Vahtiperämiehiä valmistuu tästä maasta aivan liikaa. Niitä tulee ainakin Kotkasta, Raumalta, Ahvenanmaalta ja Turusta (Sydväst). Työllistymisnäkymät ovat surkeat, vahtiperämies joutuu olemaan vuosia miehistössä ennenkun koulutusta vastaavaa työtä löytyy.
Kertokaa siis minulle, minkä helvetin takia juoksette perämieskurssille sankoin joukoin pillun pilke silmässä? "Perämieheksi mie aion, mikään muu ei kiinnosta" on melko yleinen lausunto merikoulun oppilaalta. No ette kyllä perämiehiksi pääse pitkään aikaan valmistumisen jälkeen.
Jos haluatte viivoja hihaan, miksette mene mutterilaaksoon, eli konepäällystökurssille? Tai miksette opiskele korjaajaksi tai sähkömieheksi ja sitten lähdette vuosien päästä kansipäällystökurssille, kun koulutusta vastaavaa työtä alkaa löytyä?
Itseasiassa pelottaa vähän ne ihmiset, jotka "ei halua tehdä kun esimiestöitä", ja sen takia hakeutuu päällystökurssille. Ensimmäinen tapaamani perämies, joka "on syntynyt johtamaan muita ihmisiä", eikä pysty "tekemään likaisia töitä", ja jota "opiskelu ei kiinnosta", vaan esimiespaikka on järjestetty esim. suhteilla, aiheuttaa sen että homman oman pelastautumislautan, ja nukun paukkuliivit päällä.
Kirjoitan vielä omat mielipiteeni niiltä, jotka "haaveilee merikapteenin ammatista ruotsinlautalta tai risteilylaivalta", vähän myöhemmin. Kommentoikaa tätä ensin.
Kansipäällystökursseille aikovat
10
2020
Vastaukset
- Yahoo
Tähän on kyllä jo kommentoitava. Sen verran on praktiikkaa viidentoistavuoden takaa myös esim pientonnarista niin vahti-, kuin yliperämiehenä.
Se touhu on kaikkea muuta kuin "esimiestyötä".
Yleensä satamissa perämiehet olivat surraamassa, skalkkaamassa, laittamassa donitseja haalarit päällä likaisempina ja väsyneempinä kuin yksikään "seilori". Ja kun strossit on sisässä niin sitten vaikka kuudeksi tunniksi vahtiin kun se "seilori" menee päivämiehenä punkkaan. Ja miksikö se perämies on siellä pakasempana kuin matruusi ? No jos suoraan sanotaan, ei ne haalarit paskaannu viinanjuonnista messissä ja siitä jatkuvasta omakehuvalituksesta.
Ja mikä makeinta: Tuo nariseva juoppo matruusi tekee huomattavasti enemmän rahaa kuin se 15 tuntia päivässä pakertava perämies.
Täällä ulkona ei ole koskaan ollut ongelmia esim filppareiden kanssa. Ne kaverit on ammattitaitoisia ja tekevät työnsä niinkuin pitää.
Tytöt ja pojat - sinne perämieskurssille vaan, kyllä se ura aikanaan urkeaa mutta jos suomalaisiin varustamoihin aiotte jäädä niin valmistautukaa tekemään haalarit päällä hommia ja
sitten kun haluatte todella olla niitä esimiehiä niin sitten ulos seilaamaan. Mutta se on ihan terveellistä opetella se duuni ensi ne haalarit päällä niin sitten osaa johtaa kaluunat olkapäillä. Sama koskee myös niitä konepuolen mestareita.- kenenkään
tietoa ja taitoja tällä palstalla,selvis tänään että täällä toimii 14 vuotias kippari ja 12 vuotias yliperämies,ovat vaan tietoja fiksuina jätkinä keräilleet ja saanneet hienojakin keskusteluja aikaseks,lisäks kuulemma loppuun palannu puosu.en väheksy henkilöiden tietämystä,ihailen ja kunnioitan,kyllä te vielä.:):):)
- boatswain
11 vuotta takana eri holkeissa ja useita eri kippareita, mutta täytyy sanoa että siinä ajassa on ollut yksi kippari ylitse muiden. hän on ns oldschool kippari, aloittanut junkkina 12 v sillon kun laivat oli puuta jne. ja siitä edennyt kippariksi ja laivanvarustajaksi asti. nykyään kyllä jo hyvin ansaitulla eläkkeellä. siinä ajassa on ehtinyt uralle kertymään niin paljon kokemusta jota on vaikeata mitata rahassa ja niitä asioita ei opita koulun penkillä vaan se paskanen haalari päällä skalkkausrauta kädessä. näin se vaan on tytöt ja pojat, poletit olkapäillä ei ole pätevyyden ja luotettavuuden merkki! se pitää ansaita!
niin ja tuosta kipparista. jos sanoin voisi jotenkin kuvata luottoa häneen niin töijaan laivan hänen komennossaan vaikka helsingin tuomiokirkkoon... trevliga pensionsdagar bror!
- Tooto
Joka sanasi on realistinen päivän totuus.
Minä en viisaampiäni kommentoi.
Oon eläkkellä ja maistelen makiata Jamaican rommia. Entinen laivan päällikö kyllä. Se röhnät hihassa on toinen asia.- sä oot
Spede..
Mä oon lukenu varmaan pari vuotta sun kirjoituksia
suomi24 sivuil, pitäiskö sun hankkia elämä ja mennä kasvamaan.
morjens.
- kypsähkö
Ah minkä tähden kansipäällystöön halajavia niin kovin tuomitaan? Mikä ihme siinä on kun ei saa haluta ajaa laivaa? Sanotaan että menisit sähkäriksi. ON IHAN PIKKUSEN ERI HOMMAA, VAI HÄ!? Kas kun mutterilaakson poitsut on mutterilaaksossa koska heidän mielestään se on mukavaa ja mielenkiintoista työtä. Näin ainakin tulisi olla. Täkillä miehistössä on aika vähän tekemisissä laivan ajamisen ja sen sellaisten asioiden kanssa. Kaikki hommat tehdään käskystä, eikä hommia kovin paljon perustella, ainakaan laajemmin. Kansipäällystön etuihin kuuluu olla lähempänä laivan hallinnollista ydintä, nähdä ja kuulla asioista toisella tasolla kuin täkillä. Joitakin se vaan kiinnostaa? Minun on välillä vaikea ymmärtää miksi duunit rinnastetaan, jos katselet vaikka tyyppeinä poosua ja väliperämiestä, niin onhan ne yleensä ihan eri maailmoista. JA IHMISET OVAT, EH!?
Itsestäni tulee koulutukselta merikapteeni, ammatilta en tiedä mikä, mutta sen tiedän että haluan työskennellä pääosin sillalla. Miksi? Siksi, että se on mielenkiintoisempi paikka kuin mikään muu aluksella, minun mielestäni. Sinne päästäkseni saan kyllä syödä paskaa ihan riittävästi, sinnehän kun ei nyt aivan tosta vaan pääse.
Antakaa ihmisten haluta erilaisia asioita. Ei kukaan auo päätään muihinkaan kouluihin haluaville, lakimiehille, lääkäreille. Jos pätemään tahtoo, niin merillä on syytä olla pätevä, ei siellä pahvikuvat kauaa seiso. Ja jos haluaa yrittää, pääsee kouluun ja selviää sillalle, niin viimeistään sitten kaatuu tai muuttuu. Oman kokemukseni mukaan henkselinpaukuttelijat ovat aika harvassa.- ...
Itse opiskelen myös kippariluokalla ja näitä se koulu on täynnä. Justiinsa saivat puolikkaan, ANTEEKS vahtimiehen kirjat ja ensimmäinen lause oli, että huhhuh, nyt se ohi. Ite lähin sillä asenteella et haluan tehdä töitä ja oppia. Olen matkustajalaivoilla ollut talouspuolella (vaikka maalamiset kiinnostivat enemmän) ja olen päättänyt että JOS joskus JOUDUN esimiesasemaan niin olen tietoinen alaisteni tehtävistä ja valmis tekemään heidän töitään. Mutta eipäs elvistellä.... viihdyn puolikkaana ja puolikas matkustajalaivoilla tienaa saman verran kuin perämies. Minä nautin autokannella olemisesta, mutterilaakson hommista yms. VAIKKA OLENKIN TYTTÖ!
Joten pidä luokkas, oot päässyt oikeeseen kouluun. Siellä on ennestään näitä puolikkaita kenellä on omasta mielestä jo neljä raitaa. - Seilori
Puhuin niistä jotka väkisin haluaa ammattikoulussa perämiesluokalle. Niille ei riitä koulutusta vastaavaa työtä pitkään aikaan, KUN NIITÄ KOULUTETAAN AIVAN LIIKAA.
Sillalla ollaan toki enemmän tekemisissä ulkomaailman kanssa kun mutterilaaksossa. Se on oikein.
Sillalle ei kuka tahansa ONNEKSI pääse. Perustelut tähän löydät aloitusviestistäni.
Ihan oikeasti hei, alkuperäinen kirjoitukseni oli suunnattu ammattikoulussa perämiehiksi koulutettaville, ei merikapteeniopiskelijoille. Halua sinä vaan mitä haluat, ja toteuta unelmiasi, ei siitä kukaan moiti. Yhden asian haluan kuitenkin sinulle sanoa: yritä järjestä valmistumisesi jälkeen sellainen koulutus, että pääset helposti myös maissa töihin. Merikapteenin koulutuksella ei irtoa kun luotsin (vast.) töitä. Jos se aika tulee, että olet saanut tarpeeksesi merenkulusta, niin pystyt sitten melko helposti jättämään laivat taaksesi. - Seilori
... kirjoitti:
Itse opiskelen myös kippariluokalla ja näitä se koulu on täynnä. Justiinsa saivat puolikkaan, ANTEEKS vahtimiehen kirjat ja ensimmäinen lause oli, että huhhuh, nyt se ohi. Ite lähin sillä asenteella et haluan tehdä töitä ja oppia. Olen matkustajalaivoilla ollut talouspuolella (vaikka maalamiset kiinnostivat enemmän) ja olen päättänyt että JOS joskus JOUDUN esimiesasemaan niin olen tietoinen alaisteni tehtävistä ja valmis tekemään heidän töitään. Mutta eipäs elvistellä.... viihdyn puolikkaana ja puolikas matkustajalaivoilla tienaa saman verran kuin perämies. Minä nautin autokannella olemisesta, mutterilaakson hommista yms. VAIKKA OLENKIN TYTTÖ!
Joten pidä luokkas, oot päässyt oikeeseen kouluun. Siellä on ennestään näitä puolikkaita kenellä on omasta mielestä jo neljä raitaa.Puhut järkeä. Oikein hyvä.
Jos kuitenkin todellakin haluat oppia merimiestaitoa, niin oikea osoite on joku vanhahko rahtilaiva. Matkustajalaivalla ei opi kun hotellityöntekijäksi. - Anonyymi00011
Seilori kirjoitti:
Puhut järkeä. Oikein hyvä.
Jos kuitenkin todellakin haluat oppia merimiestaitoa, niin oikea osoite on joku vanhahko rahtilaiva. Matkustajalaivalla ei opi kun hotellityöntekijäksi.Mutta jos tykkäät naisista,mene matkustajalaivoille
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse794578Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093813Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1643583Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.532040Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1281098
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381034- 57953
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27872