Sisäperädieselin lastuttaminen?

Anonyymi

Löytyisikö kokemuksia tehoboksien tai vastaavien asentamisesta ja käytöstä? Itsellä Mercruiserin qsd 4,2 250hp ja lupausten mukaan lastulla irtoaisi käyttömukavuutta kummasti lisää. Onko tosiaan näin ja onko se sitten vetolaitteen hajoamisen kustannuksella?
Kiitos kokemuksien jakamisesta.

11

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No se käyttömukavuuden lisääntyminen sinun pitää miettiä itse.

      Onko koneesi tällä hetkellä vajaatehoinen veneeseesi? Tarvitsetko esimerkiksi kiihtyvyyttä lisää?

      Minulla on tällä hetkellä 115 hv moottori, ja en usko, että esim 15% lisäys tehossa toisi itselleni juurikaan mitään tarvitsemaani. Huippunopeus ehkä kohoaisi 3-4 solmua ja kiihtyvyys paranisi. En kuitenkaan koe tarvitsevani kumpaakaan.

      Tottakai isommat tehot rasittavat vetolaitetta enemmän, mutta ovatko nuo tehot liikaa riippuu vetarista.. Esimerkiksi minun moottorini mekaniikka on täysin sama 150 hevosvoimaisena, joten voisin mielestäni rauhassa lisätä tehoa halutessani.

      • Anonyymi

        Huipputeholla ei ole kovin suurta merkitystä veneilyssä koska vene tarvitsee eniten tehoa liukuun noustessaan. Liukunopeudessa tehon lisäyksestä ei ole hyötyä ellei halua isompaa potkuria. Jos taas isontaa potkuria, niin silloin alateholla on entistä suurempi merkitys eikä huipulla ole taaskaan väliä.

        Uppoumarunkoisella ei taas ole mitään mieltä puskea väkisin runkonopeutta kovempaa.

        Ns puoliliukuvalla voi olla jotain iloa suuremmasta maksimitehosta.

        Mitä aloittaja mahtaa tarkoittaa käyttömukavuudella. Putoaako vene nyt liu'usta vastatuulessa?


    • Anonyymi

      Edelliseen venen moottoriin (VP D-4 260) Motorbit ohjelmoi uudelleen "ohjausboxin" niin että mottori tuotti noin 320 hp. Vetolaiteen VP:ssä D4:sen kanssa ei ollut ongelma, samaa vetolaitetta käytetään aina D6 370 hp asti. Hyvin moottori kesti ne 7 kesää kuin ajoin sillä noin 700 tuntia. Kokonaistuntimäärä oli noin 1200 h kun vaihdoin venettä. Jouduin vaihtamaan yhtä kokoa isompiin potkureihin ja olisin ehkä voinut vaihtaa vielä koon koska niilläkin pääsi ylikierroksille... Nopeus nousi ainakin 5 solmua (39 - 44 solmua) ja kulutus pysyi matkavauhdissa (30 - 38 solmua) 1 - 1,3 l/mpk välissä. Veneenä oli 7,5 m pitkä ja kolme tonnia painava puolisyvällä V-pohjalla. Vaikka kokemukseni oli hyvä niin mietin vielä jos teen saman nykyiseen veneeseen, koska D6-370 on suurin moottori jonka VP on yhdistänyt DPH-vetolaitteeseen ja sen jälkeen vahvisti vetolaitetta D6-400 moottoria varten. Tehoboxia en ikinä laittaisi mihinkää moottoriin, uudelleen ohjelmointi on aivan eri asia, netistä löytyy aika pljon oikeata tietoa jos jaksaa etsiä :).

    • Anonyymi

      Kannattaa varautua ylikuumenemisongelmiin. Luotettavuus on kuitenkin tärkeintä merellä. Kyllä ketuttaa ku kone hajoaa keskelle ulappaa.

      • Anonyymi

        Ihan vaan kysyäkseni, jos lisätehoa käytetään plaaniin nousussa ja sit matka-ajossa mennään sitä samaa ku ennenki niin missä kohtaa lämpöongelmaa esiintyy? Sama juttu koskee vetolaitteen kestävyyttä, no okei pikkusen rasittaa kiihdytys vaihees mut kyllä sellanen pitää kestää. Vois kuvitella et rasitusaika olisi lyhyempi ku lähtö on nopeempi. Ainaki oma 3.5t syvä v pohja kiihdyttää jonkin aikaa varsinkin jos jengi majailee takakannella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan kysyäkseni, jos lisätehoa käytetään plaaniin nousussa ja sit matka-ajossa mennään sitä samaa ku ennenki niin missä kohtaa lämpöongelmaa esiintyy? Sama juttu koskee vetolaitteen kestävyyttä, no okei pikkusen rasittaa kiihdytys vaihees mut kyllä sellanen pitää kestää. Vois kuvitella et rasitusaika olisi lyhyempi ku lähtö on nopeempi. Ainaki oma 3.5t syvä v pohja kiihdyttää jonkin aikaa varsinkin jos jengi majailee takakannella.

        Huipputeho ei löydy niillä kierroksilla, jolla vene nostetaan liukuun. Huipputeho ei ole oikea kriteeri sitä varten.

        Huipputeho on muutenkin hiukan teinimäinen lähestyminen asiaan koska vene ei tarvitse suurta huipputehoa ohittamusta varten vaan taloudellisuutta ja kestävyyttä risteilynopeudella.

        Kukaan terve ihminen ei aja veneellä huipputehoilla koska se ei kestä sitä pitkään. Siksi huippputehosta ei ole hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huipputeho ei löydy niillä kierroksilla, jolla vene nostetaan liukuun. Huipputeho ei ole oikea kriteeri sitä varten.

        Huipputeho on muutenkin hiukan teinimäinen lähestyminen asiaan koska vene ei tarvitse suurta huipputehoa ohittamusta varten vaan taloudellisuutta ja kestävyyttä risteilynopeudella.

        Kukaan terve ihminen ei aja veneellä huipputehoilla koska se ei kestä sitä pitkään. Siksi huippputehosta ei ole hyötyä.

        Johan taas oli vastaus.
        Huipputehon nostaminen tarkoittaa myös lisääntynyttä vääntöä, mikä parantaa liukuunlähtöä, sekä kiihdyttämistä.
        Huipputeholla, siis 100% WOT pystyy kyllä ajamaan, kunhan noudattaa moottorivalmiatajan maksimia sallittua ajoaikaa @100%WOT.
        Toki henkilökohtaisesti en lähtisi qsd (lue cumminssin, italialaisen vm motorin, sekä mercruiserin yhteinen äpärätuotos) lastuttamaan, koska tilavuudesta irtirevitty tehomäärä alkaa nyt jo olemaan senverran korkeaviritetty, että vakiomoottoreilla ollut luotettavuusongelmia.
        Tai voihan sen virittää äärimmilleen ja näyttävästi tappaa sen, jos muutenkin aikomuksena on vaihtaa moottori laadukkaampaan ja paremmin kasassa pysyvään yksilöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan taas oli vastaus.
        Huipputehon nostaminen tarkoittaa myös lisääntynyttä vääntöä, mikä parantaa liukuunlähtöä, sekä kiihdyttämistä.
        Huipputeholla, siis 100% WOT pystyy kyllä ajamaan, kunhan noudattaa moottorivalmiatajan maksimia sallittua ajoaikaa @100%WOT.
        Toki henkilökohtaisesti en lähtisi qsd (lue cumminssin, italialaisen vm motorin, sekä mercruiserin yhteinen äpärätuotos) lastuttamaan, koska tilavuudesta irtirevitty tehomäärä alkaa nyt jo olemaan senverran korkeaviritetty, että vakiomoottoreilla ollut luotettavuusongelmia.
        Tai voihan sen virittää äärimmilleen ja näyttävästi tappaa sen, jos muutenkin aikomuksena on vaihtaa moottori laadukkaampaan ja paremmin kasassa pysyvään yksilöön.

        Olen edelleen sitä mieltä etei kukaan terve ihminen aja huiputehoilla kauaa, tosin siitä ei ole ristiriitaa koska terve ihminen ei myöskään hajota konetta tahallaan.

        Huipputehon kasvaminen ei nosta automaattisesti vääntöä koska huipputeho saavutetaan maksimikierroksilla, ja maksimivääntö alempana.

        https://kipparilehti.fi/moottoritekniikka-mista-moottorin-vaantomomentti-syntyy/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä etei kukaan terve ihminen aja huiputehoilla kauaa, tosin siitä ei ole ristiriitaa koska terve ihminen ei myöskään hajota konetta tahallaan.

        Huipputehon kasvaminen ei nosta automaattisesti vääntöä koska huipputeho saavutetaan maksimikierroksilla, ja maksimivääntö alempana.

        https://kipparilehti.fi/moottoritekniikka-mista-moottorin-vaantomomentti-syntyy/

        "Huipputehon kasvaminen ei nosta automaattisesti vääntöä koska huipputeho saavutetaan maksimikierroksilla, ja maksimivääntö alempana."
        Eikös tämä lause juuri kerro sen mitä tehon lisäyksellä haetaan? Vääntöä lisää alakierroksille.
        Ei vielä ole selvinnyt miksi tehokkaampi versio samasta koneesta (lue: lastutettu, ohjelmoitu tms.) kärsisi lämpöongelmasta. Varsinkin jos matkanopeudet pidetään samana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huipputehon kasvaminen ei nosta automaattisesti vääntöä koska huipputeho saavutetaan maksimikierroksilla, ja maksimivääntö alempana."
        Eikös tämä lause juuri kerro sen mitä tehon lisäyksellä haetaan? Vääntöä lisää alakierroksille.
        Ei vielä ole selvinnyt miksi tehokkaampi versio samasta koneesta (lue: lastutettu, ohjelmoitu tms.) kärsisi lämpöongelmasta. Varsinkin jos matkanopeudet pidetään samana.

        Turbon lastuttamisella säädetään maksimaalista ahtopainetta eri kierroksilla sekä tarvittaessa laajennetaan polttoaineensyöttökarttaa. Kone ja turbo tietysti sanelevat rajansa tuolle eli turbolla on kierroksista riippuva maksiminsa, jota ei lastuttamisella voi ylittää.

        Alhaisilla kierroksilla turbosta otettanee maksimi jo vakiona. Muilla kierroksilla sitten ahtopaine on rajoitettu joko moottorin kestoa tai markkinointia ajatellen (voidaan myydä erikseen tehokkaampaa mallia).

        Lastuttamisella voidaan kasvattaa vain keskikierrosvääntöä (ja tietysti samalla -tehoa), yläkierrosvääntöä tai molempia.

        Tuossa joku kertoi nopeuden nousseen 5 solmua. Silloin tietysti koneen maksimiteho on noussut varsin merkittävästi. Veneestä ja kuskista riippuen saattaa myös matkavauhti nousta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huipputehon kasvaminen ei nosta automaattisesti vääntöä koska huipputeho saavutetaan maksimikierroksilla, ja maksimivääntö alempana."
        Eikös tämä lause juuri kerro sen mitä tehon lisäyksellä haetaan? Vääntöä lisää alakierroksille.
        Ei vielä ole selvinnyt miksi tehokkaampi versio samasta koneesta (lue: lastutettu, ohjelmoitu tms.) kärsisi lämpöongelmasta. Varsinkin jos matkanopeudet pidetään samana.

        Mitä enemmän energiaa laitetaan voimansiirtoon, sitä enemmän se (ja kone itse) rasittuu. Se on selvä. Sitä enemmän pitää myös hukkalämpöä siirtää koneesta pois, sekään ei ole yllätys.

        Nyt kysymys on siitä, kuinka paljon vähemmän aikaa koneen ja voimansiirron käyttöikä lyhenee ja onko sillä merkitystä saavutettuun hyötyyn nähden, jos hyötyä ylipäänsä on.
        Tähän ei kai kukaan osaa vastata tyhjentävästi eritysesti sen osalta, minkälainen arvo hyödylle annetaan.

        Sitten on kaikki muut vaikutukset, kuten päästöt pakokaasuina ja äänenä ja vaikutus veneelle itselleen. Voi olla ettei kone enää virittämisen jälkeen täytä sille annettuja vaatimuksia. Sitä tuskin kukaan tulee koskaan mittaamaan, mutta kunhan on tiedossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      87
      2362
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      20
      2285
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1838
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1492
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      105
      1487
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      161
      1255
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1052
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      70
      971
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      919
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe