PK-seudun vanhat pien/rivitalot pommeja!!

Anonyymi

https://www.hs.fi/koti/art-2000005622657.html

Artikkelissa kerrotaan, että valtaosassa 1970-1980-lukujen pientaloista/rivitaloista löytyy niin merkittäviä vaurioita, ettei niiden korjaaminen ole enää taloudellisessa mielessä järkevää. Käytännössä talojen kannattaa siis vain antaa kulua loppuun/purkaa ne pois kun käyvät asuinkelvottomiksi.

Olen kyllä jo pidemmän aikaa ihmetellyt, kun ainakin täällä pk-seudulla ja sen lähistöllä tulee jatkuvasti myyntiin asuntoja 1960-1990-luvuilla rakennetuista taloyhtiöistä (rivitalo/paritalo) joihin ei ole tehty vielä mitään merkittäviä korjaus/päivitys/ylläpito remontteja, vaikka sisältä toki moni onkin "stailattu moderniksi" tapetoimalla, uusilla keittiön kaapeilla ja laminaatilla.
Tämä sama ongelma koskee toki myös monia saman ikäisiä ja vanhempia ok-talojakin.

Usein siis varsinaisen kiinteistön teknisen ja rakenteellisen kunnon osalta mennään vielä alkuperäisillä ja jo 30-60 -vuotta vanhoilla (hyvällä tuurilla paikkakorjailluilla) katolla, ilmanvaihdolla ja lvi-putkilla (joita uusitaan sitä mukaan kun ilmenee vuotoja!), salaojia ei ole korjattu ja kaiken kruunaa monissa valesokkeli/liian matala "kivijalka"/päin taloa viettävät maaston muodot.

Voiko juuri parempia edellytyksiä home- ja kosteusvaurioiden syntymiselle meidän ilmasto-olosuhteissa enää aikaan saada jollain keinoin?

Talot saattavat kuitenkin hölmömmän ostajan silmin näyttää rehevässä ympäristössään ihan asiallisilta "jykevine" tiiliverhoiluineen (joka sekin tosin jo kaipaisi hoitoa/uusimista) ja lähes poikkeuksettahan näiden "tiili"talojen runko on todellisuudessa lautarakenteinen ja jo kosteusvaurioitunut ainakin paikoitellen.

Tämän asian suoranaisen surullisuuden kruunaa se, että lähes poikkeuksetta näistä kehdataan yrittää vielä pyytää (eli kusettaa hyväuskoisilta) 50-70% uuden vastaavan asunnon hinnasta!!

Monen todellinen arvo on kuitenkin enää lähinnä tontin arvo josta on miinustettu kiinteistön purkukustannukset, joilloin todellista arvoa jää jäljelle noin 0-25% uuden vastaavan asunnon hinnasta. Vaihteluväli riippuu lähinnä kiinteistön omistajien määrästä sekä tontin koosta ja sijainnista.

Nyt ostajat tarkkoina!!

35

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Höpö ja höpö, Pk-seudulla asuntojen hinnat nousevat kuten aina ennenkin ja vanhat hyvät talot ovat kysyttyjä ja hyvillä paikoilla ja kyllä niissä asutaan , nykyajan hömpötyksiä nämä jatkuvat korjaamiset.
      Tietekin yrität itse ostaa halvalla ja siitä moinen aloitus!

• Anonyymi

Onko sinulla jo Musta Pekka kädessä, korjaus ei kannata, pitäisi purkaa ja rakentaa uusi mutta millä rahalla. Myy purkukuntoisena tontin hinnalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulla jo Musta Pekka kädessä, korjaus ei kannata, pitäisi purkaa ja rakentaa uusi mutta millä rahalla. Myy purkukuntoisena tontin hinnalla.

Olen havaitsevinani kateuden katkeraa tuskaa kirjoituksessasi!
        Kuten sanottu Pk-seudulla saa aina omansa pois asunnosta tai talosta ja yleensä reilulla voitolla ja näissä taloissa on aina asuttu ja asutaan edelleen ei niiä pureta kun ihmisellä pitää olla koti ja koti tietysti maksaa jos sen myy ja aina löytyy ostaja kun ollaan sivistyksen tällä puolella eli suurhelsingin alueella.
        Näitä lehtijuttuja on kirjoitettu vuosikymmneniä ja hinnat vain nousseet ja ihmiset asuvat kodeissaan. Oma agendansa on varmaan toimittajillakin näissä jutuissa, ajatus jos saisi itse halvalla kun joku hölmö myy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten sanottu Pk-seudulla saa aina omansa pois asunnosta tai talosta ja yleensä reilulla voitolla ja näissä taloissa on aina asuttu ja asutaan edelleen ei niiä pureta kun ihmisellä pitää olla koti ja koti tietysti maksaa jos sen myy ja aina löytyy ostaja kun ollaan sivistyksen tällä puolella eli suurhelsingin alueella.
        Näitä lehtijuttuja on kirjoitettu vuosikymmneniä ja hinnat vain nousseet ja ihmiset asuvat kodeissaan. Oma agendansa on varmaan toimittajillakin näissä jutuissa, ajatus jos saisi itse halvalla kun joku hölmö myy.

Paljonhan noita hometaloja on suomessa purettu ja lukemattomat ovat oikeudenkäynnit ja korvaukset omakotitalokaupoissa, en uskaltaisi kyllä..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Näitä lehtijuttuja on kirjoitettu vuosikymmneniä ja hinnat vain nousseet ja ihmiset asuvat kodeissaan.<<

Nyt ollaan tultu tilanteeseen ettei hinnat enää nouse. Lainaehtojen kiristyminen ja yleisempi tulotason jämähtäminen on hyviä syitä hintatason laskemiseen. PK-seudullakin kannattavin asuntobisnes jatkossa on vuokrausbisnes. Toki siinäkin pitää varautua jatkuviin korjauskustannuksiin kun nykytyylinä on tuhota kämppä ennen poismuuttoa.

Noista 70-80-luvun korjauspommeista pysyisin kyllä itse kaukana. Jos olisi pakko ostaa maksaisin korkeintaan -70% pyynnistä ja muulla hinnalla jättäisin ostamatta. Eihän noilla ole enää kuin tontin arvo käytännössä jos se nyt sattuu edes olemaan oma.

• Anonyymi

"Voiko juuri parempia edellytyksiä home- ja kosteusvaurioiden syntymiselle meidän ilmasto-olosuhteissa enää aikaan saada jollain keinoin?"

Kerran tuli purkuhommia tehdessä vastaan talo, jossa pihi tee-se-itse rakentaja oli halunnut säästää materiaalikuluissa: sadevesiviemäröinti puuttui ja rännivedet oli ohjattu salaojiin. Lienee sanomattakin selvää, missä kunnossa perustukset olivat...

• Tuo oli ihan normaalia vielä 80-luvulla, maastosta riippuen. Ja siitä maastosta (ja perustustavasta) riippuen perustukset sitten ovat tai eivät ole kunnossa.

Itsellä noin oli tehty, eikä perustuksissa vikaa ollut (muualla kylläkin), mutta kulutin sitten vähän aikaa pistämällä sadevesiviemärit paikalleen. Ei ollut vaikeaa, eikä maksanut juuri mitään... Nyt on yksi huoli vähemmän ja salaojat tukkeutuvat hitaammin.

Aloittaja unohti listastaan (luultavasti väärin tehdyn) tasakaton...

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Tuo oli ihan normaalia vielä 80-luvulla, maastosta riippuen. Ja siitä maastosta (ja perustustavasta) riippuen perustukset sitten ovat tai eivät ole kunnossa.

Itsellä noin oli tehty, eikä perustuksissa vikaa ollut (muualla kylläkin), mutta kulutin sitten vähän aikaa pistämällä sadevesiviemärit paikalleen. Ei ollut vaikeaa, eikä maksanut juuri mitään... Nyt on yksi huoli vähemmän ja salaojat tukkeutuvat hitaammin.

Aloittaja unohti listastaan (luultavasti väärin tehdyn) tasakaton...

ja lato oli jo/ja on homeessa. Onneksi olkoon välittäjänrenttu. Terveellistä asumista rommanneessa ja kaupan päälle homehtuneessa ladossa.

• Anonyymi

Roskaa! Suurin osa ns. "homenogelmista" on ihan muuta kuin homeesta johtuvia. Onhan se aika merkillistä, että löytyy opettajia jotka saavat oireita ja siirtyvät seuraavaan kouluun peräti 16 kertaa. Kyseessä on median lietsoma hysteria.

Se on kyllä totta, että valesokkelitalot voivat olla ongelmallisia (mutta eivät välttämättä ole). Kerran olen antanut ostajan tilauksesta lausunnon siitä, ettei valesokkelitaloa kannata ostaa, koska indikaatio vanhingoista oli selkeästi olemassa.

Suihkuihin taas liittyy se ikuinen taistelu, että suosittelen umpinaisia suihkukaappeja, mutta päätöksentekijä haluaa jotain "paremmalta" näyttävää. Se paremmalta näyttävä johtaa melko usein käräjäoikeuden kautta korvauksiin.

Itse asun 73 rakennetussa talossa ja olen siihen tyytyväinen. Minulla on kyllä uudempiakin rakennuksia, vaan pidän yksitasoisista ja yksinkertaisista ratkaisuista. Minulla on myös ollut 30-luvun kivitaloja. Niissä taas viehätti muurarien jatimpurien uskomaton ammattitaito, Esimerkiksi saumat oli viistetty niin, että vesi valui alaspäin vauhdilla. Timpurien jiirit taas olivat monimutkaisia ja minulle ennalta tuntemattomia. Kivityöt olvat tasoa, jota ei nykyään enää edes ostata tehdä.

Jos tykkää muovista ja MDF.stä, niin ostaa sitten uuden. Minä pidän tammesta, tiikistä ja ns. oregonin männystä (mikä on tietysti douglas kuusta).

Jos päässä ei viiraa, niin ei kun hankkimaan vanha hyvä talo.

• Anonyymi

Olipas siinä katkeranoloinen oman omaisuuden puolustuspuhe. Ei kukaan halua riskeerata terveyttään ja rahojaan näillä yleisesti tunnistetuilla ongelmarakenteilla. Se on ihan hyvä, että tietoisuutta näistä levitetään tiedotusvälineissä ja verkossa. Joku 70-80-luvun rivari/talo voi ollakin hyvin rakennettu mutta se ei poista riskiä siitä että käteen voi osua täysin päinvastainen pommi. Liian suuri riski olemassa.

• Anonyymi

> Jos päässä ei viiraa, niin ei kun hankkimaan vanha hyvä talo.

Jep. Eli vanha rivarinröttelö = pientalo, jonka on lyänyt pystyyn pieni rakennusliike mallia miäs ja hiace. Talon valmistuttua firma konkkaan = se siitä 10-vuotistakuusta.

Vesieristykset, onko ne jotain syötävää? Salaojat = potkittu kieppi peltosalaojaputkea sokkelin viereen. Tarkastuskaivoja ei ole ja mitäpä niillä tekisi, kun putket on jo painuneet lyttyyn aikapäiviä sitten. Valesokkelit kattovedet lorotetaan seinänviereen. Maanpinta ei kaada ainakaan poispäin seinästä.

Siinä sitä alkuu... tuhon on viimeistelleet nuukapetterit. Hallitus koostuu lähinnä talossa alusta alkaen asuneista "alkuasukkaista", jotka nyt eläkeiässä, mutta pitävät tinkimättä kiinni näistä periaatteista:

- halpa vastike on saavutettu etu, johon ei saa puuttua

- ei tässä ennenkään remonttia ole tarvinnut tehdä -> ei tehdä nyttenkään eikä sen vuoksi ole tarpeen mitään kuntotutkimuksiakaan tehdä

- talon kunnossapito = piha-aidan maalaus talkoilla kerran 10 vuoteen

Parhaimmillaanhan näissä on vielä vesikiertoinen keskuslämmitys = satoja metrejä lämpö- ja vesijohtoja rakennusten välillä ... näilläkin nyt käyttötunnit aikalailla täynnä ja pesutilathan olisi kuulunut remontoida jo 20 vuotta sitten. Pesutiloissa moni kakku päältä kaunis, kun 80/90-luvulla on vaan lätkitty laatat muovimaton ja tapetin päälle ja tämän muovimaton käyttötunnit ovat päättyneet jo 10 vuotta sitten...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

> Jos päässä ei viiraa, niin ei kun hankkimaan vanha hyvä talo.

Jep. Eli vanha rivarinröttelö = pientalo, jonka on lyänyt pystyyn pieni rakennusliike mallia miäs ja hiace. Talon valmistuttua firma konkkaan = se siitä 10-vuotistakuusta.

Vesieristykset, onko ne jotain syötävää? Salaojat = potkittu kieppi peltosalaojaputkea sokkelin viereen. Tarkastuskaivoja ei ole ja mitäpä niillä tekisi, kun putket on jo painuneet lyttyyn aikapäiviä sitten. Valesokkelit kattovedet lorotetaan seinänviereen. Maanpinta ei kaada ainakaan poispäin seinästä.

Siinä sitä alkuu... tuhon on viimeistelleet nuukapetterit. Hallitus koostuu lähinnä talossa alusta alkaen asuneista "alkuasukkaista", jotka nyt eläkeiässä, mutta pitävät tinkimättä kiinni näistä periaatteista:

- halpa vastike on saavutettu etu, johon ei saa puuttua

- ei tässä ennenkään remonttia ole tarvinnut tehdä -> ei tehdä nyttenkään eikä sen vuoksi ole tarpeen mitään kuntotutkimuksiakaan tehdä

- talon kunnossapito = piha-aidan maalaus talkoilla kerran 10 vuoteen

Parhaimmillaanhan näissä on vielä vesikiertoinen keskuslämmitys = satoja metrejä lämpö- ja vesijohtoja rakennusten välillä ... näilläkin nyt käyttötunnit aikalailla täynnä ja pesutilathan olisi kuulunut remontoida jo 20 vuotta sitten. Pesutiloissa moni kakku päältä kaunis, kun 80/90-luvulla on vaan lätkitty laatat muovimaton ja tapetin päälle ja tämän muovimaton käyttötunnit ovat päättyneet jo 10 vuotta sitten...

Lähinnä omakotitaloja on poltettu ja purettu kun tee se itse miesten tekemiä tai korjaamia, rivareita ei juurikaan pureta kun taloyhtiö hoitaa ja fiksummin tehtykin kuin mitä omakotirötisköt, pälkäneellä yksi rivari puretaan kun kaatopaikan päälle tehty ja maa vajoaa ja kunta ei ota vastuuta.
        Kainuussa oli omakottaloja purettu viimekin vuonna parikymmentä ja sen lisäksi käräjäjutut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lähinnä omakotitaloja on poltettu ja purettu kun tee se itse miesten tekemiä tai korjaamia, rivareita ei juurikaan pureta kun taloyhtiö hoitaa ja fiksummin tehtykin kuin mitä omakotirötisköt, pälkäneellä yksi rivari puretaan kun kaatopaikan päälle tehty ja maa vajoaa ja kunta ei ota vastuuta.
        Kainuussa oli omakottaloja purettu viimekin vuonna parikymmentä ja sen lisäksi käräjäjutut.

Omakotitalossa, puutarhavesiletku käyttövesiputkena , pakkasella jäätyi ja vesi seis ja silloin paljastui tämä myyjän tekemä putkiremontti!!!! iso remppa tuli ja oikeuskäsittely, ottakaa poskeen!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syrjäisemmillä paikkakunnilla on jo pitkään pistelty rivareita nurin siinä missä tyhjilleen jääneitä OK-talojakin. Tästä ei vaan otsikoita revitä, kuten kerrostalojen purkamisesta.

Pianhan taitaa alkaa taantuvilla alueilla kerrostalojenkin purki, kun remontointi ei kannata. Tässäkin tulemme 20 vuotta Ruotsia perässä.

Kasvualuella pistellään myös 70-luvun kerrostaloja nurin. Pääasiassa sitä hissitöntä 3-kerroksista, johon hissin lisääminen on miltei mahdotonta. Näissä tapauksissa tontti ei jää tyhjäksi, vaan tilalle tulee korkeampi talo. Temppu kannattaa vain ja ainoastaan alueilla, missä on palvelut kunnossa (joukkoliikenne yms.)

70- ja 80-lukujen rivarit sijaitsevat ilmeisesti sen verta halpojen neliöhintojen alueilla, ettei vastaava keikaus (puskutraktoria talolle ja isompi tilalle) kannata. Vaan kannattaako remontointikaan, jos kustannus alkaa mennä 50-100 k€/kämppä haarukkaan (tonni per neliö)?

• Anonyymi

Kaikki rintamamiestalot ovat pk-seudulla käytännössä arvottomia juuri ongelmaisen rakennushistoriansa takia. Vuosien saatossa on tehty vaikka mitä ja kenen toimesta hyvänsä, joten on parempi myydä koko höskä ulkoisesta kunnosta riippumatta purkukuntoisena tontin hinnalla. Se on kaikkein reiluinta kaupan osapuolia kohtaan.

• Anonyymi

"Kaikki rintamamiestalot ovat pk-seudulla käytännössä arvottomia juuri ongelmaisen rakennushistoriansa takia. Vuosien saatossa on tehty vaikka mitä ja kenen toimesta hyvänsä, joten on parempi myydä koko höskä ulkoisesta kunnosta riippumatta purkukuntoisena tontin hinnalla. Se on kaikkein reiluinta kaupan osapuolia kohtaan"

Luuletko tosiaan, että se omistaja/myyjä ajattelee näin? Kyllä siinä myynti-ilmoituksessa käytetään kaikki mahdolliset liirum laarumit, että saadaan perusteltua uuden veroisen talon hintapyyntö ja miksei vähän vielä päällekkin. Onhan ne niin tee se itse miehen unelmia :D

• Anonyymi

Ei rintamamiestaloissa mitään perusvikaa ole. Jos märkätilat ovat vanhan hyvän tavan mukaan erillisessä saunarakennuksessa, ei rintamamiestalossa käytännössä voi olla hometta.

Energiaahan vanhassa talossa sitten kyllä kuluu, mutta talo itse pysyy kuivana ja viihtuisänä.

Rivitaloja on purettu ainakin Tampereella, Espoossa, Helsingisssä, Ylöjärvellä, Savonlinnassa, Torniossa, Raahessa, Pälkäneellä, jne jne.

Eri ikäisiä taloja ostaneena, rempanneen ja myyneenä olen sitä mieltä, että lähes kaikista saa hyviä asuntoja ehdolla, että tietää mitä tekee.

Eräs haskimmista projekteista oli 80 vuotta vanha kivitalo. Kaikki muut paitsi seinät ja osa perustusta pistettiin uusiksi. Voittoa tuli verojen jälkeen ostohinnan verran. Ostaja oli tyytyväinen ja rakensi taloon vielä myöhemmin lisäosan.

Lopettakaa marina ja rempatkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei rintamamiestaloissa mitään perusvikaa ole. Jos märkätilat ovat vanhan hyvän tavan mukaan erillisessä saunarakennuksessa, ei rintamamiestalossa käytännössä voi olla hometta.

Energiaahan vanhassa talossa sitten kyllä kuluu, mutta talo itse pysyy kuivana ja viihtuisänä.

Rivitaloja on purettu ainakin Tampereella, Espoossa, Helsingisssä, Ylöjärvellä, Savonlinnassa, Torniossa, Raahessa, Pälkäneellä, jne jne.

Eri ikäisiä taloja ostaneena, rempanneen ja myyneenä olen sitä mieltä, että lähes kaikista saa hyviä asuntoja ehdolla, että tietää mitä tekee.

Eräs haskimmista projekteista oli 80 vuotta vanha kivitalo. Kaikki muut paitsi seinät ja osa perustusta pistettiin uusiksi. Voittoa tuli verojen jälkeen ostohinnan verran. Ostaja oli tyytyväinen ja rakensi taloon vielä myöhemmin lisäosan.

>>Eri ikäisiä taloja ostaneena, rempanneen ja myyneenä olen sitä mieltä, että lähes kaikista saa hyviä asuntoja ehdolla, että tietää mitä tekee

Älä nyt vertaa itseäsi uusavuttomaan perusostajaan. Se on sun ajatusmaailman pahin virhe. Jos sä tiedät, mitä noiden homepommien kanssa tehdään, hyvä niin. 99% perusostajista ei todellakaan tiedä ja siinä sitä alkaa itku ja parku kun paskat paljastuu viiveellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitähän tuossa nyt yritettiin sanoa? 80v kivitaloesimerkki ainakin vain vahvisti sitä viestiä, ettei vanhaa kannata ostaa kuin purkukuntoisen hintaan.

Se taas, ettei rintamamiestalossa ole mitään perusvikaa, on laiha lohtu niiden 95% rintsikoista osalta, joihin tehty herra ties mitä purkkaviritelmiä vuosikymmenien aikana.

Ainahan rempata voi, mutta jos siihen menee rahaa ja aikaa sama kuin uuden ostoon / rakentamiseen, niin vähissä on järki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitähän tuossa nyt yritettiin sanoa? 80v kivitaloesimerkki ainakin vain vahvisti sitä viestiä, ettei vanhaa kannata ostaa kuin purkukuntoisen hintaan.

Se taas, ettei rintamamiestalossa ole mitään perusvikaa, on laiha lohtu niiden 95% rintsikoista osalta, joihin tehty herra ties mitä purkkaviritelmiä vuosikymmenien aikana.

Ainahan rempata voi, mutta jos siihen menee rahaa ja aikaa sama kuin uuden ostoon / rakentamiseen, niin vähissä on järki.

> Se taas, ettei rintamamiestalossa ole mitään perusvikaa,

Perusvika n:o 1 on puruseristeinen seinä. Sehän on pula-ajan korvike hirsiseinälle.

Rakennusfysikaalisesti päin mäntyä suunniteltu. Ulkopinnalla on vinolaudoitus ulkoverhous vailla tuuletusrakoa. Umpipuu on itsessään aika tiivistä ja jarruttaa vesihöyryn kulkua tehokkaasti, joten seinän ulkopintaan on luotu eräänlainen höyrysulku. Sisäpinta puolestaan läpäisee vesihöyryä paremmin, etenkin jos siellä on vain jotain pinkopahvia pinnassa. Vanhingossa sisälle on saatettu luoda toimivampi höyrysulku esim. muovitapetin avulla, mutta näitähän panukailottajat purkavat pois.

OK, eli se puruseinä kostuu aika hyvin, jos sisäilma on kosteaa. Ennen peseydyttiin ja pestiin pyykit ihan eri rakennuksessa, joten kosteusrasitusta oli vähemmän. Lisäksi puruseinä vuotaa lämpöä pahasti, mikä pitää sitä ulkopintaa myöten lämpimänä. Tässä kohtaa ei pitäisi enää olla vaikeaa ymmärtää, miten puruseinän saa tuhottua sisäpuolisella lämmöneristyksellä - etenkin, jos tehdään "hengittävä" rakenne vailla höyrysulkua.

Niinkuin näkyy, ei tämän talotyypin suunnittelijat rakennysfysiikalla päätään vaivanneet. Ongelma n:o 2 on, ettei sillä vaivanneet päätään rakentajatkaan. Seiniin on saatettu esim laittaa bitumihuopaakin, johonkin väliin. Lopputulema sitten riippuu tuurista eli onko huopa laitettu lähelle sisä- vai ulkopintaa.

Surkeimmat esitykset on tietysti mätineet ja purettu jo aikapäiviä sitten, joten panukailottajat voivat kailottaa, miten ennen tehtiin laatua ja kestävää.

Ongelma n:o 3 on, ettei kellarikerrosta ole tarkoitettu asuinkäyttöön. Sinne kun ruvetaan asuintilaa ja sisäpuolista eristystä tekemään....

• Anonyymi

Hyvä kirjoitus. Käsittämätöntä on että näitä vanhoja pommeja joku vieläkin ostaa ja maksaa niistä.

• Anonyymi

Entäs uudet tönöt sitten? Rakentamisen laatu on mitä sattuu, kaikki tehty hutiloimalla ja fuskaten. Karmeita pommeja törkeällä ylihinnalla.

• Anonyymi

Pitää kummastella niitä, jotka tuollaisen pesäkkeen omistaa, ja uskaltavat sen myydä. Kieriskellä sitten seuraavat vuodet yökaudet unettomana miettien, että koska sen ostajan lakimies ottaa yhteyttä isojen korvausvaatimusten kanssa. On kuitenkin vain ajan kysymys, kun sieltä paljastuu se homepesä tai joku muu jättivika.

• Anonyymi

^ Suomen rakennuskanta on aika nuorta eikä täällä sen vuoksi oikein ole perinteitä eikä tietoa korjaamisesta.

Taitaa suht tyypillinen myyjä olla eläkeläispariskunta, joka on onnistunut ummistamaan silmät tosiasioilta. Eli on uskotellut itselleen, että talo on oiken hyvä eikä tässä remonttia tarvi tehdä, kun ei ole ennenkään tehty.

Ao. ajattelutapaa edistää se, ettö unelmien OK-lato on hankittu ehkä 40 ikäisenä ja eikä alkuun ole ollut tarvettakaan remonteille. Vaan sitten kun olisi aika jo uusia pesutilat, vesikatto, salaojat .. hups, nyt on asukkailla jo ikää mittarissa liki 70 = ei onnistu enää omakätisesti eikä eläke riitä ammattilaisten käyttöön. Joten käyttöön denial mode: ei tässä ennenkään remonttia ole tarvinnut tehdä!

Monella vanhuksella iskee myös ihan tolkuton nuukailuvaihde päälle. Tingitään ihan kaikesta, valaistus, lämmitys, ilmanvaihto. Joissain kerrostaloissa on saatu viemärit tukkoon, kun vanhokset ovat päättäneet, ettei vessaa kannata veden säästämiseksi vetää kuin kerran päivässä. Eli siihen pyttyyn on saatettu paskoa useamman kerran ennen päivän ainokaista huuhtelua...

Ja silti se talo on priima ja virheetön ja uuden hinta pitää siitä saada... onhan käärinliinoissa taskut, joihin rahat saa mukaan!

• Anonyymi

Hirsitalo 96 neliötä 1922 rakennettu, graniittikivijalka ja hirret täysin kunnossa, sisäremonttia on tehty ja saunatupa on pihalla, talo on vimpan päälle ja helsingin puolella kuntarajalla, hintarvio alkaa miljoonalla eurolla.

• Anonyymi

Ton hinta-arvion tehnyt geelitukka on vedättänyt sua urpoa aika pahasti. Tai no voihan sitä arvioida, eri asia kuka maksaa ton arvion verran. Yhä vieläkin pätee totuus että hinta määräytyy kaupantekohetkellä, arviot on vain...arvioita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ton hinta-arvion tehnyt geelitukka on vedättänyt sua urpoa aika pahasti. Tai no voihan sitä arvioida, eri asia kuka maksaa ton arvion verran. Yhä vieläkin pätee totuus että hinta määräytyy kaupantekohetkellä, arviot on vain...arvioita.

Helsingistä ei helpolla saa alle millin vanhaa kunnon hirsitaloa, niitä on harvassa, tietenkin jostain äetsästä saat vanhan kansakoulun halvalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helsingistä ei helpolla saa alle millin vanhaa kunnon hirsitaloa, niitä on harvassa, tietenkin jostain äetsästä saat vanhan kansakoulun halvalla.

Vanhoja hirsitaloja saa hesastakin sadalla tonnilla ja muitakin omakotitaloja, sieltä on väki lähtemässä pois kun maahantulijat sun muut isis porukat tuodaan hesaan viherpunahallituksen toimesta.

• Anonyymi kirjoitti:

Vanhoja hirsitaloja saa hesastakin sadalla tonnilla ja muitakin omakotitaloja, sieltä on väki lähtemässä pois kun maahantulijat sun muut isis porukat tuodaan hesaan viherpunahallituksen toimesta.

Vanhan hirsitalon voi saadakin.

Kunnostukseen menee sitten 200 000 euroa ja tontista joutuu maksamaan 300 000, joten kokonaishintaa tulee vain 600 000. Mutta se vanha purkukuntoinen talo itsessään voi olla tuon hintainen.

Eivät stadilaisia juuri maahanmuuttajat häiritse. isis-porukkaakin saattaa olla pari mukana, mutta vähemmän kuitenkin kuin haittaisänmaallisia...

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Vanhan hirsitalon voi saadakin.

Kunnostukseen menee sitten 200 000 euroa ja tontista joutuu maksamaan 300 000, joten kokonaishintaa tulee vain 600 000. Mutta se vanha purkukuntoinen talo itsessään voi olla tuon hintainen.

Eivät stadilaisia juuri maahanmuuttajat häiritse. isis-porukkaakin saattaa olla pari mukana, mutta vähemmän kuitenkin kuin haittaisänmaallisia...

tiedoksi, therat on suvakki. kannattaa etsiä sen maahanmuuttomyönteisiä mielipiteitä sen nikillä niin voitte hämmästyä.

• Anonyymi kirjoitti:

tiedoksi, therat on suvakki. kannattaa etsiä sen maahanmuuttomyönteisiä mielipiteitä sen nikillä niin voitte hämmästyä.

Tietysti olen. Kuten suurin osa järkevistä ihmisistä.

Suvakki = inhimillisyyttä ja tasa-arvoa kannattava henkilö.

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Tietysti olen. Kuten suurin osa järkevistä ihmisistä.

Suvakki = inhimillisyyttä ja tasa-arvoa kannattava henkilö.

suvakki= haittamaahanmuuttoa kannattava typerys ja vihervassu.

siinä muutama parametki täälle nikille. onneksi teitä on häviävä vähemmistö suomessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

suvakki= haittamaahanmuuttoa kannattava typerys ja vihervassu.

siinä muutama parametki täälle nikille. onneksi teitä on häviävä vähemmistö suomessa.

Laskutaito ei ole persuksilla kovinkaan hyvin hallussa, kun reilusti alle 50 % osuutta enemmistöksi kehutaan.

Persukset ovat tyhmiä, etteivät kykene ymmärtämään, ettei kaikki muut ajattele ihan kaikesta täsmälleen samalla tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laskutaito ei ole persuksilla kovinkaan hyvin hallussa, kun reilusti alle 50 % osuutta enemmistöksi kehutaan.

Persukset ovat tyhmiä, etteivät kykene ymmärtämään, ettei kaikki muut ajattele ihan kaikesta täsmälleen samalla tavalla.

Oletko sä persus vai mikä se on? Kutittaako sun persusta koko ajan vai onko siellä syyhy :D

Vihervassuja on onneksi niin vähän ettei niistä ole haittaa kuin pääkaupungissa. Muualla niistä saa olla pääosin rauhassa. Viihtykööt siellä omassa kuplassaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin osa nukkuvien puolueesta eli yli 30% ei ole ainakaan vihervassuja. Eli kyllä muilla kuin vihervassuilla on suomessa onneksi enemmistö.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      109
      2820
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2320
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1930
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      169
      1341
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      284
      1169
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      979
    Aihe