Hei kaikki!
Käytin Olanzapinia noin puoli vuotta ilman vaikutusta, vaikka lääkkeen annostusta lisättiin. Ainoan vaikutuksen, minkä huomasin, oli painon nouseminen ja minua ärsyttää ja ahdistaa se, että joudun kuuntelemaan ilkkumista, huomauttelua ja uhkakuvien luomista tästä ylipainosta. Painoa tuli pienessä ajassa melkein 20kg.
Vaikka olen lopettanut Olanzapinin, paino ei laske, vaikka yritän kävelyllä saada sen tippumaan. Olen välillä toivonut, että nämä sukulaiseni kokevat samat mielenterveysoireet ja joutuvat käyttämään näitä neurolepteja, niin tajuavat paremmin minua. Ruokailussa en ole toteuttanut mitään muutosta ennen Olanzapinia, sen aikana ja lopettamisen jälkeen.
Olanzapin, painonnousu ja laihtumisen vaikeus
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kauanko olet ollut ilman olanzapiinia ja käytätkö tällä hetkellä jotain muuta vastaavaa lääkettä?
- Anonyymi
Olen ollut ilman Olanzapinia parisen vuotta, mutta paino ei vain laske, mutta hyvä puoli on, että sitä ei ole tullut lisääkään. Tällä hetkellä käytän Ketipinoria 600mg, mutta se oli myös ennen Olanzapinia käytössä, eikä tästä tullut lihomista. Masennuslääkkeenä on Paroxetin.
- Anonyymi
Lääkäritkin vähättelee painonmousun merkitystä, kun kiloja kertyy neuroleptilääkityksessä.
Kyllä jo pienempikin painonnousu on monelle kamala paikka. Ei varmasti helpota henkistätilaa 5, 10, 20 kiloa ja jopa enemmän! Ja käy jo koko elimistön päälle. Sydän ja verisuonitautien, diabeteksen,.. riski ei yksin kasva, vaan sairastuminen on lähes varma.
Painonmousu on todella paha sivuvaikutus. Huomattava painonnousu pitää olla peruste lääkityksen lopettamiselle. Vaihtamiselle.- Anonyymi
Näin on ja välillä pelkään, että myöhemmällä iällä lihavuuden lisäksi tulee neurolepteillä myös muistiongelmia tai syöpiä, kun näillä vaikutetaan aivojen toimintaan ja ehkä osin myös hormoneihin.
- Anonyymi
Ei ihme, että lääkittyjen pipäiden eliniänodote on 10 jopa 20 vähemmän kuin lääkitsemättömien. Ehkä tämä on jopa tavoite?
- Anonyymi
Kävely on tosi hyvä liikunnan muoto myös uni on tärkeä rasvaa palaa nukkuessa.Oletko harkinnut painon nostoa?
- Anonyymi
Juu... Siis välillä mulle tulee kausi, jolloin nostelen painoja ja olen salilla jopa 1.5 tuntia. Mulla oli ennen 20kg lihomista juoksemista, uintia, sekä pyöräilyä, että välillä painojen nostamista, mutta kun liloja tuli niin äkkiä, etten oikein pysty, kuin kävelemään enää. Nukun aika hyvin. Saatan nukkua jopa kellon ympäri. Anteeksi, että vastaus tulee myöhään töiden takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu... Siis välillä mulle tulee kausi, jolloin nostelen painoja ja olen salilla jopa 1.5 tuntia. Mulla oli ennen 20kg lihomista juoksemista, uintia, sekä pyöräilyä, että välillä painojen nostamista, mutta kun liloja tuli niin äkkiä, etten oikein pysty, kuin kävelemään enää. Nukun aika hyvin. Saatan nukkua jopa kellon ympäri. Anteeksi, että vastaus tulee myöhään töiden takia.
Vaikuttaisi siltä että ratkaisua pitää hakea ruokavaloista.Tuommoiset 20kg voisi pystyä pudottamaan ehkä vuodessa ,juuri sopivasti ensi vuoden jouluksi.Ihan ymmärrettävää että työ menee nettifoorumien edelle toisinaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21635Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061597Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2391137Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 128919
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2856- 10835
Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29827Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48823- 69800