Miten kestää jaksaa tässä kaamoksessa!

Anonyymi

Minusta tuntuu ihan kamalalta. Asun Etelä-Suomessa ja täällä pimeys moninkertaistuu mustassa maassa ja kaduilla. Kärsin masiksesta ja elämän tyhjyydestä, yksinäisyydestä. Tunti tunnilta odottelen, että aika vain joutuisi ja kevät koittaisi. Vaikka masikseni on kroonista sorttia, niin erittäin paljon valoisuus helpottaa oloa. Tämä sunnuntai oli jotenkin helpomman oloinen, kun aurinko hetken kävi, samoin tänään päivällä oli hetki valoisaa. Myös joulun saapuminen ahdistaa. - Miten te muut selviätte samansuuntaisista tuntemuksista? Mikä auttaisi, vaikka tiedän että kysymys aika laaja ja yleinen. Kiva jos joku kuunteli tämän.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ajattele enää pari viikkoa niin päivä alkaa taas pitenemään!! Hitaasti, mutta varmasti! :) Tuolla tavalla ajatteleminen auttaa mua, vaikken nyt mikään erityinen kaamosmasentuja olekaan (mutta muuten kyllä masentuja). Onhan tämä synkkyys aika kamalaa, mutta ei pidä antautua sille. Itse nautin ja saan voimia luonnossa kävelystä erityisesti pimeässä, eikä sadekaan haittaa. En nyt osaa tämän enempää auttaa. Tsemppiä sulle, päivä kerrallaan hengittelet eteenpäin. Kohta jo helpottaa.

• Anonyymi

1. Kirkasvalolamppu. Jos ei oo varaa, valot päälle joka paikassa missä voi.
      2. Keskittymällä työn tekoon. Jos ei oo töitä, täytyy keksiä jotain muuta mielekästä tekemistä, joka väsyttää PÄÄN.
      3. Kirja. Kirjoja. Itse pidän lempeistä dekkareista, joissa itse murhaa ei kuvata turhan tarkasti.
      4. Joulu on vain 3 päivää: siitä selviää halutessan isolla makaronilaatikolla
      5. Vaikka inhoan tätä sanoa, niin LIIKKUMALLA

Kaamosmasentuneille ihmisille jouluhössöttäjät on myrkkyä. Helmikuussa paistaa jo aurinko.
      P.s SUKLAA

• Anonyymi

Ovelaa, itse pidän pimeästä, odotan että pimeä laskeutuu. Menee se valoisakin aika, no prob.

Aloittaja missä kuussa olet syntynyt?

• Anonyymi

Aloittaja kommentoi vielä sinulle, joka ihanasti pistelit kohdat 1 - 5 plus suklaa ! Siis ihan kuin tuntisit minut. Ja tuli vähän huvittunutkin olo sinun vastaustyylistäsi, sait mulle hymyä huuleen.
        Yhtä hyviä muutkin vastaukset.

• Anonyymi

Eilen 21:34.

Seuraavaan Etelä-Suomen "kaamokseen" pitää alkaa jo latautuminen kevättalvella. Kirkasvalossa olo aamulla todella auttaa miehiäkin. Niin minuakin vaikka olen raskaan duunin raataja.

Toinen hyvä keino on pitää kehon kunnosta huolta. Paino on saatava lähelle ns. normaalipainoa. https://www.jujumohetu.com/
        Jokainen lisäkilo lisää ahdistuneisuutta.

Enää 12 päivää talvipäivänseisaukseen. Muista kuitenkin: masentamisongelmaisen ei kannata pitää " lomaa". On varauduttava jo seuraavaan pimeäkauteen.

• Anonyymi

Aloittaja tässä. Voihh Hyvät Ihmiset, minua nii-in lohdutti, auttoi viestinne. Olen sillei herkilläkin, että tuntuivat hyviltä, kun te justiinsa tiesitte, mitä tarkoitin, vertaisia sillei. Siellä todella oli monta juttua, joita ainon tankata ja toteuttaakin.

Kylläpä osasi tämäkin päivä olla paha. On toteuttamiskelpoista, mitä kerroitte. Tunsin itseni niin avuttomaksikin, että aika tavanomaista aloin kysellä. Kannatti.

Joku kysyi, milloin olen syntynyt. Kesäkuussa, heti siinä juhannuksen jälkeen.
      Mä en varsinaisesti ole kaamosmasennuksesta kärsivä, vaan yleisesti masennus- ja ahdistuneisuushäiriötä vuodesta toiseen kanteleva tyyppi, mutta nyt siis nämä viime päivät sateineen ovat pahentaneet tilannetta.

On niin outoa, kun en saa mitään tehdyksi pimeällä, vaikka onhan mulla valoja! Hyvin joku neuvoi, että laita kaikki valot päälle. Tiätsä, mä tarvitsin tuonkin simppelin ajatuksen. - Voi huohh.

• Anonyymi

Syntymä aikasi kertoo paöjon,kesäkuu. Minä syntynyt marraskuun pimeyteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syntymä aikasi kertoo paöjon,kesäkuu. Minä syntynyt marraskuun pimeyteen.

Ahdistiko sua sillon syntyä kun oli niin pimeää? Eikö ulkomaailmassa talvellakin kuitenki oo vähän valoisampaa kuin kohdussa?

• Anonyymi

Homeopaattinen stramonium auttoi, nykyisin tulee kyllä katseltua paljon positiivisia videoita jotka pitää mielen iloisena ja pimeät ajat menee enempi siinä, tosin on varottava liikka katselua etenkin iltaisin ja silloin kannattaisi kävellä itsensä väsyksiin niin nukuttaa sitten hyvin.

• Anonyymi

Kivoja kirjoituksia. Itse en ole masennukseen taipuvainen mutta kyllä nämä pimeät päivät saa mielialan matalammaksi. Paljon olen tuttujenkin kanssa asiasta puhunut ja kovin tuntuu olevan yleistä monilla sama juttu vaikka heillä ei kaikilla ole edes minkäänlaisia mielenterveyteen liittyviä ongelmia, masennusta tms.
      Moni sanoo että mikään ei oikein huvita, eikä jaksa tehdä mitään, tuttua se on mullekkin. Joinain päivinä tuntuu ettei oikein edes herää kunnolla, piristymisestä puhumattakaan.

Joskus harvoin kun aurinko näyttäytyy niin tulee oikea piristysruiske, tai siltä ainakin tuntuu. Aamusta jos paistaa niin tulee heti iloiselle, hyvälle mielelle.

Etelä-Suomessa on ongelmana tämä lumen puute koska lumi antaisi paljon valoa. Lapissakin vaikka ei aurinko edes näyttäydy niin lumi silti valaisee.

Itsekin paljon pidän kotona valoja päällä vaikka ei se silti luonnon valoa korvaa.
      Täytyy vaan jaksaa, kyllä se taas jossain vaiheessa kääntyy ja valoakin taas riittää.
      Ja kotona kun touhuilen aina jotain pientä niin en edes aina kiinnitä huomiota pimeyteen, paitsi alkaa olla ikänäkö-vaivaa sen verran että on hankalampaa nähdä mitä vähemmän on valoa.

Itse ajattelen siten että kun on monta päivää pimeää niin sen kestää kun tietää miten suuren ilon tuottaa sitten kun taas aurinko paistaa.
      Tätähän tää ihmiselo on. Mutta kevättä odotellessa....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      68
      4490
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3749
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      111
      3377
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      28
      1931
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      87
      1185
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      90
      939
    8. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      895
    9. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      892
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      817
    Aihe