AMK-tutkintoon kuuluva harjoittelu

Tiedonjanoinen

Ammattikorkeakoulututkintoon kuuluu 20 ov pakollista harjoittelua. Ainakin periaatteessa harjoittelu on palkatonta, mutta miten käytännössä? Työnantajat käyttävät varmasti mielellään ilmaista työvoimaa, mutta onko kenelläkään kokemusta siitä, että olisi saanut harjoittelusta jonkinlaista (harjoittelu)palkkaa? Entä onko kenelläkään kokemusta sellaisesta, että osan ajasta (esim. neljän kuukauden työstä puolet) toimisi palkattomana harjoittelijana ja osan ajasta "normaalina" työntekijänä, jolle maksetaan palkkaa? Vai onko totuus se, että kesät 2006 ja 2007 menevät ilmaista työtä tehdessä (opiskelen AMK:ssa liiketaloutta ensimmäistä vuotta)?

8

3622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qinii

Itse olen juuri suorittamassa liiketalouden amk-opintoihini kuuluvaa harjoittelua. Saan 400 euron korvauksen kuussa. Olen myös törmännyt sellaisiin työharjoittelupaikkailmoituksiin, joissa on tarjottu kunnon palkkaa. Meidän koulussamme kehotetaan oppilaita neuvottelemaan itselleen edes jonkinlainen korvaus työharjoittelusta.

• AMK-opiskelija

Tottakai vaadit itsellesi palkan. En tunne ketään joka ois ollu palkatta töissä.

• ... ...

Opiskelen toista vuotta liiketaloutta, erikoistun taloushallintoon. Oma harjoitteluni alkaa kesän alussa, ja 5kk harjoittelun ajan saan työstä 500e palkkaa kuussa, jonka jälkeen vuoden loput pari kuukautta olen siellä "normaalisti" töissä ja saan ihan kunnon palkan käteen. Osa kavereistani on myös päässyt palkalliseen harjoitteluun, yleinen korvaus on juuri tuo 500e johon saa vielä opintotuet päälle. Mutta kyllä osa on mennyt palkattomastikin, on se työkokemuksen saaminen kuitenkin sen verran tärkeää tällä alalla...

• koneinssi.. melki

Ainakin meillä tuo harjoittelu tunnetaan paremmin nimellä kesätyö. Kesätyöpaikka pitää itse hankkia, ja itse pitää neuvotella palkkataso, kukaan ei tee kesätöitä ilmaiseksi....

Poikkeuksena saattaa olla jos ei todellakaan löydä oikeaa kesätyötä, jolloin joutuisi ottamaan palkattoman työn. Tällöin on mahdollista saada Kelalta opintotukea tai muuta avustusta. En ole kuullut, että kukaan olisi tälläiseen joutunut turvautumaan.

Itse teen koko kesän ja kaikki muutkin lomat töitä, olen osa-aikaisessa työsuhteessa työnantajaan ja saan ihan normaalia palkkaa. Jonkinlainen raportti vain pitää ilmeisesti väsätä ensi lukukauden alussa kesän temmellyksistä.

• meillä

Meidän koulussa työharjoittelun pitää kestää yhtäjaksoisesti 5kk. Näin ollen kesätöistä harjoittelun "keräily" ei oikein onnistu...

• mistä roikkuu

Mun luokkakavereista osa on ollut "ihan oikeissa" hommissa saaden ihan normaalia palkkaa ja kuitannut harjoitteluovarit siten. Itellä (kuten monella muullakin) on käynyt paskempi säkä ja olen tehnyt harjoittelun palkattomana. Silloinhan tosin saa opintotukea, ja meillä myös koulu maksaa pientä tukea tuohon harjoitteluun.

• amkkilainen

Eihän nyt kukaan amkkilainen ilman palkkaa töitä tee? härregud. Normaalia liksaa nostetaan tälläkin hetkellä 6kk pätkässä harjoittelua.

Älkää antako työnantajien pissittäää!!!!

• tietoinenkin

Lähtökohtaisesti harjoittelu on palkallista: tarkista palkkavaatimustasosi esimerkiksi Tradenomi-lehdestä. Lehti listaa vain suuntaa-antavia neuvoja perustuen muun muassa opintopisteiden määrään.

Työharjoittelupaikan hakemiseen kannattaa panostaa ja aloittaa haku jo hyvin aikaisessa vaiheessa, kun voit vielä ohjata opintojasi hyödylliseen suuntaan.

Palkan suuruus on kuitenkin työsopimukseen liittyvä asia. Mikäli työkokemusta on yhtään taustalla on hyödyllistä ettei hae työharjoittelupaikkaa vaan tavallista työpaikkaa. Tässä tapauksessa on tarpeellista työsopimukseen täsmentää työsuhteen osittainen suoritus harjoitteluna. Tällä tavoin voi parhaimmassa tapauksessa saada korkean ja kilpailukykyisen palkan.

Mitä tulee palkattomuuteen: se on selkeästi orjatyövoiman uudelleen laillistamisen ilmenemismuoto sivistyneessä yhteiskunnassa. Hyväntekeväisyysjärjestöt ovat ymmärrettävissä, mutta voittoa tuottavat yritykset aivan jotain muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe