Kimin puhe

beataBarbara

Kun olen vanha ja sokea ja kuurokin vielä, niin en saa mitään selvää Räikkösen puheesta.
Mutta samoin nuorisokin mutisee huuliensa välistä jotain epämääräistä. Onko se ehkä ujoutta, kun pitää käsi suun edessä mumista?
Pitäisikö kouluun ottaa oppiaineeksi puhuminen ja esiintyminen?
Olisi harjoiteltava puhumaan kuuluvalla äänellä ja selvästi artikuloiden.

6

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seniori 1938

      tuo on totta että nyky ihmiset mumisee ja esim.käenpesässä menee aina osa puheista harakoille kun ei viitsi huudattaa telkkaa niin kovaa,että selvän sais.Mainokset kyllä huutaa kuin viimeistäpäivää.

      • Äänitys Tv:ssä on todella merkillistä, jos puhe kuuluu normaalisti, niin musiikki ja mainokset räjähtää yhtäkkiä niin että kattoparrut hypähtää. Mikä siinä on ettei nykyajan tekniikalla niitä saada tasavoimakkuudelle, aina pitäisi istua kaukkari kädessä säätelemässä volyymejä. Radiossa samat sävelet.

        Käenpesässä ihana Anneli Sauli, hänen puheestaan kuulee sanan loputkin selkeästi.

        Musa pauhaa nuorisolla tuutintäydeltä, mutta puhe heillä on yhtä sipinää. Ehkä sitä kaikkea ei sitten tarvitse kuullakaan?
        luulen,


      • beataBarbara kirjoitti:

        Äänitys Tv:ssä on todella merkillistä, jos puhe kuuluu normaalisti, niin musiikki ja mainokset räjähtää yhtäkkiä niin että kattoparrut hypähtää. Mikä siinä on ettei nykyajan tekniikalla niitä saada tasavoimakkuudelle, aina pitäisi istua kaukkari kädessä säätelemässä volyymejä. Radiossa samat sävelet.

        Käenpesässä ihana Anneli Sauli, hänen puheestaan kuulee sanan loputkin selkeästi.

        Musa pauhaa nuorisolla tuutintäydeltä, mutta puhe heillä on yhtä sipinää. Ehkä sitä kaikkea ei sitten tarvitse kuullakaan?
        luulen,

        Kylla tekniikalla saataisiin asia hoidettua mutta niin ei haluta tehda, kuullaaan mainostajaaa enemman kuin katselijaa.

        Riittaisikohan riittava maara valituksia Suomen tv:lle?


      • kun en ymmärrä
        beataBarbara kirjoitti:

        Äänitys Tv:ssä on todella merkillistä, jos puhe kuuluu normaalisti, niin musiikki ja mainokset räjähtää yhtäkkiä niin että kattoparrut hypähtää. Mikä siinä on ettei nykyajan tekniikalla niitä saada tasavoimakkuudelle, aina pitäisi istua kaukkari kädessä säätelemässä volyymejä. Radiossa samat sävelet.

        Käenpesässä ihana Anneli Sauli, hänen puheestaan kuulee sanan loputkin selkeästi.

        Musa pauhaa nuorisolla tuutintäydeltä, mutta puhe heillä on yhtä sipinää. Ehkä sitä kaikkea ei sitten tarvitse kuullakaan?
        luulen,

        Jos suomenkielisissä sarjoissa ei ole tekstitystä en katso ollenkaan.
        En siedä, että aparaattia pitää huudattaa täydellä volyymilla, mutta muuten saisi selvää sanoista.
        Olen tullut siihen tulokseen, että TV:n tarkoituskaan ei ole antaa puheen kuulua. Tekstitys pitää olla aina.

        Kautta aikain asia on ollut sama. Uutiset kuuluva, ajankohtaiset ohjelmat kuuluvat, kuulutukset kuluvat, mutta näytelmät ei.
        Ammattitaidon puutetta, katsojien ja kuulijoiden aliarvioimista, kuullun ymmärtämisen puutetta ja täydellistä välinpitämättömyyttä valituksiin.
        TV on ollut yli 50 v. mutta pulma on aina ollut sama. Eivät ne välitä, kunhan saavat tv-lupansa.


      • kun en ymmärrä kirjoitti:

        Jos suomenkielisissä sarjoissa ei ole tekstitystä en katso ollenkaan.
        En siedä, että aparaattia pitää huudattaa täydellä volyymilla, mutta muuten saisi selvää sanoista.
        Olen tullut siihen tulokseen, että TV:n tarkoituskaan ei ole antaa puheen kuulua. Tekstitys pitää olla aina.

        Kautta aikain asia on ollut sama. Uutiset kuuluva, ajankohtaiset ohjelmat kuuluvat, kuulutukset kuluvat, mutta näytelmät ei.
        Ammattitaidon puutetta, katsojien ja kuulijoiden aliarvioimista, kuullun ymmärtämisen puutetta ja täydellistä välinpitämättömyyttä valituksiin.
        TV on ollut yli 50 v. mutta pulma on aina ollut sama. Eivät ne välitä, kunhan saavat tv-lupansa.

        Onneksi ulkomaiset elokuvat eivät ole vielä dubattuja Suomessa. Pystyy pitämään vähän hiljemmällä ja lukemalla tekstit pysyy kärryillä. Dubbauskokeilu oli kerran ja se tuntui aivan hullulta. Jonkun värikkään näyttelijän ääni ja äänenpainot tuli monotonisella suomen kielellä. Huh, huh. Halusi kuulla alkuperäistä ääntä vaikka hiljempääkin.


    • Otontytär

      Kyllä kouluissa opetetaan puhumistakin. Kaikilla vaan ei ole kykyä/halua oppia kaikkea! Aika harvinainen henkilö lienee hän, joka kaiken opetetun on omaksunut ja soveltaa elämäänsä. Ehkä kyseisellä nuorella miehellä ei ole tarvetta tulla ymmärretyksi puhumansa kautta; riittää kun on painava kaasujalka ja nopeat refleksit.
      Joskus antiikin aikaan puhumisen selkeyttä harjoittelivat huutamalla pikku kiviä suussa kosken kanssa kilpaa! Pitäisiköhän Kiminkin??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe