Oonko sairas?

Kysyin täällä aijemmin vinkkejä, miten pääsisin alipainoon, mutta en saanut vinkkejä vaan kommentteja siitä, että mulla on tai on kehittymässä syömishäiriö ja yks kaveri on huolestunu mun syömisestä. Oon siis 12-vuotias tyttö, 161.9cm pitkä ja painoo en muista ihan tarkkaan, mut normipainonen kuitenkin tai niin mulle sanotaan, mut näytän läskiltä ja oon läski. Jätän aterioita väliin, lavastan syömisen(esim. laitan vähän yougjrtia lautaselle ja levitän sen tai siirtelen hiukan tavaroita jääkaapissa), liikun enemmän kun ennen, mietin kuinka paljon missäkin on kaloreita, yritän oksentaa tahallaan ja en haluu nähä mun kavereita tai sukulaisia kauheesti koska tiiän et joudun syömään niitten kanssa.
Onko mulla syömishäiriö? Ja jos on miten puhuisin asiasta vanhemmille tai kavereille?

3

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä, sinulla on klassiset alkavan syömishäiriön oireet. Se oire, mikä sinulta (onneksi) kai puuttuu, on ongelman kieltäminen.

      Voit itse etsiä tietoa anoreksiasta ja todeta itse, miten moni oireistasi sopii kuvaan.

      Kavereidesi ei kai välttämättä tarvitse tietää asiasta, mutta vanhempien kyllä. Kerro heille suoraan, että sinulla on alkava syömishäiriö ja luettele vaikka oireesi:

      *Pidät itseäsi läskinä, vaikka olet normaalipainoinen
      *Skippaat aterioita
      *Lavastat syömistä
      *Pyrit oksentamaan tahallaan (tämä on oireistasi selkein ja melkeinpä pahin)
      *Olet lisännyt liikuntaa laihtuaksesi, vaikka olet normaalipainoinen

      Jos vanhemmille puhuminen on vaikeaa, niin puhu kenelle tahansa aikuiselle, johon luotat.

    • Anonyymi

      Syömällä viisi terveellistä ateriaa päivässä ja lenkkeilemällä tunnin päivässä pääsee helpoiten alipainoon ja painon saa myös pysymään samoissa lukemissa.

      Esim. näin:
      aamulla kaurapuuro pakastemustikat
      lounaaksi kanan rintafilee, täysjyväriisi ja paljon tuoreita kasviksia
      välipalaksi avokadon puolikas ruisleipäviipaleen päällä (leivässä ei saa olla vehnää, eikä hiivaa) tai vaihtoehtoisesti omena, päärynä tai appelsiini
      päivälliseksi kukkakaalia, parsakaalia, pinaattia ja kalaa ja taas tuoreita kasviksia
      iltapala jotain samaa kuin välipala.

      Jos olet nykyisellä ravitsemuksellasi ettet syö mitään, aineenvaihduntasi hidastuu olemattomiin ja kun joskus päätät lopettaa tuon syömättömyyden, saat nopeasti tuplattua nykyisen painosi. Toisaalta et voi olla ilman ravintoa koko loppuikääsi sillä silloin kuolet.

      Tärkeitä on siis pitää aineenvaihdunta kunnossa ja se ei onnistu muuten kuin syömällä ravinteikasta ruokaa, juomalla vettä n. 1,5-2 litraa päivässä, liikkumalla ja nukkumalla.

      Jätä ruokavaliostasi pois prosessoidut elintarvikkeet, ei siis mäkkäri- ja hesemättöä, josta tulee huono olo. Ruokavalioosi ei myöskään saa kuulua sokeria, makeutusaineita, vehnää, soijaa, maissia, kovetettuja kasvisrasvoja. Näillä em. ruoka-aineilla amerikkalaiset lihottavat itsensä 300 kiloisiksi.

      Eikö ole upeeta, mikä on hoikkuuden salaisuus? Terveellinen ruokavalio. :)

    • Moikka!

      Mulla kyllä heräsi huoli sun voinnista tuon kertomasi perusteella. Kuvaat aikalailla syömishäiriön oireita ja nyt olisikin tosi tärkeää, että saisit apua. Syömishäiriö voi oireilla todella monella eri tavalla, mutta oireita oleellisempaa on ne syyt, mitkä oireiluun ajaa. On kuitenkin hyvä muistaa ettet ole valinnut voida huonosti ja oireilla. Sairaus kun sairaus tulee aina kysymättä ja pyytämättä.

      Tosi ilahduttavaa kuulla, että olet lähtenyt miettimään onko kaikki hyvin ja pohdit jo asiasta puhumista. Toipumisen kannalta on tosi oleellista, ettet salaile tai peittele tilannettasi, vaan otat oman voinnin puheeksi! Ainakin omaan kouluterveydenhoitajaan kannattaa olla yhteydessä, mutta myös vanhempien olisi tosi tärkeää tietää missä mennään. Myös luotettavalle kaverille voi ja kannattaa jutella. Mieti kuka voisi olla sellainen luotettava ihminen kenelle olisi mahdollisimman matala kynnys kertoa ensimmäisenä ja lähde siitä liikkeelle.

      Jos kaipaat tsemppiä tai tukea tilanteeseesi, me Syömishäiriöliitolla ollaan olemassa just sua varten! <3 Käy kurkkaamassa nettisivut syomishairioliitto.fi tai laita somekanavat seurantaan Instassa @syomishairioliitto tai FB facebook.com/syomishairioliitto

      Kaikkea hyvää kesän aloitukseen!

      Terhi / Syömishäiriöliitto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe