Tuolla eräässä artikkelissa oli

Anonyymi

hassu asia, mutta väittivät todeksi. Ulkomaalainen tiedelehti kirjoittaa skitsofreenikoista seuraavaa. On sitten totta tai ei , ei kuitenkaan ole tarkoitettu loukkaavaksi vaan yleiseksi tiedoksi. Lainattu ja suomennettu espanjankielisestä tekstistä: " Tyypillinen skitsofreenikko on ylilihava, kärsii rasvamaksasta, on voimaton, väsynyt, valittaa oloaan. Moni polttaa tupakkaa ketjuna ja joillakin on jonkinasteinen alkoholiongelma. Aivot ovat samankokoiset kuin on koirilla ja kissoilla". Tämä teksti oli erään espanjankielisen lehden tietopalstalla, joka mielestäni oli huumorilla höystetty.
Mitä huumoria tällaisessa tekstissä on. Saahan se hymyilemään, mutta jos jollain lailla on totta, niin ei todellakaan mitään mukavaa luettavaa. Paljonhan tällasisista asioista kirjoitellaan kaikkialla maailmassa tästä sairaudesta.

14

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohan voisi melkein kuvata normaalia länsimaalaista ihmistä. Skitsofreenikoilla tuohon lisätään yleensä hidas monotoninen ääni, kankea liikkuminen, jähmeät kasvonilmeet ja joskus pakkoliikkeitä, tahdotonta kuolaamista rinnuksille sekä ylenmääräistä hikoilua. Heitä tosin näkee aika vähän kaupungilla, koska lääkitys pistää monet nukkumaan 12h päivässä. Mutta itse tunnistain heidät aina, koska olen tavannut heitä saadessani itse skitsofreniadiagnoosin vuosia sitten. Lääkityksen aiheuttama myrkystila todella pistää silmään. Itse olen normaalipainoinen, hyväkuntoinen, luonteva eleiltäni ja myös pidän tästä olostani. Suurin syy poikkeavuuteeni on ehkä se, että pidän psykiatreja jälkeenjääneinä ja tykkään liikunnasta. Mutta tosiaan, psykiatrisen hoidon terveellisyyden ja tehon voit useimmiten lukea heidän potilaidensa habituksesta. Ei ole kaunista katsottavaa, anteeksi vaan. Niin se menee, että terve sielu terveessä ruumiissa.

    • Anonyymi

      Minäkin olin vuosia sitten kovissa lääkkeissä. Olin turvoksissa, kuljin nenä maata kohti, kädet eivät liikkuneet kävellessä roikkuivat vain sivuilla, kun istuin niin heijasin itseäni edestakaisin, puhe oli myös epäselvää. Kaikkein huonoimmilla ollessani myös kaatuilin. Olin myös todella ylipainoinen.
      Varmasti näkyi ulospäin että olin ihan lääkkeissä.
      Onneksi se kaikki on takanapäin. Muutama valokuva mulla on niiltä ajoilta eikä mieltä ylennä katsoa niitä

      Eivät nämä asiat ole samalla tavalla jokaisen ihmisen kohdalla. Skitsofreniaakin on eri muotoja ja joillain lievempänä, joillain voimakkaampana.
      Joku kirjoitti että tunnistaa aina kadulla sairaan ihmisen, se ei ole millään tavalla mahdollista. Ei se aina näy päälle päin. Etenkään jos ei ole kovin vahva lääkitys niin se ei välttämättä näy.

      Oli tuo tiedelehden juttu kyllä aika yliampuva, parempi onkin jos se oli huumorilla höystetty. En itse ole lukenut enkä edes aio.

    • Anonyymi

      No ilmankos skitsot pitävät kissoista. Niin no koiriakin joillakin on. Se on se samankokoiset aivot niin synkkaa hyvin.

      • Anonyymi

        Niinpä. Ajattele niitä aivoja siinä koko-suhteessa, kissat ja koirat on aika pieniä eli aivotkaan ei kovin isot voi olla pään kokoon verrattuna. Mutta kun ihmisen pää on isompi ja jos siellä on samassa suhteessa aivot kuin näillä kyseisillä eläimillä niin tilanne ei ole laisinkaan huono.

        Aloittajan jutusta sen verran, espanjalaisesta kirjoituksesta, että siinä kuvastuu juuri se minkälainen käsitys monilla on psyyken potilaista. Tämä on pelkkää tiedon puutetta, ihmiset joille nuo vaivat ovat täysin vieraita niin eivät he osaa muuta kuvitellakaan, vaikka aivot ovatkin kooltaan samoin muodostuneet sekä terveillä että sairailla.


    • Anonyymi

      Aku Kopakkala on kirjoittanut tästä aiheesta mielenkiintoisen artikkelin Mad in Finland -sivustolla:

      Neuroleptien käytön lopettaminen parantaa muistia ja ajattelua

      https://madinfinland.org/9352-2/

      Skitsofrenia – sana tuo monille (asiaa tuntemattomille) mieleen ylipainoisen, jähmeän ja jotenkin yksinkertaisen ihmisen.

      ”Lihava, arka, ja jähmeä tonttu” kuvaili eräs tuttavani tapaamaansa mielenterveyskuntoutujaa. Kuntoutuja oli hänen ystävänsä, joka oli muutama vuosi aikaisemmin alkanut käyttää neuroleptejä. ”Ei ollut sama ihminen”.

      Neurolepti -lääkitys muuttaa ihmisen. Lääkitys on kuitenkin nykyään niin tavallinen, että liitämme sen seuraukset alkuperäiseen pulmaan, psykoosiin. Emme välttämättä tiedä, että kyseessä on lääkehoidon tulos...

      • Anonyymi

        Komppaan tuota että neuroleptien käytön lopetus parantaa muistia ja ajattelua.
        Kun vuosia sitten lopetin niin alkoi ajatukset pelata, myös tunteet palasivat. Oli aika outoakin alkaa tuntea kaikkia mahdollisia tunteita kun olivat olleet vuosikausia piilossa.
        Oli outoa, mutta oli myös hienoa, ja on edelleen. Ei ole sellainen " aivosumu " enää päällä.

        Muistista en pysty sanomaan yhtä vahvasti, koska iän myötä on muistini muutenkin vähän heitellyt sekä vuosikausien lääkitykset varmaan osittain tehneet tuhojaan.
        Uskon kuitenkin jos lääkitystä käyttää lyhyen aikaa niin varmasti muisti toimii paremmin kun lääkitys loppuu.

        Eli kyllä se neuroleptilääkitys muuttaa ihmistä. Siitä tulee hitaammaksi, keskittymiskyky huononee, ajattelukin hidastuu, lisänä paljon fyysisiä oireita, käsien vapinat, väsymys, joskus pakkoliikkeet, koko ryhti tavallaan " lyhistyy ", eli ulkoinen olemuskin muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan tuota että neuroleptien käytön lopetus parantaa muistia ja ajattelua.
        Kun vuosia sitten lopetin niin alkoi ajatukset pelata, myös tunteet palasivat. Oli aika outoakin alkaa tuntea kaikkia mahdollisia tunteita kun olivat olleet vuosikausia piilossa.
        Oli outoa, mutta oli myös hienoa, ja on edelleen. Ei ole sellainen " aivosumu " enää päällä.

        Muistista en pysty sanomaan yhtä vahvasti, koska iän myötä on muistini muutenkin vähän heitellyt sekä vuosikausien lääkitykset varmaan osittain tehneet tuhojaan.
        Uskon kuitenkin jos lääkitystä käyttää lyhyen aikaa niin varmasti muisti toimii paremmin kun lääkitys loppuu.

        Eli kyllä se neuroleptilääkitys muuttaa ihmistä. Siitä tulee hitaammaksi, keskittymiskyky huononee, ajattelukin hidastuu, lisänä paljon fyysisiä oireita, käsien vapinat, väsymys, joskus pakkoliikkeet, koko ryhti tavallaan " lyhistyy ", eli ulkoinen olemuskin muuttuu.

        Minusta on hirveää, että jo valmiiksi masentuneet ja kärsivät ihmiset muutetaan lääkkeillä ulkoisesti stigmatisoivalla tavalla "epäinhimillisiksi" ja sellaisiksi, että se laskee heidän sosiaalista statustaan.

        En ole itse juuri käyttänyt lääkkeitä, mutta tunnen myötätuntoa niitä kohtaan jotka joutuvat käyttämään, enkä vähiten juuri tuon järkyttävän ulkoapäin asetetun, RUUMIILLISEN stigman vuoksi. Uskon jossain määrin, että tämä onkin psykiatrinan yksi PIILOtarkoitus. Siis tietyt, "toiseutta" edustavat ihmiset, joihin muut projisoivat sisäisiä pelkojaan, HALUTAAN tehdä sellaisiksi, että he ulkoiseltakin olemukseltaan erottuvat muista.

        Se on yksi lisäsyy koettaa pärjätä ilman lääkkeitä, vaikka reseptiä tarjottaisiinkin. On muitakin, isompia syitä, kuten se ettei lääkkeistä ole parantavaa hyötyä missään mielen ongelmassa (terapiasta voi sen sijaan olla), sekä psyykenlääkkeiden monet terveydelliset haitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on hirveää, että jo valmiiksi masentuneet ja kärsivät ihmiset muutetaan lääkkeillä ulkoisesti stigmatisoivalla tavalla "epäinhimillisiksi" ja sellaisiksi, että se laskee heidän sosiaalista statustaan.

        En ole itse juuri käyttänyt lääkkeitä, mutta tunnen myötätuntoa niitä kohtaan jotka joutuvat käyttämään, enkä vähiten juuri tuon järkyttävän ulkoapäin asetetun, RUUMIILLISEN stigman vuoksi. Uskon jossain määrin, että tämä onkin psykiatrinan yksi PIILOtarkoitus. Siis tietyt, "toiseutta" edustavat ihmiset, joihin muut projisoivat sisäisiä pelkojaan, HALUTAAN tehdä sellaisiksi, että he ulkoiseltakin olemukseltaan erottuvat muista.

        Se on yksi lisäsyy koettaa pärjätä ilman lääkkeitä, vaikka reseptiä tarjottaisiinkin. On muitakin, isompia syitä, kuten se ettei lääkkeistä ole parantavaa hyötyä missään mielen ongelmassa (terapiasta voi sen sijaan olla), sekä psyykenlääkkeiden monet terveydelliset haitat.

        Ketään ihmistä ei todellakaan pakkolääkitä. Yleensä ihminen itse kolkuttaa psykiatrin ovelle, joka paikka osoittautuu sitten ajan mittaan pillereiden kirjoittamispaikaksi kysymättä potilaalta haluaako hän niin montaa erilaista lääkettä ja niin suuria määriä. Psykiatri ei mieti sitä, kuinka herkästi potilas reagoi lääkkeisiin, vaan kirjoittaa lääkemääräyksen käypähoitosuosituksen mukaan, jolloin potilaat nukkuvat päivät pitkät ja lihovat ja kärsivät diabeteksesta jne. Käypähoitosuosituksissa kaikkien lääkkeiden määrät potilaille ovat mahdollisimman korkeita/ paljon lääkettä, vaikka 1/3 lääkeannos riittäisi aivan hyvin toisille ja pienempi lääkemäärä ilman haittoja olisi parempi vaihtoehto.

        Tämä asia käypähoidossa koskee kaikkia eri alojen lääkäreitä ja lääkkeitä. Neurologit myöskin määräävät käypähoitosuosituksen mukaisesti lääkkeet potilailleen niinkuin yleislääkärikin määrää verenpainelääkkeet käypähoitosuositusten perusteella. No mitä siitä sitten seuraa, kun ei oteta yksilönä ihmistä huomioon???? Siitä seuraa monia vanhusten lonkkamurtumia, kaatuilevat aamuyöstä verenpaineet liian alhaalla. jne,...lista on pitkä.


      • Anonyymi

        Kaikki psyykenlääkkeet vievät ihmiseltä sen oman tunnetilan ja oman luonteenkin ja muisti heikkenee ynnä muuta. Saapa nähdä kuinka muistamaton tämä yhteiskunta on näiden psyykenlääkkeiden popsijoiden määrän jatkuvan lisääntymisen seurauksena. Se on sitten se Alzheimerin tauti, joka iskee, kun syödään unilääkkeet, psykoosilääkkeet, mielialaa khentavat lääkkeet jne. Länsimainen yhteiskunta on menossa rappiolle tällä lääkeaikakaudella, jolloin terveetkin lääkitään.


    • Anonyymi

      Voin kertoa omalta kohdaltani että on aika vaikeaa tavallaan palata takaisin yhteiskuntaan kun on takana vuosien lääkitykset ja päihteet, ja juuri se sosiaalisen statuksen " leima ", jos nyt noin voi sanoa.

      Olen jo useamman vuoden elänyt lääkkeettömänä mutta edelleenkin vähän niinkuin haen omaa paikkaani.
      On matkan varrelle mahtunut vaikka minkälaisia ajatuksia, pelkoja, odotuksia, en edes kaikelle keksi oikeaa sanaa.
      Olen luonteeltani aika avoin eikä minua hävetä puhua menneisyydestäni, toki tilanteen mukaan katson mitä on aiheellista sanoa ja mitä ei. Aivan kaikkea en voi ikinä puhua kenelle tahansa.
      Paljon on kiinni toisestakin ihmisestä miten hän vastaanottaa kuulemansa tai ylipäänsä ihmisen jolla sattuu olemaan hieman erilainen tausta.

      Yleisesti päällisin puolin olen ollut ihan tyytyväinen elämääni ja kokenut pärjääväni melkein kenen kanssa tahansa, en välttele isompiakaan porukoita ja tapahtumia.

      Se mikä harmittaa kait eniten on kaikki tiedollinen mitä elämään kuuluu, yhteiskunnalliset asiat ym. ovat kyllä pikkasen vieraita koska olin vuosikaudet tavallaan ulkopuolella. Hyvä että tiesin kuka milloinkin oli presidenttinä.

      Tosin asiassa on se hyvä puoli että nykyisin monet asiat kiinnostavat ja haluan haalia tietoa, jopa sellaisista asioista joiden en ikinä ennen edes kuvitellut voivan minua kiinnostaa.

      Onhan tämä ollut täydellinen muutos mutta positiivinen sellainen ennen kaikkea.

      • Anonyymi

        Se menee juuri näin, vaikka olisit ollut lääkkeetön jo yli kymmenen vuoden ajan, niin sukulaisesi kyllä muistavat sinun menneisyytesi ja saat siitä alituiseen kuulla. Aina muistuttavat ja huomauttelevat, vaikka sinulla ei olisi vuosiin enää ollut pillerin pilleriä käytössäsi.

        Tavallaan se on ihmisten ilkeys, joka tulee esille.


    • Anonyymi

      Meillä on ainakin sukulaiset vaan iloisia ja tyytyväisiä kun mulla on jäänyt kaikki tuo ikävä taaksepäin ja nykyään on asiat paremmin.

      Olen kyllä huomannut että jotkut ihmiset suhtautuvat huonommin entiseen, taaksejääneeseen, vaikka se ei saisi vaikuttaa tähän hetkeen.
      Mulla kuitenkin kaverit ja ystävät on hyväksynyt mun jutut ihan hyvin. Osittain voi johtua siitäkin kun avoimesti puhun ja kerron mitä ennen on ollut ja näkevät mitä on nyt.

      Mutta kyllä se stigma varmaan seuraa loppuelämän ajan, aina jossain yhteydessä pomppaa esille. Niin on mullekin käynyt joitain kertoja eikä se tosiaankaan kivalle tunnu.

    • Anonyymi

      Hyvyys on tekniikkaa, science-pohjainen
      tahi mielipidevaltainen
      mentaalialueen sohiminen
      tyystin Fingerporia. Error free.
      Nou sientist can habla
      la ciencia correctly.
      Oikea termi ois addiktio-laitepohjaiseen
      intteraktioon. Skitsoille.

      Tilaa sinäkin Suomi24-uutiskirje.
      Se pitää Melissa-viruksen loitolla.
      Ainakin teoriassa.

    • Anonyymi

      Sanoma lietsoo pelkoa teihin.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe