Polttoainepumppumysteeri

Anonyymi

Huoltoliike vei veneeni dieselmoottorin polttoainepumpun pääkaupunkiseudulla toimivaan dieselasennusliikkeeseen korjattavaksi, sillä moottori savutti ja päästi pakokaasun seassa polttoainetta veteen. Huoltoliikkeen asentaja haki pumpun n. 3 viikon kuluttua ja laittoi sen paikalleen, mutta ei saanut moottoria käymään huolimatta useita tunteja kestäneestä säätämisestä ja yrittämisestä. Käynnistyksessä eivät onnistuneet myöskään paikalle kutsutut kaksi ko. dieselasennusliikkeen asentajaa, jotka parin tunnin yrittämisen jälkeen irrottivat pumpun jälleen ja veivät sen uudestaan pajalle. Uuden korjauksen jälkeen moottori kuulemma toimi lyhyen koekäytön aikana normaalisti. Uudesta korjauksesta tuli suolainen lasku ensimmäisen korjauslaskun lisäksi.

Huoltoliikkeen asentajan havainnon mukaan pumppu oli ensimmäisen korjauksen jälkeen syöttänyt polttoainetta 3-sylinteriseen moottoriin sarjassa 1-2-3!?

En ole saanut dieselasennusliikkeeltä vastausta siihen, miksi edes yrityksen omat asentajat eivät kyenneet käynnistämään moottoriani yrityksessä korjatulla polttoainepumpulla ja miksi se jouduttiin viemään uudestaan verstaalle. Ainoa vastaus on, että ovat ”Olemme salassapitovelvollisia asiakkaamme tiedoista ja emme voi jakaa näitä tietoja sivullisille, ilman asiakkaamme kirjallista hyväksyntää.”

Tällä palstalla tuntuu olevan parempaa asiantuntemusta dieselmoottoreista kuin itselläni, joten kysyn mikä voisi olla syynä siihen, että firman asentajat eivät saa moottoria käyntiin omassa pajassa korjatulla pumpulla ilman pumpun uutta käyttämistä pajalla.

7

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pyydä eritelty lasku, josta ilmenee kaikki tehdyt työt ja niiden vaikutus hintaan.
      Silloin ei ehkä tule esille kuka on sörssinyt, mutta ainakin tulee esille kaikki, mitä on oikeasti tehty.

      Salaisuus voi päteä niiden kahden yrityksen välillä, mutta se ei päde siihen, mitä sinun pumpullesi on tehty, paljonko on mennyt kuhunkin toimenpiteeseen aikaa, rahaa ja osia. Veikaisin, että olet maksanut ainakin kahdet tiivistesarjat, jos pumppu on avattu uudelleen.

    • Anonyymi

      Diesel asennus on vaikea asia, ei se aina onnistu ns. ammattimieheltäkään ensi kerralla. Ei väliä, kyllä asiakas maksaa, saahan firma lisää laskutettavaa ja liikevaihtoa. Kokeile ensi kerralla jotain muuta firmaa ja lykkyä tykö.

    • Anonyymi

      Minkä vuoden mallia kone on?
      Onko se pumppusuutin diesel, pyörre- tai esikammiodiesel, vaiko yhteispaineruiskutuksella (common rail)?
      Noissa on niin suuret erot toisiinsa nähden, ettei kommentoinnissa ole mitään järkeä ilman lisää olennaista tietoa.
      Esim -kammiodieseleissä on erikseen matalapaineinen polttoainepumppu sekä korkeapaineen tuottavat jakajapumput kullekin sylinterille erikseen. Sellaisessa on todella olennaista tietää vietiinkö korjattavaksi todellakin se polttoainepumppu, vai yksi tai useampi jakajapumppu.

      -kammiodieseleiden tapauksessa polttoainepumpun viallisuus ei voi aiheuttaa savutusta saati polttoainetta veteen, joten sellaisen vieminen korjattavaksi ainoana toimenpiteenä osoittaa huoltoliikkeeltä täydellistä ammattitaidottomuutta. Niissä vika tuollaisiin oireisiin on joko yhdessä tai useammassa jakajapumpussa taikka suuttimissa. Viallinen polttoainepumppu voi aiheuttaa tehon puutetta, käynnistämättömyyttä taikka täydellisen toimimattomuuden.

      Yhteispaineruiskutuksessa taas on vain yksi ja ainoa dieseliin liittyvä pumppu, joka tuottaa suoraan imupuolelta tankista tulevasta polttoaineesta suuren ruiskutuspaineen koko järjestelmään. Sen viallisuus ei myöskään voi aiheuttaa mainittuja oireita yksinään, vaan vikaa on oltava joko ohjauselektroniikassa ja/tai suuttimissa. Ohjauselektroniikan vika ei liity suoraan pumppuun mitenkään, mutta ko elektroniikka voi toki sijaita pumpun yhteydessä.

      Pitäisi myös tietää vietiinkö alussa suuttimia ollenkaan korjaamolle, vasta myöhemmin, vaiko ei lainkaan. Niissä oleva vika voi jo yksinäänkin johtaa mainittuihin oireisiin, vaikkei missään pumpussa tai elektroniikassa olisi mitään vikaa.

      Kun huolto toimittaa dieselkorjaamolle yksittäisen osan, ei korjaamolla voida tietenkään tarkistaa koko moottorin toimintaa korjauksen jälkeen, vaan ainoastaan kyseisen yksittäisen komponentin toiminta. Muu edellyttäisi sitä että koko moottori toimitetaan korjaamolle, ja sen rahtaus tietysti maksaisi enemmän kuin pienen ja kevyen yksittäisen kompinentin.

      • Anonyymi

        Kiitos perusteellisesta pohdinnasta, tietävämmiltä aina oppii.

        Kone on 15 vuotta vanha Yanmar 3YM30 eli varsin yleinen ja tuttu kone niin huoltoliikkeille kuin dieselasennusliikkeille. Näin ainakin luulisin. Koneen suuttimet kävivät tarkistettavina ja huollettavina samaisessa dieselasennusliikkeessä jo ennen kuin pumppu toimitettiin sinne. Tarkastus ja huolto tosin toimitettiin vain yhteen kertaan. Kone kävi suuttimien takaisinlaiton jälkeen edelleen savuttaen ja sylkien polttoainetta veteen.

        Mysteeriä tämä vastaus ei kuitenkaan ratkaissut, ei ainakaan minulle. Veneen moottori kävi ennen polttoainepumpun irroitusta oikein mukavasti ja tasaisesti, tosin savuttaen ja päästäen polttoainetta veteen. Dieselasennusliikkeessä tapahtuneen korjauksen jälkeen moottoria ei saatu lainkaan käyntiin huoltoliikkeen eikä dieselasennusliikkeen omien asentajien voimin ennen uutta korjausta. Tämä on se minua vaivaava mysteeri.

        Ko. pääkaupunkiseudulla toimiva dieselasennusliike on laskuttanut tästä puuhasta 12 tuntia. Virkamiehistä sanottiin, että tekevät hitaasti ja kahteen kertaan. Entä sitten ko. firman asentajat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos perusteellisesta pohdinnasta, tietävämmiltä aina oppii.

        Kone on 15 vuotta vanha Yanmar 3YM30 eli varsin yleinen ja tuttu kone niin huoltoliikkeille kuin dieselasennusliikkeille. Näin ainakin luulisin. Koneen suuttimet kävivät tarkistettavina ja huollettavina samaisessa dieselasennusliikkeessä jo ennen kuin pumppu toimitettiin sinne. Tarkastus ja huolto tosin toimitettiin vain yhteen kertaan. Kone kävi suuttimien takaisinlaiton jälkeen edelleen savuttaen ja sylkien polttoainetta veteen.

        Mysteeriä tämä vastaus ei kuitenkaan ratkaissut, ei ainakaan minulle. Veneen moottori kävi ennen polttoainepumpun irroitusta oikein mukavasti ja tasaisesti, tosin savuttaen ja päästäen polttoainetta veteen. Dieselasennusliikkeessä tapahtuneen korjauksen jälkeen moottoria ei saatu lainkaan käyntiin huoltoliikkeen eikä dieselasennusliikkeen omien asentajien voimin ennen uutta korjausta. Tämä on se minua vaivaava mysteeri.

        Ko. pääkaupunkiseudulla toimiva dieselasennusliike on laskuttanut tästä puuhasta 12 tuntia. Virkamiehistä sanottiin, että tekevät hitaasti ja kahteen kertaan. Entä sitten ko. firman asentajat?

        Kaiva itse tieto moottorin papereista tai netistä tai huollosta taikka dieselkorjaamosta kysymällä minkä tyyppinen diesel on kyseessä, esikammio, pyörrekammio, vaiko yhdyspaineruiskutus.
        Sitä ennen en käytä tähän juurikaan enempää aikaa.

        Vikaa on joka tapauksessa siinä että polttoainetta menee sylinteriin enemmän kuin siellä palaa. Joko sitä ruiskutetaan sinne liikaa, taikka koneen puristukset ei riitä koska jostain vuotaa paineet pihalle, ja siksi polttoainetta jää palamatta. Jälkimmäisen syyn oireena on myös tehon puute ja varsinkin käynnistämisen vaikeus tai mahdottomuus.
        Pelkkä liian suuri ruiskutusmäärä ei normaalisti aiheuta mitään vaikeuksia käynnistymisessä, ellei liikamäärä ole aivan tolkuttoman suuri, eli monikymmenkertainen oikeaan määrään verrattuna.
        Elektroniikkavika voi yksinäänkin johtaa liian suureen ruiskutusmäärään, jos moottorissa nyt ylipäätään on moottorinohjauselektroniikkaa kuten tuon ikäisessä olettaisi jo olevan. Mutta varma en tuon teholuokan koneesta ole, paitsi tietysti yhteispaineruiskutuksessa, suuttimethan ei niissä toimi ilman ohjaussignaalia mikä aina vaatii niissä elektroniikkaa.
        -kammiokoneissa joissa erilliset sylinterikohtaiset pumput voi suuttimen käyttö perustua yksinomaan oman pumpun paineohjaukseenkin.

        Puristuspaineen mittaus on yksinkertainen ja edullinen toimenpide mikä huollon tietysti tulisi tehdä ennen osien lähettämistä korjaamolle tarkistettavaksi taikka korjattavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiva itse tieto moottorin papereista tai netistä tai huollosta taikka dieselkorjaamosta kysymällä minkä tyyppinen diesel on kyseessä, esikammio, pyörrekammio, vaiko yhdyspaineruiskutus.
        Sitä ennen en käytä tähän juurikaan enempää aikaa.

        Vikaa on joka tapauksessa siinä että polttoainetta menee sylinteriin enemmän kuin siellä palaa. Joko sitä ruiskutetaan sinne liikaa, taikka koneen puristukset ei riitä koska jostain vuotaa paineet pihalle, ja siksi polttoainetta jää palamatta. Jälkimmäisen syyn oireena on myös tehon puute ja varsinkin käynnistämisen vaikeus tai mahdottomuus.
        Pelkkä liian suuri ruiskutusmäärä ei normaalisti aiheuta mitään vaikeuksia käynnistymisessä, ellei liikamäärä ole aivan tolkuttoman suuri, eli monikymmenkertainen oikeaan määrään verrattuna.
        Elektroniikkavika voi yksinäänkin johtaa liian suureen ruiskutusmäärään, jos moottorissa nyt ylipäätään on moottorinohjauselektroniikkaa kuten tuon ikäisessä olettaisi jo olevan. Mutta varma en tuon teholuokan koneesta ole, paitsi tietysti yhteispaineruiskutuksessa, suuttimethan ei niissä toimi ilman ohjaussignaalia mikä aina vaatii niissä elektroniikkaa.
        -kammiokoneissa joissa erilliset sylinterikohtaiset pumput voi suuttimen käyttö perustua yksinomaan oman pumpun paineohjaukseenkin.

        Puristuspaineen mittaus on yksinkertainen ja edullinen toimenpide mikä huollon tietysti tulisi tehdä ennen osien lähettämistä korjaamolle tarkistettavaksi taikka korjattavaksi.

        Yanmar 3YM30:n polttonestejärjestelmä on ohjekirjan mukaan pyörrekammioesipalotila, mutta tämä ei kuitenkaan taida olla olennaista sen varsinaisen mysteerin kannalta.

        Minua askarruttaa edelleen kovasti se, miten tuossa ”pääkaupunkiseudulla toimivassa dieselasennusliikkeessä” on pystytty korjaamaan aiemmin sentään toiminut polttoainepumppu niin, että edes yrityksen omat asentajat eivät saaneet moottoria käynnistymään korjatulla pumpulla ilman korjauksen korjausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yanmar 3YM30:n polttonestejärjestelmä on ohjekirjan mukaan pyörrekammioesipalotila, mutta tämä ei kuitenkaan taida olla olennaista sen varsinaisen mysteerin kannalta.

        Minua askarruttaa edelleen kovasti se, miten tuossa ”pääkaupunkiseudulla toimivassa dieselasennusliikkeessä” on pystytty korjaamaan aiemmin sentään toiminut polttoainepumppu niin, että edes yrityksen omat asentajat eivät saaneet moottoria käynnistymään korjatulla pumpulla ilman korjauksen korjausta.

        Tässä on tuon korjaamokäsikirja https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://j109.org/docs/yanmar_3ym-2ym-service-manual.pdf&ved=2ahUKEwi-yr6g2ZnmAhWNwsQBHSjwDxUQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw2O9OL7VKjt2Wn2wmAt25aM

        Mitä olet tilannut ja keneltä? Onko sovittu etukäteen hinta, työmäärä, tuntihinta jne.

        Jotain on tietysti mokattu, jos käyvä kone ensin korjataan käymättömäksi. Jos on kuitenkin vain sovittu tuntihinta, liikkeellä on oikeus laskuttaa tuntinsa. Fiksua se ei heiltä ole.

        Mahdollinen alihankintasopimus hintoineen ja tunteineen voi olla kahden yrityksen välinen salaisuus, jos sinä olet tilannut vain toiselta.

        Onko sinulle kerrottu mikä oli vikana? Siis miksi governori/ruiskutuspumppu vietiin korjattavaksi. Ei ole kovinkaan tavallista, että sitä joutuu korjaamaan 15-vuotiaassa koneessa. Ilmeisesti painetta ei syntynyt normaalisti? Vai mikä muu voisi vika tuossa voisi aiheuttaa oireet? Polttoainemäärässä ei vikaa voi olla, koska sillähän säädetään kierrosluku. Ruiskutuksen ajoitus pitää kuitenkin säätää koottuna, joten sen takia ei ollut järkeä irrottaa tuota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5077
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3322
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3069
    4. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      38
      2298
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1797
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1550
    7. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      121
      1474
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      119
      1149
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1109
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1077
    Aihe