Ostin vuosi sitten uudet Contintental 7 kitkat. Yllätyin kuinka hyvin uusi kitka piti jopa jäällä. Mutta nyt toisena talvena jääpito selkeästi heikompi, ihan kuin pito olisi kesän aikana selvästi vähentynyt kun kumi hieman kovettunut. Kilometrejäkin tuli vain 2000km viime talvena joten renkaat ei edes kuluneet.
Ainakin kun kokeilee koputtaa rengasta, kuulostaa jotenkin kovemmalta nyt vuoden jälkeen. Kun ajattelee että kitkarenkaan pito perustuu täysin kumin pehmeyteen, niin ehkä on loogista että pito heikkenee suoraan verrannollisesti renkaan ikään kun kumi kovettuu vuosi vuodelta.
Kyllä näillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta selkeä heikennys kyllä viime talven pitoon. Eli ei taida olla mitään mahdollisuutta säilyttää kitkojen pitoa kun aika kovettaa?
Miksi kitkarenkaan jääpito katoaa niin nopeasti? Ärsyttää, kun on ostanut kalliit kitkarenkaat.
30
264
Vastaukset
- Anonyymi
Älä nyt viitsi keksiä noita älyttömiä juttuja.
- Anonyymi
Satu-Setä vauhdissa.
- Anonyymi
Viime keväänä tuli autonvaihdon mukana uudet kitkat. Aina ajanut nastoilla. Viime keväänä yllätyin kun lumella liikennevaloista pääsin lähtemään ruopimatta, nastoilla en. Eilen ihmettelin kun liukas ajokeli mustaajäätä, liikennevaloista ruopimatta liikkeelle, nasta autoilijat ruopivat vieressä. Vesijäinen hiekkatie viime keväänä oli pidollisesti surkea sitä kokeiltuani. Omiin ajoihin ei tarvetta enää palata nastoihin.
- Anonyymi
Aina vaan jaksaa kummastuttaa nämä tyypit, jotka ihmettelevät, kun kitkoista ei kuulu samanlaista raapivaa ääntä kuin nastoista, kun rengas pyörii liukkaalla tyhjää....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina vaan jaksaa kummastuttaa nämä tyypit, jotka ihmettelevät, kun kitkoista ei kuulu samanlaista raapivaa ääntä kuin nastoista, kun rengas pyörii liukkaalla tyhjää....
Kitkarenkailla pyrkii lähtemään liikkeille sutimatta, koska sen huomaa heti että pito on silloin huonompi.
Nastarenkasita sen sijaan lähtee rouhea ääni sutiessa, joten tulee tunne että pitoa löytyy, vaikka sekin pitää sutiessa huonommin kuin sutimatta.
Liikkeille lähtö sutimattomilla kitkolla onnistuu yhtä tehokkaasti kuin sutivilla nastoilla, tämän olen todennut lukemattomia kertoja liikennevaloissa.
- Anonyymi
Nastajyrsijä yrittää nyt kääntää mustaa valkoiseksi. Aika heikolla menestyksellä, muttei voi kauhalla ottaa, kun on lusikalla annettu.
Nastajyrsijältä on turha odottaa muuta kuin satuja. Kunnon talvirenkaista näillä ei ole kokemuksia, kun ei ole varaa uusiin renkaisiin. Ajelevat rippukouluikäisillä jyrsimillä ja selittävät näin maksimoivansa turvallisuutta. Onneksi valtaosa näistä epävarmoista kuskeista jää kotiin, kun talvikeli yllättää. Tämä tietenkin auttaa parantamaan jyrsimien turvallisuustilastoja - ei tule kolareita, kun ei autot ole huonolla kelillä lainkaan ajossa.- Anonyymi
Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.
Minä pärjään kitkoilla oikein hyvin, en enää palaa nastoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.
Tänään vaihdoin kaksi päivää vanhat Hankookit Continentaalin kitkoihin, loppui järjetön jylinä ja ulina. Pitoa riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään vaihdoin kaksi päivää vanhat Hankookit Continentaalin kitkoihin, loppui järjetön jylinä ja ulina. Pitoa riittää.
Olipa hauska satu, suunnittelitko tätä avausta pitkäänkin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa hauska satu, suunnittelitko tätä avausta pitkäänkin?
Joo, apauttia rallaa 5 sekkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen vaihdoin kaksi vuotta vanhat Continentalin kitkarenkaat saman valmistajan kuminastarenkaisiin, joutava lipsuttelu ja kusi sukassa ajelu loppui ja normaali talvikeli palasi. Ääntä tuli sulalla vähän lisää mutta se on lähinnä sellaista huminaa - ei oikeastaan haittaa. Nuo kitkat oli ihan hyvät syksy renkaat mutta talvella täydet lelut.
Kuski on lelu , ne renkaat kesää tee ja edellisen talven lumia aloittajalle ei sada tänäkään vuonna ja sille kenen nastojen ropina on huminaa on kuulovamma,,,,
- Anonyymi
Ei se jääkään niitä lämmitä.
- Anonyymi
Tuota semmoista kun autoni oli huollossa sain ajoon samanlaisen volvon kuin itsellä mutta nastarenkain ja voi mahoton sitä ropinaa ja sitten jarutus märällä,
niin kuin tämä talvi tähän asti poronhoitoalueen alapuolella siis parkanon eteläpuolen on ollut märkä, vetinen niin se että jarrutuspito on huono nastoilla, no onhan se nyt selvä pyöristyneet metallipiikit ei oikein pure kiveen, kun se sidosainehan on jo jyrsitty nastoilla pois oli yllätys myös liikenneympyröissä pusketti erilaila kuin kitkoilla joilla en ole huomannut mitään vastaavaa, niin onko muilla tätä kokemusta, 2000 luvulta asti kitkoilla olen ajellut- Anonyymi
Tervetuloa takaisin ystävämme pikku jyrsijä aka kitkaguru. Tälläinen satu tällä kertaa - sorry, keksi jotain uutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tervetuloa takaisin ystävämme pikku jyrsijä aka kitkaguru. Tälläinen satu tällä kertaa - sorry, keksi jotain uutta.
Anonyymi apina! Hei kaikki edellisessä on totta!
Miksi miksi ja miksi pitäisi kenelläkään olla nastarenkaat se pienepienen eron takia joka renkaiden ja varsinkin nastojne kuluessa ja irrotessa ja lennellessä tuulilaseihin vain pienenee sekö perussuomalisen lihansyöjän märkäuni on aja nastoilla vaikkei tien pito sitä kestä eikä tämänkään päivän sohjo kelissä ole sen mitään parempaa tekemistä nastoilla vai onko?? - Anonyymi
Sama kokemus. Ajelin parikymmentä vuotta nastoilla ja nyt parikymmentä vuotta kitkoilla. Kitkat ovat hyvin riittäneet. Suuri osa ruopii nastoilla kuukausimääriä, ilman syytä. Kuluttavat vaan nastojaan ja teidemme asvalttia.
- Anonyymi
Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
Kolmen vuoden tarkastelujaksolla 2015-2017 kaikista onnettomuuksista vain 3,6 prosenttia ajettiin kitkarenkailla. Talvikelissä onnettomuuksista ajettiin kitkarenkailla enää vain 2,6 prosenttia.
Viime vuonna Trafin eli nykyisen Traficomin talvirengastutkimuksessa kitkarenkaiden osuus henkilöautoissa oli noussut 13,7 prosenttiin. Vuonna 2017 arvioitiin, että pääkaupunkiseudulla kitkarenkaat olisivat jopa joka viidennessä henkilöautossa.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503- Anonyymi
^siinä se taas nähtiin. Jyrsimet ovat välikelin renkaat, joilla pärjää ainoastaan tien ollessa kunnolla suolattu. Kun talvikeli yllättää, jyrsijästä tulee helposti tilastomerkintä.
- Anonyymi
Sun kannattaa siirtyä julkisiin kulkuneuvoihin talven ajaksi! Ei se pito mihinkään katoa VAAN sun ajotaitos!
- Anonyymi
Sulla on ehkä renkaissa pyörimissuunnat väärin päin jos ne ovat viimetalvesta jotenkin muuttuneet tms.
Toisessa autossa 5 vuotta vanhat kitkat ja niistä alkaa nyt huomaamaan että ei ole enää uuden veroiset, tosin pitakin lähenee jo neljää milliä, eli seuraavaksi talveksi tulee uudet (luultavasti myös auto vaihtuu).- Anonyymi
Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.Taitaa olla enemmän uskon asia kuin oikeasti muuttuneet ominaisuudet. Ei kukaan voi perseellä tuntea ja muistaa miten renkaat piti viime talvena tai edes viimeviikolla, koska olosuhde ei taatusti ole täysin samanlainen.
Ihan vastaavaa kun älyköt kehuvat kiinalaisia renkaita kun heti ne tuntuivat paremmilta kuin 10 vuotta vanhat loppuun ajetut nastansa menettäneet merkkirenkaat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan havainto on aivan oikea. Renkaan pinta kovettuu ja tuntuu liukkaalta ensi alkuun.
Varsinkin sivuttaispito voi olla merkittävästi heikentynyt.
Mutta kun pinta kuluu vähän auki, niin pito tuntuu lähes entisenlaiselta ja meno jatkuu kuten edellisinäkin talvina. Tämä ilmiö vielä korostuu, kun renkailla on ikää useampi vuosi.Taitaa olla enemmän uskon asia kuin oikeasti muuttuneet ominaisuudet. Ei kukaan voi perseellä tuntea ja muistaa miten renkaat piti viime talvena tai edes viimeviikolla, koska olosuhde ei taatusti ole täysin samanlainen.
Ihan vastaavaa kun älyköt kehuvat kiinalaisia renkaita kun heti ne tuntuivat paremmilta kuin 10 vuotta vanhat loppuun ajetut nastansa menettäneet merkkirenkaat.
- Anonyymi
Kyllä karhea paljas asfaltti vie kitkarenkaista nopeasti parhaan pidon. Toinen on ulkoreunojen kuluminen ja pyöristyminen, joka riippuu kyllä myös ajotavasta. Ei kitkoilla ajeta isältä pojalle samoilla renkailla kuten Tojomiehet nastoilla.
- Anonyymi
Ajoin samoilla Nokian R2 kitkoilla neljä talvea, en kyllä voi sanoa että pito olisi mitenkään heikentynyt niin että olisi huomannut.
- Anonyymi
Jos renkaista kuluu ulkoreunat ja pyöristyy, ohjauskulmat on persiillään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos renkaista kuluu ulkoreunat ja pyöristyy, ohjauskulmat on persiillään.
Niin kai asfalttikaarteet ja kiihdytykset aina täysillä.
Helsingissä kitkat kyl parhaat
- Anonyymi
Take a break, take a kitkat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2804733Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353056Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k492939Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281531Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271232- 471179
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.7986Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58971Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52959Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu78941