tuulenkaadot laudoiksi itse?

Anonyymi

.helou kullat !! ajattelinpa tälle forumille kertoa aikeistani tehdä sellaisen laitteen jolla esimerkiksi tuulenkaadot voitaisiin sahata leveiksi lankuiksi tai laudoiksi ihan kotikonstein ja moottorisahalla. ensinnäkin peräkärrynpäälle jonkinmoinen kelkka joka liukuisi 3-5 metriä jossa puu kulkisi mukana ja peräpäässä oli moottorisaha säädettynä johonkin 8000rpm tienoille.
nyt kun se kelkka ja puu kohtaa laipan niin sehän sahaa suoraan puun halki suoraan...
onko kuolleena synytnyt nytky ajatus, vaatiiko sahalta voimaa paljonkin ja mitä suosittelisitte?

22

1868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Loistava idea palstan aktivointiin ja Brucke - saha on paras merkki tuohon käyttöön !

    • Anonyymi

      Toivottavasti olet kaukana silloin, kun moottorisahasi, kelkka ja tukki kohtaavat toisensa;-DD

    • Anonyymi

      Loistava, ei vaan briljantti aktivointialoitus!!!

    • Anonyymi

      Viime vuonna lankkusahurit, tänä vuonna lautasahurit, pääasia että Suomi24:lle tulee kommentteja

    • Anonyymi

      Ei ketjusahan jälki riitä kuin siltalankkujen sahaukseen. Samalla vaivalla kuin rakentaa rungon, tekee myös peräti vannesahan. Vähän enemmän joutuu askartemaan rullien ja kiristimien kanssa, mutta jälki ja tarkkuus sahauksessa on ihan toista luokkaa.

      • Anonyymi

        https://aijaa.com/TR8KJT
        Tässä tuo mainittu lankkusahaaja. Kuvassa aloittelin sahausta. Teräketju on viilattava noin 10 asteen kulmaan, saa valmiitakin. Sahani jota käytän stihl 391. Jälki on tosi hyvää kuin sirkkelillä sahattua. Laite omavalmisteinen, myöskin ohjain moottorisahaan ja laudat syntyy kuin lankutkin. Kehitin laitettani lisää pystyy sahaamaan lyhyempiäkin puita. Huomioitava moottorisahaa on juoksutettava yhtämittaa ilman pysäyksiä, niin ei jää niitä raitoja.


    • Anonyymi

      kyllä se toimii, kaverilla on tuon tyylinen tehty auton kärrynpäälle,kelkka kulkee porakone vinssin avulla sen sahausvaiheen, sahana on vanha homelite josta ei ruuti lopu(c7).
      meille tehtiin autotallin laudat tuolla.
      25x150mm lautaa tehtiin ja ongelmitta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Joo, mutta tuossa videolla ei oo turvasaappaita


    • Anonyymi

      Ei muuta kuin pari kolme kuukautta sahaa ja 200 litraa pörinävettä niintalon värkit kasas.

      Menee kenttäsirkkelillä n. 8 tuntia ja 400 €. joten hyvin kannattaa.

    • Anonyymi

      Tuossahan semmoinen on, eikä kovin kallis, alvi vielä tullissa tuohon päälle.
      https://www.huztl.net/24-Inch-Holzfforma®-Portable-Chainsaw-Mill-Planking-Milling-From-14-to-24-Guide-Bar-p228058.html

    • Anonyymi

      Ne myrskyn kaatamat puut ovat sieltä alapäästä eli tyvestä repeytyneet tai haljenneet, joten ei niistä kunnon sahatavaraa tule. Polttopuuksi kyllä kelpaa.

      • Anonyymi

        Höpön höpö.
        Oletkohan koskaan edes käynyt metsässä, saati nähnyt tuulen kaatamaa puuta?


      • Anonyymi

        Ei haittaa vaikka olisi repeytynyt, sahaa pätkän pois.

        Jos menette k rautaan tai mihinkään muuhun firmaan niin laudat ja varsinkin lankut ja paksummat maksaa todella paljon ! Joka myy puuta metsäyhtöille saa olemattomattoman kovausen kiintokuutiosta

        Sahaan moottorisahalla joka viikko isoa parrua. Olen myynyt niitä paljonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön höpö.
        Oletkohan koskaan edes käynyt metsässä, saati nähnyt tuulen kaatamaa puuta?

        Männyt yleensä myrskyllä katkeaa rungosta ja niissä on tyvessä repeytymää.
        Kuuset kaatuu yleensä juurakon kanssa niin ei ole sitä ongelmaa. Niissä vaan pitää katsoa lahoviat, koska ensin kaatuu ne lahot puut.


    • Anonyymi

      Pieni neuvo jos sahasi on Stihl MS 391 eli 64cm3 3.3kw saha jossa on 13 000 rpm max eli säätö korkeintaan tuohon, optimaallinen säätö jostakin 11xxx lopusta. Tuon sahan huipputeho tulee kierroksella 9500rpm

      Niin 8000rpm max kierrokset säädettynä on aivan liian rikkaalla.

      Kierrokset 12000 rpm mittarila tai korvalla että lämpimällä koneella kun pitää liipaisimen pohjassa niin "nelistys, ropellus" kuuluu todella selvä ja terävä ketju puussa kuormituksella katoaa. Käyttäisin itse tasan 3% seosta jolloin laakerit tykkää myös hyvää.


      Stihl PMX on samaa ketjua kuin PM vain teroitettu eri kulmaan. Ostaisin itse PM ja teroittaisin itse, paljon edullisempaa.

      • Anonyymi

        tein noin mutta, ensiksi saha nelisti ja sitten rupesi helistämään ja lopuksi rupes vtuttamaan kun se leikkas auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tein noin mutta, ensiksi saha nelisti ja sitten rupesi helistämään ja lopuksi rupes vtuttamaan kun se leikkas auki.

        tarkoitit varmaan että kiinni. perse on auki. se on eri asia, tiedän kun on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tarkoitit varmaan että kiinni. perse on auki. se on eri asia, tiedän kun on.

        okei,sitten sun kandee mennä töihin.


    • Anonyymi

      itse sahattuja lautoja ei enää voi myydä vapaille markkinoille ilman sertifiointa. Jos aikomuksesi on kuitenkin sahauttaa metsänomistajalle laudat hänen omista puistansa omaan käyttöönsä niin se on luvallista eikä tarvitse erillistä sertifiointia.
      Suomen Sahayrittäjät ry:n mukaan sahatavara, joka tuotetaan rahtisahauksena asiakkaan omista puista omaan käyttöön ei tarvitse CE-merkintää. Pientalon tai vastaavan rakentamiseen käytettyä omaa sahatavaraa ei siis tarvitse merkitä
      Rakennuttaja voi sahauttaa omasta puusta rakennustuotteet joko omalla tontilla tai missä tahansa sahalla.Sahatavara, joka tuotetaan rahtisahauksena asiakkaan omista puista omaan käyttöön, ei tarvitse CE-merkintää.

      • Anonyymi

        Ihan vapaasti voi myydä kenelle ostaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe