Pelastumisen ehto?

Anonyymi

Millä perusteilla Jumala tuomitsee ihmisiä kadotukseen tai elämään?

Voisitteko ottaa huomioon kaikki kaikkina aikoina eläneet ihmiset ja ihmisryhmät, kun vastaatte?

Lienee selvää, että menneinä aikoina ei tarvinnut uskoa Jeesukseen tai evankeliumiin voidakseen pelastua, mutta mikä oli silloin pelastumisen ehto ja mikä se on sellaisille ihmisille, jotka eivät ole kuulleet mitään Raamatusta tai Israelin kansasta tai eivät ole voineet sitä ymmärtää iän (sikiöt, vauvat, pienet lapset) tai synnynnäisen vammaisuuden vuoksi?

Kohteleeko Jumala tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti kaikkia ihmisiä, niin että antaa jokaiselle yhtäläisen mahdollisuuden pelastua iankaikkiseen elämään tai joutua kadotukseen?

21

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

ihan tuota samaa pohdiskellut, helluntailaisuuden "pelastusopista"
      eihän kaikkina aikoina ihmisillä ole ollut edes raamattuja, vain "kirkonisillä", eikä kaikkina aikoina kaikilla edes lukutaitoakaan, ym, ym.

• Anonyymi

Ps.139:8 Biblia (1776) Jos minä astuisin ylös taivaaseen, niin sinä siellä olet: jos minä vuoteeni helvetissä rakentaisin, katso, sinä myös siellä olet.

• Anonyymi

Jumalan Karitsa, "joka ottaa pois maailman synnin", on maailman synnin pois ottajana aika paska Jumalan Karitsa, jos Jumala milloinkaan, koskaan tulee syyttämään ketään ihmistä yhdestäkään synnistä.
      Kadotus-sana on irvokas väännös alkukielestä, "joutua kadotukseen" vielä irvokkaampi. Jeesuksen vertauksen lammas ja raha olivat "kadotettuja" eli kadoksissa. Ja kaikki Jeesuksen vertausten kadonneet löytyivät.

Paavalin ilmaus "jotka kadotukseen joutuvat" on alkukielessä "jotka ovat kadoksissa".

• Anonyymi

Lisäksi maailman Vapahtaja on aika paska maailman Vapahtaja, jos Hän ei vapahda maailmaa.

• Anonyymi

Jaa, vain on Jumalan Kaikkivaltiaana poikana "elukka."
        Ilmeisesti tarkoitat kristittyjen jumalaa ja barjeesusta:
        Matteuksen evankeliumia: 24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja
        vääriä profeettoja nousee,
        ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
        -
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."//
        24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."
        Kiellon rikkomisen seuraus...
        Matteuksen evankeliumia: 7:23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
        Matteuksen evankeliumia:23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."
        Joten, ilmeisesti kristittyjen odottama viimeinen tuomio on jo annettu....

• Anonyymi

Ja Jeesus Kristus koko maailman syntien sovituksena on koko maailman syntien sovituksena aika paska, jollei koko maailman syntejä ole sovitettu. Jos koko maalman synnit on sovitettu, silloin Jumala ei koskaan eikä milloinkaan voi syyttää ainuttakaan ihmistä tämän synneistä.

• Anonyymi

Ja jos Jumala sovitti maailman itsensä kanssa Kristuksessa, Hän on aika paska sovittamaan maailmaa Kristuksen kanssa, jos hän koskaan, milloinkaan syyttää ainuttakaan ihmistä ainoastakaan synnistä.

• Anonyymi

Paska! Meni väärin: poiti olla "Hän on aika paska sovittamaan maailmaa ITSENSÄ KANSSA Kristuksessa..."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paska! Meni väärin: poiti olla "Hän on aika paska sovittamaan maailmaa ITSENSÄ KANSSA Kristuksessa..."

poiti.... tsiisus mitä mokia....

• Anonyymi

Tässä kai ne pelastuksen ehdot ovat.
      Pelastuksesta raamatullisesti Jeesuksen antaman tiedon mukaan...
      28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
      Laittomuuteen eksytetyille..
      Johanneksen evankeliumi: 8:43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
      8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
      8:45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
      8:47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."
      -
      Jeesuksen antama kielto...
      Jos uskot, rikot Jeesuksen oppia... Matteuksen evankeliumia: 24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
      24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
      // https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
      "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."//
      24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
      24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."
      Kiellon rikkomisen seuraus...
      Matteuksen evankeliumia: 7:23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
      Matteuksen evankeliumia:23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
      25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."
      Olikohan tuossa jo ilmoitettuna se usein kristittyjen mainitsema peloitus, viimeisestä tuomiosta jo annettuna!?!
      -----
      HUOM!
      Poikkeuksia ovat armoon oikeudetut. Sellaisia ovat mm sotien sotilaat jotka esivalta pakottaa laittomuuksiin ja niistä laittomuuksista on esivalta vastuussa.

• Anonyymi

Jos Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi, Hän on aika paska armahtamaan kaikkia, jos Hän milloinkaan, koskaan saattaa syyttää ainuttakaan ihmistä yhdestäkään synnistä.

• paska

• Anonyymi

Tässä on muutamia jakeita, jotka määrittävät kuka saa armoa ja kenet tuomitaan tuliseen järveen.

Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
      23 Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.

Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
      10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
      11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
      12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
      13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
      ---
      27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia

Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
      20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• Anonyymi

Room.9.18 Niin hän on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenet tahtoo. 2Moos.4:21.

• Anonyymi

Hyviä kysymyksiä ja vastaukset paljastavat sen, että Jumala ei anna kaikille yhtäläistä mahdollisuutta pelastua, jos Raamatun kirjoitukset ja niiden helluntailainen tulkinta olisivat totta tässä asiassa.

Helluntailaiset uskovat, että kaikki sikiönä tai lapsena kuolleet lapset pääsevät automaattisesti taivaaseen. Näillä ei ollut mitään mahdollisuutta joutua kadotukseen, mutta vanhemmaksi eläneistä suurin osa joutuu väistämättä kadotukseen syntiä tehtyään ja tultuaan epäuskoiseksi tai pysyessään lapsesta asti epäuskoisena.

Vanhan testamentin aikana Jumala ei osoittanut mitään halua pelastaa Israelin viholliskansoja vaan päinvastoin tapatti ja tappoi heidät jopa sukupuuttoon (kansanmurhat). Jos Jumala olisi tahtonut pelastaa nämä kansat, niin miksi hän tappoi ne ja tuomitsi kadotukseen antamatta samanlaista mahdollisuutta pelastua kuin Israelilla oli?

Jos Jumalan tunteminen ja häneen uskominen olisi ehto pelastukseen, niin miksi Jumala ei ole ilmestynyt kaikille kansoille ja kaikille ihmisille samalla tavalla kuin on ilmestynyt profeetoille, Jeesukselle ja apostoleille?

Miksi nämä pelastuvat, vaikka heidän ei ole tarvinnut uskoa Jumalaan totena pitämisen muodossa: he näkivät Jumalan tai hänen lähettämänsä enkelin ja kuulivat hänen äänensä/sanansa, joten heidän ei tarvinnut uskoa (näkeminen ei ole uskoa).

Apostolit eivät uskoneet, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista, kun siitä kerrottiin heille. He pitivät sen totena vasta sen jälkeen, kun näkivät Jeesuksen ylösnousseena. Silti he pelastuivat. Muut evankeliumin kuulleet joutuvat kadotukseen, jos eivät pidä totena sen sanomaa. Yhdenvertaista ja tasapuolista tuomitsemista Jumalan taholta?

Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, joista paljastuu, että Jumala ei tuomitse ihmisiä yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti. Hän valitsee ja pelastaa ihmisiä mielivaltaisesti oman päätöksensä mukaan antamatta muille yhtäläisiä mahdollisuuksia pelastua uskon kautta tai muutenkaan.

Vain universalismi antaa sellaisen kuvan Jumalasta, jonka perusteella voitaisiin ajatella Jumalan olevan jollakin tavalla oikeudenmukainen ja oikeamielinen, vaikka senkin opin perusteella on vaikea hyväksyä korkeasti moraalisena Jumalan tekemiä hirmutekoja ja surmaamista Raamatun lehdillä. Miksi Jumala kiduttaa ja rankaisee muita enemmän kuin muita, jos kerran voisi kaikki "tuosta vaan" pelastaa ja muuttaa "synnittömäksi Jeesuksen kaltaiseksi"?

Yleensä ottaen koko ihmiskunnan historia synnin ja kirouksen alla on typerä ajatus, jos Jumala olisi voinut tehdä kerralla sellaisia olentoja, jotka eivät koskaan syntiä tee eivätkä nouse kapinaan häntä ainoaa vastaan; ja Raamatussa se suurin syntinen on tietysti itse Herra Jumala Kaikkivaltias, joka niin hirveitä rangaistuksia / kirouksia viattomille ja syyttömille Aatamin jälkeläisille ja koko luomakunnalle on langettanut.

• Anonyymi

Tuollaisia ajatuksia sitä syntyy omenan kokoisista aivoista joissa ei ole tilaa etsiä totuutta itsestä ja Jumalasta.

• Anonyymi

Eräs luterilaisen kirkon maalliekkoevankelista totesikin: "Eihän Jumala tehnyt ristillä muuta kuin korjasi oman virheensä."

• Anonyymi

371-vuotta on raamattu ollut suomenkielisenä laitoksena kansamme keskuudessa. Ruotsinkielisenä kaemmin. Myös lukutaito on ollut kauan. Sekä päättäjät että tavallinen kansa ovat yhtä pimeitä, kun tuollaisia kysellään. Taitaa vaikuttaa kaamos. Eihän tämä uutta ole. Pimeys Egyptissä on sellaista, että siihen voi käsin tarttua. Kysymys on 1. asteen laskeva suora.

• Anonyymi

Jokainen ihminen tietää omantunnon
      äänenä ,koska tekee oikein ja väärin.
      Tehtyään paljon väärin lakkaa omatunto sanomasta ja silloin olet menossa tuliseen järveen.Jumalan
      armo on Jumalan asia.Piispa joka opettaa valehtelijan sanomaa on tuomittu kaikista ankarammin.Jos
      joudut hätään ja tarvitset auttajaa,
      huudat mitä vain niin vain yksi on joka
      voi auttaa sinua.

• Anonyymi

> Millä perusteilla Jumala tuomitsee ihmisiä kadotukseen tai elämään?

Jumala antaa ikuisen elämän lahjaksi ihmisille, jotka ovat vanhurskaita.

"Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
      Mat. 25:46

"Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
      Room. 6:23

Vanhurskas ihminen on:

"Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
      1 Joh. 3:7-10

• Anonyymi

28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
        29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
        30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne ..h ä n ...o-n...... myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.

m.l

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      480
      1753
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1517
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1348
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1325
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      100
      915
    6. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      876
    7. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      51
      869
    8. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      746
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      731
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      722
    Aihe