Miksi kitkarenkaan jääpito katoaa niin nopeasti? Ärsyttää, kun on ostanut kalliit kitkarenkaat.

Anonyymi

Ostin vuosi sitten uudet Contintental 7 kitkat. Yllätyin kuinka hyvin uusi kitka piti jopa jäällä. Mutta nyt toisena talvena jääpito selkeästi heikompi, ihan kuin pito olisi kesän aikana selvästi vähentynyt kun kumi hieman kovettunut. Kilometrejäkin tuli vain 2000km viime talvena joten renkaat ei edes kuluneet.

Ainakin kun kokeilee koputtaa rengasta, kuulostaa jotenkin kovemmalta nyt vuoden jälkeen. Kun ajattelee että kitkarenkaan pito perustuu täysin kumin pehmeyteen, niin ehkä on loogista että pito heikkenee suoraan verrannollisesti renkaan ikään kun kumi kovettuu vuosi vuodelta.

Kyllä näillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta selkeä heikennys kyllä viime talven pitoon. Eli ei taida olla mitään mahdollisuutta säilyttää kitkojen pitoa kun aika kovettaa?

30

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä nyt viitsi keksiä noita älyttömiä juttuja.

    • Anonyymi

      Satu-Setä vauhdissa.

    • Anonyymi

      Viime keväänä tuli autonvaihdon mukana uudet kitkat. Aina ajanut nastoilla. Viime keväänä yllätyin kun lumella liikennevaloista pääsin lähtemään ruopimatta, nastoilla en. Eilen ihmettelin kun liukas ajokeli mustaajäätä, liikennevaloista ruopimatta liikkeelle, nasta autoilijat ruopivat vieressä. Vesijäinen hiekkatie viime keväänä oli pidollisesti surkea sitä kokeiltuani. Omiin ajoihin ei tarvetta enää palata nastoihin.

      • Anonyymi

        Aina vaan jaksaa kummastuttaa nämä tyypit, jotka ihmettelevät, kun kitkoista ei kuulu samanlaista raapivaa ääntä kuin nastoista, kun rengas pyörii liukkaalla tyhjää....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina vaan jaksaa kummastuttaa nämä tyypit, jotka ihmettelevät, kun kitkoista ei kuulu samanlaista raapivaa ääntä kuin nastoista, kun rengas pyörii liukkaalla tyhjää....

        Kitkarenkailla pyrkii lähtemään liikkeille sutimatta, koska sen huomaa heti että pito on silloin huonompi.

        Nastarenkasita sen sijaan lähtee rouhea ääni sutiessa, joten tulee tunne että pitoa löytyy, vaikka sekin pitää sutiessa huonommin kuin sutimatta.

        Liikkeille lähtö sutimattomilla kitkolla onnistuu yhtä tehokkaasti kuin sutivilla nastoilla, tämän olen todennut lukemattomia kertoja liikennevaloissa.


    • Anonyymi

      Nastajyrsijä yrittää nyt kääntää mustaa valkoiseksi. Aika heikolla menestyksellä, muttei voi kauhalla ottaa, kun on lusikalla annettu.

      Nastajyrsijältä on turha odottaa muuta kuin satuja. Kunnon talvirenkaista näillä ei ole kokemuksia, kun ei ole varaa uusiin renkaisiin. Ajelevat rippukouluikäisillä jyrsimillä ja selittävät näin maksimoivansa turvallisuutta. Onneksi valtaosa näistä epävarmoista kuskeista jää kotiin, kun talvikeli yllättää. Tämä tietenkin auttaa parantamaan jyrsimien turvallisuustilastoja - ei tule kolareita, kun ei autot ole huonolla kelillä lainkaan ajossa.

      • Anonyymi

        Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.

        Minä pärjään kitkoilla oikein hyvin, en enää palaa nastoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.

        Tänään vaihdoin kaksi päivää vanhat Hankookit Continentaalin kitkoihin, loppui järjetön jylinä ja ulina. Pitoa riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään vaihdoin kaksi päivää vanhat Hankookit Continentaalin kitkoihin, loppui järjetön jylinä ja ulina. Pitoa riittää.

        Olipa hauska satu, suunnittelitko tätä avausta pitkäänkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa hauska satu, suunnittelitko tätä avausta pitkäänkin?

        Joo, apauttia rallaa 5 sekkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.

        Kuski on lelu , ne renkaat kesää tee ja edellisen talven lumia aloittajalle ei sada tänäkään vuonna ja sille kenen nastojen ropina on huminaa on kuulovamma,,,,


    • Anonyymi

      Ei se jääkään niitä lämmitä.

    • Anonyymi

      Tuota semmoista kun autoni oli huollossa sain ajoon samanlaisen volvon kuin itsellä mutta nastarenkain ja voi mahoton sitä ropinaa ja sitten jarutus märällä,
      niin kuin tämä talvi tähän asti poronhoitoalueen alapuolella siis parkanon eteläpuolen on ollut märkä, vetinen niin se että jarrutuspito on huono nastoilla, no onhan se nyt selvä pyöristyneet metallipiikit ei oikein pure kiveen, kun se sidosainehan on jo jyrsitty nastoilla pois oli yllätys myös liikenneympyröissä pusketti erilaila kuin kitkoilla joilla en ole huomannut mitään vastaavaa, niin onko muilla tätä kokemusta, 2000 luvulta asti kitkoilla olen ajellut

      • Anonyymi

        Tervetuloa takaisin ystävämme pikku jyrsijä aka kitkaguru. Tälläinen satu tällä kertaa - sorry, keksi jotain uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervetuloa takaisin ystävämme pikku jyrsijä aka kitkaguru. Tälläinen satu tällä kertaa - sorry, keksi jotain uutta.

        Anonyymi apina! Hei kaikki edellisessä on totta!
        Miksi miksi ja miksi pitäisi kenelläkään olla nastarenkaat se pienepienen eron takia joka renkaiden ja varsinkin nastojne kuluessa ja irrotessa ja lennellessä tuulilaseihin vain pienenee sekö perussuomalisen lihansyöjän märkäuni on aja nastoilla vaikkei tien pito sitä kestä eikä tämänkään päivän sohjo kelissä ole sen mitään parempaa tekemistä nastoilla vai onko??


      • Anonyymi

        Sama kokemus. Ajelin parikymmentä vuotta nastoilla ja nyt parikymmentä vuotta kitkoilla. Kitkat ovat hyvin riittäneet. Suuri osa ruopii nastoilla kuukausimääriä, ilman syytä. Kuluttavat vaan nastojaan ja teidemme asvalttia.


    • Anonyymi

      Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla

      Kolmen vuoden tarkastelujaksolla 2015-2017 kaikista onnettomuuksista vain 3,6 prosenttia ajettiin kitkarenkailla. Talvikelissä onnettomuuksista ajettiin kitkarenkailla enää vain 2,6 prosenttia.

      Viime vuonna Trafin eli nykyisen Traficomin talvirengastutkimuksessa kitkarenkaiden osuus henkilöautoissa oli noussut 13,7 prosenttiin. Vuonna 2017 arvioitiin, että pääkaupunkiseudulla kitkarenkaat olisivat jopa joka viidennessä henkilöautossa.

      https://yle.fi/uutiset/3-10689503

      • Anonyymi

        ^siinä se taas nähtiin. Jyrsimet ovat välikelin renkaat, joilla pärjää ainoastaan tien ollessa kunnolla suolattu. Kun talvikeli yllättää, jyrsijästä tulee helposti tilastomerkintä.


    • Anonyymi

      Sun kannattaa siirtyä julkisiin kulkuneuvoihin talven ajaksi! Ei se pito mihinkään katoa VAAN sun ajotaitos!

    • Anonyymi

      Sulla on ehkä renkaissa pyörimissuunnat väärin päin jos ne ovat viimetalvesta jotenkin muuttuneet tms.

      Toisessa autossa 5 vuotta vanhat kitkat ja niistä alkaa nyt huomaamaan että ei ole enää uuden veroiset, tosin pitakin lähenee jo neljää milliä, eli seuraavaksi talveksi tulee uudet (luultavasti myös auto vaihtuu).

      • Anonyymi

        Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
        Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
        Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
        Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
        Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.

        Taitaa olla enemmän uskon asia kuin oikeasti muuttuneet ominaisuudet. Ei kukaan voi perseellä tuntea ja muistaa miten renkaat piti viime talvena tai edes viimeviikolla, koska olosuhde ei taatusti ole täysin samanlainen.
        Ihan vastaavaa kun älyköt kehuvat kiinalaisia renkaita kun heti ne tuntuivat paremmilta kuin 10 vuotta vanhat loppuun ajetut nastansa menettäneet merkkirenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
        Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
        Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.

        Taitaa olla enemmän uskon asia kuin oikeasti muuttuneet ominaisuudet. Ei kukaan voi perseellä tuntea ja muistaa miten renkaat piti viime talvena tai edes viimeviikolla, koska olosuhde ei taatusti ole täysin samanlainen.
        Ihan vastaavaa kun älyköt kehuvat kiinalaisia renkaita kun heti ne tuntuivat paremmilta kuin 10 vuotta vanhat loppuun ajetut nastansa menettäneet merkkirenkaat.


    • Anonyymi

      Kyllä karhea paljas asfaltti vie kitkarenkaista nopeasti parhaan pidon. Toinen on ulkoreunojen kuluminen ja pyöristyminen, joka riippuu kyllä myös ajotavasta. Ei kitkoilla ajeta isältä pojalle samoilla renkailla kuten Tojomiehet nastoilla.

      • Anonyymi

        Ajoin samoilla Nokian R2 kitkoilla neljä talvea, en kyllä voi sanoa että pito olisi mitenkään heikentynyt niin että olisi huomannut.


      • Anonyymi

        Jos renkaista kuluu ulkoreunat ja pyöristyy, ohjauskulmat on persiillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos renkaista kuluu ulkoreunat ja pyöristyy, ohjauskulmat on persiillään.

        Niin kai asfalttikaarteet ja kiihdytykset aina täysillä.


    • Helsingissä kitkat kyl parhaat

      • Anonyymi

        Take a break, take a kitkat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe