Vääryys?

kö?

Oliko teidän torniojokilaaksolaisten mielestä väärin, että kun venäjän ja ruotsin välille vedettiin raja, niin se vedettiin liian länteen ja te jäitte sinne ruotsin puolelle.

15

1135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelliseen

      siis tietysti liian itään

      • Per Saukko

        Tai jos kuitenkin länteen? Vaiko itään?


    • nimmpä

      Tottakai oikea raja olisi ollut Kainuunjoki, koska tällöin aluetta ei olisi ruotsalaistettu ikinä ja alue olisi pysynyt suomen- ja saamenkielisenä.

      • Solros

        Mieheni on kotoisin Ruotsin Tornionlaaksosta ja hän ja hänen sisaruksensa asuvat kyllä mieluummin Ruotsissa kuin Suomessa.
        He kaikki puhuvat meänkieltä ja kaikilla on ollut hyötya kielitaidostaan työssään.


      • paha paikka
        Solros kirjoitti:

        Mieheni on kotoisin Ruotsin Tornionlaaksosta ja hän ja hänen sisaruksensa asuvat kyllä mieluummin Ruotsissa kuin Suomessa.
        He kaikki puhuvat meänkieltä ja kaikilla on ollut hyötya kielitaidostaan työssään.

        Uskon, että ajanmittaan Ruotsin puoleinen Tornionlaakso Kainuunjokea myöten ruotsittuu täysin seuraavan 50 vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että yksittäisenä kielenä meänkieli on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia nykyisillä käyttömahdollisuuksilla ja ilman Suomen tukea. Ruotsi ei ole tukenut, ja ei tule tukemaan yhtään suomenkielisyyttä vaan sen tavoitteena on ruotsittaa alue.


      • pahempi paikka
        paha paikka kirjoitti:

        Uskon, että ajanmittaan Ruotsin puoleinen Tornionlaakso Kainuunjokea myöten ruotsittuu täysin seuraavan 50 vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että yksittäisenä kielenä meänkieli on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia nykyisillä käyttömahdollisuuksilla ja ilman Suomen tukea. Ruotsi ei ole tukenut, ja ei tule tukemaan yhtään suomenkielisyyttä vaan sen tavoitteena on ruotsittaa alue.

        Uskon, että ajanmittaan Suomen puoleinen Pohjanmaa, Turunmaa ja Uusimaa suomettumat täysin seuraavan 50 vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että yksittäisenä kielenä suomenruotsi on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia nykyisillä käyttömahdollisuuksilla ja ilman Ruotsin tukea. Suomii ei ole tukenut, ja ei tule tukemaan yhtään ruotsinkielisyyttä vaan sen tavoitteena on suomettaa alue.


      • savosta
        pahempi paikka kirjoitti:

        Uskon, että ajanmittaan Suomen puoleinen Pohjanmaa, Turunmaa ja Uusimaa suomettumat täysin seuraavan 50 vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että yksittäisenä kielenä suomenruotsi on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia nykyisillä käyttömahdollisuuksilla ja ilman Ruotsin tukea. Suomii ei ole tukenut, ja ei tule tukemaan yhtään ruotsinkielisyyttä vaan sen tavoitteena on suomettaa alue.

        "Suomii ei ole tukenut, ja ei tule tukemaan yhtään ruotsinkielisyyttä vaan sen tavoitteena on suomettaa alue. "

        Suomen valtiovalta ei koske suomenruotsalaisiin tikullakaan. Meidät on aivopesty, että ruotsi on rikkaus suomenkielisille, mutta suomi on pahaksi ruotsinkielisille. Siksi meillä on edelleenkin pakkoruotsi.


      • savosta
        paha paikka kirjoitti:

        Uskon, että ajanmittaan Ruotsin puoleinen Tornionlaakso Kainuunjokea myöten ruotsittuu täysin seuraavan 50 vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että yksittäisenä kielenä meänkieli on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia nykyisillä käyttömahdollisuuksilla ja ilman Suomen tukea. Ruotsi ei ole tukenut, ja ei tule tukemaan yhtään suomenkielisyyttä vaan sen tavoitteena on ruotsittaa alue.

        Niimpä uskoisin, että Ruotsissakin olisi vahva suomenkielinen vähemmistö, jos Suomi olisi tukenut Ruotsin suostumuksella alueen ruotsinsuomalaisia.


      • pakko
        pahempi paikka kirjoitti:

        Uskon, että ajanmittaan Suomen puoleinen Pohjanmaa, Turunmaa ja Uusimaa suomettumat täysin seuraavan 50 vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että yksittäisenä kielenä suomenruotsi on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia nykyisillä käyttömahdollisuuksilla ja ilman Ruotsin tukea. Suomii ei ole tukenut, ja ei tule tukemaan yhtään ruotsinkielisyyttä vaan sen tavoitteena on suomettaa alue.

        Suomessa jokainen suomalainen pakotetaan opiskelemaan ruotsia. miksi ruotsissa ei suomea. Kaksikielisyyshän on rikkaus, kuulemma.


      • Ylitorniolainen
        paha paikka kirjoitti:

        Uskon, että ajanmittaan Ruotsin puoleinen Tornionlaakso Kainuunjokea myöten ruotsittuu täysin seuraavan 50 vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että yksittäisenä kielenä meänkieli on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia nykyisillä käyttömahdollisuuksilla ja ilman Suomen tukea. Ruotsi ei ole tukenut, ja ei tule tukemaan yhtään suomenkielisyyttä vaan sen tavoitteena on ruotsittaa alue.

        Tornionlaaksossa harrastetaan edelleen ahkerasti poikkinaintintia eli sitä, että avioparin osapuolet ovat eri maista. Tämä pitää erittäin monet Ruotsin puolelle asuvat suomen tai meänkielen taitoisina.

        Meänkielestä löytyy runsaasti netistä tietoa. Googleen vain hakusana meänkieli.


    • parempi

      Parempi olisi jos Ruotsin raja kulkisi enempi idässä, vaikka Ounasjoella.

      • ähä

        Vain unissasi ruotsikko! Minne Ruotsin valta ylettää, se myös ruotsittuu!


    • on.

      Suomen ja Ruotsin on heti korjattava asia ja aloitettava alueluovutusneuottelut torniojokilaakson palauttamiseksi jälleen omaan emämaahansa Suomeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe