Tämä yhden käyttäjän tila tuli monelle tutuksi Windows 7 kanssa. Ja mikä ettei, helpottihan se järjestelmän ylläpitoa. Mutta onnistuuko Linux järjestelmän käyttö samalla tavalla. Eli käynnistetään ROOT käyttäjän tilille suoraan ja käytetään vain sitä.
T. Urpo
Onko Linux ajettavissa yhden käyttäjän tilassa
11
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Jos itse asennnat koneellesi Linux-järjestelmän, ja sitten käynnistät koneen ilman nettiyhteyttä, niin etköhän liene aivan yksinäsi koneen ainoa käyttäjä.
- Anonyymi
Varmaankin on Linux-järjestelmiä, joiden asennuksessa perustetaan root-tili ja vähintään yksi "tavallisen" käyttäjän tili, ja joissa on mahdollista käynnistyksessä kirjautua roottina. Mutta tätähän ei Linux-järjestelmän tavanomaisessa käytössä suositella, vaan siinä tavanomaisessa käytössä käytetään "tavallisen" käyttäjän tiliä.
- Anonyymi
Lisää käynnistyskomentoon numero 1.
Mikäli kone on käynnissä niin loitsua komentorivillä
telinit 1- Anonyymi
Taisit tahallasi mennä riman alta, minä kun yritin viitata avauksessa Windows 7:kaan siksi, että halusin yhden käyttäjän tilan graafisena täysillä palveluilla. Onhan se kyllä yhden käyttäjän tila jonka saa päälle myös käyttämällä numeron 1 sijasta isoa S-kirjainta (Single).
Olisiko näille tiloille osuvampi nimi "palvelutasot", koska kaikilla palveluilla on ajotasotavoite, että se voidaan ottaa käyttöön. Vain ajotasolla 5 (korkein), meillä on käytettävissä kaikki palvelut, esimerkiksi, tasolla 2, puuttuu verkkopalvelut. Jotta se saadaan päälle, on vaihdettava ajotasolle 3. Tämä ajotaso 3 on kuitenkin vielä monen käyttäjän taso.
systemctl list-dependencies graphical.target
Tuolla komennolla saat puumaisen listan mitä palveluja kuuluu monen-käyttäjän (multi-user.target) tasolle, jos niitä palveluja halutaan käyttää, on ajettava päälle sellainen ajotaso jossa palvelut voidaan käynnistää.
(runlevel komento) ja moni muukin, kertoo nykyisen ajotason.
LYHYESTI
telinit 1, ei vastaa Windowsin puolella olevaa yhden käyttäjän tilaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit tahallasi mennä riman alta, minä kun yritin viitata avauksessa Windows 7:kaan siksi, että halusin yhden käyttäjän tilan graafisena täysillä palveluilla. Onhan se kyllä yhden käyttäjän tila jonka saa päälle myös käyttämällä numeron 1 sijasta isoa S-kirjainta (Single).
Olisiko näille tiloille osuvampi nimi "palvelutasot", koska kaikilla palveluilla on ajotasotavoite, että se voidaan ottaa käyttöön. Vain ajotasolla 5 (korkein), meillä on käytettävissä kaikki palvelut, esimerkiksi, tasolla 2, puuttuu verkkopalvelut. Jotta se saadaan päälle, on vaihdettava ajotasolle 3. Tämä ajotaso 3 on kuitenkin vielä monen käyttäjän taso.
systemctl list-dependencies graphical.target
Tuolla komennolla saat puumaisen listan mitä palveluja kuuluu monen-käyttäjän (multi-user.target) tasolle, jos niitä palveluja halutaan käyttää, on ajettava päälle sellainen ajotaso jossa palvelut voidaan käynnistää.
(runlevel komento) ja moni muukin, kertoo nykyisen ajotason.
LYHYESTI
telinit 1, ei vastaa Windowsin puolella olevaa yhden käyttäjän tilaa.Kyllä ykkösajotaso on tehty juuri samaa varten eli ongelmien korjaamiseen. Linuxissa kaikki on mahdollista komentoriviltä. Windowsissa tarvitaan graafisia härpäkkeitä asioiden tekemiseen.
Ajotasoja voi muuttaa haluamakseen. Voit siis vaikka kakkostason muokata juuri sellaiseksi kuin haluat ja laittaa koneen käynnistymään oletuksenna sille ajotasolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ykkösajotaso on tehty juuri samaa varten eli ongelmien korjaamiseen. Linuxissa kaikki on mahdollista komentoriviltä. Windowsissa tarvitaan graafisia härpäkkeitä asioiden tekemiseen.
Ajotasoja voi muuttaa haluamakseen. Voit siis vaikka kakkostason muokata juuri sellaiseksi kuin haluat ja laittaa koneen käynnistymään oletuksenna sille ajotasolle.Tiedätkö mitä, olen sata varma kuka olet.
- Anonyymi
Sehän riippuu, miten asennat.
Esim. Mint ja luultavasti myös Ubuntu voi olla vain yhdellä käyttäjätilillä ilma rootia.
Yksi käyttäjä pitää tehdä ja sillä voi olla yksi yleissalasana, mutta siitä et pääse mihinkään, että tietyt säädöt vaatii uudelleen salasanan, vaikka olet jo kirjautunut koneelle.
Konetta voi ajaa kokoajan myös roottina asennetusta root-tilistä, mutta tavallista käyttäjää ei ohjelma salli jättää kokonaan pois.
Se ei kuitenkaan ole terveellistä, koska kaikki koneelle pääsevät tekemään mitä tahansa.- Anonyymi
Mikään Linux ei voi olla ilman UID nollaa (User ID), joka kuuluu ROOT käyttäjälle, eli sitä et voi poistaa ydin ei vain enää toimi.
T. Urpo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään Linux ei voi olla ilman UID nollaa (User ID), joka kuuluu ROOT käyttäjälle, eli sitä et voi poistaa ydin ei vain enää toimi.
T. UrpoTässäkin minulla on sekä sama salasana sekä sama käyttäjätunnus molemmissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässäkin minulla on sekä sama salasana sekä sama käyttäjätunnus molemmissa.
Mutta kun niillä ei ole niin vahvaa merkitystä, User ID on se joka merkitsee, UDI 1000 joka sinula on, voidaanko se poistaa?
User ID 0, on sellaisen tilin ID jota ei voida poistaa, vaikka näinnäisesti poistaisitkin ROOT -tilin, ID:n on jäätävä, muutoin kone on peruuttamattomasti juntturassa heti. (Luvettua tietoa, ei testattua, en edes tiedä kuinka sen saisi pois)
T. Urpo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun niillä ei ole niin vahvaa merkitystä, User ID on se joka merkitsee, UDI 1000 joka sinula on, voidaanko se poistaa?
User ID 0, on sellaisen tilin ID jota ei voida poistaa, vaikka näinnäisesti poistaisitkin ROOT -tilin, ID:n on jäätävä, muutoin kone on peruuttamattomasti juntturassa heti. (Luvettua tietoa, ei testattua, en edes tiedä kuinka sen saisi pois)
T. UrpoEnpä ole poistamassa käyttäjiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242431Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3472047Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä261902Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101723Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581508Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121042Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181029- 55890
- 63875
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2828