. 3:13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi; ...

        ... Hepr. 3:14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.

        Etkö vaito näe että kaikissa noissa kolmessa Rkohdassa vastuu heitetään ihmisyksilölle !
        ... että hän luopuu ... miten voi luopua jos kaikki vastuu on JUmalalla...?

        ...vaan kehoittakaa... miksi kehoittaa jos vastuu ei olekkaan ihmisellä häh?

        .. kunhan vain pysymme... niin kunhan vain pysymme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Autuutensa eteen ei kukaan voi tehdä itse mitään. Kaikki on Jeesuksessa Kristuksessa valmiiksi tehty, syntisten velka on maksettu ja rauha Jumalan kanssa on Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren uhrilla tehty, jokaisen vastaanotettavaksi USKOLLA.

        Ja tätä uskoakaan ei voi itse mistään ottaa, sekin on lahja Jumalalta. Pelasteuilla on vain yksi aihe ylpeillä! Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus. (JHVH)

        Sananl. 30:32 Jos ylpeilit-olipa se houkkamaisuutta tai harkittua-niin laske käsi suullesi.

        Hepr. 3:12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin ...
        *) ... että hän luopuu elävästä Jumalasta,

        Hepr. 3:13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi; ...

        ... Hepr. 3:14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.

        Eikö se ole autuuden eteen tekemistä, jos ottaa armon uskolla vastaan? Esikoislestadiolaisuudessa ei ole opetettu tekemään vanhurskauttamisen eteen muuta.

        Tässä kymmenessä jakeessa Paavali neuvoo etsimään, pyrkimään, kuolettamaan, panemaan pois, riisumaan ja pukemaan. Eikö nämä ole tarkoitettu esikoisille?

        1. Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös, niin etsikäät niitä, jotka ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu Jumalan oikialla kädellä. (seurakunta)
        2. Pyrkikäät niiden perään, jotka ylhäällä ovat, ja ei niiden, jotka maan päällä ovat. (ylhäällä ovat muut kuin maanpäällä olevat, jossa ovat myös kaikki väärät opit)
        3. Sillä te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätketty Kristuksen kanssa Jumalassa.
        4. Kuin Kristus, meidän elämämme, ilmoitetuksi tulee, silloin tekin hänen kanssansa kunniassa ilmoitetaan.
        5. Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,
        6. Joidenka tähden Jumalan viha epäuskoisten lasten päälle tulee;
        7. Joissa tekin muinen vaelsitte, kuin te niissä elitte.
        8. Mutta nyt pankaat myös te pois nämät kaikki, viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkiät sanat, teidän suustanne. ( oletteko vapaita näistä, kun kirjoitatte esikoislestadiolaisuutta vastaan?)
        9. Älkäät valehdelko keskenänne, ja riisukaat pois teistänne vanha ihminen tekoinensa,
        10. Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole autuuden eteen tekemistä, jos ottaa armon uskolla vastaan? Esikoislestadiolaisuudessa ei ole opetettu tekemään vanhurskauttamisen eteen muuta.

        Tässä kymmenessä jakeessa Paavali neuvoo etsimään, pyrkimään, kuolettamaan, panemaan pois, riisumaan ja pukemaan. Eikö nämä ole tarkoitettu esikoisille?

        1. Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös, niin etsikäät niitä, jotka ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu Jumalan oikialla kädellä. (seurakunta)
        2. Pyrkikäät niiden perään, jotka ylhäällä ovat, ja ei niiden, jotka maan päällä ovat. (ylhäällä ovat muut kuin maanpäällä olevat, jossa ovat myös kaikki väärät opit)
        3. Sillä te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätketty Kristuksen kanssa Jumalassa.
        4. Kuin Kristus, meidän elämämme, ilmoitetuksi tulee, silloin tekin hänen kanssansa kunniassa ilmoitetaan.
        5. Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,
        6. Joidenka tähden Jumalan viha epäuskoisten lasten päälle tulee;
        7. Joissa tekin muinen vaelsitte, kuin te niissä elitte.
        8. Mutta nyt pankaat myös te pois nämät kaikki, viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkiät sanat, teidän suustanne. ( oletteko vapaita näistä, kun kirjoitatte esikoislestadiolaisuutta vastaan?)
        9. Älkäät valehdelko keskenänne, ja riisukaat pois teistänne vanha ihminen tekoinensa,
        10. Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.

        "1. Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös, niin etsikäät niitä, jotka ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu Jumalan oikialla kädellä. (seurakunta)".

        Mitä varten laitoit viimeiseksi sanaksi "(seurakunta)".

        Seurakunta on aina morsian ja aina maan päällä -siihen asti, kunnes Jeesus tulee toisen kerran.

        Tänään 8.12. Kirkkovuoden teksteissä on päivän Psalmi 80.15.-20.
        "15 Jumala Sebaot, käänny takaisin, katso alas taivaasta ja näe; ota hoitaaksesi tämä viinipuu
        16 ja suojaa se, minkä sinun oikea kätesi istutti, tämä taimi, jonka kasvatit suureksi itseäsi varten.
        17 Se on tulen polttama, se on karsittu. He hukkuvat sinun kasvojesi uhkauksesta.
        18 Kätesi suojelkoon sinun oikean kätesi miestä, ihmislasta, jonka kasvatit suureksi itseäsi varten.
        19 Silloin me emme sinusta luovu. Suo meidän elää, niin me huudamme sinun nimeäsi avuksemme.
        20 Herra, Jumala Sebaot, saata meidät entisellemme, valista kasvosi, niin me autetuiksi tulemme."

        15 jakeessa pyydetään Israelin kansalle apua Jumalalta.
        16. jae kertoo Jumalan istuttaneen Sanallaan, Jeesuksen Sanalla, Jumalan oikealla kädellä, Israelin kansan, itseään varten.
        18 jae kertoo taas Jeesuksesta, Jumalan Sanasta, jonka kautta kaiki on luotu ja joka on sen viinipuun runko, josta me saamme hengellisen ravintomme, Jumalan sanan, Jonka kautta voimme jakaa hyvää hedelmää eteenpäin.
        19 ja 20 on oikeastaan samaa kuin Herran siunaus.


    • Anonyymi

      vedä kurkkusi auki.


      haluamme uutisklikkejä.

      IS, IL, HS, Yle.

      • Anonyymi

        Olet väärällä osastolla. Niitä ei löydy täältä, eikä tarvitakkaan.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe