Kysy nuorelta romanilta

Anonyymi

Olen 15-vuotias romani poika. Multa vois kysyä romaneihin liittyviä asioita jos kiinnostaa.

27

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No kiinnostaapihan tuo hei kerrohan heti alkuun että kenen sakeista

      • Anonyymi

        Heti alkuunsa tuli niin vaikee kysymys ettei siihen ole täyttä varmuutta


    • Anonyymi

      Onko sakeiltas lupa täälä tuommosia kertua? Et vielä niitä itekään oikeasti tiedä nii elä ala levittelemäänyhtään mitään. Kunniota edes vanhempias

    • Anonyymi

      Onko kaikilla miespuolisilla romaneilla aina puukko mukana?

      • Anonyymi

        Ei. Joillakin on tietty, mikä on harmi. Osa omistaa puukon mutta pitää sitä yleensä jossain piilossa.


    • Anonyymi

      No mikä on kun ei vastauksia tule?

    • Anonyymi

      paljonko on neliöjuuri neljästä?

      • Anonyymi

        Punajuuri


      • Anonyymi

        se on 4


      • Anonyymi

        Sanoin romaneihin liittyviä asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoin romaneihin liittyviä asioita.

        Onko tota jos aterimista veitsi, lusika tai peräti lautanen tippuu lattialle niin se heitetään roskiin ja ostetaan uudet tilalle koska tippuneet ovat saastuneet ?


      • Anonyymi

        Kyllä, kyllä, en muista, kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tota jos aterimista veitsi, lusika tai peräti lautanen tippuu lattialle niin se heitetään roskiin ja ostetaan uudet tilalle koska tippuneet ovat saastuneet ?

        Aloittaja: Useimalla romanilla ei ole varaa viskata astioita roskiin pelkästä maahan tippumisesta. Itse en tunne ketään joka tekee niin. Meillä jos tippuu maahan nii sit äkkiä vaan pesukoneesesen.

        Joku muu on vastaillut täällä esittäen minua. Minut tunnistaa tästä. Ja voiko niitä asiallisia kysymyksiä tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja: Useimalla romanilla ei ole varaa viskata astioita roskiin pelkästä maahan tippumisesta. Itse en tunne ketään joka tekee niin. Meillä jos tippuu maahan nii sit äkkiä vaan pesukoneesesen.

        Joku muu on vastaillut täällä esittäen minua. Minut tunnistaa tästä. Ja voiko niitä asiallisia kysymyksiä tulla.

        Kuinka on hevosten pito systeemi, onko joilakin romaaniperheilä omistuksessa peltoa, siis heinäpeltoa ? Kyllä minä ymmärrän kun valkolaisilta ostavat ravureileen heinää joka pitää olla priimaa ettei ravuri sairastu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka on hevosten pito systeemi, onko joilakin romaaniperheilä omistuksessa peltoa, siis heinäpeltoa ? Kyllä minä ymmärrän kun valkolaisilta ostavat ravureileen heinää joka pitää olla priimaa ettei ravuri sairastu.

        Aloittaja: Joillakin romaniperheillä saattaa olla hevosia, ei kuitenkaan missään Helsingissä. Jotkut ovat perineet hevosia yms. Pelloista en tiedä mutta kai joillakin on niitäkin. Meidän perheellä ei kuitenkaan ole mitään näistä.


    • Anonyymi

      Käytkö koulua ja aiotko mennä töihin?

      • Anonyymi

        Olen nyt koulussa mutta ensi vuonna jään eläkkeelle


      • Anonyymi

        Aloittaja: Käyn koulua, juuri tällä hetkellä 9 luokalla. Olen ainoa perheessäni joka ei ole lopettanut koulua tai jäänyt luokalle. Keskiarvoni on ollut vähän yli 8, ja käyn joka päivä siellä ja teen kaikki hommat. Olen ollut jo 3 "työssä", kahdessa tet:issä (yksi S-Marketissa ja toinen Helsingin Kaupungilla) ja kesätöissä olin kirjastossa. Aion mennä lukioon/amikseen ja sitten siitä ylempään, ehkä jopa yliopistoon. En voisi kuvitella elämää ilman töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja: Käyn koulua, juuri tällä hetkellä 9 luokalla. Olen ainoa perheessäni joka ei ole lopettanut koulua tai jäänyt luokalle. Keskiarvoni on ollut vähän yli 8, ja käyn joka päivä siellä ja teen kaikki hommat. Olen ollut jo 3 "työssä", kahdessa tet:issä (yksi S-Marketissa ja toinen Helsingin Kaupungilla) ja kesätöissä olin kirjastossa. Aion mennä lukioon/amikseen ja sitten siitä ylempään, ehkä jopa yliopistoon. En voisi kuvitella elämää ilman töitä.

        Arvostan! Hieno rehti mies toisin kun minä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja: Käyn koulua, juuri tällä hetkellä 9 luokalla. Olen ainoa perheessäni joka ei ole lopettanut koulua tai jäänyt luokalle. Keskiarvoni on ollut vähän yli 8, ja käyn joka päivä siellä ja teen kaikki hommat. Olen ollut jo 3 "työssä", kahdessa tet:issä (yksi S-Marketissa ja toinen Helsingin Kaupungilla) ja kesätöissä olin kirjastossa. Aion mennä lukioon/amikseen ja sitten siitä ylempään, ehkä jopa yliopistoon. En voisi kuvitella elämää ilman töitä.

        Mee poliisikouluun ja sitten nimismieheksi pohjanmaalle esim kauhavalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja: Käyn koulua, juuri tällä hetkellä 9 luokalla. Olen ainoa perheessäni joka ei ole lopettanut koulua tai jäänyt luokalle. Keskiarvoni on ollut vähän yli 8, ja käyn joka päivä siellä ja teen kaikki hommat. Olen ollut jo 3 "työssä", kahdessa tet:issä (yksi S-Marketissa ja toinen Helsingin Kaupungilla) ja kesätöissä olin kirjastossa. Aion mennä lukioon/amikseen ja sitten siitä ylempään, ehkä jopa yliopistoon. En voisi kuvitella elämää ilman töitä.

        Hieno juttu!
        Arvostan paljon


    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa nuo sulta kysytyt kysymykset että kenen sakeista? Mitä sakit tarkoittaa? Ja miksi sulta kysytään niistä?

      • Anonyymi

        Veikkaisin näin ulkopuolisena, että niitä kysyy joku iäkkäämpi Romaani, ehkä pyytänyt lastaan kirjoittamaan taatalle kysymyksen. Hän on vihainen, koska joku alkaa puhumaan avoimesti romaanien asioista valkolaisille.


    • Anonyymi

      Miksi sanotaan, että sakki? Miksi ei sanota joukko tai ryhmä tai jotain vastaavaa? Tuo sakki kuulostaa vähän oudolta.

      • Anonyymi

        Aloittaja : En oikein tiedä. Romaneilla on monta erikoista sanaa jotka poikkeavat suomalaisista. Yleensä ne on sitten tullut ruotsista tai romanista. Mutta sakilla tarkotetaan eri romani perheitä. Ryhmän tai joukon käyttäminen kuulostaisi oudolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja : En oikein tiedä. Romaneilla on monta erikoista sanaa jotka poikkeavat suomalaisista. Yleensä ne on sitten tullut ruotsista tai romanista. Mutta sakilla tarkotetaan eri romani perheitä. Ryhmän tai joukon käyttäminen kuulostaisi oudolta.

        Olen pienempänä kuulut sanan " tinalo " isä kutsui minua lapsen leikkisästi ootpa sinä tinalo ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja : En oikein tiedä. Romaneilla on monta erikoista sanaa jotka poikkeavat suomalaisista. Yleensä ne on sitten tullut ruotsista tai romanista. Mutta sakilla tarkotetaan eri romani perheitä. Ryhmän tai joukon käyttäminen kuulostaisi oudolta.

        Ok. Miksi sulta kysytään että mitä sun sakit/perheet ajattelee? Tuollaisista kysymyksistä tulee vaikutelma että sillä on paljon väliä mitä "sakit ajattelee". Eli miksi sakkien ajatuksilla on väliä? Ja kuka siellä sakissa vaikuttaa eniten siihen mitä "sakki ajattelee"?


    Ketjusta on poistettu 38 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe