ja viittaa Suomen ilmastopaneeli selvitykseen: "Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen"
Selvityksessä oleellinen seikka eli polttoaineen hinta on tarkoituksellisesti laskettu väärin. Sähkönhinta ei muodostu pelkästään sähköstä vaan siihen tulee sisällyttää myös siirtohinta mukaan. Tällöin vertailu hinta tuplaantuu. Toiseksi bensiinin hinnassa ei ole ilmoitettu, mikä hinnassa on valtion asettamien verojen osuus. Mikäli sähköautoilu yleistyy, polttoaineista perittävät verot on korvattava jollakin muulla verolla kuten joko korottamalla sähkön hintaa, sähkön siirtohintaa tai joku latausvero, tietullit jne. Jolloin koko ilmastopanelin selvitykseltä tippuu pohja pois. Eli huuhaata hire ja hive selvityksiä kepuYLE lähettelee uutisissa pitkin päivää "totuutena".
KepuYLE levittää taas disinformaatiota sähköautoista
7
73
Vastaukset
- Anonyymi
Puol ysin uutisissahan todettiin että kun kaikki kustannukset lasketaan niin vasta noin reilun kymmenen vuoden kuluttua sähköauto on "maksanut itsensä takaisin". Itse asiassa käppyrä jota näytettiin niin näytti noin 13v, eli sehän on sama kuin meidän autojen keski-ikä nykyäänkin!
Näillä hinnoilla ei taida vielä kannattaa ostaa, ei oo varaa ootella yli 10v että alkais "tienaan"! - Anonyymi
Kyse ainoastaan markkinoida.Tarkoitus on -kerätä haulit himaan-eli bisneksestä ainoastaan näissäkin sähkimöissä on kyse.
Kun lähtee koko elinkaarta selvittämään sähköntuotannosta asti kulkupelin rakentamisen kustannukset,kokonaisuudessaan akkuja myöten.Mistä ne tuotetaan.Minne päätyvät käytön loppupäässä.jne.. puhumattakaan sähkön latausmaksut.Ajetaan vain ihan rauhallisina häpeilemättä omalla mikä se lieneekään v.malliltaan ja käyttövoimaltaan.
Ja maailma pelastuu ihan issekseen. - Anonyymi
Sähköauto tuskin koskaan kannattaa nykyisellä akuston käyttöiällä.
Jotenkin valtio on jumittanut patteriautoihin ainoana ratkaisuna. - Anonyymi
Laskelmassa ei ole otettu huomioon niiden sähköautojen lataamiseen tarvittavien latauspisteiden kokonaiskustannuksia eikä myöskään akustojen uusimista.
Todellisuudessa edullisuus taitaa mennä aika reippaasti normaalien polttomoottoriautojen eduksi. Näin sekä kulujen, että ilmaston puolesta. - Anonyymi
Bensiinin veroton hinta on 0,45 euro/l. Jos se huomioidaan, sähköautoja ei saada kannattavaksi ennen kuin koko auto kierrätyskeskuksessa pyörinyt muutamaan kierroksen lopulliseen loppusijoituspaikkaansa.
Selvityksessä on sekin tarkoituksellinen vääristely, että muissa arviointi kohteissa keskimääräiseski ajomääräksi on arvioitu 14 000 km/v, mutta kun polttoainekustannuksia arvioidaan, niinpä keskimääräiseski ajomääräksi onkin nostettu 20 000 km/v. Tällöin polttoaineen kulutus on saatu keinotekoisesti kasvamaan. Laskelmat osoittavat, että Suomen ilmastopaneeli on puhdas uskonlahko ja oman isminsä levittäjä ilman totuuden häivää. Olen kyllä anonyymin aloittajan kanssa samaa mieltä laskurin monista virheellisistä oletuksista, mutta sähkön hintana siinä käytettiin 13 snt/kWh. Itselläni oli tämän kuun asunnon sähkölaskussa Vaasan Sähkön energia siirto yhteensä noin 16 snt/kWh, joten käytetty arvio ei ole valtavan kaukana todellisesta.
Auton lataussähkön todellinen hintahan riippuu tapauksesta. Varsinkin siitä, missä käyttäjä lataa auton useimmin. Jos voi ladata täyssähköauton akut täyteen työpaikalla edulliseen hintaan tai luontoisetuna, homma ei välttämättä rasita omaa lompakkoa paljoa.
Suuria virheitä laskurissa olivat muun muassa:
- akkuja ei vaihdettu kertaakaan 15 vuoden aikana
- oletettiin, että akusto kierrätetään jossakin muussa käytössä
- eri voimanlähteiden CO2-päästöt oli laskettu miten sattuu
- oletettiin sähkön CO2-päästöjen alenevan koko ajan
- oletettiin hintojen muuttuvan hyvin vähän vuosittain- Anonyymi
Energiamarkkinavirasto on julkaissut sähköenergian ja siirron hinnan kehitystaulukossa, jossa on esitetty sähkön toimitusvelvollisuushinnan ja siirtohinnan (snt/kWh) koko maan painotettu keskiarvo sekä kulloinkin voimassa olleet verot. Hinnat ja sähköverot (snt/kWh) sisältävät arvonlisäveron. Alla pari esimerkkiä 1.11.2019. siirtohinnoissa ei ole sähköveroa
Kerrostalohuoneisto: sähkön hinta 9,52 snt/kWh, siirtohinta 9,79 snt/kWh, yhteensä 19,31 snt/kWh.
Pientalo; sähkön hinta 8,16 snt/kWh, siirtohinta 7,66 snt/kWh, yhteensä 15,82 snt/kWh.
Vertailu tulee tehdä kaikille käyttövoimille ilman veroja, jotka ovat mielivaltaisesti ja poliittisin perustein määrättyjä.
Olihan Suomessa petrolli Saabejakin 70-luvulla. Tekniikka & Talous: "Saab yritti kikkailla verottajan kanssa 1970-luvulla – Uudenkaupungin petro-Saabin tarina loppui lyhyeen. Verottajan inspiroimia bensiininkorvaajia olivat esimerkiksi petroli ja metsäteollisuuden sivutuotteena syntyvä tärpätti. Tätä hyödynsi 1970-luvulla Saab, joka valmisti Uudenkaupungin tehtaalla autoja ja oivalsi, ettei petrolista tarvinnut maksaa polttoaineveroa. Verovapaus loppui kuitenkin pian."
Sama tarina tulee kohtaamaan sähköautoja niiden yleistyssä. Olisi täysin moraalitonta ja epäoikeuden mukaista, että yksi energiamuoto olisi kevyemmin verotettu. Verottaja keksii kyllä keinot saada omansa. Autoilijoiden maksamia 6-8 MRD verotuloja ei noin vain heitetä menemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510632
- 817183
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445274- 624800
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella734504Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334043- 472938
- 362805
- 402360
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per362054