Esimerkiksi systeemihakemistoon echottaminen ei onnistu näin:
$ sudo echo 'bla bla' >/etc/blabla.txt
-bash: /etc/blabla.txt: Permission denied
Mutta jos ryhtyy superkäyttäjäksi niin onnistuu
sudo su
[sudo] password for ylijumala:
# echo 'bla bla' >/etc/blabla.txt
# exit
$ cat /etc/blabla.txt
bla bla
Yleensä sudo sallii kaikenlaisen kiusanteon, mutta miksei esimerkiksi tuossa echoilussa?
Miksei sudo toimi aina?
11
122
Vastaukset
- Anonyymi
Poistin linuksen.
- Anonyymi
Ei sulla mitään linuxia koskaan ollutkaan, kunhan jauhat soopaa vaan.
- Anonyymi
Vittuako sudottelet jos et osaa, Koska Ubuntua voi käyttä täysin ilman päätettäkin.
Ps. Poista se w10.- Anonyymi
Oho, on poju oikein V-sanan oppinut!
En viitsi Ubuntu-serveriin mitään GUI:ta asentaa.
- Anonyymi
Miksi v-sana on täälllä sallitu mut n-san kielletty sille olis kyllä käyttöö
- Anonyymi
Varmaankin ihan hyvä kysyä salasanoja ettei kaikenlaiset xxxxxxxxxx pääse suoraan sorkkimaan.
- Anonyymi
Ilmeisesti tässä on kyse siitä että komennon echo käyttöoikeutta on nostettu sudolla mutta uudelleenohjauksen tekee komentotulkki, jonka oikeuksia ei ole muutettu.
- Anonyymi
Niin näytti olevankin. Tuo piti toteuttaa hieman eri tavalla.
$ sudo sh -c "echo 'bla bla' >/etc/blabla.txt"
[sudo] password for ylijumala:
$ cat /etc/blabla.txt
bla bla - Anonyymi
Ilmeisesti käyttis tutkii ensiksi onko tulostus mahdollista, koska sudolle ei edes kysytä salasanaa.
- Anonyymi
Käyttäjän aivot eivät aina toimi.
- Anonyymi
sudo vaikuttaa vaan toho ekaan osaan. eli näin se kuuluisi tehdä:.
echo 'bla bla' | sudo tee /etc/blabla.txt
tai jos haluaa lisätä:
echo 'bla bla' | sudo tee -a /etc/blabla.txt
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131403- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan21011Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9908Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86880Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15871- 32810
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.57796T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37748Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44734