Veneiden uppoamisten syyt

Anonyymi

Minkä vuoksi vene uppoaa? Erityisesti kiinnostavat pitkillä matkapurjehduksilla tapahtuneet uppoamiset.

25

317

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Törmäys merikonttiin tai yllättävä potkuriakselin/vetolaitteen tiivisteen vuoto, läpiviennin pettäminen (hana tai letku).

      Myrskyssä kaatuminen.

      Kaasuvuodon aiheuttama räjähdys/tulipalo.

      Siinä ne.

      • Karilleajo.


    • Anonyymi

      Vetolaitteen kumi on monissa vanhemmissa vaihtamatta. Kannattaisi vaihtaa, huolellinen omistaja helppo tunnistaa vaihdetusta kumista.

      • Anonyymi

        Kuinka monta venettä on uponnut vaihtamattoman kumin takia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monta venettä on uponnut vaihtamattoman kumin takia?

        Noh, ”vetolaitteen kumi” ”veneen uppoaminen” ovat virtuaalisia käsitteitä. Tarkoitetaan sitä, että kipparin vieraillessa monissa satamissa ja harrastaessaan lukuisia irtosuhteita vaihtamatta välillä ”vetolaitteen kumia”, ”vene” lopulta ”uppoaa”.

        Jos siis puhutaan veneen vetolaitteen kauluskumista, ei varmaan yksikään vene ole uponnut. Jokainen kauluskumin vaihtanut tietää, että saa olla tarkkana, ettei uusi ja vanha kauluskumi mene sekaisin ollessaan molemmat irrallaan.


    • Anonyymi

      Jos veneen massa on suurempi kuin sen kokonaistilavuutta vastaavan vesimäärän massa, vene uppoaa. Kokonaistilavuuden voidaan ajatella olevan niiden veneen osien (esim. runko ja sen ulkopuolella olevat varusteet) yhteenlaskettu tilavuus, joiden veden alla ollessa veneen katsotaan olevan uponnut. Esim. maston tilavuutta ei yleensä lasketa mukaan: veneen voi sanoa olevan uponnut, jos vain masto on pinnan yläpuolella.

      Tässä ajatusmallissa on huomattava, että veneen sisälle päässeen veden massa lasketaan veneen massaksi. Toinen tapa on ajatella sen vähentävän oman tilavuutensa verran ym. yhteenlaskettua tilavuutta.

      • Anonyymi

        Kaavalla E=mc² saadaan veneen kokonaisenergia. Koska uponneessa veneessä m on suurempi, mutta c vedessä on paljon pienempi, pienenee veneen energiamäärä sen upotessa. Näin ollen entropia kulkee ikään kuin väärään suuntaan, ja tilanne on luonnonlakien vastainen.


    • Anonyymi

      Kyllä sen uppoamisen aiheuttaa se että veneeseen tulee niin paljon vettä että se ei pysy enää pinnalla.

    • Anonyymi

      Miksi merikonttiin törmääminen upottaisi veneen?

      Alumiinivene saattaa upotakin, koska alumiini kestää huonosti teräviä iskuja, mutta miksi muovivene uppoaisi? Eihän siihen saa reikää vaikka hakkaisi lekalla puolipäivää.

      • Anonyymi

        Onko oikein faktaakin tuosta, että alumiinivene uppoaa herkästi konttiin törmätessä? Ja että uppoaa erityisen herkästi verrattuna kuttaperkka-veneeseen?

        Itse olen kokeillut omalla 9 tonnin alumiiniveneellä törmäystä Suoemaliseen pohjassa olevaan peruskallioon 6-7 solmun nopeudessa. Vene hypähti jonkin verran ylöspäin ja keikahti reilusti sivuttain, että oli se aika raju tuo törmäys. Korjaukseksi riitti kuitenkin, että seuraavassa telakoinnissa hioi naarmut pois kölistä ja laittoi uuden maalikerroksen päälle.

        Olen ollut kerran vähän yli 40 jalkaisessa veneessä kyydissä, kun se törmäsi noin 2-3 solmun vauhdissa sulkuportin alatukeen (kuulema metallia). Ajettiin sisään satamaan (vuorovesialue) ja paikassa piti olla vettä riittävästi, mutta oli noin 5-10 cm liian vähän. Vene nostetiin heti ylös ja alkoi lasikuitutyöt ja puuseppä aloitti sisustan korjauksen (mm. salongin pöytä repesi irti lattiasta jne).

        En nyt ole ihan vakuuttunut siitä, että alumiini on niin herkkä hajoamaan. Rantautuessakin olen törmännyt keullalla Suomen terävään rantakallioon (pystysuora) kohtuu pahastikin ilman vaurioita. Tai no, maalia on pitänyt laittaa seuraavassa telakoinnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oikein faktaakin tuosta, että alumiinivene uppoaa herkästi konttiin törmätessä? Ja että uppoaa erityisen herkästi verrattuna kuttaperkka-veneeseen?

        Itse olen kokeillut omalla 9 tonnin alumiiniveneellä törmäystä Suoemaliseen pohjassa olevaan peruskallioon 6-7 solmun nopeudessa. Vene hypähti jonkin verran ylöspäin ja keikahti reilusti sivuttain, että oli se aika raju tuo törmäys. Korjaukseksi riitti kuitenkin, että seuraavassa telakoinnissa hioi naarmut pois kölistä ja laittoi uuden maalikerroksen päälle.

        Olen ollut kerran vähän yli 40 jalkaisessa veneessä kyydissä, kun se törmäsi noin 2-3 solmun vauhdissa sulkuportin alatukeen (kuulema metallia). Ajettiin sisään satamaan (vuorovesialue) ja paikassa piti olla vettä riittävästi, mutta oli noin 5-10 cm liian vähän. Vene nostetiin heti ylös ja alkoi lasikuitutyöt ja puuseppä aloitti sisustan korjauksen (mm. salongin pöytä repesi irti lattiasta jne).

        En nyt ole ihan vakuuttunut siitä, että alumiini on niin herkkä hajoamaan. Rantautuessakin olen törmännyt keullalla Suomen terävään rantakallioon (pystysuora) kohtuu pahastikin ilman vaurioita. Tai no, maalia on pitänyt laittaa seuraavassa telakoinnissa.

        Perheessämme sattui Hangon vesillä karilleajo Ohlsson 29:llä moottorilla ajaessa oikaisureittiä lännestä Tulliniemeen. Äitini lensi sittlådasta salongin lattialle ja heräsi siellä. Ilmisesti täysi stoppi n 6 s vauhdista. Rautaköliä ei tarvinnut hioa eikä muutakaan korjata. Omat kovavauhtiset karilleajoni tapahtuivat puuveneaikaan ja pitkäkölisellä lähes vaurioitta. Lasikuituveneillä törmäilyni ovat olleet vauhdittomampia. Yksittäistapauksia on turha vertailla. Veneet kestävät tai tulisi kestää karille ajot ja lasikuituvenekin voidaan rakentaa kestämään ne.


      • Anonyymi

        20 solmua vuoden 2007 muovisella 7 metrin matkamoottoriveneellä kiveen riitti tekemään keulaan jalkapallon kokoisen reiän.

        No lekalla tietysti voi kestää kauemmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 solmua vuoden 2007 muovisella 7 metrin matkamoottoriveneellä kiveen riitti tekemään keulaan jalkapallon kokoisen reiän.

        No lekalla tietysti voi kestää kauemmin

        Purjeveneellä 20 solmua kiveen Suomessa on todellinen riskiskenario?. Kannattaa varautua ja pohtia


      • Anonyymi

        leka on kuitenkin aika tylppä. Kontin kulma on terävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perheessämme sattui Hangon vesillä karilleajo Ohlsson 29:llä moottorilla ajaessa oikaisureittiä lännestä Tulliniemeen. Äitini lensi sittlådasta salongin lattialle ja heräsi siellä. Ilmisesti täysi stoppi n 6 s vauhdista. Rautaköliä ei tarvinnut hioa eikä muutakaan korjata. Omat kovavauhtiset karilleajoni tapahtuivat puuveneaikaan ja pitkäkölisellä lähes vaurioitta. Lasikuituveneillä törmäilyni ovat olleet vauhdittomampia. Yksittäistapauksia on turha vertailla. Veneet kestävät tai tulisi kestää karille ajot ja lasikuituvenekin voidaan rakentaa kestämään ne.

        Ohan noita tarinoita kuvineen maailman meriltä jossa on tullut reikä lasikuituisen purkkarin kylkeen. Eikä ole edes lekalla hakattu. Onnekis reikä on tullut yleensä vesilinjan yläpuolelle.

        Suomessakin on lasikuituisia veneitä uponnu jäsisä ajaessa (hitaalla nopeudella). Turvallisuustutkintakeskuksen sivuillakin on raportti tästä. Ei nyt sentää ole verrattavissa lekalla hakkamiiseen, jää kun on vähän pehmeämpi materiaali.


    • Anonyymi

      Pitkänmatkan veneet:

      Peräsimen menetys. Ei aiheuta aina uppoamista, mutta usein veneen menetyksen.

      Karille tai riuttaan ajo

      Kaatuminen / ympäri meno kovassa myrskyssä ja aallokossa ja sen vettä pääsee asuintiloihin

      Vettä pääsee syystäö tai toisesta liikaa asuintiloihin avoimien tai vuotavien aukkojen kautta (luukut, ikkunat, läpiviennit)


      Kotimaa / lähialue

      Peräsinakselin katkeaminen niin, että vettä päääsee tätä kautta sisään.

      Karille ajo

      Vakuutuspetos

      Läpiviennin pettäminen

      • Anonyymi

        Nämä ovat todellisia tapahtuneita syitä. Vetolaitteen kumin pettäminen sekä kaasuräjähdys ovat lähinnä mielikuvitusta kuten asteroidin lentäminen veneen pohjan läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä ovat todellisia tapahtuneita syitä. Vetolaitteen kumin pettäminen sekä kaasuräjähdys ovat lähinnä mielikuvitusta kuten asteroidin lentäminen veneen pohjan läpi.

        Kaasuräjähdus ei ole mikään mielikuvitusasia. Taitaa olla pari vuotta ehkä kalleimmasta purjevenemiehistön pelastusoperaatiosta. Saksalaiset isä ja poika olivat USAn itärannikon ulkopuolella helikoptereiden tomialueen ulkopuolella. Poika putsasi liuottimella ilmanputsaria ja ilmoitti isälleen, että on valmis ja voi käynnistää. Räjähdysmäisessä palossa paloivat pahasti tehohoitokuntoon mutta selvisivät pelastuslauttaansa. USAn ilmavoimien erikoisyksikkö pelasti kahdella isolla helikopterilla, joita tankattiin ilmassa kahdella Herkuleksella. Ensiapuun pudotettiin kumivene ja pintapelastajia laskuvarjoilla. Yoitubesta löutyu videoita. Nestekaasupalon.mahdollisuus on yksi hyvä syy hankkia pelastuslautta rannikkopurjehduksessakin, etenkin jos on pikkulapsia.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Se kjöli. Niitä on joiltakin putoillut. Oli joidenkin Bavarioiden ongelma taannoin. Ja on niitä laatuveneistäkin putoillut...

    • Anonyymi

      Ja se kölin puute, esimerkiksi Norjan rannikolla nurin mennyt Ovni.

    • Anonyymi

      No nykyäänhän on tyylinä hylätä vene heti kun tulee pieniä ongelmia vaikka veneessä ei olisi vuotoakaan. Vakuutusyhtiö eli muut veneilijät maksavat laskun. Juuri löytyi hylätty vene joka oli ajelehtinut yli vuoden, miehistöllä ei olisi ollut mitään hätää mutta kun merenkäynti pelotti.

    • Anonyymi

      Salamanisku 38 -jalkaisen mastoon riitti tekemään veneen pohjasta reikäjuustoa. Viidessä minuutissa kippo oli kadonnut mastoineen pinnan alle.

      Akselitiivisteen pettäminen oli vähällä upottaa Finn26:seni 2000-luvun alussa.
      Kävi munkki ja ehdin telakan nosturille vaikka lattialla oli jo vettä lähes puoli metriä. Kuivatteluun meni aikaa mutta puuosat eivät vaurioituneet.

      Tämän kokemuksen perusteella sanon, että on täyttä paskaa väittää, ettei vene voisi upota akselitiivisteen tai kauluskumin pettämisen takia. Kannattaa muuten lukea ne vakuutusehdot noilta osin.....

      • Anonyymi

        Akselitiivisteen kumi vuotaa normaalisti aluksi vain akselin pyöriessä. Jos sitä ei huomaa, ennenkuin akseli alkaa vuotaa ilman pyöritystä, voi vene upota. Se on todella harvinaista ellei kippari ole täysin ymmärtämätön. Finn 26 on paljon ihan itse muovivalmiista tehtyjä. Onko akselin asennus ollut asianmukainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akselitiivisteen kumi vuotaa normaalisti aluksi vain akselin pyöriessä. Jos sitä ei huomaa, ennenkuin akseli alkaa vuotaa ilman pyöritystä, voi vene upota. Se on todella harvinaista ellei kippari ole täysin ymmärtämätön. Finn 26 on paljon ihan itse muovivalmiista tehtyjä. Onko akselin asennus ollut asianmukainen?

        Tässä tulee mielee se, että noissa akselitiivisteissä on muutaman millin eroja vannasputken koon suhteen. Jos ostaa tarviketutin esim. VP:n vannasputkeen, niin ottaa riskin. Sitä ei saa klemmarilla oikeaan kiinnitykseen. Pitää olla oikeat osat ja oikein asennettuina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      153
      2617
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1890
    3. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1667
    4. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1351
    6. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1021
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1010
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      999
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      924
    10. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe