Kesämökin viemäröinti

Keino-eno

Kesämökkinä olevassa pientalossa järvenrannalla on sähköt, pitäisi suunnitella oma vesi- ja viemärisysteemi. Miten kohtuullisen edullisesti ja vaivattomasti sen tekisin? Miten sinä olet tehnyt?

15

8207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulossa voimaan

huolehtii siitä ettei edullisesti voi mitenkään rakentaa sisävessaa mökille, kysy kunnasta ohjeet tai luovu hankkeesta.

• Tomi

- Kylla saa aika halvalla. Mulla samat kuviot ja teen nain:
        1. Suuri 5.5m3 umpikaivo kaikille likavesille (on PALJON halvempaa kuin eritella harmaat ja mustat vedet).
        2. Lammin ja kylma vesi kuten omakotitalossa
        - Mun budjetti kaikille (teen 75% toista itse) 3000 Euroa, tyot ja tarvikkeet. Mokin arvo nousee 10 000 Euroa!

• mutta
        Tomi kirjoitti:

- Kylla saa aika halvalla. Mulla samat kuviot ja teen nain:
        1. Suuri 5.5m3 umpikaivo kaikille likavesille (on PALJON halvempaa kuin eritella harmaat ja mustat vedet).
        2. Lammin ja kylma vesi kuten omakotitalossa
        - Mun budjetti kaikille (teen 75% toista itse) 3000 Euroa, tyot ja tarvikkeet. Mokin arvo nousee 10 000 Euroa!

Kallis käyttää koska tyhjennys 2 - 4 viikon välein maksaa 50 - 100 euroa kalustosta ja matkasta riippuen.

Mökin arvoon vaikuttaa myös käyttökustannusten suuruus eli suuret käyttökulut voi vaikeuttaa mökin myyntiä.

• Mara

Älä missään tapauksessa laita WC:n ja harmaiden vesien viemäriä yhteen rakennuksen alla, koska muutokset ovat myöhemmin mahdottomia. Normaali veden kulutus on 100 l/pv/henkilö, tällä määrällä 1 henkilö täyttää 5,5 m3 säiliön 55 päivässä.
      Minulla on kaksi mökkinaapuria, jotka tekivät tämän virheen. Nyt niillä on kaikennäköisiä virityksiä harmaille vesille, koska säiliö täyttyy niin nopeasti.
      Minulla on WC-pytylle oma 3 m3 säiliö ja muut vedet menevät imeytykseen. Loka-auto käy kerran vuodessa. Käyttöveden otan järvestä ja ruokaveden haen kunnan vesipostista. Jos vain suinkin mahdollista laita vesijohtoputkiin kunnon kallistukset, jotta saat ne tarvittaessa tyhjiksi. Minulla on katonrajassa kuumavesivaraaja ja kylmän- ja kuumanveden jakotukit ilmausventtiileillä, tukeista lähtee putket hanoille, kokoajan laskien jos nyt tarvitsee tyhjentää putket riittää kun pysäyttää pumpun ja avaa vesihanat ja ilmausventtiilit, putkistot tyhjenevät viemäriin. Pumpun putki pitää tyhjentää erikseen.

• lvi-suunnitelmaan

Saahan tämän välittää lvi-suunnittelijalle, joka lähiviikkoina piirtää vedet sisään ja ulos kesäiseen mökin pystytykseen. - Laitamme tosin aluksi haihduttavan veskin, mutta musta viemäröinti pitänee tehdä varalta harmaan rinnalle ainakin sokkelin ulkopuolelle asti.

• Tomi
        lvi-suunnitelmaan kirjoitti:

Saahan tämän välittää lvi-suunnittelijalle, joka lähiviikkoina piirtää vedet sisään ja ulos kesäiseen mökin pystytykseen. - Laitamme tosin aluksi haihduttavan veskin, mutta musta viemäröinti pitänee tehdä varalta harmaan rinnalle ainakin sokkelin ulkopuolelle asti.

Kiitos hyvista tiedoista!
        - Taidampa minakin kayttaa sinun ohjeita ja muuttaa suunitelmia... Mun alkuperainen, "yksi sailio kaikille" idea tuli kunnaan rak mestarilta.
        - Nuo putkien tyhjennykset ovat myos tosi hienot, olen ajatellut tehda jotain vastaavaa ja tasta tuli hyvat ohjeet.
        - Olen oluet velkaa sulle!

• Ajatteleva
        Tomi kirjoitti:

- Taidampa minakin kayttaa sinun ohjeita ja muuttaa suunitelmia... Mun alkuperainen, "yksi sailio kaikille" idea tuli kunnaan rak mestarilta.
        - Nuo putkien tyhjennykset ovat myos tosi hienot, olen ajatellut tehda jotain vastaavaa ja tasta tuli hyvat ohjeet.

Kokonaiskustannuksiltaan edullinen vaihtoehto on tässä. http://www.naturum.fi/

• Mutta
        Ajatteleva kirjoitti:

Kokonaiskustannuksiltaan edullinen vaihtoehto on tässä. http://www.naturum.fi/

Mihin nesteet?

• viesti
        Mutta kirjoitti:

Mihin nesteet?

Sinnehän se on piilotettu rakennekuvaukseen ja usein kysyttyjen kysymysten viimeiseksi. Naturum on erotteleva, virtsa ja bide-vedet lähtee putkella laitteesta ulos. Se vaatii mustien vesien käsittelyjärjestelmän. Nesteen voi kerätä irtosäiliöön ja kanniskella ulos, mutta viemäröinti on tietysti mukavuutta. Tällöin tarvitaan mustien vesien umpitankki tai raskaampi suodatus tai biologinen puhdistusjärjestelmä. Virtsassa on näet puolet laskennallisesta talouden fosforipäästöstä, eikä sitä saa imeyttää harmaiden vesien systeemien kautta.

• Tomi
        viesti kirjoitti:

Sinnehän se on piilotettu rakennekuvaukseen ja usein kysyttyjen kysymysten viimeiseksi. Naturum on erotteleva, virtsa ja bide-vedet lähtee putkella laitteesta ulos. Se vaatii mustien vesien käsittelyjärjestelmän. Nesteen voi kerätä irtosäiliöön ja kanniskella ulos, mutta viemäröinti on tietysti mukavuutta. Tällöin tarvitaan mustien vesien umpitankki tai raskaampi suodatus tai biologinen puhdistusjärjestelmä. Virtsassa on näet puolet laskennallisesta talouden fosforipäästöstä, eikä sitä saa imeyttää harmaiden vesien systeemien kautta.

- Sorri mutta ei meille....
        - Uloste kasaantuu reunoille = ruma ja haisee
        - Virta haisee "vesilukossa" (kusilukossa)
        - Virtsa ohjautuu oikein vain jos kusee istualtaan. Mies kusee yleensa seisaltaan ja ne menee vaaraan luukkuun.
        - Pikkukarpasia ja muita ytykoita porraa naiden ponttojen ymparilla aina.
        - Inhottava tyhjentaa ja pesta
        - Hyva ajatus mutta ei toimi eika ole saniteetti ratkaisu. Itse kaytan ennen ulkohuusia pihan perilla....
        - Kaikki jotka naita harkitsee; Juteltaa niiden kanssa joilla tallainen on ja testatkaa itse ennen ostoa! Messuilla myyjat/valmistajat naita ylistavat maasta taivaaseen - totuus vaan ei ole yhta loistava.

• Suosittelen
        Tomi kirjoitti:

- Sorri mutta ei meille....
        - Uloste kasaantuu reunoille = ruma ja haisee
        - Virta haisee "vesilukossa" (kusilukossa)
        - Virtsa ohjautuu oikein vain jos kusee istualtaan. Mies kusee yleensa seisaltaan ja ne menee vaaraan luukkuun.
        - Pikkukarpasia ja muita ytykoita porraa naiden ponttojen ymparilla aina.
        - Inhottava tyhjentaa ja pesta
        - Hyva ajatus mutta ei toimi eika ole saniteetti ratkaisu. Itse kaytan ennen ulkohuusia pihan perilla....
        - Kaikki jotka naita harkitsee; Juteltaa niiden kanssa joilla tallainen on ja testatkaa itse ennen ostoa! Messuilla myyjat/valmistajat naita ylistavat maasta taivaaseen - totuus vaan ei ole yhta loistava.

Naturum kompostoiva VC on käytännöllinen systeemi kesämökille. Ei tarvitse mitään umpisäiliötä, virtsa huuhdellaan bidesuhkulla hajulukosta, jolloin se myös laimenee. Tämä laimentunut neste on erinomaista lannoitetta kasveille.
        Millä on Naturum ollut käytössä jo 6 vuotta, joten kokemusta on.

• Jokunen
        Suosittelen kirjoitti:

Naturum kompostoiva VC on käytännöllinen systeemi kesämökille. Ei tarvitse mitään umpisäiliötä, virtsa huuhdellaan bidesuhkulla hajulukosta, jolloin se myös laimenee. Tämä laimentunut neste on erinomaista lannoitetta kasveille.
        Millä on Naturum ollut käytössä jo 6 vuotta, joten kokemusta on.

Minne siis ne virtsavedet nyt kerätään, jos niitä käytetään kasvien kasteluun?
        Minulla on käsitys, että Naturumiin voi pissiä seisten. Pitääkö paikkansa?
        Sinänsähän on järkevää, että miehet käyvät ympäristön pusikoissa, jos se vaan on muuten mahdollista.

• Jokunen
        Tomi kirjoitti:

...putkien rakentaminen niin, että ne tyhjentyvät pelkän kaadon avulla, ei ole helppoa, jos putkivedot eivät ole aivan lyhyitä. Vähänkään pitemmät vedot on puhallettava tyhjiksi paineilmalla.

• pissapoika
        Jokunen kirjoitti:

Minne siis ne virtsavedet nyt kerätään, jos niitä käytetään kasvien kasteluun?
        Minulla on käsitys, että Naturumiin voi pissiä seisten. Pitääkö paikkansa?
        Sinänsähän on järkevää, että miehet käyvät ympäristön pusikoissa, jos se vaan on muuten mahdollista.

Naturumin nesteet voi kerätä vaikka saaviin, jos mökki on mäellä, niin että tulee laskua saaviin päin. Muussa tapauksessa maahan voi kaivaa umpisäliön, josta nesteet voi pumpata kasvimaalle, tai metsään uppopumpulla. Meillä imeytetänn suurin osa maahan, joskus kesäaikaan käytetään nurmikon kasteluun.
        Naturumiin voi miehet (myös naiset) pissata seisaaltaan, koska siellä on läppä joka kiinniollessaan ohjaa kaikki nesteet niille tarkoitettuun putkeen.

• Smökki

n. kuution pönttö ja imeytyskenttä pesuvesille yms. ja teet tuon wc:n tilalle esim. biolanin kompostikäymälän. Tällä selviät suuremmalta työltä. Vesi käymälää tehdessä joudut tekemään kaivot kiinteä ja löysempi aines, jotka on sinun on tyhjennettävä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe