Vuorovesistä kokemusta

Anonyymi

Onko lähemmin
Mielenkiintoinen asia nousu ja laskuvesi.

55

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitääks sun aina kirjoittaa tänne mitä mieleen juolahtaa?

      • Anonyymi

        Se on elämän ja palstan suola ja sokeri.


    • Anonyymi

      No eipä sen enempää mitä lorotan vessan pyttyyn, niin vesitaso pysyy samana, tosin eri värisenä ennen kun vedän vessan.

    • Anonyymi

      Niinpäs
      lapsuuden kirjoissa noi oli jännittäviä asioita
      😊

      • Anonyymi

        Miekin luin nuoruudessani jännitysromaanin tuohon liittyvän.


    • Anonyymi

      Vuorovetten prinssi

    • Anonyymi

      Olen ilmiön havainnut Englannissa, toki vaikuttaa muuallakin.

      • Anonyymi

        Muistelisin, että jotain simpukanpoimijoita menehtyi, kun menivät mopoilla keräilemään ja vesi nousikin. Jotenkin muistan, että olisivat olleet Aasiasta eivätkä tunteneet veden liikkeitä.

        Beng


    • Anonyymi

      Strömman-kanava Kemiönsaarella on ainoa paikka Suomessa, missä tämän vuorovesi-ilmiön voi nähdä.
      Kannattaa joskus käydä tutustumassa.

      • Anonyymi

        Kyllä Hesan edustallakin on vuorovesivirtauksia. Joku pikkulapsi hukkui tai oli hukkumaisillaan n. 5 v sitten.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Hesan edustallakin on vuorovesivirtauksia. Joku pikkulapsi hukkui tai oli hukkumaisillaan n. 5 v sitten.

        Beng

        Missä Helsingissä näkyy vuorovesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä Helsingissä näkyy vuorovesi?

        Himassa kun avaa ja sulkee hanan voronperään;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Himassa kun avaa ja sulkee hanan voronperään;)

        Uuups...yksi u jäi pois...voro vei :))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuups...yksi u jäi pois...voro vei :))

        Jossain Marjaniemen tuntumassa. En ole nähnyt. Enkä mene tarkastelemaan ny.
        On niin kylymääkin. Ettehän kuitenkaan haluaisi kirjaimellisesti luonnollista poistumaa.


        Beng
        Mulla hieman putkitukosta. Voimakkaampi nousuvesi kuin lasku-. Tarvittaisiin jonkinsortin putkimiestä. Olen viskonut soodaa ja etikkaa. Huomenna shit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain Marjaniemen tuntumassa. En ole nähnyt. Enkä mene tarkastelemaan ny.
        On niin kylymääkin. Ettehän kuitenkaan haluaisi kirjaimellisesti luonnollista poistumaa.


        Beng
        Mulla hieman putkitukosta. Voimakkaampi nousuvesi kuin lasku-. Tarvittaisiin jonkinsortin putkimiestä. Olen viskonut soodaa ja etikkaa. Huomenna shit.

        Jaa että Marjaniemessä. Kiitos!


    • Anonyymi
    • Kuu ja aurinko painovoimineen synnyttää vuoroveden. Vuoksi ja luode.
      En tuota asiaa sen paremmin muista.

    • Anonyymi

      Teillä epätietoisilla on kaikilla netti. Tutkikaa sieltä.

      • Anonyymi

        Sitten ei keskustelua olisi jos vaan kaikki katseli netistä mitä siellä löytyy aiheista, mukavaa kun on aiheita keskusteltavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten ei keskustelua olisi jos vaan kaikki katseli netistä mitä siellä löytyy aiheista, mukavaa kun on aiheita keskusteltavaksi.

        Me muutamat merenkulkua opiskelleet olemme kyllä joutuneet tähänkin asiaan tutustumaan myös näiden sivujen ulkopuolella ja itse asiassa, ainakin omalla kohdallani, ennen näiden sivujen ensimmäistäkään ilmestymistä.
        Vuorovesistä on kokemusta maailmalta, aiheesta on saatavilla kirjallisuutta, jonkin verran myös suomennettua sellaista jne.
        Vedenpinnan vaihteluun voimakkaimmin vaikuttava voima on kuun ja auringon yhteisvaikutus, se ei osu kohdalle kovin usein, seuraavaksi isoin vaikutus on vain kuulla, sen etäisyydellä maapallosta. Paikallisilla ilmasto- olosuhteilla ihan maailmanlaajuisesti on ja iso merkitys, myrskyt voivat vahvistaa tai heikentää vuoroveden vaikutusta, harvoin kuitenkaan sitä kokonaan poistaa eli kumota.
        Mutta löytyyhän asiasta tietoa kai netistäkin, katselemisiin. Itse tosin pysyttelen kirjojeni, taulukoitteni ja sen sellaisten parissa kokemuksiani muistellen.


    • Norjassa Lofottien eteläkärjessä vuokrattiin mökki yöpymistä varten. Ihmeteltiin illalla, kun sinne mentiin, että onpa haisevan suon reunalle laitettu mökki. Aamulla, kun herättiin, niin oli vettä mökin rappusille asti.

      Ruotsin miljöministeri lensi (siis ihan oikeasti meni lentokoneella näinkin lentohäpeän aikaan) lomailemaan jonnekin etelään.
      Siellä hän suorastaan järkyttyi, kun näki omin silmin ilmastonlämpenemisen tulokset. Merenpinta oli aivan hänen edessään noussut 70 senttiä aivan pienessä ajassa.
      Että sellaista koululintsaria sitä täällä vihreitten ministerinä.

      • Anonyymi

        Kerropa se paikka missä ihan oikeasti meriveden pinta on lyhyessä ajassa noussut PYSYVÄSTI 70 cm? Jos meriveden pinta yhdessä paikassa nousee pysyvästi noin paljon, se tarkoittaa että se nousee pysyvästi käytännössä kaikkialla suunnilleen saman verran. Se kun on vettä joka valuu ja valuu.
        Paikka nimeltään "jonnekin etelään" jää siis selvittämättä, niin ikään jää selvittämättä johtuiko mahdollinen meriveden pinnan (hetkellinen) nousu ilmasto- olosuhteista, vallinneista pitkään samalta suunnalta puhaltaneista tuulista yhdistyneenä auringon ja kuun vuorovesi- ilmiötä aiheuttavaan sijaintiin maapalloon nähden jne., jne.
        Vuorovesi- ilmiö voi parhaimmillaan rannikoiden poukamissa ilmiötä voimistavilla tuulilla nostaa veden pintaa 10- 15 metriä. Mutta se kaikki on ohimenevää ja tilapäistä ja tiedetään varsin tarkoin missä näin voi tapahtua, eivät nämä enää täydellisinä yllätyksinä tule. Em. lukemat ovat toki jo harvinaisia mutta eivät mahdottomia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa se paikka missä ihan oikeasti meriveden pinta on lyhyessä ajassa noussut PYSYVÄSTI 70 cm? Jos meriveden pinta yhdessä paikassa nousee pysyvästi noin paljon, se tarkoittaa että se nousee pysyvästi käytännössä kaikkialla suunnilleen saman verran. Se kun on vettä joka valuu ja valuu.
        Paikka nimeltään "jonnekin etelään" jää siis selvittämättä, niin ikään jää selvittämättä johtuiko mahdollinen meriveden pinnan (hetkellinen) nousu ilmasto- olosuhteista, vallinneista pitkään samalta suunnalta puhaltaneista tuulista yhdistyneenä auringon ja kuun vuorovesi- ilmiötä aiheuttavaan sijaintiin maapalloon nähden jne., jne.
        Vuorovesi- ilmiö voi parhaimmillaan rannikoiden poukamissa ilmiötä voimistavilla tuulilla nostaa veden pintaa 10- 15 metriä. Mutta se kaikki on ohimenevää ja tilapäistä ja tiedetään varsin tarkoin missä näin voi tapahtua, eivät nämä enää täydellisinä yllätyksinä tule. Em. lukemat ovat toki jo harvinaisia mutta eivät mahdottomia.

        Pysyvästikö?
        Enhän mitään sellaista kirjoittanut.

        Siinähän se vitsi piilee, kun tämä (luultavasti koulusta lintsannut) ympäristöministeri ei ollut koskaan kuullut vuorovedestä ja kuvitteli sen vedenpinnan nousun johtuvan ilmaston lämpenemisestä ja jäätiköitten sulamisesta ja suorastaan järkyttyi siitä.

        Kyllä hän paikankin sille hänen mielestään järkyttävälle todisteelle ilmaston lämpenemisestä kertoi. En muista mikä paikka se oli. Joku etelän aurinkorantaloma se kuitenkin oli, minne hän oli ilmastohaitallisesti lentänyt.


    • Anonyymi

      Eikös Gran Kanarialla Maspalomasin hiekoilla ja dyyneillä ole juurikin vuorovesi-ilmiö? Kun kävelee Playa del Inglesistä Maspalomasin majakalle rantaa pitkin, pitää katsoa tarkkaan, milloin on siis laskuvesi? kun on hyvä ja leveä ranta kuljettavaksi.

      Siellä olen tämän ilmiön kokenut. Ja pitää se kyllä kokea vieläkin....

      • Olen minä siellä kävellyt, mutta ei minulle tullut mieleenkään, että olisin ollut vaarassa hukkua.

        Tosin en ihan rannassa kävellyt, vaan vähän ylempänä niitä dyynejä pitkin. Osuin nähtävästi jonkunlaiseen nudistileiriinkin siinä matkalla ja vaatteet päällä.


      • Anonyymi

        Tuolla rannalla on hukkunut saksalaisia, koska ovat uineet liian kauaksi ja sitten tulee virtauksia ja auf wiedersehen.
        Respan nainen kertoi aikoinaan.
        Tuolla rannalla olen myös kävellyt, mutten tykännyt, kun tuuli nosti hiekkaa ja siitä jatkuvasta kohinasta.
        En tahdo kokea uudestaan. Ai, niin. Siellä on nakuiluranta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla rannalla on hukkunut saksalaisia, koska ovat uineet liian kauaksi ja sitten tulee virtauksia ja auf wiedersehen.
        Respan nainen kertoi aikoinaan.
        Tuolla rannalla olen myös kävellyt, mutten tykännyt, kun tuuli nosti hiekkaa ja siitä jatkuvasta kohinasta.
        En tahdo kokea uudestaan. Ai, niin. Siellä on nakuiluranta....

        Missäpä saksalaisia ei olisi hukkunut, missäpä brittejä ei olisi hukkunut ja missäpä suomalaisia ei olisi hukkunut, mutta miten asia lainkaan liittyy aloitukseen joka käsitteli vuorovettä? Suomenlahdella on hukkunut kansallisuudeltaan moninaisia ihmisiä, vuoroveden vaikutus alueella vain on aivan olematon.
        Missä muuten suomen vesialueilla on mahdollista ihan silmämääräisesti havaita vuoroveden vaikutus, sellainenkin paikka löytyy...


      • Tellukka kirjoitti:

        Olen minä siellä kävellyt, mutta ei minulle tullut mieleenkään, että olisin ollut vaarassa hukkua.

        Tosin en ihan rannassa kävellyt, vaan vähän ylempänä niitä dyynejä pitkin. Osuin nähtävästi jonkunlaiseen nudistileiriinkin siinä matkalla ja vaatteet päällä.

        Niin osuttiin mekin ukon kanssa v1990. Katselin, että mikä käyrä putki tuolta puskan takaa näkyy.
        No ei siinä mitään, palailtiin takaisin päin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missäpä saksalaisia ei olisi hukkunut, missäpä brittejä ei olisi hukkunut ja missäpä suomalaisia ei olisi hukkunut, mutta miten asia lainkaan liittyy aloitukseen joka käsitteli vuorovettä? Suomenlahdella on hukkunut kansallisuudeltaan moninaisia ihmisiä, vuoroveden vaikutus alueella vain on aivan olematon.
        Missä muuten suomen vesialueilla on mahdollista ihan silmämääräisesti havaita vuoroveden vaikutus, sellainenkin paikka löytyy...

        Johan sen kaimanikkisi tuolla ketjun alkupuolella kertoi:

        """Strömman-kanava Kemiönsaarella on ainoa paikka Suomessa, missä tämän vuorovesi-ilmiön voi nähdä."""

        Kyllähän ne hukkumiset silloin liittyvät hyvinkin vuoroveteen, jos niitten aiheuttaja on vuorovedestä johtuva virtaus.


      • Eliaana kirjoitti:

        Niin osuttiin mekin ukon kanssa v1990. Katselin, että mikä käyrä putki tuolta puskan takaa näkyy.
        No ei siinä mitään, palailtiin takaisin päin.

        Minä vain jatkoin matkaani.
        Olihan niitä siellä paljon. Yritin vain väistellä, etten päälle astu.
        Silleen tuntui epämukavalle, kun ajattelin niitten ihmettelevän, että mikä hiippari täällä kulkee vaatteet päällä.
        Enhän minä voinut riisuuntuakaan, kun en ollut aurinkorasvannut itseäni muuten kuin paljaana olevista kohdistani.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Johan sen kaimanikkisi tuolla ketjun alkupuolella kertoi:

        """Strömman-kanava Kemiönsaarella on ainoa paikka Suomessa, missä tämän vuorovesi-ilmiön voi nähdä."""

        Kyllähän ne hukkumiset silloin liittyvät hyvinkin vuoroveteen, jos niitten aiheuttaja on vuorovedestä johtuva virtaus.

        Anteeksi asian toisto, luin kyllä sivun kaikki kommentit mutta pääsi sitten mielestä poistumaan maininta tuosta kanavan seudusta.


    • Anonyymi

      Vuorovesi-ilmiö johtuu ainoastaan siitä, että maapallo on pyöreä.
      Kun maapallo pyörii vedet laskeutuvat tietysti sinne alas. Ylhäällä on vain jäätiköitä.
      Pyörimisliikkeessä suomi ei osu koskaan sinne "alakertaan" joten tänne ei kerry vesipakkautumia.
      Ihan olen iloinen, että uskotte ja otatte huomioon nämä päättelyni.

      • Anonyymi

        Onko tuulella merkitystä, miten työntää enempi tai vähempi nousuveteen.
        Doc Martinissa ja Shetland-saarten murhissa näkee, miten laivat ovat jääneet hiekkaan rannassa laskuveden aikaan.

        Beng
        (Jäänyt jälkikuva Inglesin nakurannan alastomasta mieshölkkääjästä vesirajassa - eikä lähde poijes)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuulella merkitystä, miten työntää enempi tai vähempi nousuveteen.
        Doc Martinissa ja Shetland-saarten murhissa näkee, miten laivat ovat jääneet hiekkaan rannassa laskuveden aikaan.

        Beng
        (Jäänyt jälkikuva Inglesin nakurannan alastomasta mieshölkkääjästä vesirajassa - eikä lähde poijes)

        Tuulelta vaan vastauksen saan, tuulelta vastauksen saan (laulu lyriikkaa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulelta vaan vastauksen saan, tuulelta vastauksen saan (laulu lyriikkaa).

        Rupes naurattamaan...

        Beng


      • Anonyymi

        Ei ei...Tellus on lätyskä joka hieman horjahtelee joten jossain on sitten vettä enemmän kuin muualla. Ja loput valuu reunan yli, jonnekkin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ei...Tellus on lätyskä joka hieman horjahtelee joten jossain on sitten vettä enemmän kuin muualla. Ja loput valuu reunan yli, jonnekkin....

        Maapallo on ylitsevuotava amme. Ja enemmän vuotaa ja fuskaa kun jäätiköt sulaa. Johonkin niiden vesien on mahduttava.


    • Anonyymi

      Avoimella rannikolla vuoroveden vaikutus on varsin vähäinen mikäli ranta ei ole hyvin pitkälle matala. Jokisuistot ja lahdet ovat toinen juttu. Niissä korostuu myös tuulen vaikutus.

      Espanjan asuntomme ranta on avomeren syvähköä kalliorantaa jossa on 10m - 20m leveä rosoinen ja kuoppainen laskuveden aikana kuivillaan oleva alue. Olen joskus kerännyt kalliopoteroihin jääneitä pieniä äyriäisiä mutta ovat kooltaan niin mitättömiä enkä tiedä mitä niille pitäisi tehdä, että luovuin harrastuksesta parin kerran jälkeen. Paikalliset pennut harrastavat sitä pienine haaveineen.

    • Anonyymi

      Kiinnostunut tästä hienosta vaarallisesta jännittävä stä luonnonilmiö stä.

      • Anonyymi

        Muutamia vuosia sitten nousi vesi Hesan kauppatorille pressanlinnan edustalle.
        Joku nousuvesi siinä oli takana, kaiketi Tanskan salmien kautta Atlanti työnti aaltojaan Itämereen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamia vuosia sitten nousi vesi Hesan kauppatorille pressanlinnan edustalle.
        Joku nousuvesi siinä oli takana, kaiketi Tanskan salmien kautta Atlanti työnti aaltojaan Itämereen.

        Muistan, oli vain kovempi myrskytuuli etelästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamia vuosia sitten nousi vesi Hesan kauppatorille pressanlinnan edustalle.
        Joku nousuvesi siinä oli takana, kaiketi Tanskan salmien kautta Atlanti työnti aaltojaan Itämereen.

        Vuonna 1982 ''Mauri'' myrskysi niin kovin että Kemissä merivesi oli 201cm yli normaalin.
        Vuonna 2016 sama paikka, merivesi 128cm miinuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 1982 ''Mauri'' myrskysi niin kovin että Kemissä merivesi oli 201cm yli normaalin.
        Vuonna 2016 sama paikka, merivesi 128cm miinuksella.

        Eivät liity nämä tapaukset mitenkään vuorovesi-ilmiöön!


    • Brasiliassa käydessäni rannalla oli todella voimakas vuorovesi. Illalla johonkin aikaan paikalliset pelasivat jalkapalloa rannalla joka oli välillä meren alla.

    • Anonyymi

      Pohjois-Norjan vuonoilla olen vuorovesi-ilmiöön törmännyt. Mahtoiko olla muinoin jossain Mustalla merellä? Lieneekö edes.

      • Anonyymi

        Miten lienee...


    • Oliko se silleen että mitä suurempi lätäkkö sen suurempi vuorovesi-ilmiö? Olen asustellut sekä Atlantin rannalla että lähellä Tyyntämerta ja molempien rannoilla näkyy jokapäiväinen, säännöllinen veden vetäytyminen ja rantaan hyökyminen, siis luode ja vuoksi. Hukkumiset noilla rannoilla eivät yleensä johdu vuorovedestä, vaan pinnan alaisista virtauksista, jotka voivat olla yllättävän voimakkaita, etenkin jos uimataito ei ole häävi. Kyllä vuorovesikin voi nykäistä kropan muutaman metrin merelle päin, mutta yleensä jos osaa uida niin pääsee rantaan.

    • Anonyymi

      Suomessa kai viisi metriä....

      • Anonyymi

        Siis mikä kai on viisi metriä, oletko ihan pihalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikä kai on viisi metriä, oletko ihan pihalla?

        Minulla pieni kesä tönö, ranta viiva viisi metri, siinä vene ja uimapatja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla pieni kesä tönö, ranta viiva viisi metri, siinä vene ja uimapatja.

        Ja liittyy tönösi ja rantaviivasi sivun aiheeseen miten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja liittyy tönösi ja rantaviivasi sivun aiheeseen miten?

        Että vesi on ollut matalalla koko kesän, vetäytynyt. Odottelen vuoroveden nousua. Että saan veneen rantaan koska se on pohjassa eli kivikossa ilman vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että vesi on ollut matalalla koko kesän, vetäytynyt. Odottelen vuoroveden nousua. Että saan veneen rantaan koska se on pohjassa eli kivikossa ilman vettä.

        Rantasi vedenkorkeuden vaihtelut eivät kuitenkaan taida olla varsinaisia vuorovesivaihteluja, ne ovat seurausta aivan jostain muusta, lienevätkö osin jopa ihmisen toiminnoista. Esim. jos mökkisi sattuu olemaan säännöstellyt vesistön varrella, mahdollisesti vesivoimalan vedenkäyttöä säädellään ja vesistön pinta "elää" sen mukaan, edellisen talven jälkeinen sulamisvesien ynnä myöhempien sateiden määrä vaikuttaa tietysti myös jne.
        Vuorovesi- ilmiö ei rannoillasi esiinny niin, että voisit sitä silmämääräisesti havaita!


    • Anonyymi

      Oliks huano aihe keskustella vai mitä kitinää jossai

      • Anonyymi

        Hyviä asioita


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      128
      2074
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      2054
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1393
    4. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      75
      1307
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1264
    6. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1108
    7. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      90
      1028
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1013
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      973
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      56
      960
    Aihe