Pidätkö kirjaa menoistasi ja tuloistasi?

Laitatko johonkin ylös kaikki kulusi ja tulosi ja seuraat mihin varasi hupenevat. Itse en ole tähän mennessä niin tarkkaan pitänyt, pääasia on ollut että tulot riittävät menoihin. Nyt olen vähän innostunut laittamaan jotain ylös ja seuraamaan mihin varani oikein hupenevat ja oisko vara jostain säästää vaikka.

63

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä pankki tietää. Ja äänestää ulos ken käyttäytyy holtittomasti.

      Itse käytän vain riihikuivaa. Nostan lisää jos hupenee.

    • Anonyymi

      Laskut, vastikeet ym menee suoraveloituksena. Loput mitä tilille jää nostan pankkiautomaatista kukkarooni.

      Tankkaan auton setelliautomaatilla, noin 70€/kk, käyn kuutena päivänä syömässä lähiravintolassa 11€/kerta. Sunnuntaisin AINA pelkää lohta ja salaattia sekä tietysti pullakahvit niinkuin arki-iltoina. Jääkaapissa on aina proteiinivanukkaita våh 10prk.

      • Anonyymi

        Etkö itse viitsi vai et osaa tehdä ruokaa?


    • Anonyymi

      En laita! Pääasia, että riittää ja saa maksut maksettua ja jää säästöönkin. En jaksa näpertää samojen tulojen ja menojen kanssa.

    • Anonyymi

      Minä olen jo vuosikymmeniä sitten valtuuttanut sosiaalitoimen huolehtimaan raha-asioistani, joten ei ole koskaan tarvinnut miettiä tulojen riittävyyttä. Aina kun on ollut epäilyä tuloni riittävyydestä, niin aina sossu on ystävällisesti korottanut tukiaan tarvittavalle tasolle, jopa yleensä hieman enemmänkin, koska olen ollut koko ikäni heidän asiakkaansa ja saan bonuksia siitä.

      • Eikö yhtään huoleta kuinka kauan vielä jatkuu noin?


      • Anonyymi

        Vitsi ! Huono.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vitsi ! Huono.

        Joo niin minnäi aattelin mut vastasinpas kuitenkin niin kuin ois ollut asiallinenkin vastaus :D.


    • Anonyymi

      En kirjaa ylös menojani, tuloissa ei ole paljoa ylöskirjattavaa kun vain kerran kuukaudessa eläke tulee ja kerran vuodessa osingot maksetaan.

    • Anonyymi

      Kirjanpito on päässäni. Menot ovat aika vakiot, ei ole vaikeuksia pysyä ajan tasalla.
      Kun talous melko niukkaa, pieniäkin "heräteostoksia" välttää tekemästä.
      Ostan vain sen, minkä välttämättä tarvitsen.
      Jos jää ylimääräistä, sille löytyy kyllä reikä, vaikka hammaslääkärin löytämä reikä.

    • Anonyymi

      Käytän rahaa vain TODELLA tarvitsemaani joten kaikki seuranta ja kirjanpito on tarpeetonta.

    • Minä löysin sellaisen nettiohjelman johon voi syöttää menonsa ja tulonsa ja säästönsä. Se piirtää sitten ilmoittamistani osioista graafiset kuvat, et mikä osio hallitsee kulutustani. En tiedä kuin kauan viitsin mutta nyt ainaki jonkun aikaa.

    • Anonyymi

      En, raha-asiat eivät yleensäkään kiinnosta, eivät omat saatikka muiden. Toki korvien välissä on käsitys siitä, mihin rahani menevät ja paljonkon sitä milloinkin on jäljellä. Kaikki suurin piirtein menee, mitä tuleekin. Raha on minulle väline, jolla voi ostaa hyvää ruokaa, elämyksiä ja laittaa kodin näköisekseen. En säästä enkä elä peljäten sitä pahaa päivää. JOs se tulee, se tulee. Siihen astin nautin elämästä ja panostan siihen sekä ajallisesti että myös kaiken palkkani.

    • Anonyymi

      Eilen tuli, tänään meni, vielä jäikin.
      Sama joka kuukausi.
      Joulun tienoilla kyllä yleensä vaan menee.
      Kuittikauppaa en harrasta. Kuitit ovat heitä varten joilla on huono omatunto tai koira jemmassa.

    • Anonyymi

      Selkeä työnjako avioliitossa.
      Vaimoani ei kiinnosta tippaakaan perheemme tulonmuodostus. Hän on joskus kiinnostunut vain joistkin yksittäisistä menoista.
      Minä vastaan tulopuolesta ja minulle riittää vaimoni laimeakin aktiivisuus menojen seurannassa.
      Ei ole tullut vastuissa päällekkäisyyksiä.

      Ei tarvitse mitään erillistä kirjanpitoa koska me molemmat maksamme kaiken luottokortin maksuaikaominaisuudella ja tapahtumahistoria näkyy koneella.

      • Anonyymi

        Kai jokainen tietää mikä toimisto laskee tulonsa, vihreällä pohjalla valkoisin kirjaimin,siinä se budjetointi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kai jokainen tietää mikä toimisto laskee tulonsa, vihreällä pohjalla valkoisin kirjaimin,siinä se budjetointi.

        No eipäs ole tullut vastaan, kerrohan.


    • Kun jäin eläkkeelle, josta nyt on kohta 10 vuotta, alkuun pidin kirjaa.
      Ajattelin, että kun tulot laskevat, pitää seurata miten pärjää.
      No kaikki alkoi sujua hyvin, joten kaiken kirjaamisen lopetin.
      Nykyään laitan ylös maksetut laskut. Jos tulee jotain epäselvää, näkee heti olenko maksanut. Tiliote koneelle kun ei tule, kun kerran kuussa.
      Vielä kun on kahden paikan laskut, varsinkin kesällä, kun kaappaan laskut mukaan ja makselen mökillä. Joskus sattuu, että hukkuu, unohtuu, sekoaa jonnekin väliin.

      • Olen edunvalvoja. Pidän valvottavani tuloista ja menoista kirjaa exel-taulukolla. Säästän kuitit. Exel laskee valmiit summat joten helpottaa alkuvuodesta annettavaa selvityksen tekoa maistraatille.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Olen edunvalvoja. Pidän valvottavani tuloista ja menoista kirjaa exel-taulukolla. Säästän kuitit. Exel laskee valmiit summat joten helpottaa alkuvuodesta annettavaa selvityksen tekoa maistraatille.

        Toimit fiksusti ja vastuullisesti.
        Hyvä!

        Beng


    • Anonyymi

      En pidä kirjaa tuloistani enkä menoistani, mutta ostoskuitit tutkin haukan katseella.
      Virhe löytyy silloin tällöin.

    • Anonyymi

      En pidä paperilla mutta päässäni tiedän, millaiseen eloon rahani riittävät. Eläke ei ole suuri muttei alimpiakaan ja kun elän luonteeni mukaan aika vaatimattomasti, raha riittää kuun loppuun asti hyvin.
      Perhevitsi vuodelta 1960. Veli oli huithapeli rahan käytössä ja sanoi isälle. Anna isä rahaa, käyn juomassa kaljapullon kyläkaupassa ja juttelemassa kylän miesten kanssa. Isä: en minä kaljaan anna rahaa, mutta poikaansa ymmärtäväisenä isänä otti kuitenkin kukkaron esille. Veli: Se on vai 40 markkaa, niin pieni raha että se on ihan sama onko se siellä vai täällä. Isä: No sitten on parempi että se on täällä ja pani kukkaron perstaskuunsa takaisin.

      • Heh! Hyvä opetus pojalle.
        Minä aloitin kirjaamisen (samoin kuin ruokapäiväkirjan aiemmin) konkretisoidakseni itselleni et mitä tulee ostettua ja syötyäkin. Hillinnee molempien osioiden turhuuksia vaikka en mikään tuhlaajatyttö olekkaan.


    • Anonyymi

      En enää pidä kirjaa. Alkuun kun eläkkeelle jäin seurasin jonkun kuukauden, mutta huomasin sitten turhaksi, kaikki menee mitä tulee kun ei tarvitse kuin itsestä huolehtia ja lapsenlapsista silloin kun ovat mun luona ja perintöjäkään ei tarvii kerätä.

    • Anonyymi

      En pidä kirjaa, niin kauan kuin tilillä on riittävästi rahaa, jos alkavat huolestuttavasti vähenemään, joudun miettimään säästötoimia.
      Onneksi ei ole isompia menoeriä ollut.

      • Mulle on tullut ajatus karsia kaikki turha. Nähdä kulutuksen mukaan minkä ois voinu jättää kuluttamattakin. Siis kaipuu oleelliseen :). Merkittävä kysymys, tarvitsenko todellakin, pärjäänkö ilman? Mitä ilman en pärjää ja mitä suon itselleni. Mikä on tärkeää. Mikä tuottaa onnea ja mielihyvää?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Mulle on tullut ajatus karsia kaikki turha. Nähdä kulutuksen mukaan minkä ois voinu jättää kuluttamattakin. Siis kaipuu oleelliseen :). Merkittävä kysymys, tarvitsenko todellakin, pärjäänkö ilman? Mitä ilman en pärjää ja mitä suon itselleni. Mikä on tärkeää. Mikä tuottaa onnea ja mielihyvää?

        Tuo on muuten hyvä pointti. Nappaan ideasi ja katson muutaman kuukauden. Mielestäni olen tarkka enkä laita turhuuteen, mutta olisipa hyvä nähdä pitääkö tuo mielikuva paikkansa.

        'ideavaras'


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on muuten hyvä pointti. Nappaan ideasi ja katson muutaman kuukauden. Mielestäni olen tarkka enkä laita turhuuteen, mutta olisipa hyvä nähdä pitääkö tuo mielikuva paikkansa.

        'ideavaras'

        Kerro mihin tulokseen tulit😊.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kerro mihin tulokseen tulit😊.

        Kerron kyllä. Aloitan vuoden alust. Tosin joululahjatkin ovat mielestäni tarpeellisia saajilleen, joten en yritä fuskata kirjanpidossa. Uusi kuukausi ja uusi vuosi ovat hyvä aloitusajankohta.

        'ideavaras'


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerron kyllä. Aloitan vuoden alust. Tosin joululahjatkin ovat mielestäni tarpeellisia saajilleen, joten en yritä fuskata kirjanpidossa. Uusi kuukausi ja uusi vuosi ovat hyvä aloitusajankohta.

        'ideavaras'

        Totta. Ja joulukuu ja joulunaika taitaa antaa pikkasen erilaisen kuvan kulutuksesta koska joulunaika on sitä kulutusjuhlaa, kenellä enemmän ja kenellä vähemmän.

        Itse seuraan nyt toista kuukautta, en tiedä kuinka kauan viitsin, nyt ainakin kiinnostaa. Idean sain tyttäreltäni, nuorilta saa aina jotain uutta elämäänsä :). Samaten ruokapäiväkirjan kanssa. Parhaimmillaan jaksoin sitä vuoden päivät yhteen kyytiin, sitten alkoi maistua puulta. Mutta avainsana on vapaaehtoisuus. Saan pitää tai en pidä :).


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Totta. Ja joulukuu ja joulunaika taitaa antaa pikkasen erilaisen kuvan kulutuksesta koska joulunaika on sitä kulutusjuhlaa, kenellä enemmän ja kenellä vähemmän.

        Itse seuraan nyt toista kuukautta, en tiedä kuinka kauan viitsin, nyt ainakin kiinnostaa. Idean sain tyttäreltäni, nuorilta saa aina jotain uutta elämäänsä :). Samaten ruokapäiväkirjan kanssa. Parhaimmillaan jaksoin sitä vuoden päivät yhteen kyytiin, sitten alkoi maistua puulta. Mutta avainsana on vapaaehtoisuus. Saan pitää tai en pidä :).

        Luulen, että kun jonkin aikaa pitää kirjaa, niin siitä tehdyt huomiot jäävät mieleen. Sitten ikään kuin automaattisesti rekisteröi ja tekee niitä parempia valintoja. Menee selkäytimeen :)
        'ideavaras'


    • Olen aina ollut tarkka taloudenpitäjä.
      Silti en ikinä merkkaa ylös ostoksiani. Ostan mitä on ostettava, aika harvoin lankean ylellisyyksiin.
      Kuntoilulaitteet ja keittiökoneet ovat heikkouteni, onneksi niitä on niin paljon että lisää ei sovi edes kappeihin.
      Ensi kesänä meinasin tehdä investoinnin toiseen sähköpyörään, toisen vien mökille kun siellä olen puolet vuodesta. Saa nähdä raaskinko, mutta saahan sitä toivoa.

      • Juu en minäkään ole mikään tuhlari ollut koskaan mutta jostain syystä heräsi kiinnostus katsella vähän tarkemmin et mihin rahani oikein sitten hupenevatkaa. Kiva nähdä et mitä voisin vielä jtäätt pois. Ja esimerkiksi laitan ylös paljonko saan rahaa esimerkiksi pullojen palautuksista vuoden aikana. Pienistä puroista kasvaa joki :).


    • Anonyymi

      Jouluun on mahdollisuus laittaa noin 100 euroa.
      Sis. kahden pikkulapsen joululahjan ja kahden iäkkään joulukukan ja suklaarasian.
      Lopulla jouluruokaa sen verran kuin irti saa. Ei paljon mitään,
      mutta ihan sama. Huoltovarmuusvarastossani on ainakin Kivikylän hernekeittoa (savulihanpaloja seassa), nött-köttiä, sardiineja, näkkäriä, kaurahiutaleita,
      saatan ostaa perunoita ja silliä ja piimää. Juhlaa !

      • Mikäs siinä jos noin selviät ja se sulle riittää.


      • Anonyymi

        Moron anonyymi 17:07 ! Samaa rataa menee meikulla. Onneks en tykkää jouluruuista, joita hiki päässä halutaan mieluummin vieläpä itse valmistaa. Ne ei ole hyviä, esim laatikot, en tajua niitä. Imelletty perunalaatikko, mikä sen idea on ? Onko se alunperin joku pula-ajan pieleen mennyt ruoka johon saatiin käytettyä paleltuneet perunat ? Lanttulaatikko on ihan kamalaa ja porkkanalaatikko mautonta. Rosolli ihan yhtä tyhjän kanssa, kylmiä keitettyjä juureksia, ei uppoa. Lipeäkalan hajuunkin pyörtyy. Suomalaisilla on oudot joulutraditiot ja norski-turskilla ynnä muilla turskansyöjillä. Kinkku on mulle ainoa maistuva jouluruoka enkä muita niistä kaipaa. Hernerokkaan pistän kinkunjämät uutena vuotena.


    • En pidä kirjaa.
      Pankki pitää ja tietää kuinka paljon tai vähän tilillä on.
      En tosi ole kovin tuhlaavainenkaan.
      Ylläpitoni ei tule kovin kalliiksi (Low-maintenance)
      Pääasiassa selviän omilla rahoillani heräteostoksistani.

      • Minä haluan itse tietäö ja hallita rahojani ja niiden käyttöä. Sen takia en koskaanmlaita mitää suoraveloitukseen. Halua itse päättää milloin raha tililtäni lähtee. En tarvitse ainakaan toistaiseksi holhousta.


      • siilivain kirjoitti:

        Minä haluan itse tietäö ja hallita rahojani ja niiden käyttöä. Sen takia en koskaanmlaita mitää suoraveloitukseen. Halua itse päättää milloin raha tililtäni lähtee. En tarvitse ainakaan toistaiseksi holhousta.

        En minäkään tarvitse holhousta, mutta raha-asiat eivät kiinnosta minua, paitsi pakon edessä. Suoraveloituksessa minulla taitaa olla vain nettilehti, pikkusumma, saattaa olla että laitan kännylaskun myös suoraan, kun ne on tällaisia pieniä laskuja jotka tulevat säännöllisesti ja maksavat aina saman. Maksan nettipankin kautta lähes kaiken ja samalla vilkaisen saldot tileilläni ja silleen.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        En minäkään tarvitse holhousta, mutta raha-asiat eivät kiinnosta minua, paitsi pakon edessä. Suoraveloituksessa minulla taitaa olla vain nettilehti, pikkusumma, saattaa olla että laitan kännylaskun myös suoraan, kun ne on tällaisia pieniä laskuja jotka tulevat säännöllisesti ja maksavat aina saman. Maksan nettipankin kautta lähes kaiken ja samalla vilkaisen saldot tileilläni ja silleen.

        Ai. Jotenki päösin käsitykseen et pankki hoitaa myös maksusi? Saldotietosi ja kaiken eli siis on kaapannut taloutesi itselleen. Eli kuitenkin malsat verkossa ladkusi jne.


      • siilivain kirjoitti:

        Ai. Jotenki päösin käsitykseen et pankki hoitaa myös maksusi? Saldotietosi ja kaiken eli siis on kaapannut taloutesi itselleen. Eli kuitenkin malsat verkossa ladkusi jne.

        Sori, taisin ilmaista itseäni taas vaihteeksi epäselvästi.
        Tarkoitin nyt lähinnä vain sitä, että en pidä mitään kirjanpitoa menoista enkä tuloista, mutta hoidan itse omat raha-asiani ja pankki näkyy aina tietävän mikä tilanne on siellä ja jos joudun tarkastamaan jotain niin sieltähän ne tiedot saa. Olen kuitenkin kohtalaisen hyvin ajan tasalla aina miten saldot jaksaa. Olen hyvin jämpti laskujen kanssa ja maksan ajoissa kaiken, mutta samoin kuin sinä, periaatteeni on ollut aina se että itse hallitsen rahojani ja päätän mikä lasku maksetaan ja milloin rahat lähtee tililtä ja miltä tililtä.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Sori, taisin ilmaista itseäni taas vaihteeksi epäselvästi.
        Tarkoitin nyt lähinnä vain sitä, että en pidä mitään kirjanpitoa menoista enkä tuloista, mutta hoidan itse omat raha-asiani ja pankki näkyy aina tietävän mikä tilanne on siellä ja jos joudun tarkastamaan jotain niin sieltähän ne tiedot saa. Olen kuitenkin kohtalaisen hyvin ajan tasalla aina miten saldot jaksaa. Olen hyvin jämpti laskujen kanssa ja maksan ajoissa kaiken, mutta samoin kuin sinä, periaatteeni on ollut aina se että itse hallitsen rahojani ja päätän mikä lasku maksetaan ja milloin rahat lähtee tililtä ja miltä tililtä.

        Ok. Miten se pankki tietää mikä tilanne siellä on? Tuleeko viesti et tili ylitetty :D. Vitsi vitsi :).


      • siilivain kirjoitti:

        Ok. Miten se pankki tietää mikä tilanne siellä on? Tuleeko viesti et tili ylitetty :D. Vitsi vitsi :).

        Heheh, kyllä ne näyttää tietävän. Muuten mulla on sen verran krediittiä mun käyttötilillä että ei ne ihan ensimmäiseksi ala nikotteleen, mutta sitten ei mene lähellekään krediittirajaa nykyisin enää yhteistalouden vuosina, mutta varmuuden vuoksi.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Heheh, kyllä ne näyttää tietävän. Muuten mulla on sen verran krediittiä mun käyttötilillä että ei ne ihan ensimmäiseksi ala nikotteleen, mutta sitten ei mene lähellekään krediittirajaa nykyisin enää yhteistalouden vuosina, mutta varmuuden vuoksi.

        Ei mene hyvin sinullakaan, kun pitää velkatilillä elää.

        Minä pidän huolen, että on aina debitiä, ettei tarvitse velan puolelle mennä.
        En tosin mitään kurmettiruokia ostelekaan, jos ei tunnu olevan varaa ilman krediittiä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ei mene hyvin sinullakaan, kun pitää velkatilillä elää.

        Minä pidän huolen, että on aina debitiä, ettei tarvitse velan puolelle mennä.
        En tosin mitään kurmettiruokia ostelekaan, jos ei tunnu olevan varaa ilman krediittiä.

        Luepas nyt uudelleen edellinen viestini (johon vastasit totuttuun tapaasi) ja kerro minulle missä kohtaa elän yli varojeni ja että minulla ei menisi hyvin. "Lönekontokredit" tililläni on vuosikymmenien takaa ja en ole sitä käyttänyt ainakaan kymmeneen vuoteen.


    • Anonyymi

      En pidä. Luotan siihen, että mieheni pitää käyttelytilillämme aina rahaa enemmän kuin minun korttini käyttöraja on. Tähän mennessä ei ole tullut yllätystä.

    • Profiilissani on kuva siitä.
      Miksi minun ei tarvitse seurata menojani, saati saldojani.
      Tuohon taiteltuun A2 sivuun kirjoitan mitä tarvitsen.
      Otan sitten lappusen mukaani kauppaan.
      Kaupassa alan vilkuilla lappua ja hyllyjä jotka sopivat toisiinsa.
      Silloin tulee ostettua tarpeelliset ja tarpeettomat jäävät heräilemään toisten ostoksissa.

      H.

    • Anonyymi

      Haluaisin kyllä olla pikkutarkka mutta olen sen vastakohta. Haluaisin että kaikki tavarat olisivat autistisen ojennuksessa mutta minulla on juuri päinvastoin.

    • Anonyymi

      Paljon on tullut viestejä, kuka mitenkin hoitaa rahatilanteensa, mutta nyt tuli tarve kertoa myös omastani.

      Nykyisin en pidä mitään kirjanpitoa, koska rahani riittävät varppina kaikeen, mitä tulen tarvitsemaan elämäni aikana, ....no varauksella, että yhteiskunta huoltakoon lopusta!D,

      Avioliiton alusta, siis v-63, pidin kirjanpitoa pennilleen ja metsästin kaikki hukkaamani pennoset, kunnes tilit oli tasan, joka varmasti liittyi myös siihen, että olin työssä kirjanpitäjänä.

      Oli siitä huomattava etu, että pystyin säästämään riittävästi tulevaa kotiamme varten, koska mieheni osti mitä huvitti ja sitähän huvitti.

      Toisaalta tämä "penninvenytys" meni sitten liiallisuuksiin ja onneksi olen nyt päässyt siitä eroon, koska mihinkän en tarvitse säästää ja kaikki laskut menee suoraveloituksena tililtäni ilman hyväksyntääni, paitsi jokunen eläkeyhdistyksen ja pesula laskut.

      Jokaiselle nuorelleparille kuitenkin suosittelisin tätä tulojen ja menojen kirjausta, että oppisivat tietämään, mihin heidän varansa riittää ja ehdottomasti välttää näitä pikavippejä.

      • Anonyymi

        Nuoripari 1969.
        Taulukoin kulumme ryhmittäin paperille ( ei ollut exeliä ) ja merkitsimme siihen kaikki kulumme.
        Sosiaaliseen elämään menneiden rahojen määrä yllätti.
        Työsuhdeasuntoni oli halpa ja palkkani noin 2 x parhaan tehtaallamme olevan asentajan. Vaikka vaimoni palkka oli todella pieni niin oli tunne, ettei tarvitse laskea eikä suunnitella.
        Vaikka varsinaista suunnittelutarvetta ei ollutkaan niin ryhdyimme käyttämään enemmän harkintaa rahan käyttömme suhteen ja se onnistui hyvin ilman tunnetta pihistämisestä.

        Runsaassa vuodessa elämäntapamme vakioitui ja seuranta tuli tarpeettomaksi.


    • Anonyymi

      Omista tuloista ja menoista pitää vain pankin tapahtumavirta huolen.
      Kirjaa en menoistani pidä, elämäntapani o varsin vakaa ja tunnen itseni rahankäyttäjänä, menoja ei tarvitse itselleen perustella,
      se menee mikä menee.

      • Anonyymi

        Säästetty markka on ansaittu markka, ja huom! veroton nettotulo. Säkin suu tulojen mukaan.
        Siinä vanhan kansan opetuksia jälkipolville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästetty markka on ansaittu markka, ja huom! veroton nettotulo. Säkin suu tulojen mukaan.
        Siinä vanhan kansan opetuksia jälkipolville.

        Muutaman kuukauden merkkasin päivyriin. Sitten jämähti.
        Pankin maksut voisi kait sortteerata menotyypeittäin.
        Idea oli, että vaikka säästän, miten säästän enemmän.
        Tämä kuukausi on matkakulujen ts. taksikulujen kuukausi. Asioiden hoitoon.
        Mitäs mietitte tästä: tunti Onnibussissa 10 €, tunti junassa 5,70 € ja 2 km taksissa 13 € puoli kahdeksan jälkeen.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman kuukauden merkkasin päivyriin. Sitten jämähti.
        Pankin maksut voisi kait sortteerata menotyypeittäin.
        Idea oli, että vaikka säästän, miten säästän enemmän.
        Tämä kuukausi on matkakulujen ts. taksikulujen kuukausi. Asioiden hoitoon.
        Mitäs mietitte tästä: tunti Onnibussissa 10 €, tunti junassa 5,70 € ja 2 km taksissa 13 € puoli kahdeksan jälkeen.

        Beng

        Verokin on hinta ja se maksetaan nettotuloilla. Ensin välitön vero, välillinen vero ja piilovero. Ei ihme että kaikki on kallista...

        Eräs tuttavani on tunnettu poliitikko, hän on julkisuudessa usein. Juttelimme kerran ja hän myönsi että verotusta ei enää pysty nostamaan, 65-70 % on kansalle se maksimi. Enempää ei kansaa yksinkertaisesti enää pysty verottamaan.

        Jokainen voi vetää johtopäätöksensä tästä kommentista, valtion budjetti kertoo mihin ne verorahat menee. Yksittäiselle toimija sitten ryhtyy viilaamaan omaa budjettiaan ja yrittää selvitä vallitsevassa ympäristössä.

        Eipä ihme että täältä poistutaan verotuksen takia, kun tarpeeksi verottaa jää ilman sitten suuria verotuloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästetty markka on ansaittu markka, ja huom! veroton nettotulo. Säkin suu tulojen mukaan.
        Siinä vanhan kansan opetuksia jälkipolville.

        Jos jo elää suu säkkiä myöten, ja jos ja kun joutuu säästämään pakolla,
        koska raha ei riitä edes tarpeelliseen,
        ei siinä paljon verotonta nettotuloa tule ainakaan sille, joka jo suu säkkiä myöten elää.

        Eikös se ole verotonta nettotuloa vasta kun et hanki jotain johon sinulla olisi varaa, mutta haluat säästää ja et sitä sitten hanki.
        Ei tulo tyhjästä tule. Vai tuleeko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästetty markka on ansaittu markka, ja huom! veroton nettotulo. Säkin suu tulojen mukaan.
        Siinä vanhan kansan opetuksia jälkipolville.

        Vaikka ei olisi ollut pakko niin luntainen säästäväisyys ja laiskuus ohjasi.
        Olipa tarve mikä tahansa niin laskin aina miten paljon minun pitäisi saada ylimääräisiä työkeikka-ansioita pystyäkseni verotuksen jälkeen teettämääm työni ulkopuolisella.

        En ole rakennusalan ammattilainen mutta hiivatin paljon pystyi itse tekemään ok:n rakentamisessa.
        Vakiokohde oli auto. Pidin keskiluokkaista japanilaista "laittoman" pitkään. Olin keväät ja syksyt näpit rasvassa pitäessäni sitä 2tieluotettavassa" kunnossa. Tein yhden koneremomtin siten, että tietenkin teetätin koneistamossa siellä välttämättömät työt mutta purin ja kasasin koneen itse.
        Kerran vaihdoin vauhtipyörän päälle hammaskehän koska alkuperäisen hampaat olivay muutamasta kohdasta kuluneet "kurnuttavaan" kuntoon.

        Samaa periaatetta olen noudattanut muidenkin puuhien suhteen.
        Ajoin kahdella citikalla 30 vuotta mutta tämä nykyinen, kaksivuotta sitten uutena ostettu pappapolo, ylittää teknisesti osaamiseni rajat mutta eipä enää tule paljoa kilometrejäkään.

        Vajaan kahdenkymmenen vuoden ajan, muutaman niukkuusvuoden opettamana, keitin laadukasta pontikkaa jota myös myin tuttavilleni muutaman vuoden aikana.
        Yms.

        Nyt on mukava vanheta leppoisasti etuajassa aloittaneena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka ei olisi ollut pakko niin luntainen säästäväisyys ja laiskuus ohjasi.
        Olipa tarve mikä tahansa niin laskin aina miten paljon minun pitäisi saada ylimääräisiä työkeikka-ansioita pystyäkseni verotuksen jälkeen teettämääm työni ulkopuolisella.

        En ole rakennusalan ammattilainen mutta hiivatin paljon pystyi itse tekemään ok:n rakentamisessa.
        Vakiokohde oli auto. Pidin keskiluokkaista japanilaista "laittoman" pitkään. Olin keväät ja syksyt näpit rasvassa pitäessäni sitä 2tieluotettavassa" kunnossa. Tein yhden koneremomtin siten, että tietenkin teetätin koneistamossa siellä välttämättömät työt mutta purin ja kasasin koneen itse.
        Kerran vaihdoin vauhtipyörän päälle hammaskehän koska alkuperäisen hampaat olivay muutamasta kohdasta kuluneet "kurnuttavaan" kuntoon.

        Samaa periaatetta olen noudattanut muidenkin puuhien suhteen.
        Ajoin kahdella citikalla 30 vuotta mutta tämä nykyinen, kaksivuotta sitten uutena ostettu pappapolo, ylittää teknisesti osaamiseni rajat mutta eipä enää tule paljoa kilometrejäkään.

        Vajaan kahdenkymmenen vuoden ajan, muutaman niukkuusvuoden opettamana, keitin laadukasta pontikkaa jota myös myin tuttavilleni muutaman vuoden aikana.
        Yms.

        Nyt on mukava vanheta leppoisasti etuajassa aloittaneena.

        Minimi budjetilla pitää elää ei voi mitään. Poikamiehenä pärjää, perheelliset eri juttu. 9m2 saumakamari riittää asumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minimi budjetilla pitää elää ei voi mitään. Poikamiehenä pärjää, perheelliset eri juttu. 9m2 saumakamari riittää asumiseen.

        1 punasen mallun jättää polttamatta joka päivä niin se on 138,7 ecuu vuodessa netto. Siinä veroa 88 %. Ensi vuonna hinta taas nousee.


    • Anonyymi

      Netissä näkyy pankin sivulla on jo vuosi 2019.

      • Anonyymi

        1 punainen mallu 30 % verotuksella päivässä on vuodessa 198,14 brutto.Huh sentään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 punainen mallu 30 % verotuksella päivässä on vuodessa 198,14 brutto.Huh sentään.

        Öööö, eli totaalivero % on mallussa 96 %-?

        Tupakkavero 88 % , välitön vero % 30.


    • Anonyymi

      En pidä kirjaa niin, että alkaisin johonkin paperille skriivailemaan numeroita, mutta tiedän tarkalleen menoni ja tuloni. Pääni sisus kertoilee, mitä kannattaa törsätä tai ei törsätä.
      Menoni ovat jokseenkin vakiot. Kolmen kuukauden välein tupsahtaa sähkölasku ja se on jokseenkin sama summa. Vakuutukset tulevat maksuun samaan aikaan kuin sähkölaskutkin, Vakuutusmaksu on myöskin vakio, noin 150 ekee.
      Yhtiövastike ja yhtiövelka menee tosta-noin-vaan systeemillä.
      Ylimääräistä on autoon liittyvät jutut. Harmi. Nyt on mennyt autoon aikalailla ylimääräistä.
      Voin sanoa, että kaikenkaikkiaan osaan tuumiskella menoni jetsulleen vaikken kirjaa pidäkään. Pidän huolen siitä, että menot ovat pienemmät kuin tulot ja siten jää pelivaraa, jos tulee ylläripylläreitä.

      Osaan olla tarpeen tullen tosi nuuka, vaikka joskus "törsäänkin" jos pelivaraa riittää.
      Raha-asioissa olen tosi tosi tosi tarkka.

      Heikunkeikku

      • Anonyymi

        Kovan verotuksen takia omaehtoinen "hippi" ekologinen elämäntapa on paras. Jää aikaa lukemiselle, hiljentymiselle, ym.

        Luostari elämä on liian rajoittavaa herätyksineen ym. Ortodoksisessa kilvoittelussa päätyö on rukoilu, samoin työ luostarin hyväksi liittyy kilvoitteluun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1404
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1109
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      977
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      77
      780
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      721
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe