Miten suu pantais jos elämiskustannuksiinne ilmoitettaisiin yhtäkkiä 170 euron korotus kuukautta kohti. Ottasittako mukisemati vastaan?
Elämiskustannusten nousu
97
126
Vastaukset
- Anonyymi
Ei vaikutusta.
Tollanen snadi summa vaikuta mulla yhtään mihinkään. Maajussit, kommunistit, lestaatiolaiset ja loispummieläkeläiset tietenkin nostais ison metelin. Net nyt narisee jokatapauksessa, vaikka mitään ei tapahtuis puoleen, tai toiseen.
Lisää potun syömistä ja jätä ulkomaanmatkoilla konfettit ostamatta.
=DW=Entäs jos on kyse pienituloisesta eläkeläisestä joka asuu tehostetussa palveluasumisen yksikössä? Jolle ei muutoinkaan jää latin latia käyttövaraa? Mihin muutat halvemman asunnon toiveessa?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Entäs jos on kyse pienituloisesta eläkeläisestä joka asuu tehostetussa palveluasumisen yksikössä? Jolle ei muutoinkaan jää latin latia käyttövaraa? Mihin muutat halvemman asunnon toiveessa?
Kuulehan, 170 eurosta ei olisi juuri mitään hyötyä tehostetun palvelusasumisen yksikössä asuvalle. Siltä henkilöltä viedään 85% tuloista hoitokuluihin. Itselle ei jää juuri mitään.
Joissakin paikoissa "saa" jopa lääkkeensä maksaa jäljelle jäävästä 15%:sta.
Jos sinulla olisi 1200 euron nettoeläke, itsellesi jäisi siis 180 euroa kuussa.
Millä hankit mitään ? Edes tekareita tai uusia rillejä ? Hoitolaitoksessa maksaa tukanleikkuukin. Kaikkeen henkilökohtaiseen jää vain 15% tuloista/eläkkeestä.
Siitä 170 eurostakin jäisi vain 15% itselle. Anonyymi kirjoitti:
Kuulehan, 170 eurosta ei olisi juuri mitään hyötyä tehostetun palvelusasumisen yksikössä asuvalle. Siltä henkilöltä viedään 85% tuloista hoitokuluihin. Itselle ei jää juuri mitään.
Joissakin paikoissa "saa" jopa lääkkeensä maksaa jäljelle jäävästä 15%:sta.
Jos sinulla olisi 1200 euron nettoeläke, itsellesi jäisi siis 180 euroa kuussa.
Millä hankit mitään ? Edes tekareita tai uusia rillejä ? Hoitolaitoksessa maksaa tukanleikkuukin. Kaikkeen henkilökohtaiseen jää vain 15% tuloista/eläkkeestä.
Siitä 170 eurostakin jäisi vain 15% itselle.No sehän se pointti onkin kun nyt jo elämä suu säkkiä myöten. Menot ylittää nyt tulot, siis budjetti jää 150 etene miinukselle. Mikä edessä, muutto halvempaan?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No sehän se pointti onkin kun nyt jo elämä suu säkkiä myöten. Menot ylittää nyt tulot, siis budjetti jää 150 etene miinukselle. Mikä edessä, muutto halvempaan?
Jos et asu laitoksessa hae asumistukea Kelalta.
On aika sama minkähintaisessa laitoksess asuu, kun aina viedään se 85% eläkkeestä,
oli eläke tonnin tai neljä tonnia.
Laitoksissa on "sosiaalivirkailija" oltava tavattavissa, käänny sen puoleen. Anonyymi kirjoitti:
Jos et asu laitoksessa hae asumistukea Kelalta.
On aika sama minkähintaisessa laitoksess asuu, kun aina viedään se 85% eläkkeestä,
oli eläke tonnin tai neljä tonnia.
Laitoksissa on "sosiaalivirkailija" oltava tavattavissa, käänny sen puoleen.Tehostetussa palveluasumisessa ei jää mitään käteen, ei ole mitään 85prosentin sääntöä. Asumistukea saa jo.
siilivain kirjoitti:
Tehostetussa palveluasumisessa ei jää mitään käteen, ei ole mitään 85prosentin sääntöä. Asumistukea saa jo.
Otan yhteyttä palveluohjausyksikköön.
- Anonyymi
Tarkoittanet elinkustannuksia. Kerrankin komppaan tota "DW":ta. - Nm. Suu säkkiä myöten
Naurattaa vastaukset. Suu on jo ilmaistu puoli metriä perä-aukkoon päin. Säkkiä myöten ei enää riitä.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Naurattaa vastaukset. Suu on jo ilmaistu puoli metriä perä-aukkoon päin. Säkkiä myöten ei enää riitä.
" Suu on jo ilmaistu puoli metriä peräaukkoon päin. " - Nm. Ilmettäkö meinaat
Anonyymi kirjoitti:
" Suu on jo ilmaistu puoli metriä peräaukkoon päin. " - Nm. Ilmettäkö meinaat
Imaistu😄
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Imaistu😄
Mitävittuu sää siitä kannat huolta, onko se ukkosi? Ei kuulu palstalaisille, luulen. Sää aina kirjoitat muka toisista vaik taitaa olla kyse sun omasta sukupiiristä.
Anonyymi kirjoitti:
Mitävittuu sää siitä kannat huolta, onko se ukkosi? Ei kuulu palstalaisille, luulen. Sää aina kirjoitat muka toisista vaik taitaa olla kyse sun omasta sukupiiristä.
No se ei ole oleellista kelle, jollehi kuitennii. Puhu sinä vaan omasta puolestas. Ei kuulu sulle. Mee matkoiihis tai ainai muihin ketjuihin.
- Anonyymi
Tuliko ihan ilmoitusluontoisena asiana .....vai oliko eritelty .. miksi nousee ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen..
mimmimum-..miIlmoitus vaiei selittelyjä. Vuokra nousee 15 euroa, hoitomaksut 150 euroa per kuukausi. Melkoinen lisä pieneläkeläiselle.
siilivain kirjoitti:
Ilmoitus vaiei selittelyjä. Vuokra nousee 15 euroa, hoitomaksut 150 euroa per kuukausi. Melkoinen lisä pieneläkeläiselle.
1700kr, eikö se ole noin 170 euroa, minulla nousi vuokra, kun tehtiin asuntoon täysremontti.
Otin vastaan ihan mukisematta, kun enhän minä halua kotoani minnekään muuttaa. Liian nuori ja hyväkuntoinen vielä mihinkään palvelustaloonkaan.
Pääasia, että on katto pään päällä ja jää pienestä eläkkeestäni vielä ruokarahaakin. Mitäpä sitä muuta eläkeläismummo tarvitsee.
- Anonyymi
Eläkeläinen voi saa hoitolisää. Perusosa on jotain 50-60 euroa,
korotettu hoitolisä 120 euron paikkeilla, ne on verotonta.
Kelasta kannattaa kysyä asioita.
Jos asuu kotona sumistuki on se, jota kannattaa hakea, jos sitä saa, käteen pitäisi jäädä asumiskulujen jälkeen noin 480 euroa kuukaudessa kaikkeen muuhun. Se ei ole paljon, mutta auttaisiko se asiaa ?siilivain kirjoitti:
Tehostetussa palveluasumisessa saa korkeinta mahdollista hoitotukea. Eli sitä saadaan jo.
Vanhuksen varojen tulee riittää asumiseen mutta mikä neuvoksi kun tulee tilanne että varat ei riitä? Muutto halvempaan ja onko tarjolla halvempaa. Palvelusetelillä saadun maksun korostus kunnalta?
- Anonyymi
alotukseen :
Jyrkkä EI,
ei ole hyväksyttävää nostaa elinkustannusten hintaa
kun eläkkeet on pieniä,
eikä eläkkeisiin tule kunnon nousua
siis ei tule ostovoimaa samassa mitassa, - Anonyymi
Mikä korotuksen prosentiaalisuus aiempaan? Onko kohtuuton?
Kohtuuton siinä mielessä et tähän saakka eletty kädestä suuhun. Hinnannousu ylittää siirtorajan siis no mani.
siilivain kirjoitti:
Kohtuuton siinä mielessä et tähän saakka eletty kädestä suuhun. Hinnannousu ylittää siirtorajan siis no mani.
Siis sietorajan
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Siis sietorajan
Voisit pikkuhiljaa opetella ensin lukemaan tekstisi läpi ja vasta sen jälkeen painamaan lähetä-nappia. Ilmeisen toivotonta?
Tämä koskee kyllä jotakuta muutakin. Ei ne pikkumokat mitään, mutta kun aina aina aina... niin tohelon leimanhan siitä saa. Tai on saanut jo ajat sitten :( Anonyymi kirjoitti:
Voisit pikkuhiljaa opetella ensin lukemaan tekstisi läpi ja vasta sen jälkeen painamaan lähetä-nappia. Ilmeisen toivotonta?
Tämä koskee kyllä jotakuta muutakin. Ei ne pikkumokat mitään, mutta kun aina aina aina... niin tohelon leimanhan siitä saa. Tai on saanut jo ajat sitten :(Mitä välii hei😄😉. Täällä.
siilivain kirjoitti:
Mitä välii hei😄😉. Täällä.
Ja onhan se hyvä että meitä tohelon leiman omaavia on täällä teidän fiksujen, lämpimien asiallisten, ymmärtäväisten ja muutoinkin briljanttien yksilöiden keskellä :D. Erotutte positiivisesti joukosta ;).
Vuoden sisään asumiskustannukset nousseet siis 230 euroa yhteensä (hoitopalvelut ja vuokra). Alun perin asuinpaikka valitte senhetkisen maksukyvyn mukaan, joka on nyt kyllä ylitetty. Alun perinkin lääkehoito pitänyt maksaa säästöistä mutta entä nyt?
Hintojen nousun kerrotaan johtuvan vuokratason noususta ja kiinteistöhuoltokustannuksista, ei suinkaan lisähoitajien palkkauksen vuoksi.Joten jos harkihette tehostettua palveluasumista varautukaahan tällaiseenkin kun paikkaa valitsette :).
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Joten jos harkihette tehostettua palveluasumista varautukaahan tällaiseenkin kun paikkaa valitsette :).
En nyt ihan ymmärrä. Onko kyse laitoksessa asuvasta henkilöstä
vai ei ? Jos menot, jotka KELA hyväksyy pakollisiksi menoiksi, ylittävät
tulot, on oikeus saada tukea tai lisää tukea. Ei tarvitse muuttaa. Anonyymi kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä. Onko kyse laitoksessa asuvasta henkilöstä
vai ei ? Jos menot, jotka KELA hyväksyy pakollisiksi menoiksi, ylittävät
tulot, on oikeus saada tukea tai lisää tukea. Ei tarvitse muuttaa.Tehostettu palveluasuminen ei ole laitoshoitoa. Hoito annetaan myönnetyllä palvelusetelillä. Palvelusetelin arvo on määritelty tulojen mukaan. Palveluiden tarvitsija tekee sitten sopimuksen yksityisen palveluntuottajan kanssa asumispalveluista, kunnan on tullut hyväksyä ko palveluntarjoaja sopimusosapuoleksi. Palveluiden tarvitsija tekee sopimuksen palveluntuottajan kanssa. Maksu suoritetaan palvelusetelillä . Palveluntarvitsija maksaa mahdollisen erotuksen jos palveluseteli ei riitä kattamaan maksuja. Kelalta saa hakea asumistukea joa yleensä ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevalle maksetaan ylintä mahdollista hoitotukea.
Jos palveluntuottajan hinnat on asukkaalle liian korkeat, eli rahat ei riitä, häytynee hankkia halvempi asumismuoto. Palvelusetelin arvo lasketaan tulojen mukaan, ei sen mukaan mitä palveluntuottaja tuotteistaan pyytää.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Tehostettu palveluasuminen ei ole laitoshoitoa. Hoito annetaan myönnetyllä palvelusetelillä. Palvelusetelin arvo on määritelty tulojen mukaan. Palveluiden tarvitsija tekee sitten sopimuksen yksityisen palveluntuottajan kanssa asumispalveluista, kunnan on tullut hyväksyä ko palveluntarjoaja sopimusosapuoleksi. Palveluiden tarvitsija tekee sopimuksen palveluntuottajan kanssa. Maksu suoritetaan palvelusetelillä . Palveluntarvitsija maksaa mahdollisen erotuksen jos palveluseteli ei riitä kattamaan maksuja. Kelalta saa hakea asumistukea joa yleensä ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevalle maksetaan ylintä mahdollista hoitotukea.
Jos palveluntuottajan hinnat on asukkaalle liian korkeat, eli rahat ei riitä, häytynee hankkia halvempi asumismuoto. Palvelusetelin arvo lasketaan tulojen mukaan, ei sen mukaan mitä palveluntuottaja tuotteistaan pyytää.Ihan ensi ajatuksena tulee mieleen olisiko mahdollista ostaa palvelut edullisemmalta palveluntuottajalta ? Miksi ei asianomainen käytä tai saa kunnan palveluja vai eikö niitä ole saatavissa ja siksi on annettu palveluseteli ?
Anonyymi kirjoitti:
Ihan ensi ajatuksena tulee mieleen olisiko mahdollista ostaa palvelut edullisemmalta palveluntuottajalta ? Miksi ei asianomainen käytä tai saa kunnan palveluja vai eikö niitä ole saatavissa ja siksi on annettu palveluseteli ?
Juuri sitä tässä pähkäilen et tuo halvempaan vaihtaminen on se realistinen vaihtoehto, mutta onko niitä halvempia, häytynee kunnalta selvittää. Moni kunta on lopettanut laitoshoidot ja muuttanut ne tehostetuiksi palveluasumisiksi ja ulkoistanut asumismuodot yksityisille palveluntuottajille. Ja hinnat karkaavat ..............
Jos kertakaikkiaan rahat ei riitä on mahdollista haea helpotusta hoitomaksuihin ja toimeentulotukea mutta sitä ennen on kaikki oaisuus realisoitava ja säästöt käytettävä.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Juuri sitä tässä pähkäilen et tuo halvempaan vaihtaminen on se realistinen vaihtoehto, mutta onko niitä halvempia, häytynee kunnalta selvittää. Moni kunta on lopettanut laitoshoidot ja muuttanut ne tehostetuiksi palveluasumisiksi ja ulkoistanut asumismuodot yksityisille palveluntuottajille. Ja hinnat karkaavat ..............
Jos kertakaikkiaan rahat ei riitä on mahdollista haea helpotusta hoitomaksuihin ja toimeentulotukea mutta sitä ennen on kaikki oaisuus realisoitava ja säästöt käytettävä.Eikö voi saada kunnallista kotihoitoa vai onko kunta ulkoistanut palvelut ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö voi saada kunnallista kotihoitoa vai onko kunta ulkoistanut palvelut ?
Kansalaiset olisivat eriarvoisessa asemassa, jos joissain kunnissa on kunnallinen kotihoito,
joka on edullisin ja joissain kunnissa palvelut olisi ulkoistettu yksityisille palveluntarjoajille, joitten hintoihin asiakkaalla ei ole varaa.
Siinä olisi jo paikka laittaa valitus/kysely eduskunnan
oikeusasiamiehelle/tasa-arvovaltuutelle,
koska eiköhän laki kuitenkin takaa ihmisille tasa-arvoiset oikeudet ?
Ainakin sen pitäisi taata ! - Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Juuri sitä tässä pähkäilen et tuo halvempaan vaihtaminen on se realistinen vaihtoehto, mutta onko niitä halvempia, häytynee kunnalta selvittää. Moni kunta on lopettanut laitoshoidot ja muuttanut ne tehostetuiksi palveluasumisiksi ja ulkoistanut asumismuodot yksityisille palveluntuottajille. Ja hinnat karkaavat ..............
Jos kertakaikkiaan rahat ei riitä on mahdollista haea helpotusta hoitomaksuihin ja toimeentulotukea mutta sitä ennen on kaikki oaisuus realisoitava ja säästöt käytettävä.Olisihan se ihan väärin, että jos ihminen on siinä kunnossa,
että tarvitsee tehostettua palveluasumista, hänen pitäisi muuttuvien vuokrien ja palveluhintojen takia muuttaa paikasta toiseen, halvempaan ja halvempaan. Muuttaminenkin maksaa.
Eikä niitä "vielä halvempia asuntoja" loppujen lopuksi ole eikä ketään ihmistä saisi ainakaan vaatia muuttamaan ihan mihin vaan.
Ihmisen elämässä on muitakin merkittäviä tai ratkaisevia asioita
kuin hoivapalveluiden hinta.
Ongelma voi realisoitua lähivuosina itsellänikin.
En tiedä minne "pieksämäen aseman taakse lautamökkiin" joudun loppujen lopuksi,
jos en pärjää käteenjäävällä eläkkeellä asumistuen jälkeen.
Sairauskulut vievät rahaa. Joudun tukeutumaan yksityiseen joskus,
koska julkinen puoli omalla paikkakunnallani ei millään anna eläkeläiselle lähetettä mihinkään, mitä yleislääkäri ei pysty tutkimaan tai hoitamaan vastaanotolla.
Eläkeläinen on hyödytön, ei tuota yhteiskunnalle enää mitään,
mutta ihmisarvo ja asianmukaista hoitoa pitäisi olla varaa saada.
Kaikki tulevat vanhaksi. Eläkeläisyys ei saisi merkitä sitä,
että tulee toisen luokan kansalaiseksi.
En viitsisi aloittaa pitempää jargonia siitä, että mekin olemme kantaneet kortemme kekoon ja siitä ovat jälkeemme syntyneet meidän ansiostamme saaneet nauttia.
Ei hyvinvointivaltiota ole rakennettu kymmenessä vuodessa,
se on vienyt puoli vuosisataa eikä ole vieläkään hyvinvointivaltio kaikille
ja onko huonompaan päin menossa ? Anonyymi kirjoitti:
Eikö voi saada kunnallista kotihoitoa vai onko kunta ulkoistanut palvelut ?
Tehostetussa palveluasumisessa on jo ympärivuorokautinen hoito.
Anonyymi kirjoitti:
Olisihan se ihan väärin, että jos ihminen on siinä kunnossa,
että tarvitsee tehostettua palveluasumista, hänen pitäisi muuttuvien vuokrien ja palveluhintojen takia muuttaa paikasta toiseen, halvempaan ja halvempaan. Muuttaminenkin maksaa.
Eikä niitä "vielä halvempia asuntoja" loppujen lopuksi ole eikä ketään ihmistä saisi ainakaan vaatia muuttamaan ihan mihin vaan.
Ihmisen elämässä on muitakin merkittäviä tai ratkaisevia asioita
kuin hoivapalveluiden hinta.
Ongelma voi realisoitua lähivuosina itsellänikin.
En tiedä minne "pieksämäen aseman taakse lautamökkiin" joudun loppujen lopuksi,
jos en pärjää käteenjäävällä eläkkeellä asumistuen jälkeen.
Sairauskulut vievät rahaa. Joudun tukeutumaan yksityiseen joskus,
koska julkinen puoli omalla paikkakunnallani ei millään anna eläkeläiselle lähetettä mihinkään, mitä yleislääkäri ei pysty tutkimaan tai hoitamaan vastaanotolla.
Eläkeläinen on hyödytön, ei tuota yhteiskunnalle enää mitään,
mutta ihmisarvo ja asianmukaista hoitoa pitäisi olla varaa saada.
Kaikki tulevat vanhaksi. Eläkeläisyys ei saisi merkitä sitä,
että tulee toisen luokan kansalaiseksi.
En viitsisi aloittaa pitempää jargonia siitä, että mekin olemme kantaneet kortemme kekoon ja siitä ovat jälkeemme syntyneet meidän ansiostamme saaneet nauttia.
Ei hyvinvointivaltiota ole rakennettu kymmenessä vuodessa,
se on vienyt puoli vuosisataa eikä ole vieläkään hyvinvointivaltio kaikille
ja onko huonompaan päin menossa ?Siltä vähän näyttää että murenemassa on.
Anonyymi kirjoitti:
Kansalaiset olisivat eriarvoisessa asemassa, jos joissain kunnissa on kunnallinen kotihoito,
joka on edullisin ja joissain kunnissa palvelut olisi ulkoistettu yksityisille palveluntarjoajille, joitten hintoihin asiakkaalla ei ole varaa.
Siinä olisi jo paikka laittaa valitus/kysely eduskunnan
oikeusasiamiehelle/tasa-arvovaltuutelle,
koska eiköhän laki kuitenkin takaa ihmisille tasa-arvoiset oikeudet ?
Ainakin sen pitäisi taata !Kunta voi antaa tarvitsevalle palvelusetelin? Jolla voi ostaa tarvitsemansa palvelut. Valinnanvara laajenee.
siilivain kirjoitti:
Kunta voi antaa tarvitsevalle palvelusetelin? Jolla voi ostaa tarvitsemansa palvelut. Valinnanvara laajenee.
Kaikki muukin vanha tulee muuttumaan.
Jopa sellaiseen muotoon, mitä harva osaa edes kuvitellakaan.
Joten elä nyt ansaitsemillasi rahoilla.
Lakkaa himoitsemasta toisen omaa.
-
H.hunksz kirjoitti:
Kaikki muukin vanha tulee muuttumaan.
Jopa sellaiseen muotoon, mitä harva osaa edes kuvitellakaan.
Joten elä nyt ansaitsemillasi rahoilla.
Lakkaa himoitsemasta toisen omaa.
-
H.Minähän elän ja annan tosten elää. Joissain paikoin ihmisen täytyy vain kantaa vastuuta myös toisen varoista ja elämästä. Ja yrittää parhaansa mukaan toimia oikein. Sitä vain ei kaikki näytä älyävän.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Kunta voi antaa tarvitsevalle palvelusetelin? Jolla voi ostaa tarvitsemansa palvelut. Valinnanvara laajenee.
Palveluseteli ei useinkaan kata koko kustannusta, kun loppu on maksettava omasta kukkarosta, niin mitä ihminen tekee kun ei ole sitä rahaa ?
Anonyymi kirjoitti:
Palveluseteli ei useinkaan kata koko kustannusta, kun loppu on maksettava omasta kukkarosta, niin mitä ihminen tekee kun ei ole sitä rahaa ?
Juuri näin. Olen selvitellyt asiaa ja silloin pitää hakea maksujen alennusta ja toimeentulotukea.
- Anonyymi
Taitaa taas olla suurempi huoli siitä ,että mahdolliset perintörahat sulavat vanhuksen omaan elämiseen :/ sosiaalihoitajan pakeille vaan niin laittavat pyörät pyörimään asunnon myymiseksi, eiköhän ne rahat sitten riitä, vaikka ovatkin pois tulevalta perikunnalta.
siilivain kirjoitti:
Onse nii magee antaa neuvoja ja osoittaa sormella kun tietää taustat😉
Ja entäpä kun taloa ei ole eikä perikuntaakaan.
Vanhus vou eläävuelä pitkään. Jo kun täytyy pitää huolta siitä että varojaan käytetäön niin että ne riittävät hänen parhaakseen mahdollisimman pitkään. Ja sen jälkeen tarvittaessa toimeentuloluukulle.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Vanhus vou eläävuelä pitkään. Jo kun täytyy pitää huolta siitä että varojaan käytetäön niin että ne riittävät hänen parhaakseen mahdollisimman pitkään. Ja sen jälkeen tarvittaessa toimeentuloluukulle.
Tehostetun palveluasumisen yksiköissä on heitä joilla ei ole rahallista omaisuutta eikä asuntoa. Koko eläke menee asumiseen, ruokamaksuun, hoitokuluihin, lääkkeisiin ym.
Ei ole tarve omaisilla kytätä perintöä, pelkkää ilkeyttä nuo tuollaiset kirjoitukset. Anonyymi kirjoitti:
Tehostetun palveluasumisen yksiköissä on heitä joilla ei ole rahallista omaisuutta eikä asuntoa. Koko eläke menee asumiseen, ruokamaksuun, hoitokuluihin, lääkkeisiin ym.
Ei ole tarve omaisilla kytätä perintöä, pelkkää ilkeyttä nuo tuollaiset kirjoitukset.No niin onkin. Ja onneksi heidän maksunsa sitten suhteutetaan niin että saavat hoidon, asunnon ja ruoan, lääkkeetkin.
siilivain kirjoitti:
No niin onkin. Ja onneksi heidän maksunsa sitten suhteutetaan niin että saavat hoidon, asunnon ja ruoan, lääkkeetkin.
Maksut suunnitellaan maksukyvyn mukaan.
siilivain kirjoitti:
Ja entäpä kun taloa ei ole eikä perikuntaakaan.
Tuolla ylempänä kirjoitit:
"""Jos kertakaikkiaan rahat ei riitä on mahdollista haea helpotusta hoitomaksuihin ja toimeentulotukea mutta sitä ennen on kaikki oaisuus realisoitava ja säästöt käytettävä."""
No tehköön niin, että realisoi omaisuutensa, olipa se omaisuus sitten mitä vain muuta jos ei taloa ole, käyttää säästönsä ja hakee sitten toimeentulotukea.
Jos ei ole mitään realisoitavaa eikä säästöjä, niin suoraan hakemaan sitä toimeentulotukea.
Jos toimeentulotuen saaminen edellyttää muuttamista pienempään ja halvempaan sadan neliön lukaalistaan, niin muuttaa sitten.Tellukka kirjoitti:
Tuolla ylempänä kirjoitit:
"""Jos kertakaikkiaan rahat ei riitä on mahdollista haea helpotusta hoitomaksuihin ja toimeentulotukea mutta sitä ennen on kaikki oaisuus realisoitava ja säästöt käytettävä."""
No tehköön niin, että realisoi omaisuutensa, olipa se omaisuus sitten mitä vain muuta jos ei taloa ole, käyttää säästönsä ja hakee sitten toimeentulotukea.
Jos ei ole mitään realisoitavaa eikä säästöjä, niin suoraan hakemaan sitä toimeentulotukea.
Jos toimeentulotuen saaminen edellyttää muuttamista pienempään ja halvempaan sadan neliön lukaalistaan, niin muuttaa sitten.Nojaa. Harvalla on tehostetussa palveluasumisesa 100 neliötä käytössään😄
- Anonyymi
Kotihoidon avustama ystäväni ei pystynyt enää siivoamaan itse eikä ollut rahaa palkata siivojaa.
Hän sai kunnalta palvelusetelin siivousta varten.
Kunta oli tehnyt sopimuksen keiden siivousfirmojen kanssa palveluseteliä voi käyttää.
Alin tuntihinta oli 34 euroa (vuosia sitten)
eivätkä siivousfirmat lähteneet ollenkaan liikkeelle tunniksi.
vaan lyhyin siivousaika oli 2 tuntia eli se teki 68 euroa.
(Siivous)palveluseteli oli 20 euron arvoinen.
Sillä ei tehnyt mitään, kun omaa rahaa ei ollut laittaa yhtään.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Saakohan siivoojan palkkaamisesta Kotitalousvähennyksen?
Kyllä saa kotitalousvähennyksen. Firman tai siivojan pitää yritysrekisterissä (tai mikä se on,
muuten ei saa) Omavastuu on 100 euroa, lopusta saa 40% (?). Vai 50%.
Vähennyksen saa seuraavana vuonna.
Esimerkki malliksi: Maksan erään läheiseni siivouksen, koska hänellä ei ole varaa.
Siivous 2 x kuukaudessa 2 tuntia kerrallaan maksaa 140 euroa kuukaudessa.
Eli noin 1700 omaa rahaani on kiinni siinä enemmän kun vuoden
ja takaisin saan alle puolet. Tarvitsin itsekin siivouspua, mutta ei jää enää itselleni rahaa,
mutta en voi sitäkään katsella, että itseäni sairaamman ja vanhemman ihmisen
kodista tulee vähitellen sikolätti, niinkuin kotihoitajat kertova olevan niillä, joilla ei
ole mitään mahdollisuutta saada siivoojaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä saa kotitalousvähennyksen. Firman tai siivojan pitää yritysrekisterissä (tai mikä se on,
muuten ei saa) Omavastuu on 100 euroa, lopusta saa 40% (?). Vai 50%.
Vähennyksen saa seuraavana vuonna.
Esimerkki malliksi: Maksan erään läheiseni siivouksen, koska hänellä ei ole varaa.
Siivous 2 x kuukaudessa 2 tuntia kerrallaan maksaa 140 euroa kuukaudessa.
Eli noin 1700 omaa rahaani on kiinni siinä enemmän kun vuoden
ja takaisin saan alle puolet. Tarvitsin itsekin siivouspua, mutta ei jää enää itselleni rahaa,
mutta en voi sitäkään katsella, että itseäni sairaamman ja vanhemman ihmisen
kodista tulee vähitellen sikolätti, niinkuin kotihoitajat kertova olevan niillä, joilla ei
ole mitään mahdollisuutta saada siivoojaa.Piti kirjoittaa: (Siivous)firman pitää olla yritysrekisterissä, muuten jää ilman kotitalousvähennystä.
Anonyymi kirjoitti:
Piti kirjoittaa: (Siivous)firman pitää olla yritysrekisterissä, muuten jää ilman kotitalousvähennystä.
Eikö joku hyväntahtoinen ihm7nen voisi käydä siivoamassa vanhukselle pientä korvausta vastaan. Vaikka joku lapsenlapsi jos sellaisia on?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Eikö joku hyväntahtoinen ihm7nen voisi käydä siivoamassa vanhukselle pientä korvausta vastaan. Vaikka joku lapsenlapsi jos sellaisia on?
Vanhuksien käytännön asiat voivat olla vaikeasti hoidettavia, kun elämä on heittänyt sukulaiset kauaksi toisistaan. Niillä, jotka on hengissä on usein joku hoidettava tahollaan.
Vanhus, jonka siivousasioita hoidan, pitäisi saada lähemmäksi lähimpiä sukulaisia, koska hän asuu yksin kaukana muista.
Se on 50- ja 60 lukujen seurausta, jolloin maaseudulta joutui perheitä lähtemään työn perässä aika kauaksikin suvustaan isompiin kaupunkeihin. Sinne jäi tämäkin pariskunta, sitten puoliso kuoli. Nyt on vanhus ollut yksin 10 vuotta. Yhdeksänkymppisiksi päässeillä ei ole paljon kavereita elossa.
Aika ongelmallista.
- Anonyymi
Sama juttu kun tulot pienenevät ja jopa enemmän. Syyskuun alusta alkaen olemme sinnitelleet ilman yhden asunnon vuokratuloja. Lisäksi lastenlapsille mee kuukausittain vakiosumma joten ainoa tingittävä kohde olisivat nuot lastenlasten siirrot. Yhtään perunaa emme jättäisi syömättä.
- Anonyymi
Olette eläneet ilman yhden asunnon vuokratuloja !?
No, jos teillä niitä on monta tai se yksi, myykää se, jos ette vuokralaista saa
niin ei tarvitse sinnitellä ilman pääoman/sijoituksen tuottoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olette eläneet ilman yhden asunnon vuokratuloja !?
No, jos teillä niitä on monta tai se yksi, myykää se, jos ette vuokralaista saa
niin ei tarvitse sinnitellä ilman pääoman/sijoituksen tuottoa.Juuri myymisen vuoksi olemme olleet ilman sen asunnon vuokratuloja.
Aloituksessahan oli kysymys ilman siinä mainitun summan kanssa selviömistä. Anonyymi kirjoitti:
Juuri myymisen vuoksi olemme olleet ilman sen asunnon vuokratuloja.
Aloituksessahan oli kysymys ilman siinä mainitun summan kanssa selviömistä.Niivvai myynnistä saitte rahaa joten ei tetiä voi rinnasta aloituksen tapaukseen.
- Anonyymi
Tilaan siivouksen VTKL:ltä, Vanhustyön Keskusliitolta. Hoivatyöstä tai "sosiaalisesta" työstä ei veloiteta ALV:ia. Se laskee kustannuksia, pienentää laskua.
Miten se määräytyy siihen en ole perehtynyt. Jos mikä hyvänsä firma siivoaa vanhukselle voiko se jättää ALV:in laskuttamatta ? Hämärä juttu itselleni.
Ehkä joku tietävä valaisee asiaa ?- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Kysymys kuuluu:
Kuka maksaa sitten ALV:n.
Minäkö?
H.Valtio ei peri hoivatyöstä alvia ollenkaan.
Anonyymi kirjoitti:
Valtio ei peri hoivatyöstä alvia ollenkaan.
"Anonyymi"
Kysymys kuuluu:
Kuka maksaa sitten ALV:n.
Minäkö?
H.- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Kysymys kuuluu:
Kuka maksaa sitten ALV:n.
Minäkö?
H.Ei mene perille ?
- Anonyymi
Sattu kakimuki.
- Anonyymi
Ihan sama, ei tunnu missään.
- Anonyymi
Ei pidä valittaa. Suomessa on paljon oleellisempiakin asioita joiden rahoitus on huimasti tärkeämpää kuin jonkun mitättömyyden hoito.
Afrikasta tulleet pojat paleltuvat jollei heille saada jokavuosi uusia Helly Hansen haahkanuntuvatakkeja ja uusimman mallisia älypuhelimia, onhan selvä että kotiväkeen on saatava yhteys aina tarvittaessa.
Tuon verran josta korotuksesta jaksat valittaa tulee saada diskorahaan korotusta
ajattele nyt hyvä ihminen tärkeysjärjestystä!
Nämä tummat pojat tulivat pelastamaan Suomen!
Viljatkin jäisivät pelloille ilman heitä!
Niin sanoi Eva Biaudet- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Siihen on varattu rahaa, vanhuksiin ei. ainakaan tarpeeksi paljon.
Monipiippuinen juttu. Valtion kassasta (veroilla kerätyistä varoista) tarvitaan
niin moneen rahaa. Sote-sektori osuus on vie suurimman "lohkon" jo nyt.
Silti sote-sektori tarvitsisi lisää rahaa.
Tekessä ei ole riittävästi lääkäreitä,
ei ole tarpeeksi hoitajia, rahanreikiä on niin paljon,
että vain veroja lisää keräämällä kaiken saisi parempaan kuntoon.
Kukaan ei kuitenkaan halua maksaa lisää veroja.
Verorahoilla pitää tuottaa kaikki julkisen sektorin palvelut,
poliisia ja palokuntaa myöten.
Lastentarhat, sairaalat, kirjastot, korkeakoulut, liikenne, puolustusvoimat, ym ym ym kuten kaikki tiedämme, kustannetaan verovaroista.
Jos alkaa laajemmin asiaa ajattelemaan, ei ihmettele, ettei raha riitä.
On liian vähän työtätekeviä vastaamassa kaikista kustannuksista,
mitä valtiolla on.
Minäkin toivon vanhuksille lisää rahaa, se toive voisi toteutua,
jos työllisten ihmisten määrä kasvaisi, se kartuttaisi verojen määrää.
Suomalaisia on kaiketi noin 5,5 miljoonaa,
joista on vain pari miljoonaa on työtätekeviä.
Kova urakka heillä.
Verotuksen lähteitä on tietenkin muitakin kuin palkkatyö,
se ei riittäisi mihinkään.
Yritykset on Suomen kantava voima. Jos niitä ei olisi,
olisimme konkurssissa. Suomea ei olisi.
Julkiset laitokset eivät tuota lisää rahaa yhteiskuntaan,
ne vain vievät rahaa, mutta valtio on velvollinen tuottamaan tietyt palvelut
kansalaisilleen. Anonyymi kirjoitti:
Monipiippuinen juttu. Valtion kassasta (veroilla kerätyistä varoista) tarvitaan
niin moneen rahaa. Sote-sektori osuus on vie suurimman "lohkon" jo nyt.
Silti sote-sektori tarvitsisi lisää rahaa.
Tekessä ei ole riittävästi lääkäreitä,
ei ole tarpeeksi hoitajia, rahanreikiä on niin paljon,
että vain veroja lisää keräämällä kaiken saisi parempaan kuntoon.
Kukaan ei kuitenkaan halua maksaa lisää veroja.
Verorahoilla pitää tuottaa kaikki julkisen sektorin palvelut,
poliisia ja palokuntaa myöten.
Lastentarhat, sairaalat, kirjastot, korkeakoulut, liikenne, puolustusvoimat, ym ym ym kuten kaikki tiedämme, kustannetaan verovaroista.
Jos alkaa laajemmin asiaa ajattelemaan, ei ihmettele, ettei raha riitä.
On liian vähän työtätekeviä vastaamassa kaikista kustannuksista,
mitä valtiolla on.
Minäkin toivon vanhuksille lisää rahaa, se toive voisi toteutua,
jos työllisten ihmisten määrä kasvaisi, se kartuttaisi verojen määrää.
Suomalaisia on kaiketi noin 5,5 miljoonaa,
joista on vain pari miljoonaa on työtätekeviä.
Kova urakka heillä.
Verotuksen lähteitä on tietenkin muitakin kuin palkkatyö,
se ei riittäisi mihinkään.
Yritykset on Suomen kantava voima. Jos niitä ei olisi,
olisimme konkurssissa. Suomea ei olisi.
Julkiset laitokset eivät tuota lisää rahaa yhteiskuntaan,
ne vain vievät rahaa, mutta valtio on velvollinen tuottamaan tietyt palvelut
kansalaisilleen."Anonyymi"
Kommenttisi saa minulta vihreän numeron.
H.Anonyymi kirjoitti:
Monipiippuinen juttu. Valtion kassasta (veroilla kerätyistä varoista) tarvitaan
niin moneen rahaa. Sote-sektori osuus on vie suurimman "lohkon" jo nyt.
Silti sote-sektori tarvitsisi lisää rahaa.
Tekessä ei ole riittävästi lääkäreitä,
ei ole tarpeeksi hoitajia, rahanreikiä on niin paljon,
että vain veroja lisää keräämällä kaiken saisi parempaan kuntoon.
Kukaan ei kuitenkaan halua maksaa lisää veroja.
Verorahoilla pitää tuottaa kaikki julkisen sektorin palvelut,
poliisia ja palokuntaa myöten.
Lastentarhat, sairaalat, kirjastot, korkeakoulut, liikenne, puolustusvoimat, ym ym ym kuten kaikki tiedämme, kustannetaan verovaroista.
Jos alkaa laajemmin asiaa ajattelemaan, ei ihmettele, ettei raha riitä.
On liian vähän työtätekeviä vastaamassa kaikista kustannuksista,
mitä valtiolla on.
Minäkin toivon vanhuksille lisää rahaa, se toive voisi toteutua,
jos työllisten ihmisten määrä kasvaisi, se kartuttaisi verojen määrää.
Suomalaisia on kaiketi noin 5,5 miljoonaa,
joista on vain pari miljoonaa on työtätekeviä.
Kova urakka heillä.
Verotuksen lähteitä on tietenkin muitakin kuin palkkatyö,
se ei riittäisi mihinkään.
Yritykset on Suomen kantava voima. Jos niitä ei olisi,
olisimme konkurssissa. Suomea ei olisi.
Julkiset laitokset eivät tuota lisää rahaa yhteiskuntaan,
ne vain vievät rahaa, mutta valtio on velvollinen tuottamaan tietyt palvelut
kansalaisilleen.No niinpä mutta vaikeus lienee siinä päättäjillä päättää mihin voi jättää resurssoimatta niin että inhimillisyys säilyisi myös ikäihmisten kohdalla. Kun ei heitäkään voi heitteille jättää jos meinataan suomea hyvinvointivaltioksi vielä kutsua.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No niinpä mutta vaikeus lienee siinä päättäjillä päättää mihin voi jättää resurssoimatta niin että inhimillisyys säilyisi myös ikäihmisten kohdalla. Kun ei heitäkään voi heitteille jättää jos meinataan suomea hyvinvointivaltioksi vielä kutsua.
Inhimillisyys on käynyt toisarvoiseksi asiaksi vanhustenhoidossa.
Olisi helppo todeta, että valtiolla ei ole varaa inhimillisyyteen,
mutta se on ihmisistä kiinni.
Kun päättäjien ja heidän läheistensä ei tarvitse elää tavallisen kansalaisen todellisuudessa ei voi paljon inhimillisiä päätöksiä odottaa,
kun päättäjällä ei ole hajuakaan
minkälaista pieneläkeläisen elämä on tai minkätasoista on hoivakotien hoito.
Päättäjät tietävät käytännön asioista vain teoriassa, jos teoriassakaan.
Yleensä ottaen ihmisellä ei ole suurempaa hätää niin kauan kun on terve ja pystyy itse huolehtimaan itsestään. Kun ikää myöten erilaiset sairaudet iskevät
elämä muuttuu vaikeammaksi.
Se muuttuu kalliimmaksi, kun joutuu käyttämään esim. ostopalveluja, ateria- , terveydenhoito- ja siivouspalveluja ja se muuttuu myös henkisestikin
sitä raskaammaksi mitä enemmän joudut jäämään muitten armoille.
Riippuvaisuus muista ihmisestä ei ole miellyttävä asia.
Ennen päästiin kunnon heiketessä vanhainkoteihin, jotka olivat jonkun verran kodinomaisiakin, siihen verrattuna nykymeno on heittellejättöä,
jossa ihminen voi joutua murehtimaan lisäksi sitä, ettei raha riitä.
Suomi ei ole hyvinvointivaltio kaikille. Hokema "hyvinvointivaltio"
on aika irvokas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Inhimillisyys on käynyt toisarvoiseksi asiaksi vanhustenhoidossa.
Olisi helppo todeta, että valtiolla ei ole varaa inhimillisyyteen,
mutta se on ihmisistä kiinni.
Kun päättäjien ja heidän läheistensä ei tarvitse elää tavallisen kansalaisen todellisuudessa ei voi paljon inhimillisiä päätöksiä odottaa,
kun päättäjällä ei ole hajuakaan
minkälaista pieneläkeläisen elämä on tai minkätasoista on hoivakotien hoito.
Päättäjät tietävät käytännön asioista vain teoriassa, jos teoriassakaan.
Yleensä ottaen ihmisellä ei ole suurempaa hätää niin kauan kun on terve ja pystyy itse huolehtimaan itsestään. Kun ikää myöten erilaiset sairaudet iskevät
elämä muuttuu vaikeammaksi.
Se muuttuu kalliimmaksi, kun joutuu käyttämään esim. ostopalveluja, ateria- , terveydenhoito- ja siivouspalveluja ja se muuttuu myös henkisestikin
sitä raskaammaksi mitä enemmän joudut jäämään muitten armoille.
Riippuvaisuus muista ihmisestä ei ole miellyttävä asia.
Ennen päästiin kunnon heiketessä vanhainkoteihin, jotka olivat jonkun verran kodinomaisiakin, siihen verrattuna nykymeno on heittellejättöä,
jossa ihminen voi joutua murehtimaan lisäksi sitä, ettei raha riitä.
Suomi ei ole hyvinvointivaltio kaikille. Hokema "hyvinvointivaltio"
on aika irvokas.Tukien laskentaperusteetkin on joskus irvokkaita.
Henkilö A, minimieläkeläinen, melkein vuoteenoma, saa asumistukea ja hoitotuen.
Hänelle jää vuokran jälkeen noin 480 euroa käteen plus hoitotuki noin 100 euroa.
Henkilö A ei pysty laittamaan ruokaa eli hänellä on Menumat-laite, josta tulee yksi lämmin ateria päivässä. Se on edullisin saatavissa oleva kotiintuotu ruokapalvelu. Kotihoitaja ajastaa ruoka-annoksen kypsymään laitteeseen.
Lopuilla rahoilla kauppapalvelu tuo sen verran muuta ruokaa mihin on varaa,
leipää, leikkelettä, puuro-aineet, maidon, kahvin, koska aamu- ja iltapalaakin on syötävä. Lisäksi on laskut.
Laskuja on lääkkeistä noin 60 euroa/kk, känny- ja sähkölasku 4xvuodessa.
Raha ei riitä aina kaikkeen.
Yksi lämmin ruoka päivässä maksaa 240 euroa/kk ja kotihoidon omavastuuosuus noin 230 euroa/kk, ne tekevät yhteensä 470 euroa.
Tässä se irvokkuus: Lisää tukea ei voi saada, koska kotihoidon omavastuun päälle menevä osuus katsotaan tuloksi henkilö A:lle !!!
1920 -luvun lopulla syntynyt Henkilö A on tehnyt työtä koko ikänsä,
matalapalkka-alalla. Eläkettä ei kertynyt ensimmäisistä työvuosista ollenkaan.
Työeläkelaki tuli voimaan vasta joskus 1963 ? Anonyymi kirjoitti:
Inhimillisyys on käynyt toisarvoiseksi asiaksi vanhustenhoidossa.
Olisi helppo todeta, että valtiolla ei ole varaa inhimillisyyteen,
mutta se on ihmisistä kiinni.
Kun päättäjien ja heidän läheistensä ei tarvitse elää tavallisen kansalaisen todellisuudessa ei voi paljon inhimillisiä päätöksiä odottaa,
kun päättäjällä ei ole hajuakaan
minkälaista pieneläkeläisen elämä on tai minkätasoista on hoivakotien hoito.
Päättäjät tietävät käytännön asioista vain teoriassa, jos teoriassakaan.
Yleensä ottaen ihmisellä ei ole suurempaa hätää niin kauan kun on terve ja pystyy itse huolehtimaan itsestään. Kun ikää myöten erilaiset sairaudet iskevät
elämä muuttuu vaikeammaksi.
Se muuttuu kalliimmaksi, kun joutuu käyttämään esim. ostopalveluja, ateria- , terveydenhoito- ja siivouspalveluja ja se muuttuu myös henkisestikin
sitä raskaammaksi mitä enemmän joudut jäämään muitten armoille.
Riippuvaisuus muista ihmisestä ei ole miellyttävä asia.
Ennen päästiin kunnon heiketessä vanhainkoteihin, jotka olivat jonkun verran kodinomaisiakin, siihen verrattuna nykymeno on heittellejättöä,
jossa ihminen voi joutua murehtimaan lisäksi sitä, ettei raha riitä.
Suomi ei ole hyvinvointivaltio kaikille. Hokema "hyvinvointivaltio"
on aika irvokas.Irvokasta sekin että laitoshoidossa asukkaalle pitää jäädä käyttörahaa jonkin verran yli 250 eutoa kuussa. Kun laitospaikkoja muutetaan tehostetun ympärivuorokautisen palvelun nimikkeen alle ei tarvitse jäädä mitään. Hinnat nousee koko ajan, budjetti menee miinuksile. Palvelusetelin arvo ei kata koko summaa vaan pitää jostain kaivella rahat erotukseen ja jos ei ole mistä laittaa pitää katsella halvempi asumismuoto ja realisoida pieni säästä ja mahdolliset kiinteistöt. Joitakin auttavat maksuissa omaisetkin.
Toisaaltaon oikeinkin että omaisuus menee omaan elämiseen mutta ihmist ovat epä-arvoisessa asemassa riippuen siit mikä on asumismuoto.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Irvokasta sekin että laitoshoidossa asukkaalle pitää jäädä käyttörahaa jonkin verran yli 250 eutoa kuussa. Kun laitospaikkoja muutetaan tehostetun ympärivuorokautisen palvelun nimikkeen alle ei tarvitse jäädä mitään. Hinnat nousee koko ajan, budjetti menee miinuksile. Palvelusetelin arvo ei kata koko summaa vaan pitää jostain kaivella rahat erotukseen ja jos ei ole mistä laittaa pitää katsella halvempi asumismuoto ja realisoida pieni säästä ja mahdolliset kiinteistöt. Joitakin auttavat maksuissa omaisetkin.
Toisaaltaon oikeinkin että omaisuus menee omaan elämiseen mutta ihmist ovat epä-arvoisessa asemassa riippuen siit mikä on asumismuoto.Onkohan eri paikkakunnilla eri käytäntö mitä pitää jäädä käteen laitoshoidossa.
Olen ollut käsityksessä, että 15% tuloista. Vai onko tuo 250 juuri se 15% ?
Voihan sillä 250 eurollakin tietenkin kuitata hoivamaksuja ? Vaiko eikö riitä sittenkään ?
En kylläkään ymmärrä koko juttua, eikö kunnallista hoitopaikkaa todellakaan saa ?
Jos ei kunnalla ole omia paikkoja, niin kunta yleensä "ostaa" hoivapaikan yksityiseltä,
jolloin asiakas maksaa hoivasta 85%:n osuudella eläkkeestään ja kunta loput.
Sillä sipuli.
Joutuu kyllä sitten espereihin, attendoihin, mehiläisiin yms, joissa hoivan taso
on huono.
Onko pakko hyväksyä palveluseteli, joka ei riitä kustannuksiin ?
Kuinka moni mahtaa olla samassa tilanteessa ? Anonyymi kirjoitti:
Onkohan eri paikkakunnilla eri käytäntö mitä pitää jäädä käteen laitoshoidossa.
Olen ollut käsityksessä, että 15% tuloista. Vai onko tuo 250 juuri se 15% ?
Voihan sillä 250 eurollakin tietenkin kuitata hoivamaksuja ? Vaiko eikö riitä sittenkään ?
En kylläkään ymmärrä koko juttua, eikö kunnallista hoitopaikkaa todellakaan saa ?
Jos ei kunnalla ole omia paikkoja, niin kunta yleensä "ostaa" hoivapaikan yksityiseltä,
jolloin asiakas maksaa hoivasta 85%:n osuudella eläkkeestään ja kunta loput.
Sillä sipuli.
Joutuu kyllä sitten espereihin, attendoihin, mehiläisiin yms, joissa hoivan taso
on huono.
Onko pakko hyväksyä palveluseteli, joka ei riitä kustannuksiin ?
Kuinka moni mahtaa olla samassa tilanteessa ?Laitospaikkoja alasajetaan vauhdilla koska ne tulevat kunnalle kalliiksi. Kunta sopii tiettyjen yksityisten toimijouden kanssa sopimuksi palveluiden tuottamisesta. Näihin sitten voi saada palvelusetelin? Joka ei useinkaan kata koko maksuun tulevaa summaa vaan erotuksen joutuu maksamaan itse. Jos asumiseen ei omat tulot riitä eikä muihin hoidon ulkopuolisiin kuluihin esim lääkkeet, jalkahoito, kampaamo ym jouduraan ottamaan säästöistä, jos niitä on tai hakeutua halvempaan paikkaan. Todellakaan ei tarvirse käteen jäädä mitään.
siilivain kirjoitti:
Laitospaikkoja alasajetaan vauhdilla koska ne tulevat kunnalle kalliiksi. Kunta sopii tiettyjen yksityisten toimijouden kanssa sopimuksi palveluiden tuottamisesta. Näihin sitten voi saada palvelusetelin? Joka ei useinkaan kata koko maksuun tulevaa summaa vaan erotuksen joutuu maksamaan itse. Jos asumiseen ei omat tulot riitä eikä muihin hoidon ulkopuolisiin kuluihin esim lääkkeet, jalkahoito, kampaamo ym jouduraan ottamaan säästöistä, jos niitä on tai hakeutua halvempaan paikkaan. Todellakaan ei tarvirse käteen jäädä mitään.
Palveluseteliä rinole pakko ottaa vastaan vaan voit jäädä jonottelemaan kunnan omia paikkoja, jos niitä on vielä jäljellä.
siilivain kirjoitti:
Palveluseteliä rinole pakko ottaa vastaan vaan voit jäädä jonottelemaan kunnan omia paikkoja, jos niitä on vielä jäljellä.
Ja toistan vielä että tehostettu palveluasuminen ei ole laitoshoitoa vaan ympärivuorokautista avohoitoa/palveluasumusta😄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monipiippuinen juttu. Valtion kassasta (veroilla kerätyistä varoista) tarvitaan
niin moneen rahaa. Sote-sektori osuus on vie suurimman "lohkon" jo nyt.
Silti sote-sektori tarvitsisi lisää rahaa.
Tekessä ei ole riittävästi lääkäreitä,
ei ole tarpeeksi hoitajia, rahanreikiä on niin paljon,
että vain veroja lisää keräämällä kaiken saisi parempaan kuntoon.
Kukaan ei kuitenkaan halua maksaa lisää veroja.
Verorahoilla pitää tuottaa kaikki julkisen sektorin palvelut,
poliisia ja palokuntaa myöten.
Lastentarhat, sairaalat, kirjastot, korkeakoulut, liikenne, puolustusvoimat, ym ym ym kuten kaikki tiedämme, kustannetaan verovaroista.
Jos alkaa laajemmin asiaa ajattelemaan, ei ihmettele, ettei raha riitä.
On liian vähän työtätekeviä vastaamassa kaikista kustannuksista,
mitä valtiolla on.
Minäkin toivon vanhuksille lisää rahaa, se toive voisi toteutua,
jos työllisten ihmisten määrä kasvaisi, se kartuttaisi verojen määrää.
Suomalaisia on kaiketi noin 5,5 miljoonaa,
joista on vain pari miljoonaa on työtätekeviä.
Kova urakka heillä.
Verotuksen lähteitä on tietenkin muitakin kuin palkkatyö,
se ei riittäisi mihinkään.
Yritykset on Suomen kantava voima. Jos niitä ei olisi,
olisimme konkurssissa. Suomea ei olisi.
Julkiset laitokset eivät tuota lisää rahaa yhteiskuntaan,
ne vain vievät rahaa, mutta valtio on velvollinen tuottamaan tietyt palvelut
kansalaisilleen.Suomessa valtio tukee yrityksiä avokätisesti. Tukee vaikka vaikka ei olsi tarvetta...
https://www.sttk.fi/2019/11/27/yritysten-2010-luku-tukea-tuen-paalle/
- Anonyymi
60plus eikä asuta omissa taloissa? Onko Suomi näin höyhä?
- Anonyymi
Pitäisikö kaikilla olla oma talo ?
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö kaikilla olla oma talo ?
No nyt näyttää kyllä siltä että jotain realisoitavaa omaisuutta kannattaa olla jos meinaa saada jotain laatua asumiseensa ja hoivaansa.
siilivain kirjoitti:
No nyt näyttää kyllä siltä että jotain realisoitavaa omaisuutta kannattaa olla jos meinaa saada jotain laatua asumiseensa ja hoivaansa.
Tässä vastaavanlainen tapaus kuin aloituksessa:
https://yle.fi/uutiset/3-10829750- Anonyymi
Yksi ihmettelyni kohde ovat lesket, etupäässä mummelit, jotka ovat rakastuneet omakotitalonsa lastulevyseiniin kykenemättä tekemään talon töitä ja muuttamaan helpompaan asumismuotoon.
Mummelit ovat suuressa määrin ulkopuolisen avun varassa. Lähipiirini naislesket kuuluivat tuohon ryhmään mutta on ilahduttavia poikkeuksiakin.
Kun työvoima (lapsemme) olivat lähteneet ja vaimoni kanssa ilmoittauduimme ei olevamme työmarkkinoiden käytettävissä, muutimme rinnetalosta keskustan 74m2 kolmioon.
Vielä nytkin, 18 vuotta myöhemmin, olisimme kuntomme puolesta ok-asumiskelpoisia mutta tämä nykyinen tilanne on ylivoimaisen mukava ja helppo monessakin mielessä. Anonyymi kirjoitti:
Yksi ihmettelyni kohde ovat lesket, etupäässä mummelit, jotka ovat rakastuneet omakotitalonsa lastulevyseiniin kykenemättä tekemään talon töitä ja muuttamaan helpompaan asumismuotoon.
Mummelit ovat suuressa määrin ulkopuolisen avun varassa. Lähipiirini naislesket kuuluivat tuohon ryhmään mutta on ilahduttavia poikkeuksiakin.
Kun työvoima (lapsemme) olivat lähteneet ja vaimoni kanssa ilmoittauduimme ei olevamme työmarkkinoiden käytettävissä, muutimme rinnetalosta keskustan 74m2 kolmioon.
Vielä nytkin, 18 vuotta myöhemmin, olisimme kuntomme puolesta ok-asumiskelpoisia mutta tämä nykyinen tilanne on ylivoimaisen mukava ja helppo monessakin mielessä.Te ootte te ja muut teidän grannist :D. Jokaisella on oma arvomaailmansa ja se ei välttämättä ole niin kuin teillä.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Tässä vastaavanlainen tapaus kuin aloituksessa:
https://yle.fi/uutiset/3-10829750Tuohan on ihan mielipuolista, voiko olla laillista, mutta voi siis hakea eläkkeensaaja asumistukea.
Saako sitä riittävästi, onks tietoo ? Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on ihan mielipuolista, voiko olla laillista, mutta voi siis hakea eläkkeensaaja asumistukea.
Saako sitä riittävästi, onks tietoo ?Eläkkeensaajan asumistukea voi hakea heti silloin kun muuttaa tehostettuun palveluasumiseen ja se on tuki on tulosidonnaista. Lisäksi tehostetun palveluasumisen asukkaat voivat hakea korkeinta hoitotukea ja sen myös saavat. Eli nämä kaikki tuet ovat yleensä jos olemassa kun nämä yksityiset sitten nostavat hintojaan mielensä mukaan. Kunta ei ole sopimusosapuolena, se vaan maksaa palvelusetelin ja ei siis siten vastaa maksuista. Minusta erittäin kummallista.
Vanhus saa kaikki mahdolliset tuet ja näin kunta mahdollistaa yrityisten toimintaa ja sekään ei riitä yrityksile vaan hintoja nostetaan joka vuosi vuokratason nousuun ja kiinteistön huoltoon vedoten. Senkin ymmärtäisi vielä jos noilla nousurahoilla palkattaisiin lisää hoitajia.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Eläkkeensaajan asumistukea voi hakea heti silloin kun muuttaa tehostettuun palveluasumiseen ja se on tuki on tulosidonnaista. Lisäksi tehostetun palveluasumisen asukkaat voivat hakea korkeinta hoitotukea ja sen myös saavat. Eli nämä kaikki tuet ovat yleensä jos olemassa kun nämä yksityiset sitten nostavat hintojaan mielensä mukaan. Kunta ei ole sopimusosapuolena, se vaan maksaa palvelusetelin ja ei siis siten vastaa maksuista. Minusta erittäin kummallista.
Vanhus saa kaikki mahdolliset tuet ja näin kunta mahdollistaa yrityisten toimintaa ja sekään ei riitä yrityksile vaan hintoja nostetaan joka vuosi vuokratason nousuun ja kiinteistön huoltoon vedoten. Senkin ymmärtäisi vielä jos noilla nousurahoilla palkattaisiin lisää hoitajia.Jotain kummaa on tuossa. Ei mene jakeluun.
Kansalaisten kuuluisi olla tasa-arvoisessa asemassa. Eikö ?
Voiko olla oikein, että toinen pääsee kunnalliseen hoitoon, johon riittää 85% eläkkeestä
tai kunnan ostopalveluna yksityiseen samoin ehdoin,
mutta toinen saa palvelusetelin, joka ei riitä maksuihin ?
Vaikuttaako omaisuus asiaan vai mikä ?
Joku peruste on oltava eriarvoiseen kohteluun. Eikö ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotain kummaa on tuossa. Ei mene jakeluun.
Kansalaisten kuuluisi olla tasa-arvoisessa asemassa. Eikö ?
Voiko olla oikein, että toinen pääsee kunnalliseen hoitoon, johon riittää 85% eläkkeestä
tai kunnan ostopalveluna yksityiseen samoin ehdoin,
mutta toinen saa palvelusetelin, joka ei riitä maksuihin ?
Vaikuttaako omaisuus asiaan vai mikä ?
Joku peruste on oltava eriarvoiseen kohteluun. Eikö ?Niinpä. 85% on aina 85% jos kunta on sopimusosapuoli.
Palvelusetelissä ei toteudu kansalaisten yhdenvertaisuus. Anonyymi kirjoitti:
Jotain kummaa on tuossa. Ei mene jakeluun.
Kansalaisten kuuluisi olla tasa-arvoisessa asemassa. Eikö ?
Voiko olla oikein, että toinen pääsee kunnalliseen hoitoon, johon riittää 85% eläkkeestä
tai kunnan ostopalveluna yksityiseen samoin ehdoin,
mutta toinen saa palvelusetelin, joka ei riitä maksuihin ?
Vaikuttaako omaisuus asiaan vai mikä ?
Joku peruste on oltava eriarvoiseen kohteluun. Eikö ?Palvelusetelin vastaanottaminen e ole pakollista. Kuitenkin jos otat palvelusetelin valinnanmahdollisuudet kasvavat. Ja kun valitset palvelusetelin ja yhdessä palveluohjausyksikön kanssa sellaisen paikan, johon rahat riittää. Kohta kuitenkin hintoja nostetaan ja tulot vastaavasti eivät lisäänny. Tässä epäsuhta. Kummallista eikö?
- Anonyymi
Kunnan kuuluisi olla sopimusosapuolena kaikille. Se olisi tasavertaista.
Kunta voi siis ulkoistaa hoitopaikan hankinnan eläkeläiselle/vanhukselle ?Kunnalla on sekä ostopalvelupaikkoja että palvelysetelipaikkoja. Palvelusetelipaikat ova tehneet kunnan kanssa palvelusopimuksen kunnan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663095
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262173Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681749Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251617Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161351- 281321
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61236Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281200Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101157Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621041