Oonko sairas?

Kysyin täällä aijemmin vinkkejä, miten pääsisin alipainoon, mutta en saanut vinkkejä vaan kommentteja siitä, että mulla on tai on kehittymässä syömishäiriö ja yks kaveri on huolestunu mun syömisestä. Oon siis 12-vuotias tyttö, 161.9cm pitkä ja painoo en muista ihan tarkkaan, mut normipainonen kuitenkin tai niin mulle sanotaan, mut näytän läskiltä ja oon läski. Jätän aterioita väliin, lavastan syömisen(esim. laitan vähän yougjrtia lautaselle ja levitän sen tai siirtelen hiukan tavaroita jääkaapissa), liikun enemmän kun ennen, mietin kuinka paljon missäkin on kaloreita, yritän oksentaa tahallaan ja en haluu nähä mun kavereita tai sukulaisia kauheesti koska tiiän et joudun syömään niitten kanssa.
Onko mulla syömishäiriö? Ja jos on miten puhuisin asiasta vanhemmille tai kavereille?

3

303

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä, sinulla on klassiset alkavan syömishäiriön oireet. Se oire, mikä sinulta (onneksi) kai puuttuu, on ongelman kieltäminen.

Voit itse etsiä tietoa anoreksiasta ja todeta itse, miten moni oireistasi sopii kuvaan.

Kavereidesi ei kai välttämättä tarvitse tietää asiasta, mutta vanhempien kyllä. Kerro heille suoraan, että sinulla on alkava syömishäiriö ja luettele vaikka oireesi:

*Pidät itseäsi läskinä, vaikka olet normaalipainoinen
      *Skippaat aterioita
      *Lavastat syömistä
      *Pyrit oksentamaan tahallaan (tämä on oireistasi selkein ja melkeinpä pahin)
      *Olet lisännyt liikuntaa laihtuaksesi, vaikka olet normaalipainoinen

Jos vanhemmille puhuminen on vaikeaa, niin puhu kenelle tahansa aikuiselle, johon luotat.

• Anonyymi

Syömällä viisi terveellistä ateriaa päivässä ja lenkkeilemällä tunnin päivässä pääsee helpoiten alipainoon ja painon saa myös pysymään samoissa lukemissa.

Esim. näin:
      aamulla kaurapuuro pakastemustikat
      lounaaksi kanan rintafilee, täysjyväriisi ja paljon tuoreita kasviksia
      välipalaksi avokadon puolikas ruisleipäviipaleen päällä (leivässä ei saa olla vehnää, eikä hiivaa) tai vaihtoehtoisesti omena, päärynä tai appelsiini
      päivälliseksi kukkakaalia, parsakaalia, pinaattia ja kalaa ja taas tuoreita kasviksia
      iltapala jotain samaa kuin välipala.

Jos olet nykyisellä ravitsemuksellasi ettet syö mitään, aineenvaihduntasi hidastuu olemattomiin ja kun joskus päätät lopettaa tuon syömättömyyden, saat nopeasti tuplattua nykyisen painosi. Toisaalta et voi olla ilman ravintoa koko loppuikääsi sillä silloin kuolet.

Tärkeitä on siis pitää aineenvaihdunta kunnossa ja se ei onnistu muuten kuin syömällä ravinteikasta ruokaa, juomalla vettä n. 1,5-2 litraa päivässä, liikkumalla ja nukkumalla.

Jätä ruokavaliostasi pois prosessoidut elintarvikkeet, ei siis mäkkäri- ja hesemättöä, josta tulee huono olo. Ruokavalioosi ei myöskään saa kuulua sokeria, makeutusaineita, vehnää, soijaa, maissia, kovetettuja kasvisrasvoja. Näillä em. ruoka-aineilla amerikkalaiset lihottavat itsensä 300 kiloisiksi.

Eikö ole upeeta, mikä on hoikkuuden salaisuus? Terveellinen ruokavalio. :)

• Moikka!

Mulla kyllä heräsi huoli sun voinnista tuon kertomasi perusteella. Kuvaat aikalailla syömishäiriön oireita ja nyt olisikin tosi tärkeää, että saisit apua. Syömishäiriö voi oireilla todella monella eri tavalla, mutta oireita oleellisempaa on ne syyt, mitkä oireiluun ajaa. On kuitenkin hyvä muistaa ettet ole valinnut voida huonosti ja oireilla. Sairaus kun sairaus tulee aina kysymättä ja pyytämättä.

Tosi ilahduttavaa kuulla, että olet lähtenyt miettimään onko kaikki hyvin ja pohdit jo asiasta puhumista. Toipumisen kannalta on tosi oleellista, ettet salaile tai peittele tilannettasi, vaan otat oman voinnin puheeksi! Ainakin omaan kouluterveydenhoitajaan kannattaa olla yhteydessä, mutta myös vanhempien olisi tosi tärkeää tietää missä mennään. Myös luotettavalle kaverille voi ja kannattaa jutella. Mieti kuka voisi olla sellainen luotettava ihminen kenelle olisi mahdollisimman matala kynnys kertoa ensimmäisenä ja lähde siitä liikkeelle.

Jos kaipaat tsemppiä tai tukea tilanteeseesi, me Syömishäiriöliitolla ollaan olemassa just sua varten! <3 Käy kurkkaamassa nettisivut syomishairioliitto.fi tai laita somekanavat seurantaan Instassa @syomishairioliitto tai FB facebook.com/syomishairioliitto

Kaikkea hyvää kesän aloitukseen!

Terhi / Syömishäiriöliitto

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1371
    2. 68
      1340
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1261
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1255
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      1009
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      89
      896
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      881
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      676
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      638
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      622
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      596
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      577
    Aihe