Polttoainepumppumysteeri

Anonyymi

Huoltoliike vei veneeni dieselmoottorin polttoainepumpun pääkaupunkiseudulla toimivaan dieselasennusliikkeeseen korjattavaksi, sillä moottori savutti ja päästi pakokaasun seassa polttoainetta veteen. Huoltoliikkeen asentaja haki pumpun n. 3 viikon kuluttua ja laittoi sen paikalleen, mutta ei saanut moottoria käymään huolimatta useita tunteja kestäneestä säätämisestä ja yrittämisestä. Käynnistyksessä eivät onnistuneet myöskään paikalle kutsutut kaksi ko. dieselasennusliikkeen asentajaa, jotka parin tunnin yrittämisen jälkeen irrottivat pumpun jälleen ja veivät sen uudestaan pajalle. Uuden korjauksen jälkeen moottori kuulemma toimi lyhyen koekäytön aikana normaalisti. Uudesta korjauksesta tuli suolainen lasku ensimmäisen korjauslaskun lisäksi.

Huoltoliikkeen asentajan havainnon mukaan pumppu oli ensimmäisen korjauksen jälkeen syöttänyt polttoainetta 3-sylinteriseen moottoriin sarjassa 1-2-3!?

En ole saanut dieselasennusliikkeeltä vastausta siihen, miksi edes yrityksen omat asentajat eivät kyenneet käynnistämään moottoriani yrityksessä korjatulla polttoainepumpulla ja miksi se jouduttiin viemään uudestaan verstaalle. Ainoa vastaus on, että ovat ”Olemme salassapitovelvollisia asiakkaamme tiedoista ja emme voi jakaa näitä tietoja sivullisille, ilman asiakkaamme kirjallista hyväksyntää.”

Tällä palstalla tuntuu olevan parempaa asiantuntemusta dieselmoottoreista kuin itselläni, joten kysyn mikä voisi olla syynä siihen, että firman asentajat eivät saa moottoria käyntiin omassa pajassa korjatulla pumpulla ilman pumpun uutta käyttämistä pajalla.

7

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pyydä eritelty lasku, josta ilmenee kaikki tehdyt työt ja niiden vaikutus hintaan.
      Silloin ei ehkä tule esille kuka on sörssinyt, mutta ainakin tulee esille kaikki, mitä on oikeasti tehty.

      Salaisuus voi päteä niiden kahden yrityksen välillä, mutta se ei päde siihen, mitä sinun pumpullesi on tehty, paljonko on mennyt kuhunkin toimenpiteeseen aikaa, rahaa ja osia. Veikaisin, että olet maksanut ainakin kahdet tiivistesarjat, jos pumppu on avattu uudelleen.

    • Anonyymi

      Diesel asennus on vaikea asia, ei se aina onnistu ns. ammattimieheltäkään ensi kerralla. Ei väliä, kyllä asiakas maksaa, saahan firma lisää laskutettavaa ja liikevaihtoa. Kokeile ensi kerralla jotain muuta firmaa ja lykkyä tykö.

    • Anonyymi

      Minkä vuoden mallia kone on?
      Onko se pumppusuutin diesel, pyörre- tai esikammiodiesel, vaiko yhteispaineruiskutuksella (common rail)?
      Noissa on niin suuret erot toisiinsa nähden, ettei kommentoinnissa ole mitään järkeä ilman lisää olennaista tietoa.
      Esim -kammiodieseleissä on erikseen matalapaineinen polttoainepumppu sekä korkeapaineen tuottavat jakajapumput kullekin sylinterille erikseen. Sellaisessa on todella olennaista tietää vietiinkö korjattavaksi todellakin se polttoainepumppu, vai yksi tai useampi jakajapumppu.

      -kammiodieseleiden tapauksessa polttoainepumpun viallisuus ei voi aiheuttaa savutusta saati polttoainetta veteen, joten sellaisen vieminen korjattavaksi ainoana toimenpiteenä osoittaa huoltoliikkeeltä täydellistä ammattitaidottomuutta. Niissä vika tuollaisiin oireisiin on joko yhdessä tai useammassa jakajapumpussa taikka suuttimissa. Viallinen polttoainepumppu voi aiheuttaa tehon puutetta, käynnistämättömyyttä taikka täydellisen toimimattomuuden.

      Yhteispaineruiskutuksessa taas on vain yksi ja ainoa dieseliin liittyvä pumppu, joka tuottaa suoraan imupuolelta tankista tulevasta polttoaineesta suuren ruiskutuspaineen koko järjestelmään. Sen viallisuus ei myöskään voi aiheuttaa mainittuja oireita yksinään, vaan vikaa on oltava joko ohjauselektroniikassa ja/tai suuttimissa. Ohjauselektroniikan vika ei liity suoraan pumppuun mitenkään, mutta ko elektroniikka voi toki sijaita pumpun yhteydessä.

      Pitäisi myös tietää vietiinkö alussa suuttimia ollenkaan korjaamolle, vasta myöhemmin, vaiko ei lainkaan. Niissä oleva vika voi jo yksinäänkin johtaa mainittuihin oireisiin, vaikkei missään pumpussa tai elektroniikassa olisi mitään vikaa.

      Kun huolto toimittaa dieselkorjaamolle yksittäisen osan, ei korjaamolla voida tietenkään tarkistaa koko moottorin toimintaa korjauksen jälkeen, vaan ainoastaan kyseisen yksittäisen komponentin toiminta. Muu edellyttäisi sitä että koko moottori toimitetaan korjaamolle, ja sen rahtaus tietysti maksaisi enemmän kuin pienen ja kevyen yksittäisen kompinentin.

      • Anonyymi

        Kiitos perusteellisesta pohdinnasta, tietävämmiltä aina oppii.

        Kone on 15 vuotta vanha Yanmar 3YM30 eli varsin yleinen ja tuttu kone niin huoltoliikkeille kuin dieselasennusliikkeille. Näin ainakin luulisin. Koneen suuttimet kävivät tarkistettavina ja huollettavina samaisessa dieselasennusliikkeessä jo ennen kuin pumppu toimitettiin sinne. Tarkastus ja huolto tosin toimitettiin vain yhteen kertaan. Kone kävi suuttimien takaisinlaiton jälkeen edelleen savuttaen ja sylkien polttoainetta veteen.

        Mysteeriä tämä vastaus ei kuitenkaan ratkaissut, ei ainakaan minulle. Veneen moottori kävi ennen polttoainepumpun irroitusta oikein mukavasti ja tasaisesti, tosin savuttaen ja päästäen polttoainetta veteen. Dieselasennusliikkeessä tapahtuneen korjauksen jälkeen moottoria ei saatu lainkaan käyntiin huoltoliikkeen eikä dieselasennusliikkeen omien asentajien voimin ennen uutta korjausta. Tämä on se minua vaivaava mysteeri.

        Ko. pääkaupunkiseudulla toimiva dieselasennusliike on laskuttanut tästä puuhasta 12 tuntia. Virkamiehistä sanottiin, että tekevät hitaasti ja kahteen kertaan. Entä sitten ko. firman asentajat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos perusteellisesta pohdinnasta, tietävämmiltä aina oppii.

        Kone on 15 vuotta vanha Yanmar 3YM30 eli varsin yleinen ja tuttu kone niin huoltoliikkeille kuin dieselasennusliikkeille. Näin ainakin luulisin. Koneen suuttimet kävivät tarkistettavina ja huollettavina samaisessa dieselasennusliikkeessä jo ennen kuin pumppu toimitettiin sinne. Tarkastus ja huolto tosin toimitettiin vain yhteen kertaan. Kone kävi suuttimien takaisinlaiton jälkeen edelleen savuttaen ja sylkien polttoainetta veteen.

        Mysteeriä tämä vastaus ei kuitenkaan ratkaissut, ei ainakaan minulle. Veneen moottori kävi ennen polttoainepumpun irroitusta oikein mukavasti ja tasaisesti, tosin savuttaen ja päästäen polttoainetta veteen. Dieselasennusliikkeessä tapahtuneen korjauksen jälkeen moottoria ei saatu lainkaan käyntiin huoltoliikkeen eikä dieselasennusliikkeen omien asentajien voimin ennen uutta korjausta. Tämä on se minua vaivaava mysteeri.

        Ko. pääkaupunkiseudulla toimiva dieselasennusliike on laskuttanut tästä puuhasta 12 tuntia. Virkamiehistä sanottiin, että tekevät hitaasti ja kahteen kertaan. Entä sitten ko. firman asentajat?

        Kaiva itse tieto moottorin papereista tai netistä tai huollosta taikka dieselkorjaamosta kysymällä minkä tyyppinen diesel on kyseessä, esikammio, pyörrekammio, vaiko yhdyspaineruiskutus.
        Sitä ennen en käytä tähän juurikaan enempää aikaa.

        Vikaa on joka tapauksessa siinä että polttoainetta menee sylinteriin enemmän kuin siellä palaa. Joko sitä ruiskutetaan sinne liikaa, taikka koneen puristukset ei riitä koska jostain vuotaa paineet pihalle, ja siksi polttoainetta jää palamatta. Jälkimmäisen syyn oireena on myös tehon puute ja varsinkin käynnistämisen vaikeus tai mahdottomuus.
        Pelkkä liian suuri ruiskutusmäärä ei normaalisti aiheuta mitään vaikeuksia käynnistymisessä, ellei liikamäärä ole aivan tolkuttoman suuri, eli monikymmenkertainen oikeaan määrään verrattuna.
        Elektroniikkavika voi yksinäänkin johtaa liian suureen ruiskutusmäärään, jos moottorissa nyt ylipäätään on moottorinohjauselektroniikkaa kuten tuon ikäisessä olettaisi jo olevan. Mutta varma en tuon teholuokan koneesta ole, paitsi tietysti yhteispaineruiskutuksessa, suuttimethan ei niissä toimi ilman ohjaussignaalia mikä aina vaatii niissä elektroniikkaa.
        -kammiokoneissa joissa erilliset sylinterikohtaiset pumput voi suuttimen käyttö perustua yksinomaan oman pumpun paineohjaukseenkin.

        Puristuspaineen mittaus on yksinkertainen ja edullinen toimenpide mikä huollon tietysti tulisi tehdä ennen osien lähettämistä korjaamolle tarkistettavaksi taikka korjattavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiva itse tieto moottorin papereista tai netistä tai huollosta taikka dieselkorjaamosta kysymällä minkä tyyppinen diesel on kyseessä, esikammio, pyörrekammio, vaiko yhdyspaineruiskutus.
        Sitä ennen en käytä tähän juurikaan enempää aikaa.

        Vikaa on joka tapauksessa siinä että polttoainetta menee sylinteriin enemmän kuin siellä palaa. Joko sitä ruiskutetaan sinne liikaa, taikka koneen puristukset ei riitä koska jostain vuotaa paineet pihalle, ja siksi polttoainetta jää palamatta. Jälkimmäisen syyn oireena on myös tehon puute ja varsinkin käynnistämisen vaikeus tai mahdottomuus.
        Pelkkä liian suuri ruiskutusmäärä ei normaalisti aiheuta mitään vaikeuksia käynnistymisessä, ellei liikamäärä ole aivan tolkuttoman suuri, eli monikymmenkertainen oikeaan määrään verrattuna.
        Elektroniikkavika voi yksinäänkin johtaa liian suureen ruiskutusmäärään, jos moottorissa nyt ylipäätään on moottorinohjauselektroniikkaa kuten tuon ikäisessä olettaisi jo olevan. Mutta varma en tuon teholuokan koneesta ole, paitsi tietysti yhteispaineruiskutuksessa, suuttimethan ei niissä toimi ilman ohjaussignaalia mikä aina vaatii niissä elektroniikkaa.
        -kammiokoneissa joissa erilliset sylinterikohtaiset pumput voi suuttimen käyttö perustua yksinomaan oman pumpun paineohjaukseenkin.

        Puristuspaineen mittaus on yksinkertainen ja edullinen toimenpide mikä huollon tietysti tulisi tehdä ennen osien lähettämistä korjaamolle tarkistettavaksi taikka korjattavaksi.

        Yanmar 3YM30:n polttonestejärjestelmä on ohjekirjan mukaan pyörrekammioesipalotila, mutta tämä ei kuitenkaan taida olla olennaista sen varsinaisen mysteerin kannalta.

        Minua askarruttaa edelleen kovasti se, miten tuossa ”pääkaupunkiseudulla toimivassa dieselasennusliikkeessä” on pystytty korjaamaan aiemmin sentään toiminut polttoainepumppu niin, että edes yrityksen omat asentajat eivät saaneet moottoria käynnistymään korjatulla pumpulla ilman korjauksen korjausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yanmar 3YM30:n polttonestejärjestelmä on ohjekirjan mukaan pyörrekammioesipalotila, mutta tämä ei kuitenkaan taida olla olennaista sen varsinaisen mysteerin kannalta.

        Minua askarruttaa edelleen kovasti se, miten tuossa ”pääkaupunkiseudulla toimivassa dieselasennusliikkeessä” on pystytty korjaamaan aiemmin sentään toiminut polttoainepumppu niin, että edes yrityksen omat asentajat eivät saaneet moottoria käynnistymään korjatulla pumpulla ilman korjauksen korjausta.

        Tässä on tuon korjaamokäsikirja https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://j109.org/docs/yanmar_3ym-2ym-service-manual.pdf&ved=2ahUKEwi-yr6g2ZnmAhWNwsQBHSjwDxUQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw2O9OL7VKjt2Wn2wmAt25aM

        Mitä olet tilannut ja keneltä? Onko sovittu etukäteen hinta, työmäärä, tuntihinta jne.

        Jotain on tietysti mokattu, jos käyvä kone ensin korjataan käymättömäksi. Jos on kuitenkin vain sovittu tuntihinta, liikkeellä on oikeus laskuttaa tuntinsa. Fiksua se ei heiltä ole.

        Mahdollinen alihankintasopimus hintoineen ja tunteineen voi olla kahden yrityksen välinen salaisuus, jos sinä olet tilannut vain toiselta.

        Onko sinulle kerrottu mikä oli vikana? Siis miksi governori/ruiskutuspumppu vietiin korjattavaksi. Ei ole kovinkaan tavallista, että sitä joutuu korjaamaan 15-vuotiaassa koneessa. Ilmeisesti painetta ei syntynyt normaalisti? Vai mikä muu voisi vika tuossa voisi aiheuttaa oireet? Polttoainemäärässä ei vikaa voi olla, koska sillähän säädetään kierrosluku. Ruiskutuksen ajoitus pitää kuitenkin säätää koottuna, joten sen takia ei ollut järkeä irrottaa tuota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe