Mielenterveyskuntoutujan oikeusturva

Anonyymi

Kirjoitin nyt otsikkoon tuon nykyisen nimityksen. Aihe koskettaa kaikkia, joilla on diagnoosi jostain mielenterveyden häiriöstä. Kerron nyt muutaman oman kokemuksen viimevuosilta, liekkö muilla samantapaisia kertomuksia.
Lievemmät ensin: Terveyskeskus asioinnissa(muut kuin mielenterveys) hoitoon pääsy erittäin vaikeaa, luuria korvaan, huumetestejä, lääkärit tulee "silmille", reseptien uusinnat ei onnistu. Lista jatkuu ja kokemuksia useammasta tk:sta, tähän mennessä yksi ollut suht. ok ja sinne ajoinkin jonkun vuoden pitkän matkan päästä. Osa kokemuksista on varmasti tuttuja ihan tavan tallaajallekin.
Pakkokeinoihin: Käyttäydyin omituisesti ja olin eri mieltä asioista. Lähiomainen soitti ambulanssin, eivät ottaneet kyytiin. Poliisi vei putkaan "rauhoittumaan".
Seuraava: Valkotakkiset ovella. Lähiomainen soittanut. Keskustelin noin 10 minuuttia heidän kanssaan, sitten tuli poliisit joten lähdettävähän se oli. Osastolle siteitä piikkiä.
Nythän moni ajattelee, että eihän ilman syytä pakkokeinoja käytetä.
Ei niin, mutta Suomessa on lievät kriteerit niiden käytölle. En ollut vaarallinen itseäni tai muita kohtaan. Yhteistyöhaluttomuus hoitohenkilökunnan kanssa riittää. Se on se mielisairauden pahenemispykälä.
Terveyskeskuspuolella olen muutaman huomautuksen kirjallisesti tehnyt. Vastineeksi tullut jopa suoranaista valehtelua. Psykiatriselle puolelle en ole edes harkinnut valittavani.
Minulla on nyt kokemusta psykiatrisen puolen hoidoista neljännesvuosisadalta, tosin "raskaansarjan" diagnoosin sain 12 vuotta sitten.
Ja kyllähän se diagnoosi vaikuttaa asiaan suuresti.

5

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jatkan vielä tarinaa. Pientä vuodatusta:)
      Oleellinen seikka on, että avohoidossa olevan ihmisen henkiset resurssit ovat vajavaiset. Näin ollen terveyspalveluiden pitäisi olla helpommin saatavissa eikä päinvastoin.
      Itselläni on onneksi tällä hetkellä läheinen, joka tilaa lääkäriajat ja tulee tueksi lääkäriin. Aina ei kuitenkaan ole ollut näin.
      Nykyinen hoidon arviointi systeemi tarkoittaa sitä että sairaanhoitaja puhelimessa puhuu minut ympäri, koska en jaksa pitää puoliani enkä saa tilattua aikaa. Ajan varaamiseen tarvitaan siis tukihenkilö.
      Itse lääkäri käynnit. Aikaisemmat käynnit ilman tukihenkilöä olivat enemmän tai vähemmän traumaattisia ja asiat tuli huonosti hoidettua jos ollenkaan. Tällä hetkellä olen asianmukaisessa hoidossa. Tukihenkilö on saanut asiat etenemään ja hillinnyt lääkärien käytöstä.
      Niin, luit oikein:) Hillinnyt lääkärien käytöstä. Olen herkkä luonteeltani ja asiaa ei varmasti ole auttanut psykiatrinen hoito jota olen saanut. Saan pahoja paniikkioireita jo pelkästä soitosta terveyskeskukseen. Pelko auktoriteetteja ja lääkäreitä kohtaan on istutettu pakkokeinoilla. Tahto murretaan sitomalla ja pakkolääkinnällä. Saat ihmisoikeutesi takaisin pala palalta sitä mukaa kun tottelet auktoriteettia/lääkäriä.
      Onko terveyskeskuslääkäreiden käyttäytymisen syynä sitten ollut tiedoissani näkyvä diagnoosi merkintä vai olenko vain yliherkkä. Tukihenkilön mukaan tuleminen kuitenkin muutti asioita dramaattisesti. Joten olen sitä mieltä, että mielenterveyskuntoutujien on vaikeampi saada hoitoa fyysisiin vaivoihin ja kohtelu on välillä törkeää.
      Pahin epäkohta on tuo auktoriteetti pelon istuttaminen. Ja se, että vaistoavatko lääkärit sen potilaasta vai kohtelevatko tietyn diagnoosin saaneita tottumuksesta samalla tavalla.

• Anonyymi

Minulla on kokemusta yleislääkäreistä ja heidän käytöksestään mielenterveyskuntoutujana itse olevana. Takavuosina etenkin oli todella vaikeaa etenkin terkkarissa koska mulla ei ollut päälle päin näkyvää vaivaa.
      Vika oli aina korvien välissä tai olin muuten sekaisin. Kerran oli yksi lääkäri kirjoittanut että saattaa olla kyseessä alkava psykoosi kun hänelle valitin että on se kumma kun psyyketaustaista kohdellaan huonosti.
      Kerran sairaalan päivystyksessä olin kipujen takia niin lääkäri oli konsultoinut psykiatria joka tuli minua tapaamaan, hänen kanssaan yhdessä ihmeteltiin tilannetta.
      Olen joutunut muutamia kertoja valittamaan saamastani kohtelusta, nöyryytyksestä, loukkaamisesta.
      Vastaukset olivat lääkäreitä puolustelevia sekä sisälsivät myös valheita. Myöhemmin sillekin suunnalle selvisi että ihan olivat mun valitukset aiheesta.
      Kerran sain jo ylilääkärin puhelinajan että hän soittaa mulle erään tilanteen takia mutta päivää ennen puhelua soitto peruttiin.

Olihan mulla kaikenlaisia vikoja joille tehtiinkin ajan myötä jotakin ja nyt on tilanne aika hyvä. Mulla on todella ihana oma lääkäri joka ottaa mut tosissaan eikä näköjään välitä vanhoista psyk.diagnooseista.

Tiedän kokemuksesta että psyk.diagnoosien kanssa on fyysisen puolen jutut todella vaikeita saada hoidatettua. Mulla on tuttuja joilla on samanlaisia ongelmia diagnoosien takia.
      Yhdessä vaiheessa jo mietin että tuntuu olevan jotenkin niin että jos vaikka tuo mielenterveysongelma suojaa kaikelta muulta sairastamiselta. No se nyt oli pelkkä vitsi, eihän asia niin ole.

Mä en onneks tarvitse tukihenkilöitä tms. hoitaakseni asioitani mutta kyllä on ajoittain hermoja koetellut. Olen omaksi onnekseni ja ehkä myös muidenkin onneksi kuitenkin niin kiltti luonne että en suutu enkä sano pahasti, vaikka joskus mieli tekisikin.
      Ei oo helppoa ollut eikä oo varmaan tulevaisuudessakaan aina helppoa.

• Anonyymi

Ihan oikeessa ootte molemmat, mulla on samoja kokemuksia ja varsinkin yhdellä kaverillani...

• Anonyymi

Tää tuntuu olevan oikeesti laajempikin ongelma, tai on ollut jo vuosia tai ties kuinka kauan.
      Terapiatakuuta ja kaikkea muuta kehitellään mutta tällekkin asialle olisi ihan hyvä saada tehtyä jotakin.
      Mielenterveysongelmat ovat harvemmin ihmisen oma vika ja silti siitä pitää kärsiä monella eri elämän osa-alueella.
      Psyykkiset sairaudet tekevät ihmiselle muutenkin vaikeaa oloa ja pärjäämistä elämässään ja sitten tulee vielä vääntöä esim. juuri perusterveydenhuollossa somaattisella puolella. Jo valmiiksi hauras ihminen ei suhtaudu alentavaan kohteluun samalla tavalla kuin ehkä ns. terve vahvempi ihminen. Saattaa tulla vaan lisää traumoja ja joka kerta kynnys mennä hakemaan apua/palveluita nousee ennestään.

Ja nämäkin ongelmat ovat suurimmaksi osaksi kiinni asenteista, eli minkälainen asenne on yleislääkäreillä psyk.potilasta kohtaan.
      Luulisi että ihminen joka lääkäriksi lukee niin on tietoinen että uran varrella tulee vastaan kaikilla eri tavoilla sairaina olevia ihmisiä ja ne on hyväksyttävä kaikki samanarvoisina ihmisinä.
      Ihmisarvo ei laske sairauden laadun perusteella.

Kyllä on pahaa tehnyt sekä omalla kohdalla että myös tuttavien kohdalla jokainen ala-arvoinen kohtelu ja kokemus.

• Anonyymi

Toimittajilta saa vetää valtimot auki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      127
      3426
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1209
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      94
      979
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe