Nyt ääni esiin.

Anonyymi

Haluaisin nostaa ihan konkreettisen kysymyksen ilmoille nykyisestä aso-järjestelmestä? Mikä on noin yleinen fiilis onko järjestelmä hyvä/huono ? Onko oikein jotta Joillain voi olla useampi numero "säilöttynä" ja kikkailla niillä vai pitäiskö siivota "jono"? Vaiko jatkaa nykyisellä mallilla jotta jokainen aikanaan. Onko oikein jos 1991 sai numeron ja ei sitä ole käyttänyt 30-vuoteen mutta 2001 syntynyt ei ole edes juridisesti voinnut osallistua "arvontaan" mitä sanoo ihmisoikeus ja muut lähellä olevat järjestöt?

36

719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Poliisi asia jos arvonta on jatkunut ja kaikki osallistujat ei ole voinnut yhtäläisyys periaatetta noudattaen osallistua arvontaan samoilla säännöillä.

      • Anonyymi

        Kyllä esimerkiksi Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa Hekan asunnoissa on paremmat näköalat kuin Hason kämpissä. Hason kämpissä kadun vastakkaisella puolella talo ja Hekalla puisto tai
        vesialue välissä ennen vastakkaista taloa.
        Että sellaisia ylellisiä asuntoja saa Hasolta asumioikeuskämpiksi. Kateus on ihmeellinen voima vaikka tässä tapauksessa ei siihen olisi aihetta.


    • Anonyymi

      Käytäntöä on myös muuteltu aikojen kuluessa. Vielä 90- luvulla sai ottaa vain yhden numeron, mutta sillä numerolla oli mahdollisuus hakea uutta asuntoa toistamiseen "vanhojen numeroiden kiintiössä", joka oli muistaakseni 30% uusista asunnoista.

      Sääntöjä muutetaan kai tiettyjen painostusryhmien mukaan koko ajan, joten kannattaa seurata tilannetta.

      Minustakin on väärin, että vanhoja numeroita "säilötään" ja odotetaan vain luxus-asuntoja keskustasta tai merinäköalalla. Myös asuntojen siirtäminen "perintönä" on yleistä ja se hoituu kikkailemalla ja suhteilla.

      Hasolla hakumenettely suosii pariskuntia (voit hakea vain 5 asuntoa) . Vanhoilla numeroilla pääsee yläkerroksiin ja saa merinäköalan kantakaupungista, Muualta voi tuurilla saada hyvän asunnon uudellakin numerolla.

      Valintamenettely ei ole julkista tietoa ja se voi tietysti vaihdellakin randomisti. Esim. asuntoja jaetaan ensin niille hakijoille, joilla asunto on 1. sijalla. Jos asunto on 1. vaihtoehtona esim nrolla 200 000, niin se voittaa hakijan, jolla asunto on 2. vaihtoehtona numerolla 9000.

      • Anonyymi

        Mitään kikkailuja ei tarvita, sillä asumisoikeusasunnon voi sääntöjen mukaan siirtää vaikka lapselleen.

        Elämäntilanteet muuttuvat, eteen voi tulla eläkkeelle siirtyminen. Avioerokin voi tulla milloin vain. Voi tulla vuosia myöhemmin mieleen, että taisin hakea joskus asumisoikeusnumeron. Vaikea uskoa, että kukaan aktiivisesti odottaa vuosikymmeniä asumisoikeusasuntoa. Ymmärrän kyllä hyvin niitä, jotka eivät aikanaan huomanneet hakea järjestysnumeroa.


      • Anonyymi

        Valintamenettely on kyllä viranomaisen vahvistamaa ja tältä osin täysin julkista, eikä ole mitenkään sattumanvaraista, mutta ne tarjoukset lähetetään kaikista huoneistoista heti niille jotka yltävät johonkin. Tuommoista 1. tai 2. vaihtoehdon paremmuutta ei ole.


    • Anonyymi

      Aika monella 90-2000-luvulla numeron hakeneella varmaan myös nykyinen omistusasunto tai omaisuus estää asumisoikeusasunnon hankinnan mutta odotteleva 55 ikävuoden täyttymistä niin saa halvan eläkeasunnon paraatipaikalta.

      • Anonyymi

        Kuinkahan moni omistusasunnon jo maksanut ihan oikeasti muuttaisi asumisoikeusasuntoon? Kuvittelisin, että omasta asunnostaan ei kovin helposti muuteta pois. Paitsi sitten pakon edessä.

        Yhtiövastikkeetkin ovat omassa asunnossa varmasti alemmat. Ihan samanlaiset oikeudet eläkeläisillä on asumisoikeusasuntoihin kuin työssäkäyvilläkin. Se halpuuskin on vähän kyseenalaista vrt. maksettu omistusasunto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinkahan moni omistusasunnon jo maksanut ihan oikeasti muuttaisi asumisoikeusasuntoon? Kuvittelisin, että omasta asunnostaan ei kovin helposti muuteta pois. Paitsi sitten pakon edessä.

        Yhtiövastikkeetkin ovat omassa asunnossa varmasti alemmat. Ihan samanlaiset oikeudet eläkeläisillä on asumisoikeusasuntoihin kuin työssäkäyvilläkin. Se halpuuskin on vähän kyseenalaista vrt. maksettu omistusasunto.

        Laittaa omistusasunnon vuokralle niin kyllähän sillä saa maksettua sekä omistusasunnon että asumisoikeusasunnon vastikkeet, joilloin asumisesta tulee hyvinkin edullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laittaa omistusasunnon vuokralle niin kyllähän sillä saa maksettua sekä omistusasunnon että asumisoikeusasunnon vastikkeet, joilloin asumisesta tulee hyvinkin edullista.

        Edelleen. Ja kuinkahan moni eläkeiässä oleva näin tekisi tai tekee. Eipä paljoa jäisi rahallista hyötyä, jos joku näin tekisi. Kuka eläkeiässä oleva muuttaisi omasta asunnostaan pois, laittaisi sen vuokralle ja menisi sitten itse asumisoikeusasuntoon. Onhan kaikki mahdollista mutta tämä skenaario ei taida usein toteutua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen. Ja kuinkahan moni eläkeiässä oleva näin tekisi tai tekee. Eipä paljoa jäisi rahallista hyötyä, jos joku näin tekisi. Kuka eläkeiässä oleva muuttaisi omasta asunnostaan pois, laittaisi sen vuokralle ja menisi sitten itse asumisoikeusasuntoon. Onhan kaikki mahdollista mutta tämä skenaario ei taida usein toteutua.

        Ei 55 vuotias ole mikään eläkeläinen. Ja kyllähän tuosta tulee ihan merkittäviä säästöjä. Helposti kymmenissä tuhansissa euroissa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 55 vuotias ole mikään eläkeläinen. Ja kyllähän tuosta tulee ihan merkittäviä säästöjä. Helposti kymmenissä tuhansissa euroissa vuodessa.

        Edelleenkin, tuskin tällaisia caseja löytyy, ainahan voi teorisoida ihan mistä tahansa asiasta.

        Kymmenissä tuhansissa euroissa vuodessa? Hm. Tämä kuusikymppinen luopuu sitten omasta kodistaan ja muuttaa asumisoikeusasuntoon. Hän saa vuokraa siitä kodistaan 1200 euroa per kk. Maksaa siitä yhtiövastiikkeen, verot, pitää huolta, että vuokralainen on tyytyväinen. Ja ottaa riskin siitä millaisen vuokralaisen saa. Hänelle jää kuukaudessa ehkä käteen puhdasta 600 euroa. Mistähän ihmeestä tulevat nämä kymmenet tuhannet eurot?

        Ja milläs maksetaan se aso-maksu, ehkä 30.000 euroa. Aso-vastike on ehkä luokkaa 600 euroa. Siihen meni se vuokratuotto. Ja vuokralainen on kuitenkin riski, mitähän siellä omassa asunnossa tapahtuu. Oman kerrostaloasunnon yhtiövastike on ehkä 300 euroa. Hm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin, tuskin tällaisia caseja löytyy, ainahan voi teorisoida ihan mistä tahansa asiasta.

        Kymmenissä tuhansissa euroissa vuodessa? Hm. Tämä kuusikymppinen luopuu sitten omasta kodistaan ja muuttaa asumisoikeusasuntoon. Hän saa vuokraa siitä kodistaan 1200 euroa per kk. Maksaa siitä yhtiövastiikkeen, verot, pitää huolta, että vuokralainen on tyytyväinen. Ja ottaa riskin siitä millaisen vuokralaisen saa. Hänelle jää kuukaudessa ehkä käteen puhdasta 600 euroa. Mistähän ihmeestä tulevat nämä kymmenet tuhannet eurot?

        Ja milläs maksetaan se aso-maksu, ehkä 30.000 euroa. Aso-vastike on ehkä luokkaa 600 euroa. Siihen meni se vuokratuotto. Ja vuokralainen on kuitenkin riski, mitähän siellä omassa asunnossa tapahtuu. Oman kerrostaloasunnon yhtiövastike on ehkä 300 euroa. Hm.

        Siis oman osakkeen vastike 300e ja ASOn vuokra 600e. Oman osakkeen myynnin jälkeen jää noin 170000e pääomaa. Ei tarvitse miettiä edes kahta kertaa valintaa kumman valitsisi.

        Ei tarvitse kummoistakaan tietämystä sijoitusmarkkinoista, että 170000 euron pääomalle saa tuottoa selvästi enemmän kuin se ASOn vuokra on.

        Omistusasunto jossa itse asuu on nykypäivänä huono sijoituskohde. Asumismuotoja varmaankin usealle sopiva, koska niitä löytyy eri tasoisia ja joka paikasta.

        Mutta jos asumisen edullisuus on määräävä tekijä ja omaa alhaisen jonotusnumeron HASOn alueelta niin ehdottomasti omistusasunto myyntiin ja HASOlle asumaan(jos varallisuusrajat eivät ole este). Omistuskämpästä saadut varat paremmin tuottaviin sijoitusinstrumentteihin.

        Varsinkin kun uudet osakesäästötilit tarjoavat helpotusta verosuunnitteluun. Toki 50000euron raja on tällä hetkellä turhan pieni, mutta eiköhän sekin tuosta vielä nouse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis oman osakkeen vastike 300e ja ASOn vuokra 600e. Oman osakkeen myynnin jälkeen jää noin 170000e pääomaa. Ei tarvitse miettiä edes kahta kertaa valintaa kumman valitsisi.

        Ei tarvitse kummoistakaan tietämystä sijoitusmarkkinoista, että 170000 euron pääomalle saa tuottoa selvästi enemmän kuin se ASOn vuokra on.

        Omistusasunto jossa itse asuu on nykypäivänä huono sijoituskohde. Asumismuotoja varmaankin usealle sopiva, koska niitä löytyy eri tasoisia ja joka paikasta.

        Mutta jos asumisen edullisuus on määräävä tekijä ja omaa alhaisen jonotusnumeron HASOn alueelta niin ehdottomasti omistusasunto myyntiin ja HASOlle asumaan(jos varallisuusrajat eivät ole este). Omistuskämpästä saadut varat paremmin tuottaviin sijoitusinstrumentteihin.

        Varsinkin kun uudet osakesäästötilit tarjoavat helpotusta verosuunnitteluun. Toki 50000euron raja on tällä hetkellä turhan pieni, mutta eiköhän sekin tuosta vielä nouse.

        Tässä keskustelussa on useita harhakäsityksiä.

        1. Kaikki eivät todellakaan pidä Jätkäsaarta tai Kalasatamaa/Sompasaarta asumisen paraatipaikkoina. Asoasunnon myymisen kannalta sijainnilla ei ole niin väliä, sillä siitä pääsee turvallisesti eroon 3 kk:ssa, oli asunto missä vaan. Asunnonvaihdon kannalta sillä voi olla väliä, mutta nykyajan ihmiset tykkäävät kuitenkin muuttaa aina siistiin asoon. Harva osaa tai viitsii tehdä isoja remontteja asuntoon, joka ei ole oma.

        2. Omistusasunnon myyminen ei välttämättä ole niin yksioikoinen juttu, varsinkin jos asunto sijaitsee ei-halutulla alueella, ehkäpä vielä vuokratontilla (kyllä näitä alueita löytyy Helsingistäkin), on hankalan kokoinen (eli ei tarpeeksi iso tai pieni) ja isoja remontteja on tulossa asunto-osakeyhtiöön.

        3. Asumisoikeusasunnon saaminen on itse asiassa aika helppoa, jos on valmis ottamaan sen miltä alueelta vain ja mihin hintaan vaan. Hankin ensimmäisen asonumeroni vuonna 2012 syksyllä ja asun nyt jo kolmannessa asoasunnossai. Nykyinen on Hason.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä keskustelussa on useita harhakäsityksiä.

        1. Kaikki eivät todellakaan pidä Jätkäsaarta tai Kalasatamaa/Sompasaarta asumisen paraatipaikkoina. Asoasunnon myymisen kannalta sijainnilla ei ole niin väliä, sillä siitä pääsee turvallisesti eroon 3 kk:ssa, oli asunto missä vaan. Asunnonvaihdon kannalta sillä voi olla väliä, mutta nykyajan ihmiset tykkäävät kuitenkin muuttaa aina siistiin asoon. Harva osaa tai viitsii tehdä isoja remontteja asuntoon, joka ei ole oma.

        2. Omistusasunnon myyminen ei välttämättä ole niin yksioikoinen juttu, varsinkin jos asunto sijaitsee ei-halutulla alueella, ehkäpä vielä vuokratontilla (kyllä näitä alueita löytyy Helsingistäkin), on hankalan kokoinen (eli ei tarpeeksi iso tai pieni) ja isoja remontteja on tulossa asunto-osakeyhtiöön.

        3. Asumisoikeusasunnon saaminen on itse asiassa aika helppoa, jos on valmis ottamaan sen miltä alueelta vain ja mihin hintaan vaan. Hankin ensimmäisen asonumeroni vuonna 2012 syksyllä ja asun nyt jo kolmannessa asoasunnossai. Nykyinen on Hason.

        Minä hankin numeron loppukesästä 2016, kertaakaan en ole mitään saanut mistään.
        En Hasolta, en Asolta, en kaupungilta; en Kalasatamasta, en Vantaan perämetsistä enkä Helsingin laitakaupungilta. En uusista enkä vanhoista kohteista.
        Matkkinavuokrat riistäytyneet käsistä pienillä tuloillani.
        Jo 4 vuotta asunnottomana, lainapäätös pankista valmiina aso-asuntoon, omavastuu tilillä.
        Ehkä pitää odottaa 25 vuotta kuolemani jälkeen niin saan säästettyä jonkin pienen omistusasunnnon, jonka voin maksaa sitten käteisellä. Sitten kun en sitä enää tarvitse.
        Mullasta ei minun tarvitse enää maksaa huippuvuokraa. Olen jo päälle 60-kymppinen, haluan olla aktiivinen ja osallistua moniin asioihin.

        Vinkkejä tähän te nuoremmat, miten saisin asunnon? Vanhusten palvelutaloon olen liian hyväkuntoinen ja mielelläni jätänkin ne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

        Kiitos ja hyvää joulua kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä hankin numeron loppukesästä 2016, kertaakaan en ole mitään saanut mistään.
        En Hasolta, en Asolta, en kaupungilta; en Kalasatamasta, en Vantaan perämetsistä enkä Helsingin laitakaupungilta. En uusista enkä vanhoista kohteista.
        Matkkinavuokrat riistäytyneet käsistä pienillä tuloillani.
        Jo 4 vuotta asunnottomana, lainapäätös pankista valmiina aso-asuntoon, omavastuu tilillä.
        Ehkä pitää odottaa 25 vuotta kuolemani jälkeen niin saan säästettyä jonkin pienen omistusasunnnon, jonka voin maksaa sitten käteisellä. Sitten kun en sitä enää tarvitse.
        Mullasta ei minun tarvitse enää maksaa huippuvuokraa. Olen jo päälle 60-kymppinen, haluan olla aktiivinen ja osallistua moniin asioihin.

        Vinkkejä tähän te nuoremmat, miten saisin asunnon? Vanhusten palvelutaloon olen liian hyväkuntoinen ja mielelläni jätänkin ne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

        Kiitos ja hyvää joulua kaikille!

        Jyväskylässä on asoasuntoja vapaana ja vapautumassa pilvin pimein, ei tarvi olla asunnottomana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä hankin numeron loppukesästä 2016, kertaakaan en ole mitään saanut mistään.
        En Hasolta, en Asolta, en kaupungilta; en Kalasatamasta, en Vantaan perämetsistä enkä Helsingin laitakaupungilta. En uusista enkä vanhoista kohteista.
        Matkkinavuokrat riistäytyneet käsistä pienillä tuloillani.
        Jo 4 vuotta asunnottomana, lainapäätös pankista valmiina aso-asuntoon, omavastuu tilillä.
        Ehkä pitää odottaa 25 vuotta kuolemani jälkeen niin saan säästettyä jonkin pienen omistusasunnnon, jonka voin maksaa sitten käteisellä. Sitten kun en sitä enää tarvitse.
        Mullasta ei minun tarvitse enää maksaa huippuvuokraa. Olen jo päälle 60-kymppinen, haluan olla aktiivinen ja osallistua moniin asioihin.

        Vinkkejä tähän te nuoremmat, miten saisin asunnon? Vanhusten palvelutaloon olen liian hyväkuntoinen ja mielelläni jätänkin ne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

        Kiitos ja hyvää joulua kaikille!

        https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot?pagination=1&locations=[[64,6,"Helsinki"]]&cardType=100&roomCount[]=1&price[max]=40000
        Tuossa muutama jotka varmaankin saa sinun numerollasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylässä on asoasuntoja vapaana ja vapautumassa pilvin pimein, ei tarvi olla asunnottomana.

        Jyväskylä on hieno kaupunki, mutta sieltä on hieman pitkä matka töihin Helsinkiin tai lapsenlapsia tapaamaan Vantaalle, siinä pulma.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä hankin numeron loppukesästä 2016, kertaakaan en ole mitään saanut mistään.
        En Hasolta, en Asolta, en kaupungilta; en Kalasatamasta, en Vantaan perämetsistä enkä Helsingin laitakaupungilta. En uusista enkä vanhoista kohteista.
        Matkkinavuokrat riistäytyneet käsistä pienillä tuloillani.
        Jo 4 vuotta asunnottomana, lainapäätös pankista valmiina aso-asuntoon, omavastuu tilillä.
        Ehkä pitää odottaa 25 vuotta kuolemani jälkeen niin saan säästettyä jonkin pienen omistusasunnnon, jonka voin maksaa sitten käteisellä. Sitten kun en sitä enää tarvitse.
        Mullasta ei minun tarvitse enää maksaa huippuvuokraa. Olen jo päälle 60-kymppinen, haluan olla aktiivinen ja osallistua moniin asioihin.

        Vinkkejä tähän te nuoremmat, miten saisin asunnon? Vanhusten palvelutaloon olen liian hyväkuntoinen ja mielelläni jätänkin ne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

        Kiitos ja hyvää joulua kaikille!

        Onhan sinulla varmasti voimassa olevat asuntohakemukset sisällä? Asoasunnon hakemus on voimassa vain vuoden verran, eikä sen erääntymisestä tule mitään ilmoitusta. Ja jokaiseen asoyhtiöön pitää olla oma hakemus. Pelkällä järjestysnumerolla ei kukaan saa asoasuntoa, pitää olla myös sisällä se voimassaoleva hakemus.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki ei auennut 😔

        Kopioi se toinenkin rivi ensimmäisen rivin loppuun. Kaikki siis yhteen. Puhelimella ei riitä pelkkä klikkaus. Hiirtä käyttäen helppo kopioida molemmat rivit kerralla. Sitten kyllä aukeaa. Tai jos tämä on liian vaikeaa, niin aina voi hakea oikotieltä. Helsinki asumisoikeusasunto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä hankin numeron loppukesästä 2016, kertaakaan en ole mitään saanut mistään.
        En Hasolta, en Asolta, en kaupungilta; en Kalasatamasta, en Vantaan perämetsistä enkä Helsingin laitakaupungilta. En uusista enkä vanhoista kohteista.
        Matkkinavuokrat riistäytyneet käsistä pienillä tuloillani.
        Jo 4 vuotta asunnottomana, lainapäätös pankista valmiina aso-asuntoon, omavastuu tilillä.
        Ehkä pitää odottaa 25 vuotta kuolemani jälkeen niin saan säästettyä jonkin pienen omistusasunnnon, jonka voin maksaa sitten käteisellä. Sitten kun en sitä enää tarvitse.
        Mullasta ei minun tarvitse enää maksaa huippuvuokraa. Olen jo päälle 60-kymppinen, haluan olla aktiivinen ja osallistua moniin asioihin.

        Vinkkejä tähän te nuoremmat, miten saisin asunnon? Vanhusten palvelutaloon olen liian hyväkuntoinen ja mielelläni jätänkin ne niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

        Kiitos ja hyvää joulua kaikille!

        Onkos sinulla oikeasti hakemukset tehty? Ei riitä että sinulla on vain numero. Itse hankin numeron 2017 kesäkuussa ja heti alkoi tulemaan tarjouksia kun olin kaikkiin mahdollisiin Aso asuntoihin laittanut hakemuksen. Ja sain mieleisen asunnon 2017 syyskyyssa.


    • Anonyymi

      Keneltä on pois se, että joku on pitänyt numeronsa käyttämättömänä monta vuotta. Syitä voi olla monia, eikä se kuulu ulkopuolisille.
      Sehän tarkoittaa sitä, ettei ko numerolla ole haettu asuntoa, kääntäen, on jättänyt tilaisuuden toisille hakea valmistuvia asuntoja! Tai jos on haettu, niin ei ole saatu.

      Kaikilla meillä on oikeus hakea sellaista asuntoa, sellaiselta paikkakunnalta ia taloyhtiöltä joka itseä miellyttää tai kiinnostaa, Jos siihen menee useita vuosia, niin onko jollakin oikeus olla poliisina tässä?

      • Anonyymi

        Kaikki merkit viittaavat siihen, että vielä tänä vuonna eduskuntakäsittelyyn tulee uusi laki asojärjestelmästä (siniset torppasivat edellisen esityksen muutama vuosi sitten, oli jo menossa eteenpäin...).

        Edellisen esityksen lausuntokierroksella ehdotettiin vanhojen järjestysnumeroiden siirtymäajoiksi puolesta vuodesta kolmeen vuoteen (siis ne keiltä lausuntoja pyydettiin). Oletettavasti siirtymäajaksi voisi tulla kaksi vuotta, ehkä.

        Siis uusi laki voisi astua voimaan jo ensi vuoden alusta, ehkä. Tämä ei muuten tarkoita sitä, että nyt vähän tuoreempien järjestysnumeroiden mahdollisuudet tulisivat paremmiksi. Kilpailevien asunnonhakijoiden määrä kasvaa heillä moninkertaiseksi.

        Lähinnä tämä tarkoittaa sitä, että kaikilla on lain voimaanastumisen jälkeen yhtä pieni mahdollisuus saada asoasunto. Nyt puhun erityisesti Helsingistä ja vähän vähemmän erityisesti Hasosta (tai siis Helsingin Asuntotuotanto AT (ex-ATT): joka näiden uusien asotalojen rakentamisesta vastaa...).

        Ja kateutta herättäneet vanhat järjestysnumerot katoavat siirtymäajan jälkeen.


    • Anonyymi

      Suurin epäkohta on se, ettei yli 55-vuotiailla ole varallisuusrajoja. Tämä yhdistettynä siihen, että numerot eivät koskaan vanhene ovat johtaneet siihen että esimerkiksi Jätkäsaaren huippukohteissa ei asu nuoria asunnontarpeessa olevia ihmisiä vaan keski-ikäisiä ja sitä vanhempia, osa varmasti hyvinkin varakkaita. Puoli-ilmaista luxusasumista varakkaille kaupungin kalleimmilla alueilla upouusissa penthouseissa on kaikkea muuta kuin aso-järjestelmän hengen ja alkuperäisen tarkoituksen mukaista.

      • Anonyymi

        yli 55v varallisuusrajan puuttuminen on nimenomaan hyvä asia sillä se antaa mahdollisuuden mukavaan asumiseen myös vanhemmalla iällä eli niiden joiden elämistä ei fatta kustanna.

        Sossun asiakkaat voivat elellä mukavasti siellä Fattabyyssä ja pelaiilla Dota kakkosta ja C-S:ää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yli 55v varallisuusrajan puuttuminen on nimenomaan hyvä asia sillä se antaa mahdollisuuden mukavaan asumiseen myös vanhemmalla iällä eli niiden joiden elämistä ei fatta kustanna.

        Sossun asiakkaat voivat elellä mukavasti siellä Fattabyyssä ja pelaiilla Dota kakkosta ja C-S:ää

        Ihan yhtäläinen oikeus "mukavaan asumiseen" pitäisi olla kaikilla ja näin olisikin myös ilman varallisuusrajoja. Miksi 55-vuotiaat ovat nyt oikeutetumpia kuin muut? Jos on varallisuutta asua omistusasunnossa niin ei pitäisi olla mitään asiaa tuettuihin asumismuotoihin, mihinkään niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan yhtäläinen oikeus "mukavaan asumiseen" pitäisi olla kaikilla ja näin olisikin myös ilman varallisuusrajoja. Miksi 55-vuotiaat ovat nyt oikeutetumpia kuin muut? Jos on varallisuutta asua omistusasunnossa niin ei pitäisi olla mitään asiaa tuettuihin asumismuotoihin, mihinkään niistä.

        Tarkoitin siis tietenkin ilman varallisuusrajojen eriarvoista määräytymistä, tuli joku hassu ajatusvirhe tuohon.

        T. Sama


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan yhtäläinen oikeus "mukavaan asumiseen" pitäisi olla kaikilla ja näin olisikin myös ilman varallisuusrajoja. Miksi 55-vuotiaat ovat nyt oikeutetumpia kuin muut? Jos on varallisuutta asua omistusasunnossa niin ei pitäisi olla mitään asiaa tuettuihin asumismuotoihin, mihinkään niistä.

        ASO-talot eivät saa tällä hetkellä mitään tukea. Ainoa seikka minkä voisi tueksi tulkita on Helsingissä pieni määräaikainen alennus tontinvuokrassa.
        ASO-talojen lainan nimi toki on "korkotukilaina" mutta mitään tukea siihen ei tällä hetkellä liity.
        Miksi sitten on päädytty ratkaisuun, ettei varallisuusehdot kosketa varttuneempaa väkeä voi vain arvailla, mutta kun yhteiskunta tukee nuoria tavoilla joilla ei taas vanhempaa väestöä tueta niin varmaankin tällä tasataan muista seikoista johtuvaa eriarvoisuutta.
        Eli ihan asiallinen pykälä tuo varallisuusrajan poisto ikäihmisiltä on. Eikä se millään lailla estä nuorten ihmisten aso-asumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ASO-talot eivät saa tällä hetkellä mitään tukea. Ainoa seikka minkä voisi tueksi tulkita on Helsingissä pieni määräaikainen alennus tontinvuokrassa.
        ASO-talojen lainan nimi toki on "korkotukilaina" mutta mitään tukea siihen ei tällä hetkellä liity.
        Miksi sitten on päädytty ratkaisuun, ettei varallisuusehdot kosketa varttuneempaa väkeä voi vain arvailla, mutta kun yhteiskunta tukee nuoria tavoilla joilla ei taas vanhempaa väestöä tueta niin varmaankin tällä tasataan muista seikoista johtuvaa eriarvoisuutta.
        Eli ihan asiallinen pykälä tuo varallisuusrajan poisto ikäihmisiltä on. Eikä se millään lailla estä nuorten ihmisten aso-asumista.

        Kyllä se nimenomaan on pois nuoremmilta, joka ikinen varakas vie asunnon vähemmän varakkaalta, niin nuorilta kuin toisilta eläkeläisiltäkin. Ei sitä voi puolustella millään oikeudenmukaisuudella. Tämän päivän varakkaat eläkeläiset ovat muutenkin tässä maassa kaikkein etuoikeutetuin kansanryhmä, ja ovat sitä kaikkien muiden kustannuksella. Toki se on eri keskustelu se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se nimenomaan on pois nuoremmilta, joka ikinen varakas vie asunnon vähemmän varakkaalta, niin nuorilta kuin toisilta eläkeläisiltäkin. Ei sitä voi puolustella millään oikeudenmukaisuudella. Tämän päivän varakkaat eläkeläiset ovat muutenkin tässä maassa kaikkein etuoikeutetuin kansanryhmä, ja ovat sitä kaikkien muiden kustannuksella. Toki se on eri keskustelu se.

        Asumisoikeusasuntoja ei ole mitenkään erityisesti tarkoitettu vaikkapa nuorten ihmisten asumiseen. Kuinka monella nuorella on sopimuksen solmisen jälkeen kahdessa viikossa siirtää 15%:n Asomaksu (neliöistä riippuen vähän alle 20.000 eurosta aina 60.000 euroon asti).

        Helsingissä Haso-asunnon kyllä saa tuoreellakin järjestysnumerolla, jollei aseta sijainnille mitään rajoitteita. Ja hakee sekä valmistuvia (uusia) että vanhoja (vapautuvia).

        Varallisuusrajat ovat mielestäni aika korkeat, varallisuutta ei saa olla 50%:ia enempää haetun asunnon käyvästä arvosta. Eli aika lailla saa olla varallisuutta, että tämän ylittää. Ja jos ylittää, niin kuinkahan moni ihan oikeasti yrittäisi päästä asumisoikeusasuntoihin. Omassa osakkeessa yhtiövastike on luokkaa puolet asomaksusta. Eri asia sitten, jos siihen omaan osakkeeseen on tulossa isoja remontteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asumisoikeusasuntoja ei ole mitenkään erityisesti tarkoitettu vaikkapa nuorten ihmisten asumiseen. Kuinka monella nuorella on sopimuksen solmisen jälkeen kahdessa viikossa siirtää 15%:n Asomaksu (neliöistä riippuen vähän alle 20.000 eurosta aina 60.000 euroon asti).

        Helsingissä Haso-asunnon kyllä saa tuoreellakin järjestysnumerolla, jollei aseta sijainnille mitään rajoitteita. Ja hakee sekä valmistuvia (uusia) että vanhoja (vapautuvia).

        Varallisuusrajat ovat mielestäni aika korkeat, varallisuutta ei saa olla 50%:ia enempää haetun asunnon käyvästä arvosta. Eli aika lailla saa olla varallisuutta, että tämän ylittää. Ja jos ylittää, niin kuinkahan moni ihan oikeasti yrittäisi päästä asumisoikeusasuntoihin. Omassa osakkeessa yhtiövastike on luokkaa puolet asomaksusta. Eri asia sitten, jos siihen omaan osakkeeseen on tulossa isoja remontteja.

        Minä en ainakaan ole käsittänyt asoa mitenkään erityisesti nuorten asumismuodoksi. Itsekään en mikään nuori ole. Se on kaikenikäisten asumismuoto, ei sen enempää nuorten kuin vanhojenkaan. Siksi en ymmärrä, miksi varallisuusrajat eivät koske yhtäläisesti kaikkia. Kuten kirjoitin aiemmin, nykyinen laki mahdollistaa niidenkin aso-asumisen, jotka ovat hillonneet numeroitaan kymmeniä vuosia JA kartuttaneet siinä samalla omaisuuttaan. Ja kyllä, näitähän nimenomaan on jotka laittavat osakkeensa/omakotitalonsa myyntiin, vaihtavat asoon ja viettävät sitten leveitä eläkepäiviä vaikkapa ympäri maailmaa reissaten tai asuen lomaosaketta Espanjassa. Se ei todellakaan ole aso-järjestelmän tarkoitus ollut. Tarkoitus on ollut tuottaa kohtuuhintaisia asuntoja tavallisille keskiluokkaisille pulliaisille, joilla ei ole varaa omistusasuntoon. Helsingin asojen suosio kertoo, että järjestelmälle on todellinen tarve, joten on väärin että nekin sitä hyödyntää joilla oikeasti ei olisi tarvetta. Varallisuusrajat tulisi olla kaikenikäisillä sekä myös vaihtajilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ainakaan ole käsittänyt asoa mitenkään erityisesti nuorten asumismuodoksi. Itsekään en mikään nuori ole. Se on kaikenikäisten asumismuoto, ei sen enempää nuorten kuin vanhojenkaan. Siksi en ymmärrä, miksi varallisuusrajat eivät koske yhtäläisesti kaikkia. Kuten kirjoitin aiemmin, nykyinen laki mahdollistaa niidenkin aso-asumisen, jotka ovat hillonneet numeroitaan kymmeniä vuosia JA kartuttaneet siinä samalla omaisuuttaan. Ja kyllä, näitähän nimenomaan on jotka laittavat osakkeensa/omakotitalonsa myyntiin, vaihtavat asoon ja viettävät sitten leveitä eläkepäiviä vaikkapa ympäri maailmaa reissaten tai asuen lomaosaketta Espanjassa. Se ei todellakaan ole aso-järjestelmän tarkoitus ollut. Tarkoitus on ollut tuottaa kohtuuhintaisia asuntoja tavallisille keskiluokkaisille pulliaisille, joilla ei ole varaa omistusasuntoon. Helsingin asojen suosio kertoo, että järjestelmälle on todellinen tarve, joten on väärin että nekin sitä hyödyntää joilla oikeasti ei olisi tarvetta. Varallisuusrajat tulisi olla kaikenikäisillä sekä myös vaihtajilla.

        Ainahan sitä voi teoriassa kuvitella ihan mitä tahansa. Joku yksittäistapaus voi tietenkin olla mahdollista. Edelleenkin epäilen sitä, ettå se eläkeläinen tms. myisi asuntonsa, jossa on asunut kymmeniä vuosia. Mutta jokainen saa tietenkin ihan vapaasti kehitellä mielessään mitä tahtoo. Jos tällaista tapahtuu, niin kyse lienee yksittäistapauksista.

        Ja se asolakikin muuttunee vielä tämän vuoden aikana. Siirtymäajan jälkeen. Hasolla on melkein 5000 asuntoa. Rikkaiden eläkeläisten asoasumisella hekumoiminen on tietenkin jokaisen yksityisasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan sitä voi teoriassa kuvitella ihan mitä tahansa. Joku yksittäistapaus voi tietenkin olla mahdollista. Edelleenkin epäilen sitä, ettå se eläkeläinen tms. myisi asuntonsa, jossa on asunut kymmeniä vuosia. Mutta jokainen saa tietenkin ihan vapaasti kehitellä mielessään mitä tahtoo. Jos tällaista tapahtuu, niin kyse lienee yksittäistapauksista.

        Ja se asolakikin muuttunee vielä tämän vuoden aikana. Siirtymäajan jälkeen. Hasolla on melkein 5000 asuntoa. Rikkaiden eläkeläisten asoasumisella hekumoiminen on tietenkin jokaisen yksityisasia.

        Jos se aumisoikeusnumero on hankittu, niin pienimmällä numerolla se asunto saadaan. oli hakija nuori, vanha, rikas tai köyhä, kun sääntöjen mukaan toimitaan niin mitä tässä tarvii asoista läyhätä. Kateuttako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan sitä voi teoriassa kuvitella ihan mitä tahansa. Joku yksittäistapaus voi tietenkin olla mahdollista. Edelleenkin epäilen sitä, ettå se eläkeläinen tms. myisi asuntonsa, jossa on asunut kymmeniä vuosia. Mutta jokainen saa tietenkin ihan vapaasti kehitellä mielessään mitä tahtoo. Jos tällaista tapahtuu, niin kyse lienee yksittäistapauksista.

        Ja se asolakikin muuttunee vielä tämän vuoden aikana. Siirtymäajan jälkeen. Hasolla on melkein 5000 asuntoa. Rikkaiden eläkeläisten asoasumisella hekumoiminen on tietenkin jokaisen yksityisasia.

        Ei ne mitään yksittäistapauksia ole. Minä olen tehnyt niin, kaksi serkkuani samoin, faija olisi tehnyt jos olisi ollut pieni numero millä sen asunnon olisi saanut.
        Samoin ainakin kaksi tuttavapariskuntaa ovat vakavissaan harkinneet muuttamista ASOon, mutta molemmilla sama ongelma ettei heidän ASO-numeroillaan löydy ASO kuin Avaimelta tai Asuntosäätiölä tai vaihtoehtoisesti Fattabyystä.

        Usko nyt jo ettei omistusasuminen ole välttämättä edullista jos ottaa huomioon pääoman sitoutumisen asuntoon. Muutamalla HASOon ja sijoittamalla omistusasunnosta saadut varat vaikkapa vain johonkin indeksirahastoon jolloin ei tarvitse tietää sijoittamisesta mitään on tuotto parempi kuin asuminen omistusasunnossa.

        Indeksirahaston tuotto on ollut melkein 12prosenttia viiden viime vuoden aikana.
        Eli tuotto 200000euron pääomalle 2000euroa kuukaudessa, sillä maksaa jo aika ison asunnon vuokran ja jää vielä paljon yli. Mitä järkeä kiinnittää varallisuuttansa omistusasuntoonsa missä itse asuu.
        Varallisuusrajan poisto on vain hyvä asia, mutta kyllä sen voisi poistaa muiltakin kuin vain vanhoilta ja asoasunnonvaihtajilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne mitään yksittäistapauksia ole. Minä olen tehnyt niin, kaksi serkkuani samoin, faija olisi tehnyt jos olisi ollut pieni numero millä sen asunnon olisi saanut.
        Samoin ainakin kaksi tuttavapariskuntaa ovat vakavissaan harkinneet muuttamista ASOon, mutta molemmilla sama ongelma ettei heidän ASO-numeroillaan löydy ASO kuin Avaimelta tai Asuntosäätiölä tai vaihtoehtoisesti Fattabyystä.

        Usko nyt jo ettei omistusasuminen ole välttämättä edullista jos ottaa huomioon pääoman sitoutumisen asuntoon. Muutamalla HASOon ja sijoittamalla omistusasunnosta saadut varat vaikkapa vain johonkin indeksirahastoon jolloin ei tarvitse tietää sijoittamisesta mitään on tuotto parempi kuin asuminen omistusasunnossa.

        Indeksirahaston tuotto on ollut melkein 12prosenttia viiden viime vuoden aikana.
        Eli tuotto 200000euron pääomalle 2000euroa kuukaudessa, sillä maksaa jo aika ison asunnon vuokran ja jää vielä paljon yli. Mitä järkeä kiinnittää varallisuuttansa omistusasuntoonsa missä itse asuu.
        Varallisuusrajan poisto on vain hyvä asia, mutta kyllä sen voisi poistaa muiltakin kuin vain vanhoilta ja asoasunnonvaihtajilta.

        Tämä nyt menee jankkaukseksi... Varallisuusraja on 50% vastaavan asoasunnon hinnasta. Kuulostaa aika isolta. Tähän ryhmään kuuluu varmasti paljon isompi joukko sijoittajia kuin ns. miljonäärieläkeläissijoittajat. Max. 50-prosenttilaiset muuttavat Haso-asuntoihin ja ansaitsevat sijoituksillaan hurjasti... Eikös varallisuusraja pitäisi heti laskea korkeintaan 25%:iin, etteivät nämä sankat sijoittajajoukot pääse käyttämään hyväkseen Hason asumisoikeusasuntoja. Kaikki barrikadeille ja heti! Tämä porsaanreikä pitää heti tukkia.

        Minua ei edelleenkään saa kukaan uskomaan, että ns. sijoittajat muuttaisivat sankoin joukoin Hason asuntoihin. Aina voi olla joitakin yksittäistapauksia.

        Eiköhän kannattaisi suunnata se arvostelun kärki vähän tärkeämpiinkiin asioihin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe