Kannattaako vanhan veneen kunnostuttaminen?

Anonyymi

Minulle purjehduksessa merkittävää on kauneus. Omaan makuuni sitä on enemmän vanhoissa kuin uusissa veneissä.

Mutta tosiasia taitaa olla, että uuden veneen ostaminen tulee paljon halvemmaksi kuin vanhan kunnostuttaminen, vai miten on?

Jos käytettävissä olisi sama rahasumma uuteen ja vanhaan, jonka kunnostuttaisi, niin kannattaako kunnostuttaa?

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No kauniita on uusissakin veneissä. On veistämöitä, jotka tekevät veneitä "vanhojen tyylien" mukaan. Mutta kyllä uusissakin veneissä on kauniita. Jos oikein vanhan mallisen haluaa, voi tilata uuden puuveneen.

    • Anonyymi

      Puuvene se olisi minunkin makuuni - uuden teettäminen vain on järkyttävän hintaista - käsityö maksaa.

      Uusien purjeveneiden - joita viimeisten parin vuoden aikana on julkaistu - muotokieli ei kyllä puhuttele tällaista viisikymppistä harrastepurjehtijaa. Vaaleasävyiset sisustukset kulmikkaine muotoineen, kulmikkaat rungot ja kylkiin ilmestyneet suorakaiteenmuotoiset ikkunat ovat minun (huom. siis MINUN) mielestäni järkyttävän rumia.

      Oikeasti purjehtiessa parin kesän jälkeen vaalea sisustus lienee karmeassa kunnossa ja nykyveneiden "perse auki" perät eivät kyllä omaa silmääni hivele eivätkä varmaan lapsiperheitäkään kauheasti houkuttele muualle kuin Suomenlinnaa kiertämään.

      Vähänkään kovemmassa kelissä tuollaisen todella leveän rungon niin sisällä kuin ulkopuolellakin ollaan todella helisemässä. Kunnon puuskassa pudotus kajuutan seinältä toiselle voi olla kolmekin metriä ja siinä käy äkkiä huonosti nuoremmallekin ihmiselle.

      Kovassa kallistuksessa en haluaisi olla sillä ylempänä olevalla partaalla ja seisten harva pysyy 60 asteen kallistuksessa olevassa sitloodassa pystyssä kaksoisrattisysteemeistä huolimatta. Alareunalla et näe mitään ja yläreunalla pääsi on neljä metriä veden pinnasta.

      Ehkä nuo ovatkin enemmän satamassa kellumiseen kuin purjehdukseen suunniteltu?

      Makuja on tietenkin joka lähtöön ja varmaankin veistämöt ovat "haistelleet" tuulia, mihin muoti on menossa.

      Toisaalta tämä helpottaa omalla kohdalla valintoja, koska uudet voi pudottaa suoraan listalta pois.

      Uusi vanhan ajan kapearunkoinen puuvenehän se olisi se unelma - tai miksei vanha vene hyvään kuntoon korjattuna.

      Kapea ja solakka runko miellyttää minua, myös käytännön syistä. Himassa on tilaa eikä talo pahemmin kallistele - hotellihuonetta purjeilla en kaipaa enkä halua.

      Mitään minulla ei ole sitä vastaan, jos joku tykkää uusimmista venemalleista ja sellaisen haluaa hankkia.

      Jokaiselle jotakin.

      • Anonyymi

        Purjehditko useinkin 60 asteen kallistuksella.


      • Anonyymi

        Sinun kannattaisi käydä informoimassa Nautoria. Esim. Swan 48 on kuvauksesi mukaan täysi susi, eikä kelpaa kuin satamassa oleiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kannattaisi käydä informoimassa Nautoria. Esim. Swan 48 on kuvauksesi mukaan täysi susi, eikä kelpaa kuin satamassa oleiluun.

        Tiedä Swaneista, kun en ole koskaan moisessa käynytkään.

        Voihan sitä Lamborghiniakin ihannoida ja väittää huipputuotteeksi. Sellaisella olen ajanut ja voin sanoa, että aivan hirveä rakkine on kyseessä.

        Paremman suorituskyvyn japanilaisen moottoripyörän saa 30 tonnilla, jos haluaa nauttia tykinammuksena olemisesta ja vapauden tunteesta.

        Elvistellä voi varmaan Nautorillakin, mutta onko sinulla sellainen satunnaisia viikonloppu- ja lomapurjehduksia varten?

        Samasta syystä Ferrari ei ole kovin yleinen kauppakassi, vaikka tietyissä piireissä suurta arvostusta nauttiikin.

        48 Swanilla sinä(kään) et perhemiehistöllä pääse edes satamasta ehjänä ulos, joten siinä valossa en oikein ymmärrä tätä kommenttiasi.
        Se, että Swan on "perse auki" -mallinen vene, ei tee siitä ehdottomasti ainoaa oikeaa ja parasta käyttökelpoista tekniikkaa perusveneilijälle.

        Mutta tätähän eivät Skodatuulipuvut pysty käsittämään. Ostitko muuten Talvivaaraa ja Nokiaa salkkuun?

        Lopuksi vielä anteeksipyyntöni hieman kärkkäästä ja ehkä ivaavasta kirjoitustyylistäni.

        Kallis ei aina tarkoita parasta ja sopivinta joka lähtöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedä Swaneista, kun en ole koskaan moisessa käynytkään.

        Voihan sitä Lamborghiniakin ihannoida ja väittää huipputuotteeksi. Sellaisella olen ajanut ja voin sanoa, että aivan hirveä rakkine on kyseessä.

        Paremman suorituskyvyn japanilaisen moottoripyörän saa 30 tonnilla, jos haluaa nauttia tykinammuksena olemisesta ja vapauden tunteesta.

        Elvistellä voi varmaan Nautorillakin, mutta onko sinulla sellainen satunnaisia viikonloppu- ja lomapurjehduksia varten?

        Samasta syystä Ferrari ei ole kovin yleinen kauppakassi, vaikka tietyissä piireissä suurta arvostusta nauttiikin.

        48 Swanilla sinä(kään) et perhemiehistöllä pääse edes satamasta ehjänä ulos, joten siinä valossa en oikein ymmärrä tätä kommenttiasi.
        Se, että Swan on "perse auki" -mallinen vene, ei tee siitä ehdottomasti ainoaa oikeaa ja parasta käyttökelpoista tekniikkaa perusveneilijälle.

        Mutta tätähän eivät Skodatuulipuvut pysty käsittämään. Ostitko muuten Talvivaaraa ja Nokiaa salkkuun?

        Lopuksi vielä anteeksipyyntöni hieman kärkkäästä ja ehkä ivaavasta kirjoitustyylistäni.

        Kallis ei aina tarkoita parasta ja sopivinta joka lähtöön.

        Olisi ehkä ollut parempi jättää horinasi kirjoittamatta. Ainoa järkevä kohta kirjoituksessasi on anteeksipyyntö. Aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ehkä ollut parempi jättää horinasi kirjoittamatta. Ainoa järkevä kohta kirjoituksessasi on anteeksipyyntö. Aiheesta.

        Skodamieheen taisi osua ja kunnolla.
        Taisi haavemaailma mennä kerralla päreiksi.

        En voi muuta kuin nauraa.
        Onko näillä todella äänioikeus ja Suomen passi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedä Swaneista, kun en ole koskaan moisessa käynytkään.

        Voihan sitä Lamborghiniakin ihannoida ja väittää huipputuotteeksi. Sellaisella olen ajanut ja voin sanoa, että aivan hirveä rakkine on kyseessä.

        Paremman suorituskyvyn japanilaisen moottoripyörän saa 30 tonnilla, jos haluaa nauttia tykinammuksena olemisesta ja vapauden tunteesta.

        Elvistellä voi varmaan Nautorillakin, mutta onko sinulla sellainen satunnaisia viikonloppu- ja lomapurjehduksia varten?

        Samasta syystä Ferrari ei ole kovin yleinen kauppakassi, vaikka tietyissä piireissä suurta arvostusta nauttiikin.

        48 Swanilla sinä(kään) et perhemiehistöllä pääse edes satamasta ehjänä ulos, joten siinä valossa en oikein ymmärrä tätä kommenttiasi.
        Se, että Swan on "perse auki" -mallinen vene, ei tee siitä ehdottomasti ainoaa oikeaa ja parasta käyttökelpoista tekniikkaa perusveneilijälle.

        Mutta tätähän eivät Skodatuulipuvut pysty käsittämään. Ostitko muuten Talvivaaraa ja Nokiaa salkkuun?

        Lopuksi vielä anteeksipyyntöni hieman kärkkäästä ja ehkä ivaavasta kirjoitustyylistäni.

        Kallis ei aina tarkoita parasta ja sopivinta joka lähtöön.

        Tällä vuosituhannella Swan 48 tyyppiset veneet ovat varusteiltaan sellaisia, että yksi henkilö hallitsee helposti venettä myös satamaoperaatioissa. Perhejäseniä voi työlistää fendareiden ripustelulla, jos haluaa heidän osallistuvan.


    • Anonyymi

      Harrastusmielessä saattaa hyvinkin kannattaa, kaupallisessa mielessä tuskin kannattaa.

    • Anonyymi

      Jos ”kannattamisella” tarkoitat taloudellista kannattamista, ja ”kunnostuttamisella” työn teettämistä ulkopuolisella, niin ei kannata. Kunnostuksen jälkeen vene on edelleen ”vanha”, eikä jälleenmyyntiarvo nouse läheskään kunnostukseen laitetun summan vertaa. Jos käytät vanhan veneen hankintaan ja kunnostukseen yhteensä uuden saman kokoisen veneen hinnan, ei lopputulos ole jälleenmyyntiarvoltaan lähelläkään uutta venettä.

      Jos kannattamisella tarkoitat sitä, että saat haluamasi kaltaisen veneen, niin silloin kannattaa.

      Kannattavinta on löytää vanha vene, johon joku muu on jo tehnyt isommat remontit.

      • Anonyymi

        "Kannattavinta on löytää vanha vene, johon joku muu on jo tehnyt isommat remontit."

        Just joo... Vähän epäloogista... EI kannata kunnostaa, mutta muiden kunnostukset kannattaa...

        ps. Heipsis kaikki kivat ihmiset! Kuka kunnostais mulle veneen? En halua maksaa remonteista, vaan haluan että joku muu maksaa ne minun puolestani! Sit ostan sen veneen halvalla! Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kannattavinta on löytää vanha vene, johon joku muu on jo tehnyt isommat remontit."

        Just joo... Vähän epäloogista... EI kannata kunnostaa, mutta muiden kunnostukset kannattaa...

        ps. Heipsis kaikki kivat ihmiset! Kuka kunnostais mulle veneen? En halua maksaa remonteista, vaan haluan että joku muu maksaa ne minun puolestani! Sit ostan sen veneen halvalla! Kiitos!

        ” Just joo... Vähän epäloogista... EI kannata kunnostaa, mutta muiden kunnostukset kannattaa...”

        Erittäin loogista. Joku muu on tehnyt tuon kannattamattoman työn ja haaskannut rahaansa. Sen jälkeen sinä voit ostaa kunnostetun veneen halvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Just joo... Vähän epäloogista... EI kannata kunnostaa, mutta muiden kunnostukset kannattaa...”

        Erittäin loogista. Joku muu on tehnyt tuon kannattamattoman työn ja haaskannut rahaansa. Sen jälkeen sinä voit ostaa kunnostetun veneen halvalla.

        No, opportunisteja ja haaskalintuja löytyy tietysti joka lähtöön, mutta minusta näyttää kyllä enemmän siltä kun myyntipalstoja tiirailee, että huonosti ja tökeröisti remontoiduista ruppanoista pyydetään ylihintaa.

        Mutta sinulla on ilmeisesti jokin kanava, jonne rahansa haaskanneet veneiden, autojen, omakotitalojen ym. laadukkaat kunnostajat ilmoittautuvat, ja jonka kautta voi käydä pikkurahalla hyväksikäyttämässä ja lunastamassa heidän aikaansaannoksiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, opportunisteja ja haaskalintuja löytyy tietysti joka lähtöön, mutta minusta näyttää kyllä enemmän siltä kun myyntipalstoja tiirailee, että huonosti ja tökeröisti remontoiduista ruppanoista pyydetään ylihintaa.

        Mutta sinulla on ilmeisesti jokin kanava, jonne rahansa haaskanneet veneiden, autojen, omakotitalojen ym. laadukkaat kunnostajat ilmoittautuvat, ja jonka kautta voi käydä pikkurahalla hyväksikäyttämässä ja lunastamassa heidän aikaansaannoksiaan?

        No kylläpäs on korkealla moraalilla oleva ostaja liikkeellä. Jos ostaisit nyt Nokian osakkeita, varmaan ihan hyvästä tahdosta maksaisit niistä vapaaehtoisesti huippuvuosien hinnan, jotta et ”käyttäisi hyväksi” edellisiä ostajia. Ja varmaan maksaisit yli pyyntihinnan asunnosta, johon on tehty isolla rahalla remontteja. No, meitä on moneen junaan.

        Pitää etsiä ja käydä katsomassa mahdollisimman monta venettä, jotta tunnistaa helmen, kun se kohdalle osuu. Ja toki kokemus vanhan veneen kunnostamisesta on hyödyksi. Onhan noita nettiveneessäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kannattavinta on löytää vanha vene, johon joku muu on jo tehnyt isommat remontit."

        Just joo... Vähän epäloogista... EI kannata kunnostaa, mutta muiden kunnostukset kannattaa...

        ps. Heipsis kaikki kivat ihmiset! Kuka kunnostais mulle veneen? En halua maksaa remonteista, vaan haluan että joku muu maksaa ne minun puolestani! Sit ostan sen veneen halvalla! Kiitos!

        Epälogista on se että kunnostettu vene pitäisi myydä pilkka hintaan eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epälogista on se että kunnostettu vene pitäisi myydä pilkka hintaan eteenpäin.

        Loogista tai ei kunnostettu vene menee kaupaksi siihen hintaan, jonka joku siitä maksaa. Tyypillisesti se hinta ei juuri kunnostamalla nouse eli kunnostus on mielekästä vain pitkäaikaiseen omistukseen.

        Poikkeuksiakin toki on. Yksi tuttu on myynyt kaksi edellistä venettään hyvään hintaan pidettyään niitä muutaman vuoden, joiden aikana on tehnyt paljon kunnostustöitä, kun niistä pitää. Kunnostukset ovat olleet työvoittoisia, jolloin kustannukset ovat olleet kohtuullisia. Ei siis olla vaihdetty konetta tms., jossa pääosa kuluista on materiaalia. Jos omalle työlle ei laske mitään, voi tuollaisesta saada voittoakin. Koneen, purjeiden ja elektroniikan uusiminen ei nosta veneen arvoa kuin enintään puolet investoinnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loogista tai ei kunnostettu vene menee kaupaksi siihen hintaan, jonka joku siitä maksaa. Tyypillisesti se hinta ei juuri kunnostamalla nouse eli kunnostus on mielekästä vain pitkäaikaiseen omistukseen.

        Poikkeuksiakin toki on. Yksi tuttu on myynyt kaksi edellistä venettään hyvään hintaan pidettyään niitä muutaman vuoden, joiden aikana on tehnyt paljon kunnostustöitä, kun niistä pitää. Kunnostukset ovat olleet työvoittoisia, jolloin kustannukset ovat olleet kohtuullisia. Ei siis olla vaihdetty konetta tms., jossa pääosa kuluista on materiaalia. Jos omalle työlle ei laske mitään, voi tuollaisesta saada voittoakin. Koneen, purjeiden ja elektroniikan uusiminen ei nosta veneen arvoa kuin enintään puolet investoinnista.

        Tai sitten ei, jos ei myyjä tyydy siihen "jonka joku siitä maksaa".

        Miksi kunnostus (laadukas) ei nostaisi arvoa?

        Tai ymmärrätkö paremmin, jos esitän asian näin päin: miksi joku maksaisi huonokuntoisesta veneestä saman tai melkein saman verran kuin entisöidystä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten ei, jos ei myyjä tyydy siihen "jonka joku siitä maksaa".

        Miksi kunnostus (laadukas) ei nostaisi arvoa?

        Tai ymmärrätkö paremmin, jos esitän asian näin päin: miksi joku maksaisi huonokuntoisesta veneestä saman tai melkein saman verran kuin entisöidystä?

        Kyse ei ole kuin markkinoiden toiminnasta. Veneissä selvästikin on tilanne se, ettei kunnostus kannata taloudellisesti. Alkuperäinen otsikko vielä koski kunnostuttamista. Siis maksaa ulkopuoliselle kunnostamisesta. Siinä ei taloudellisesti ole järjen häivää.

        Miksi sitten markkina toimii niin on vaikeampi kysymys. Kunnostus ei tee veneestä uutta. Edelleen jää jäljelle paljon käyttäiältään uutta huonompaa. Kunnostus ei myöskään tee veneestä modernia. Uusien veneiden tarjonta kertoo selvästi, ettei kysyntää ole perinteisille veneille. Kyllä niitä tehtäisiin, jos markkinoita olisi.

        Romusta ei makseta juuri mitään, mutta kelvollisesta saa jo kohtuu hinnan. Loistavasta saa enemmän, mutta todella paljon vähemmän kuin romun tai kelvollisen kunnostuttaminen loistavaksi maksaa. Tai loistavan ylläpito kymmeniä vuosia loistavana on maksanut.


    • Anonyymi

      Vuosien kuluessa kunnostellut vanhaa venettä ja kuitenkin purjehtinut sillä kaikki kesät. Vene oli hankittaessa kyllä purjehduskuntoinen ja sisäpuolelta siistikuntoinen. Työt itse tehden kunnosteleminen on edullista.

    • Anonyymi

      Miltä nykyvalmistajilta saa vanhahtavaan tyyliin tehtyjä veneitä? Hollannin seuduilla ainakin näyttää olevan jos jonkinlaista kippoa, mutta kun en nimiä muista.

      • Vanhaan tyyliin käsityönä tehdyt veneet on yleensä rikkaiden leluja ja siksi erittäin kalliita. Esim. Fairlie. Nyt tarvitsis tarkkaan tietää vene ja se, mikä laatu riittää, jotta osaisi arvioida hintoja. Hallberg-Rassyn veneet on tyyliltään klassisia. Ehkä saisi 10v vanhan kunnoltaan uudenveroisen HR:n jostain vain vähän kalliimmalla, kuin uuden Jeanneaun täysin varusteltuna?


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Vanhaan tyyliin käsityönä tehdyt veneet on yleensä rikkaiden leluja ja siksi erittäin kalliita. Esim. Fairlie. Nyt tarvitsis tarkkaan tietää vene ja se, mikä laatu riittää, jotta osaisi arvioida hintoja. Hallberg-Rassyn veneet on tyyliltään klassisia. Ehkä saisi 10v vanhan kunnoltaan uudenveroisen HR:n jostain vain vähän kalliimmalla, kuin uuden Jeanneaun täysin varusteltuna?

        "Hallberg-Rassyn veneet on tyyliltään klassisia."

        Minusta uudet Rassyt ovat aivan susirumia. Esimerkiksi Malön veneet ovat paljon kauniimpia.

        Tässä on Rassyn 44-jalkainen: https://urly.fi/1n7Z

        Tässä on Malön 43-jalkainen: https://urly.fi/1n80


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hallberg-Rassyn veneet on tyyliltään klassisia."

        Minusta uudet Rassyt ovat aivan susirumia. Esimerkiksi Malön veneet ovat paljon kauniimpia.

        Tässä on Rassyn 44-jalkainen: https://urly.fi/1n7Z

        Tässä on Malön 43-jalkainen: https://urly.fi/1n80

        Minusta noissa on se ero, että Malö on kömpelömmän näköinen. H-R ei ole oman tyyliseni vene, mutta noista se paremman näköinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hallberg-Rassyn veneet on tyyliltään klassisia."

        Minusta uudet Rassyt ovat aivan susirumia. Esimerkiksi Malön veneet ovat paljon kauniimpia.

        Tässä on Rassyn 44-jalkainen: https://urly.fi/1n7Z

        Tässä on Malön 43-jalkainen: https://urly.fi/1n80

        Kuvista päätellen minusta Rassy näyttää Ikean tuotteelta ja Mälö veneeltä


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hallberg-Rassyn veneet on tyyliltään klassisia."

        Minusta uudet Rassyt ovat aivan susirumia. Esimerkiksi Malön veneet ovat paljon kauniimpia.

        Tässä on Rassyn 44-jalkainen: https://urly.fi/1n7Z

        Tässä on Malön 43-jalkainen: https://urly.fi/1n80

        Mähän ehdotin juuri HR:n vanhempaa venettä, en uutta. Ennen niiden tyyli oli klassinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvista päätellen minusta Rassy näyttää Ikean tuotteelta ja Mälö veneeltä

        Ikean näköisellä tarkoitetaan tässä yhteydessä yleensä halpaa ja huonolaatuista. En ymmärrä, mikä tuossa kuvassa viittaisi halpaan tai huonolaatuiseen. HR on lähinnä modernimman näköinen noista kahdesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikean näköisellä tarkoitetaan tässä yhteydessä yleensä halpaa ja huonolaatuista. En ymmärrä, mikä tuossa kuvassa viittaisi halpaan tai huonolaatuiseen. HR on lähinnä modernimman näköinen noista kahdesta.

        Kyllä sillä tarkoitetaan myös pelkistettyä skandinaavishenkistä muotoilua, siis tyylisuunnasta on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sillä tarkoitetaan myös pelkistettyä skandinaavishenkistä muotoilua, siis tyylisuunnasta on kyse.

        OK, ymmärrän. Siis sama kuin Artek tai Bang & Olufsen. Mälö on vastaavasti rokokoota.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Vanhaan tyyliin käsityönä tehdyt veneet on yleensä rikkaiden leluja ja siksi erittäin kalliita. Esim. Fairlie. Nyt tarvitsis tarkkaan tietää vene ja se, mikä laatu riittää, jotta osaisi arvioida hintoja. Hallberg-Rassyn veneet on tyyliltään klassisia. Ehkä saisi 10v vanhan kunnoltaan uudenveroisen HR:n jostain vain vähän kalliimmalla, kuin uuden Jeanneaun täysin varusteltuna?

        >>Vanhaan tyyliin käsityönä tehdyt veneet on yleensä rikkaiden leluja ja siksi erittäin kalliita. Esim. Fairlie

        Ei vaan ovat kalliita siksi, että käsityö on kallista. Koska ovat kalliittt, niitä ostavat ne joille rahalla ei ole merkitystä tai jotka ovat hulluina sen tyyppisiin veneisiin. Muut ostavat samalla hinnalla isomman sarjatuontantoveneen tai saman kokoisen halvemmalla.


    • Anonyymi

      Vaikeahko yleisesti sanoa kannattaako vai ei.

      Pitäisi tietää minkälaisen vanhan veneen aloittaja ensisijaisesti haluaisi. Sitten pitäisi tietää, minkälaisen uuden purren hän tuon tilalle suostuisi ottamaan? Replikan vai jonkun modernimman veneen? Pitäisikö vanha vene kunnostaa uudenveroiseksi vai riittäisikö käyttökelpoiseksi kunnostaminen? Tarkoitetaanko kannattavuudella sitä, että hankinnan tulisi tuottaa veneestä luopuessa myyntivoittoa, vai sitä, kummalla tavalla pääsee edullisemmin vesille?

      Mitä huonommassa kunnossa vanha on ja mitä paremmaksi se pitää kunnostaa, sitä kalliimpaa lystiä on luvassa. Replikan tekeminen venemallista, jota ei enää valmisteta, on käsittämättömän kallista.

      • Minun veneeni on tehty englantilaisen klassisen 60-luvun tyylin mukaisista piirroksista. Vene on suunniteltu 60-luvulla puuveneeksi, mutta tehty one offina Suomessa lasikuidusta 80-luvulla. Samoissa hinnoissa se on vissiin yleensä ollut kuin saman pituiset Bavariat. Alkuperäinen tekijä varmaan menetti rahaa, kun vene jäi häneltä kesken, mutta hän oli tehnyt kalliit hankinnat.

        Kyllä tällaisia projekteja on paljon Euroopassa liikkeellä, muttei välttämättä Suomessa. One offit ei yleensä ole kauhean kalliita.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Minun veneeni on tehty englantilaisen klassisen 60-luvun tyylin mukaisista piirroksista. Vene on suunniteltu 60-luvulla puuveneeksi, mutta tehty one offina Suomessa lasikuidusta 80-luvulla. Samoissa hinnoissa se on vissiin yleensä ollut kuin saman pituiset Bavariat. Alkuperäinen tekijä varmaan menetti rahaa, kun vene jäi häneltä kesken, mutta hän oli tehnyt kalliit hankinnat.

        Kyllä tällaisia projekteja on paljon Euroopassa liikkeellä, muttei välttämättä Suomessa. One offit ei yleensä ole kauhean kalliita.

        Onko sitten niin, että jos aloittaja haluaa uudenveroisen klassikon, niin hänen ei tarvitsisi säästösyistä tyytyä uudenaikaiseen veneeseen? Voi vain mietiskellä asiaa kunnostamisprojektin kustannusten ja uusiotuotantohinnan välillä.

        Pienempään klasikkoon: Uutta H-veneen sai ainakin vielä pari vuotta sitten keskieurooppalaiselta pajalta reilulla viidellä kymmenellä tuhannella. Käyttökelpoisen vintageyksilön saa alle viiden tonnin, jopa parilla. (Jos voittaisin eurolotossa, niin ostaisin laivueellisen uusia)


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Minun veneeni on tehty englantilaisen klassisen 60-luvun tyylin mukaisista piirroksista. Vene on suunniteltu 60-luvulla puuveneeksi, mutta tehty one offina Suomessa lasikuidusta 80-luvulla. Samoissa hinnoissa se on vissiin yleensä ollut kuin saman pituiset Bavariat. Alkuperäinen tekijä varmaan menetti rahaa, kun vene jäi häneltä kesken, mutta hän oli tehnyt kalliit hankinnat.

        Kyllä tällaisia projekteja on paljon Euroopassa liikkeellä, muttei välttämättä Suomessa. One offit ei yleensä ole kauhean kalliita.

        Joku voisi pitää sinua ”opportunistina” tai ”haaskalintuna”, kun olet ostanut halvalla keskeneräisen projektin. Toisaalta saattoi olla helpotus projektin aloittajalle, että pääsi siitä eroon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku voisi pitää sinua ”opportunistina” tai ”haaskalintuna”, kun olet ostanut halvalla keskeneräisen projektin. Toisaalta saattoi olla helpotus projektin aloittajalle, että pääsi siitä eroon.

        Minä ostin sen valmiina. Alkuperäinen valmistaja aikoi purjehtia sillä maailman ympäri, mutta avioero katkaisi projektin. Toinen omistaja rakensi sen valmiiksi, mutta loukkaantui tapaturmaisesti ja joutui luopumaan veneilystä, kolmas omistaja käytti sitä hyvin vähän ja minä olen neljäs omistaja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku voisi pitää sinua ”opportunistina” tai ”haaskalintuna”, kun olet ostanut halvalla keskeneräisen projektin. Toisaalta saattoi olla helpotus projektin aloittajalle, että pääsi siitä eroon.

        Olen kyllä myös kerran myynyt projektin puolivalmiina. Olin ikionnellinen, kun sain sen pihasta pois - ja niin oli vaimokin. Puolivalmiin projektin arvo on tosi pieni. Sen tietää kaikki rakentelijat.


    • Anonyymi

      https://tofinou.com/

      Tuolta löytyy uusia vanhanaikaisia veneitä. Kyllä kelpaisi mulle, mutta ei näillä liksoilla tarvitse edes haaveilla hahahah!

      • Anonyymi

        Onneksi olen niin tyytyväinen omaan, lähes klassiseen vanhaani, muuten alkaisi tehdä tota uudempaa Tofinouta mieli. Kuka vielä sanoo, ettei modernit olis hyvännäköisiä.


    • Anonyymi

      En purjehdi enää mutta kiinnitti huomiota tuo homomainen kauneuden ihannointi. Itse haluan asettaa kauneusvaatimukset omaan itseeni, ja olla itse itselleni niin kaunis kuin pystyn.

      Purjeveneeltä olen vaatinut ominaisuuksia kulloisenkin tarpeen mukaan. Joskus on tarve tilalle, joskus merikelpoisuudelle.

      Veneen ulkonäkö ei koskaan ole ollut se juttu. Ex veneeni ovat olleet ensin 36 jalkainen, ja sitten 42 jalkainen. Enää ei purjevenettä ole eikä tule.

      • Anonyymi

        Eikös kauneuden ihannointi ole nimen omaan maskuliinista heteroseksualisuutta? Kauneus vetoaa nimenomaan miehiin ja käytännöllisyyteen on tyytyminen vasta jos omat eväät eivät riitä.

        Homppelit ei taida niinkää olla kauneuden perää? Mieshomot ovat ilmeisen kiinnostuneita miehistä ja naishomot miehekkäistä naisista. Kumpiakaan ei kait yleisesti mielletä kauniiksi?

        Kannattaa hommata sellainen vene, johon uskoo voivansa kiintyä tai "ihastua". Se helpottaa sietämään vaivan- ja rahanmenoa.


      • Anonyymi

        Ehkä niillä rujoilla veneilläisi oli miehinen nimi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe