Onko normaalia,että raivaussahan terälaite, joko akseli tai vaihde, resonoi vähän kun kierroksia nostetaan pikkuhiljaa? Täysillä ei tärise, vaan käy tasaseen. Ostin käytetyn, joten ei ole kokemusta. Näyttäisi olevan pari "kiellettyä" nopeutta jolla tärisee.
Reson anssi
18
7236
Vastaukset
- Raivuri
Vielä kysymys akseliputkessa olevien laakerien voitelutarpeesta. ohjekirja ei mainitse asiasta. Uusia mainostetaan kestovoidellulla akselilla, mutta ei liene 15v. vanhassa Jontikassa. Irroitus lienee helppoa?
- Käyttäjä
Ilmiö on tuttu ja liittyy joidenkin sahojen
ominaisuuksiin. Tärinä vähenee mikäli laakerit on
asianmukaisesti voideltu. Purkaminen ei liene
työlästä. Mikäli tärinä jontuu kuluneista laakereista niin ne voi vaihtaa. Akselin väljyys
on harvinaisempaa. Kestovoitelua tuskin on näin
vanhassa. Muista, ettet vedä kulmavaihdetta liian
kireälle. Korkeintaan samaan kireyteen pitäisi saada missä se nyt on ollut. Kulmavaihde on liian kallis vaihdettavaksi vanhan koneeseen.
Kulmavaihteen öljyjen vaihtaminen voi olla
tarpeen ja voi osaksi vähentää resonointia. Aja ensin kulmavaihde lämpimäksi äläkä täytä sitä liiaksi. Aukon yläpinta koneen ollessa pysty-suunnassa lienee sopiva täyttötaso. Sivulta kaadettaessa vaihde tulee liian täyteen ja se voi ampua stefat auki. - Raivuri
Käyttäjä kirjoitti:
Ilmiö on tuttu ja liittyy joidenkin sahojen
ominaisuuksiin. Tärinä vähenee mikäli laakerit on
asianmukaisesti voideltu. Purkaminen ei liene
työlästä. Mikäli tärinä jontuu kuluneista laakereista niin ne voi vaihtaa. Akselin väljyys
on harvinaisempaa. Kestovoitelua tuskin on näin
vanhassa. Muista, ettet vedä kulmavaihdetta liian
kireälle. Korkeintaan samaan kireyteen pitäisi saada missä se nyt on ollut. Kulmavaihde on liian kallis vaihdettavaksi vanhan koneeseen.
Kulmavaihteen öljyjen vaihtaminen voi olla
tarpeen ja voi osaksi vähentää resonointia. Aja ensin kulmavaihde lämpimäksi äläkä täytä sitä liiaksi. Aukon yläpinta koneen ollessa pysty-suunnassa lienee sopiva täyttötaso. Sivulta kaadettaessa vaihde tulee liian täyteen ja se voi ampua stefat auki.Vaseliini näyttää olevan vaihteessa ja se on mustaa. Oiskohan laitettu grafiittivaseliiniä?
Vaihto on ainakin hankalaa ja annostelu. Oletko vaihtanut vaihteeseen laakerit? Helppoako? Millätavoin tuo murikka sitten särkyy kun tunnit on täynnä eli halkeaako koko kakapine vai käykö ääni ja tärinä sietämättömäksi? - Laakereista
Raivuri kirjoitti:
Vaseliini näyttää olevan vaihteessa ja se on mustaa. Oiskohan laitettu grafiittivaseliiniä?
Vaihto on ainakin hankalaa ja annostelu. Oletko vaihtanut vaihteeseen laakerit? Helppoako? Millätavoin tuo murikka sitten särkyy kun tunnit on täynnä eli halkeaako koko kakapine vai käykö ääni ja tärinä sietämättömäksi?Voihan olla, että kulmavaihteeseen on laitettu
grafiittivaseliinia tai se on vanhaa ja likaista. Lisää vaihteeseen hiukan juoksevaa
kulmavaihderasvaa ja aja vaihde kuumaksi jolloin siitä tulee juoksevaa. Vaihda sitten oikea öljy sinne. Kulmavaihteen laakerien vaihto voi ollas työläs ja turha toimenpide.
Resonanssi tulee mielestäni noista putken ja akselin välisestä laakeroinnista ja ehkä tärinän-vaimentimien kunnosta. En tiedä murikan särkymisestä muuta, että se ajanoloon kuluu ja ylikiristettynä panta voi haljeta. Ei tuo annostelu vaikeaa ole. Lisää juoksevaa kulmavaih-derasvaa vaakatasossa olevaan vaihteeseen kun olet sen tyhjentänyt. Rasvaa vain aukon alareunaan saakka ja anna ylimäärän tulla ulos.
(astiaan)
- Sahuri
Monissa raivaussahoissa on resonanssia joillakin
kierroksilla. Voitele runkoputken laakerit ja vaihda kulmavaihteen öljyt ja menoksi. - bertsi
Saattaa olla viilattu epätasapainoon jolloin siitä johtuva tarinä aiheuttaa värinää koita uudella terällä ennen kuin alat purkamaan.
- Raivuri
Aloitin toki vaihtamalla uuden terän. Kiitti hyvistä neuvoista. Vähentyi huolten taakka hartioilta ja jaksaa paremmin raivata, kunhan sulais nuo lumet.
- Pienkonehuoltaja
Raivuri kirjoitti:
Aloitin toki vaihtamalla uuden terän. Kiitti hyvistä neuvoista. Vähentyi huolten taakka hartioilta ja jaksaa paremmin raivata, kunhan sulais nuo lumet.
Juttelin tänään pienkoneiden huoltomiehen kanssa.
Hän piti resonointia lähes kaikkien raivaus-sahojen ongelmana. Runkoputken sisällä akseli moottorin ja kulmavaihteen välillä on voideltava siten, että koko akseli voidellaan rasvalla ja laitetaan takaisin. Akseli on yleensä tuettu puslilla jotka on nailonia tai vastaavaa. Akselin
moottorin puoleisessa päässä on yksi tai kaksi laakeria, jotka olisi hyvä voidella. Terän oletkin jo vaihtanut, joka hänen mukaansa on yksi
resonoinnin yleisimmistä lähteistä. - Raivuri
Pienkonehuoltaja kirjoitti:
Juttelin tänään pienkoneiden huoltomiehen kanssa.
Hän piti resonointia lähes kaikkien raivaus-sahojen ongelmana. Runkoputken sisällä akseli moottorin ja kulmavaihteen välillä on voideltava siten, että koko akseli voidellaan rasvalla ja laitetaan takaisin. Akseli on yleensä tuettu puslilla jotka on nailonia tai vastaavaa. Akselin
moottorin puoleisessa päässä on yksi tai kaksi laakeria, jotka olisi hyvä voidella. Terän oletkin jo vaihtanut, joka hänen mukaansa on yksi
resonoinnin yleisimmistä lähteistä.Tyhjensin pesäkettä kuumailmapuhallinta käyttäen niinpaljon kuin mustaa tököttiä tippui. (Rumaa ja vähänlaisesti) Tein hypoidiöljyllä varovasti pyörittäen huuhtelukäyttöjä. Kolmannella vaihdolla alkoi jo vaalentumaan. Eiköhän se siitä kunhan saan kunnon rasvat. Taidan ostaa tuubin alkuperäistuotetta kun sitä niin vähän menee. Seuraavaksi otan akselin käsittelyyn. Avataanko yläpää moottorin juuresta vaiko kahvojen kohdalta mihin kirkas putki päättyy?
- Raivuri
Pienkonehuoltaja kirjoitti:
Juttelin tänään pienkoneiden huoltomiehen kanssa.
Hän piti resonointia lähes kaikkien raivaus-sahojen ongelmana. Runkoputken sisällä akseli moottorin ja kulmavaihteen välillä on voideltava siten, että koko akseli voidellaan rasvalla ja laitetaan takaisin. Akseli on yleensä tuettu puslilla jotka on nailonia tai vastaavaa. Akselin
moottorin puoleisessa päässä on yksi tai kaksi laakeria, jotka olisi hyvä voidella. Terän oletkin jo vaihtanut, joka hänen mukaansa on yksi
resonoinnin yleisimmistä lähteistä.Tyhjensin pesäkettä kuumailmapuhallinta käyttäen niinpaljon kuin mustaa tököttiä tippui. (Rumaa ja vähänlaisesti) Tein hypoidiöljyllä varovasti pyörittäen huuhtelukäyttöjä. Kolmannella vaihdolla alkoi jo vaalentumaan. Eiköhän se siitä kunhan saan kunnon rasvat. Taidan ostaa tuubin alkuperäistuotetta kun sitä niin vähän menee. Seuraavaksi otan akselin käsittelyyn. Avataanko yläpää moottorin juuresta vaiko kahvojen kohdalta mihin kirkas putki päättyy?
- Käyttäjä
Raivuri kirjoitti:
Tyhjensin pesäkettä kuumailmapuhallinta käyttäen niinpaljon kuin mustaa tököttiä tippui. (Rumaa ja vähänlaisesti) Tein hypoidiöljyllä varovasti pyörittäen huuhtelukäyttöjä. Kolmannella vaihdolla alkoi jo vaalentumaan. Eiköhän se siitä kunhan saan kunnon rasvat. Taidan ostaa tuubin alkuperäistuotetta kun sitä niin vähän menee. Seuraavaksi otan akselin käsittelyyn. Avataanko yläpää moottorin juuresta vaiko kahvojen kohdalta mihin kirkas putki päättyy?
Ole varovainen sen kuumailmapuhaltimen kanssa
etteivät tiivisteet pala. Yhtä vaivatonta on ajaa
kulmavaihde lämpimäksi ja vaihtaa sitten öljyt.
Käytössä kulmavaihde kuumenee ja mustakin tökötti tulee juoksevaksi. Avaamisjärjestystä on
aika vaikea neuvoa näkemättä sahaa. Ohjekirja voi
olla hyvä keino jos sellaisen saat jostain, vaikka maahantuojalta. - kimmo
Pienkonehuoltaja kirjoitti:
Juttelin tänään pienkoneiden huoltomiehen kanssa.
Hän piti resonointia lähes kaikkien raivaus-sahojen ongelmana. Runkoputken sisällä akseli moottorin ja kulmavaihteen välillä on voideltava siten, että koko akseli voidellaan rasvalla ja laitetaan takaisin. Akseli on yleensä tuettu puslilla jotka on nailonia tai vastaavaa. Akselin
moottorin puoleisessa päässä on yksi tai kaksi laakeria, jotka olisi hyvä voidella. Terän oletkin jo vaihtanut, joka hänen mukaansa on yksi
resonoinnin yleisimmistä lähteistä.Minulla on uusi husgvarna 555 raivaus-saha ja se alkoi kahden kuukauden jälkeen täristämään.Olen vaihtanut uuden terän ja käytin sahan huollossa,mutta sanoivat,etteivät löydä vikaa.Päivän kun sahaa niin sormia särkee,epäilen itse kytkintä tai kulmavaihdetta.
- Käyttäjä
Kokeneen konehuoltaja/pienkonemyyjän mukaan
kaikki raivaussahat resonoivat joillakin kierrosluvuilla jopa uutena. Taisi sanoa, että
uudet Parnerit olisi resonoimattomia.
Hän sanoi vetoakselin voitelun onnistuvan parhaiten irroittamalla runkoputki moottorin päästä ja voielemalla koko akselin pinnasta
öljyllä tai vaseliinilla kevyesti ja takaisin.
Toisena keinona hän on käyttänyt aerosolirasvaa
ruiskuttamalla pystyyn nostettuun sahaan.
tällöin rasva valuu nailonpantoihin. Pääasia on
se että voitelee ja työhön ne on tehty, joten
älä kanna liikaa murhetta vaan menoksi. - Juuso6
Sahatessa pitää käyttää korkeita kierroksia, silloin ei akseli resonoi. Runkoputkessa tukilaakerit ovat hieman väljiä, kiihdytysvaiheessa akseli värisee.
jos sahan kierrokset eivät nouse värinättömälle tasolle, niin se pitää säätää niin, että nousee. - Näitäkinon
huskun 555 onkin yksi pahimmista tärinä sahoista. Tärinä kumit on sieltä...
Hieno saha teholtaan, mutta tärinältään täysi susi. Eikä voi yhtään mitään asialle.- sahatvarmaantutut
Samat on kokemukset. Ihme vaan että vuosia vanhaa mallia ei ole vieläkään
kehitetty kuntoon. Sahan tärinät on jo melkoinen terveysriski. - päriseese
Mistä tärinä tulee 555fx raivuriin, tietääkö kukaan?
- luinkerranuutisen
päriseese kirjoitti:
Mistä tärinä tulee 555fx raivuriin, tietääkö kukaan?
Kulmavaihteesta, jos kokeilet 2016 vuoden alkupään sahaan ja vertaat 2017 leimalla olevaan niin ero on melkoinen. Tuoreemmat ei enää täristele siinä missä "edellinen malli"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733