Huono spirometria tulos

Anonyymi

Hei minulla on ollut noin puolen vuoden ajan hengenahdistusta varsinkin rasituksessa. Hengitys vinkuu ja ääni välillä käheä. Lääkärissä tutkittu ja tutkitaan asiaa. Spirometriassa huonot tulokset kuulemma kauttaaltaan. Pef 240-290. Ikää 40 ja ylipainoa. Tupakan lopettanut 10v sitten. Nyt kokeilussa kolmoisinhalaatio Tribow, en tunne että olisi juurikaan apua, mennyt kuukauden. Lääkäri oli sitä mieltä että ylipaino aiheuttaisi suurimman osan oireista. Onko muilla samanlaisia kokemuksia/oireita?

11

12489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla äänen käheytymisen syyksi selvisi työpaikan home. Jatkuvia, toistuvia infektioita myös ja keuhkot niiden jäljiltä ihan sökönä.
      En ymmärrä miten ylipaino aiheuttaisi äänen käheytymistä?

    • Anonyymi

      Sain spirometrissä tulokseksi liki100 vuotiaan keuhkot pariinkin kertaan muutaman viikon välein, hengästyttikin pahasti, puhalluttaja ei ensin uskonut tulosta vaan tehtiin testi uudelleen. Kyseli sitten, että onko jotain sydän-tms. vaivoja. Sanoin että verenpaineita syynätään ja verenpainelääkitystä säädetään, rintaankin vähän vihloilee, no se siitä, noin kuukauden perästä lääkäri laittoi lähetteen verikokeisiin ja sieltä tulosten selvittyä sairaalaan, löytyi Keuhkoembolia...

    • Anonyymi

      Tupakoitsijan kohtalona on keuhkoahtaumatauti.

      • Anonyymi

        Sekin voi olla, mutta sen voi saada vaikka rannikon läheisyydessä asuessaan laivojen päästöistä jotka leviävät kauas sisämaahankin. Autojen päästöistä jne. Keuhkoembolian taas voi saada nuori ja tupakoimatonkin. Sanovat sitä myös nimellä Keuhkoveritulppa.
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin voi olla, mutta sen voi saada vaikka rannikon läheisyydessä asuessaan laivojen päästöistä jotka leviävät kauas sisämaahankin. Autojen päästöistä jne. Keuhkoembolian taas voi saada nuori ja tupakoimatonkin. Sanovat sitä myös nimellä Keuhkoveritulppa.
        .

        Ei pitäsi paljoa istuskella putkeen, varsinkaan lentomatkoilla tai autoreissuillakin olisi hyvä välillä topata ja vähän jalotella, sästyisi ehkä noilta tulpilta. Ei se sohvalla istuminenkaan tuntikausia hyvä idea ole (tietokonepelaajat ja tv:n tuijottajat), tai liika lojuminekaan siellä sohvan pohjalla. kaikki ne voivat aiheuttaa noita tulppia ensin jalkoihin jne. sieltä sitten ne nousevat ylemmäs ja...


    • Anonyymi

      Minulla pef noin 250 ja olen laiha. En pääse tupakasta eroon millään ja olen 70v.
      (Järkyttävää)
      Olisiko sinulle vaikeaa laihduttaa ? Tulisi testattua auttaisiko se.
      Tsemppiä !

      • Anonyymi

        Keskivaikea ahtauma ja pef 500...onneksi vielä ja lääkkeillä mutta valitettavasti sama täällä. Ikää 62V ja tämä kessuttelu niin vitun vaikea lopettaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskivaikea ahtauma ja pef 500...onneksi vielä ja lääkkeillä mutta valitettavasti sama täällä. Ikää 62V ja tämä kessuttelu niin vitun vaikea lopettaa!

        Samoin, minulla on vahva riippuvuus nikotiiniin ja elämässä jatkuva stressitilanne,
        jota en pysty muuksi muuttamaan. Pef on 300:n paikkeilla, mutta se on ollut siinä jo
        vuosikymmeniä. 20 vuotta sitten oli jopa vain 100. En muista mistä johtui.

        Nyt joudun ottamaan Erdopectiä joinain päivinä kun on oikein tuuperruttava olo.
        Erdopect auttaa hapensaantiin, yksikin kapseli vuorokaudessa riittää aamulla otettuna
        ja se irrottaa limaa.
        Minulla ei ole todettu vielä mitään, mutta kohta varmaan diagnoosi on...
        Terkkarilääkäri ottaa yhteyttä viikon päästä. Erdopectiä sain pahimpaan
        olotilaan tutkimuksia odotellessa, joihin ei ole siis vielä edes lähetettä.

        Minulla ei hengitys vingu, eikä ole pahaa hengenahdistusta,
        mutta olen ikäänkuin huonossa hapessa koko ajan.
        Veltto ja heikko-oloinen, tuntuu että aivoissa ei kierrä välillä happi ollenkaan,
        sydänoireita on pävittäin. Kuivaa köhää on vähän. Limaa ei irtoa kuulemma tupakoitsijalta. ERdopect sitä vähän irrottaa. Sydän tutkittu, siinä ei kuulemma ole vikaa,
        pientä aorttaläppävuotoa lukuunottamatta.

        Mitä lääkettä keuhkoahtaumaan kirjoitetaan ?
        En voi Ventoline-tyyppisiä käyttää ollenkaan, saan niistä tuntien sydänireet.
        Mitä muita on ?

        72v. känkkäränkkä female


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin, minulla on vahva riippuvuus nikotiiniin ja elämässä jatkuva stressitilanne,
        jota en pysty muuksi muuttamaan. Pef on 300:n paikkeilla, mutta se on ollut siinä jo
        vuosikymmeniä. 20 vuotta sitten oli jopa vain 100. En muista mistä johtui.

        Nyt joudun ottamaan Erdopectiä joinain päivinä kun on oikein tuuperruttava olo.
        Erdopect auttaa hapensaantiin, yksikin kapseli vuorokaudessa riittää aamulla otettuna
        ja se irrottaa limaa.
        Minulla ei ole todettu vielä mitään, mutta kohta varmaan diagnoosi on...
        Terkkarilääkäri ottaa yhteyttä viikon päästä. Erdopectiä sain pahimpaan
        olotilaan tutkimuksia odotellessa, joihin ei ole siis vielä edes lähetettä.

        Minulla ei hengitys vingu, eikä ole pahaa hengenahdistusta,
        mutta olen ikäänkuin huonossa hapessa koko ajan.
        Veltto ja heikko-oloinen, tuntuu että aivoissa ei kierrä välillä happi ollenkaan,
        sydänoireita on pävittäin. Kuivaa köhää on vähän. Limaa ei irtoa kuulemma tupakoitsijalta. ERdopect sitä vähän irrottaa. Sydän tutkittu, siinä ei kuulemma ole vikaa,
        pientä aorttaläppävuotoa lukuunottamatta.

        Mitä lääkettä keuhkoahtaumaan kirjoitetaan ?
        En voi Ventoline-tyyppisiä käyttää ollenkaan, saan niistä tuntien sydänireet.
        Mitä muita on ?

        72v. känkkäränkkä female

        Minulla on Anoro inhalaattori käytössä päivittäin. Auttaa hengitykseen jonkun verran.


    • Anonyymi

      Kävin spirometria ja brondolaatiossa. Huonot pef tulokset. IBM 35. Ei astma, ei copd. Onkohan jostain vielä vakavammasta kyse. Keuhkokuvassa ei muutoksia. Kertokaa kokemuksianne, pliiz. Huolissani olen.

      • Anonyymi

        Huono PEF ei oikeastaan kerro vielä mitään, voi johtua lukuisista eri syistä.

        Tuloksista voi kyllä jotain päätellä jos lukemia saa : esim. FEV1, FEV1/FVC tai VC arvot?

        Itselläni ei vielä virallinen kriteeri keuhkoahtaumaan täyty, mutta oirekuvan ja hoitovasteen puutteen perusteella tiedän siihen jo sairastuneeni. Vielä pitänee odotella vuosi - kaksi, jotta tuo 0.7 maaginen raja-arvo tulee vastaan.

        Vaihtelevaa hengenahdistusoiretta lääkityksestä riippumatta, ennen kaikkea koen uloshengityksen vaikeutta, joutuu käyttämään voimaa. Keuhkokudos ei jousta, huulet välillä sinertävät, pääsääntöisesti huulet kuitenkin nykyään vaaleat. Huulten väri muuttui noin vajaa vuosi sitten. Tähän päälle väsymys ja erikoinen hikoilu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe