Joskus sitä ihmettelee niitä valittajia, jotka arvostelevat kielteisesti omaa kotiseutuaan, tässä tapauksessa Lieksaa. Pieni kaupunki, josta löytyy tarvittavat palvelut vaatimattomalle lieksalaiselle.
Jos pitää valittaa, niin voi vapaaehtoisesti muuttaa muualle, jos kuvittelee, että ruoho on vihreämpää rajojen ulkopuolella. Se on asennevika, jos ei Lieksassa viihdy. Asenteitaan voi muuttaa positiivisempaan suuntaan. Se on omalle terveydelle hyväksi. Valittajia on raskasta kuunella.
Lieksa on ihan OK!
36
<50
Vastaukset
Hyvin sanottu.
- Anonyymi
Minusta Lieksa on aivan ihana paikkakunta asua. En ole syntyperäinen lieksalainen vaan Joensuun läheltä tänne muuttanut lapsena.
Lieksassa luonto lähellä,sopiva määrä kauppoja missä asioida.
Ns asenevikaa on että näitten muualta tulleiden vuoksi on ikävämpi puoli asua kun naapurissa,samassa talossa asuu jotka ihan jatkuvasti rikkovat sääntöjä ja muutenkin ovat ei sopivia asukkaita näin pienelle paikkakunnalle . Aiheuttavat asumishäiriöitä (ilmoitettu isännöitsijälle).Jokainen aivoillaan ajatteleva tietää miksi he eivät sovi kaupunki kuvaan. Miksi Nurmes, Juuka, Valtimo ei oleottanut asumaan ? Tai vaikka Uimaharjussa eivät asu.
Muuten Lieksa on kiva ja kaunis kaupunki (en puhu nyt kaarisillasta).
- Anonyymi
"Joskus sitä ihmettelee niitä valittajia, jotka arvostelevat kielteisesti omaa kotiseutuaan, tässä tapauksessa Lieksaa. Pieni kaupunki, josta löytyy tarvittavat palvelut vaatimattomalle lieksalaiselle."
Lieksasta poismuuttaa vuosittain noin 450 henkeä ja Lieksaan muuttajia on noin 350. Poismuuttajista suurin osa lähtee opiskelemaan muille paikkakunnille, eikä palaa ehkä koskaan. Osa ymmärtää, ettei Lieksalla ole heille enää mitään annettavaa, eivätkä he halua antaa omastaan tälle surkastuvalle kylälle. Lieksaan muuttavista merkittävä määrä on paluumuuttajia, mutta on myös niitä jotka tulevat Lieksaan töihin.
Näistä tänne muuttavista valtaosa on sellaisia jotka ovat tottuneet vähän monipuolisempaan tarjontaan, niin kulttuurin kuin myös muiden palvelujen osalta. Kun Lieksassa on niin olemattoman pieni tarjonta niin tämä sitten aiheuttaa sitä tyytymättömyyttä.
Kaikille ei vain riitä Vaski- ja Monola-viikkojen tarjonta, kerran vuodessa tuotettu teatteripläjäys tai karaokehilipatipippanit tyydyttämään kulttuurinnälkää. Penkkiurheilija ei ehkä jaksa olla kiinnostunut paikallistason jääkiekosta kun on istunut pikkuisen isommilla areenoilla ja seurannut virtuuoosien kiekkoilua.
Samoin on liikuntapalveluiden kohdalla. Varmaan ne teoreettiset liikuntakilometrit ja minuutit täyttyvät ladullakin ja kaloreita palaa kuntosalilla, mutta kun se on joidenkin mielestä vähän helkkarin tylsää, siis ainakin sellaisen mielestä joka on harrastanut jotain sellaista mistä Lieksassa ei osata edes uneksia. Monipuolinen harrastaminen vaatii vähän enemmän, mutta antaa myös enemmän pitää vireyttä yllä ihan eri tavalla.
Yksi pienten yhteisöjen suurimpia ongelmia on sulkeutuneisuus. Jos olet muuttanut muualta ja tuot johonkin porukkaan uusia näkemyksiä niin on kutakuinkin satavarmaa, että olet "vaihtoaitiossa" - suorastaan kroonisesti. Jokaisessa pikkukylässä on muutama "jehu" joka määrää mikä on sopivaa ja mikä ei sitä takuulla ole. Tämä sama on myös pienten harrastajayhteisöjen ongelma. Mukaan saat tulla jos olet hiljaa ja mieluummin nuolet "pomon" ja hänen häntyreidensä ahteria.
Mm. tämä on monesti ylitsekäymätön ongelma ja sitä sinä et ilmeisesti kykene ymmärtämään.
Sitten on vielä muuan seikka joka hiertää pienelle paikkakunnalle muuttavaa. Se on suppea valinnanvara. En tarkoita markettien hyllyjen sortimenttia, enkä tällä kertaa myöskään palvelutarjontaa vaan seuraa.
Suuressa joukossa löytyy paremmin samanmielisiä ajattelijoita, saman huumorintajun omaavia ihmisiä, jotka eivät katso sinua alas, eivätkä ylös, vaan ovat sellaisia joiden kanssa olet vertainen, joiden seurassa viihtyy ja jotka viihtyvät sinun seurassasi.
"Jos pitää valittaa, niin voi vapaaehtoisesti muuttaa muualle, jos kuvittelee, että ruoho on vihreämpää rajojen ulkopuolella. Se on asennevika, jos ei Lieksassa viihdy. Asenteitaan voi muuttaa positiivisempaan suuntaan. Se on omalle terveydelle hyväksi. Valittajia on raskasta kuunella."
Entäs jos se asennevika onkin sinussa? Sinä olet elänyt koko elämäsi Lieksassa ja koet kyseisen pikkukaupungin omaksesi, etkä vaihtaisi sitä suurin surminkaan (onpa muuten kumma sanonta tuo "suurin surminkaan").
Olet kasvanut, tai pikemminkin kutistunut kaupungin mukana. Kapea-alaisten virikkeiden seurauksena ajatusmaailmasi kutistuu siinä mukana. Et voi käsittää, että sinun "totuutesi" ei olekaan ehkä se oikea totuus (takuulla ja varmasti - ei ole). Et voi ymmärtää miksi kaikki eivät ole tyytyväisiä siihen mitä on tarjolla vaan vaativat jotain lisää.
Meillä Suomessa asuinpaikan valinta on vapaata. Vai onkohan sittenkään? Jos on niin miksi sitten useinkin käy niin, että on pakko kasata kamppeensa ja lähteä työn perässä muuanne?
Kuten tuolla alussa kerroin niin Lieksaan muuttaa vuosittain n. 350 henkeä. Moniko tulee työn vuoksi. Minä, et sinä, hän, aika moni varmasti. Ehkäpä juuri hänen on pakko, koska muualta ei siinä tilanteessa löydy töitä.
Olkoonpa syy mikä tahansa niin lähes poikkeuksetta jokainen muuttaja maksaa myös veroja - tavalla tai toisella. Tulomuutolla on myös vaikutusta kunnille maksettavaan valtionosuuteen.
Tiedätkö mitä nuo asiat merkitsevät Lieksalle? Mahtaako edes kiinnostaa, jos sen seurauksena joutuisit muuttamaan kantaasi?
Jos minä asun Lieksassa ja maksan tuloistani veroja, joista Lieksakin saa osansa niin kyllä jukoliste minulla pitää olla vara arvostellakin. Se sama oikeus on ihan jokaisella, eikä sinulla pitäisi olla siinä nokan koputtamista.
Kamuttajalle kysymys. Kun sinä väität, ettet asu Lieksassa, etkä siis tiedä mitä on paikkaunnnan todellisuus, niin millähän eväillä sinulla on vara puhua? Sinulla on vain toisen käden tietoa, mutta eipä se ole tainnut haitata sinun mielikuvitusmaailmassasi ennenkään. - Anonyymi
Eihän täällä ole pakko olla, jos ei halua, voi mennä sinne, missä on hyvä olla. Joillakin ei missään. Jos on työtön, on sama minkä kylän puodista Reissumiehensä ostaa. Työtön ei käy konserteissa, elokuvissa, oopperassa, vaatekaupassa, jääkiekossa tms. On sama, minķä kylän slummissa asustaa.
Jos on työssä, täältä pääsee isommalle kirkolle bussilla, junalla, Joensuusta lentämällä ja omalla autolla. Ei mitään ongelmaa. Eikö ole ihan sama, missä asuu, samanlaista työssä käyntiä joka paikassa. Mikä ongelma on täällä asuvilla? Jotkut tekevät ongelman kaikesta mahdollisesta.
Jos on vaikeaa, tervemenoa, ei tämä kylä tyhjene ikinä, aina on niitä, jotka pysyvät, vaikka marisevat.- Anonyymi
Työtön samaa mieltä ei voi harrastaa mitää käydä konserteissa uimahalleissa hiihtovälineitä polkupyörää ei ole vaan minulle on sama ole tottunut köyhyyteen. Lieksassa on myös köyhille etua asunnot ovat halvempia minukin vuokran maksaa Kela asumistuet työmarkkinatuen. Työpaikkaa en saannut koskaa yli 40 vuotta työnhakijana työelämävalmennus ja kuntouttava työtoiminta antanut leiviskää 9 eurolla, köyhä ei saa työpaikkaa pitää olla suhteita työnantajiin työpaikka jäi saamatta ja kohta pääsen kansaneläkkeelle vaikka ei ole työrajoitetta, ei ole pelkoa työpaikan saannista kannattaa muuttaa yhteiskunta elättää niin minuakin verorahoilla.
joulunkin olen viettänyt ilman joulusapuskoita vuosikymmenet enkä laita joulukoristeita täyttää hömppää aikuiselle rahan tuhlausta
Eipä tuo Monolan juhlaviikkokaam taida kiinnostaa kuin pientä sisäpiiriä joka pyörii sen ympärillä. Kulttuurillisesti Lieksa on aika kuollut kaupunki. Kirjasto on kulttuurin kannalta ainoa valopilkku mitä paikkakunnalla on.
- Anonyymi
Mitä pitäisi olla? Vaikka olisi kaikki mahdollinen ja mahdoton, tyytyväisiä ei olla. Ei muutaman kymmenen kulttuurin kuluttajan takia kannata mitään maailman suurinta konserttitaloa tai muutakaan pienen piirin käyttämää juttua,
Ruumiinkulttuurin harjoittamiseen puitteet ovat hyvät. Siitä lienemme yksimielisiä.
Onko mahdottomuus käyttää naapurikaupunkien palveluita, jos omia ei ole?
Ei Stadissakaan ole kaikkea jokaisen asunnon naapurissa. Joutuu raahautumaan joskus kymmeniä kilometrejä päästäkseen jonnekin haluamaansa.
Pitäisi ensin tietää, mistä on tarvis, sitten olisi kartoitettava mahd. käyttöaste, joka voisi olla kuitenkin väärä.
Jos nyt ei millään viihdy, pitää poistua maisemista, ruoho ei ole sen parempaa muuallakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä pitäisi olla? Vaikka olisi kaikki mahdollinen ja mahdoton, tyytyväisiä ei olla. Ei muutaman kymmenen kulttuurin kuluttajan takia kannata mitään maailman suurinta konserttitaloa tai muutakaan pienen piirin käyttämää juttua,
Ruumiinkulttuurin harjoittamiseen puitteet ovat hyvät. Siitä lienemme yksimielisiä.
Onko mahdottomuus käyttää naapurikaupunkien palveluita, jos omia ei ole?
Ei Stadissakaan ole kaikkea jokaisen asunnon naapurissa. Joutuu raahautumaan joskus kymmeniä kilometrejä päästäkseen jonnekin haluamaansa.
Pitäisi ensin tietää, mistä on tarvis, sitten olisi kartoitettava mahd. käyttöaste, joka voisi olla kuitenkin väärä.
Jos nyt ei millään viihdy, pitää poistua maisemista, ruoho ei ole sen parempaa muuallakaan."Jos nyt ei millään viihdy, pitää poistua maisemista, ruoho ei ole sen parempaa muuallakaan."
Voi hyvänen aika sentään noita kommentteja. Juuri pääsin kertomasta siit, että työpaikka voi olla se syy jonka vuoksi täällä ollaan.
Voit olla varma, että lähden heti kun tilaisuus tulee, ehkä hiukan ennemminkin. Lieksa menettää veronmaksajan ja ostokykyisen asukkaan, enkä minä häviä takuulla yhtään mitään.
Ruohon vihreydestä en tiedä, mutta tehdäänpä vertailu. Esimerkiksi Kuopion tienoo on monin verroin ja monella tapaa parempi asuinseutu. Löytyy samat liikuntamahdollisuudet kuin Lieksastakin ja lisäksi lukematon määrä muita.
On teatteri ja tapahtumia, laadukkaita ravintoloita, lentokenttä lähellä, hyvät junayhteydet, erinomaisesti toimiva lähiliikenne, kauppatori - kunnollinen ja ihan oikea tori - ja mikä parasta, yksi Suomen parhaista ja viihtyisimmistä kauppahalleista.
En minäkään tykkää asua ihan keskustassa, mutta lähellä kuitenkin. Katsokaapa Kuopion seudun karttaa, Kuopiossa voi asua järven rannalla, käytännöllisesti katsoen keskustassa.
Oikeastaan minulla ei ollut edes paljon valittamista, koska olen jo katsonut sopivan paikan johon menen, mutta kun aloittaja kehtasi kieltää arvostelun niin päätin antaa takaisin. Kyllähän minä sen ymmärrän, että te olette tyytyväisiä, mutta tiedättekös te sitä, että tyytyväisyys on yksi pahimpia kehityksen esteitä.
"Ollaan vaan, kylä tää ihan hyvä on näinkii ja sossu tuo soppaa". - Anonyymi
Eiköhän nuo sinun kulttuurisi tiedetä mitä niin ihannoit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän nuo sinun kulttuurisi tiedetä mitä niin ihannoit.
Älä sinä pankolla liikaa lämmennyt täällä välissä sotke, kun on hyviä ja asiallisiakin kirjoituksia ja kommentteja. Tuo 8:47 kirjoitettu suorastaan ihastutti. Minä itse olen 5 vuotiaasta asti asunut Lieksassa, ja ei minulta mitään puutu. Nyt olen eläkkeellä Lieksassa ja hieman muuallakin työni tehnyt. Kalasten, metsästelen, soittelen soittimia ja vetelen monesta narusta vieläkin. Jos Golfia joskus haluan pelata voin piipahtaa Nurmeksessa Hyvärilässä. Kulttuuria jos kaipaan, voin lähteä vaikka Afrikkaan safarille.
- Anonyymi
Onhan täällä pankolla pilkattavia, tulevista työttömistä. Sinä varmaan vedät se käpykurssin. Uskoakseni se kiinnostaa tulevia työttömiä kun sinä vedät sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos nyt ei millään viihdy, pitää poistua maisemista, ruoho ei ole sen parempaa muuallakaan."
Voi hyvänen aika sentään noita kommentteja. Juuri pääsin kertomasta siit, että työpaikka voi olla se syy jonka vuoksi täällä ollaan.
Voit olla varma, että lähden heti kun tilaisuus tulee, ehkä hiukan ennemminkin. Lieksa menettää veronmaksajan ja ostokykyisen asukkaan, enkä minä häviä takuulla yhtään mitään.
Ruohon vihreydestä en tiedä, mutta tehdäänpä vertailu. Esimerkiksi Kuopion tienoo on monin verroin ja monella tapaa parempi asuinseutu. Löytyy samat liikuntamahdollisuudet kuin Lieksastakin ja lisäksi lukematon määrä muita.
On teatteri ja tapahtumia, laadukkaita ravintoloita, lentokenttä lähellä, hyvät junayhteydet, erinomaisesti toimiva lähiliikenne, kauppatori - kunnollinen ja ihan oikea tori - ja mikä parasta, yksi Suomen parhaista ja viihtyisimmistä kauppahalleista.
En minäkään tykkää asua ihan keskustassa, mutta lähellä kuitenkin. Katsokaapa Kuopion seudun karttaa, Kuopiossa voi asua järven rannalla, käytännöllisesti katsoen keskustassa.
Oikeastaan minulla ei ollut edes paljon valittamista, koska olen jo katsonut sopivan paikan johon menen, mutta kun aloittaja kehtasi kieltää arvostelun niin päätin antaa takaisin. Kyllähän minä sen ymmärrän, että te olette tyytyväisiä, mutta tiedättekös te sitä, että tyytyväisyys on yksi pahimpia kehityksen esteitä.
"Ollaan vaan, kylä tää ihan hyvä on näinkii ja sossu tuo soppaa".Niinpä niin. Jos työpaikka on Lieksassa, mikä täällä on ollessa. Joka tapauksessa jossain se elantonsa on hankittava.
Jos taas sattuu olemaan työtön, mitä iloa on asustella vaikka Stadissa, jossa on kaikkea, mutta työttömällä ei ole varaa mihinkään, mitään ei saa ilmaiseksi.
Ellei nyt satu viihtymään Lieksassa, silloin pitää etsiä viihtyisämpi paikka. Minä olen asustellut viidellä eri paikkakunnalla ja viihtyvyys ei ole ollut syynä muuttoon. Kyllä se on itsestä kiinni millaisena asuinpaikkansa kokee.
Lieksastakin voi poistua, ei tarvitse veron maksun takia väkisin olla. Aina tulee joku uusi maksaja poistuneen tilalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä sinä pankolla liikaa lämmennyt täällä välissä sotke, kun on hyviä ja asiallisiakin kirjoituksia ja kommentteja. Tuo 8:47 kirjoitettu suorastaan ihastutti. Minä itse olen 5 vuotiaasta asti asunut Lieksassa, ja ei minulta mitään puutu. Nyt olen eläkkeellä Lieksassa ja hieman muuallakin työni tehnyt. Kalasten, metsästelen, soittelen soittimia ja vetelen monesta narusta vieläkin. Jos Golfia joskus haluan pelata voin piipahtaa Nurmeksessa Hyvärilässä. Kulttuuria jos kaipaan, voin lähteä vaikka Afrikkaan safarille.
Afrikan Safari on ihan lähellä: mene Reunatielle, käppäile siellä päivä, siinä on safarin tunnelmaa eikä maksa mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos nyt ei millään viihdy, pitää poistua maisemista, ruoho ei ole sen parempaa muuallakaan."
"Ollaan vaan, kylä tää ihan hyvä on näinkii ja sossu tuo soppaa".Minäkin olen asunut Kuopiossa. En huomannut, mitä minä siellä olisin vaikka kulttuuritapahtumista käyttänyt sellaista, jota ei Lieksassa ole. En kaivannut balettia, en teatteria, en konsertteja, enkä mitään muutakaan, vaikka olisi siellä varmaan ollutkin. En ole niitä täälläkään kaivannut.
En käynyt laadukkaissa ravintoloissa, koska minulla on muitakin käyttöä rahalle. En tosin käynyt laaduttomissakaan. En käytä alkoa enkä syö pikaruoka.
Samanlaista työn tekoa kuin sen jälkeen täälläkin. Ruokani ostin ihan vain ruokakaupoista, en torilta enkä kauppahallista. Siis niitäkään en kaipaa täällä. Yritän tulla toimeen mahdollisimman vähällä, mutta kuitenkaan en jää mistään paitsi.
Minä käytin ja käytän omaa autoa, en siis tarvitse juna-enkä bussikyytejä. Lentämistäkään en ole ikinä harrastanut sen kalleuden vuoksi, ajan omalla autollani minne ja milloin pitää.
Siis meikälle on ihan sama olla vaikka Lieksassa, pääseehän täältä pois, jos hyvin rupeaa ahdistamaan. Olen ajatellut niin, että siellä missä työpaikka on, siellä on hyvä. Jos on valmiutta lähteä, työtä kyllä saa, mutta kotoa ei ketään tulla korvasta kiskomaan.
- Anonyymi
Kirjani ovat olleet Lieksassa 70 vuotta. Sitä ennen asuin Joensuussa ja välillä opiskelukaupungeissani Helsingissä ja Tampereella. Lieksa on hyvä paikka asua ja mökkeillä. Lieksasra on helppo lähteä matkoille muualle Suomeen ja ulkomaille Eurooppaan tai kauemmaksi. Olen matkaillut eläkkeellä ollessani yli kahdessakymmenessä Euroopan maan pääkaupungeissa. Venäjä on tullut myös tutuksi. Viimeksi oli vaimoni kanssa Amsterdamissa. Olen nähnyt paljon maailmaa ja Lieksa on minulle eläkeläiselle juuri sopivan rauhallinen paikka.
- Anonyymi
Lieksassa osataan. Meitä yritetään kusettaa toimimattomilla hankkeilla. Meillä on perinteinen ja todennettu tieto.
Muotia olivat myös tasakatto, lateksi ja pullotalot. Sekä DDR elementtitalot.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lieksassa osataan. Meitä yritetään kusettaa toimimattomilla hankkeilla. Meillä on perinteinen ja todennettu tieto.
"markkinat"No osattaa täällä tokkiisa, elä sie kuule eppäile. Japanista asti tulloovat kohta opintomatkolle kotollaa ja binterin-surphenvaaran rannoille.
Lieksasta saa heleevetin halavaalla, halvalla hyvänni omakotitalon, ja aivan läheltä normipalveluita. Jos ei varsinaista työn tarvetta, ja jos on tuota rahhoo mukavasti tai eisitte, nii täähä on aivan mahtava paikka ellee, harrastaa ja oleskella. Niinni kaauan kun keskustan Kittari, Tokmanni ja Osuusmarket ja se sakemanni pikkune, onni muuttununna yhteishyväkyläkaupaks, niin mie miespoika se vuan sussii metästelen sitten Vehkakankkaan pusikoissa VR-lasit piässä. Eihä sitä huommookka sitte ennää, jos vähä oikkeet suvet kintusta purassoo. Ja eihä niitä Liekassa ole, saai liksassa, sehä jo RK toten kun toiseeks viimonenni jäi nusessa utonni alle kun luonttaisliitonni juttuja lukkoo virvatulkinnee, eikö tilineen. Tuli ja män sitten niin.
Nii, ja kultuuri i löyttyy varhaiskasv..saamelaista ja rommaanityylliin. Ja ainas kun törmäilen niin tapanain pyyellä anteeks nurkiltahi, tai nurkan takkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No osattaa täällä tokkiisa, elä sie kuule eppäile. Japanista asti tulloovat kohta opintomatkolle kotollaa ja binterin-surphenvaaran rannoille.
Lieksasta saa heleevetin halavaalla, halvalla hyvänni omakotitalon, ja aivan läheltä normipalveluita. Jos ei varsinaista työn tarvetta, ja jos on tuota rahhoo mukavasti tai eisitte, nii täähä on aivan mahtava paikka ellee, harrastaa ja oleskella. Niinni kaauan kun keskustan Kittari, Tokmanni ja Osuusmarket ja se sakemanni pikkune, onni muuttununna yhteishyväkyläkaupaks, niin mie miespoika se vuan sussii metästelen sitten Vehkakankkaan pusikoissa VR-lasit piässä. Eihä sitä huommookka sitte ennää, jos vähä oikkeet suvet kintusta purassoo. Ja eihä niitä Liekassa ole, saai liksassa, sehä jo RK toten kun toiseeks viimonenni jäi nusessa utonni alle kun luonttaisliitonni juttuja lukkoo virvatulkinnee, eikö tilineen. Tuli ja män sitten niin.
Nii, ja kultuuri i löyttyy varhaiskasv..saamelaista ja rommaanityylliin. Ja ainas kun törmäilen niin tapanain pyyellä anteeks nurkiltahi, tai nurkan takkaa.OHOH ääntömis ohje Kittarin kohalla unhohtu [alko].
- Anonyymi
Vexi olisi minun suosikki eduskuntaan. Hän on vielä nuori ajatuksiltaan, mutta tarpeeksi kypsynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"markkinat"Nuo yllä mainitut rakennusvirheet eivät ole Lieksasta peräisin, vaan ne toi reissuiltaan Keski-Euroopasta Suomeen Enso-Gutzeitin hoviarkkitehti Alvar Aalto. Hänen tuomat ideat tulivat Suomelle todella kalliiksi esimerkiksi hometalojen muodossa.
Tasakatot reunoineen tulivat muotiin 70-luvulla, jolloin katoista muodostui vesialtaita. Taloihin tuli vain lyhyet räystäät, jos tuli räystäitä ollenkaan. Vedet valuvat pitkin seiniä. Aalto suosi matalia sokkeleita, jolloin kosteus pääsee sisään. Höyrysulku esti ilmanvaihdon samoin kuin lateksimaali esti ilmakierron. Taloista tehtiin todellakin homehtuvia pulloja.
- Anonyymi
1980 Vexin sanoittama, Ranisen säveltämä ja Veskun esittämä, olisi minun puolestani voinut vaikka voittaa. Mutta olihan se kymmenes sijakin hyvä. Ei Suomi ole kovin menestynyt noissa. Toki olivathan nämä hirviöt aivan ensimmäinen tässä taannoin. Vieläkö puraisee sielun syville?
https://www.youtube.com/watch?v=gAh9NRGNhUU
Voidaan myös kysyä, pitääkö muu Eurooppa meitä heidän kaltaisenaan (Lord).
No, miten vaan, Suomea ja suomalaisuutta eivät muut eurooppalaiset tunne ja ymmärrä sielun syvyyksiin asti. Eli suomalaiset edustajat Brysselissä ja kotomaassamme ovat maitoa. Meitä kantasuomalaisia käsitellään rasistisesti, olemme vähemmistöä? Eivät viskin päälle ymmärrä mitään. Se on vissi niin. Me olemme vielä hetken, mutta sen hetken pituus on nyt katkolla tietyn typeryyden vuoksi.- Anonyymi
Keskustelun aloittajana en ole ketään kieltänyt antamasta omia mielipiteitään. Pienessäkin kaupungissa voi viihtyä, jos on vähään tyytyväinen. On turha verrata Lieksan kokoista kaupunkia johonkin toiseen suurempaan kaupunkiin virikkeiden ja palvelujen tarjoajana.
Totuus kuitenkin on, että suuremmat kaupungit tarjoavat enemmän sirkushuveja, ajanvietettä, niin kulttuurin kuin urheilun parissa. On isoja monitoimihalleja, areenoita, mutta niissäkin on oma hintansa. Niiden käyttäjät joutuvat niistä maksamaan.
Mutta Lieksa pystyy tarjoamaan peruspalvelut, ne joita tavalliset ihmiset tarvitsevat. Kaupat, lääkäripalvelut, pienimuotoiset kulttuuritapahtumat. Jos haluaa suurempia sirkushuveja, hienoja ravintoloita, urheiluviihdettä, jne.. ei se ketään estä matkustamasta niistä nauttimaan suurempiin kaupunkeihin. Oma auto tai julkinen liikenne vie sinne missä sirkushuveja on.
Kuitenkin pitäisi käyttää pienemmän kaupunkin tarjoamia pieniäkin palveluja, se tulee paljon halvemmaksi, kun ei lähde suurten kaupunkien tarjoamiin sirkushuveihin.
Mainonta, se joka aivopesee ihmiset, siis raha, että kaikki pitäisi olla suurta joka Suomen kolkassa, niissä pienimmissäkin kaupungeissa, on harhaa. Rahasta kaikki on kiinni. Kyllä sitä voidaan rakentaa vaikka pilvenpiirtäjiä Lieksaan jos maksajia löytyy. Ei pidä kenenkään vaatia mahdottomuuksia, kun tiedetään, ettei niitä voida toteuttaa.
Vähempäänkin voi olla tyytyväinen. Puhdas ja kaunis luonto ja kaikki tärkeimmät palvelut lähellä; kauppa, apteekki, lääkäripalvelut, koulut ja kylä talot harrastustoimintaa varten, urheilukentät.
Suurempia sirkushuveja voi sitten hakea suuremmista kaupungeista, mutta se maksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskustelun aloittajana en ole ketään kieltänyt antamasta omia mielipiteitään. Pienessäkin kaupungissa voi viihtyä, jos on vähään tyytyväinen. On turha verrata Lieksan kokoista kaupunkia johonkin toiseen suurempaan kaupunkiin virikkeiden ja palvelujen tarjoajana.
Totuus kuitenkin on, että suuremmat kaupungit tarjoavat enemmän sirkushuveja, ajanvietettä, niin kulttuurin kuin urheilun parissa. On isoja monitoimihalleja, areenoita, mutta niissäkin on oma hintansa. Niiden käyttäjät joutuvat niistä maksamaan.
Mutta Lieksa pystyy tarjoamaan peruspalvelut, ne joita tavalliset ihmiset tarvitsevat. Kaupat, lääkäripalvelut, pienimuotoiset kulttuuritapahtumat. Jos haluaa suurempia sirkushuveja, hienoja ravintoloita, urheiluviihdettä, jne.. ei se ketään estä matkustamasta niistä nauttimaan suurempiin kaupunkeihin. Oma auto tai julkinen liikenne vie sinne missä sirkushuveja on.
Kuitenkin pitäisi käyttää pienemmän kaupunkin tarjoamia pieniäkin palveluja, se tulee paljon halvemmaksi, kun ei lähde suurten kaupunkien tarjoamiin sirkushuveihin.
Mainonta, se joka aivopesee ihmiset, siis raha, että kaikki pitäisi olla suurta joka Suomen kolkassa, niissä pienimmissäkin kaupungeissa, on harhaa. Rahasta kaikki on kiinni. Kyllä sitä voidaan rakentaa vaikka pilvenpiirtäjiä Lieksaan jos maksajia löytyy. Ei pidä kenenkään vaatia mahdottomuuksia, kun tiedetään, ettei niitä voida toteuttaa.
Vähempäänkin voi olla tyytyväinen. Puhdas ja kaunis luonto ja kaikki tärkeimmät palvelut lähellä; kauppa, apteekki, lääkäripalvelut, koulut ja kylä talot harrastustoimintaa varten, urheilukentät.
Suurempia sirkushuveja voi sitten hakea suuremmista kaupungeista, mutta se maksaa."Mutta Lieksa pystyy tarjoamaan peruspalvelut, ne joita tavalliset ihmiset tarvitsevat."
Mahtava näkökanta; sanoisi Trump.
Sinäkö olet kykenevä määrittelemään ns. tavallisen ihmisen? Minä kun olen kuvitellut olevani hyvinkin tavallinen ihminen (?), mutta kaipa minä olen sittenkin vähän erilainen. Ja kun minä en ole tavallinen, vaan kaipaan jotain, lieksalaisittain ajatellen hiukan erikoista, niin olenkohan minä hiukan parempi vai huonompi? Tekisi mieleni ajatella, että parempi, mutta olen varmaan taaskin väärässä.
Onkohan nyt niin, että Lieksassa tavallinen ihminen on jotain muuta kuin tavallinen ihminen muualla? Muualla näetsen aivan tavalliset ihmiset käyvät aika-ajoin "haukkaamassa" vähän ns. kulttuuria ym. Miettikääpä mitä kaikkea kulttuuri on.
Kun minulle tulee vieraita jostakin missä on hiukan toisenlaista tarjontaa niin minunhan on ihan pakko vääntää itse mm. ne sapuskat niille vieraille. Ei voi sanoa, että lähdetääs käymään tuolla intialaisessa ravintolassa laittamassa hiilihydraatteja ja hivenaineita pötsiin. Ja kun...
Olin jo vähällä lisätä muutaman muun esimerkin, mutta en jaksa enää kinata. Minä ymmärrän kaltaistesi kannan ja sen, että se sopii sinulle, mutta minulle se ei riitä, enkä minä todellakaan halua tukehtua käl... Henkinen "hapenpuute" vaivaa liikaa jo nyt.
Lisäys noihin erilaisuutta koskeviin lauseisiin. Minä koen olevani erilainen kuin perustallaaja, enkä nyt tarkoita seksuaalisuutta. Suhtaudun asioihin, ilmiöihin ja ongelmiin luovasti eli haen ongelmiin vaihtoehtoisia ratkaisuja. Suhtaudun oleviin oloihin joustavasti, tiettyyn rajaan saakka, mutta lopulta yleensä kyllästyn ja pyrin muutokseen. En usko olevani yhtään sen parempi kuin muut, vain erilainen.
On kuitenkin selvää, että perustallaaja ei voi kulkea kanssani samoilla "hangilla", koska hän ei lähde umpihankeen ja umpihangessa kulkija on aina hyvin erilainen.
Nyt on teidän vuoronne. Saatte viimeisen sanan, ja muistattehan olla tyytyväisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta Lieksa pystyy tarjoamaan peruspalvelut, ne joita tavalliset ihmiset tarvitsevat."
Sinäkö olet kykenevä määrittelemään ns. tavallisen ihmisen? Minä kun olen kuvitellut olevani hyvinkin tavallinen ihminen (?), mutta kaipa minä olen sittenkin vähän erilainen. Ja kun minä en ole tavallinen, vaan kaipaan jotain, lieksalaisittain ajatellen hiukan erikoista, niin olenkohan minä hiukan parempi vai huonompi? Tekisi mieleni ajatella, että parempi, mutta olen varmaan taaskin väärässä.
Onkohan nyt niin, että Lieksassa tavallinen ihminen on jotain muuta kuin tavallinen ihminen muualla? Muualla näetsen aivan tavalliset ihmiset käyvät aika-ajoin "haukkaamassa" vähän ns. kulttuuria ym. Miettikääpä mitä kaikkea kulttuuri on.
Kun minulle tulee vieraita jostakin missä on hiukan toisenlaista tarjontaa niin minunhan on ihan pakko vääntää itse mm. ne sapuskat niille vieraille. Ei voi sanoa, että lähdetääs käymään tuolla intialaisessa ravintolassa laittamassa hiilihydraatteja ja hivenaineita pötsiin. Ja kun...
Olin jo vähällä lisätä muutaman muun esimerkin, mutta en jaksa enää kinata. Minä ymmärrän kaltaistesi kannan ja sen, että se sopii sinulle, mutta minulle se ei riitä, enkä minä todellakaan halua tukehtua käl... Henkinen "hapenpuute" vaivaa liikaa jo nyt.
Lisäys noihin erilaisuutta koskeviin lauseisiin. Minä koen olevani erilainen kuin perustallaaja, enkä nyt tarkoita seksuaalisuutta. Suhtaudun asioihin, ilmiöihin ja ongelmiin luovasti eli haen ongelmiin vaihtoehtoisia ratkaisuja. Suhtaudun oleviin oloihin joustavasti, tiettyyn rajaan saakka, mutta lopulta yleensä kyllästyn ja pyrin muutokseen. En usko olevani yhtään sen parempi kuin muut, vain erilainen.
On kuitenkin selvää, että perustallaaja ei voi kulkea kanssani samoilla "hangilla", koska hän ei lähde umpihankeen ja umpihangessa kulkija on aina hyvin erilainen.
Nyt on teidän vuoronne. Saatte viimeisen sanan, ja muistattehan olla tyytyväisiä.Minulle ei tule Intiasta omia eikä vieraita, joten lihapullat ja Karjalan paistin osaan väkertää ja se riittää. Voin käydä ja käyttää omiani vaikka ABC:llä tai Puustellissa syömässä, kyllä kelpaa nekin.
Kulttuurista en tiedä, mitä pitäisi kaivata, onko pakko kaivata mitään? Luen lehtiä, nettiä, katson telkkaria, kuuntelen radiota, siinä minun kulttuurini. En kaipaa teatteria, en elokuvia, niitä näkee telkustakin, en tykkää oopperasta, en tunne jääväni mistään paitsi.
Kai minä olen se tuiki tavallinen tai hyvin erikoinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta Lieksa pystyy tarjoamaan peruspalvelut, ne joita tavalliset ihmiset tarvitsevat."
Nyt on teidän vuoronne. Saatte viimeisen sanan, ja muistattehan olla tyytyväisiä.Et varmaan sitten ole tavallinen ihminen, kun et ole vähään tyytyväinen. Sirkushuveja kaipaa va voi väliaikaisesti vaihtaa maisemaa ja palata omille juurilleen kotiseudulle, kun sirkushuvit on koettu. Jokainen on omalla tavallaan erilainen; ei ole kahta samanlaista ihmistä. Erilaisuus ei tee ketään ihmistä huonommaksi. Koska samanlaisia ihmisiä ei ole, poikkeuksena tietysti identtiset kaksoset. Jokainen kulkee omia latuja. Paljon oppii, jos joutuu umpihangessa kulkemaan. Ei siinä mitään erilaista ole. Se vaan on joskus sattumaa, mitäpä sitä sen enempää miettimään. Päivä kerrallaan eteenpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et varmaan sitten ole tavallinen ihminen, kun et ole vähään tyytyväinen. Sirkushuveja kaipaa va voi väliaikaisesti vaihtaa maisemaa ja palata omille juurilleen kotiseudulle, kun sirkushuvit on koettu. Jokainen on omalla tavallaan erilainen; ei ole kahta samanlaista ihmistä. Erilaisuus ei tee ketään ihmistä huonommaksi. Koska samanlaisia ihmisiä ei ole, poikkeuksena tietysti identtiset kaksoset. Jokainen kulkee omia latuja. Paljon oppii, jos joutuu umpihangessa kulkemaan. Ei siinä mitään erilaista ole. Se vaan on joskus sattumaa, mitäpä sitä sen enempää miettimään. Päivä kerrallaan eteenpäin.
Minä ainakin nautin maisemasta joka täällä on. En muuta kaipaile. Luonto ympärillä ja rauhallinen elo
- Anonyymi
Kerran käynyt ohikulku matkalla Lieksassa ihan ok paikalta vaikutti,en tosin käynyt keskustassa vaan jossain laitakaupugilla missä on city-market ja pari muuta kauppaa. Täytyy ensikerralla käydä keskustassakin.
- Anonyymi
Meillä ei taida olla keskustan puoluetoimistoa, että suosittelen käymään Joensuun toimistolla.
Lieksan keskusta on siellä, missä on tornitaloja ja siirtolapuutarha. Se jää aika helposti huomaamatta.
- Anonyymi
Nurmeslaiselle nekin extraa.
- Anonyymi
Olen hyvin ihastunut kotikaupunkiini Lieksaan. Täällä keskustassa ovat kaikki palvelut kävelymatkan päässä. Näin ei ole missään isommassa kaupungissa. Kulttuurielämä on monipuolista.
Ja sitten lieksalaisen elämän hankaluuksiin:
Paljon hehkutetaan luontoa ja erämaita. Keskustassa ei ole häivääkään luontoa. Pitäisi olla auto, jotta pääsisi salolle, kotiin.
Kaupunki torppasi esteettömän Vasikkaniemen virkistysalueen rakentamisen ja ylläpidon täysin kestämättömin perustein.
Kaupunki harjoittaa sanelupolitikkaa asukkaisiinsa nähden. Kuntalaisia ei kuunnrlla. Tämä on äärimmäisen valitettavaa ja johtaa oikeusprosesseihin, joihin meillä on vielä onneksi tietäviä ija aktiivisia hmisiä toimimaan.
Siis kenen on tulevaisuuden Lieksa? Halusn käydä tutuilla erämaa-psikoilla ja haluan elää tässä monikultuurisessa Lieksassa..Tervetuloa!- Anonyymi
MIten lieksa pysyy kartalla monikurtuurisuuksillaan jos tulijat on vain körötelyin mukana lieksassa hakien omaan viihtyvyyttään ja vaatien sitä muitten järjestäminä, kyllä siinä pian tyssää tämmönen viihe rahan loputtua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MIten lieksa pysyy kartalla monikurtuurisuuksillaan jos tulijat on vain körötelyin mukana lieksassa hakien omaan viihtyvyyttään ja vaatien sitä muitten järjestäminä, kyllä siinä pian tyssää tämmönen viihe rahan loputtua
Jos tarkoitat tulijoilla näitä edempää ängenneitä, ei heidän ole tarkoitustakaan viihtyä, pikemminkin päinvastoin. Eihän elämä ole vain viihtymistä, on paljon muutakin. Toivottavasti älyävät lähteä jonkin muun kunnan lihapatojen ääreen. Voi olla, että Lieksan viihtyvyys paranisi, kun ei tarttis nähdä näitä loisia Lidlissä täyttämässä kärryä, maksu tapahtuu yht.kunnan piikkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tarkoitat tulijoilla näitä edempää ängenneitä, ei heidän ole tarkoitustakaan viihtyä, pikemminkin päinvastoin. Eihän elämä ole vain viihtymistä, on paljon muutakin. Toivottavasti älyävät lähteä jonkin muun kunnan lihapatojen ääreen. Voi olla, että Lieksan viihtyvyys paranisi, kun ei tarttis nähdä näitä loisia Lidlissä täyttämässä kärryä, maksu tapahtuu yht.kunnan piikkiin.
Miten tanan kauvan tuo kr-opisto on näitä suomeen pumpannut lieksan kautten ja palijoko --- siinä näkyy se sairas joka tuskin koskaan paranoipi, on se lyhytnäköistä kristilisyyttä olla vetämäs suomalaisen heikompiosaisen alta mattoa pois tällä tyylillä ja sotkea suomi.
- Anonyymi
> Totuus Lieksan pakolaisista ja positiivisesta syrjinnästä! <
näinhän se vain menee, kun ollaan liijaksi altavastaajina - Anonyymi
- Miten media otti vastaan tutkimuksen maahanmuuttajien toimeentulotuesta? Samuli Salminen vastaa. -
miksi maahanmuutossa kaikki ryhmät sekoitetaan ja puhutaan siitä sitten kaikista parhainpäin, siis tämä touhu on kokonaisuutena täyttä juksua vedätystä
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904463
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?603321Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132551Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1232426Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1012385- 422065
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282007Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241763Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91657- 291628