Miksi kitkarenkaan jääpito katoaa niin nopeasti? Ärsyttää, kun on ostanut kalliit kitkarenkaat.

Anonyymi

Ostin vuosi sitten uudet Contintental 7 kitkat. Yllätyin kuinka hyvin uusi kitka piti jopa jäällä. Mutta nyt toisena talvena jääpito selkeästi heikompi, ihan kuin pito olisi kesän aikana selvästi vähentynyt kun kumi hieman kovettunut. Kilometrejäkin tuli vain 2000km viime talvena joten renkaat ei edes kuluneet.

Ainakin kun kokeilee koputtaa rengasta, kuulostaa jotenkin kovemmalta nyt vuoden jälkeen. Kun ajattelee että kitkarenkaan pito perustuu täysin kumin pehmeyteen, niin ehkä on loogista että pito heikkenee suoraan verrannollisesti renkaan ikään kun kumi kovettuu vuosi vuodelta.

Kyllä näillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta selkeä heikennys kyllä viime talven pitoon. Eli ei taida olla mitään mahdollisuutta säilyttää kitkojen pitoa kun aika kovettaa?

30

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä nyt viitsi keksiä noita älyttömiä juttuja.

    • Anonyymi

      Satu-Setä vauhdissa.

    • Anonyymi

      Viime keväänä tuli autonvaihdon mukana uudet kitkat. Aina ajanut nastoilla. Viime keväänä yllätyin kun lumella liikennevaloista pääsin lähtemään ruopimatta, nastoilla en. Eilen ihmettelin kun liukas ajokeli mustaajäätä, liikennevaloista ruopimatta liikkeelle, nasta autoilijat ruopivat vieressä. Vesijäinen hiekkatie viime keväänä oli pidollisesti surkea sitä kokeiltuani. Omiin ajoihin ei tarvetta enää palata nastoihin.

      • Anonyymi

        Aina vaan jaksaa kummastuttaa nämä tyypit, jotka ihmettelevät, kun kitkoista ei kuulu samanlaista raapivaa ääntä kuin nastoista, kun rengas pyörii liukkaalla tyhjää....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina vaan jaksaa kummastuttaa nämä tyypit, jotka ihmettelevät, kun kitkoista ei kuulu samanlaista raapivaa ääntä kuin nastoista, kun rengas pyörii liukkaalla tyhjää....

        Kitkarenkailla pyrkii lähtemään liikkeille sutimatta, koska sen huomaa heti että pito on silloin huonompi.

        Nastarenkasita sen sijaan lähtee rouhea ääni sutiessa, joten tulee tunne että pitoa löytyy, vaikka sekin pitää sutiessa huonommin kuin sutimatta.

        Liikkeille lähtö sutimattomilla kitkolla onnistuu yhtä tehokkaasti kuin sutivilla nastoilla, tämän olen todennut lukemattomia kertoja liikennevaloissa.


    • Anonyymi

      Nastajyrsijä yrittää nyt kääntää mustaa valkoiseksi. Aika heikolla menestyksellä, muttei voi kauhalla ottaa, kun on lusikalla annettu.

      Nastajyrsijältä on turha odottaa muuta kuin satuja. Kunnon talvirenkaista näillä ei ole kokemuksia, kun ei ole varaa uusiin renkaisiin. Ajelevat rippukouluikäisillä jyrsimillä ja selittävät näin maksimoivansa turvallisuutta. Onneksi valtaosa näistä epävarmoista kuskeista jää kotiin, kun talvikeli yllättää. Tämä tietenkin auttaa parantamaan jyrsimien turvallisuustilastoja - ei tule kolareita, kun ei autot ole huonolla kelillä lainkaan ajossa.

      • Anonyymi

        Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.

        Minä pärjään kitkoilla oikein hyvin, en enää palaa nastoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.

        Tänään vaihdoin kaksi päivää vanhat Hankookit Continentaalin kitkoihin, loppui järjetön jylinä ja ulina. Pitoa riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään vaihdoin kaksi päivää vanhat Hankookit Continentaalin kitkoihin, loppui järjetön jylinä ja ulina. Pitoa riittää.

        Olipa hauska satu, suunnittelitko tätä avausta pitkäänkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa hauska satu, suunnittelitko tätä avausta pitkäänkin?

        Joo, apauttia rallaa 5 sekkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.

        Kuski on lelu , ne renkaat kesää tee ja edellisen talven lumia aloittajalle ei sada tänäkään vuonna ja sille kenen nastojen ropina on huminaa on kuulovamma,,,,


    • Anonyymi

      Ei se jääkään niitä lämmitä.

    • Anonyymi

      Tuota semmoista kun autoni oli huollossa sain ajoon samanlaisen volvon kuin itsellä mutta nastarenkain ja voi mahoton sitä ropinaa ja sitten jarutus märällä,
      niin kuin tämä talvi tähän asti poronhoitoalueen alapuolella siis parkanon eteläpuolen on ollut märkä, vetinen niin se että jarrutuspito on huono nastoilla, no onhan se nyt selvä pyöristyneet metallipiikit ei oikein pure kiveen, kun se sidosainehan on jo jyrsitty nastoilla pois oli yllätys myös liikenneympyröissä pusketti erilaila kuin kitkoilla joilla en ole huomannut mitään vastaavaa, niin onko muilla tätä kokemusta, 2000 luvulta asti kitkoilla olen ajellut

      • Anonyymi

        Tervetuloa takaisin ystävämme pikku jyrsijä aka kitkaguru. Tälläinen satu tällä kertaa - sorry, keksi jotain uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervetuloa takaisin ystävämme pikku jyrsijä aka kitkaguru. Tälläinen satu tällä kertaa - sorry, keksi jotain uutta.

        Anonyymi apina! Hei kaikki edellisessä on totta!
        Miksi miksi ja miksi pitäisi kenelläkään olla nastarenkaat se pienepienen eron takia joka renkaiden ja varsinkin nastojne kuluessa ja irrotessa ja lennellessä tuulilaseihin vain pienenee sekö perussuomalisen lihansyöjän märkäuni on aja nastoilla vaikkei tien pito sitä kestä eikä tämänkään päivän sohjo kelissä ole sen mitään parempaa tekemistä nastoilla vai onko??


      • Anonyymi

        Sama kokemus. Ajelin parikymmentä vuotta nastoilla ja nyt parikymmentä vuotta kitkoilla. Kitkat ovat hyvin riittäneet. Suuri osa ruopii nastoilla kuukausimääriä, ilman syytä. Kuluttavat vaan nastojaan ja teidemme asvalttia.


    • Anonyymi

      Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla

      Kolmen vuoden tarkastelujaksolla 2015-2017 kaikista onnettomuuksista vain 3,6 prosenttia ajettiin kitkarenkailla. Talvikelissä onnettomuuksista ajettiin kitkarenkailla enää vain 2,6 prosenttia.

      Viime vuonna Trafin eli nykyisen Traficomin talvirengastutkimuksessa kitkarenkaiden osuus henkilöautoissa oli noussut 13,7 prosenttiin. Vuonna 2017 arvioitiin, että pääkaupunkiseudulla kitkarenkaat olisivat jopa joka viidennessä henkilöautossa.

      https://yle.fi/uutiset/3-10689503

      • Anonyymi

        ^siinä se taas nähtiin. Jyrsimet ovat välikelin renkaat, joilla pärjää ainoastaan tien ollessa kunnolla suolattu. Kun talvikeli yllättää, jyrsijästä tulee helposti tilastomerkintä.


    • Anonyymi

      Sun kannattaa siirtyä julkisiin kulkuneuvoihin talven ajaksi! Ei se pito mihinkään katoa VAAN sun ajotaitos!

    • Anonyymi

      Sulla on ehkä renkaissa pyörimissuunnat väärin päin jos ne ovat viimetalvesta jotenkin muuttuneet tms.

      Toisessa autossa 5 vuotta vanhat kitkat ja niistä alkaa nyt huomaamaan että ei ole enää uuden veroiset, tosin pitakin lähenee jo neljää milliä, eli seuraavaksi talveksi tulee uudet (luultavasti myös auto vaihtuu).

      • Anonyymi

        Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
        Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
        Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
        Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
        Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.

        Taitaa olla enemmän uskon asia kuin oikeasti muuttuneet ominaisuudet. Ei kukaan voi perseellä tuntea ja muistaa miten renkaat piti viime talvena tai edes viimeviikolla, koska olosuhde ei taatusti ole täysin samanlainen.
        Ihan vastaavaa kun älyköt kehuvat kiinalaisia renkaita kun heti ne tuntuivat paremmilta kuin 10 vuotta vanhat loppuun ajetut nastansa menettäneet merkkirenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
        Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
        Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.

        Taitaa olla enemmän uskon asia kuin oikeasti muuttuneet ominaisuudet. Ei kukaan voi perseellä tuntea ja muistaa miten renkaat piti viime talvena tai edes viimeviikolla, koska olosuhde ei taatusti ole täysin samanlainen.
        Ihan vastaavaa kun älyköt kehuvat kiinalaisia renkaita kun heti ne tuntuivat paremmilta kuin 10 vuotta vanhat loppuun ajetut nastansa menettäneet merkkirenkaat.


    • Anonyymi

      Kyllä karhea paljas asfaltti vie kitkarenkaista nopeasti parhaan pidon. Toinen on ulkoreunojen kuluminen ja pyöristyminen, joka riippuu kyllä myös ajotavasta. Ei kitkoilla ajeta isältä pojalle samoilla renkailla kuten Tojomiehet nastoilla.

      • Anonyymi

        Ajoin samoilla Nokian R2 kitkoilla neljä talvea, en kyllä voi sanoa että pito olisi mitenkään heikentynyt niin että olisi huomannut.


      • Anonyymi

        Jos renkaista kuluu ulkoreunat ja pyöristyy, ohjauskulmat on persiillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos renkaista kuluu ulkoreunat ja pyöristyy, ohjauskulmat on persiillään.

        Niin kai asfalttikaarteet ja kiihdytykset aina täysillä.


    • Helsingissä kitkat kyl parhaat

      • Anonyymi

        Take a break, take a kitkat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      280
      4733
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3056
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      49
      2939
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1531
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1232
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1179
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      986
    8. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      971
    9. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      959
    10. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      941
    Aihe