Markkinatalouden tuhoisa vaikutus veneilyyn

Anonyymi

Kiva nähdä oikeasti uudistettu Ovni. Uusimmassa veneessä nostoköliinkin on saatu vähän painoa, 1,3 tonnia. Tiedä sitten, kuinka paljon se vakautta lisää.

Mutta sitten tuo sisustus. Mukavan vaalea ja valoisa uutena, mutta eipä tuolle kovin kaunista ikääntymistä voi ennustaa. Kertakäyttösisustus.

Ja saako tuohon edes meripunkkia?

Tuota ostajat kuitenkin tahtovat, kaiketi siksi, että naisten merkitys veneen valinnassa on niin suuri. Tällä tavalla kysynnän ja tarjonnan laki tuottaa veneitä, jotka eivät kestä käyttövuosia.

https://youtu.be/f-elX5zF66k

23

232

Vastaukset

  • Onpa hieno. Ihannevene, kun olisi vielä sähkömoottori 100kWh akulla.

  • Yllättävän hyvältä näyttää suorista vain yhteen suuntaan taitutetuista levyistä tehdyksi Ovniksi. Nykyinen suorien pintojen muoti suosii Ovnin valmistustapaa.

    www.facebook.com/alubatchantiernaval/photos/pcb.1352170788240946/1352167534907938/?type=3&theater

    https://www.facebook.com/alubatchantiernaval/photos/pcb.1352170788240946/1352167504907941/?type=3&theater

    https://pbs.twimg.com/media/D_mrVDwWsAAgmKA.jpg

    https://twitter.com/Fournierelina

    Jos ei oteta huomioon Ovnin köli- ja painolastiratkaisun merkitystä, niin kuinkahan paljon tuollainen simmpeli levymäinen vedenalainen muoto vaikuttaa veneen kulkuvastukseen? Vai tehdäänkö rungoista turhaan sulavia ja jouheasti muotoiltuja?

    • Tässä puhutaan purjeveneessäni,jollaista kenelläkään ei ole varaa ostaa!


  • ^
    Oho, ensimmäisestä linkistä jäi "http:" pois. Lisätkää osoiteriville

  • On kyllä purjehdusharrastuksen puolesta hyvä asia että myös naisten tarpeet otetaan huomioon suunnittelussa, puhumattakaan ihmisten tarpeista ; )

  • Kumma kun ranskalaisetkaan eivät osaa tehdä matkaveneitä oikein (=Suoli24 raadin vaatimusten mukaan). Ihan liian leveä perä: kun venettä ajetaan 60 asteen kallistuksella on hengenvaarallista pudota avotilassa puolelta toiselle. Sisustuksessa teräviä kulmia. Mitä lie, lastulevyä. Leveä ja avoin lattia heti vastassa kun menee sisälle. Ei tartuntakahvoja katossa. Muutenkin sisustus liian avara ja valoisa. Vain leveät satamasängyt,. Pönttö ei suoraan menosuuntaan.

    Satamavene. Tehty selvästi välimeren chartermarkkinoille.

  • Minua ei lainkaan häiritse valoisuus ja vaaleus, jos se tehtäisiin tavalla, joka kestää aikaa.

    Sen sijaan tuollainen ratkaisu, joka 20 vuoden päästä on tiensä päässä, on järjetön.

  • Mikä markkinatalouden tuhoisa vaikutus? Eikö aloittaja enää löydä markkinoilta sellaista purtta, jonka haluaisi ja kykenisi ostaa?

    Ainakaan Suomen venekantaan tai -markkinoihin tuo ei vaikuta mitenkään.

    • Tasan samaa ajattelin kun luin aloituksen.
      Millainen vene aloittajalla on ja millaisen hän nyt sitten haluaisi?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tasan samaa ajattelin kun luin aloituksen.
      Millainen vene aloittajalla on ja millaisen hän nyt sitten haluaisi?

      Minusta sisustuksen kritisointi on aiheellista. Sen uusiminen on erittäin kallista, joten nimenomaan siinä kannattaisi satsata laatuun jo rakennusvaiheessa, jolloin kulujen karsiminen on helpompaa.

      Kysymys ei ole uuden vieroksumisesta vaan kestävyydestä. Ei tarvitse olla tummaa, kunhan on kestävää ja helposti hoidettavaa.

      Ainakin omassa veneilyssäni on vahva retkeilyn fiilis. On hajuja ja likaa ja märkää. Miten siihen soveltuvat valkoiset satamasohvat ja yleensä valkoiset pinnat?

      Kaipa ihmiset sitten ovat ruvenneet näkemään kaikki tuotteet kulutustavarana. Veneiden ostajillekin riittää, että vene vaikuttaa kivalta ostettaessa. Sillä ei ole merkitystä, miltä se näyttää 20 vuoden päästä.

      Vanhoissa ruotsalaisissa HOIDETUISSA veneissä on hieno fiilis, koska ne kuluessaankin säilyttävät viehättävyytensä.

      Jos minulla olisi laittaa satoja tuhansia veneisiin, niin saattaisi tulla hankittua nostokölinen kulmikas ranskalainen vanerivene nostokölisen ranskalaisen kulmikkaan alumiiniveneen sijasta ihan vain siksi, että sisustuksen karuudesta huolimatta vaneriveneen materiaalit vaikuttavat paljon helppohoitoisemmilta.

      Vaneriveneessä pystyy myös nukkumaan veneen keskiosassa, mikä on merenkäynnissä etu.

      http://no-frills-sailing.com/wp-content/uploads/2017/10/02_interior-design-RM-yachts.jpg


    • Anonyymi kirjoitti:

      Minusta sisustuksen kritisointi on aiheellista. Sen uusiminen on erittäin kallista, joten nimenomaan siinä kannattaisi satsata laatuun jo rakennusvaiheessa, jolloin kulujen karsiminen on helpompaa.

      Kysymys ei ole uuden vieroksumisesta vaan kestävyydestä. Ei tarvitse olla tummaa, kunhan on kestävää ja helposti hoidettavaa.

      Ainakin omassa veneilyssäni on vahva retkeilyn fiilis. On hajuja ja likaa ja märkää. Miten siihen soveltuvat valkoiset satamasohvat ja yleensä valkoiset pinnat?

      Kaipa ihmiset sitten ovat ruvenneet näkemään kaikki tuotteet kulutustavarana. Veneiden ostajillekin riittää, että vene vaikuttaa kivalta ostettaessa. Sillä ei ole merkitystä, miltä se näyttää 20 vuoden päästä.

      Vanhoissa ruotsalaisissa HOIDETUISSA veneissä on hieno fiilis, koska ne kuluessaankin säilyttävät viehättävyytensä.

      Jos minulla olisi laittaa satoja tuhansia veneisiin, niin saattaisi tulla hankittua nostokölinen kulmikas ranskalainen vanerivene nostokölisen ranskalaisen kulmikkaan alumiiniveneen sijasta ihan vain siksi, että sisustuksen karuudesta huolimatta vaneriveneen materiaalit vaikuttavat paljon helppohoitoisemmilta.

      Vaneriveneessä pystyy myös nukkumaan veneen keskiosassa, mikä on merenkäynnissä etu.

      http://no-frills-sailing.com/wp-content/uploads/2017/10/02_interior-design-RM-yachts.jpg

      "Kysymys ei ole uuden vieroksumisesta vaan kestävyydestä. Ei tarvitse olla tummaa, kunhan on kestävää ja helposti hoidettavaa.

      Ainakin omassa veneilyssäni on vahva retkeilyn fiilis. On hajuja ja likaa ja märkää. Miten siihen soveltuvat valkoiset satamasohvat ja yleensä valkoiset pinnat?"

      Ensin sanot, ettei tarvitse olla tummaa, ja sitten kyseenalaistat valkoiset pinnat ?

      Yleensä uuden veneen ostaja saa valita sekä sohvien materiaalin että puuosien viilun useasta eri vaihtoehdosta. Tuon videon veneen ostaja on halunnut vaaleaa, se hänelle suotakoon. Siitä on turha veistämöä tai venetyyppiä syyttää.

      Mistä päättelette, että sisustus ei olisi yhtä kestävä kuin jossain vanhemmassa veneessä ? Itse en ainakaan näe tuosta, mitä materiaalia levyt ovat, kuinka liitokset on tehty (liimaus, ruuvaus, tapitus tms), mitä materiaalia helat ovat, miten kaapit on kiinnitetty rukoon jne... Ainoa mitä voi kritisoida on terävät kulmat, mutta se tuntuu kuuluvan tähän aikaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Kysymys ei ole uuden vieroksumisesta vaan kestävyydestä. Ei tarvitse olla tummaa, kunhan on kestävää ja helposti hoidettavaa.

      Ainakin omassa veneilyssäni on vahva retkeilyn fiilis. On hajuja ja likaa ja märkää. Miten siihen soveltuvat valkoiset satamasohvat ja yleensä valkoiset pinnat?"

      Ensin sanot, ettei tarvitse olla tummaa, ja sitten kyseenalaistat valkoiset pinnat ?

      Yleensä uuden veneen ostaja saa valita sekä sohvien materiaalin että puuosien viilun useasta eri vaihtoehdosta. Tuon videon veneen ostaja on halunnut vaaleaa, se hänelle suotakoon. Siitä on turha veistämöä tai venetyyppiä syyttää.

      Mistä päättelette, että sisustus ei olisi yhtä kestävä kuin jossain vanhemmassa veneessä ? Itse en ainakaan näe tuosta, mitä materiaalia levyt ovat, kuinka liitokset on tehty (liimaus, ruuvaus, tapitus tms), mitä materiaalia helat ovat, miten kaapit on kiinnitetty rukoon jne... Ainoa mitä voi kritisoida on terävät kulmat, mutta se tuntuu kuuluvan tähän aikaan.

      Kyllä siihen saa myös tiikkisisustan, jos haluaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Minusta sisustuksen kritisointi on aiheellista. Sen uusiminen on erittäin kallista, joten nimenomaan siinä kannattaisi satsata laatuun jo rakennusvaiheessa, jolloin kulujen karsiminen on helpompaa.

      Kysymys ei ole uuden vieroksumisesta vaan kestävyydestä. Ei tarvitse olla tummaa, kunhan on kestävää ja helposti hoidettavaa.

      Ainakin omassa veneilyssäni on vahva retkeilyn fiilis. On hajuja ja likaa ja märkää. Miten siihen soveltuvat valkoiset satamasohvat ja yleensä valkoiset pinnat?

      Kaipa ihmiset sitten ovat ruvenneet näkemään kaikki tuotteet kulutustavarana. Veneiden ostajillekin riittää, että vene vaikuttaa kivalta ostettaessa. Sillä ei ole merkitystä, miltä se näyttää 20 vuoden päästä.

      Vanhoissa ruotsalaisissa HOIDETUISSA veneissä on hieno fiilis, koska ne kuluessaankin säilyttävät viehättävyytensä.

      Jos minulla olisi laittaa satoja tuhansia veneisiin, niin saattaisi tulla hankittua nostokölinen kulmikas ranskalainen vanerivene nostokölisen ranskalaisen kulmikkaan alumiiniveneen sijasta ihan vain siksi, että sisustuksen karuudesta huolimatta vaneriveneen materiaalit vaikuttavat paljon helppohoitoisemmilta.

      Vaneriveneessä pystyy myös nukkumaan veneen keskiosassa, mikä on merenkäynnissä etu.

      http://no-frills-sailing.com/wp-content/uploads/2017/10/02_interior-design-RM-yachts.jpg

      "Jos minulla olisi laittaa satoja tuhansia veneisiin, niin saattaisi tulla hankittua nostokölinen kulmikas ranskalainen vanerivene nostokölisen ranskalaisen kulmikkaan alumiiniveneen sijasta ihan vain siksi, että sisustuksen karuudesta huolimatta vaneriveneen materiaalit vaikuttavat paljon helppohoitoisemmilta."

      Vaneriko muka olisi veneen materiaalina helppohoitoisempi kuin alumiini?!?
      Käsittämätöntä puppua.

      "Vaneriveneessä pystyy myös nukkumaan veneen keskiosassa, mikä on merenkäynnissä etu."

      Veneen valmistusmateriaali ei liity yhtään mitenkään siihen voiko veneen keskiosassa nukkua vaiko ei.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Jos minulla olisi laittaa satoja tuhansia veneisiin, niin saattaisi tulla hankittua nostokölinen kulmikas ranskalainen vanerivene nostokölisen ranskalaisen kulmikkaan alumiiniveneen sijasta ihan vain siksi, että sisustuksen karuudesta huolimatta vaneriveneen materiaalit vaikuttavat paljon helppohoitoisemmilta."

      Vaneriko muka olisi veneen materiaalina helppohoitoisempi kuin alumiini?!?
      Käsittämätöntä puppua.

      "Vaneriveneessä pystyy myös nukkumaan veneen keskiosassa, mikä on merenkäynnissä etu."

      Veneen valmistusmateriaali ei liity yhtään mitenkään siihen voiko veneen keskiosassa nukkua vaiko ei.

      Kysymys taisi olla veneen sisätiloista.

      Eikä vanerivene käytännössä kovin paljon kummoisempaa huoltoa vaadi kuin alumiinivenekään. Miksi vaatisi? Tuntimääräisesti ero on mitätön veneen koko elinkaari ajatellen.

      Mitä tulee valmistusmateriaaliin ja nukkumismahdollisuuksiin, niin onhan se vähän kummallista, että seikkailuveneenä tarjottuun Ovniin ei saa kunnollisia meripunkkia toisin kuin moniin valtavasti halvempiin veneisiin, joissa sohvat ovat vastakkain.

      Pitäisi ottaa käyttöön sana asumisvene. Sellainen Ovnikin on. Jos sen saa kippaamatta isojen vesien ylitse, niin sen jälkeen pääsee matalaan ja asumisessa on avaruutta.

      Tosin vaikka se ankkuripaikka muita matalammasta löytyisikin nostettavan kölin ansiosta, niin enpä tahtoisi kuunnella aaltojen hakkausta keulapunkassa, jolla jonkinlaista edustavuutta tavoitellaan.

      Miksi joku muuten lähtisi ehdoin tahdoin kevyellä nostokölillä varustetulla veneellä kovien tuulien pohjoiseen tai etelään? Sehän on ongelmien kerjäämistä. Juuri niille alueille tarvittaisiin paljon painoa köliin niin kuin esimerkiksi alumiinisessa Bestevaerissa on.

      Ovni on jonkinlainen merten katumaasturi, jossa on perusbenen ominaisuudet valehdeltuna maastoauton muotoon. No, on siinä keskimääräistä suuremmat tankit. Siitä plussaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kysymys taisi olla veneen sisätiloista.

      Eikä vanerivene käytännössä kovin paljon kummoisempaa huoltoa vaadi kuin alumiinivenekään. Miksi vaatisi? Tuntimääräisesti ero on mitätön veneen koko elinkaari ajatellen.

      Mitä tulee valmistusmateriaaliin ja nukkumismahdollisuuksiin, niin onhan se vähän kummallista, että seikkailuveneenä tarjottuun Ovniin ei saa kunnollisia meripunkkia toisin kuin moniin valtavasti halvempiin veneisiin, joissa sohvat ovat vastakkain.

      Pitäisi ottaa käyttöön sana asumisvene. Sellainen Ovnikin on. Jos sen saa kippaamatta isojen vesien ylitse, niin sen jälkeen pääsee matalaan ja asumisessa on avaruutta.

      Tosin vaikka se ankkuripaikka muita matalammasta löytyisikin nostettavan kölin ansiosta, niin enpä tahtoisi kuunnella aaltojen hakkausta keulapunkassa, jolla jonkinlaista edustavuutta tavoitellaan.

      Miksi joku muuten lähtisi ehdoin tahdoin kevyellä nostokölillä varustetulla veneellä kovien tuulien pohjoiseen tai etelään? Sehän on ongelmien kerjäämistä. Juuri niille alueille tarvittaisiin paljon painoa köliin niin kuin esimerkiksi alumiinisessa Bestevaerissa on.

      Ovni on jonkinlainen merten katumaasturi, jossa on perusbenen ominaisuudet valehdeltuna maastoauton muotoon. No, on siinä keskimääräistä suuremmat tankit. Siitä plussaa.

      Uusissa Ovneissa on painava ja syvä köli. Onkohan leveäperäisissä veneissä enää suurta väliä, vaikka punkka olisi perässä. Se leveä perä ei kaivaudu veteen samaan tapaan kuin vanhoissa Swaneissa.


  • "Ovni on jonkinlainen merten katumaasturi, jossa on perusbenen ominaisuudet valehdeltuna maastoauton muotoon. "
    ---
    Tämä on hyvin sanottu. Tuntuu, että suhtautuminen veneisiin on täysin mielivaltaista.

    kohtuullisesti purjehtiva moottoripurjehtija ei kelpaa, mutta monin tavoin puutteellinen Ovni taas on monien unelma.

    Jokin vanha huonosti suoriutuva ketsinluuska on hienoa perinnettä, mutta nykyaikainen vene, jossa purjehdusominaisuuksista on tingitty asumisen vuoksi, on surkea.

    Olen lueskellut alumiiniveneiden testejä. Vaikka nykyisissä testeissä kaikkia silitetään myötäkarvaan mainosrahan vuoksi, niin eipä noille kovin kummoisia suoritusarvoja saada.

    Jostain syystä se alumiiniveneille sallitaan, mutta kun siirrytään toiseen materiaaliin, alkaa solmun kymmenysten ja muutamien asteiden kyttääminen.

    Yrittäkää nyt päättää ja perustella järjellä.

    • Juuri näin. Yleensä pystykeulaisia, leveäperäisiä ”silitysrautoja” haukutaan säälittäviksi VOR-mukaelmiksi. Mutta kun sellainen tehdään alumiinista, se onkin jokaisen matkapurjehtijan unelma.


    • Tässä olisi aika äärimmäinen tykki Suomen vesille. Ovnin veistämöltä pyöreälinjainen, kevyt, 16-metrinen performance cruiser alumiinivene. Raskas kääntököli, jossa syväystä 3,8 metriä köli alhaalla, 1,75 köli ylhäällä. Aiemmassa versiossa oli painovesitankit lisäämässä oikaisua, tässä on syvennetty ja raskautettu köliä ja runkomuoto tuo oikaisumomenttia. Löytyy meripunkat, tila kumiveneelle jne.

      https://www.alubat.com/new-cigale-16


    • Bossu kirjoitti:

      Tässä olisi aika äärimmäinen tykki Suomen vesille. Ovnin veistämöltä pyöreälinjainen, kevyt, 16-metrinen performance cruiser alumiinivene. Raskas kääntököli, jossa syväystä 3,8 metriä köli alhaalla, 1,75 köli ylhäällä. Aiemmassa versiossa oli painovesitankit lisäämässä oikaisua, tässä on syvennetty ja raskautettu köliä ja runkomuoto tuo oikaisumomenttia. Löytyy meripunkat, tila kumiveneelle jne.

      https://www.alubat.com/new-cigale-16

      Noissa ranskalaisissa kippiköliveneissä on kaikissa se ongelma, että köli alhaalla syväys on liian suuri Suomen saariston väylille. Tuskin vene luovii kovin hyvin köli ylhäällä. Myös harva satama-allas on tarpeeksi syvä. Köliä pitää veivata koko ajan ylös-alas.

      Isoilla vesillä varmaan ihan ok, mutta saaristokäytössä ei. Nostoköli on sinänsä hyvä ajatus, mutta köli alhaalla syväyksen tulisi olla jossain 2,3 m paikkeilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Noissa ranskalaisissa kippiköliveneissä on kaikissa se ongelma, että köli alhaalla syväys on liian suuri Suomen saariston väylille. Tuskin vene luovii kovin hyvin köli ylhäällä. Myös harva satama-allas on tarpeeksi syvä. Köliä pitää veivata koko ajan ylös-alas.

      Isoilla vesillä varmaan ihan ok, mutta saaristokäytössä ei. Nostoköli on sinänsä hyvä ajatus, mutta köli alhaalla syväyksen tulisi olla jossain 2,3 m paikkeilla.

      Sitten pitää veneen olla paljon pienempi tai vauhdin hitaampi. Hollantilaisen Atlantic Yachtsin mallissa 42 on nostoköli, jossa on painolasti kölissä, eli ei ole samaa kompromissia kuin vanhoissa Ovneissa. Ala-asennossa kölin syvyys on 2,4 metriä. Ylhäällä 1,3 metriä. Varmaan aika hyvä purjehtimaan.

      http://www.atlanticyachts.nl/models/atlantic_42.html

      Jos tykkää kopista, käy Atlantic 46PH

      http://www.atlanticyachts.nl/models/atlantic_46ph_new.html?slideshow=specificaties


    • Anonyymi kirjoitti:

      Noissa ranskalaisissa kippiköliveneissä on kaikissa se ongelma, että köli alhaalla syväys on liian suuri Suomen saariston väylille. Tuskin vene luovii kovin hyvin köli ylhäällä. Myös harva satama-allas on tarpeeksi syvä. Köliä pitää veivata koko ajan ylös-alas.

      Isoilla vesillä varmaan ihan ok, mutta saaristokäytössä ei. Nostoköli on sinänsä hyvä ajatus, mutta köli alhaalla syväyksen tulisi olla jossain 2,3 m paikkeilla.

      Ei se tosin kovin kummoista vaivaa näytä vaativan. Painaa vain nappia muutaman sekunnin.

      https://youtu.be/f-elX5zF66k?t=214


  • Olisiko parempi olla suunnitelmataloudessa?

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.