Velan periminen itse

Anonyymi

Minulla on saatava josta oikeuden päätös. Mitä perintäkeinoja voin itse (laillisesti ) käyttää velallista kohtaan? Voinko esimerkiksi käydä hänen työpaikallaan kerran kuukaudessa muistuttamassa asiallisesti velasta? Entä kotona? Soittaa ? Miten usein? Koskevatko samat säännöt kuin perintäyhtiöitä?

35

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Todennäköisesti voit. Lähestymiskieltokaan kun ei koske yhteydenottoja, joihin on asiallinen peruste ja jotka ovat ilmeisen tarpeellisia.
      Voit myös uhata, jos et maksa velkaasi haastan sinut käräjille. Se ei ole laiton uhkaus.

• Anonyymi

Kyseessä on siis petosasia, josta minulla on oikeuden päätös, joten käräjille haastaminen ei ole enää tarpeen. Uskon henkilökohtaisen perinnän tehokkuuteen (=vittumaisuuteen) joten siksi suosin tätä menettelyä.

• Anonyymi

Asiastahan on jo päätös joten ei sitä uudestaan voi käräjille viedä. Uhkailemaan ei kannata käydä ettei itse ole kohta käräjillä.

• Anonyymi

Tietenkin kannattaa uhkailla, kunhan ei uhkaile laittomasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin kannattaa uhkailla, kunhan ei uhkaile laittomasti.

Juuri noin, vain laiton uhkaus on rangaistavaa, muu uhkailu on sallittua. Puhelintakin kannattaa käyttää, sillä rangaistavaa se on vasta, jos toistuvasti häirintätarkoituksessa soittaa toiselle siten, että se on omiaan aiheuttamaan tälle huomattavaa haittaa tai häiriötä, kuten laissa kerrotaan.

• Anonyymi

Ota yhteys "alan ammattilaisiin" niin eiköhän siellä kukkaron nyörit ala aueta.

• Jos velasta on jo tuomioistuimen päätös, vie velka ulosottoon (ulosottovirasto). Turha siellä velallisen oven takana on käydä huutamassa, vouti ulosmittaa suoraan tililtä.

Mitä tulee ammattimaiseen velanperintään, tulee sellaiseen saada Aluehallintoviraston lupa. Tällä voidaan hallita perintätoimien pysymistä asiallisena. En kuitenkaan näkisi mitään syytä, etteikö omaa velkaansa voisi periä itse kaikilla niillä toimilla joita perintäyhtiöt käyttävät. Tosiasia on, että perintäyhtiö ei voi ulosmitata mitään. Siihen tarvitaan tuomioistuimen päätös velan maksuunpanemisesta ja ulosottomiehen tekemä ulosmittaus velallisen tuloista taikka varallisuudesta.

• Anonyymi

Niinpä. En tunne näitä velan perimisiä juurikaan, mutta kyllä aloittajan ajattelemalla tavalla velan periminen on hyvin hankalaa ellei mahdotonta. Ei yksityishenkilöllä ole juuri valtuuksia verrattuna viranomaisiin tai perintäyhtiiöön, ja siis näin ylipäänsä juuri missään asiassa. Ei firman portista/ovesta tarvi päästää ketään yksityishenkilöä. Uhkailu helposti lipsastaa laittomuuden puolelle vai meneekö saivarteluksi jos sanon, että tiukasti voi vaatia muttei uhkailla. Tossa joku siis viittasi ammattilaisiin sitaateissa. Tiedä sitten tuleeko raha uhkailemalla, mutta toisaalta osa ihmisistä taitaa olla vain maksuhaluttomia. Mutta muuten velan maksamisesta olen sitä mieltä, että pitää maksaa ja maksaisin tai ainakin tosissaan yrittää itse riippumatta onko se iso vai pieni. Kyse on paitsi rahasta niin myös luottamuksesta.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä. En tunne näitä velan perimisiä juurikaan, mutta kyllä aloittajan ajattelemalla tavalla velan periminen on hyvin hankalaa ellei mahdotonta. Ei yksityishenkilöllä ole juuri valtuuksia verrattuna viranomaisiin tai perintäyhtiiöön, ja siis näin ylipäänsä juuri missään asiassa. Ei firman portista/ovesta tarvi päästää ketään yksityishenkilöä. Uhkailu helposti lipsastaa laittomuuden puolelle vai meneekö saivarteluksi jos sanon, että tiukasti voi vaatia muttei uhkailla. Tossa joku siis viittasi ammattilaisiin sitaateissa. Tiedä sitten tuleeko raha uhkailemalla, mutta toisaalta osa ihmisistä taitaa olla vain maksuhaluttomia. Mutta muuten velan maksamisesta olen sitä mieltä, että pitää maksaa ja maksaisin tai ainakin tosissaan yrittää itse riippumatta onko se iso vai pieni. Kyse on paitsi rahasta niin myös luottamuksesta.

lajijasuris

Tottakai kannattaa käydä velallisen työpaikalla, sillä Suomessa on vielä firmoja, joissa velkojaan pakenevaa ei katsota hyvällä. Työpaikka on monella arka asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai kannattaa käydä velallisen työpaikalla, sillä Suomessa on vielä firmoja, joissa velkojaan pakenevaa ei katsota hyvällä. Työpaikka on monella arka asia.

Juuri näin, poliisit kertovat, että henkilön tavoittamisessa taikasana on -työpaikka. Jos et tule hakemaan sakkoasi, tai tule kuulusteluun, niin tulemme työpaikallesi. Se on varma sauma, kyseinen henkilö tulee poliisiasemalle alle aikayksikön

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jos pääsee, mutta tarkoitinkin sitä ettei joka paikkaan pääse kuka vaan portista tai ovesta sisään.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin, poliisit kertovat, että henkilön tavoittamisessa taikasana on -työpaikka. Jos et tule hakemaan sakkoasi, tai tule kuulusteluun, niin tulemme työpaikallesi. Se on varma sauma, kyseinen henkilö tulee poliisiasemalle alle aikayksikön

Niin kai poliisit pääsee mut nythän aloittaja ja minun kommentti koski sitä miten itse voi periä virallista velkaa. Pidän kuitenkin ylimitoitettuna jos haetaan pakkokeinoin työpaikalta jonkun pienehkön syyn takia mm. siksi että se on ihmisten silmissä hyvin leimaavaa varmaan.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kai poliisit pääsee mut nythän aloittaja ja minun kommentti koski sitä miten itse voi periä virallista velkaa. Pidän kuitenkin ylimitoitettuna jos haetaan pakkokeinoin työpaikalta jonkun pienehkön syyn takia mm. siksi että se on ihmisten silmissä hyvin leimaavaa varmaan.

lajijasuris

Kuten edellä on kirjoitettu, niin Suomessa uhkailu on sallittua, vain laiton uhkaus on rangaistavaa. Jos tietää velallisen työpaikan ja sinne pääsee, niin voi uhkailla, että tulen työpaikallesi, ellet maksa velkaa. Kun velallisen työkaverit kyselevät, mitä sinä täältä etsit, niin asian voi kertoa, ei se ole yksityiselämää loukkaavaa tietoa, siitähän on oikeuden päätös.
        Poliisit menevät virkapuvussa työpaikalle pienenkin syyn takia, jos kutsuttu ei ole kutsua noudattanut. Poliisin kutsu saapua on pakottavaa oikeutta, jota jokaisen on noudatettava, ei siitä voi poiketa muut, kuin presidentti ja diplomaatit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten edellä on kirjoitettu, niin Suomessa uhkailu on sallittua, vain laiton uhkaus on rangaistavaa. Jos tietää velallisen työpaikan ja sinne pääsee, niin voi uhkailla, että tulen työpaikallesi, ellet maksa velkaa. Kun velallisen työkaverit kyselevät, mitä sinä täältä etsit, niin asian voi kertoa, ei se ole yksityiselämää loukkaavaa tietoa, siitähän on oikeuden päätös.
        Poliisit menevät virkapuvussa työpaikalle pienenkin syyn takia, jos kutsuttu ei ole kutsua noudattanut. Poliisin kutsu saapua on pakottavaa oikeutta, jota jokaisen on noudatettava, ei siitä voi poiketa muut, kuin presidentti ja diplomaatit.

No joo ei se sillä tavalla loukkaa, kun on velkomustuomio ja onhan esim. sitä protestilistaakin eli tässä maassa yleisesti hyväksytään tietojen julkistus ellet maksa velkaasi. Voi sen sanoa, että tulee työpaikalle ja tämä voi auttaa, mutta pitäisin vähän outona tällaisten asioiden selvittämistä työpaikalla.

Niin poliisilla on ihan laillinen oikeus käyttää pakkokeinoja tällä tavalla. Tarkoitin, että on ylimitoitettua ja leimaavaa hakea pikkusyyn vuoksi töistä, sen sijaan että otettaisiin kiinni kotoa, tien päältä jne.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No joo ei se sillä tavalla loukkaa, kun on velkomustuomio ja onhan esim. sitä protestilistaakin eli tässä maassa yleisesti hyväksytään tietojen julkistus ellet maksa velkaasi. Voi sen sanoa, että tulee työpaikalle ja tämä voi auttaa, mutta pitäisin vähän outona tällaisten asioiden selvittämistä työpaikalla.

Niin poliisilla on ihan laillinen oikeus käyttää pakkokeinoja tällä tavalla. Tarkoitin, että on ylimitoitettua ja leimaavaa hakea pikkusyyn vuoksi töistä, sen sijaan että otettaisiin kiinni kotoa, tien päältä jne.

lajijasuris

Niinpä, moni maksaa mieluummin velkansa, kuin alkaa selvittämään sitä velkojansa kanssa työpaikallaan. Eikä poliisin menettely ole mitenkään ylimitoitettua toimintaa, jos kerran on jättänyt asiansa hoitamatta, eikä ole kutsua noudattanut. Koti on lähes yhtä varma nakki, kuin työpaikka. Kun tunnuksellinen poliisiauto pysähtyy oven eteen ja virkapuvussa olevat poliisit menevät ovelle, niin monessa ikkunassa verhot heilahtavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lajijasuris

Mitä valtuuksia perintäyhtiöllä on mitä yksityisellä ei ole?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jos pääsee, mutta tarkoitinkin sitä ettei joka paikkaan pääse kuka vaan portista tai ovesta sisään.

lajijasuris

Kihniöllä ainakin poliisi rikkoi syyttömän henkilön talon oven (mielisairas naapuri tehnyt perättömän ilmiannon Parkanon terveyskeskukseen lääkäri Pauli Maijalalle). Kyllä poliisi menee sisään vaikka bazookalla, ovat ne sellaisia "velikultia".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä valtuuksia perintäyhtiöllä on mitä yksityisellä ei ole?

Noh, kuten yllä totesiin niin en tunne tätä asiaa juurikaan, mutta ilman muuta ammattilaisella ja viranomaisella on paremmat keinot käytössä. Mutta eräs esimerkki kysymääsi on se ettei yksityishenkilö voi lähettää edes maksumuistutusta viivekorolla, mutta perintäyhtiö tai ylipäänsä yritys voi. Näin ainakin joskus ollut.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kihniöllä ainakin poliisi rikkoi syyttömän henkilön talon oven (mielisairas naapuri tehnyt perättömän ilmiannon Parkanon terveyskeskukseen lääkäri Pauli Maijalalle). Kyllä poliisi menee sisään vaikka bazookalla, ovat ne sellaisia "velikultia".

Hmh, taas on irrotettu/irronnut asiayhteydestä lauseeni. Niin kuten ylempänä jo totesin, tottakai poliisi pääsee, mutta tarkoitin tällä siis sitä ettei yksityishenkilöä ole pakko päästää ovista.

Mitä sitten muuten tulee tuollaiseen, niin kyllähän poliisin pitäisi aika tarkkaa harkintaa näissä käyttää, mutta eikös tuolla suunnalla muutama vuosi sitten joku toinenkin vastaavien toimien kohteeksi joutunut, koska oli muka uhkaillut koulusurmilla tms. Kävi ilmi, että kysesssä oli pahanpäiväinen ylireagointi.

Sitten se mihin tämä keskustelu liittyy, niin en ymmärrä etteikö poliisi voi velka-asioilla mennä esim. kotiin siviilivarusteilla ja autolla eikä näkyvillä tunnuksilla. Onnistuu se TV-realityissä pahemmissakin.

lajijasuris

• Anonyymi

Ihmisiin ei ole luottaminen, kun säännöt eivät päde. Velka sinänsä on se, mikä saastuttaa.

• Anonyymi

Anna velka anteeksi. Muuten ei taivaallinen isäkään anna syntejäsi anteeksi.

• Anonyymi

Voihan siellä työpaikalla kerran pari käväistä. Mutta jos joka kuukausi alkaa ramppaamaan, niin häirinnäksihän sitä aletaan katsomaan. Ja jos on työpaikka helpoinhan se on heittää ekalla kerralla kysymys. Haluatko maksaa könttänä heti, osissa vai vietkö ulos ottoon.

• Anonyymi

Otta hiukan järeämmät aseet ja illan hämärtyessä, kun hän lähtee työstä voi hiukan käydä napsauttamassa otsaan ja muistuttamassa mistä kana pissii. Voi alkaa rahat tulla, ja jos ei tule voit toki käyttää edellen jokamiehen oikeutta, helppoa.

• Anonyymi

Tuosta saa rikollisen maineen ja päiväsakkoja.

• Anonyymi

Ei kannata käydä työpaikoilla tai kotona kuin vasta äärimmäisessä tapaukessa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos et tavoita häntä muuten. Oikea reitti tähän itse perintään on oikeudellinen perintä. Jos velkoja ei saa perittyä velkaa velalliselta vapaaehtoisesti, velka voidaan periä oikeudellisesti. Oikeuden tuomiolla velasta tulee ulosottokelpoinen, jonka jälkeen ulosottomies voi ulosmitata velkasumman velallisen palkasta tai omaisuudesta. Oikeudellinen perintä on usein kallista, sillä sen kustannuksia nostavat oikeudenkäynti- ja ulosottokulut.

Sinun kannattaa tälle velalliselle ilmoittaa, että alat perimään velkaa oikeuden kautta tiettyyn päivämäärään mennessä. Sinulle tulee tietenkin maksettavaksi oikeudenkäyntikulut, jotka voi periä tältä velalliselta sitten lopullisessa tuomiossa.

• Anonyymi

Hmm. Oletkin saanut jo oikeudenpäätöksen. Oikea reitti sitten on ulosottoviranomainen. Älä ala leikkimään itse ulosottomiestä, sillä se tulee päättymään hyvin nopeasti laittomaksi perinnäksi. Parempi antaa oikeiden tahojen hoitaa perintä. Säästyt itse monelta ongelmalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hmm. Oletkin saanut jo oikeudenpäätöksen. Oikea reitti sitten on ulosottoviranomainen. Älä ala leikkimään itse ulosottomiestä, sillä se tulee päättymään hyvin nopeasti laittomaksi perinnäksi. Parempi antaa oikeiden tahojen hoitaa perintä. Säästyt itse monelta ongelmalta.

Ehkäpä aloittaja tämän tietää, mutta hän kysyikin, mitä laillisia keinoja voi käyttää, jos haluaa periä velan itse.
        Ketjussa on laillisiakin neuvoja, jos ne eivät tuota tulosta, niin ehkä hän sen jälkeen vie saatavansa ulosottoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkäpä aloittaja tämän tietää, mutta hän kysyikin, mitä laillisia keinoja voi käyttää, jos haluaa periä velan itse.
        Ketjussa on laillisiakin neuvoja, jos ne eivät tuota tulosta, niin ehkä hän sen jälkeen vie saatavansa ulosottoon.

Juuri näin. Olen kyllä tietoinen ulosotosta. Nämä "älä vaan itse ryhdy mihinkään ettet joudu ongelmiin" postaukset eivät ole vastaus kysymykseeni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin. Olen kyllä tietoinen ulosotosta. Nämä "älä vaan itse ryhdy mihinkään ettet joudu ongelmiin" postaukset eivät ole vastaus kysymykseeni.

Itse soppasi keität. Tulee lähinnä mieleen tämmöisestä moottoripyöräkerho "helvetin enkelit" mutta mitäpä se minulle kuuluu.

• Anonyymi

Voit laittaa torpedon perään muistuttaa tehokkaasti

• Anonyymi

Tai syö runsaasti mämmiä, hapankaalia, hernekeittoa ja käy soittamassa ovikelloa, ihan vain muistuttaaksesi kohteliaasti ja sitten päästät PRRUUUHHH!, semmoset hajut että tulee sille kiire mennä pankkiautomaatille hoitamaan asia, ettet vaan tule uudestaan.
        T:perintätoimisto mämmi&hapankaali&hernekeitto

• Anonyymi

Anna anteeksi itsesi takia. Kaunan kantaminen vahingoittaa vain itseä, ei sitä toista.
      Peace! <3

• Anonyymi

Tämä oli päivän tyhmin juttu. Hammurabin laki sanon minä!

• Anonyymi

Jos on oikeuden päätös velan voi laittaa ulosoton perittäväksi.

• Anonyymi

Turha kiire pois, kun kerran näemme kasvoista kasvoihin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6688
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4901
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3905
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2452
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe