Osaisiko joku kertoa kokemuksia, miten TE-toimiston työnhaun katkeamisen jälkeen prosessi etenee, kun itse olen aika lailla varaton ja joutuu elämään toimeentulotuen varassa, joka tarkoittaa sossun kuvioon mukaantuloa jotenkin?
Itse olen ollut pitkään työttömänä, jotain opiskelu ja työpätkiä sekä muutamia yrittäjäkuukausia lukuunottamatta ainakin 15 vuotta, ja TE-toimisto on ilmeisesti yrittämässä nyt minua jonnekin TYP palveluun tai työpajaan tai johonkin semmoiseen mihin yleensä alkkiksia ja muita heikossa asemassa olevia työnnetään.
Jos oikein luin, kieltäytyminen em. systeemeistä johtaisi kai työnhaun katkeamiseen ja sitten sosiaalivirasto tulisi jotenkin kuvioihin, eli joku sosiaalitäti haluaa tehdä jotain suunnitelmaa ja haastattelua?
Itselläni ei kuitenkaan ole minkäänlaista mielenkiintoa edes sosiaalitädin kanssa asiointiin, kun katselin erilaisia kuvaustekstejä läpi niin vaikuttaa siltä että koko systeemi on tehty lähinnä nöyryyttämistä ja alentamista varten, toki "auttamisen" nimissä.
Sikäli kuin oikein olen ymmärtänyt, napsahtanee -40% leikkaus aika helposti toimeentulotukeen, joka tarkoittaisi aika paljon niukempaa eloa, mutta silti laskeskelin että varmaan tuollakin jotenkuten pärjäisin, joskin pidempiaikaisena tarvinnee varmaan jotain keikkatöitä saada kaupaksikin joskus.
En tietenkään aio aiheuttaa itselleni vahinkoa sillä että leimautuisin johonkin alkkisporukoihin tuon sosiaalisen painostuksen tmv. kautta.
Elämäntapani on kohtuu säntilliset ja huolehdin omista asioistani sinällään, mutta en mahda oikein mitään sille jos juuri minun koulutukset ja osaamiset ei oikein markkinoille kelvanneet. Muutamassa tapauksessa on pelkästään työvoimapoliittisella lausunnolla aina estetty jos olen jotakin pientä toimintaa saanut jossain alulle, sehän johtaa semmoiseen tukienkatkaisupelleilyyn.
Ikää on jo lähelle 50, ja mietin tässä että kuinka kannattaisi edetä, mahtaako esim. olla mahdollista saada aikaan jonkinlaista eläkkeen tyyppistä ratkaisua. Sen mitä olen itse nähnyt, vaikuttaa siltä että kovasti haluttaisiin tunkea nenää minun asioihini ja alkaa jopa neuvomaan jotain täysin lapsellisia asioita.
Työnhaun katkeaminen, kokemuksia?
20
254
Vastaukset
- Anonyymi
Kun lueskelee näitä sosiaalipuolen kuvaustekstejäkin, mitä sosiaalityöntekijä näillä työttömien asioilla oikein tekee, tuntuu kyllä että menee tässä täysin valtion rahat hukkaan.
On siellä varmaan niitä alkkisressukoitakin joille voi ehkä jotain seurantaa pitääkin, mutta tuntuu typerältä että isommissakin yrityksissä työskennelleitä pyöritellään tämmöisissä pelletouhuissa.
Pitänee varmaan katsella taas millä perusteilla mitäkin suunnitelmaa pitäisi alkaa tekemään, se kun ei pelkkä työttömyysajan pituus mielestäni ollut mikään peruste vielä millekään väitökselle huonosta työkyvystä. Työkykyä voi ylläpitää työttömänäkin, minkäs sille voi jos ei työlle ole tilaajaa - saati sitten että työvoimapoliittisilla lausunnoilla itsessään pyritään kampittamaan sen työn tarjoamista. - Anonyymi
Älkää välittäkö mitä muut sanoo jos työtä ei vain saa
- Anonyymi
Ehdottomasti pistät kovaa kovaa vasten etkä anna periksi, ja nauhoitus päälle. Jos allekirjoitat jotain niin kirjallisesti ja skriivaa siihen vaikka Aku Ankka. Kaik soppari kantsii myös laatia jälkeenpäin mailitse, ja jos haluut jotain päivitellä niin sekin onnistuu vaiks kirjaamon kautta, tai virkailijan mailiin. Älä anna mummojen laittaa sinne omiaan sinun henk koht rekisteri tietoihisi, silloin sopimus raukeaa jos tulee ristiriitoja et mist sitä sovittiinkaan. Työpajoil jos meet niin vaadit sopimukseen maininnan et teet tasaan tarkkaa 0-30min duunia 4h päivän aikana. Loput 3.5h voi kuntouttaa itseään kubtosalilla jonka te toimisto tai kela saa kustantaa, plus tietty matkakorvaukset.
- Anonyymi
Aika lailla nöyryytystähän nuo koulutukset on, mutta aina jollekin ura urkenee jostain näistä "kokkaripoliitikkojen kaverille rahaa" koulutuksistakin. Pääasiassahan ne ovat täysin turhia, eikä kukaan niistä mitään hyödy, mutta parhaassa tapauksessa niissä saa kontakteja jotka auttaa työllistymään. Ei ne alkkiksetkaan pahoja ole.
Kaikenlaiset oikeasti pahat tyypit tyypillisesti lintsaavat ja niiden annetaan se tehdä. Katsotaan läpi sormien. Ainoat keitä rankaistaan mistään ovat juuri ne säntilliset tyypit, jotka mokaavat vähän jotain.
Eikä ne 9 euron työt välttämättä pahoja ole, elleivät pyri tuhoamaan terveyttäsi hommilla jota palkkatyöläinen ei tee. Sellaista nykypäivän Suomessa... tiedät varmaan.
No onnea työn löytymiselle, kaikki työ on parempaa kuitenkin kuin työttömyys ja nämä täysin valtion varoilla elävät koulutukset joita kukaan järkevä ihminen ei ikinä ostaisi.- Anonyymi
No ei ole kaikki työ parempi. Ehdottomasti vain sellainen työ jossa palkkaus ja ehdot kunnossa, niissä ei ole kyse mistään 9 euron hölmöilyistä.
Kouluja voin käydä tuolla 9 euron kulukorvauksella se voi olla ihan hyväkin juttu, mutta töitä en tee pelkän kulukorvauksen takia minuuttiakaan.
Varsinainen kysymys kuitenkin on vähän auki eli mitä sen jälkeen jos te-toimisto on työnhaun katkaissut ja siinä mahdollisesti alkaa joku sosiaalitoimisto sitten kyselemään jne, onko sillä jotain merkitystä enää sitten muutenkaan jos tuki joka tapauksessa leikattu.
Itse olen pohtinut asiaa niinkin, että esim. te-toimisto jos on pois kuvioista ja tuki leikattu, niin ainakin periaatteessa sitten ei pitäisi työvoimapoliittisesta lausunnostakaan tulla ongelmaa jos tekee jotain yritystuloja. Ne toki leikataan tuesta vain ankarammalla kädellä sitten pois. Näitä asioita pitäisi kai tarkistaa.
- Anonyymi
Jos tulee kutsu aktivointisuunnitelman tekoon niin tietenkin menet sinne.
Kutsu tulee joko Te- toimistosta tai sosiaalitoimistosta kirjallisesti.
Paikalla on lisäksesi te- toimiston edustaja ja sosiaaliohjaaja tai vastaava.
Korostetaan sitä että tilaisuudessa ratkaisee mitä annat sinne suunnitelmaan kirjata.
Itse olen hyväksynyt vain lauseen että haen työtä josta maksetaan palkka.
Mitään muuta ei ole pakko hyväksyä ja myöskään ei pidä suostua mihinkään terveystarkastuksiin kun se ei ole pakollinen.
Tärkeintä on että luonne on riittävän kova ja ei anna niille paineessa yhtään periksi.
Et suutu vaan pysyt jäätävän viileänä ja et myöskään lähde tilaisuudesta ovet paukkuen vaan allekirjoitat paperin omilla ehdoillasi.
Kun paperissa ei lue mitään ilmaisista orjatöistä niin niitä ei myöskään et ole velvollinen vastaanottamaan.
Tietenkin tuleva kuntakokeilu saattaa mutkistaa vielä näitä rutiineja.- Anonyymi
Lisäys: Itselle tuli tuollaisessa tilanteessa maksunkeskeytys mutta se ei edennyt mihinkään lautakuntakäsittelyyn ja peruttiin muutaman päivän sisään. Asiantuntija oli tekemässä ilmeiseti työnhakusuunnitelmaa omasta mielestään joka on eri asia.
Lisäksi kyseinen henkilö tarjosi jotain palvelua/ työtä mitä ei yksilöity ja sanoin siihen tiukasti Ei.
Tämä oli sitten syy miksi homma ei sitten edennyt mihinkään.
Siihen sopimukseen pitää lain mukaan heti laittaa tarkat tiedot missä ja kestot eikä suinkaan keksiä sitten myöhemmin (,haamupaikka) oikeaksi. - Anonyymi
Itse olen hoitanut työllistymissuunnitelman korjaamisen oma-aloitteisesti siten että jos paperi ei pyynnöstä muutu, sitten kirjoittelen paperin kotosalla kokonaan uudelleen, poistan tarpeettomat tekstit, sitten jonkinlainen allekirjoitus paperiin ja sähköpostilla te-toimiston kirjaamoon sekä virkailijalle kopio. Mukaan maininta siitä että työllistymissuunnitelmaa ei oltu tehty lain vaatimassa yhteistyössä kaikkien tekstien osalta, ja että ne tekstit on korjattu, hyväksyt työllistymissuunnitelman jossa korjaukset tehty.
Laissa vaaditaan työllistymissuunnitelman tekoa yhteistyössä.
Niin kauan kun työllistymissuunnitelman teossa ei löydy yhteistyötä, korjataan tekstiä niin monta kertaa uudelleen, toki aina allekirjoitetaan aivan kuten laki vaatii. - Anonyymi
Mahtaisikohan lauseen: "haen työtä josta maksetaan palkka" sijasta olla parempi kuitenkin lause esim. "Haen oman alan työtä josta palkka neuvotellaan".
Nämä kun on suoraan perustuslaista, mielestäni ei ole mitään syytä alkaa vähentämään perustuslain suomia oikeuksia, eli ammatinvalinta ja työehdot pitää olla valittavissa ja neuvoteltavissa.
Harmi juttu että tämä on tämmöistä hyvin pitkälle vietyä vedättämistä pelkästään sanavalintoihin perustuen, mutta niinhän se laki toimii, kaikki sanavalinnat on tärkeitä. - Anonyymi
Lisäys näistä "työttömien terveystarkastuksista" sen verran itselläni on parista kerrasta kokemusta työttömien terveystarkastuksista etten näihin enää lähde ihan heti, mieluummin itse tilaan terveyskeskusesta omalla kustannuksellani terveystarkastuksen. Mitä näihin työttömien terveystarkastuksiin tulee niin näissä aina on terveydenhoitaja vähintään 5-15min myöhässä ja ensimmäisen tunnin ajan ämmä vänkää näitä kyselyitä/kysymyksiä että ei pelkoa jos päästään aiheesta a aiheeseen b niin kyllä työttömien terveydenhoitaja pitää huolen siitä että palataan aiheeseen a takaisin. Itselläni lähinnä paloi hermot tähän tyhjänpäiväiseen jakkauseen ja samoihin tyhmiin kysymyksiin vastailuun että joo hetki sitten kysyit samaa asiaa, ja kaikeksi huipuksi työttömien terveyden tarkastuksessa, ammattinimikkeeni kirjasi väärin papereihin vaikka monta kertaa sanoin että en ole edelleenkään automekaanikko niinkuin väität vaan xxx, mutta ei vaan mennyt jakeluun asti perille terveydenhoitajalle asia, vaan jouduin valituksen muodossa korjaamaan terveystiedoistani ammattinimikettä yms, että ei kiitos työttömien terveystarkastukselle jos näin epäpätevää henkilökuntaa on tarkastusta tekemässä, että jatkossa videoin ja tallennan käynnin työttömien terveystarkastuksessa ihan oman oikeusturvani vuoksi ja potilastietojen vuoksi kun näitä tietoja hyvin mielellään näkyvät vääristelevän työttömien terveystarkastuksessa.
- Anonyymi
Työllistymissuunnitelman pakottaminenhan olisikin jo sitten implikaatio pakkotyöstä käytännössä.
Perustuslain ja kv-sopimusten mukaan kansa valitsee itse työnsä, sanamuodon voinee tarkistaa, mutta aika oudoksihan tilanne menisi, kun pakkotyö on lain mukaan rikos, niin melkoinen vedätys tehdä sitten pakkosuunnitelmaa työstä, josta sopimiseen valitsemiseen yms ei edelleenkään voisi perustuslain mukaisesti vaikuttaa.
Tilanne on laitettu käänteiseksi, kansan kuuluisi valita ammattinsa ja tehdä sopimuksensa, ja maan hallituksella on velvollisuus sopeutua/sopeuttaa niihin kansan päätöksiin nähden. Tämän sijasta maan hallitus kääntääkin tilanteen päinvastoin, eli maan hallitus alkaa jakamaan käskyjä kansalle mitä heidän tulisi tehdä, ja tässä asiassa mennäänkin sitten jo totalitarismin puolelle. - Anonyymi
Jos olet toimeentulotuella niin eihän työkkäristä poistumisessa kannata olla aktiivinen vaikka niiden touhuista ei välitä tai kertakaikkiaan aikoo kieltäytyä.
Kyllä työkkäristä pääsee eroon kun kieltäytyy palvelusta mutta se tilanne tulee kun tulee ja ei sitä prosessia pidä aikaistaa sillä toki jokainen ttt-tuki täydellä tuella on plussaa.- Anonyymi
Näin olen itsekin järkeillyt, eli itse en ole aktiivinen suinkaan katkaisemaan työttömyysturvaa, vaan pyrin ainoastaan huolehtimaan siitä että tehtävissä suunnitelmissa ja muissa papereissa lukee vain sitä mitä itse haluan.
Tulen laittamaan niihin lähinnä sen, että haen oman alani töitä ja seurailen löytyykö sopivia koulutuksia, nämä kaksi ydinasiaa vähintään.
Jos työvoimatoimisto yrittää lisäillä paljon muuta, sitten olen varmasti erimielinen asiasta, ja korjaan suunnitelmasta ylimääräiset pois. Näin olen siis pitänyt huolen siitä että olen työmarkkinoiden käytettävissä (hakee oman alan töitä) ja koulutushan puolestaan on palveluita.
Luultavammin tulen vielä lisäämään jotain muitakin omia juttujani tuohon, mutta ne on semmoisia ehkä hieman yrittäjyyden kaltaisia asioita (itsensä työllistäjä), joita pyrin edistämään joka tapauksessa täysin riippumatta siitä mitä te-toimisto on mieltä, nämä vain pitääkseni suunnitelmani jokseenkin realistisena siitä mitä oikeasti teen.
Vähän ikävä juttu että näiden asioiden kanssa joutuu vääntämään, mutta tältäkin palstalta löytyy sadoittain viestejä esimerkiksi siitä, mitä tapahtuu kun te-toimisto pääsee pomputtelemaan, näyttää siltä että monilla ihmisillä tuhottu koko elämä sen toiminnan takia.
- Anonyymi
Aika vähäjärkisen tekstiä ja liikaa sellaista. Jos olet varaton, juu tottakai kannattaa ottaa vielä 40% leikkuri. Lycka till! Koitahan pärjätä 300 egee kuukausi, voi tulla niitä paria sataa ikävä aika äkkiä.
- Anonyymi
Ymmärrän mielipiteesi, mutta ajattele tilannetta myös toiselta kannalta, eli että onko siinäkään järkeä että omaa ammattiaan ei voisi sitten edistää muutoin. On paljon sellaisia tapauksia jossa kyse on jostain omasta toiminnasta rahan saamiseksi, mutta se on tyypillisesti työvoimapoliittisesti moitittavaa toimintaa jos yrittää tehdä itse jotain.
Jos ajan kannalta katsoo, voit joutua helpostikin olemaan työttömänä vaikka 10 vuotta jos et löydä sopivaa työtä ja sopivasti syrjässä kaikesta. Jos vaihtoehtona on mahdollisuus sille että jotain omaa toimintaa harjoittaen saisi tulot kasvuun vaikka 2 vuodessa, niin sitten voi vain laskea että kannattaako olla 10 vuotta 500 euron tt-tuella, vai kannattaako olla 2 vuotta 300-400 euron tt-tuella?
Tämä nyt on vain skenaario, eli olen vasta selvittelemässä miten asiat voisi mennä, oma vastuu on kuitenkin sitäkin että vaihtoehtojakin katsotaan, kun työmarkkinat ei omalta kannalta toimi.
- Anonyymi
15 vuotta ei ole"kova" työhistoria sinun ikäiselläsi. Oletko työtävieroksuva?
- Anonyymi
Kyllä aloittaja on täysin työtävieroksuva , kylmät väreet kulkee selkää pitkin kun töihin pitäisi lähteä.
Kun on pitkään työttömänä niin kyllä siihen ulkopulinen arvioija tarvitaan, miksei homma hanskaa.
Itse olen monet kerrat luonut työpaikkani ja joskus muillekin ,ei tämä niin monimutkaista ole. - Anonyymi
Helppohan se on sanoo jos saat lainaa vielä jostain vaan kun et saa niin voi voi.
- Anonyymi
Sinä et saa lainaa edes sukulaisilta saatika luottolaitoksilta. Ja ystäviä ei ole keneltä pummata.
- Anonyymi
Niin jos suunnitelmaan lisätään semmosta mitä ei halua, niin pyytää poistamaan, jos ei poista niin lisää tekstiin, että tuota ja tuota kohtaa en allekirjoita, tai en hyväksy, mutta allekirjoitan pakotettuna, kiristettynä työttömyysturvan katkaisun uhalla, sitten vaan päivität suunnitelman kirjaamon kautta oikeaksi. Eikös kyykytyksiltä välty jos on eläkehakemus vetämässä? Mä laitoin monta eläkehakemusta ja vain yhteen tuli lainmukainen vastaus. Jokaiseen hakemukseenhan pitäisi tulla vastaus. Pitäisiköhän lähettää kirjattuna?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1084876Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143972Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2133886Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575801987Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801386- 1371364
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1711361En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5851269- 531145