Vartijan työasusta pystyisi vielä säästämään

Anonyymi

Työnantajille tulisi isot kustannukset jos he noudattaisivat työehtosopimusta ja ostaisivat työntekijöilleen vaatteet, asusteet ja varusteet. Mainitaanhan samassa pykälässä, että työnantaja on velvollinen hoitamaan vaatteiden vaihtamiset, pesut ja korjauksetkin. Näiden asioiden hoitaminen on työaikaa. Työnantajat ovatkin jo pitkään aikaan säästäneet näissä asioissa ja kierrättävät vanhoja ja likaisia housuja ja paitoja työntekijöiltä toisille. Jotkut firmat eivät osta enää housujakaan. Työntekijäthän ostavat itse vyöt, varusteet, kengät, pipot, hanskat yms. Silti tässäkin asiassa voisi työnantajat kuitenkin vielä hieman nipistää!

Säästö alkaa ässällä ja ärjestyksenvalvoja puolella usein säästetäänkin ja siellä tarjotaan työntekijöille vain rintaneula, joita pidetään pubeissa ja ne ovat yhteiskäytössä. Vartiointipuoli voisi ottaa mallia ja ostaa yhteiskäyttöön muutamia halpoja heijastinliivejä, joissa lukee "VARTIJA - väktare" rinnassa ja selässä. Rintaan voisi painattaa työnantajan nimen. Näin ei tarvitsisi ostaa jokaiselle omia vaatteita. Piirivartijat voisivat säilyttää heijastinliivejä toimistossa tai jos sellaista ei ole niin autossa. Paikallisvartijat säilyttäisivät heijastinliivejä omassa kohteessa. Näitä voisi olla esim. yksi S, yksi L ja yksi XXL joten kaikille riittää sopivanlaiset liivit.

49 § Vartijan asu

Työnantaja hankkii sisäministeriön määräysten mukaisen vartijan asun. Muut tehtävän edellyttämät asusteet tai varusteet kustantaa työnantaja, koiraa lukuun ottamatta.

Asun on luovutettaessa oltava puhdas ja ehjä. Asun pesut ja korjaukset kustantaa työnantaja. Asun vaihtaminen pesua tai korjausta varten suoritetaan työaikana, jos se työn kannalta on mahdollista. Asun vaihtamisesta aiheutuvat ylimääräiset kustannukset korvaa työnantaja. Asujen pesusta voidaan pääluottamusmiehen kanssa paikallisesti sopia toisin. (51 §)

LYTP sanoo näin:

23 §
Vartijan asu

Vartijan asun tulee olla siisti ja asianmukainen. Vartija tulee tunnistaa asustaan vartijaksi. Vartijan asusta on käytävä ilmi, minkä turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa vartija on.

Vartijan asun sekä asussa käytettävien merkkien ja tekstien on erotuttava selvästi poliisin, rajavartiolaitoksen, Tullin, Rikosseuraamuslaitoksen ja pelastushallinnon käytössä olevista virkapuvuista ja sotilaspuvuista sekä niissä käytettävistä virallisista merkeistä ja teksteistä.

Poliisihallitus voi kieltää asun, merkin tai tekstin käyttämisen, jollei se ole tämän lain tai tämän lain nojalla annetun sisäministeriön asetuksen mukainen.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151085#L2P23

1

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä idea tosiaan ja en usko, että ketään tuo edes haittaisi. Työnantajat ja esimiehet vain painottavat, että LYTP:ssä lukee "vartijan asun pitää olla selkeästi tunnistettavissa". Ei vartijat osaa sitä pykälää itse LYTP:stä katsoa, että miten se kokonaisuudessaan menee saati sitten TES:siä lukea.

Tässä on vähän aloittajan tarkoittaman kaltainen liivi. Tosin hinta on älytön. Ihan noita perus mustia liivejä, joissa on heijastimet saa painatettuna 10€.

Monessa firmassahan sanotaan, että omat mustat vaatteet pitää olla käytössä niin niiden päälle kun iskee liivin niin toimeksiantajat ja näiden palveluksessa oleva henkilökunta heti olettaa, että vartiointiliike on maksanut koko asun.

Itse olen eri toimeksiantajien kohteissa tuonut henkilökunnalle ilmi, että olen maksanut kaikki omasta pussista mitä minulla on päällä lukuunottamatta tunnuslätkiä ja firman lätkää. Ilmeet ovat hyvät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe