Paino ahdistaa

Anonyymi

Moi. Oon kohta 12v tyttö. Oon noin 150cm ja painan 55kg. Painoindeksin mukaan ylipainoa siis. Ruokavalio vanhempien takia aivan pielessä.

Meillä viikonloppuisin syödään aamupala, lounas ja iltapala. Viikolla sitten aamupala, (koulu/työ) lounas, itse syön välipalan, päivällinen ja iltapala. Arkena rytmi on ok, mutta mitäs sitten vanhempien laittama ruoka? Meillä on harvoin salaattia pöydässä. Usein ns. piilotettu ruokiin kasviksia esim. bolognesepastakastikkeeseen porkkanaa yms. Aikas harvoin erillistä salaattia. Monesti äitin ruoka arkisin on se että laitetaan ranskalaiset, nakit ja lihapullat uuniin ja sit syödään.

Harrastan kyllä liikuntaa 2krt viikossa (joulun jälkeen varmaan 3krt) . Sitten koululiikunta 1,35h per viikko sekä koulumatkat kävellen tai kesäisin pyörällä.

Tekis mieli protestoida tota vanhempien salaatittomuutta vastaan. Yks idea mikä mulla nyt on päässä on se että aina jos ei ole salaattia niin avaan jääkaapin ja etsin sieltä jotain esim kurkun ja alan mitään sanomatta leikkamaan kurkkua lautaselle... Joka kerta.

Mutta kertokaa vaikka oma ikä, sukupuoli, pituus ja paino? Ja toki jos on antaa vinkkejä tuohon ruokavaliopuoleen niin olisi kiva.

3

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moikka, ite yli 13v. Oon 162cm pitkä ja painan 50kiloo. Meillä aika sama juttu. Salaattia on pöydässä mutta vihaan syödä sitä ruoan kanssa. Itessään syön sitä melkeen kokoajan. Harrastan kans jokapäivä liikuntaa (tunneilla). Mun äiti tekee smalla tavalla eli nakit ja ranut uunii ja siinä onki hyvä iltapala :) mä en yleensä niihi kyl koske. Lisäks äiti, sisko ja veli sanoo mua anorektikoks vaan koska en haluu syödä niiden syömiä epäterveellisii ruokia..ite pidän itteeni läskinä.. Laitan siis omat ruokani tai en syä ollenkaan. Tsemppii sulle :)

    • Anonyymi

      Tee itse ruokaa. Ehdota et mitäjos tehtäs tällästä. Ei se salaatin puputtaminin tarkota että syöt terveellisti. Eli metsästät parempia vaihtoehtoja ja osallistut siihen ruuan laittoon. Vanhempaski ottaisi eri tavalla sun ehdotukset vastaan jos myös olisit tekemässä niitä ruokia niitten kanssa. Lähtisit kauppaan mukaan ja opettelisitte yhdessä.
      Ei se ruoka sormia napsauttamalla lautaselle päädy. Välillä se kaikenhoitava vanhempi ei vaan jaksa panostaa ja huomaamatta livetty huonompiin vaihtoehtoihin. Kun onhan se töissä, hoitaa harrastuksiin, kotityöt ja sitte ne ruuat.

      Oot jo sen verran iso tyttö et kyllä sä osaat googlea käyttää. Ja samalla foodiesta katsoa mitä teidän kaupoilla on tarjottavana. Samalla katsoa hintoja ja laskea paljonko mikäkin tulee maksamaan. Sekin voisi olla hyvä motivaattori vanhemmillesi että löydät halvenpia ruokailu ideoita.

    • Anonyymi

      No saattehan koulussa sentään laitettua ruokaa.

      Ymmärrän kyllä jos tuollainen ottaa päähän, en itse söisi noita, sori vaan. Jos teidän vanhemmat käy töissä ja hoitaa kaiken niin on sekin ihan helvatun raskasta, varmaan just ruoan laitossa ei jaksa panostaa.

      Se vaatii muuten tosi paljon panostusta syödä terveellisesti. Itse urheilen paljon, niin tiedän. Ihan koko ajan joutuu miettimään mitä ostaisi, mitä voi syödä että jaksaa eikä liho ja mitä se maksaa. Ja oon sinkkunainen.....

      Varmasti tuo edellisen neuvo, että mitä jos opettelisitte itse jo kokkailemasn, on hyvä. Ootte jo kohta sen ikäisiä, ettei kauaa mene kun voitte jo muuttaa esim muualle opiskelemaan. Silloin on kokkaustaito kullanarvoinen.

      Itse en osannut laittaa yhtikäs mitään ruokaa, kun muutin pois kotoa ja kyllä:tonnikala, pasta, jopa lihapullat ja ranskalaiset tuli koettua, vaikka meillä kotona syötiin laitettua ruokaa koska vanha muori oli aina kotona sitä tekemässä koska ei käynyt töissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe