Funktionaalinen juoppo

Anonyymi

Oon vuosia yrittänyt lopettaa juomista. Dokaaminen ei oo koskaan vaikuttanut työpaikkoihin ja rahaa on aina jääny vuokraan, laskuihin ja ruokaan. Eli niin sanottu functional drunk.

Voin olla pitkiäkin aikoja täysin ilman alkoholia. Harvoin ees tulee oloa että on pakko saada viinaa. Ongelma puskee läpi heti kun sen ensimmäisen annoksen ottaa. Ei vaan pysty lopettaa. Ja aamulla taas hävettää ja pelottaa kun muisti on kateissa. Eikä ees sillee että muistikuvat palais pätkittäin, vaan multa katoaa monta tuntia ihan kokonaan. On tullu tehtyä ja sanottua monta asiaa mitkä kaduttaa pohjattomasti. Toki en itse niistä mitään muista, mutta kavereiden kertomukset on ollu karua kuunneltavaa.

Lähipiiri ei pidä mun dokaamista ongelmana. Kun oon puhunu että haluisin hakee apua kun en halua jatkaa enää näin, kaikki nauraa ja sanoo vaan että kyllä se siitä kunhan darra taas helpottaa. Sillon ku yritän olla ilman viinaa esim jossain juhlissa, ihmiset yrittää väkisin saada mua juomaan ku "oot hauskempi kännissä". Lähipiirille oon sanonu että koen olevani alkoholisti, se johtaa aina hihittelyyn että "niinhän me kaikki".

Tiiän ettei mua oteta tosissaan, enkä siks halua lähipiirin kanssa asiasta enää ees yrittää puhua. Jätän menemättä häihin sun muihin hienompiin juhliin koska tiedän etten pysy selvinpäin, enkä voi koskaan tietää mitä sitä tulis kännissä sekoiltua. Tässä rupee jo mökkihäperöityy kun ei vaan uskalla mennä tilaisuuksiin tai paikkoihin missä on houkutuksia. En koskaan juo yksin, joten himassa itekseen pysyttely on ainoo keino pitää korkki kiinni.

On tullu tehtyy ja sanottuu niin paljon tyhmyyksiä mitä häpeen varmaan hautaan asti. En vaan oo uskaltanu mennä lääkäriin ja sanoa ääneen että oon alkoholisti ja tarviin apua. Selitän itelleni etten oo alkkis koska en ryyppää koko ajan. Valehtelen itelleni että kyllä mä pystyn pitää juomisen kurissa, vaikka lähes joka kerta menee överiks. En mä halua sitä leimaa mikä otsaan tulee jos myöntää olevansa alkkis.

Kerään rohkeutta että saisin varattua ens viikolle lääkäriajan ja oikeesti saisin sanottua ääneen että haluun apua alkoholismiin. Kova paikka myöntää omalla naamalla ja nimellä jolleki tää.

10

1751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se, että juominen menee överiksi, muisti pätkii ja tulee sekoiltua, tee vielä kenestäkään alkoholistia.
      Kaikille alkoholi ei vaan yksinkertaisesti sovi. Kertakännikin voi johtaa monenlaisiin ongelmiin, joista joutuu tavalla tai toisella kärsimään koko loppuelämän ajan.

    • "Harvoin ees tulee oloa että on pakko saada viinaa. "
      "Jätän menemättä häihin sun muihin hienompiin juhliin koska tiedän etten pysy selvinpäin"

      Hieman ristiriitaista, eh? Ja jos juominen tuntuu pahalta ja vaivaa selvinäkin kausina, se on ongelma vaikka talo ja tavarat, työpaikka ja maine olisivat tallella, maksa ja haima ehjinä eikä asfalttirupea missään. Yksinkertaisin ratkaisu olisi jättää se ensimmäinen ryyppi ottamatta.

    • Anonyymi

      Sijainti koukuttaa. Eivät tilanteet.

      Keväisin ja syksyisin vedän 4 - 6:n viikon putkia Espanjassa. Klo 9:n aamualoituksista on tullut tapa. Takakuppilaan maitokahville ja siinä ohessa mojova paukku brandyä. 1,70€ aromilasi leveimpään kohtaan.

      Vuoden mittaan tulee muutama viikon tai kahden mittainen jakso jolloin häpöstelen mutta maltillisemmin. Kotioloissa en ota mitään a-tuotetta. Ei vaan tee mieli eikä kuulu asiaan.
      AI risteilyillä saattaa lipsahtaa. Viimeeksi viikon aikana kirjaantui rannekkeeseeni 65 a-annosta. Satamapaikoissa noin 30kpl lisää.

      Olen 76v ikäinen ja maksani on loistavassa kunnossa. Pitkän altistusajan kuormituskerroin oli Espanjasta palattuamme lokakuussa 26 kun viitearvon yläraja on 60.

      • Anonyymi

        Olet tuota ryyppykuntoasi ennenkin täällä kehuskellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tuota ryyppykuntoasi ennenkin täällä kehuskellut.

        Ärsyttääkö se jos joku on tyytyväinen olotilaansa. Tosiasian toteaminen ei ole kehumista. Se muuttuu kehumiseksi kateellisen korvien välissä!

        Piiloviesti on se, ettei tervehenkinen juopottelu ole epäterveellistä kun pitää välillä raittiita kuntoilujaksoja.


    • Anonyymi

      Hei!
      Tutustu ja kirjoita ajatuksistasi Päidefoorumille! Saat sieltä vertaistukea. Suosittelen. Sen avulla olen ollut nyt vuoden juomatta. Toivoa on.

    • Anonyymi

      Toivon kaikkea hyvää elämääsi. Puolisoni kuoli alkoholismiin 3 kuukautta sitten,ja hänen alkoholismi sairaus eteni hitaasti, mutta varmasti kuolemaa kohti. Rinnalla oli vaikea olla, ja tein kaikkeni, että hän ei jäisi yksin heikoimmilla hetkillä. Kauhea sairaus, joka vie hautaan ennen aikaisesti liian monta hyvää ihmistä. Älkää puolisot jääkö mahdollistamaan alkoholistin elämää, vaan lähtemällä saatatte pelastaa myös alkoholistin. Puolisoni oli kuolematon kännissä, mikä vei hänet myös hautaan. Enää ei hänen tarvitse kärsiä sairautta, joka tappoi hänet hitaasti. Puolisoni ei saanut a-klinikalta mitään apua sairauteensa, koska työntekijätkään eivät uskoneet alkoholi ongelmaa , kun alkoholisti osasi niin hyvin valehdella. Alkoholisti valehtelee ja manipuloi myös ammatti-ihmiset todella hyvin, eikä läheisten huolta eikä totuutta kuunnella. Lääkkeet ja alkoholi aiheuttavat vaan lisää pään sekoittumista.

    • Anonyymi

      Juotko omaan piikkiin vai onko tilaisuuksissa tarjolla ilmaista viinaa. Itse olen ilmaiselle tarjoilulle heikko ja kyllä harmittaa jälkeenpäin kun 15 eurolla olisi saanut enempi kuin ympärikännit omalla kustannuksella viinakaupasta kotona, mutta kun on ilmaista niin munaa itsensä olemalla jatkuvasti hanalla, vaikka en muuten törttöilekään. Joku peritty nuukuus.
      Olisitkohan itsellesi liian ankara. Jos et juo säännöllisesti, niin harvat överit ei kyllä viittaa alkoholismiin. Jos kaverisikin sanovat ettei haittaa, niin oletko mokannutkaan kovin pahasti. Olen itse itseni-syyllistäjä sekä kännin jälkeen että muutenkin, se on ihan oma "tauti". Miettii liikaa omaa käyttäytymistään.
      Voisiko sinulla olla esiintymisen kanssa ongelma. Kun menet tilaisuuteen niin huomaat kaikki muut muka varmemmiksi, paremmin pukeutuneiksi ja näköisiksi ja tunnet alemmuutta. Itsellä oli tämä vuosia, punastuinkin heti kun piti puhua jotakin. Nyt olen huomannut että yleensä ihmiset ovat epävarmoja, ja pystyn keskustelemaan kutsuilla moninaisista asioista, tyhjänpäiväisistäkin.

    • Anonyymi

      Kokeile naltreksonia tai nalmefeenia. Nämä lääkkeet ei joka tapauksessa auta, mutta sun tapauksessa voisi olla hyötyä. Olen kokeillut itse. Auttoi ns. kittaamiseen. Ennen join vaikkapa 12 kaljaa kerralla, mutta nalmefeenia popsiessa tuli jo neljännen kaljan kohdalla sellanen fiilis, että ei vaan maistu enää.

    • Anonyymi

      Paljonhan mahdollisesta alkoholismista kertoisi sekin, jos uskallat itsellesi kertoa todelliset määrät. Alkoholisti nimittäin puolittaa juomansa määrät ja päivät aivan satavarmasti. Ja nämä puolitotuudet hän sitten kertoo muille totuuksina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe