Purjeveneilyn tulevaisuus kuvana

Anonyymi

Siinä se on, uutta suunnittelua tunnetulta suunnittelijalta.

Lisää suojaa, lisää mukavuuksia ja asuttavuutta. Purjehdukset avotuuliin, muuten moottorilla.

https://snipboard.io/pnmiFD.jpg

Toisessa ketjussa mainituissa Noordkapereissa on sama idea, mutta teräksisinä liikaa painoa.

http://gebrvanenkhuizen.nl/portfolio/johanna-m-enksail-nk-43/?lang=en

Kuka enää tahtoo purjehtia suojattomalla veneellä sen jälkeen, kun on saanut nauttia kopin lämmöstä? Kausi pitenee kopin suojassa jopa kuukausia.

47

206

Vastaukset

  • Tuo varmasti kehityksen suunta. Mukavuus edellä.

    Kaiken hässäkän keskellä on aika selvää, että kryssimään tai muuten huonoon keliin lähteminen on hankala ajatus. Koneella on mukava ajella ja eteneminen on helppoa sekä ajallisesti ennustettavaa.

  • Mitkä on hinnat verrattuna Jeanneaun vastaavan kokoiseen veneeseen?

  • 70-luvulla tuollausia tehtiin paljon ja hiljattain tuollaisia tehnyt Nauticat meni konkkaan. Vaikea nähdä tulevaisuutena.

  • Taisi Nauticatin ongelma olla purjevenepuoli. Sen olisi kannattanut keskittyä moottoripurjehtijoihin ja uudistaa niiden runko.

  • Ehkä tulevaisuuden suuntana matkustusvaihtoehdoksi moottoriveneilylle ellei fossiilipolttoaineille tule muita vaihtoehtoja, eli mennään mukavasti purjeilla kun moottoriajo on liian kallista ja saastuttavaa. Harrastepurjehdusta en haluaisi tuollaisella koppiveneellä harrastaa. Minulle purjehdus on osa luontoelämystä enkä siksi halua eristäytyä johonkin koppiin. Jos kaikki olohuoneen mukavuudet pitää saada purjehdukselle mukaan, niin miksi edes poistua kotisohvalta josta voi tehdä yhtälailla eristyksissä virtuaalipurjehduksia, ja vielä paremmin kun homman voi heti keskeyttää kun menee liian tylsäksi tai liian rankaksi - mutta ne parhaat "vaikeuksien kautta voittoon" -kokemukset jäävät myös kokematta. Kyllä purjehdusharrastukseen aina kuuluu tietty ripaus masokismia.

    • Koppimoottoriveneellä ajelen välillä ja täytyy myöntää, että se suljettu koppi tekee ajamisen tylsäksi. Avomoottorivene on paljon hauskempi, ja purjevene vielä sitä mukavampi. Koppi on kyllä korvaamaton, kun lämpötila on alle 8 astetta.


    • "Kyllä purjehdusharrastukseen aina kuuluu tietty ripaus masokismia."

      Ehkä sinulle. Mutta kaikki eivät ole pervoja.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Kyllä purjehdusharrastukseen aina kuuluu tietty ripaus masokismia."

      Ehkä sinulle. Mutta kaikki eivät ole pervoja.

      Tietty määrä masokismia on ehto niin purjehdukselle kuin monelle muullekin vapaaehtoistoiminnalle johon sisältyy kärsimystä kun tavoitellaan nautintoa. Purjehdus on nautinnollista mutta kaikki purjehdukseen liittyvä ei ole nautinnollista, ja ilman kokemusta koko skaalasta ei onnistumiset ole yhtä palkitsevia. Ei siinä ole mitään perverssiä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tietty määrä masokismia on ehto niin purjehdukselle kuin monelle muullekin vapaaehtoistoiminnalle johon sisältyy kärsimystä kun tavoitellaan nautintoa. Purjehdus on nautinnollista mutta kaikki purjehdukseen liittyvä ei ole nautinnollista, ja ilman kokemusta koko skaalasta ei onnistumiset ole yhtä palkitsevia. Ei siinä ole mitään perverssiä.

      Kyllä on. Jokainen ihminen, joka tavoitteelee mitään anutontoa minkään kärsimyksen kautta, on perverssi. Ei-perverssi ihminen minimpi tai eliminoi elämästään kaiken kärsimyksen ja vain nauttii.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyllä on. Jokainen ihminen, joka tavoitteelee mitään anutontoa minkään kärsimyksen kautta, on perverssi. Ei-perverssi ihminen minimpi tai eliminoi elämästään kaiken kärsimyksen ja vain nauttii.

      Kierros tullut täyteen. Jos pitää olla vain vaivatonta, elämä on sitä olohuoneessa virtuaalipurjehtien. Tämähän jo ylempänä todettiin.

      Käytännössä kaikilla on se sama kokemus, että niitä leppoisia aurinkoisia päiviä ei muista, ne vain tulevat ja menevät. Ne kurjimmat ja hurjimmat hetket muistaa, mutta jälkeenpäin niissä ei ole mitään kurjaa, ne ovat niitä tarinoita, joita kertoillaan.


  • Pitkänmatkan moottoriveneilyn tulevaisuus voisi olla tuossa, tuskin purjehduksen.

  • Markkinatalouden tuhoisa vaikutus veneilyyn
    Mikä venevalmistajia vaivaa?
    ...

    • Hyvä Toveri, meinaatko että suunnitelmatalous hoitaisi asian tehokkaammin?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Hyvä Toveri, meinaatko että suunnitelmatalous hoitaisi asian tehokkaammin?

      Ei tainnut kommentti sinulle aueta, tai paremmin sanottuna ei auennut.
      Voit tietysti kertoa, kuinka päädyit tuollaiseen kommenttiin kuin päädyit.


  • Näyttä todella hienolta kun suunnittelen eläkkeelle jäämistä ensi kesänä. Touko-Elokuu Suomessa ja loppuvuosi Portugal-Espanja osastolla. Mielestäni purjehtimen on ainut tapa liikkua merellä mutta aina se ei onnistu. Satamaan ajot, täydet plagät jne pakottavat moottorin käyttöön. Tuollainen koppivene on asumisen kannalta mukavampi kuin peruspurkkari.

  • Kuuluukohan noihin trooli vakiovarusteena?

  • Tosipurjehtijoille koppiveneet eivät kelpaa, mutta purjehduksella elantonsa tienaavat pyrkivät säältä suojaan. Toki se tehdään vähän häveliäästi. Rehellistä lämmitettyä koppia ei kehdata hankkia, mutta silti kansirakenteet rupeavat olemaan niin massiivisia, että niiden vaikutus on liki sama kuin kunnon kopilla.

    Kun maailmankiertäjien veneetkin ovat vielä suorituskyvyltään heikkoja nostokölisiä, niin oikein mitään järkeä kopin vieroksumisessa ei ole.

    Tuossa esimerkiksi yksi ujostelija.

    https://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/jimmy-cornells-new-aventura-60065

    Jos minua ei raha rajoittaisi, tekisin purjehduksesta itselleni elämäntavan. Pystyisin tekemään veneessä jonkinlaista työtäkin, sitä, millä osaltaan nytkin elantoni tienaan. Siitä saisi jäsennystä päivään.

    Veneeksi hankkisin jonkin raskaan koppiveneen, jonka purjehtisin Färsaarille. Siellä ei lämpötila laske alle nollan minään kuukautena, mutta toisaalta kesäkuukausina ei myöskään ole kuuma. Ja tuulta riittää, joten veneen massiivisuus ei haittaisi. Eikä haittaisi muutenkaan, jos jokin Arcona pyyhkäisisi kaksi solmua nopeammin ohi, koska rahamiehellä ei ole kiire.

    Färsaaret muodostavat mukavan tukikohdan, josta on siedettävä matka Islantiin, Norjaan ja Skotlantiin. Sitä kolmiota voisi ajankulukseen pyöriä.

    Lämpimään en lähtisi. Kärsin lämpimästä. Tahdon päästä lämpimään eli sisälle, mutta en elää lämpimässä.




    • Anonyymi kirjoitti:

      Näin, kun purjehtiminen on tärkeämpää kuin maaliin pääseminen.

      Pikemminkin päinvastoin. Mutta purjehtimatta ei pääse maaliin.



    • Anonyymi kirjoitti:

      "Noilla ainakin pärjää"?. Toisesta ei tiedetä pärjäämisestä mitään. Toisesta tiedetään, ettei pärjännyt.

      Molemmista on varsin selkeää näyttöä pärjäämisestä. Toisesta tiedetään, ettei se ole kovin nopea pohja täynnä hanhenkauloja. Ilmeisesti tarkoitit pärjäämisellä vain nopeutta, kun kyse on siitä, pärjääkö veneellä poikki Southern Oceanin. Muutaman vuoden kuluttua tiedämme molemmista pärjäämisen nopeudenkin puolesta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Pikemminkin päinvastoin. Mutta purjehtimatta ei pääse maaliin.

      Siihen tarvitsee veneen jolla voi purjehtiakin, eikä vain ajelehtia, kuten alirikatulla uppotukilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Siihen tarvitsee veneen jolla voi purjehtiakin, eikä vain ajelehtia, kuten alirikatulla uppotukilla.

      Kovasti siinä lisää tolppaa tarvittaisiinkin, kun nelosreivi on otettu sisään. VDH vaihtoi ennen lähtöä mastonsa lyhyempään.

      Vai jodlarinko pää taas pilkistää?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Molemmista on varsin selkeää näyttöä pärjäämisestä. Toisesta tiedetään, ettei se ole kovin nopea pohja täynnä hanhenkauloja. Ilmeisesti tarkoitit pärjäämisellä vain nopeutta, kun kyse on siitä, pärjääkö veneellä poikki Southern Oceanin. Muutaman vuoden kuluttua tiedämme molemmista pärjäämisen nopeudenkin puolesta.

      Rustlereista tiedetään, että niillä pärjää oikein hyvin. Gaiasta ei tätä tiedetä. Se on samanlainen hyppy tuntemattomaan kuin viimeksi ja sinällään tarpeeton riski. Hyvää on tietysti se, että Tapio tuntee nyt veneen hyvin, mikä ei viimeksi ollut tilanne.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Rustlereista tiedetään, että niillä pärjää oikein hyvin. Gaiasta ei tätä tiedetä. Se on samanlainen hyppy tuntemattomaan kuin viimeksi ja sinällään tarpeeton riski. Hyvää on tietysti se, että Tapio tuntee nyt veneen hyvin, mikä ei viimeksi ollut tilanne.

      Rustlereista tiedetään myös, että ne ovat alttiita knock downeihin, toisin kuin Gaia. Suorituskykyjä ei voi vertailla, kun vastakkain on puoli tusinaa enemmän tai vähemmän loppuun saakka hiottua Rustleria ja yksi täysin raakile Gaia. Pohjamaali oli sitten luku erikseen.

      Hyppy tuntemattomaan on aika outo ajatus yhden jo tehdyn kierroksen jälkeen.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Rustlereista tiedetään myös, että ne ovat alttiita knock downeihin, toisin kuin Gaia. Suorituskykyjä ei voi vertailla, kun vastakkain on puoli tusinaa enemmän tai vähemmän loppuun saakka hiottua Rustleria ja yksi täysin raakile Gaia. Pohjamaali oli sitten luku erikseen.

      Hyppy tuntemattomaan on aika outo ajatus yhden jo tehdyn kierroksen jälkeen.

      Suorituskykyä voi ihan hyvin vertailla. Gaia tuli maaliin kuukausia edellisen Rustlerin jälkeen. Kaikki Rustlerit eivät olleet loppuun asti hiottuja. Niissäkin oli pohjakasvustoa. Eiköhän Lehtinenkin osannut venettään hyvin purjehtia viimeistään Kanarian kohdalla. Ymmärrän ihan hyvin, että Lehtinen lähtee omalla veneellä kisaan, mutta antaahan se samalla signaalin, että osallistuminen on tärkeintä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Suorituskykyä voi ihan hyvin vertailla. Gaia tuli maaliin kuukausia edellisen Rustlerin jälkeen. Kaikki Rustlerit eivät olleet loppuun asti hiottuja. Niissäkin oli pohjakasvustoa. Eiköhän Lehtinenkin osannut venettään hyvin purjehtia viimeistään Kanarian kohdalla. Ymmärrän ihan hyvin, että Lehtinen lähtee omalla veneellä kisaan, mutta antaahan se samalla signaalin, että osallistuminen on tärkeintä.

      Toisilla oli pohjassa murto-osa kasvustoa verrattuna Asteriaan. Ja vaikka kaikki Rustlerit eivät olleet yhtä pitkälle hiottuja kuin Matmut, oli Asterian keskeneräisyys aivan toista kertaluokkaa. Perillepääsy siitä lähtökohdasta oli jo todellinen suoritus. Parin vuoden kuluttua lähdössä on aivan toinen vene, josta voi saada ulos sen todellisen potentiaalin. Ei tarvitse tulla edes maaliin polttoainetankki täynnä.


  • Miksi aina puhutaan purjehduksesta, vaikka harrastuksen kokonaisuudesta purjeet ylhäällä vietetään vain pieni osa?

    Tiedättekö maailmasta ainuttakaan elämäntapapurjehtijaa, joka käy maissa vain tekemässä täydennyksiä ja jatkaa matkaa?

    En tiedä minäkään. Veneessä asuminen ja viihtyminen on erittäin oleellinen osa harrastusta.

  • Aloittaja aloittaa purjeveneilyn tulevaisuudesta ja esimerkkinä on kaksi venettä, joita tuskin voi kelpuuttaa purjeveneeksi. Noordkaper 40 esim uppoama 17 t., syväys 1.7m pa-tankki 700L ja kone 75hv. Purjeala 95m2. Jos aikoo edetä pikää matkaa 40ft purrella mihinkään suuntaan muuta kuin konevoimalla niin kaikkia arvoja pitäisi muuttaa. Koirankoppi saattaa kylläkin yleistyä.
    seppomartti

  • Ensimmäisen linkin veneessä ei ole lainkaan ulko-ohjaamoa. Ulkotiloissa purjehtiminen pitää olla mahdollista, ja jos ulkotilan edessä on koppi jossa on sisäohjaamo niin kopin pitää olla matala eikä näköesteenä.
    Avoautojen tapaan purjeveneenkin ulkotilassa vois olla itsestäännouseva kova katto.

    • "Ensimmäisen linkin veneessä ei ole lainkaan ulko-ohjaamoa. "

      Onhan siellä ulkona kopin takaseinässä ruori! Siis ulko-ohjaamo!

      Vaikka olenkin pääsääntöisesti tällä hetkellä moottoriveneilijä, niin laitan lusikkani soppaan. Minulla on veneessä yläohjaamo eli täysin ulkotila ja sittän sisäohjaamo eli täysin lämmitetty kuiva tila. En ole vuosiin ajanut sisältä, vaikka olisi tuullut ja satanut. Tämä on vain pukeutumiskysymys. Yläohjaamossani on tosin seinät eteen ja sivulle ja ne ohjaavat sen tuulen pois. Heti kun nousee istuinpenkistä niin tuntee tuulen ja sen tuoman kylmyyden aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä. Eli kun purkkarissa usein ohjauspiste on tuulelta suojaton, niin varmaan on kylmää kyytiä, ellei nyt slööriä tai myötätuulta pääse ajamaan.

      Eli pieni doghouse ja sitten ne kankaat kaidevaijereihin, niin on lämpimämpi ja kausi pidempi?


  • Sisäohjaamo voi nykypäivänä olla alhaalla salongissakin jonka "ikkunoina" toimii kuvaruudut joista seurataan sinne kannelle sijoitetuista kameroista välittyvää kuvaa.

    • Niinpä, ja kun alkaa tympimään vaihdetaan kanavaa.

      Matkustajalaivat toimivat samalla tavalla, paitsi että ei tarvitse itse ohjata, tähystää tai muutakaan vaan voi notkua baarissa koko reissun.


    • Mastonhuippuun sijoitettua 360 asteen kameraa käyttäen venettä voi ohjata ympäristöä silmälasinäytöltä katsellen vessanpytyllä istuessakin.


    • Ohjaaminen isommilla vesillä on aivan eri juttu kuin täällä. Edes parin vuorokauden pätkiä ei kukaan ohjaa, sen tekee autopilotti/tuuliperäsin. Sen suhteen on pitkänmatkan veneessä aivan sama, onko näkysyys ohjauspaikalta esteetön. Se, onko veneessä paljon siätilaa vai ulkotilaa, on sitten purjehdusalueesta riippuva asia. Kylmään koppi ja lämpimään auringolta suojattua avotilaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ohjaaminen isommilla vesillä on aivan eri juttu kuin täällä. Edes parin vuorokauden pätkiä ei kukaan ohjaa, sen tekee autopilotti/tuuliperäsin. Sen suhteen on pitkänmatkan veneessä aivan sama, onko näkysyys ohjauspaikalta esteetön. Se, onko veneessä paljon siätilaa vai ulkotilaa, on sitten purjehdusalueesta riippuva asia. Kylmään koppi ja lämpimään auringolta suojattua avotilaa.

      "Ohjaaminen isommilla vesillä on aivan eri juttu kuin täällä."

      Tuollaiset veneet ovat isoilla vesillä mitättömän ajan kokonaiskäyttöajastaan. Enimmäkseen ne purjehtivat tai kelluvat siellä missä muutkin.

      Sikäli ulos näkeminen on erittäin oleellista.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Ohjaaminen isommilla vesillä on aivan eri juttu kuin täällä."

      Tuollaiset veneet ovat isoilla vesillä mitättömän ajan kokonaiskäyttöajastaan. Enimmäkseen ne purjehtivat tai kelluvat siellä missä muutkin.

      Sikäli ulos näkeminen on erittäin oleellista.

      Kyse oli näkyvyydestä ohjatessa. Ankkurissa oleskellessa on aivan muut näkökohdat. Purjehtiessa ei juuri alle vuorokauden matkoja olekaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyse oli näkyvyydestä ohjatessa. Ankkurissa oleskellessa on aivan muut näkökohdat. Purjehtiessa ei juuri alle vuorokauden matkoja olekaan.

      Purjehtia voi vaikka vain muutaman minuutin kerrallaan, jos siltä tuntuu. Useamman vuorokauden yhtäjaksoinen purjehdus on urakka, siirtymä kohteesta A kohteeseen B, ja veneessä oleskelua/asumista. Kun kohde alkaa näkymään haluaa miehistö maihin koska asiellä on pitkän purjehduksen jälkeen olevinaan paljon kivempaa. Purjehdusmatka pitää mitoittaa sellaiseksi, että vielä on kivaa, ja meidän veneessä se tarkoittaa pääsääntöisesti alle puoli vuorokautta ja satunnaisesti vuorokausi tai yli.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Purjehtia voi vaikka vain muutaman minuutin kerrallaan, jos siltä tuntuu. Useamman vuorokauden yhtäjaksoinen purjehdus on urakka, siirtymä kohteesta A kohteeseen B, ja veneessä oleskelua/asumista. Kun kohde alkaa näkymään haluaa miehistö maihin koska asiellä on pitkän purjehduksen jälkeen olevinaan paljon kivempaa. Purjehdusmatka pitää mitoittaa sellaiseksi, että vielä on kivaa, ja meidän veneessä se tarkoittaa pääsääntöisesti alle puoli vuorokautta ja satunnaisesti vuorokausi tai yli.

      Tuolla konseptilla liikutaan Itämerellä ja vähän nilkuttaen Ranskan rannikolle saakka. Siitä eteenpäin välimatkat ovat pidempiä, useita vuokausia tai viikkoja. Ja sellaiseen, laajemmin ottaen normaaliin käyttöön Bestevaerin kaltaiset on tehty. Sen takia myöskään koppiveneitä ei täällä sen enempää suosita.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuolla konseptilla liikutaan Itämerellä ja vähän nilkuttaen Ranskan rannikolle saakka. Siitä eteenpäin välimatkat ovat pidempiä, useita vuokausia tai viikkoja. Ja sellaiseen, laajemmin ottaen normaaliin käyttöön Bestevaerin kaltaiset on tehty. Sen takia myöskään koppiveneitä ei täällä sen enempää suosita.

      Itämerelläkin voi purjehtia, mutta on niitä saaristoja ja rannikkoa muuallakin. Veneen voi vuokrata (tai ostaa) kohteessa niin säästyy pitkiltä siirtymiltä.


  • Kysymys on siitä, että ei se ukko tai akka kopin takaa jaksa kantaa vastuutaan ja hoitaa tähystystehtäväänsä asianmukaisesti.

    Hän katsoo sinne, minne sujuvasti näkee, mutta etusektoria hän ei tarkkaile, koska se vaatisi pystyyn nousemista, silmillä tähtäämistä ja muuta vaivalloista.

    Kun nuo koppiveneet ovat kalliita luksustuotteita, niin kyllä niihin voisi laittaa myös kameran ja ruudun, joka tarjoaisi näkymän etusektoriin.

    • Koppiveneeseen joutuu laittamaan peruutuskameran keulaan.
      Kameraveneeseen voisi toisaalta ostaa kokonaan ulkoistetun ohjauspalvelun joka toimisi maatukikohdasta käsin, tai veneen omistajakippari voi jäädä itse rantaan ja ohjata venettään baarista käsin.


    • Miksi sieltä kopin takaa pitäisi kurkkia, kopissahan on ikkunat sitä varten ja autopilotti ohjausta varten.


  • Ennenvanhaan tähystäjät tähystivät mastosta koska sieltä katsoen horisontti on huomattavasti kauempana. Nykytekniikalla mastosta tähystäminen olisi helppoa yksinpurjehtijallekin mastonhuippukameralla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Maisa menee naimisiin

    Seiska julkaisi että Maisa menee sittenkin naimisiin. Maisalla olisi nyt vauva ja olisi Jm kanssa naimisissa jos ei keskenmenoa olisi tullut . Olisiko
    175
    7528
  2. Toni Nieminen rakastui 7 lapsen yksinhuoltajaan

    ja muutti tämän taloon. https://www.seiska.fi/Uutiset/Jatti-tylysti-ex-vaimonsa-Toni-Nieminen-iski-seitseman-lapsen-yh-aidin-paparazzikuvat
    109
    6516
  3. KORONAVIRUS: 11 milj. asukkaan Wuhan eristetty!

    Kiina on keskeyttänyt Wuhanin kaupungista lähtevän liikenteen. Wuhanin epäillään olevan uuden tappavan koroaviruksen alkulähde. WHO:n mukaan 11 miljo
    Maailman menoa
    176
    3433
  4. Koronavirus saapunut Suomeen

    Se on Lapissa tuli kiinalaisten turistien mukana. Miten käy joulupukki turismin? Onko lappi eristettävä?
    Maailman menoa
    193
    2616
  5. Zoo aloittaa yt't

    Huonolta näyttää.N.20 työntekijää liikaa.Kylmää on kyyti.
    Ähtäri
    36
    683