Voiko sähköautosta saada kuolettavan sähköiskun. Onko siinä vikavirta suojaa ja miten on suoja maad

Anonyymi

Voiko sähköautosta saada kuolettavan sähköiskun. Onko siinä vikavirta suojaa ja miten on suoja maadoitusta
Onko generaattorin nollapiste edes maadoitettu.

Miten on penkkin jännitekestoisuu yli 10 000v

Tiedosta kiinostunut jos tesla myyjät edes tietää.
Mikä on teslan ip

28

1424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Teoriassa voi saada sähköiskun, mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä. Akulta tulevan kaapelin toisen johdon pitäisi mennä maahan ja toisen auton koriin ja sitten kun seisoo paljain jaloin maassa ja koskettaa autoa, niin saa sähköiskun.

      Verkkovirta on paljon vaarallisempi, sillä toinen johto on maassa koko ajan.

      • Anonyymi

        Teslan tapauksessa auton metalikuori vastaa maadoitusta.
        Elikkä ns. Käyttömaadoitus.
        Jos akuista pääsee esim kolaritapaukseea suurjännite johdin tai akuston osa kosketaman auton korirakenteita tulee auton. Korirakene jänniteiseksi.

        Vähän sama kuin pihalla koskettaa jännitteistä viallista jatkojohtoa j onka suoja maadoiyus rikki tai votaa.

        Teitenkin vielä pitää ihmisen joua jotenkin kahden vännitteen v äliin .

        Sähköautossa vielä lisäksi tulee tappava myrkkykaasunmuodostu jika ovin lukittumisen ja ikkunoiden t oimimattomuden kanssa voi estää pakenemisen autosta jos vaikka on lukannut jalkansa ja autoilija on toimntakyvytön ja voimaton. Itse avaamaan tai murtautumaan sähköautostansa ulos.

        Lisäksi ihmetyttää ohjeistus että kukaan eisaa tulla autamaan.
        Onko sähkö auto vähän saman lainen laitos kuin venäläinen sukellusvene turvallisuuden puolesta.

        Asinatuntijat kumotkoon kysymykseni jis olen väärässä.
        Tietoni perustuu vain sähköoppiin ja akkujen myrkyllisyydestä saamini tietoihin.
        Esim . Jos sähköautossa jotain harvinaisia turvalaitteita josita ei julkisudessa puhetta .
        Esim joku sulake ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan tapauksessa auton metalikuori vastaa maadoitusta.
        Elikkä ns. Käyttömaadoitus.
        Jos akuista pääsee esim kolaritapaukseea suurjännite johdin tai akuston osa kosketaman auton korirakenteita tulee auton. Korirakene jänniteiseksi.

        Vähän sama kuin pihalla koskettaa jännitteistä viallista jatkojohtoa j onka suoja maadoiyus rikki tai votaa.

        Teitenkin vielä pitää ihmisen joua jotenkin kahden vännitteen v äliin .

        Sähköautossa vielä lisäksi tulee tappava myrkkykaasunmuodostu jika ovin lukittumisen ja ikkunoiden t oimimattomuden kanssa voi estää pakenemisen autosta jos vaikka on lukannut jalkansa ja autoilija on toimntakyvytön ja voimaton. Itse avaamaan tai murtautumaan sähköautostansa ulos.

        Lisäksi ihmetyttää ohjeistus että kukaan eisaa tulla autamaan.
        Onko sähkö auto vähän saman lainen laitos kuin venäläinen sukellusvene turvallisuuden puolesta.

        Asinatuntijat kumotkoon kysymykseni jis olen väärässä.
        Tietoni perustuu vain sähköoppiin ja akkujen myrkyllisyydestä saamini tietoihin.
        Esim . Jos sähköautossa jotain harvinaisia turvalaitteita josita ei julkisudessa puhetta .
        Esim joku sulake ....

        Sinähän se sähkömies taidat olla. Jos ja kun mielestäsi Teslan runko on maadoitus...niinhän se on sinun autossasikin. Kokeilepa mitä käy kun kytket siunn autossasi akulta lähtevän piuhan siihen auton runkoon? Siinähän tulee oikosulku. Ei se ihminen ole siinä välissä.

        Kolarissahan mitä todennäköisimmin erinäisiä johtosarjoja vioittuu ja ne menevät poikki ja voivat myös mennä keskenään tai runkoon ja osa niistä johdoista voi olla virtajohtoja.


    • Anonyymi

      Tietysti voi saada, ei kai muuten siviilejä olla kielletty menemästä availemaan ovia onnettomuustilanteessa ja huoltoa ei saa tehdä kuin erikoiskoulutettu autosähkö asentaja. Olet varmasti nähnyt rainoja kuinka Tesla palaa räjähdysmäisesti ja sähköpalo ei tahdo sammua, sitä vain yritetään jäähdyttää runsaalla vesisuihkulla.

    • Anonyymi

      Kyllä sen sähköiskun voi saada ihan käytännössäkin, ei vain teoriassa.

    • Anonyymi

      Kyllä sen sähköiskun saamisen sähköautosta voi verrata lottovoittoon myös kolaritilanteissa.
      Sähköauton suurjänniteosat muodostavat ns. kelluvan virtapiirin. Eli sähköiskun saajan täytyy olla kosketuksissa yhtä aikaa suurjänniteakun plus- ja miinusnapaan, sanoisin että se on käytännössä mahdotonta.
      Jos kuvitellaan tilanne että kolarissa plus napa yhdistyy runkoon niin tarvitaan vielä se akun miinusnapa löytyä jotta sähköiskun saisi.
      Siis: Sähköä (Virtaa ja jännitettä) ei ole yhdessä pisteessä vaan kahden pisteen välillä

      • Anonyymi

        Kun on se mahdollisuus, vaikka pienikin, niin se on tsäänsi kuten Nykänen sanoi.
        Kannattaako uhmata hengen menestyksellä??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on se mahdollisuus, vaikka pienikin, niin se on tsäänsi kuten Nykänen sanoi.
        Kannattaako uhmata hengen menestyksellä??

        Joo, ei kannata polttis uhrejakaan mennä auttelemaan koska bensatankki voi räjähtää millä hetkellä hyvänsä, ja tuo on oikeasti suurempi riski kuin sähköiskun saaminen sähköautosta. Ja niin, ajoakku ei räjähdä vaan syttyy vähitellen.
        Ja voihan se meteoriittikin tippua niskaan... ja...


      • Anonyymi

        Nyky F1ssä pelastushenkilökunta ei auta kuskia ennenkuin auto virraton


      • Anonyymi

        Tuo on hyvä kysymys:

        Kun yleensä bensiiniautossa 12V akun miinusnapa on kytketty auton metallirunkoon, niin miten on sähköautossa?

        Onko sähköauton suurjänniteakun miinusnapa kytketty auton metallirunkoon?

        JOS on, niin sähköiskuvaara syntyy silloin siitä, jos onnettomuudessa akun PLUS -navasta lähtevä kaapeli leikkautuu poikki, ja se puolikas, joka on akkuun yhteydessä, pääsee ottamaan kontaktin märkään maahan.

        Tällaisessa tilanteessa märän maan ja auton metallirungon välille syntyy vaarallinen jännite.

        Onneksi tuollaisen tapahtuman todennäköisyys on suhteellisen pieni, mutta ei se täysin mahdotonta ole, etteikö noin voisi käydä. Mutta: Tuollainen onnettomuusriksi siis syntyy vain, jos akun suurjänniteakun toinen (todennäköisemmin miinus-) napa on jo ennestään
        runkoon yhteydessä.

        Sähköiskuvaaran suhteenhan napaisuudella ei ole merkitystä. Olennaista on kahden eri pisteen välinen jännite-ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ei kannata polttis uhrejakaan mennä auttelemaan koska bensatankki voi räjähtää millä hetkellä hyvänsä, ja tuo on oikeasti suurempi riski kuin sähköiskun saaminen sähköautosta. Ja niin, ajoakku ei räjähdä vaan syttyy vähitellen.
        Ja voihan se meteoriittikin tippua niskaan... ja...

        Se että ihmiset pelkää auton räjähdystä eikä uskalla auttaa palavassa autossa olevia, perustuu elokuviin. Elokuvissa auto räjäytetään räjähdysaineilla ja liekkien näyttävyyttä lisätään käyttämällä räjäytyksen yhteydessä polttoaineita.

        Oikeasti polttomoottoriauto ei räjähdä palaessaan, ei edes bensatankkikaan räjähdä, se vaan palaa isolla liekillä ja leviää bensiinin vuotaessa ulos. Palavassa autossa isoimmat poksaukset tulee siitä kun palavat renkaat räjähtää ja laukeamaton turvatyyny laukeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyky F1ssä pelastushenkilökunta ei auta kuskia ennenkuin auto virraton

        Johtuu siitä että kolaroidussa formula-autossa voi olla akuston kaapeleita paljaana joihin voi koskea vahingossa siten että saa sähköiskun. Siksi akuston pääkytkin pitää avata ensin tai kiireellistä apua tervittaessa käytetään sähköä eristäviä pitkiä hanskoja (kuuluu mm. jännitetyövälineisiin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hyvä kysymys:

        Kun yleensä bensiiniautossa 12V akun miinusnapa on kytketty auton metallirunkoon, niin miten on sähköautossa?

        Onko sähköauton suurjänniteakun miinusnapa kytketty auton metallirunkoon?

        JOS on, niin sähköiskuvaara syntyy silloin siitä, jos onnettomuudessa akun PLUS -navasta lähtevä kaapeli leikkautuu poikki, ja se puolikas, joka on akkuun yhteydessä, pääsee ottamaan kontaktin märkään maahan.

        Tällaisessa tilanteessa märän maan ja auton metallirungon välille syntyy vaarallinen jännite.

        Onneksi tuollaisen tapahtuman todennäköisyys on suhteellisen pieni, mutta ei se täysin mahdotonta ole, etteikö noin voisi käydä. Mutta: Tuollainen onnettomuusriksi siis syntyy vain, jos akun suurjänniteakun toinen (todennäköisemmin miinus-) napa on jo ennestään
        runkoon yhteydessä.

        Sähköiskuvaaran suhteenhan napaisuudella ei ole merkitystä. Olennaista on kahden eri pisteen välinen jännite-ero.

        Sähköautoissa ajovirtapiirin sähköjärjestelmä on eristetty korkeajännitteinen akkusyöttöinen verkko.


    • Anonyymi

      Siis ei voi saada kolaeitapauksesakaan.

      Mitä tarkalleen trakoittaa että kolaritapaukseeåssa ei saa mennä auttamaan tai koskemaan teslaan.
      Tai palomiskään ei saa mena apuun vaan t arvotaan palomis jolla sähkpätevyys j a fluke mukana jolla todetaan työkohteen jännitteetömyys ja tehdään kohteen työmaadoitos.h

      • Anonyymi

        Myös polttomoottoriautot tehdään virrattomiksi välittömästi kun pelastuslaitos paikalle saapuu, eli ei mitään eroa toiminnassa.


    • Anonyymi

      Oletkos palo sotilas että tiiät teslasta niin paljon.

      Miten on ohjeistettu että tavis ei saa auttaa kolarissa tesla uhreja.

      Seuraan paljon asioita enkä ole törmännyt aiheeseen kuin tällä palstaa hämmästyen ja haluisin lisä informaattioat.
      Koskeeko sääntö kaikkia. Sähköautoja.
      Esim nissan leaf

    • Anonyymi

      Kiinnistaisi teitää mikä on sähköautokauppiaan k anta sähköauton vaaroihin
      Ja myrkkykaasun vaaroihin kun ovet lukkiutyvat oikosulussa.

      • Anonyymi

        Teslassa kuten muissakin autoissa ovien lukitus vapautuu kun turvatyyny laukeaa, myös suurjännite katkeaa turvatyynyn lauetessa, lisäksi sisällä auton ovissa on mekaaninen oven avaus kuten muissakin autoissa.
        Kieltoa sähköauton matkustajien auttamisesta ei ole olemassa, se on jonkun huuhaan keksimä legenda.
        Akku on erittäin hyvin suojattu, kolarin täytyy olla erittäin voimakas jotta akut vaurioituisivat heti räjähtäen, eli käytännössä matkustajat olisivat menehtyneet jo törmäyksen voimasta.
        Ennemmin polttoainetankki räjähtää polttiksesta apua annettaessa kuin sähköautosta saisi sähköiskun tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslassa kuten muissakin autoissa ovien lukitus vapautuu kun turvatyyny laukeaa, myös suurjännite katkeaa turvatyynyn lauetessa, lisäksi sisällä auton ovissa on mekaaninen oven avaus kuten muissakin autoissa.
        Kieltoa sähköauton matkustajien auttamisesta ei ole olemassa, se on jonkun huuhaan keksimä legenda.
        Akku on erittäin hyvin suojattu, kolarin täytyy olla erittäin voimakas jotta akut vaurioituisivat heti räjähtäen, eli käytännössä matkustajat olisivat menehtyneet jo törmäyksen voimasta.
        Ennemmin polttoainetankki räjähtää polttiksesta apua annettaessa kuin sähköautosta saisi sähköiskun tms.

        Noin pitääkin markkinointi-ihmisen väittää, vaikka totuus olisi jotain muuta. Sähköauton, juuri Teslankin todennäköisyys joutua onnettomuuteen on noin kaksinkertainen tavalliseen autoon verrattuna, koska nelivedon kiihtyvyys ja sähköauton hiljaisuus antavat kuljettajalle väärän kuvan tienpinnan pidosta eikä etäisyyttä edellä menevään ole riittävästi.
        Eli sähköauto ei ole vaarallinen vain sisällä oleville vaan myös ympäristölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin pitääkin markkinointi-ihmisen väittää, vaikka totuus olisi jotain muuta. Sähköauton, juuri Teslankin todennäköisyys joutua onnettomuuteen on noin kaksinkertainen tavalliseen autoon verrattuna, koska nelivedon kiihtyvyys ja sähköauton hiljaisuus antavat kuljettajalle väärän kuvan tienpinnan pidosta eikä etäisyyttä edellä menevään ole riittävästi.
        Eli sähköauto ei ole vaarallinen vain sisällä oleville vaan myös ympäristölle.

        Sähköautot, varsinkin teslat ovat pelottavia kapistuksia!
        Sähköauto tulee äänettömästi ja tappaa!
        Sähköauto uhkaa minun dieseluskontoani.


    • Anonyymi

      Ensiapuporukka pelkää kolarisähikäistä kuin pommikonetta.
      Sähkötuoli tappaa nopeasti.

    • Anonyymi

      Onhan noita kalliita tesloja nokka kasassa tossa kaivokselan teslan parkkis täysi.
      Ei taida riittää jarrutustehot liukkaalla kun massaakin vissiin akkujen kanssa enempi kuin mi h in suomalainen kuski tottunut.
      Ameriikassa vissiin ei ole niin suuri ongelma tuo tienpinnan kitkan vaihtelu vaikka luulisi sadesäänkin olevan jo liukas kuin on liikaa nopeutta j a pitäisi jarrutaa rajusti.

      • Anonyymi

        Suomessa Teslan omistajiksi/kuljettajiksi hakeutuvat keskimääräistä heikomman liikenneälyn omaavat ihmiset. Samaa joukkoa, jotka ovat aiemmin ajelleet xDriveilla ja Quattroilla. Äly ja taidot eivät yksinkertaisesti riitä tehokkaan auton kuljettamiseen. Siitähän on kyse.


    • Anonyymi

      Voitko saada ihan tavallisesta bensa/dieselautosta kuolettavaa sähköiskua. Voit. Voit saada sen ihan jo siellä autossa olevan akun virrasta tai vaikka siitä kun autosi on kytketty seinään kun se lämmittää moottoria/sisätilaa.

    • Anonyymi

      Näin muuten on jos lämitysjohdon suoja maaddoitus johdin ei tytke suojamaadoitusta syystä tai toisesta ja asut vanhasa kerrostalossa esim myyrmäessä joissa ei vikavirta suojausta tulee lämmityslaiten vikaantuessa auton metallikuoreata jännitteinen suoraan johtimen kautta tai laitten kuorman kautta .
      Joissan tapauksissa jännite pääsee purkautumaan maahan sydämesikauta ja jo yli 30 milliamppeeein virta ojhaa sydämesi satakertaa suuremmalle lyönti tiheydelle.
      Se on sitten menoa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ssssssssshhhh! Näistä asioista ei saa puhua. Ainakaan virallisesti. Tärkeintä on, että ilma puhdistuu. Vai puhdistuuko? Ihmishenki tulee vasta toisella sijalla, tai kolmannella.
      Polttomoottorilla varustettuja autoja osataan verottaa raskaan kautta puhumattakaan öljylämmitteisiä taloja.
      Täältä tulee sähköntarvepiikki voimalla.
      Nyt olisi hyvä kysyä Ohisalolta ja koko hallitukselta: Miten tehdään tulevaisuudessa räjähdysmäisesti kasvava energian tarve?
      Jokos vihreille kelpaa ydinvoima? Tuontitavara kivihiili on heidän suojeluksessa jos verrataan kotimaiseen turpeeseen.
      Tuulivoima taas on hyttysen pieru ilmassa ja sekin saastuttaa koneiden voitelun ja lapojen kierrätyksien kautta. Lapojen käyttöikä on n. 20 vuotta. 6.000 kg lapa on tehty lasikuidusta, joiden kierrätys ei onnistu kuin polttamalla.
      Mennäänkö ojasta allikkoon?
      Näistä asioista pitää osata keskustella yleisellä tasolla.
      Olisi hyvä jos ylimielinen Ohisalo ja minä, minä Marin olisi vastaamassa kahden suurimman oppositiopuolueen henkilön kysymyksiin jossain A-studiossa.
      Ei taida onnistua ilman ministereiden avustajia?
      Marin herkästi menee koronatestiin vaikeiden asioiden edellä.
      Vastuun pakoilua.
      t. RMB54

      • Anonyymi

        "Ssssssssshhhh! Näistä asioista ei saa puhua. Ainakaan virallisesti."

        Joo, foliohattu pitää olla päässä, sähköautot ovat avaruuden muukalaisten salajuoni! Koskaan ei puhuta liskomiehistä!

        Tai sitten ei puhuta asioista jotka eivät ole ongelmia alunalkaen? Mutta eihän niin voi olla, kaikki on suurta salajuonta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe