Elohiiret/ Als pelko

Anonyymi

Hei,
Olen 28 vuotias nainen. Oireena pitkään jatkuneet elohiiret ympäri kehoa. Näitä on jatkunut nyt n. 2 vuotta. Välillä nykii ememmän välillä vähemmän, mutta oireet kuitenkin päivittäisiä. Kun oireet olivat jatkuneet n. puoli vuotta kävin enmg tutkimuksessa joka oli täysin normaali sekä kahdella eri neurologilla ja neurologinen statuskin oli normaali. Minulla on myös päänsärkyjä jotka painottuu aamuun, aurallinen migreeni todettu. Harrastan hyötyliikuntaa päivittäin. Sormet puutuilee etenkin öisin ja joudun ravistelemaan käsiä että puutumisen tunne helpottuu.. Univaikeudet on jatkuneet nyt jo vuosia.. On öitä jolloin nukun 1-2h ja välillä en nuku ollenkaan. Pelkään vakavia neurologisia sairauksia etenkin Alsia. Onko kenelläkään muulla vastaavia oireita? Onko tutkittu? Onko syytä oireille löytynyt? Olen niin loppu tähän jatkuvaan itseni tarkkailuun. Auttakaa??

28

4294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos pari vuotta pysynyt aika samana eikä neurologi mitään kummempaa sanonut, tuskinpa ALS. Jos lisäksi olisi vähänkin tullut lihasheikkoutta, olisi todennäköisempää. Siinä olet oikeassa, että se on eräs mahdollisuus, mutta onneksi sentään ääriharvoin tätä kenties kaikkein pahinta sairautta! Riku Mattila on omastaan kertonut paljon julkisuudessa ja hänellä alkoi pikkurillin veltostumisella.

      En tiedä mitä kaikkea viitettä enmg antaa hermo-oireiden syntysyistä, mutta tutkisin ainakin B12-vitamiinin ja kaularangan. Ellei muita oireita, kyllä kai stressin provosoimat oireet eräs mahdollisuus.

      Monisairas

    • Anonyymi

      Mulla oli pitkään sellaista elohiiri-tuntuista nykimistä koko kropassa, jossain välissä vähän helpotti.
      Mulla todettiin neljä vuotta sitten polyneuropatia ENMG:ssä.
      Samat nelisen vuotta ollut jo jaloissa lihasten nykimistä, yksi päivystävä neurologi kerran aika lailla kiinnostui ja tutki tarkkaan mutta ei ottanut kantaa kummemmin kun oli päivystävä.
      Se sanoi sitä faskikuloinniksi. Mulla oli alkuun sellaista että se vaan tuntui mutta ei mennyt kauaa kun se jo näkyikin. Silloin se jo näkyi kun se neurologi kiinnostui.
      En tiedä johtuuko se polyneuropatiasta.
      Tavarat myös putoilee jatkuvasti käsistä, se on aika häiritsevä juttu. Kaupassakaan ei oikein uskalla koskea mihinkään rikkoutuvaan jos ei ole ostamassa.
      Oudointa on se että vielä herkemmin putoaa mitä kevyempi jokin tavara on, vaikka ihan vaan nenäliina. Eli mulla se ei johdu voimien puutteesta.
      Mun polyneuropatia on sekä tunto- että liikehermoissa.
      Hermostosairaudet on oikeasti kakkamaisia. Melkein jo ajattelin tuossa yksi päivä että tää polyneuropatia on ihan kuin hermoston als. Vaikka oikea als onkin lihasten sairaus. En soisi kenellekkään tällaisia vaivoja.

      • Anonyymi

        Aloittaja kommentoi: Onko sinun polyneuropatialle löytynyt mitään syytä esim. Diabetes joka sitä voi kuulemma aiheuttaa? On nämä kyllä ikäviä vaivoja ja tuntuu että alkaa mielenterveys tässä väkisinkin mennä kun oireita on vaikka kuinka ja paljon mutta mitään syytä ei löydy.. En tietenkään toivo että minulta löydettäisiin mitään vakavaa mutta jotain helpotusta haluaisin näihin oireisiin..

        Minulta on kuvattu myös aivot vuosia sitten muutamaankin otteeseen ja otettu selkäydinnäyte. Pään kuvista löytyi jotain "plakkeja" jotka eivät käyttäydy ms taudille tyypilliseen tapaan. Selkäydinnestenöytteestä löytyi jotain sellaisia tulehdusmuutoksia jotka kielivät keskushermoston ulkopuolisesta tulehduksesta?

        Olen menossa tutkimuksiin yksityiselle neurologille jos sieltä saisi jotain vastauksia.. Ainakin että voisi poissulkea tuon Alsin ja saisin mielenrauhan.. Minulla tuntuu käsien lihakset jotenkin jäykiltä, en tiedä mihin tämä liittyy? Vähän nii kuin hauislihas ja kyynärvarren lihas olisi jännittyneenä tahtomattani.. Olen todella ahdistunut näistä oireistani ja vahdin koko ajan kehoni tuntemuksia.. Kiitos vastauksista kaikille! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kommentoi: Onko sinun polyneuropatialle löytynyt mitään syytä esim. Diabetes joka sitä voi kuulemma aiheuttaa? On nämä kyllä ikäviä vaivoja ja tuntuu että alkaa mielenterveys tässä väkisinkin mennä kun oireita on vaikka kuinka ja paljon mutta mitään syytä ei löydy.. En tietenkään toivo että minulta löydettäisiin mitään vakavaa mutta jotain helpotusta haluaisin näihin oireisiin..

        Minulta on kuvattu myös aivot vuosia sitten muutamaankin otteeseen ja otettu selkäydinnäyte. Pään kuvista löytyi jotain "plakkeja" jotka eivät käyttäydy ms taudille tyypilliseen tapaan. Selkäydinnestenöytteestä löytyi jotain sellaisia tulehdusmuutoksia jotka kielivät keskushermoston ulkopuolisesta tulehduksesta?

        Olen menossa tutkimuksiin yksityiselle neurologille jos sieltä saisi jotain vastauksia.. Ainakin että voisi poissulkea tuon Alsin ja saisin mielenrauhan.. Minulla tuntuu käsien lihakset jotenkin jäykiltä, en tiedä mihin tämä liittyy? Vähän nii kuin hauislihas ja kyynärvarren lihas olisi jännittyneenä tahtomattani.. Olen todella ahdistunut näistä oireistani ja vahdin koko ajan kehoni tuntemuksia.. Kiitos vastauksista kaikille! :)

        Minä kirjoitin tuon 20:47. Mun polyneuropatiaan ei edes selvitetty mistä mahtaa johtua.
        Erikoistuva neurologi sanoi ensin että alkoholista, kun kävin sitten uudestaan jo kokeneella neurologilla hän sanoi että ei tämä alkoholista johdu.
        Itse epäilen ainakin osasyyksi sitä kun käytin vajaa 20 vuotta vaikka minkälaisia psyykelääkkeitä, tosin myös alkoa sekaisin, psyykenlääkkeet kun tekevät sivuoireena kaikenlaista lihasten nykimistä ym. vetoja niin olen ajatellut että ovat vaikuttaneet hermostoon koska hermostohan ohjaa myös lihaksia jne. Ei tarvita paljon logiikkaa kun voi päätellä mikä mihinkin vaikuttaa. Tosin tämä on vain mun oma oletus.

        Kunnallisella puolella olin takavuosina ENMG:ssä jossa polyneuropatia todettiin eikä mulle kerrottu siitä oikeastaan mitään, diagnoosi kerrottiin. Ja ykskaks kun kuulee diagnoosin niin ei siinä tule heti mieleen mitä pitäisi kysellä.

        Tämän kanssa on vaan elettävä, ei onneksi vaikuta liikkumiseen suuremmassa määrin. Mulla on muitakin kremppoja lisänä, fysiikkaan vaikuttaa useampi asia.

        Kun laitan jotain tohveleita jalkaan niin on vaikea kohdistaa jalka kohti kenkää, se on yks haitta jonka oon huomannut.
        Motoriikka ajoittain vähän vaihtelee hyvästä joskus huonompaan.
        Myös kuuma ilma kesällä tai sauna pahentavat motorista suorittamista, mistä lie johtunee.
        Niin, ja mulla on kalium-natrium ihan ok, sekä myös B-12 on ihan hyvä.
        Outo juttu on se kun koitan syödä magnesiumia niin saan lihaskramppeja, kun yleensähän sen pitäisi auttaa kramppeihin.

        Sen verran olen oppinut että ei kannata koko ajan tarkkailla omaa kehoa, on edes vähän helpompi elellä ja yrittää toimia suhtkoht normaalisti.
        Ahdistusta siitä saa jos jatkuvasti seuraa mitä omassa kehossa tapahtuu. Merkityksettömätkin jutut saavat isommat mittakaavat, ja sehän ei ole tarkoitus.


    • Anonyymi

      Moi, minulla sama tilanne, kädet puutuu öisin ja erityisesti aina se puoli jonka päällä nukun kyljelläni. Osa puutumisista on ihan normaaleja ilmiöitä muistaakseni saturday night palsy, voit kuuklata. Hyvä fysioterapeutti voi auttaa. Onko sulla mitään lääkitystä ollut tai nyt päällä? Rauhoittavat lääkkeet tyyppiä diapam lopettaa elohiiret, nykäisyt mutta en suosittele sivuoireiden ja vieroitusoireiden takia. Neurologin kanssa kannattaisi sopia pään magneetikuvasta, jos sitä ei ole otettu sillä sen avulla voivat sulkea pois monia sairauksia. Mulle yksi neurologi sanoi, että hermot voi olla väsyneet tms. mutta ei osannut sanoa miten asia korjaantuisi. Alkoholi muuten aiheuttaa kanssa elohiiriä ja puutumista joillekin eli krapulan aikaan oireet voimistuu. Toisaalta alkoholi poistaa oireita eli kun ottaa jonkin verran alkoholia niin rentoutuu. Siitä tulee tunnettu yömyssy, konjakki illalla tms....noh en sitäkään suosittele koska kun vaikutus lakkaa niin voi pahentaa tilannetta mutta toki voi kokeilla.

      • Anonyymi

        Aloittaja kommentoi : minulta on pää kuvattu muutamaankin kertaan aikaisemmin.. Ennen kuin näitä elohiiriä edes oli.. Alkoholia en käytä tällä hetkellä ollenkaan.. Mielialalääkettä aloitin taas käyttämään ahdistukseen mutta en koe siitä hyötyväni.. Eräs Neurologi ehdotti näihin nykinöihin epilepsialääkettä pienellä annoksella reilu vuosi sitten, mutta sanoi että niiden käytöstä aiheutuu niin hankalat sivuoireet, että parempi yrittää pärjätä ilman..

        Kauanko nykinät on sinulla jatkuneet? Minulla tosiaan myös lihaksissa välillä tunne että ne olisi jännityksessä vaikka en niitä tietoisesti jännitäkään.. Pelkään onko nämä niitä Als - kramppeja? Pystyn käymään kävelemässä vaikka oireet jatkuneet n. Pari vuotta, yritän järjellä ajatella että tuskin pystyisin lenkkeilemään jos kyseessä olisi Als-sairaus.. Silti pelkään enkä pysty edes nukkumaan tämän takia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kommentoi : minulta on pää kuvattu muutamaankin kertaan aikaisemmin.. Ennen kuin näitä elohiiriä edes oli.. Alkoholia en käytä tällä hetkellä ollenkaan.. Mielialalääkettä aloitin taas käyttämään ahdistukseen mutta en koe siitä hyötyväni.. Eräs Neurologi ehdotti näihin nykinöihin epilepsialääkettä pienellä annoksella reilu vuosi sitten, mutta sanoi että niiden käytöstä aiheutuu niin hankalat sivuoireet, että parempi yrittää pärjätä ilman..

        Kauanko nykinät on sinulla jatkuneet? Minulla tosiaan myös lihaksissa välillä tunne että ne olisi jännityksessä vaikka en niitä tietoisesti jännitäkään.. Pelkään onko nämä niitä Als - kramppeja? Pystyn käymään kävelemässä vaikka oireet jatkuneet n. Pari vuotta, yritän järjellä ajatella että tuskin pystyisin lenkkeilemään jos kyseessä olisi Als-sairaus.. Silti pelkään enkä pysty edes nukkumaan tämän takia..

        Vielä: tyypillinen epilepsialääke on bentso rivatril. Samaa mieltä lääkärisi kanssa eli ei todellakaan kannata.


    • Anonyymi

      Vielä sellainen tuli mieleen, että itse kävin unitutkimuksessa, helsingissä henry tuomilehto, jonka kanssa pohdin nukkumistani. Se on aika laaja tutkimus ja kertoo paljon. Voi olla, että nukkumisen vähyys aiheuttaa noita muita oireita ja kun unen sais kuntoon niin muutenkin vois helpottaa. No en niitä rauhoittavia kannata missän nimessä vaikka niillä saa nukuttua. Itse käytin muutaman kuukauden ja olin ihan sumussa seuraavat 6kk.

    • Anonyymi

      Mittauta kalium-natrium. Kaliumin puute pistää nykimään.

      • Anonyymi

        Tuo epäsuhta tekeekin jo monesti vähän isompia nykäyksiä ja jopa kramppeja sekä lihasheikkoutta mistä aloittaja ei kerro. Mutta onhan tuokin hyvä mitata. On omaakin kokemusta lieviä sydänoireita myöten.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Aloittajalle: jatkan aikaisempaa kirjoitustani. Minäkin suosittelen natriumin-kalsium mittaamista verikokeella ja lisäksi B12 vitamiini. Useammasta paikasta olen lukenut, että B12 vitamiini on hyväksi hermostolle ja puutos voi aiheuttaa oireita. Minullakin on jäykkyyttä, ikään kuin lihakset jännittyneet. Tilanne oli paha kun lopetin diapamin, jota sain aikoinaan mutta nyt parempi. Myös ENMG oli ok.

      En tiedä onko huuhaata mutta B12 vitamiinia voisi kokeilla, magnesiumia myös ja jos epäilynä on tulehdus niin sitä poistaa erilaiset antioksidantit. Itse en niitä viitsi pillereinä syödä mutta monien artikkelien mukaan puolukat on tehokas. Itse juon puolukkamehua päivittäin. Tosi raivostuttavaa kun lääkärit ei osaa sanoa mitään, olen juossut 4-5 neurologilla. Rahaa on mennyt kun julkisen puolen erikoissairaanhoitoon en pääse, totesivat etyä olen liian terve. Minulla on mennyt tämän kanssa kohta 3 vuotta ja jouduin jäämään pois töistä oireiden takia.

      Mielialalääkkeiden sivuvaikutukset kannattaa googlata, itse myös sain niitä aikoinaan ja olo oli tosi huono, en pysynyt pystyssä kun huimasi ja kaikkea muuta. Ehkä kannttaisi tehdä testi olla käyttämättä,mielialalääkkietä vaikka 1-2kk ja katsoa miten se vaikittaa oireisiin mutta en ole lääkäri... ALS etenee nopeasti eli jos kahteen vuoteen sitä ei ole todettu niin mielestäni voi olla sen osalta rauhassa.

      ...varmaan jotain muutkin on mielessäni asiasta kun se pyörii päässä joka päivä mutta jatkan kommnetoitia myöhemmin.

      • Anonyymi

        Sorry kirjoitusvirheet!


      • Anonyymi

        Aloittaja vastaa: Natrium ja Kalium minulta otettu ja molemmat ovat viitearvoissa.. Syön monivitamiinia päivittäin siinä on myös tuo B12 vitamiini.. Toki olen kasvissyöjä, en tiedä onko sitä tuossa vitamiinissa riittävästi.. Todella väsynyt olen näihin oireisiin.. Nii kuin aiemmin sanoin minulle tehtiin enmg-tutkimus silloin puolitoista vuotta sitten kun elohiiret olivat jatkuneet n. 6kk. Sekä neurologinen tutkimus jotka olivat molemmat normaaleja.. Nyt olen tosiaan menossa uudelleen yksityiselle neurologilla kun oireet jatkuneet näin pitkään.. Kiitos taas sinulle ja muillekin vastauksista! Kirjoittele tänne jos tulee jotain mieleen näistä oireista :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja vastaa: Natrium ja Kalium minulta otettu ja molemmat ovat viitearvoissa.. Syön monivitamiinia päivittäin siinä on myös tuo B12 vitamiini.. Toki olen kasvissyöjä, en tiedä onko sitä tuossa vitamiinissa riittävästi.. Todella väsynyt olen näihin oireisiin.. Nii kuin aiemmin sanoin minulle tehtiin enmg-tutkimus silloin puolitoista vuotta sitten kun elohiiret olivat jatkuneet n. 6kk. Sekä neurologinen tutkimus jotka olivat molemmat normaaleja.. Nyt olen tosiaan menossa uudelleen yksityiselle neurologilla kun oireet jatkuneet näin pitkään.. Kiitos taas sinulle ja muillekin vastauksista! Kirjoittele tänne jos tulee jotain mieleen näistä oireista :)

        Tarkennan vielä minua ei ole siis tutkittu neurologi toimesta tämän puolentoistavuoden aikana.. Mutta silloin kun elohiiret olivat jatkuneet puoli vuotta niin Neurologi sanoi että enmg näkee myös jnk verran tulevaisuuteen, vaikka varsinaisia oireita ei vielä olisikaan.. Silti minua pelottaa..


    • Anonyymi

      Itse mietin, että oikeastaan ensimmäinen selvitettävä asia olisi johtuuko oireet ääreishermostosta tms vai keskushermostosta. Jos on ollut merkkejä tulehdukseta niin mietin, että niitähän voidaan hoitaa lääkkeillä ja esim MS hoidetaan jollain kortisoonihoidoilla. Mulle on neurologeilla käynyt niin, että olen tullut aina takaisin tyhjin käsin kun neurologinen status on ok. Neurologi sano, ettei voi nähdä miltä minusta tuntuu. Itselläni epäilen keskushermostoperäistä ongelmaa ja nyt avainkysymys on eteneekö se jotenkin vai pysyykö kurissa ja kenties paraneeko. Mulle on monta kertaa tuputettu mielialalääkkeitä kun jo varmaan katsovat, että vika on korvien välissä. Noh, ei nämä tämmöiset ongelmat ole helppoja lääkäreillekään.

    • Anonyymi

      Se tuli vielä mieleen, että onko D vitamiini tarkistettu ja veren sokerit. Jos kasvissyöjä niin voi olla, että D vitamiini imeytyy heikosti.

    • Anonyymi

      Hei aloittaja, sulla voi olla raudanpuute. Tai foolihapon tai B12 vitamiinin puute. Tai nämä kolme. Mulla alkoi samoilla oireilla 19-vuotiaan ja pelkäsin kauheasti, mutta kyseessä onkin raudanpuute. Pelkkä hemoglobiini ei ole sitten oikea mittari. Tutusta aiheeseen, äläkä suotta panikoi.

    • Anonyymi

      Haluan tarttua tähän rauta-asiaan koska mulla on vaikea tilanne. Hemoglobiini on ihan hyvä mutta varastoraudat ovat olleet pitkään ihan alhaalla. Tiedän että suuri osa vaivoistani varmaan johtuu raudan puutteesta mutta ongelma on se kun en pysty käyttää rautavalmisteita. Mulle on sanottu että kokeilisin ruokavaliolla mutta kun en pysty kipujeni kanssa seisomaan ja hääräämään keittiössä. Olenkin sanonut että söisin vaikka mitä jos joku sen valmistaisi.
      Yksityisille lääkäreille ei ole varaa mennä, rahallahan saisi vaikka mitä.
      Vaikea on tilanne mutta ei tässä muuta voi kuin kärsiä. Tuntuu vaan etten ihan hirveän kauaa enää jaksa vähissä voimissa, alkaa käydä pikkuhiljaa jo psyykkeenkin päälle.
      Mitä oikeasti voisin tehdä tällaisessa tilanteessa, osaisiko joku neuvoa?

      • Anonyymi

        Lääkärin joka tilasi rautamittaukset olisi pitänyt mielestäni selvittää asiaa paremmin tilanteessasi. Hyvä olisi jos saisi raudan ja ylipäänsä ravintoaineet ravinnosta ensisijassa, mutta ellei niin sitten pillereitä. Eikö mikään valmiste sovi eli onko todella ruoka sitten ainut mahdollinen lähde sinulla? Aika kurja tilanne, mutta kyllä joku ratkaisu pitäisi löytää. En tiedä voisiko kunnan kotipalvelun kautta tilata "rautarikastettua" ruokaa ja mitä se sitten maksaa?
        Monet laitoskeittiöt ovat sinänsä kyllä rutinoituneet tekemään erikoisdiettejä.

        Raudanpuute on aliadiagnosoitu ja usein virheellisesti lähdetään liikkeelle hemoglobiinista vaikka juuri varastorauta pitää määrittää. Raudan puute voi tosiaan selittää myös aloittajan oireita, mutta kovin paha se tuskin on, sillä muuten olisi selvää uupumusta ja lihasväsyvyyttä.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Meidän terveysasemalla on lääkäri sanonut että heille on painotettu ettei ferritiini merkkaa mitään vain hemoglobiini.
      Sain käsityksen että johdon puolelta on annettu ohjeet joita lääkäreiden on parempi noudattaa.
      En kirjoita millä terveysasemalla mutta pääkaupunkiseudulla kuitenkin.

    • Anonyymi

      Onko tällä palstalla muita kuin luulotautisia?

    • Anonyymi

      Minulla viiskymppisellä miehellä pulputtaa ja nykii molemmat pohkeet. Näkee selvästi ja myös tuntee. Yöllä en huomaa ja nukun hyvin. Tätä nyt jatkunut kuukauden. Sama juttu tais olla vuoden verran vuonna 2009 ja 2014. En muista miten loppui.

      Silloin tällöin myös nykäsee muualla vartalossa, mutta nää yksittäisiä eikä haittaa.
      Pohkeet myös kipeähköt. Useamman päivän lepo ehkä auttaa, mutta jo muutaman kilsan kävely kipeyttää lihakset ja taa nykiminen ympäri pohkeita alkaa.
      Magnesiumia oon ottanut, samoin b12 vitamiinia. Oon myös lisännyt veden juontia. Jotenkin siis liittyy lihasten rasittamiseen.
      Onko tää nykiminen kovinkin yleistä?

    • Anonyymi

      Itsellä kun sormet ja kädet puutui niin paljastui rannekanavaoireyhtymäksi ja selkärangan välilevyissäkin oli jotain kuvattavaa, mutta ei ilmeisesti pahempaa sitten kuitenkaan. Tuli vaan siis mieleen, ettei olis joku hermopinne tai vastaava?

    • Anonyymi

      Jos neurologinen status normaali, kuten kerroit, saattaa kyseessä olla BFS, joka on hyvnlaatuinen ja ilmenee lihasten nykyimisenä (faskikulaatioina) ja joskus myös lihaskramppeina. Syytä ilmiölle ei tiedetä, mutta siitä kärsiviä on paljon.

      • Anonyymi

        Vielä selvennys, BFS = Hyvänlaatuinen faskikulaatio syndrooma. Eli lihakset nykivät eikä se tarkoita sen pahenpaa. Jos haluat lukea enemmän aiheesta, tässä linkki: https://www.aboutbfs.com/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä selvennys, BFS = Hyvänlaatuinen faskikulaatio syndrooma. Eli lihakset nykivät eikä se tarkoita sen pahenpaa. Jos haluat lukea enemmän aiheesta, tässä linkki: https://www.aboutbfs.com/

        Kyseinen linkki on erittäin hyvä, mutta jos luet sitä suomennettuna (siis googlen kääntmänä), jota kyseinen linkki tarjoaa, voit hämmentyä. Esimerkiksi kääntäjä kääntää pohkeen "vasikaksi" ja niin edelleen. Joten mielikuvitusta tarvitaan....


    • Anonyymi

      Jos kysymyksessä BFS, kuten vaikuttaa, sitä hoidetaan yleisesti Rivatril - lääkkeellä. Se ei paranna sairautta, mutta tekee sen siedettäväksi.

    • Anonyymi

      Lihasten nykimiselle on vähintääkin kymmeniä eri syitä. Selvästi yleisin taitaa olla ”stressi”. Stressin aiheuttajat (henkinen/fyysinen rasitus, huolet, huono uni jne) aiheuttavat lihasten nykimistä. Stressihormonit aiheuttavat lihasten nykimistä. Lihasten nykimisestä huolestuminen aiheuttaa erityisesti lihasten nykimistä. 70% ihmisistä lihakset nykii. Jos olet huolissasi lihasten nykimisestä, mene lääkäriin ja kerro huolesi. Äläkä ihmettele, jos lääkäri määrää latauslomaa ja luonnossa liikkumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe