Moi
Haluan siistiä akkulaatikkoon suoraan akulle meneviä johtoja niputtamalla ne kytkentäkiskoihin mutta en onnistunut löytämään tietoa miten kytkentäkiskot pitäisi mitoittaa. Veneessä on kaksi rinnnankytkettyä hupiakkua eli 2 x 115Ah / 760A.
Blue systemsin myymät kytkentäkiskot ovat 100A, 150A ja 250A. Miten valitsen sopivan?
Akkulaatikkon kytkentäkisko?
12
596
Vastaukset
- Anonyymi
Ja entä paljonko on kuorma. Sen mukaan kun tuo mitoitus menee.
- Anonyymi
Eli sen mukaan mitä plotteri, vhf, jääkaappi ja lämppäri voisivat maksimissaan ottaa yhtäaikaisesti ulos? Siinä tapauksessa 150A on varmasti tarpeeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sen mukaan mitä plotteri, vhf, jääkaappi ja lämppäri voisivat maksimissaan ottaa yhtäaikaisesti ulos? Siinä tapauksessa 150A on varmasti tarpeeksi.
Entäs moottoin startti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs moottoin startti?
Starttiakku on erikseen.
- Anonyymi
Kytkentäkiskoissa ei tule yleensä virta vastaan koska mitä enemmän paikkoja, sitä enemmän ne kestää virtaa.
Sen sijaan kannattaa varmistaa, että rimoille tulevat johdot ovat riittävän paksut, 35mm riittää lähes varmasti kaikkeen, mitä keksit laittaa niihin kiinni.
Samalla voit tietenkin harkita sitä, että laitat samaan paikkaan myös sulakkeet.- Anonyymi
Johdot menevät uusiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johdot menevät uusiksi.
Varmaan se 150 A on sellainen "kultainen keskitie". Todennäköisesti 100A riittää juuri ja juuri (laturin latausvirta?). Toki ylimitoitukesta ei ole muuta haittaa kuin taloudellinen, hyötynä vähän pienemmät häviöt.
- Anonyymi
Nyt en ymmärrä mistä on kyse. Yleensä akulta lähtee johto pääkytkimen kautta sulaketauluun, jossa on kytkentäkisko. Siitä lähtee sulakkeiden kautta johdot laitteille. Akkukoteloon en kytkentäkiskoa panisisi. Sen sijaan, jos veneessä on keulapotkuri ja ankkurivinssi, voidaan lisäkytkentäkiskot ja - viedä lähelle akkua, ei kuitenkaan kotelon sisään, vaan ulkopuolelle. Mainitsemasi kiskot eivät siihen kelpaa, koska kaapelit ovat paksut ja pulttikiinnitteiset.
- Anonyymi
Akkukoteloon tulee suoraan mm. lämppäri (välissä sulake), maasähkölaturi, aurinkopaneelin lataussäädin, akkumonitori sekä releen kautta moottorin laturi. Ei tämä tietääkseni mitenkään tavaton järjestelmä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkukoteloon tulee suoraan mm. lämppäri (välissä sulake), maasähkölaturi, aurinkopaneelin lataussäädin, akkumonitori sekä releen kautta moottorin laturi. Ei tämä tietääkseni mitenkään tavaton järjestelmä ole.
Ei todellakaan ole harvinainen.
Kiskon laittaminen on fiksu ajatus koska akun kenkään mahtuu vain rajallinen määrä johtoja järkevästi. Voihan siihen laittaa vielä päävirtakytkimenkin vaikka sitten - puolelle. Anonyymi kirjoitti:
Akkukoteloon tulee suoraan mm. lämppäri (välissä sulake), maasähkölaturi, aurinkopaneelin lataussäädin, akkumonitori sekä releen kautta moottorin laturi. Ei tämä tietääkseni mitenkään tavaton järjestelmä ole.
Tuollainen kisko riittää tuonne hupipuolelle noille virroille.
https://www.heater.fi/fi/talamex-uppoasennettava-usb-laturi-2-paikkainen-3-4a-6223.html- Anonyymi
vanhami kirjoitti:
Tuollainen kisko riittää tuonne hupipuolelle noille virroille.
https://www.heater.fi/fi/talamex-uppoasennettava-usb-laturi-2-paikkainen-3-4a-6223.htmlAika erikoinen linkki. Linkki vittaa USB laturiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1858529
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264638- 504178
- 593722
- 513186
- 502950
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262656- 422446
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382143- 292086