Crontab ihmettelyä

Anonyymi

Aloin treenaamaan crontabia ja meinasi into tyrehtyä heti alkuunsa, kun en meinannut saada notify-sendiä toimimaan. Sain sen lopulta lisäämällä suoritettavan komennon alkuun

XDG_RUNTIME_DIR=/run/user/$(id -u)

Jossain ohjeessa piti lisätä "DISPLAY=:0", mutta ei ollut siitä apua. Mitähän tuo oikein tekee? Outo hakemisto tuo /run/user.. sellainen kyllä on, tässä tapauksessa id-u oli 1000.

Koko crontab-rivi jota kokeilin on

* * * * * XDG_RUNTIME_DIR=/run/user/$(id -u) notify-send "`date \%H:\%M:\%S`" >/dev/null 2>&1

Ja tuo pompsauttaa minuutin välein kellonajan ilmoituksena.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän oudon näköinen tuo sinun stderr (standard error) virheen uudelleen ohjaus, toimiiko tuo todella noin. Ja miksi kenoviivat aika yksiköiden erottimena.

      Niin tuo ympäristö muuttujan ( XDG_RUNTIME_DIR) asettaminen on tärkeää, ja se saattaa teetättää turhaa hapuilua. Eihän tuossa muuta ihmeellistä taida ollakaan.

      • Anonyymi

        Meneppä mäkee valheita levittämästä....


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kyllä ne menee juuri kuten sanottu. Nuo linkit kaivoin vasta jälkikäteen pyydettäessä. Ilman takakenoviivoja ei toimi prosentit crontabin komentoriveissä. Tulostus puolestaan pitää ohjata bittitaivaaseen, koska tarkoitus ei ole lähettää crontabista mitään raportteja sähköpostitse.

        Ihan hyvä että sinuakin kiinnostaa linuxien alkeet.


      • Anonyymi

        Ei tule susta koodaria!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule susta koodaria!

        Minähän jo olen, ja vielä sieltä parhaimmasta päästä.


    • Anonyymi

      Onhan tuossa koodissasi huomattavia virheitä.

      • Anonyymi

        Miksi olisi?


    • Anonyymi

      Tällaiseen kiusantekoon ei varmaan voi odottaa yläpidon reagoimista. Suomi24 vitsaus on nämä häiriköt jotka tuntevat jäävänsä ulkopuolelle, eikä siksi anna muidenkaan keskustella rauhassa.

      Olikohan tuo "kysymys" laadittukin kiusantekomielessä. Tulipahan vastattua samoin kuin olisin tehnyt oikeasti apua pyytäneelle.

    • Anonyymi

      Tässä ketjussa kommentoineista ei varmaankaan ihan kaikki tiedä mikä on crontab. Menkää terminaaliin, vaikka näppäinyhdistelmällä "ctrl alt t".

      Kirjoittakaan terminaaliin "crontab -e". Todennäköisesti käytätte ensimmäistä kertaa ja hyväksykää enter-näppäimellä editoriksi oletuksena tarjottu nano, eli vaihtoehto 1.

      Menkää editorissa alimmalle riville ja lisätkää aloituksessa oleva viidellä *-merkillä alkava rivi, joka jatkuu todennäköisesti toisellekin riville (kopioikaa viestistä ja liitäkää nanossa esim. "shift insert"-näppäinyhdistelmällä), jonka jälkeen poistukaa editorista näppäilemällä "ctrl x", "y" ja viimeisenä enter.

      Sen jälkeen pitäisi minuutin välein ilmestyä ilmoitus kellonajasta näytölle.

      • Anonyymi

        Kannattaa korjata virheet ensin, vaarallista suorittaa väärin kirjoitettuja komentoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa korjata virheet ensin, vaarallista suorittaa väärin kirjoitettuja komentoja.

        Winhihhuli ei tiedä että Linuxissa uskaltaa tehdä tavallisena käyttäjänä ihan mitä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Winhihhuli ei tiedä että Linuxissa uskaltaa tehdä tavallisena käyttäjänä ihan mitä vaan.

        Eikä uskalla, tai ainakin se on tyhmää.


    • Anonyymi

      Jos terminaalissa teet paljon, niin voit haluta kokeilla byobu nimistä ohjelmaa. Siitä näkee kanssa kellon, vapaan levytilan yms. Ja sillä voi ajaa screeniä.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      130
      1295
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      146
      783
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      726
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      713
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      688
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      541
    Aihe