Markus J. Rantala: Toinen näkemys masennuksesta

Anonyymi

Evoluutiobiologian dosentti Markus J. Rantala esittää tutkimuksissaan suomalaista valtavirtaa vastaan olevia näkemyksiä masennuksen syistä ja hoitokeinoista. Hänen mukaansa masennus johtuu 12 eri syystä, ja hoito on kohdennettava syiden, ei oireiden mukaan.

Länsimaalaisilla masennuksen suurin yksittäinen taustatekijä on stressistä ja huonoista elintavoista johtuva matala-aktiivinen tulehdus. Tämä aivojen välittäjäaineiden toimintaan ja sitä kautta mielialaan vaikuttava tulehdustila on 60 prosentilla masennuspotilaista. Kun matala-aktiivista tulehdusta on hoidettu tulehduskipulääkkeillä, myös masennuksen oireet ovat vähentyneet.

https://www.tunnejamieli.fi/2018/05/09/markus-j-rantala-toinen-nakemys-masennuksesta/

17

1414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tietääkseni matala-asteinen tulehdus on aika yleinen länsimaisen ruokavalion aiheuttama tila, jota esiintyy myös ihan ei-masentuneilla ihmisillä ja jonka yhteys masennukseen on monimutkaisempi, kuin mitä Markus J. Rantala antaa ymmärtää. Esimerkiksi erään tutkimuksen mukaan matala-asteinen tulehdus on yhteydessä masennukseen tiettyihin oireisiin, kuten ruokahalun muutoksiin ja unihäiriöihin, mutta ei muihin, kun muut tekijät kuten BMI, päihteiden käyttö ja muut tekijät otettiin huomioon.

      https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/using-network-analysis-to-examine-links-between-individual-depressive-symptoms-inflammatory-markers-and-covariates/E2C8D6857450A832AF10CD9E8DA757BB

      Sinänsä on ihan maalaisjärkeen käypä ajatus, että masennukseen liitetyillä oireilla on lukuisia eri syitä ja että masennus on evolutiivisesti jollain tasolla ollut hyödyllinenkin reaktio, minkä vuoksi masennus on niin samaistuttava kokemus monille ihmisille. Se liittyy paitsi fyysisiin sairauksiin, myös sosiaaliseen epäonnistumiseen. Varmasti tulehdusta laskeva ruokavalio voisi vähentää monien alakuloa, vaikka masennuksen ja matala-asteisen tulehduksen yhteys ei ole niin suoraviivainen. On kummallista, että psykiatrit ovat suhtautuneet Rantalan näkemyksiin osin epäillen. Itse uskon, että ruokavaliohoito yhdistettynä psykososiaaliseen apuun olisi varmasti tehokkaampi ja kestävämpi ratkaisu kuin se huumeen kaltainen riippuvuutta aiheuttava teholtaan plasebon luokkaa oleva lääkearsenaali, jota lääkärit itse ovat kylväneet kansan keskuuteen.

    • Anonyymi

      Minua on joka talvi vaivannut matala-asteinen ( MAT) tulehdus; kymmeniä vuosia. Nyt olen jo iäkäs mies.
      Sitä minulle kukaan ole diagnosoinut, itse sen olen niin päätellyt.
      Olen kertonut tästä terveyskeskuslääkäreille. Tähän on määrätty Primopal 100 antibioottia.
      Nyt kun poden virtsankarkailua, tähän määrätty inkontinenssilääke ehkäisee myös minulle talviajalle tyypillistä masennusta.
      Se on ohentunut nyt alakuloksi, myönteisenä sivuvaikutuksena. ( yksinäinen leskimies 82v.)

      • Anonyymi

        Järkevä henkilö osaa suhtautua oikein vaivoihinsa ja hakea niihin lääkäriltä avun kuten teet.


    • Anonyymi

      Selitykset tulehduksista surun syynä ovat yhtä typeriä kuin valtavirtapsykiatrian selitykset kemiallisista epätasapainoista. Kaikki tietävät, että syyt ihmisen suruun ovat elämässä, eivät kehossa.

      • Anonyymi

        Näin, monesti kyseessä on sydänsuru.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suru ja masennus ovat aivan eri asioita.
      Kun on surullinen, ei tarvitse olla masentunut.
      Ja kun on masentunut, ei ole välttämättä surullinen.

      Tosin jos suree pitkään saattaa siitä aiheutua masennusta, se taas on ihmisestä kiinni miten hän suruun reagoi ja kuinka jaksaa sitä.

      Matala-asteiseen tulehdukseen tuolla joku mainitsi lääkkeeksi tulehduskipulääkkeet.
      Pitkään käytettyinä ne eivät ole hyvä ratkaisu, etenkään sille suolistolle ja yleensäkään vatsalle.

      Ristiriitaista tulehduskipulääkkeiden käyttöön liittyen tuossa matala-asteisessa onkin se että jos esim. suolistossa kytee tulehdusta niin eihän silloin tulehduskipulääkkeet ole lainkaan oikea ratkaisu. Ne rasittavat maha-suolikanavaa entistä enemmän.

    • Anonyymi

      Suurin virhe elämässäni oli luottaa psykiatreihin ja lääkäreihin ja ottaa käyttöön SSRI lääkkeet. Olen maksanut siitä virheestä melkein hengelläni ja menettänyt liikaa sen takia.

      Jos saisin palata ajassa taaksepäin en koskaan enää uskoisi heidän höpöhöpöteorioihin minkä voitot valuu lääketeollisuudelle.

      Minun aivoissani ei ollut kemiallista vikaa, kehossani ei ollut SSRI lääkkeiden puutetta. Voin pahoin kun näen mitään tutkimuksia masennuksen vaikutukesta aivoihin ja kehoon kun tiedän mitä tuhoa ssri lääkkeet teki omassa kehossani ja hermostossa.

      • Anonyymi

        Itse olin kai onnekkaampi, koska kokeilin ja lopetin samat ja muutkin lääkkeet. Ei tullut haittoja. Olen sitten kärsinyt enemmänkin muista psykiatrian muodoista, jotka eivät välttämättä sittenkään ole niin paljon niitä arvauslääkkeitä parempia. No ehkä jostain jotain apujakin oli. Kai.


    • Anonyymi

      Mullekin on tullut pysyviä haittoja rankoista lääkityksistä, sekä masennus- että psykoosilääkkeistä.

      En silti syyllistä tai syytä yhtään ketään vaikka jollain tavalla harmittaakin mitä kaikkea aikoinaan määräsivät. Olen ajatellut että itsehän lääkkeet ostin ja vielä söinkin kaikki kiltisti.
      Tosin jos silloin olisin tiennyt mitä on edessä, olisin jättänyt syömättä.

      Tapahtunut mikä tapahtunut, en ala murehtia menneessä, yritän keskittyä tähän hetkeen isommin ajattelematta miksi asiat ovat nyt niinkuin ovat.

      Säilyypä ainakin mielenrauha kun ei stressaa.

      • Anonyymi

        Hyvä asenne, joka voi kantaa johonkin hienoihin asioihin. Lykkyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä asenne, joka voi kantaa johonkin hienoihin asioihin. Lykkyjä.

        Kiitos sulle.
        Mulle kävi niin kun pääsin rankoista lääkityksistä eroon että koko psyykkinen elämä muuttui parempaan suuntaan.
        Samalla sain asenteeni sellaiseksi että kestän paremmin vähän rankempiakin juttuja, en ota yleensä asioita niin kovin rankasti tai vakavasti.

        On paljon sellaista mille ei itse voi mitään, niin miksi niistä pitäisi murehtia.

        Hienoista asioista en niin tiedä mutta onhan tää kaikenkaikkiaan tosi hienoa.


    • Anonyymi

      Monenlaista vedätystä sitä on.

      Toisaalta ehkä tilanteet paranevat, kun masentuneilla halutaan edes vedättää uusien yrittäjien toimesta. Eivät ole ihan pelkkää vallitsevan mt-järjestelmän polttoainetta.

      Valoa tunnelin päässä sius, vaikka näyttää vain uudelta junalta. Ehkä.

    • Anonyymi

      Suhtaudu varauksella Markus Rantalan kirjoituksiin. Hänellä on tapana vetää mutkia suoriksi.

      Kokosin tähän kritiikkiä ja vastineita koskien uutisointia kaksisuuntaisen mielialahäiriön syyn selviämisestä.

      https://www.hs.fi/tiede/art-2000007769356.html?share=33d0706209649233756...

      https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/0faf63b5-4db9-4b9c-99d6-b85a2...

      https://www.ts.fi/lukijoilta/5208499/Kommentti uutiseen kaksisuuntaisen ...

      Tässä olennaisia seikkoja lyhyesti:

      -Uutisjulkaisut eivät erottele riittävästi hypoteesia tutkitusta tiedosta.

      -Uutisointi esittää syy-seuraussuhteita todistetuiksi vaikkei näin ole tehty tieteellisten käytäntöjen mukaan.

      -Erityistä vastuullisuutta kaivataan uutisoinnissa, joka koskee tietoa siitä miten ihmiset hoitavat itseään kun uhkana on esim. itsemurha ja psykoosi. Tällöin tulisi noudattaa tieteellisiä periaatteita.

      -Uutisoinnoit on kirjoitettu niin kuin elämäntapojen ohjaus ei liittyisi psykiatriseen hoitoon. Jos tutustuu psykiatrian oppikirjoihin, hoitosuosituksiin sekä hoitopaikkojen toimintaan niin elämäntapojen ohjaus on osa nykyistä hyvää hoitoa.

      • Anonyymi

        On minusta hupaisaa, että Markus J. Rantalaa arvostellaan samasta asiasta, mihin psykiatrian alan julkaisuisssa ollaan turvauduttu kautta aikojen. Selitysvoimaltaan suurin piirtein promillen sadasosan geneettisiä riskitekijöitä ollaan julistettu milloin minkäkin mielisairauden synnyn lopulliseksi selitykseksi ja typerät lukijat ostavat kaiken paskan, mitä nuo lööpeillään keksivät rahastaa. Isometsä ei varmasti ole tähän syytön, Rantalan tutkimus ei vain mielyttänyt hänen ideologista mielenmaisemaansa eikä pönkittänyt hänen pöhöttynyttä egoaan. Kunpa hän olisi yhtä kriittinen oman alansa tutkimusjulkaisuihin, joissa vedetään mutkia enemmän kuin suoraksi ihan järjestelmällisesti. Tuo Rantalan tutkimus antaa aihetta olettaa, että tehokkain lääkitys maniaan on stressiä aiheuttavien käyttäytymismallien vähentäminen ja elintapojen muuttaminen. Viime vuosikymmeniä satoja miljoonia on hassattu masennuksen ja manian geneettisen perimän selvittämiseen laihoin tuloksin, ja lääkitys vain kroonistaa ongelmia ja pahentaa taustalla olevia persoonallisuushäiriöitä. Hesari on julkaissut ennenkin mullistavia tutkimustuloksia, jotka me lukijat olemme jo toki autiaasti unohtaneet, mielisairauksien etiologiasta. Se miksi me olemme ne mullistavat löydökset unohtaneet johtuu varmaan siitä, että rahoittajien ja julkisuuden tähden tehdään mullistavia tutkimustuloksia jotka eivät ole mullistavia nähneetkään. Siksi ne niin helposti unohtuvat meidän mielestämme ja myös Hesarin toimitus ne unohtaa siirtyessään seuraaviin hyvin ja kapitalistisen tuotto-odotuksen varaan rahoitettuihin ja julkisuudenkipeisiin julkaisuihin. Olin kuolla nauriin tossa viimeisessä kohdassa, että psykiatrisessa hoidossa tosiaan olisi jotain elämäntapavalmennusta. Ne eivät siellä mitään muuta tee kuin käske syömään lääkkeitä, koska kyseessä on jälkeenjäänyt professio jolla ei ole minkäänlaista kunnon ideaa potilaidensa ongelmista. Itse uskon, että jos vaikka ravitsemusneuvojat ja sosiaalityöntekijät saisivat saman verran resursseja kuin psykiatria nykyään mielenterveysongelmien hoitoon, niin tulokset olivat huomattavan paljon parempia yhteiskunnan tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On minusta hupaisaa, että Markus J. Rantalaa arvostellaan samasta asiasta, mihin psykiatrian alan julkaisuisssa ollaan turvauduttu kautta aikojen. Selitysvoimaltaan suurin piirtein promillen sadasosan geneettisiä riskitekijöitä ollaan julistettu milloin minkäkin mielisairauden synnyn lopulliseksi selitykseksi ja typerät lukijat ostavat kaiken paskan, mitä nuo lööpeillään keksivät rahastaa. Isometsä ei varmasti ole tähän syytön, Rantalan tutkimus ei vain mielyttänyt hänen ideologista mielenmaisemaansa eikä pönkittänyt hänen pöhöttynyttä egoaan. Kunpa hän olisi yhtä kriittinen oman alansa tutkimusjulkaisuihin, joissa vedetään mutkia enemmän kuin suoraksi ihan järjestelmällisesti. Tuo Rantalan tutkimus antaa aihetta olettaa, että tehokkain lääkitys maniaan on stressiä aiheuttavien käyttäytymismallien vähentäminen ja elintapojen muuttaminen. Viime vuosikymmeniä satoja miljoonia on hassattu masennuksen ja manian geneettisen perimän selvittämiseen laihoin tuloksin, ja lääkitys vain kroonistaa ongelmia ja pahentaa taustalla olevia persoonallisuushäiriöitä. Hesari on julkaissut ennenkin mullistavia tutkimustuloksia, jotka me lukijat olemme jo toki autiaasti unohtaneet, mielisairauksien etiologiasta. Se miksi me olemme ne mullistavat löydökset unohtaneet johtuu varmaan siitä, että rahoittajien ja julkisuuden tähden tehdään mullistavia tutkimustuloksia jotka eivät ole mullistavia nähneetkään. Siksi ne niin helposti unohtuvat meidän mielestämme ja myös Hesarin toimitus ne unohtaa siirtyessään seuraaviin hyvin ja kapitalistisen tuotto-odotuksen varaan rahoitettuihin ja julkisuudenkipeisiin julkaisuihin. Olin kuolla nauriin tossa viimeisessä kohdassa, että psykiatrisessa hoidossa tosiaan olisi jotain elämäntapavalmennusta. Ne eivät siellä mitään muuta tee kuin käske syömään lääkkeitä, koska kyseessä on jälkeenjäänyt professio jolla ei ole minkäänlaista kunnon ideaa potilaidensa ongelmista. Itse uskon, että jos vaikka ravitsemusneuvojat ja sosiaalityöntekijät saisivat saman verran resursseja kuin psykiatria nykyään mielenterveysongelmien hoitoon, niin tulokset olivat huomattavan paljon parempia yhteiskunnan tasolla.

        Jos olet saanut kokemuksen siitä ettei psykiatrialla ole kiinnitetty riittävästi huomiota elämäntapoihin niin tämä on valitettavaa ja aivan varmasti mahdollista. Voi hyvin olla että tämä neuvonta jää liian vähäiseksi vaikka sitä ohjeistuksissa suositellaankin. Kuitenkin bipolaarisairauden hoidon suosituksissa tämä on psykiatrialla yksi keskeinen asia ja esimerkiksi bipolaarihäiriötyöryhmissä on erityisiä ryhmiä/ohjelmia tätä varten.

        Kaiken psykiatrisen tutkimuksen tulee noudattaa tieteellisiä ja vastuullisia periaatteita, mutta Rantalan julkaisut nostivat kohua koska näiden laiminlyönti oli tavallista räikeämpää. Rantala vaikuttaa innokkaalta tutkijalta joka haluaa löytää uusia näkökulmia asioihin, mutta toivon ettei tämänkaltainen harhaanjohtava tulosten pukeminen julkaisuihin vesitä hyviä pyrkimyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On minusta hupaisaa, että Markus J. Rantalaa arvostellaan samasta asiasta, mihin psykiatrian alan julkaisuisssa ollaan turvauduttu kautta aikojen. Selitysvoimaltaan suurin piirtein promillen sadasosan geneettisiä riskitekijöitä ollaan julistettu milloin minkäkin mielisairauden synnyn lopulliseksi selitykseksi ja typerät lukijat ostavat kaiken paskan, mitä nuo lööpeillään keksivät rahastaa. Isometsä ei varmasti ole tähän syytön, Rantalan tutkimus ei vain mielyttänyt hänen ideologista mielenmaisemaansa eikä pönkittänyt hänen pöhöttynyttä egoaan. Kunpa hän olisi yhtä kriittinen oman alansa tutkimusjulkaisuihin, joissa vedetään mutkia enemmän kuin suoraksi ihan järjestelmällisesti. Tuo Rantalan tutkimus antaa aihetta olettaa, että tehokkain lääkitys maniaan on stressiä aiheuttavien käyttäytymismallien vähentäminen ja elintapojen muuttaminen. Viime vuosikymmeniä satoja miljoonia on hassattu masennuksen ja manian geneettisen perimän selvittämiseen laihoin tuloksin, ja lääkitys vain kroonistaa ongelmia ja pahentaa taustalla olevia persoonallisuushäiriöitä. Hesari on julkaissut ennenkin mullistavia tutkimustuloksia, jotka me lukijat olemme jo toki autiaasti unohtaneet, mielisairauksien etiologiasta. Se miksi me olemme ne mullistavat löydökset unohtaneet johtuu varmaan siitä, että rahoittajien ja julkisuuden tähden tehdään mullistavia tutkimustuloksia jotka eivät ole mullistavia nähneetkään. Siksi ne niin helposti unohtuvat meidän mielestämme ja myös Hesarin toimitus ne unohtaa siirtyessään seuraaviin hyvin ja kapitalistisen tuotto-odotuksen varaan rahoitettuihin ja julkisuudenkipeisiin julkaisuihin. Olin kuolla nauriin tossa viimeisessä kohdassa, että psykiatrisessa hoidossa tosiaan olisi jotain elämäntapavalmennusta. Ne eivät siellä mitään muuta tee kuin käske syömään lääkkeitä, koska kyseessä on jälkeenjäänyt professio jolla ei ole minkäänlaista kunnon ideaa potilaidensa ongelmista. Itse uskon, että jos vaikka ravitsemusneuvojat ja sosiaalityöntekijät saisivat saman verran resursseja kuin psykiatria nykyään mielenterveysongelmien hoitoon, niin tulokset olivat huomattavan paljon parempia yhteiskunnan tasolla.

        Juuri tämän kommenttisi kaltaiset tulkinnat tekevät Rantalan uutisoinnista erityisen huolestuttavan: " Tuo Rantalan tutkimus antaa aihetta olettaa, että tehokkain lääkitys maniaan on stressiä aiheuttavien käyttäytymismallien vähentäminen ja elintapojen muuttaminen." Tiedän useita ihmisiä, jotka ovat jättäneet kaksisuuntaisen mielialahäiriön lääkehoidon pois koska ovat uskoneet pystyvänsä pelkällä elämäntapojen hallinnalla bipolaarihäiriön jaksoja ja osa on yrittänyt itsemurhaa tai saanut psykoosin. Oikealla lääkehoidolla tiedetään pystyttävän mm. vähentämään itsemurhan riskiä. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö myös elämäntapojen hallinnalla ole merkitystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe