Hiilineutraali vene

Anonyymi

Haluaisin ostaa mahdollisimman hiilineutraalin veneen. Minkä ostaisin?

Nyt käytössä on 36 jalkainen purjevene, mutta lasten kasvamisen seurauksena pitäisi saada pikkuisen enemmän tilaa ja asuttavuutta.

6

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hanki käytetty puuvene ilman moottoria. Siinä on sitoutunutta CO2:ta joka ei vapaudu. Toiseksi paras teko on ostaa uusi puupurjevene. Silloin nuo Stadin city-vihreät pääsevät päästämään Hanasaaren tulevalla puunpoltollaan vähemmän CO2:ta ilmaan.

      Jos luovut pahasta ilmastoahdistuksestasi, niin voit jo ostaa kunnon veneen tarpeeseesi.

    • Puinen puupurjevene tai upppoumarunkoinen puinenmoottorivene taloudellisella nykyaikaisella dieselhybridi moottorilla ja tankissa Neste My dieseliä. Uusi tai käytetty. Ei väliä. Tilaa, kuljetuskapasiteettia ja ekologisuutta jos hakee, niin sellainen kunnon Storbåt olisi varmaan oiva ratkaisu

    • Anonyymi

      Puun biomassasta vain alle 20% päätyy veneeksi ja loput menevät ilmakehään lisäämään hiilidioksidia. Toisaalta puu lahoaa joka tapauksessa joskin se voi luonnossa tapahtua vasta 100 vuota myöhemmin ja samalla sen suojassa kasvaa uusia puita.

      Jos vene on pakko hankkia, niin rakennusaineesta riippumatta koolla on suuri merkitys. Mitä kevyempi, sen parempi.

      Liikuttamisessa airot ovat todennäköisesti kaikkein ekologisin tapa, mutta se rajoittaa matkaa. Purjeet ovat varmaan toiseksi ekologisin kunhan masto ja sen vaatimat rakenteet vaijereineen eivät lisää massaa paljoa. Niissäkin materiaalivalinnalla on paljon merkitystä.

      Heittäisin ilmaan ajatuksen vanhasta perinteisestä postijollasta. Materiaaliksi voisi soveltua rotovalettu polyeteeni. Polyeteeni on petrokemian sivutuote eikä sitä varten tarvitse pumpata yhtään öljyä maasta. Se on kestävä hiilivarasto ja helppo kierrättää.

      • Anonyymi

        Onko postijolla sopiva jos etsii 36 jalkaiselle perheveneelle isompaa vaihtoehtoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko postijolla sopiva jos etsii 36 jalkaiselle perheveneelle isompaa vaihtoehtoa?

        Samoilla linjoilla oltiin, mutta mahtoi mennä Storbåt ja postijolla sekaisin. Sen haluaisin nähdä. Rotaatiovalettu muovinen perinteinen storbåt .

        Hevonpaskaa koko touhu. Jos haluaa veneen hankinnalla pelastaa maailman, niin pitää vanhan tai ostaa käytetyn, jonka hiilidioksidit on jo päästetty ilmakehään ja menee purjeilla. Aurinkopaneeleita sitten katolle sähkön tuotantoon. Yhden veneen co2 päästöillä ei paljon vielä kuussa käydä. varsinkin jos vene on jo tehty.

        Itsellä vm 73 mäntyfiskari, jossa 42hp uusi diesel, joka vie 3,5l/h jos olisi vielä ekologisempi, sen pakoputkesta tulisi männynneulasia.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Samoilla linjoilla oltiin, mutta mahtoi mennä Storbåt ja postijolla sekaisin. Sen haluaisin nähdä. Rotaatiovalettu muovinen perinteinen storbåt .

        Hevonpaskaa koko touhu. Jos haluaa veneen hankinnalla pelastaa maailman, niin pitää vanhan tai ostaa käytetyn, jonka hiilidioksidit on jo päästetty ilmakehään ja menee purjeilla. Aurinkopaneeleita sitten katolle sähkön tuotantoon. Yhden veneen co2 päästöillä ei paljon vielä kuussa käydä. varsinkin jos vene on jo tehty.

        Itsellä vm 73 mäntyfiskari, jossa 42hp uusi diesel, joka vie 3,5l/h jos olisi vielä ekologisempi, sen pakoputkesta tulisi männynneulasia.

        Olet oikeassa siinä, että kierrätys on hyvä vaihtoehto kunhan koko venettä ei tarvitse rakentaa uudelleen kunnostuksessa.
        Ja tarkoitin nimenomaan postijollaa.
        Storbåtin rotovalu voisi olla haastellista eikä lopputulos olisi välttämättä enää kevyt koska jäykkyyden pitää olla suurehko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe