Netissä on paljon kertomuksia työläistä peräsinremonteista, joissa on vettyneet uretaani vaahdot kaivettu ulos ja korvattu epoksivaahdolla. Minulla on vahva epäilys, että oman veneeni peräsinlapaan olisi päässyt vettä.
Mietinpä vaan, että kannattaako tuota ryhtyä aukomaan vai antaako vain olla? Mitä haittaa vettyneestä sisuksesta on, jos ei kuitenkaan ole pakkasella revennyt lapa rikki? Tilanne lienee kuitenkin sama suurimmassa osassa vanhoja veneitä, ja korjaukseen ryhtyvät tai sitä edes miettivät vain harvat. Toki rakenteen jäykkyys varmasti vähän kärsii, mutta vaikea on nähdä miten peräsin purjehtiessa yhtäkkiä palasiksi menisi. Vai miten on?
Vettynyt peräsin - onko haittaa
24
1005
Vastaukset
- Anonyymi
Mikset poraa reikää niin loppuu arvailu onko vettä tai ei.
Kyllä jäätyminen hajoittaa vahvempiakin rakenteita kuin peräsimen.
Jos luulet, etteivät peräsimet voi hajota palasiksi niin olet väärässä. Olen nähnyt monia. Lukemani.perusteella ohjauksen pettäminen taitaa olla tavallisin vakava vika merellä purjehtiessa.
Seppomartti- Anonyymi
Tässä ei kysytty onko vettä, vaan että jos on niin pitääkö siihen reagoida. Jos mahdollisen veden annetaan kuitenkin vain olla, niin reiän poraamisesta lienee aika vähän hyötyä.
Ohjauksen pettäminen on tietysti vakava vika. Mutta oletko lukenut sellaisista ohjauksen pettämisistä, jotka johtuvat peräsimen sisään päässeestä vedestä? Siitähän tässä oli kyse. Minä en, mutta mielelläni lukisin, mikäli sellaisia on sattunut.
Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö jäätyminen VOISI rikkoa peräsintä. Näin ei kuitenkaan selvästikään aina tapahdu. Suurin osa vanhojen veneiden peräsimistä on märkiä, ja niin vain näyttävät toimivan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ei kysytty onko vettä, vaan että jos on niin pitääkö siihen reagoida. Jos mahdollisen veden annetaan kuitenkin vain olla, niin reiän poraamisesta lienee aika vähän hyötyä.
Ohjauksen pettäminen on tietysti vakava vika. Mutta oletko lukenut sellaisista ohjauksen pettämisistä, jotka johtuvat peräsimen sisään päässeestä vedestä? Siitähän tässä oli kyse. Minä en, mutta mielelläni lukisin, mikäli sellaisia on sattunut.
Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö jäätyminen VOISI rikkoa peräsintä. Näin ei kuitenkaan selvästikään aina tapahdu. Suurin osa vanhojen veneiden peräsimistä on märkiä, ja niin vain näyttävät toimivan.Aika vaikea se kai on arvioida mistä peräsimen hajoaminen on johtunut. Akselin katkeaminen tai vääntyminen tuskin johtuu peräsimeen päässeestä vedestä. Akseliongelmia on ollut kohtuu paljon 80-luvun veneissä ja joissain aivan uusissakin.
Toinen hajoamistapa on lasikuitukuoren petääminen. Jäljelle jää peräsinakseli, siihen hitsatut tuet, ehkä vaahtoa ja ehkä osa lasikuidustakin. Näitä on sattunut jonkin verran sekä uudemmissa että 80-luvun veneissä, mutta syytä on vaikea varmistaa, kun suurin osa todisteista katoaa. Se on selvää, että vesi ei hyvää tee, mutta onko se kovin vakava ongelma vai ei?
Epoksiin vaihto ei ole mikään 100% ratkaisu, vaan niitäkin on jouduttu uudelleen korjaamaan. Uusia peräsimiä tehdään edelleen polyuretaanilla pääosin.
- Anonyymi
Tarviiko sitä korjata? Poraat reiän syksyllä ja annat valua kuiviin kevääseen asti. Sitten tukit reiän ja vesille. Parempi tietysti jos korjaisi mutta näin pääset tosi helpolla ja lopputulos on melkein sama.
- Anonyymi
No näinpä. Ei se tosin kuiviin valu, jos sisällä on vaahtoa johon vesi on imeytynyt, mutta en lähtisi korjailemaan ellei konkreettisempaa syytä ilmaannu. Valtameren ylitykseen en vettyneellä peräsimellä lähtisi, mutta on näissä meidän itämerenkiertelyveneissä monta muutakin asiaa, joita pitäisi parannella ennen kuin voisi turvallisin mielin lähteä ison veden yli.
- Anonyymi
Saavuttaisiko alipaineimulla hyvän lopputuloksen kosteuden poiston kannalta? Jos poraa reiän ja imee kosteuden pois alipaineisesti avustaen. Vai onko kerran vettynyt sisus poistettava?
- Anonyymi
Millä mekanismilla kuvittelet veden poistuvan alipaineella?
seppomartti - Anonyymi
Ei se kosteus mihinkään lähde poistamalla uretaanivaahtoja. Jos sattuu tietämään kumpaan puoliskoon akseli on laminoitu, ei tuo mikään kovin kummoinen homma ole. Leikataan vain iso luukku siihen toiseen puoliskoon ja kaavitaan sieltä pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä mekanismilla kuvittelet veden poistuvan alipaineella?
seppomarttiKuoreen tehtävä muutama iso reikä esim. reikäporalla ja rei'ät tukitaan ilmatiivillä mutta vesihöyryn läpäisevällä materiaalilla.
Alipaineistamalla peräsin sen sisäinen suhteellinen kosteus nousee ympäröivää ilmaa korkeammaksi jolloin alipaineistettu rakenne alkaa fysiikan lakeja noudattaen kuivumaan sisältä ulospäin.
Lopuksi vanhat ja uudet rei'ät laminoidaan umpeen. - Anonyymi
Vesi taitaa enemmän kertoa ongelmasta kuin itse olla se ongelma. Laadukas polyuretaanivaahto ei ime vettä ja täyttää koko peräsimen vapaan tilavuuden. Huonosti tehdyssä vaahdosta ei ole tullut umpisoluista tai sinne on jäänyt ilmataskuja. Valitettavan suuri osa peräsimistä kuuluu jälkimmäiseen. Huonosti tehty vaahto on heikkoa ja vaahtohan on yleensä rakenteellinen osa peräsintä.
Kosteusmittarilla seuran talvisäilytyspaikalla peräsimiä mitanneena näyttää yli 90% peräsimistä olevan märkiä vielä keväälläkin. Tuskin siihen auttaa reiän poraaminen, joka toki voi auttaa peräsimen halkeamiseen estämällä alaosaan kertyvän umpijään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuoreen tehtävä muutama iso reikä esim. reikäporalla ja rei'ät tukitaan ilmatiivillä mutta vesihöyryn läpäisevällä materiaalilla.
Alipaineistamalla peräsin sen sisäinen suhteellinen kosteus nousee ympäröivää ilmaa korkeammaksi jolloin alipaineistettu rakenne alkaa fysiikan lakeja noudattaen kuivumaan sisältä ulospäin.
Lopuksi vanhat ja uudet rei'ät laminoidaan umpeen.Niin, fysiikan lait pätevät kyllä mutta eri asia on kuinka kauan tuossa kestää. Moottorivenepuolella on ollut paljon juttuja legendaarisen Terhin vettyneistä täytteistä jotka eivät kuivu edes 5 vuodessa. Voi olla että vettyneen Terhin kuivumiseen menee esim. 200 vuotta, täysin mahdollista. Fysiikan lakeja sekin.
- Anonyymi
Reikien päälle liimataan esim. 6mm kipsilevyt.
- Anonyymi
Ja jos alipaineistuksen pystyy tekemään lämmitetyssä tilassa, esim.30-40'C, niin peräsin suorastaan kiehuu kuivaksi ;-)
- Anonyymi
Enpä ole koskaan tavannut kuivaa peräsintä. Lasikuitu ei tartu teräksiseen akseliin, joten vesi pääsee siitä peräsimeen. Poraa 6 mm reiät peräsimeen mahdollisimman alas ja ylös. Täytä ne kesällä ennen vesillelaskua, niin peräsin kestää halkeamatta kymmeniä vuosia. Muussa tapauksessa talvella laajeneva jää puristaa täytettä joka talvi yhä enemmän kasaan, kunnes täytteen jousto loppuu.
Yhdessä peräsimessä vesi oli aihettanut sähkökemiallisen korroosion tukirautojen ja akseli/hitsauksen liitokseen. Tukiraudat syöpyivät akselista irti. Vesi ei ole hyvä asia peräsimessä, mutta Harvassa ovat valmistajat, jotka tekevät vedenpitäviä peräsimiä. - Anonyymi
Kyllä se riittää, että nostat veneen ylös syyskuun lopussa. Kerkiää sitten kuivaa riittävästi ennen talvea. Jos keväällä peräsin on tarkasteltuna ehjä eikä haljennut, ei kun menoksi.
- Anonyymi
Hiukan asian sivusta, mutta ei olisi ihan paha ajatus tehdä meidän oloihimme peräsintä, joka on normaalistikin täynnä vettä eli ontto siipi ilman vaahtoa.
Se on hiukan kalliimpi tehdä, mutta käytännössä ikuinen kunhan tekee komposiitista.- Anonyymi
Miksi komposiitista? Ystävä teki peräsimensä haponkestävästä pellistä siten, että veneen ollessa kuivilla tyhjenee peräsin kuivaksi. Näin ei pääse jäätä muodostumaan ja rakenne on kosteutta kestävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi komposiitista? Ystävä teki peräsimensä haponkestävästä pellistä siten, että veneen ollessa kuivilla tyhjenee peräsin kuivaksi. Näin ei pääse jäätä muodostumaan ja rakenne on kosteutta kestävä.
Haponkestävä on painava, kallis ja suhteelisen pehmeä. Se myös murtuu helposti jatkuvassa taivuttavassa liikkeessä. Mutta saahan sen toki siitäkin kunhan mitoittaa oikein.
- Anonyymi
Miksei peräsintä voi tehdä haponkestävästä levystä?
Muovilätkä vaahtotäytteellä varmasti on on massatuotannossa halpa.
Mutta mikä estää tekemästä lätkää, joka kestää? Vaikuttaako pisaramainen muoto ohjailuominaisuuksiin ratkaisevasti kuitenkaan?- Anonyymi
> Vaikuttaako pisaramainen muoto ohjailuominaisuuksiin
Lähtökohtaisesti, peruuttamiseen vaikuttaa ainakin. Eteenpäin ei vaikuta. Toki riippuu vähän kuinka kaukana potkuri jne on peräsimestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Vaikuttaako pisaramainen muoto ohjailuominaisuuksiin
Lähtökohtaisesti, peruuttamiseen vaikuttaa ainakin. Eteenpäin ei vaikuta. Toki riippuu vähän kuinka kaukana potkuri jne on peräsimestä.Päinvastoin! Eteenpäin siipiprofiili on suunniteltu toimimaan. Sillä pito on huomattavasti suurempi kuin levyllä, joka sakkaa jo varsin pienellä kohtauskulmalla. Sakatessa vastus kasvaa rajusti ja ohjailuvoima pienenee.
Peruutettaessa siipiprofiili on väärin päin, jolloin sen vastus on suurempi, mutta luultavasti silloinkin ohjailuvoima on parempi kuin levyllä.
Levyn sisään ei mahdu akseli ja vähänkin syvemmän lapioperäsimen tekeminen tarpeeksi vahvaksi ja jäykäksi levymäisenä on hyvin haasteellista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin! Eteenpäin siipiprofiili on suunniteltu toimimaan. Sillä pito on huomattavasti suurempi kuin levyllä, joka sakkaa jo varsin pienellä kohtauskulmalla. Sakatessa vastus kasvaa rajusti ja ohjailuvoima pienenee.
Peruutettaessa siipiprofiili on väärin päin, jolloin sen vastus on suurempi, mutta luultavasti silloinkin ohjailuvoima on parempi kuin levyllä.
Levyn sisään ei mahdu akseli ja vähänkin syvemmän lapioperäsimen tekeminen tarpeeksi vahvaksi ja jäykäksi levymäisenä on hyvin haasteellista.Melko levymäisiähän nuo kauppalaivojen peräsimet ovat. Kun suhteuttaa dimensiot purkkariin ja peräsimeen.
https://2.bp.blogspot.com/-ph05ZjXy6DQ/W-zyxHIjmSI/AAAAAAAAUKg/Gd99iX61998VvJbAwSiq_ZRT0l8Fzp2GQCEwYBhgL/s1600/Silja_Serenade_Perasin.png - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melko levymäisiähän nuo kauppalaivojen peräsimet ovat. Kun suhteuttaa dimensiot purkkariin ja peräsimeen.
https://2.bp.blogspot.com/-ph05ZjXy6DQ/W-zyxHIjmSI/AAAAAAAAUKg/Gd99iX61998VvJbAwSiq_ZRT0l8Fzp2GQCEwYBhgL/s1600/Silja_Serenade_Perasin.pngLaivan peräsin on lisäksi epäsymmetrinen, koska siihen osuu potkurivirtaus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melko levymäisiähän nuo kauppalaivojen peräsimet ovat. Kun suhteuttaa dimensiot purkkariin ja peräsimeen.
https://2.bp.blogspot.com/-ph05ZjXy6DQ/W-zyxHIjmSI/AAAAAAAAUKg/Gd99iX61998VvJbAwSiq_ZRT0l8Fzp2GQCEwYBhgL/s1600/Silja_Serenade_Perasin.pngKyllä laivojen peräsimissä on profiili elleivät ole skegin takana, jolloin profiilin etuosa on skegissä. Tässä juttua laivojen peräsimistä: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17445302.2016.1178205
Tuo Serenaden peräsin on mittasuhteiltaan varsin matala ja pitkä. Lisäksi se on tuettu keskeltä. Varsin erilainen siis kuin purjeveneen lapioperäsin. Kuvasta ei näe profiilin muotoa eikä paksuutta.
Purjeveneissä peräsimen paksuus tulee pitkälti akselin mukaan. Akselin pitää mahtua profiilin sisälle. Paksuus myös auttaa pidossa suurilla kohtauskulmilla eli sakkaa myöhemmin kuin ohut. Ohuella taas on hieman alhaisempi vastus pienillä kohtauskulmilla. Laivassa tuokin optimointi johtaa uheampaan, sillä laivoilla ei ole tarpeen ajella suurilla peräsinkulmilla, kuten purjeveneillä vaikkapa tiukoilla spinnupätkillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33611654IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597926Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut922920Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982238Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1522168Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81636- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin531084Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312782