JOULUKINKUN PAISTO CHIANG MAISSA.

Kuksastani paikallista aamukahvia tässä nauttiessani ihmetyksekseni luin pohdintaa possujen peppujalan saatavuudesta täällä Chiang Maissa.

Myös uuni oli mysteeri.

Sen sijaan internetammattitaito pursuaa tietämystä condovuokrauksista lähtien, joten vastannen aiheisiin mainostamatta.

Kyllä meillä täällä Chiang Maissa possula on ja kielitaitoiselle pienellä vaivannäöllä näppylöiden näppäimistöä.

Suomessa jo aikoinaan tykästyin Gaggenaun laatuun, joten meidän keittiöidemme laitteet edustaa tuota.
Jolla on mutu, että täällä Thaimaassa ei olisi tarjolla ja myös käytössä jopa lähes kaikkia maailman merkkejä, pikku googelikurkkaus selventää seikan.

Martoilla todellakin on simppeli suolausohje kinkuille ja tulee säilyttää viileässä.
Meillä se onnistuu pienessä kylmiössä, jonka viilennyslähde sama kuin kodin ilmastointijärjestelmä.

Lanttulaatikkoa ja porkkanalaatikkoa tarjoamme, vaan maksalaatikko ei mieleen.
On rosollit sun muut myös, joten omaan arvoonsa possu-uuni-ihmettelijän vaivannäkö mitä mieltä olen joulutarjoilusta.

Montako jouluvierasta ..... sanonko ........ no sanon että ei ainakaan 200.

Joulu on antamisen aikaa, joten toivottavasti kaikki rakkaat löytävät itselleen antavan kinkun, heips.

21

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      eturauhanen taas vaivannut ja samallahan tuosta on jo voinut päivystyksen aloittaa.

      • Anonyymi

        Senssun eturauhas vaivoista en tiedä, mutta toivon ettei niitä Senssulla ole, kuten ei kenelläkään muullakaan. Mielestäni on hienoa, että Senssu on tämän aloituksen viitsinyt tehdä, Thaimaassa tai Suomessa ollen.

        T: AEO


    • Anonyymi

      Joulukinkun jäähdytys on noissa oloissa ongelma sillä aika iso kylmiö pitää olla ettei kinkku sulattaisi koko paskaa.

      • Anonyymi

        Niin ja joo. Itse ensinnäkään en kirjoittaisi ongelmasta, vaan haasteesta.

        Yhden joulukinkun suolaaminen - tekee tämän sitten suolavedessä liottamalla tai ruiskusuolaamalla - sekä viileässä pitäminen, toki voi olla haasteellista (etenkin Thaimaassa). Puhumattakaan useamman, josta jopa kahdellesadalle vieraalle riittää, haasteellisuudesta.

        Kuitenkin. Koetan nyt kirjoittaa paremmin perustelematta tai yksityiskohtaisuuksiin menemättä. Että eihän tämä minulta mitenkään pois ole, pikemminkin päin vastoin, että jos jollakin on mahdollisuus ja viitseliäisyyttä toimia kuten Senssu toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja joo. Itse ensinnäkään en kirjoittaisi ongelmasta, vaan haasteesta.

        Yhden joulukinkun suolaaminen - tekee tämän sitten suolavedessä liottamalla tai ruiskusuolaamalla - sekä viileässä pitäminen, toki voi olla haasteellista (etenkin Thaimaassa). Puhumattakaan useamman, josta jopa kahdellesadalle vieraalle riittää, haasteellisuudesta.

        Kuitenkin. Koetan nyt kirjoittaa paremmin perustelematta tai yksityiskohtaisuuksiin menemättä. Että eihän tämä minulta mitenkään pois ole, pikemminkin päin vastoin, että jos jollakin on mahdollisuus ja viitseliäisyyttä toimia kuten Senssu toimii.

        Edellinen kommentti oli tietenki siis minulta AEO:lta.


    • Anonyymi

      Kylmää taltioivat seinät ollen, unohtui tyystin sadusta tuosta.!

    • Anonyymi

      Aloittaja en ole, mutta muutama kommentti tähän aloitukseen liittyen, jos sallitaan.

      Ensinnäkin: Vilpitön kiitos tästä aloituksesta Senssulle. Kiitos.

      Toiseksi: Tässä aloituksessaan Senssu pitkälti kommenttinsa esitittää minulle. Kiitos tästä.

      Kolmanneksi: Ihmettin omassa kirjoituksessani Senssun kirjoituksen ristiriitaisuuksia. Nyt tällä aloituksellaan Senssu osoittaa kummasteluni, ainakin osittain, vääriksi. Senssu mitä ilmeisimmin arvostaa suomalaisia jouluruokaperinteitä. Näin ollen minulla riittää kanttia pyytää anteeksi Senssulta. Siis jos ja kun olen jotenkin kommenteillani ja kummasteluillani loukannut Senssua. Anteeksi Senssu.

      Neljänneksi: Muutama asia liittyen lähinnä perinteisten suomalaisten jouluruokien valmistukseen Thaimaassa jäi hieman mietityttämään minua. Saatatkin näistä asioista tehdä lisäkysymyksiä, ehkäpä ihan oman aloituksenkin. Siis jos ehdin ja jos sallitaan.

      T: AEO

    • Anonyymi

      Hyvä aloitus aiheuttaa mielenkiintoa ja kommentointia, siis asian ulkopuolisten henkilöiden ajankäyttöä, lieneekö aloittajan oiva tarkoitus.

      Omaa aikaani käytin myös ja opastan ymmärtämään thaimaassa olosuhteiden olevan eri korkeatasoisen rakennuksen ulko- ja sisäpuolella, enkä koe kylmiötä ihmeellisyydeksi, jossa lämpötila jääkaapin luokkaa.

      • Anonyymi

        Hieno yksinpuhelu uunilenkkimieheltä. Kato ettei se kyrsä pala kinkkukeskustelusi aikana.


    • Herrat palstalaiset näemmä joulutunnelmissa, onhan tuo kinkku todella hyvää kun sitä kerran vuodessa maistelee. Mutta asiaan josta ajattelin kommentin laittaa, nämä perinteiset suomi ruuat thaimaassa. Itse joskus olen siellä kokkaillut aikani kuluksi, makkarakastikkeet, makaroonilaatikot ja letut tietysti.. Mutta jotkut ruuat vaativat melkoista luovuutta.. jo siksikin ettei uunia joka taloudesta löydy. Omaan kortteeriini en myöskään ole tuota uunia hommannut ja hyvin on ilman pärjätty, Mausteet paljonkin erilaiset kuin suomessa, grillimaustetta olen aina mukanani vienyt. Lohisoppa valmistuu helposti, lohta löytyy nykyään kaikista suuremmista marketeista thaimaassa. Mutta kuitenkin, maassa maan tavalla ja thaikkupöperöllä mennään pääasiassa. Tuo kokkailu on niin pirun kuumaa hommaakin että antaa ammattilaisten hoitaa..

      • Anonyymi

        Juurikin näin nämä "kokkailu hommat" joskus keskimäärin menevät, meillä täällä pohjoisessakin.
        Joka taloudesta ei uunia löydy ja joissakin talouksissa kun liität lahjaksi ostamasi tai saamasi vainpieniwattisen krillin sähköverkkoon, niin pahimmassa tapauksessa naapuristakin sammuvat valot ja loppuu karaoke joikailut lyhyeen siinä missä ne loppuivat caravan yhtyeen artisteilta iltanuotioiltaan metsässä valmiiksi pilkottujen puiden loppuessa.
        Viikinkien perilliset - häpeä verilinjojasi sinä tsuhna - kapitalistiset öljystä rikastuneet turskat ja globaalit pankkiirit ovat kassilohillaan nöyryyttäneet polvilleen tavalliset paikalliset kalastajat, kalankasvattajat, pienyrittäjät, jne. niin Suomessa kuin Thaimaassakin.
        Siksipä minä mutustelen juuri nyt kapakalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin nämä "kokkailu hommat" joskus keskimäärin menevät, meillä täällä pohjoisessakin.
        Joka taloudesta ei uunia löydy ja joissakin talouksissa kun liität lahjaksi ostamasi tai saamasi vainpieniwattisen krillin sähköverkkoon, niin pahimmassa tapauksessa naapuristakin sammuvat valot ja loppuu karaoke joikailut lyhyeen siinä missä ne loppuivat caravan yhtyeen artisteilta iltanuotioiltaan metsässä valmiiksi pilkottujen puiden loppuessa.
        Viikinkien perilliset - häpeä verilinjojasi sinä tsuhna - kapitalistiset öljystä rikastuneet turskat ja globaalit pankkiirit ovat kassilohillaan nöyryyttäneet polvilleen tavalliset paikalliset kalastajat, kalankasvattajat, pienyrittäjät, jne. niin Suomessa kuin Thaimaassakin.
        Siksipä minä mutustelen juuri nyt kapakalaa.

        Kolmelta yöllä mutustelet kapakalaa täällä pohjois-thaimaassa. Krilli on äyriäinen ja Grilli on se jossa voi paistella kaikenlaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmelta yöllä mutustelet kapakalaa täällä pohjois-thaimaassa. Krilli on äyriäinen ja Grilli on se jossa voi paistella kaikenlaista.

        Kittilä ei ole pohjoisthaimaassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin nämä "kokkailu hommat" joskus keskimäärin menevät, meillä täällä pohjoisessakin.
        Joka taloudesta ei uunia löydy ja joissakin talouksissa kun liität lahjaksi ostamasi tai saamasi vainpieniwattisen krillin sähköverkkoon, niin pahimmassa tapauksessa naapuristakin sammuvat valot ja loppuu karaoke joikailut lyhyeen siinä missä ne loppuivat caravan yhtyeen artisteilta iltanuotioiltaan metsässä valmiiksi pilkottujen puiden loppuessa.
        Viikinkien perilliset - häpeä verilinjojasi sinä tsuhna - kapitalistiset öljystä rikastuneet turskat ja globaalit pankkiirit ovat kassilohillaan nöyryyttäneet polvilleen tavalliset paikalliset kalastajat, kalankasvattajat, pienyrittäjät, jne. niin Suomessa kuin Thaimaassakin.
        Siksipä minä mutustelen juuri nyt kapakalaa.

        On melkoiset ruokailuajat herralla kun kolmelta järsii kapakalaa Chiang main yössä. Onko turskaa, seiti, keilakalaa vai mistä valmistettua?

        Sehän onkin varsinainen herrain herkku. Tukussa peräti 30 bahtia kilo. Minimilaatikot tosin kymmenen kilon laatikoita. Isot tukut myy tonneittain. Eläimille.

        Sitten aamulenkille. Yöt on viileitä niin melkoinen aamukaste joka aamu auringon noustua.
        Terkkuja vaan Suomeen.

        T 2010


    • Anonyymi

      Minä paistan joulurotan Pattayalla

    • Anonyymi

      Olethan kutsunut mr Fatmanin vierailulle kun herra chiang maissa kuvailee tällä hetkellä?

    • Anonyymi

      Puppe pruuttaa Numpallille hunajaa ... sanonko minne ... jääköön sanomatta.

    • Anonyymi

      Ajattelin paistaa vaimolleni pehmeän jäniksen joulukinkun.

      • Me tutustutaan aimon kanssa Sorvankylän pikkasiin kappeleihin. Ollaan hieman myöhässä kun junat olivat muuttuneet. Matkalla syötiin pussi nuudelia ja kokattua kalaa.
        Nautin pikkasesta kahvista Heitin haaveet kuppilan pallista, hinkkasin rukoillen rattia kukkona rallissa.

        Ajettiin rallia kujalla mutta kumi ei kestänyt rallia. Kiidettiin huumassa ja taisi aimo tuskaansa parahtaa kun vastaan tuli hillitön kurvi. Nautittiin vielä pikaset limpsat ja Taas piti rukoilla ja hinkata

        Kaarat harvassa Kaukalon Pekka mukana linjalla Kalkku-Mutala. Meikäläinen sortui vimmaan tuttuun ja mentiin päin kuravallia. Päästäkää pappi tuskasta! -kiljaisin.


    • Anonyymi

      Nuori pari meni naimisiin ja kun vaimo valmistautui kypsyttämään uunissa ensimmäisen Joulukinkkunsa, hän varovasti leikkasi molemmista päistä palasen, ennenkuin laittoi sen uunipellille. Hänen miehensä katseli toimitusta ja kysyi vaimoltaan, että miksi hän niin teki, vaimo vastasi, "En minä tiedä. Minä teen niin vain sen takia, kun äiti teki aina niin, mutta voinhan kysyä häneltä, että miksi hän teki niin".

      Vaimo soitti äidilleen, joka vastasi, "Minä näin aina isoäitisi tekevän niin, joten siksi minä tein sillä tavalla".

      He päättivät tarkistaa asiaa enemmän, joten nuori vaimo soitti isoäidilleen, joka selitti, "Minä tein sen sillä tavalla sen takia, että se sopi minun pannuuni".

    • Anonyymi

      Eräänä päivänä mies istui limusiininsa takapenkillä, kun hän näki kahden miehen syövän ruohoa tien reunalla. Hän käski kuljettajaa pysähtymään ja meni ulos tutkimaan tilannetta.
      "Miksi te syötte ruohoa?" hän kysyi yhdeltä mieheltä.
      "Meillä ei ole yhtään rahaa ruokaan", köyhä mies vastasi.
      "Jaa, no siinä tapauksessa tulkaa minun mukaani".
      "Mutta, kun minulla on vaimo ja kaksi lasta!"
      "No, ottakaa heidät mukaan ja sinä myös, tule mukaan", hän sanoi toiselle miehelle.
      "Mutta minulla on vaimo ja kuusi lasta", vastasi toinen mies.
      "Ota heidät mukaan".
      He kaikki kiipesivät limusiiniin, mikä ei ollut helppo tehtävä, vaikka auto olikin iso. Matkan aikana toinen mies sanoi, "Herra, Te olette hyvin ystävällinen, kun otatte meidät mukaanne".
      Rikas mies vastasi, "Ei kun nyt te ette ymmärtänyt, sillä kotonani oleva ruoho ulottuu nilkkoihin asti".

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe