Siis ihan oikea romahdus ei mitään 10%. Sanotaan nyt 50-70%
Milloin pörssiromahdus tulee?
16
423
Vastaukset
- Anonyymi
Kohtapuoliin se tulee ja syy siihen on asunnot ei niinkään, vaan pankkien antamat -korotkin ja muut, minä jo varauduin tuohon nostamalla suuria määriä käteistä rahaa pois kokonaan pankeista :D
- Anonyymi
Okei, miksi noin pitää tehdä? Eikös pankissa ole talletussuoja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei, miksi noin pitää tehdä? Eikös pankissa ole talletussuoja
talletussuoja on vain 100 000 euroon asti, joten....jätän vaan sen verran pankkiin....
- Anonyymi
Suomessa on tapahtunut yli 50% romahdus viisi kertaa viimeisen sadan vuoden aikana, sekä vuonna 1956 noin 30% lasku:
-1920-luvulla maailmanlaajuinen lama, romahdus alkoi 1922
-1940-luvulla maailmansota, romahdus ja maailmansota alkoi 1939
-1950-luvulla Suomessa oli hyvin epävakaata ja mm. yleislakko 1956
-1970-luvulla öljykriisi, romahdus alkoi 1973
-1990-luvulla pankiikriisi, romahdus alkoi 1990
-2008 maailmanlaajuinen talouskriisi, romahdus alkoi 2007
Vuodesta 1922 vuoteen 1939 oli 17 vuotta
Vuodesta 1939 vuoteen 1956 oli 17 vuotta
Vuodesta 1956 vuoteen 1973 oli 17 vuotta
Vuodesta 1973 vuoteen 1990 oli 17 vuotta
Vuodesta 1990 vuoteen 2007 oli 17 vuotta
Ei tuossa varmaankaan mitään ole havaittavissa mutta itse heitän arvauksen vailla mitään totuuspohjaa että seuraava iso romahdus tulee vuonna 2024. Kuukautta en osaa sanoa sen tarkemmin.- Anonyymi
Taidat unohtaa 2000-luvun alun teknokuplan, jolloin Suomen pörssi romahti reilusti yli 70%. Itse asiassa Suomen pörssi on edelleen paljon alempana kuin vuonna 2001. Toki romahdus johtui lähes pelkästään tekno-osakkeista ja Suomessa lähinnä Nokiasta. Myös USA:ssa pörssi romahti silloin kymmeniä prosentteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat unohtaa 2000-luvun alun teknokuplan, jolloin Suomen pörssi romahti reilusti yli 70%. Itse asiassa Suomen pörssi on edelleen paljon alempana kuin vuonna 2001. Toki romahdus johtui lähes pelkästään tekno-osakkeista ja Suomessa lähinnä Nokiasta. Myös USA:ssa pörssi romahti silloin kymmeniä prosentteja.
Totta. Tuo on itseasiassa muistaakseni rajuin romahdus Suomen pörssihistoriassa. Suomihan oli yksi edelläkävijämaita tietotekniikan nousukaudella ja täällä oli sadoittain alan firmoja jotka sitten paisuivat kokoonsa nähden aivan liian suuriksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinno, kuten sanoit, nokian painoarvo oli indeksissä ihan poskettoman korkea ja kun nokia romahti, siinä meni indeksi samalla polvilleen.
Kun olen nähnyt jossakin netissä indeksin, josta oli nokia otettu pois, ei romahdus ollut kummoinen.
" Itse asiassa Suomen pörssi on edelleen paljon alempana kuin vuonna 2001."
Tuo ei pidä paikkaansa. OMXH kävi lukemassa 5372, 12.9.2001 ja muukin vuosi oli sitten alle sen missä nyt ollaan.
Tuosta kyllä huomaa hyvin että indeksi on vain indeksi, 18 vuodessa on pörssi tehnyt osakkeenomistajille merkittäviä määriä rahaa, vaikka indeksi on näennäisesti polkenut paikallaan.
- Anonyymi
Voin kertoa romahduksesta heti viikko sen jälkeen kun kurssit ovat tippuneet 50%.
Kukaan sitä ei varmasti osaa ennustaa, veikata aina voi ja koettaa päästä voitolle riskillä. - Anonyymi
Jos joku tietäisi tuon niin pistäisi isokertoimeseen shorttiin koko omaisuutensa. Mutta kun kukaan ei tiedä. Syitä siihen voidaan arvailla etukäteen ja ne ovatkin jo periaatteessa olemassa, mutta silti ei ole romahtanut.
- Anonyymi
Ei ole tulossa vielä mitään romahdusta. Yhdysvalloissa keskuspankki on tehnyt koronlaskuja. Euroopassa myös kesän jälkeen alkanut keskuspankkien uusi elvytysohjelma --> raha virtaa pörssiin --> kurssit nousee.
Toki korostan sitä, että osakepoiminnat pitää osua nappiin. Tänäkin huikeana pörssivuonna olisi tehnyt hirvittävät tappiot, jos salkkuun olisi samaan aikaan tullut poimittua esim. Nokian-, Wärtsilän-, Outokummun-, Firskarsin-, osakkeita. Pohtikaa mitä salkkuun ostettu 2020 vuonna. Revenio, Capman, Remedy eikä Tokmanni petä ensi vuonnakaan. :) - Anonyymi
Kannattaa aina muistaa, että se romahduksen odottaminen saattaa tulla paljon kalliimmaksi, kuin se itse romahdus sitten kun se tulee. Itse muistan lukeneeni juttuja romahduksesta "joka tulee ihan kohta" ainakin vuodesta 2014 alkaen ja ennen sitäkin jopa. Jos kaikki nuo vuodet olisi vain hillonnut niitä seteleitä sukan varteen, niin siinä olisi jäänyt isot tuotot saamatta. Kannattaa muistaa, että se indeksikäppyrä ei ota osinkoja huomioon. Viisainta on vain seilata markkinoiden mukana läpi tyynet ja myrskyt, kun ei niitä selvännäkijän taitoja ole. Jälkeenpäinhän ne romahdusten alut ja markkinoiden pohjat on aina helppo nähdä.
- Anonyymi
Tiistaina 3. marraskuuta 2020 on Yhdysvaltain presidentinvaalit, joten siihen asti ainakin Trump pitää juhlat käynnissä, eli kurssit nousussa. Yleensähän pitkä nousu päättyy viimeiseen todella kovaan nousuun. Tuota kovaa loppunousua ei ole vielä nähty.
- Anonyymi
Minun osaltani sijoittaminen alkoi tammikuussa ja loppui nyt joulukuussa, kun en kestänyt kurssien liikkeitä tässä välillä. Olin jo useaan kertaan esim. viime kesän aikana hyppäämässä parvekkeelta kun oli niin epätoivoinen olo. Ja vielä pankista soitellaan perään että eikö osakesäästötili kiinnosta. Vittu saatana sanon minä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun osaltani sijoittaminen alkoi tammikuussa ja loppui nyt joulukuussa, kun en kestänyt kurssien liikkeitä tässä välillä. Olin jo useaan kertaan esim. viime kesän aikana hyppäämässä parvekkeelta kun oli niin epätoivoinen olo. Ja vielä pankista soitellaan perään että eikö osakesäästötili kiinnosta. Vittu saatana sanon minä.
Mitenhän kestät mitään muutakaan elämässä jos noin koville ottaa jo muutama prosentti?
- Anonyymi
Osta pienen markkina-arvon omaavaa senttiosaketta. Tätä vuotta jäljellä kaksi pörssipäivää. 1000 euroa muuttuu helposti 1300-1500 euroksi tammikuussa.
- Anonyymi
Paljon helpommin muuttuu 0 euroksi kun ulosottomies pistää puljun konkurssiin
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude23815173Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy12510136Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1089361Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump237099Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1826527Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1736207Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri335612Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole464796IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti1451680Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys251616