Teslan mukaan Model 3:ssa ei ole vikaa, Joni vei 84 000 euron autonsa puolueettomaan tarkastukseen:

Anonyymi

Teslan mukaan Model 3:ssa ei ole vikaa, Joni vei 84 000 euron autonsa puolueettomaan tarkastukseen: ”Vastaavaa en ole urani aikana nähnyt”
Keskuskauppakamarin virallinen tavarantarkastaja totesi Jonin Tesla Model 3:n maalipinnan olevan puutteita täynnä.

Joni Savolainen osti kuluvan vuoden maaliskuussa elämänsä ensimmäisen uuden auton, Teslan Model 3:n. Nyt, vain 5 000 ajokilometriä myöhemmin se näyttää pikemminkin hiekkamyrskyyn jääneeltä veteraaniautolta kuin sisään ajetulta sähköautolta.

Mistä oikein on kysymys? Verkosta tilatun auton 84 000 euron hinnan luulisi jo olevan jonkinlaisen laadun takeen.
Savolainen kertoo havahtuneensa asiaan huhtikuun lopuilla, kun toinen Tesla Model 3:n omistaja postasi autonsa maalipinnan ongelmista. Savolainen katsasti saman tien oman autonsa ja karmea totuus valkeni.

– Huomasin, että auton maalipintaa on rikki. Siinä vaiheessa autoa oli käytetty neljä viikkoa ja ajokilometrejä mittarissa oli 2 000. Olin ajanut kesärenkailla ja ihan pääkaupunkiseudun kehäteillä, Vantaan Aviapoliksessa työskentelevä Savolainen kertoo.

536fdca9-02d0-52de-85d4-4afce99a2113
Takaluukun syvennyksen maalipinta on rapistunut ja puuttuu osin kokonaan. Kuva: Joni Savolainen

Savolaisen mukaan auton helmat, pyöräkotelot, oven pielet ja keulamaski olivat täynnä kiveniskemiä, jotka pilkuttivat mustaa maalipintaa laajoilta alueilta.

– Valkoisia pisteitä oli joka puolella. Auton helmoissa, ovien alareunoissa, pyöräkoteloissa ja kaarien alaosissa oli isoilla alueilla valkoista pistettä, Savolainen kertoo ensihavainnostaan.

Lisäksi hän havaitsi korin maalipinnassa epätasaisuuksia.

– Auton taka- ja etuoven kynnyslistassa paistaa pohjamaali lävitse. Auton A- ja B-pilarissa maalia on hyvin ohuelti, jos ollenkaan, hän kuvailee.

Eikä Savolainen ole ainoa vastaavaan tilanteeseen joutunut Model 3:n omistaja. Hän tuntee ainakin 18 vastaavaa tapausta.

Tilanne vain pahenee

Nyt tuoreella Teslalla on ajettu reilut 5 000 kilometriä, ja maalipinnan ongelmat vain korostuvat. Savolainen kertoo saaneensa tarjouksen vauriokohtien maalaamisesta.

– Auton ovet, helmat ja vauriokohdat olisi maalattu 5 500 eurolla, hän kertoo.

Lähemmässä tarkastelussa ilmeni, että auton maalipinta on pehmeätä käytännössä joka puolella koria.

– Autoa ei pysty edes kunnolla pesemään. Jos maalipintaa vetää sormella, maaliin jää mikronaarmuja. Luulen että lakkaus on niin ohut, että se ei mitään kestä. Uusia naarmuja tulee kun autoa hipaisee, ja ne näkyvät erittäin pahasti, hän kertoo.

Tämän jälkeen laadittiin kokonaan uusi kustannusarvio, jossa lähdettiin auton maalaamisesta kokonaan uudelleen.

– Tarjouksen loppusumma oli 7 548 euroa, eikä siinä ollut lainkaan paneelien irrotusta. Jos auto puretaan osiin ja maalataan kokonaan uudestaan, loppusumma voi olla 10 000–15 000 euroa. Sillä rahalla ostaisi jo käytetyn Skoda Suberbin, joka minulla oli edelliset neljä vuotta, Savolainen huokaa.

Puolueeton asiantuntija tarkasti auton
Savolainen on reklamoinut tilanteesta Teslan maahantuojalle, mutta vastakaikua ei juuri herunut.

He sanoivat, että naarmujen syynä on suomalainen tiestö, Teslan omistaja kertoo.

Hän on vienyt jutun myös muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston selviteltäväksi.

– Viraston mukaan Tesla ei voi perääntyä vastuustaan. Virhevastuu seuraa heitä todella pitkään, Savolainen sanoo.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, nuo ongelmat olivat ensimmäisissä kolmosissa ja varsinkin ilmaisessa mustassa värissä. Nyt maalaustaso ollut hyvää ja noihin tulee eteen roiskesuojat.
      Toki Teslan pitäisi ehdottomasti korjata maaliviat autoista missä niitä on, ei luo hyvää kuvaa Teslan toiminnasta.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät ? " ilmainen musta väri" aika erikoinen sanavalinta. Oliko myös ensimmäisissä kolmosissa myös" maksullisissa väreissä" ongelmia. Tai siis Teslan tapauksessa ominaisuuksia tai asiakkaan käyttö virhe (käyttö ulkona)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe