Mitä ootte mieltä, jos ostaskii traktorin työ- ja kauppamatkoja varten. Päivässä ei tule ajoa kun joku 10km. Käytettynä ainakin pitää arvonsa paljon paremmin kuin auto. Eikä vuosimallistakaan ole niin väliä vaan tärkeintä on kunto. Mikä olisi kovakulkuinen raktori. Käytetyistä siis, reilusti alle 10 000euroo. Mitä ne kulkee? Voiko niitä helposti "trimmata".
Traktorissa ei oo käyttömaksua eikä dieselveroa, vakuutuskin on halpa. Ja jos uskaltaa vielä riskeetata polttoöljyllä... lieneekö minkälaiset seuraukset jos kärähtää traktorikäytössä polttoöljyllä ajamisesta.
Saattaishan se naapureissa huomiota herättää mutta väliäkö sillä... Saattas traktori olla aika fiksukin vaihtoehto meikäläisen käyttöön... Ei oikein mikään mopo kiinnostas sateessa ja pakkasessa.
Ja mökilläkin pääsis tekemään lumi- ja puuhommat traktorilla.
Entäs jos ostas raktorin auton sijaan
26
4905
Vastaukset
- Miksi löpöllä
Vaikea nähdä löpöllä ajon tarpeellsuutta. Jos sitä käyttää työhön, niin silloin saa ajaa löpöllä. Eri asia on pelkkä auton käytön korvaaminen. Traktorin kulkee merkistä riippuen 35-40 km/h. Trimmaamisessa ei liene järkeä saavutettuun hyötyyn nähden. Osta pieni nopeahko
traktori. Pienten tr pitäisi nyt olla isoja halvempia.- rattopoika
Suomenruotsalaiset nuorisopojat ovat oivaltaneet jo tuon sinun ehdottamasi vaihtoehdon.
Ajavat "pillurallia" isin traktorilla, ajopeli verovähennykseen ja polttoaineet myös!!!Harva sitä saa vähennettyä treffimatkansa verotuksessa, se nyt vaan on tyhmää olla liian tunnollinen. Ei muuta kuin joku työkone perään, niin löpöllä kone käy laillisesti, ei poliisit tarkista kuin ajoluvan.
- löböäki
Traktori kuluttaa dieseliä 25-50litraa satasella. Eikä tule juurikaan halvemmaksi ajaa polttoöljyllä nykyhinnolla.
Alle 10000e hintaluokasta et löydä yli 35km/h kulkevaa peliä ellet ikivanhaa nuhvettia osta.
jos halvalla löböllä uskallat ajella nii hanki rekisteristä poistettu diesel auto.
Eiku löböä tankkii ja menoks..- Täysin turhaa
Katsastamattoman auton käyttö ei pitkään kestä.
Turha neuvoa laittomuuksiin. Siinä tulee monia
päällekkäisiä rangasituksia. Katsastamaton ja
rekisteröimätön ajoneuvo ja väärä polttoaine
nyt ainakin. Nopeita traktoreita on muitakin
kuin ikivanhat nuffi. Vanhat natikat paineli 40-50 km nurkilla. Jos ajomatka on 10 km päivässä
niin mitä ihmettä teet traktori raketilla. - riskin.
Täysin turhaa kirjoitti:
Katsastamattoman auton käyttö ei pitkään kestä.
Turha neuvoa laittomuuksiin. Siinä tulee monia
päällekkäisiä rangasituksia. Katsastamaton ja
rekisteröimätön ajoneuvo ja väärä polttoaine
nyt ainakin. Nopeita traktoreita on muitakin
kuin ikivanhat nuffi. Vanhat natikat paineli 40-50 km nurkilla. Jos ajomatka on 10 km päivässä
niin mitä ihmettä teet traktori raketilla.Vakuuttamattomalla-rekisteröimättömälla-katsastamattomalla autolla kun ratsiaan ajat saat vain 10 päiväsakkoa yhteensä. Se tekee työttömällä henkilöllä jotain 100euroa, mikä on vain sadasosa siitä summsata minkä saat kun ajelet polttoöljyllä.
Joten ... - mopo.nen
riskin. kirjoitti:
Vakuuttamattomalla-rekisteröimättömälla-katsastamattomalla autolla kun ratsiaan ajat saat vain 10 päiväsakkoa yhteensä. Se tekee työttömällä henkilöllä jotain 100euroa, mikä on vain sadasosa siitä summsata minkä saat kun ajelet polttoöljyllä.
Joten ...Kustannuksia lisää myös se vähintään nelinkertainen vakuutusmaksu vakuuttamattomalla ajoneuvolla ja kolarin satuttua 10 kertainen.
Lisäksi et saa liikennevakuutuksesta korvausta jos vaikka ajat itse pyörätuoliin. :D - ei muullon
mopo.nen kirjoitti:
Kustannuksia lisää myös se vähintään nelinkertainen vakuutusmaksu vakuuttamattomalla ajoneuvolla ja kolarin satuttua 10 kertainen.
Lisäksi et saa liikennevakuutuksesta korvausta jos vaikka ajat itse pyörätuoliin. :DPoliiseja tienpäällä ei kiinnosta pätkääkään ajatko seisontavakuutetulla autolla, vai vakuutetulla.
Vakuutusyhtiöitä asia kiinnostaa, mutta vakuutusasiamiehet eivät ole tiempäällä kyselemässä.. - ....
ei muullon kirjoitti:
Poliiseja tienpäällä ei kiinnosta pätkääkään ajatko seisontavakuutetulla autolla, vai vakuutetulla.
Vakuutusyhtiöitä asia kiinnostaa, mutta vakuutusasiamiehet eivät ole tiempäällä kyselemässä.."Vakuutusyhtiöitä asia kiinnostaa, mutta vakuutusasiamiehet eivät ole tiempäällä kyselemässä.."
Mutta entä jos ajat jonkun päälle? Tai muuten aiheutat onnettomuuden, ja se vastapuoli vammautuu. Silloin olet korvausvastuussa, ja jos silloin ei ole vakuutukset kunnossa, niin sitten olet ongelmiesi kanssa ihan yksin.
Epätodennäköistähän se, mutta riski on sen verran suuri, että en suosittele. - sattuessa
.... kirjoitti:
"Vakuutusyhtiöitä asia kiinnostaa, mutta vakuutusasiamiehet eivät ole tiempäällä kyselemässä.."
Mutta entä jos ajat jonkun päälle? Tai muuten aiheutat onnettomuuden, ja se vastapuoli vammautuu. Silloin olet korvausvastuussa, ja jos silloin ei ole vakuutukset kunnossa, niin sitten olet ongelmiesi kanssa ihan yksin.
Epätodennäköistähän se, mutta riski on sen verran suuri, että en suosittele.tulee onkelmaksi se ettei ole vakuutusta.
En minäkää suosittele ajamaan polttoöljyllä... - Poliisin poika
ei muullon kirjoitti:
Poliiseja tienpäällä ei kiinnosta pätkääkään ajatko seisontavakuutetulla autolla, vai vakuutetulla.
Vakuutusyhtiöitä asia kiinnostaa, mutta vakuutusasiamiehet eivät ole tiempäällä kyselemässä..Poliiseilla on nykyisin tieto myös siitä onko ajoneuvo seisontavakuutuksessa, tarkistavat aina ratsian yhteydessä. Vakuutusyhtiöt ilmoittavat tietonsa poliisin tietojärjestelmään.
- Turhaako
Suoranainen trimmaus on melko turhaa ja mahdotontakin. Sen hinta on suurin este. Kierrosluvun nostaminen rajoitusta säätämällä on toki mahdollista. Itselläni särkyi syyläri tämän takia koneen tärinän lisääntyessä.
Yksi mahdollisuus on ratastaminen vaihteistossa
se vaan ei kaikeissa merkeissä onnistu. Ehkä
helpoin ja halvin on rengaskoon/kehän suurentaminen ja kierrosluvun nostaminen säätöjen
puitteissa. Tuohon 50 l/100 km kulutukseen en usko. Pieni takapotku traktori menee 20 l nurkille 100 km. Nelivedolla ei tapauksessasi ole tarvetta. Löpöllä ajamisen riskiä on turha
ottaa koska hintaero on melko pieni.- Nimetön
jos haluat nopean rattorin ja ei syö kyllä polttoainettakaan liikaa niin ota yhteyttä.
[email protected]
natikka kulkee 50km/h - ???
vanhoissa 02-sarjan valmeteissa oli mahdollisuus laittaa mekaaninen lisävaihde -hitrack -jolloin tyyppimerkintä oli 03 (703, 803 ja 903). Tuohon sai vaihdettua rattaat siten, että vauhti nousi. Esim. meidän 702 kulkee tuolla lisävaihteella 50 kmh ilman ylikierroksia.
- Toukohousu
Nimetön kirjoitti:
jos haluat nopean rattorin ja ei syö kyllä polttoainettakaan liikaa niin ota yhteyttä.
[email protected]
natikka kulkee 50km/hSiistikuntoinen hytillinen Natikka voisi olla
kohtuullinen ratkaisu. Samonin kaikki pienet hytilliset takaveto traktorit. Tuo 702 Valmet on aika iso kone autonkorvikkeeksi. Vanhan majurin ajettavuus on huono maantiellä. Ei sillä ole autonkorvikkeena maantiekäytössä mitään tekoa, eikä siinä taida olla hyttiäkään, ellei joku ole laittanut sellaiseen rättikoppia. Majurien ongelma alkaa olla sylinteriputkien syöpyminen.
Pienen tilan koneena se voi olla hyvinkin luja. - Nimetön
Toukohousu kirjoitti:
Siistikuntoinen hytillinen Natikka voisi olla
kohtuullinen ratkaisu. Samonin kaikki pienet hytilliset takaveto traktorit. Tuo 702 Valmet on aika iso kone autonkorvikkeeksi. Vanhan majurin ajettavuus on huono maantiellä. Ei sillä ole autonkorvikkeena maantiekäytössä mitään tekoa, eikä siinä taida olla hyttiäkään, ellei joku ole laittanut sellaiseen rättikoppia. Majurien ongelma alkaa olla sylinteriputkien syöpyminen.
Pienen tilan koneena se voi olla hyvinkin luja.tämä natikka on vm 77 ja siinä on sekuran koppi.
koneeseen laitettu uudet ohjauksen puslat, startti, akku, raidetanko, termostaatti.
kone on tosi hyvässä maalissa.
jos kiinnostaa tai haluaa kuvia niin ottakaa yhteyttä [email protected]
- Majuri!
Osta "majuri", elikkäs Fordsonin Major (Diesel, Power tai Super).
Jos väittäisin sen kestävän isältä pojalle, valehtelisin, sillä jo tähän mennessä ovat kestäneet isoisältä pojanpojalle.
Tekniikka on yksinkertaista (monimutkaiset viat mahdottomia). Ja kulutus vähäistä. Majurit ovat lisäksi kauniita niin näöltään kuin ääneltään... Riippuu tietysti vähän siitä miten on pidetty, tietenkään lommoille murjottu ja viimeiset 40 vuotta taivasalla viettänyt traktorin raato ei ole kaunis... Toisaalta ehkäpä semmoisestakin vielä saa kauniin, jos intoa ja taitoa riittää...
Nopeutta on tosin turha odottaa, majuri kulkee vain 30 km/h, ja asvaltilla ainakaan tuommoinen "hurjastelu" ei ole ihan mukavaa, kun renkaat täristävät pakostakin vähän... Majureilla ei ajeta nopeutta, vaan pituutta.
"lieneekö minkälaiset seuraukset jos kärähtää traktorikäytössä polttoöljyllä ajamisesta. "
Riippuu vähän... Jos traktori on työkoneeksi varustettu, niin sitten ei mitään. Eli eikun joku takakauha tai joku muu huomaamaton työväline kyytiin ja verottajalla ei ole mitään huomauttelemista asiaan... Tosin pahimmassa tapauksessa verottaja perii päivämaksut korkoineen siitä päivästä lähtien kun traktorin ostit, ja tietysti korotettuina.
Toisaalta majurin omistajalle on ihan sama vaikka kone polttelisi 98-oktaanista bensaa, kun sitä polttoainetta vaan kuluu niin älyttömän vähän, niin ne vähät eurot mitä polttoöljyllä voisi säästää ovat niin pientä siihen riskiin verrattuna, ettei se vaan kannata. - ei raha hukassa.
Minulla samanlainen tilanne ja tuolla ois evullisesti tiekarhu tarjolla.On hintaansa nähen hyvä peli nii vähän on "kuumetta pitäny.
- T-kortilla?
otsikossa kaikki
- kuskiksi
T-kortilla? kirjoitti:
otsikossa kaikki
Jaa semmosessa luulossa ainakin ollut kunhan ei jystä tietä.
- 80km/h ?
kuskiksi kirjoitti:
Jaa semmosessa luulossa ainakin ollut kunhan ei jystä tietä.
0tsikossa kaikki
- Pate
Osta tieliikennekäyttöön tarkoitettu traktori, vieläpä suhteellisen uusi jontikka. Kulkee.
- natikka 475
on nimittäin se ongelma että maatalous raktori on työkone mutta liikenneraktori vaan jos siinä on joku sopiva kone perässä.
tämä vaikuttaa siihen polttoainekysymykseen ja kortti vaatimukseen.
eli kannattaa olla semmonen raktori mikä kulkee kovaa mutta ei oo liikenne malli.
ostin omaan käyttöön juuri tämän takia vanhan kunnon natikan - On asia
natikka 475 kirjoitti:
on nimittäin se ongelma että maatalous raktori on työkone mutta liikenneraktori vaan jos siinä on joku sopiva kone perässä.
tämä vaikuttaa siihen polttoainekysymykseen ja kortti vaatimukseen.
eli kannattaa olla semmonen raktori mikä kulkee kovaa mutta ei oo liikenne malli.
ostin omaan käyttöön juuri tämän takia vanhan kunnon natikanTurha on ostella liikennetraktoreita tai uusia
Jontikoita. Samoin Nuffit ja majurit on museokamaa. ´Nuoresta´ja hyvästä Natikasta tai vastaavista saa ihan hyvän nurkkatraktorin. - ent.Nuffisti
On asia kirjoitti:
Turha on ostella liikennetraktoreita tai uusia
Jontikoita. Samoin Nuffit ja majurit on museokamaa. ´Nuoresta´ja hyvästä Natikasta tai vastaavista saa ihan hyvän nurkkatraktorin.Mitäs sillä nurkkatraktorilla on väliä, vaikka olisi vähän vanhempaakin sortia, meinaan Nuffinkin saa niin pirun helposti kulkemaan "isoa haipakkaa"!
- VARMER
ent.Nuffisti kirjoitti:
Mitäs sillä nurkkatraktorilla on väliä, vaikka olisi vähän vanhempaakin sortia, meinaan Nuffinkin saa niin pirun helposti kulkemaan "isoa haipakkaa"!
Kylläse vanaha kunnon FERKKU 65:on sitä jotaki on muuten maan parraimpia rattoreita.
- aktiivipalveluksessa...
On asia kirjoitti:
Turha on ostella liikennetraktoreita tai uusia
Jontikoita. Samoin Nuffit ja majurit on museokamaa. ´Nuoresta´ja hyvästä Natikasta tai vastaavista saa ihan hyvän nurkkatraktorin."Nuffit ja majurit on museokamaa."
Ehkäpä iältään, mutta nehän onkin tehty kestämään. Ja mitä väliä jos mittarissa on tunteja, ja valmistusvuodesta on ehtinyt kulua vähän pitempi tovi?
Tekniikka on vanhaa, mutta luotettavaa.
Ja sitä paitsi uudet ovat yleensä yli tuplasti raskaampia ja vievät polttoainetta reippaasti enemmän kuin majuri. Nuffista en sano mitään, koska en ole koskaan kokeillut, varmasti ihan kelpo kone.
Kesällä majurilla on oikeasti hauska ajelle pitkin pikkuteitä... Hidas meno ja hytittömyys tekevät siitä vain hauskempaa. Tietysti sateella ja talvella hytti on ihan kiva asia, mutta kuka sanoo että hytin pitäisi olla tehdastekoinen? Varmaan suurimmalla osalla majureista on jossain vaiheessa ollut joku kopin tapainen. Jos vain viitsii etsiä, niin varmaan voisi löytää ihan hyvän valmiinakin.
Ja mainittakoot, että yhä edelleen on joitain 50- ja 60-lukulaisia traktoreita apukoneina tiloilla, ja klapikoneiden voimanlähteinä niitä näkee enemmänkin.
Omanikin on edelleen aktiivipalveluksessa, ja sillä tehdään vuosittain yli 100 kuutiota klapeja. Istutetaan ja nostetaan perunat koko suvun tarpeiksi, ja ajellaan kesämökille ja takaisin ihan huvikseen.
Sano sinä vaan "museokamaksi" jos siltä tuntuu, mutta suuri osa noista ei ole vielä museoon tai romuiksi joutanut. Vielä on työsarkaa edessäpäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181