Olemme myymässä taloa. Ikää sillä vain 7,5 vuotta. Mitään suurempia vikoja ei tiedossa ole. Tavallista kulumista lähinnä. Kaikki on jo listattu paperille, mitä mieleen tulee ja myös sellainen, mitä ei tule. Mutta se mikä huolettaa, on tuo viiden vuoden lainsuojattomuus. Talossa on poistoilmalämpöpumppu, jossa myös viilennys. Itse ei olla sitä käytetty, kun sisälämpötila on helteelläkin pysynyt ulkolömpötilaa alhaisempana. Tulipa nyt mieleen ongelma, että ostaja huolettomasti ilman osaamista viilentalee taloa 4,5 vuotta ja sitten vaatii hinnan alennusta tai kaupan purkua pilattuaan talon. Millä todistetaan, että virhe onkin ostajan aiheuttama? Hyvä kysymys, ei varmaan millään. Eli palaamme taloon, joka on homeessa ja maksamme velkoja kuolemaa saakka? Löytyykö ketään, jolla olisi kokemusta asiasta nimenomaan näin päin, että myydessä talo oli kunnossa ja ostaja on vaatinut rahaa itse aiheuttamistaan vioista? Kuvaan talon katosta lattiaan ja kuntotarkastus tullaan tekemään myös, mutta se on pintapuolinen.
Talon myynti pelottaa
3
268
Vastaukset
- Anonyymi
Aloituksen teko ei sentään pelottanut?
No, ennen myynnin aloittamista poistatatte tuon viilennystoiminnon ammattilaisen toimesta ja samalla pyydätte kaikki siihen yksikköön tallennetut käyttötiedot itsellenne vaikka muistitikulle tallennettuina.
Sen jälkeen teetätte perusteellisen rakenteita avaavan kuntotutkimuksen, talon koosta riippuen niitä tarvitaan kahdesta kahteensataan.
Tässä vaiheessa olette pahimmassa tapauksessa jo polttaneet kymppitonnin, päälle tulevat sitten mahdollisen välittäjän välityspalkkio.
Ja kaikki tämä täysin turhaan, mikäli talo on oikein rakennettu, niin tuon ikäisessä ei taloa jäähdyttämällä sitä ei saa tuhottua.
Eli nyt tavallinen kuntotarkastus ja sen jälkeen valitsette välittäjän. Halvinta ei koskaan kannata valita (ei kuntokartoituksiin, eikä kiinteistönvälittäjäksi) mutta harvoin sitä kalleintakaan. Alan kokemusta välittäjällä saisi mielellään olla ainakin viisi vuotta tai enemmän, mutta aloitteleva välittäjä yhdessä kokeneemman kanssa on sekin usein hyvä vaihtoehto.- Anonyymi
Jos välittäjällä romu auto, älä missään nimessä asioi hänen kanssaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201301
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221163Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä481133- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592