Ostin vuosi sitten uudet Contintental 7 kitkat. Yllätyin kuinka hyvin uusi kitka piti jopa jäällä. Mutta nyt toisena talvena jääpito selkeästi heikompi, ihan kuin pito olisi kesän aikana selvästi vähentynyt kun kumi hieman kovettunut. Kilometrejäkin tuli vain 2000km viime talvena joten renkaat ei edes kuluneet.
Ainakin kun kokeilee koputtaa rengasta, kuulostaa jotenkin kovemmalta nyt vuoden jälkeen. Kun ajattelee että kitkarenkaan pito perustuu täysin kumin pehmeyteen, niin ehkä on loogista että pito heikkenee suoraan verrannollisesti renkaan ikään kun kumi kovettuu vuosi vuodelta.
Kyllä näillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta selkeä heikennys kyllä viime talven pitoon. Eli ei taida olla mitään mahdollisuutta säilyttää kitkojen pitoa kun aika kovettaa?
Miksi kitkarenkaan jääpito katoaa niin nopeasti? Ärsyttää, kun on ostanut kalliit kitkarenkaat.
30
200
Vastaukset
- Anonyymi
Älä nyt viitsi keksiä noita älyttömiä juttuja.
- Anonyymi
Satu-Setä vauhdissa.
- Anonyymi
Viime keväänä tuli autonvaihdon mukana uudet kitkat. Aina ajanut nastoilla. Viime keväänä yllätyin kun lumella liikennevaloista pääsin lähtemään ruopimatta, nastoilla en. Eilen ihmettelin kun liukas ajokeli mustaajäätä, liikennevaloista ruopimatta liikkeelle, nasta autoilijat ruopivat vieressä. Vesijäinen hiekkatie viime keväänä oli pidollisesti surkea sitä kokeiltuani. Omiin ajoihin ei tarvetta enää palata nastoihin.
- Anonyymi
Aina vaan jaksaa kummastuttaa nämä tyypit, jotka ihmettelevät, kun kitkoista ei kuulu samanlaista raapivaa ääntä kuin nastoista, kun rengas pyörii liukkaalla tyhjää....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina vaan jaksaa kummastuttaa nämä tyypit, jotka ihmettelevät, kun kitkoista ei kuulu samanlaista raapivaa ääntä kuin nastoista, kun rengas pyörii liukkaalla tyhjää....
Kitkarenkailla pyrkii lähtemään liikkeille sutimatta, koska sen huomaa heti että pito on silloin huonompi.
Nastarenkasita sen sijaan lähtee rouhea ääni sutiessa, joten tulee tunne että pitoa löytyy, vaikka sekin pitää sutiessa huonommin kuin sutimatta.
Liikkeille lähtö sutimattomilla kitkolla onnistuu yhtä tehokkaasti kuin sutivilla nastoilla, tämän olen todennut lukemattomia kertoja liikennevaloissa.
- Anonyymi
Nastajyrsijä yrittää nyt kääntää mustaa valkoiseksi. Aika heikolla menestyksellä, muttei voi kauhalla ottaa, kun on lusikalla annettu.
Nastajyrsijältä on turha odottaa muuta kuin satuja. Kunnon talvirenkaista näillä ei ole kokemuksia, kun ei ole varaa uusiin renkaisiin. Ajelevat rippukouluikäisillä jyrsimillä ja selittävät näin maksimoivansa turvallisuutta. Onneksi valtaosa näistä epävarmoista kuskeista jää kotiin, kun talvikeli yllättää. Tämä tietenkin auttaa parantamaan jyrsimien turvallisuustilastoja - ei tule kolareita, kun ei autot ole huonolla kelillä lainkaan ajossa.- Anonyymi
Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.
Minä pärjään kitkoilla oikein hyvin, en enää palaa nastoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.
Tänään vaihdoin kaksi päivää vanhat Hankookit Continentaalin kitkoihin, loppui järjetön jylinä ja ulina. Pitoa riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään vaihdoin kaksi päivää vanhat Hankookit Continentaalin kitkoihin, loppui järjetön jylinä ja ulina. Pitoa riittää.
Olipa hauska satu, suunnittelitko tätä avausta pitkäänkin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa hauska satu, suunnittelitko tätä avausta pitkäänkin?
Joo, apauttia rallaa 5 sekkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.
Kuski on lelu , ne renkaat kesää tee ja edellisen talven lumia aloittajalle ei sada tänäkään vuonna ja sille kenen nastojen ropina on huminaa on kuulovamma,,,,
- Anonyymi
Ei se jääkään niitä lämmitä.
- Anonyymi
Tuota semmoista kun autoni oli huollossa sain ajoon samanlaisen volvon kuin itsellä mutta nastarenkain ja voi mahoton sitä ropinaa ja sitten jarutus märällä,
niin kuin tämä talvi tähän asti poronhoitoalueen alapuolella siis parkanon eteläpuolen on ollut märkä, vetinen niin se että jarrutuspito on huono nastoilla, no onhan se nyt selvä pyöristyneet metallipiikit ei oikein pure kiveen, kun se sidosainehan on jo jyrsitty nastoilla pois oli yllätys myös liikenneympyröissä pusketti erilaila kuin kitkoilla joilla en ole huomannut mitään vastaavaa, niin onko muilla tätä kokemusta, 2000 luvulta asti kitkoilla olen ajellut- Anonyymi
Tervetuloa takaisin ystävämme pikku jyrsijä aka kitkaguru. Tälläinen satu tällä kertaa - sorry, keksi jotain uutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tervetuloa takaisin ystävämme pikku jyrsijä aka kitkaguru. Tälläinen satu tällä kertaa - sorry, keksi jotain uutta.
Anonyymi apina! Hei kaikki edellisessä on totta!
Miksi miksi ja miksi pitäisi kenelläkään olla nastarenkaat se pienepienen eron takia joka renkaiden ja varsinkin nastojne kuluessa ja irrotessa ja lennellessä tuulilaseihin vain pienenee sekö perussuomalisen lihansyöjän märkäuni on aja nastoilla vaikkei tien pito sitä kestä eikä tämänkään päivän sohjo kelissä ole sen mitään parempaa tekemistä nastoilla vai onko?? - Anonyymi
Sama kokemus. Ajelin parikymmentä vuotta nastoilla ja nyt parikymmentä vuotta kitkoilla. Kitkat ovat hyvin riittäneet. Suuri osa ruopii nastoilla kuukausimääriä, ilman syytä. Kuluttavat vaan nastojaan ja teidemme asvalttia.
- Anonyymi
Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
Kolmen vuoden tarkastelujaksolla 2015-2017 kaikista onnettomuuksista vain 3,6 prosenttia ajettiin kitkarenkailla. Talvikelissä onnettomuuksista ajettiin kitkarenkailla enää vain 2,6 prosenttia.
Viime vuonna Trafin eli nykyisen Traficomin talvirengastutkimuksessa kitkarenkaiden osuus henkilöautoissa oli noussut 13,7 prosenttiin. Vuonna 2017 arvioitiin, että pääkaupunkiseudulla kitkarenkaat olisivat jopa joka viidennessä henkilöautossa.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503- Anonyymi
^siinä se taas nähtiin. Jyrsimet ovat välikelin renkaat, joilla pärjää ainoastaan tien ollessa kunnolla suolattu. Kun talvikeli yllättää, jyrsijästä tulee helposti tilastomerkintä.
- Anonyymi
Sun kannattaa siirtyä julkisiin kulkuneuvoihin talven ajaksi! Ei se pito mihinkään katoa VAAN sun ajotaitos!
- Anonyymi
Sulla on ehkä renkaissa pyörimissuunnat väärin päin jos ne ovat viimetalvesta jotenkin muuttuneet tms.
Toisessa autossa 5 vuotta vanhat kitkat ja niistä alkaa nyt huomaamaan että ei ole enää uuden veroiset, tosin pitakin lähenee jo neljää milliä, eli seuraavaksi talveksi tulee uudet (luultavasti myös auto vaihtuu).- Anonyymi
Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.Taitaa olla enemmän uskon asia kuin oikeasti muuttuneet ominaisuudet. Ei kukaan voi perseellä tuntea ja muistaa miten renkaat piti viime talvena tai edes viimeviikolla, koska olosuhde ei taatusti ole täysin samanlainen.
Ihan vastaavaa kun älyköt kehuvat kiinalaisia renkaita kun heti ne tuntuivat paremmilta kuin 10 vuotta vanhat loppuun ajetut nastansa menettäneet merkkirenkaat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.Taitaa olla enemmän uskon asia kuin oikeasti muuttuneet ominaisuudet. Ei kukaan voi perseellä tuntea ja muistaa miten renkaat piti viime talvena tai edes viimeviikolla, koska olosuhde ei taatusti ole täysin samanlainen.
Ihan vastaavaa kun älyköt kehuvat kiinalaisia renkaita kun heti ne tuntuivat paremmilta kuin 10 vuotta vanhat loppuun ajetut nastansa menettäneet merkkirenkaat.
- Anonyymi
Kyllä karhea paljas asfaltti vie kitkarenkaista nopeasti parhaan pidon. Toinen on ulkoreunojen kuluminen ja pyöristyminen, joka riippuu kyllä myös ajotavasta. Ei kitkoilla ajeta isältä pojalle samoilla renkailla kuten Tojomiehet nastoilla.
- Anonyymi
Ajoin samoilla Nokian R2 kitkoilla neljä talvea, en kyllä voi sanoa että pito olisi mitenkään heikentynyt niin että olisi huomannut.
- Anonyymi
Jos renkaista kuluu ulkoreunat ja pyöristyy, ohjauskulmat on persiillään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos renkaista kuluu ulkoreunat ja pyöristyy, ohjauskulmat on persiillään.
Niin kai asfalttikaarteet ja kiihdytykset aina täysillä.
Helsingissä kitkat kyl parhaat
- Anonyymi
Take a break, take a kitkat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3083178Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun182061Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151840Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141585Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko4021466Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t351361Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist2191240- 171154
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631046Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin20990